تجربیات مدون بررسی نقش اختلالات خواندن و نوشتن در میزان یادگیری دانش آموزان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تجربیات مدون بررسی نقش اختلالات خواندن و نوشتن در میزان یادگیری دانش آموزان  ( ویژه ارتقاء رتبه شغلی )  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تجربیات مدون بررسی نقش اختلالات خواندن و نوشتن در میزان یادگیری دانش آموزان  ( ویژه ارتقاء رتبه شغلی )  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
نکاتی که والدین باید بدانند و رعایت کنند    ۲
روشهایی برای بهبود اختلالات نوشتاری    ۴
علل بروز اختلالات یادگیری    ۸
عوامل و علل بروز اختلالات یادگیری    ۱۰
انواع اختلالات یادگیری    ۱۲
درمان اختلالات یادگیری    ۱۳
دیکته و درمان اختلالات دیکته نویسی    ۱۴
حافظه دیداری    ۲۲
راه های تقویت مشکلا ت مربوط به آموزش    ۲۸
برای درمان اختلال یادگیری ریاضی چه باید کرد    ۲۹
درمان ناتوانی ها با استفاده از بازی    ۳۰
درمان اختلالات ریاضی اول دبستان    ۳۲
بررسی علل و عوامل نارسا خوانی و نارسانویسی    ۳۲
پیشنهادات در خصوص نارسا خوانی و نارسا نویسی    ۵۸
نتیجه گیری    ۶۰
پیشنهادات    ۶۱
منابع و مآخذ    ۶۳

منابع و مآخذ :

۱- احدی حسن، کاکاوند علیرضا (۱۳۸۲). اختلال های یادگیری ( از نظریه تا عمل )، چاپ اول، نشر ارسباران.
۲- افروز، غلامعلی (۱۳۸۵). مقدمه بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی، چاپ ۲۴٫
۳- اکبری، مصطفی (۱۳۸۲). بررسی علل نارسا خوانی و نارسا نویسی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
۴- جان ای. گلاوز و راجراچ برونینک ( ۱۳۷۵). روانشناسی تربیتی، ترجمه علینقی خرازی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
۵- جرالد والاس، جیمز آ. مک لافلین ( ۱۳۶۹). توانی های یادگیری مفاهیم وویژگی ها، ترجمه محمدتقی منشی طوسی، چاپ اول، نشر بنیاد.
۶- جولی داکرل و جان مک شین ( ۱۳۷۶). رویکردی شناختی به مشکلات یادگیری کودکان ، ترجمه عبدالجواد احمدی و محمود رضا اسدی، چاپ اول، تهران، انتشارات رشد.
۷- دانیل. بی.هالاهان، جیمزام ،کافمن (۱۳۷۸). کودکان استثنایی مقدمه ای بر آموزش های ویژه ، ترجمه مجتبی جوادیان، چاپ پنجم.
۸- ساموئل ای.کرک وجیمزجی. گالاگر (۱۳۷۶). آموزش و پرورش کودکان استثنایی، ترجمه مجتبی جوادیان، نشر آستان قدس رضوی.
۹- قلتاش، عباس (۱۳۸۵). بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
۱۰-کریمی یوسف (۱۳۸۷). اختلالات یادگیری مسایل نظری وعملی به انضمام مطالعات موردی نمونه، چاپ ششم، نشر ساولان.
۱۱- میلانی فر، بهروز (۱۳۷۸). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، چاپ هشتم، نشر قوس، تهران.
۱۲- نادری عزت الله وسیف نراقی مریم (۱۳۸۴)، روانشناسی و آموزشی کودکان استثنایی، نشر ارسبالان.
۱۳- ناعمی، علی محمد (۱۳۸۳). روانشناسی آموزش خواندن، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.

 

مقدمه

کودک به دلایل متعددی ممکن است نتواند در مدرسه یادگیری خوبی داشته باشد. واژه اختلال در یادگیری به معنای عقب افتادگی ذهنی یا اختلالات عاطفی نیست. آمار نشان داده است که ۸ مورد از هر ۱۰ کودکی که ناتوانی در یادگیری دارند پسر هستند.

مشخصه های اولیه اختلال در یادگیری:

کودکانی که ناتوانی در یادگیری دارند از مشخصات زیر برخورد دارند: مشکل در صحبت کردن، خواندن، نوشتن، محاسبه، مشکل در تمرکز حواس و توجه به مطالب، گیج شدن در مورد زمان وفضا، رفتار تحریک پذیرانه، مشکل در یادآوری، هماهنگی فیزیکی ضعیف، مشل در سازماندهی برای انجام یک منظور و مشکل در دوست شدن با افراد.

تشخیص اختلال در یادگیری:

اختلال در یادگیری اغلب معلولیتی مخفی و پنهان است. بنابراین اگر فکر می کنید کودکتان دچار این مشکل است او را نزدیک روانشناس ببرید تا مورد ارزیابی قرار گیرد. زیرا تشخیص زودهنگام و رسیدن به موقع به کودک تأثیر شگفت انگیزی در نتیجه کار دارد.

