تحقیق ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
روش شناسی   ۴
ابزار پژوهش   ۴
یافته‌ها   ۵
بحث و نتیجه گیری   ۹
منابع   ۱۲

منابع

ابوالقاسمی، عباس، « بررسی ارتباط باورهای فراشناختی ـ مذهبی با شکست‌های شناختی میانسالان و سالمندان»، گزارش تحقیق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی.

خانجانی، علی اکبر، عقل چیست؟، دایرةالمعارف عرفان، شهریور۱۳۸۷، بند۵۴.

شهنی، موحد، شکرکن، منیجه، احمد، حسین، «رابطه علی بین نگرشهای مذهبی، خوشبینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی در دانشجویان»، مجله علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ۳، شماره‌های ۱ و ۲، ص ۳۴-۱۹٫

Barrett, D.W., Patock-Peckham, J.A., Hutchinson, G.T., Nagoshi, C.T.(2005). Cognitive motivation and religious orientation. Personality and Individual Differences, 38( 2), 461-474.

Broadbent, D.E. Cooper, P.J. Fitzgerald, P.F., & Parkes, K.R. (1982). The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) and its correlates, British Journal of Clinical Psychology, 21(1), 1–۱۶٫

Bylsma, W.H., Cozzarelli, C., Sumer, N. (1997). Relation between attachment styles and global self-esteem. Basic and Applied Social Psychology, 19(1), 1–۱۶٫

Carone, D.A., Barone, D.F.(2001). A social cognitive perspective on religious beliefs: their functions and impact on coping and psychotherapy. Clinical Psychology Review, 21(7), 989-1003.

Craik, I.M. & Salthouse, S.T.(2000). In: F.I.M. Craik and T.A. Salthouse, Editors, The handbook of aging and cognition, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.

Dixon, R., Backman, L., Nilsson, L.G. (2004). New frontiers in cognitive aging, Oxford University Press, Oxford.

Dunn, K.S., Horgas, A.L.(2004). Religious and nonreligious coping in older adults experiencing chronic pain. Pain Management Nursing, 5(1), 19-28.

Janeck, A.S., Calamari, J.E. Riemann, B.C., Heffelfinger, S.K.(2003). Too much thinking about thinking? metacognitive differences in obsessive–compulsive disorder. Journal of Anxiety Disorders, 17 (2), 181–۱۹۵٫

Harter, S. (1999). The Construction of the Self. New York: The Guilford Press.

Hermann, M., Freyholdt, U., Fuchs, G., Wallesch, C.W.(1997). Coping with chronic neurological impairment: a contrastive analysis of Parkinson’s disease and stroke. Disability and Rehabilitation, 19(1), 6–۱۲٫

Houston, D.M. (1989). The relationship between cognitive failure and self-focused attention, British Journal of Clinical Psychology, 28(1), 85–۸۶٫

Huguelet, P., Mohr, S., Jung, V., Gillieron, C., Brandt, P.Y., Borras, L. (2007). Effect of religion on suicide attempts in outpatients with schizophrenia or schizo-affective disorders compared with inpatients with non-psychotic disorders. European Psychiatry, 22(3), 188-194.

Katz, Knobler,H.Y., Laibel, Z., Strauss, Z., Durst, R. (2002). Time zone change and major psychiatric morbidity: The results of a 6-year study in Jerusalem. Comprehensive Psychiatry, 43(1), 37-40.

Kirov, G., Kemp, R., Kirov, K., David, A.S.(1998). Religious faith after psychotic illness.Psychopathology, 31(2), 234–۲۴۵٫

Mahoney, A.M. Dalby, J.T., King, M.C. (1998). Cognitive failures and stress, Psychological Reports, 82, 1432–۱۴۳۴٫

Maltby, J., Day, L.(2000).Depressive symptoms and religious orientation: examining the relationship between religiosity and depression within the context of other correlates of depression.Personality and Individual Differences, 28(2), 383-393.

Manly, T., Robertson, I.H., Galloway, M., Hawkins, K.(1999). The absent mind: Further investigations of sustained attention to response, Neuropsychologia, 37, 661–۶۷۰٫

Matthews, G., . Coyle, K., Craig, A.(1990). Multiple factors of cognitive failures and their relationship with stress vulnerability, Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 12(1), 49–۶۵٫

Mattis, J.S., Fontenot, D.L., Hatcher-Kay, C.A.(2003). Religiousity, racism and dispositional optimism among African Americans. Personality and Individual Differences, 34(6), 1025-1038.

