بررسی جرم خیانت در امانت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق  بررسی جرم خیانت در امانت  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق  بررسی جرم خیانت در امانت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه   ۵
بخش اول : کلیات   ۸
فصل اول : معنای لغوی خیانت   ۸
معنای اصطلاحی خیانت   ۸
فصل دوم :بررسی انواع خیانت در امانت در فقه اسلامی   ۹
الف – امانتهای فردی   ۹
امانتهای مادی   ۹
ب) امانتهای معنوی    ۱۰
منظور از امانت الهی    ۱۱
چگونگی عرضه داشتن امانت به آسمان‏ها و زمین   ۱۲
خیانت در امانت؟!   ۱۳
فرمان‏ها و هشدارهای الهی   ۱۴
گرامیداشت مقام والای امانت   ۱۵
انسان‏های تربیت نایافته   ۱۶
فصل سوم :تاریخچه جرم خیانت در امانت   ۱۸
فصل چهارم : صور خاص جرم خیانت در امانت   ۱۹
۱- سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص   ۱۹
۲) عمل مادی (فیزیکی)   ۱۹
۳) سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء   ۲۲
۴) خیانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی   ۲۵
برای تحقق جرم موضوع این ماده    ۲۵
بخش دوم : بررسی عنصر مادی جرم خیانت در امانت   ۲۷
فصل اول :وجود رابطه حقوقی امانت اور   ۲۷
الف) ایجاد رابطه امانی ناشی از عقد امانت آور   ۳۰
ب) ایجاد رابطه امانی عرفی   ۳۲
ج) ایجاد رابطه امانت آور قضائی   ۳۳
د) ایجاد رابطه حقوقی امانت آور قهری   ۳۴
فصل دوم : موضوع جرم خیانت درامانت   ۳۵
گفتار اول)  منقول بودن یا غیر منقول بودن    ۳۵
گفتار دوم ) ارزش اقتصادی موضوع جرم خیانت در امانت   ۳۶
گفتار سوم)  موضوع جرم باید عین مال یا وسیله تحصیل مال باشد    ۳۶
فصل سوم : تعلق مال مورد امانت به دیگری   ۳۷
فصل چهارم :عدم استرداد مورد امانت از ناحیه امین   ۴۱
فصل پنجم: مصادیق فعل مجرمانه جرم خیانت در امانت   ۴۳
۱- تصاحب   ۴۳
مسئله تقاص از نظر رویه قضایی در گذشته    ۴۶
۲- تلف   ۴۷
۳- مفقود کردن   ۴۸
۴ -استعمال   ۴۹
بخش سوم : عنصر قانونی و روانی(معنوی) جرم خیانت در امانت   ۵۲
فصل اول :غنصر قانونی جرم خیانت در امانت   ۵۲
گفتار اول : جرم خیانت در امانت در قانون مجازات عمومی مصوب سال ۱۳۰۴   ۵۲
گفتار دوم : جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی   ۵۴
فصل دوم : عنصر معنوی جرم خیانت در امانت   ۵۶
نتیجه گیری   ۵۸
منابع و ماخذ   ۶۳

 منابع و ماخذ

  ۱) حسینی نیک،سید عباس. مجموعه قوانین کاربردی، چاپ چهارم ،۱۳۸۷، انتشارات مجد

۲) صالح ولیدی، محمد. حقوق جزای اختصاص (جرائم علیه اموال ومالکیت)،چاپ ۷، ۱۳۸۱، انتشارات امیر کبیر

۳) گلدوزیان، ایرج. حقوق جزای اختصاصی، چاپ دهم، پاییز ۱۳۸۳، انتشارات چاپ دانشگاه تهران

۴) مؤمنی، عابدین. حقوق جزای اختصاصی اسلام، چاپ اول، ۱۳۸۲، انتشارات نشر خط سوم

۵) میر محمد صادقی، حسین. جرایم علیه اموال و مالکیت، چاپ ۲۲، زمستان ۱۳۸۷، نشر میزان

۶) نرم افزار گنجینه روایات نور، مرکز تحقیقات علوم اسلامی

 مقدمه

از آنجایی که جرم خیانت در امانت از دسته جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود و در امور روزمره مردم جامعه ما

( مثل امانت دادن، عاریه دادن، اجاره دادن و… ) قابل ارتکاب می باشد. لازم و ضروری دیده شد که تحقیقی جامع و مانع نسبت به این جرم تهیه شود تا نقایص تحقیقات و مقالات پیشین را جبران نماید. زیرا اغلب مؤلفینی که در قالب کتاب، تحقیق و مقاله این موضوع را مورد کنکاش قرار داده اند نسبت به نکاتی که جنبه ابهام و اجمال دارند تنها با بیان نظر خود اکتفا نموده اند.