 

نکاتی که والدین باید بدانند و رعایت کنند:

۱٫ روش ما در مورد پذیرش و واکنش نسبت به مشکل کودک، بی نهایت در اعتماد به نفس او و رفتار اعضاء خانواده با او مؤثر خواهد بود.

۲٫ بی پرده و واضح با او صحبت کنید. بسیار مهم است که با حرف هایتان این فکر را که او “کودن” ، “احمق” و “ناتان” است از بین ببرید. به او کمک کنید تا نقاط قوت و ضعف خود رادریابد.

۳٫ از یک روش مشخص استفاده کنید. این مشکل هر چه باشد شما باید بکوشید نقشه ای طراحی کنید که بتوانید از عهده آن برآیید. برای مثال اگر کودک نمی تواند به یاد بیاورد که تکلیف شب چیست و چه باید بکند، به او بیاموزید دفترچه یادداشت داشته باشد و هرچه معلمش می گوید در آن بنویسد. اگر مشکل کودک در انجام کارهای پشت سرهم و به یادآوردن وقایع چند دقیقه تا چند ساعت پیش است در یک زمان به او بیش از یک دستور ندهید.

۴٫ بر روی نقاط قوت کودک تأکید کنید. به دنبال راههایی بگردید که کودک در ان راهها بتواند موفق شود و احساس خوبی در مورد خودش پیدا کند. او را به خاطر هر کارخوبی که انجام می دهد تحسین کنید. ممکن است کودک نتواند محاسبات ریاضی را خوب انجام دهد ولی امکان دارد هنرمند خوبی باشد یاخواهر بزرگتر مهربانی باشد و … .

۵٫ به کودکان کمک کنید تامهارتهای اجتماعی و برخوردهای درست را بیاموزد. از آنجا که بسیاری از کودکانی که دچار ناتوانی در یادگیری هستند در ارتباط برقرار کردن بامردم و برخوردهای اجتماعی مشکل دارند، این پیشنهاد رابکار بگیرید:

– کودک را به برقراری ارتباط دوستانه تشویق کنید. دوستان کودکتان را به منزل دعوت کنید که با هم بازی کنند یا اجازه بدهید او به منزل دوستانش برود. در صورت لزوم ، واکنش و برخوردهای درست را در مناسبات دوستانه به کودک بیاموزد و آنها با با او تمرین کنید.

– مهارتهای اجتماعی را به کودک بیاموزید و به او الگو ارائه دهید. کودکانی که ناتوانی در یادگیری دارند اغلب رفتارهای نسنجیده ای دارند، خارج از نوب حرف می زنند و یانامناسب رفتار می کنند. به صورت نمایش رفتارهای درست اجتماعی و آداب و رسوم صحیح را با او تمرین کنید و به او نشان دهید که چگونه باید با مردم رفتار کند.

۶٫ منتظر معجزه نباشید. ناتوانی در یادگیری درمان نمی شود. فقط می توانید روشهایی را به کار گیرید که نقاط ضعف کودک تا حدودی جبران شود. خودتان را درگیر باورها و عقیده های نادرست دیگران مبنی بر استفاده از رژیمهای غذایی خاص، ویتامین ها، تمرین های سخت و … نکنید. به یاد داشته باشید که تجربه نشان داده است بسیاری از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در دوران دبستان سختی های بسیاری کشیده اند ولی با رشد و افزایش تجربه و مهارت ، آموخته اند که از نیروها و نقاط قوت شان به درستی استفاده کنند. این کار احتیاج به وقت و تلاش بی وقفه دارد.

روشهایی برای بهبود اختلالات نوشتاری

اهمیت نوشتن ونیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و چه اقداماتی در این باره انجام بدهند تا بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های مختلف به کار گیرند .

مهمترین ماده ی درسی که این وضعیت را بر عهده دارد املای فارسی است . املا در لغت به معنی بر کردن و بر سر جمع گفتن و تقریر کردن مطلبی برای دیگران است . در زبان فارسی کلمه ای معادل املا و دیکته نداریم ولی می توانیم “از بر نویسی “یا “گفتار نویسی ” را جایگزین کلمه املا کنیم . منظور این است که شخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن ها بنویسد با توجه به اینکه درس املا مبنای علمی در یاد گیری سایر دروس است و توجه به این مهم یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمی تواند راه گشای مشکلات آموزشی در این درس باشد لذا در این مجموعه سعی شده است چند روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود تا با یاری خدا و همکاری شما در افزایش توانمندی دانش آموزان تلاش شود .

۱- املا به صورت گروهی :به این شکل که بچه ها را به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم می کنیم و در هر گروه هر خط را یک نفر از اعضای گروه می نویسد و در انتها نمره گروهی می دهیم و آن املا در ژوشه کارها قرار می گیرد .

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه یادگیری درس علوم
  • پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی
  • پاورپوینت اصول آموزش و یادگیری
  • تحقیق بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه
  • تحقیق بررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.