Mecacci, L. Righi, S., Rocchetti, G. (2006). Cognitive failures and circadian typology. Personality and Individual Differences, 37(1), 107–۱۱۳٫

Mecacci, L. (2005). Cognitive failures, metacognitive beliefs and aging. Personality and Individual Differences, 40(7), 1453-1459.

Nielsen, M.E.(1995). Operational using religious orientation. Journal of Psychology, 129,(5), .485-494.

Nolen-Hoeksema, S. (1990). Sex Differences in Depression. Stanford: Stanford University Press.

Nolen-Hoeksema, S., Girgus, J. S. (1994). The Emergence of Gender Differences in Depression During Adolescence. Psychological Bulletin, 115, 242-443.

Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, ۵۵(۱), ۴۴-۵۵٫

Rabbitt, P. (1990). Age, IQ, and recall of errors, Ergonomics, 33, 1291–۱۳۰۵٫

Robertson, I.H., Manly, T., Andrade, J., Baddeley, B.T., & Yiend, J.(1997). Performance correlates of everyday attentional failures in traumatic brain injured and normal subjects, Neuropsychologia, 35, 747–۷۵۸٫

Rokach, A., Brock, H.(1998). Coping with loneliness. Journal of Psychology, 132 (1), 107–۱۲۷٫

Schiff, M.(2006). Living in the shadow of terrorism: Psychological distress and alcohol use among religious and non-religious adolescents in Jerusalem. Social Science & Medicine, 62(9), 2301-2312.

Sethi, S., Seligman, M.E.P.(1993). Optimism and fundamentalism. Psychological Science, 4(4), 256-259.

Siev, J., Cohen, A.B. (2007). Is thought ـ action fusion related to religiousity? Differences between Christians and Jews. Behaviour Research and Therapy, 45(4), 829-837.

Simon,V. A., Harter, S. (1998). The Role of Self-Focused Attention in Young Adolescents’ Depressive Reactions to Negative Self-Evaluations. The Construction of the Self. Harter, S. (Ed.), New York: The Guilford Press.

Thompson, M.P., Vardaman, P.J.(1997). The role of religion in coping with the loss of a family member of homicide. Journal for the Scientific Study of Religion, 36, 44–۵۱٫

Tipper, S.P., Baylis, G.C. (1999). Individual differences in selective attention: The relation of priming and interference to cognitive failure, Personality and Individual Differences, 8, 667–۶۷۵٫

Wallace, J.C. (2004). Confirmatory factor analysis of the Cognitive Failures Questionnaire: Evidence for dimensionality and construct validity, Personality and Individual Differences, 37, 307–۳۲۴٫

Wallace, J.C. Vodanovich, S.J., Restino, B.M. (2003). Predicting cognitive failures from boredom proneness and daytime sleepiness scores: An investigation within military and undergraduate samples, Personality and Individual Differences, 34, 635-644.

Wells, A., Mathews, G. (1996). Modeling cognitive in emotional. Behaviour Research and Therapy. 34, 881-888.

Woods, T.E., Antoni, M.H., Ironson, G.H., Kling, D.W.(1999). Religiosity is associated with affective and immune status in symptomatic HIV-infected gay men. Journal of Psychosomatic Research, 46, 165–۱۷۶٫

چکیده

هـدف این پژوهش، تعیین ارتباط رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان است. نمونه این پژوهش، ۳۹۴ میانسال شهر اردبیل بوده که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رفتار دینی، مقیاس خودآگاهی و پرسش‌نامه نارسایی‌های شناختی استفاده شده است. داده‌های پژوهش با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی میانسالان رابطه منفی معناداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نیز نشان می‌هد که خودآگاهی و رفتارهای دینی ۱۶ درصد از واریانس نارسایی‌های شناختی میانسالان را تبیین می‌کنند. این نتایج بیان می‌کند که سطح بالای رفتارهای دینی و خودآگاهی، نارسایی‌های شناختی را کاهش می‌دهد.

کلیدواژه ها: خودآگاهی، رفتارهای دینی، نارسایی‌های شناختی و میانسالان.


