تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس ) ویژه ارتقاء رتبه شغلی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
۸۰ نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس    ۱
پرسش های معمولی و افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس هنگام تدریس معلم    ۶
ارزیابی چیست و چه نقشی در کار معلم دارد    ۹
ابزارهای ارزیابی    ۱۳
تقویت انگیزه  درسی دانش آموزان و نحوه تشویق و تنبیه در مدارس    ۱۵
نحوه تشویق و تنبیه    ۱۸
راه کارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی    ۲۱
۴۰ نکته مهم برای مطالعه بهتر    ۲۴
انواع روشهای مطالعه    ۲۵
مزیت شیوه های صحیح مطالعه    ۳۰
شش روش مطالعه    ۳۱

شرایط مطالعه    ۳۲
ویژگیهای راههای بهبود حافظه    ۳۸
اصول دیگر بازسازی و یادآوری    ۴۴
چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم    ۴۶
نتیجه    ۵۰
منابع    ۵۱

 

منابع :

-سیف ، علی اکبر ( مترجم ) ، روش های مطالعه ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۴

-میرعابدینی ، امیر ، ‹‹ چگونه درس بخوانیم ؟ چگونه امتحان دهیم ؟ ›› ، تهران ، نشر

چکامه ، ۱۳۷۱

-اسپادرینگ . چریل ، انگیزش در کلاس درس ، ترجمه : اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نائینیان

-بلوم .س ، ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی ، ترجمه : علی اکبر سیف

-بیابانگرد.اسماعیل ، راهنمایی والدین و معلمان در تربیت و آموزش کودکان

-شهرآرای . مهرناز ، روان شناسی یادگیری کودک و نوجوان

-قشلاقی . محمد ، روان شناسی یادگیری

-مقاله    ” راه کارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی  ” -گردآوری : مردمحمد سالخی ، پژوهشگر استان گلستان

مقدمه

امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا” تدریس عبارتست از:

تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است.

و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در این فرایند یادگیرنده باید فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه بپردازد.

معلمان در حالی که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههای تفکرو ابراز نظرات خود کمک می کنند، باید به آنان نحوه ی یادگیری را نیز درس دهند.

چگونگی انجام تدریس اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدریس ،خلق یادگیرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است.

۸۰ نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس

توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش

۱- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.

۲- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

۳- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

۴- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

۵- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

۶- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

۷- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

۸- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

۹- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.

۱۰- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

۱۱- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

۱۲- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.

۱۳- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.

۱۴- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

۱۵- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

۱۶- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

۱۷- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.

۱۸- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.

۱۹- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

۲۰- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

۲۱- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

۲۲- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

۲۳- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.

۲۴- آرام و شمرده تدریس کنیم.

۲۵- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

۲۶- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.

۲۷- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.

۲۸- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

۲۹- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

۳۰- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

۳۱- با دانش آموزان همدردی کنیم.

۳۲- از تشویق به موقع غافل نشویم.

۳۳- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.

۳۴- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.

۳۵- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

۳۶- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.

۳۷- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.

۳۸- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.

۳۹- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.

۴۰- به کار خویش ایمان داشته باشیم.

۴۱- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.

۴۲-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.

۴۳- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

۴۴- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

۴۵- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

۴۶- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

۴۷- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

۴۸- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

۴۹- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.

۵۰- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

۵۱- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.

۵۲- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

۵۳- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.

۵۴- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

۵۵- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.

۵۶- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

۵۷- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.

۵۸- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.

۵۹- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

۶۰- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

۶۱- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

۶۲- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.

۶۳- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

۶۴- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

۶۵- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

۶۶- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

۶۷- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.

۶۸- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

۶۹- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

۷۰- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.

۷۱- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .

۷۲- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.

۷۳- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

۷۴- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

۷۵- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.

۷۶- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

۷۷- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.

۷۸- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.

۷۹- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

۸۰- تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ، ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند.

پرسش های معمولی و افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس هنگام تدریس معلم

بیشتر دانش آموزان با آن که با دقت و تمرکز سر کلاس درس حاضر می شوند، اما در موقع تدریس معلم پس از چند دقیقه حواسشان کاملاً پرت می شود و زمانی هم که به خود می آیند چند دقیقه ای از وقت کلاس گذشته است، درحالی که آنها ذهن خود را با افکار پراکنده مشغول کرده بودند. حتماً شما هم دانش آ موزانی را دیده اید که فقط سر کلاس به درس گوش فرا می دهند و در خانه بسیار کم مطالعه می کنند. برعکس آن ها کسانی هم هستند که ساعت ها در منزل مطالعه می کنند ولی همواره از نمره کم خود می نالند. بنابراین می بینیم که زمان مطالعه مهم نیست بلکه زمان مطالعه مفید و تمرکزی که برآن دارند اهمیت دارد.

البته در این میان روش تدریس معلم هر چقدر خوب و جذاب باشد، نمی توان کاملاً اطمینان حاصل کرد که دانش آموز در تمام مدت تدریس برروی صحبت های معلم تمرکز داشته است. بنابراین در این مواقع معلمان می توانند از چند روش استفاده کنند. از آن جا که مدت زمان تمرکز بچه ها به تناسب سن آنها متفاوت است. برخی مواقعی دانش آموزان به میزان نسبتاً کمی می توانند روی صحبت های معلم متمرکز شوند. بنابراین معلم نباید تمرکز طولانی روی درس را از دانش آموز خود انتظار داشته باشد. بلکه باید سعی کند درس را با ریتم و آهنگ یکنواخت ارائه نکند.

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تجربیات مدون آموزشی معلم و کلاس درس ( تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )
  • مقاله چگونه معلمی حرفه ای باشیم؟
  • تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی
  • تجربیات معلم در مورد مشکلات ریاضی،فارسی،مشکلات رفتاری و اخلاقی دانش آموزان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۴ فروردین , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.