ولی در این تحقیق سعی شده علاوه بر بیان نظریه سایر حقوقدانان، یک نظریه جامع و کامل و در صورت لزوم یک راه حل مناسب برای برطرف نمودن نقایص قانونی ارائه شود.

طبع قضایی برخی از جرایم از قبیل جرم خیانت در امانت به نحوی است که ارتکاب آن مستلزم وجود عناصر و اجزای خاصی است. به طوری که در اثر وجود و اجتماع آنها بر روی هم، آن عمل مجرمانه مورد نظر مقنن، شکل خارجی پیدا می کند.

حقوقدانان دسته بندی های مختلفی در مورد اجزای تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت ارائه داده اند. مثلا برخی از حقوقدانان همچون دکتر میر محمد صادقی عنصر مادی جرم خیانت در امانت را در دو بخش رفتار مادی فیزیکی و شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم بررسی نموده اند. ولی در این تحقیق دسته بندی که ارائه شده مفصل تر بوده و سعی شده که جرم خیانت در امانت را به صورت جامع و مانع مورد بررسی قرار دهد. ( منظور از جامع و مانع بودن این است که دسته بندی ارائه شده همه مصادیق و اوضاع و احوال عنصرمادی این جرم را دربر بگیرد و مانع ورود اغیار گردد.)

این تحقیق جرم خیانت در امانت را در ۳ بخش مورد بررسی قرار می دهد:

بخش اول : بررسی کلیات جرم خیانت در امانت

بخش دوم : عنصر مادی جرم خیانت در امانت

بخش سوم : عنصر روانی و قانونی جرم خیانت در امانت

سؤالاتی که در فصول مختلف این تحقیق سعی شده که به آنها پاسخی مناسب داده شود به شرح ذیل می باشد:

۱) اگر امین فوت کند و ورثه وی مال مورد امانت را به ضرر مالک تصرف نمایند، آیا جرم خیانت درامانت از ناحیه ورثه قابل تصور می باشد؟

۲) اگر مالک فوت کند و یا مال را به دیگری منتقل کند و امین مال مورد امانت را تصرف کند جرم خیانت در امانت قابل تصور است؟

۳) جرم خیانت در امانت در مال مشاع توسط احد شرکا قابل ارتکاب می باشد؟

۴) اگر سارق یا غاصب مالی را به امین پسپارد و امین مال را تصاحب کند و از استرداد خودداری نماید آیا خیانت در امانت کرده است؟

۵) آیا در عقد وکالت اموالی را که در نتیجه اجرای مورد وکالت تحصیل می شود جنبه امانی دارد؟

۶) در عقد بیع با فرض تصرف مشتری در مبیع قبل از پرداخت ثمن آیا خیانت در امانت مصداق دارد؟

۷) آیا امین در اثر فراموشی یا اشتباه و یا به موجب حکم دادگاه از استرداد مال مورد امانت خودداری کند خائن محسوب می شود؟

۸) آیا تقاص نسبت به مورد امانت از ناحیه امین خیانت تلقی می شود؟

۹) اگر مال مورد امانت در اثر قوای قهریه از بین برود مسئولیت امین چگونه است؟

روش تهیه این تحقیق به صورت مطالعه در کتب مقالات و سایتهای اینترنتی می باشد. و به علت کمبود وقت و پراکندگی مرتکبین به جرم خیانت در امانت و عدم همکاری بعضی از مراجع ذی صلاح از مطالعه آماری و میدانی خودداری شده و تنها به روش مطالعه در کتب و مقالات اکتفا شده است.


  بخش اول : کلیات

فصل اول : معنای لغوی خیانت

معانی متفاوتی برای واژه خیانت بیان شده است که یکی از معانی شمرده شده برای آن پیمان شکنی، نقض عهد و بی وفایی است و برخی از محققان از آن به عدم رعایت امانت تعبیر کرده اند. درهمین مورد درکتاب معجم «مقایس اللغه» چنین آمده است.«یقال خانه یخونه خوفا و ذلک نقصان الوفاء»یکی از معانی خانه (وفا نکردن و نقص در وفای به عهد است.) در کتاب لسان العرب نیز آمده است که شیر را از چیزی که چشمش خیانت کار است تعبیر کرده اند، زیرا نظر می کند برچیزهایی که برای او حلال نیست. راغب اصفهانی نیز این طوری می‌نویسد: خیانت و نفاق دارای یک معنا هستند مگر اینکه خیانت نسبت به عهد و امانت استعمال می شود و نفاق نسبت به دین گفته می شود، بنابراین مخالفت با حق از طریق پیمان شکنی درخفا و سراست و نقیض خیانت امانت است معنای لغوی امانت . امانت همچون «(امن) و (ایمان)» مصدر و از مادۀ (ا.م.ن) است. و درکتاب المصباح المنیر چنین آمده ا ست : امانت برای چیزهایی بکار می‌رود که به امانت نهاده شده اند.

 معنای اصطلاحی خیانت

قانونگذار تعریفی از بزه خیانت در امانت بعمل نیاورده لیکن به نظر برخی از حقوقدانان «خیانت در امانت رفتار مجرمانه و مخالف امانت است نسبت به مال منقول که به موجب هرامی و یا عقدی از عقود امانت آور سپرده به مجرم و یا درحکم آن باشد. »و دکتر میرمحمد صادقی این چنین می نویسد: خیانت در امانت عبارت است از استعمال ، تصاحب تلف یا مفقود نمودن توآم با سوء نیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنابر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده.

 فصل دوم :بررسی انواع خیانت در امانت در فقه اسلامی

امانت داری از معنا و مفهوی فراگیر برخوردار است که نه به فرد و گروهی خاص از امانت گذاران وامانت داران اختصاص دارد و نه به نوعی خاص از انواع امانتها محدود می شود. آنگاه که از ضرورت امانت داری سخن به میان می آید ممکن است فقط امانتهای دیگر نوعان به ذهن می‌آید ولی حق اینستکه درفرهنگ قرآنی امانت داری تنها به این نوع از امانتها اختصاص نمی یابد بلکه افزون بر آن امانتهای خداوند ، پیامبر اکرم (ص) و امانتهای خود شخص را نیز شامل است و علماء علم حقوق تقسیمات مختلفی را برای امانت داری ذکر کرده اند من جمله:

الف – امانتهای فردی:

امانت داری نسبت به امانتهای فردی امری فراگیر است که هم امانتهای مادی را در بر می گیرد و هم امانتهای معنوی را شامل می شود

امانتهای مادی:

امانتهای مادی براساس تقسیم فقیهان به «امانتهای شرعی » و «امانتهای مالکی» و بر اساس تقسیم حقوقدانان به «امانتهای قانونی » و «امانتهای قراردادی» تقسیم می گردد. امانتهای مالکی یا قراردادی عبارت است از امانتهایی که به اختیار و اذن مالک در اختیار کسی قرار می‌گیرد این امانتها سه فرض دارد:

۱- امانتهایی که تنها به مصلحت مالک «امانت گذار» است مانند ودیعه، وکالت بی اجرت و …

۲- امانتهایی که تنها به مصلحت گیرنده امانت «امانت دار» است مانند عاریه و قرض…

۳ – امانتهایی که هم به مصلحت مالک و هم به مصلحت امانت دار است مانند مورد اجاره، رهن، مضاربه مال اشرکه، وکالت، محموله های بار در شرکت های حمل و نقل امانتهای شرعی. امانتهای شرعی یا قانونی عبارت است از امانتهایی که بدون رضایت و اختیار مالک و نیز بی هیچ عقد و قراردادی دراختیار کسی قرار می گیرد مانند مالهای یافت شده، غصب شده، به سرقت رفته، مجهول المالک و نیز مالهایی که از سوی کودکان، دیوانگان، سفیهان، اشخاص غیر مسئول به کسی سپرده می شود.

همه امانتهایی مالی و مادی از نظر عقل و دین امانت محسوب می شود و پاسداشتن آن امری بایسته است . از این رو به حکم آیه «ان الله یامرکم ان تؤدو الامانات الی اهلها» باید در اولین فرصت امانتها را به صاحبان آن برگرداند زیرا خیانت در امانت گناهی است بزرگ تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کسی که در دنیا به امانتی خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و مرگش فرا رسد برغیر آئین من مرده است.

ب) امانتهای معنوی :

امانتهای معنوی نسبت به یکدیگر بسیار است که در این بخش از آنها به اختصار اشاره می‌شود:

۱ – جان و سلامتی یکی از مسئولیتهایی که افراد در جامعه اسلامی نسبت به هم دارند ضرورت حفظ جان و سلامتی دیگران است بویژه کسانی که به سبب بیماری یا سانحه ای جان آنان به خطر افتاده است امام رضا (ع) می‌فرماید:«انّ الله یکلف اهل الصحه القیام بشأن اهل الزمانه و البلوی» خداوند تندرستان را موظف کرده است که به مدد افراد زمین گیر و دیگر مبتلایان قیام کنند.

۲- عهد و پیمان عهد و پیمان از جمله امانتهای معنوی است که وفای به آن امری بایسته است امام علی (ع) می فرمایند: من احسن الامانه رعی الذمم. مهمترین امانتها رعایت عهدهاست. آری این عهد و پیمان بستهای مردم که نشأه گرفته از اعتماد و اتکاء به قول و سخن همدیگر است باعث ایجاد روابط اجتماعی، اقتصادی مستحمکتری می گردد.

65,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه خیانت در امانت
  • مقاله امانت های الهی در قرآن
  • مقاله جعل اسناد هویتی و نقش آن در جرائم علیه اموال
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.