 

مقدمه

میانسالی دوره‌ای است که نقش ویژه‌ای در سامان‌دهی شناختی و رفتاری فرد دارد. این دوره با تغییرات قابل ملاحظه‌ای در حافظه، هوش، ادراک، یادآوری، حل مسئله و سایر توانایی‌های شناختی همراه است. بهداشت روانی فرد در چنین شرایطی بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته و آمادگی لازم برای ابتلا به مشکلات روان‌شناختی و شناختی فراهم می‌شود.۱

افزایش سن بر فرایند‌های شناختی تأثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته و با تحت تأثیر قرار دادن عملکرد شناختی، احتمال وقوع نارسایی‌های شناختی را در افراد زیاد می‌کند.۲ نارسایی‌های شناختی۳ عبارت است از شکست فرد برای کامل کردن تکلیف‌هایی که به طور طبیعی قادر به انجام و تکمیل آن است و نارسایی‌های مربوط به حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی است.۴ در مطالعات مختلف، همبستگی مثبت معناداری بین نارسایی‌های شناختی و عملکرد در تکالیف به دست آمده است.۵ علاوه بر این، نارسایی‌های شناختی با صفات شخصیتی، اضطراب و استرس مرتبط است.۶ رابیت۷(۱۹۹۰) نشان داده که آزمودنی‌های مسن‌تر، نارسایی‌های شناختی بیشتری در مقایسه با آزمودنی‌های جوانتر دارند. همچنین یافته‌های پژوهشی نشان داده است که روان نژندی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معناداری با نارسایی‌های شناختی دارند.۸

با اینکه بسیاری از محققان و روان‌شناسان معتقدند که مذهب، اشتباهات شناختی را کاهش داده و به احساس امنیت درونی منجر می‌شود؛ گروهی معتقدند که مذهب نیز اثر درمانی و مقابله‌ای دارد.۹ به اعتقاد جیمز و یونگ مذهب وسیله‌ای برای هدفمند ساختن انسان‌ها و ایجاد راحتی و آرامش درونی است. شناخت و تعقل در دین مبین اسلام نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و به صورت کامل‌تری به نقش مذهب در شناخت و تکامل انسان اشاره شده است. از نظر اسلام عقل و شناخت برای ارتقای سلامت روانی و دستیابی به کمال، ضروری است.۱۰

رفتارهای دینی۱۱ می‌توانند استرس و اضطراب فرد را کاهش دهند؛ به این صورت که این باورها و رفتارها شناخت فرد را به صورت مثبت تحت تأثیر قرار داده و نقش تعیین کننده‌ای در کاهش نارسایی‌های شناختی افراد ایفا می‌کنند. رفتارهای دینی با نارسایی‌های شناختی افراد ارتباط داشته و زمانی که رفتارهای دینی تضعیف می‌شوند سلامت روانی تحت تأثیر قرار گرفته و فرد نارسایی‌های شناختی بیشتری را تجربه می‌کند.۱۲

مطالعات صورت گرفته جایگاه ویژه‌ای برای نقش مذهب و رفتارهای دینی بر سلامت روانی قائل شده‌اند. از مذهب می‌توان برای مقابله با تنهایی و مشکلات،۱۳ رفتارهای سایکوتیک،۱۴ بیماری پارکینسون،۱۵ فوت یکی از عزیزان۱۶ و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن۱۷ استفاده کرد.

باورهای مذهبی رابطه مثبتی با عزت نفس،۱۸ خلاقیت، کنجکاوی و خوش‌بینی۱۹ و کارکردهای شناختی۲۰ دارند. همچنین نتایج پژوهش‌ها حاکی از این است که ارتباط منفی معناداری بین باورهای مذهبی و آشفتگی‌های روان‌شناختی و شناختی وجود دارد.۲۱ مالتبی و دی (۲۰۰۰) نشان داده‌اند که جهت‌گیری مذهبی در کاهش نشانه‌های افسردگی و اصلاح سبک‌های اسنادی مؤثر است. بارت، پاتوک-پکهام، هاتچینسون و ناگوشی۲۲ (۲۰۰۵) نیز نشان داده‌اند که جهت‌گیری‌های مذهبی، جهت‌گیری‌های شناختی و رفتاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اسچیف۲۳ (۲۰۰۶) نشان داده است که مقابله «مسئله‌مدار نشانه‌های افسردگی بالاتر» را برای افراد مذهبی، و مقابله «هیجان‌مدار نشانه‌های افسردگی بالاتر» را برای افراد غیر مذهبی پیش‌بینی می‌کند. هاگیولت، موهر، جونگ،گیلی لان و همکاران۲۴ (۲۰۰۷) نتیجه‌گیری کرده‌اند که مذهب احتمالاً نقش ویژه‌ای در تصمیمات و تلاش‌های مربوط به خودکشی بیماران سایکوتیک و غیر سایکوتیک دارد. سیو و کوهن۲۵ (۲۰۰۷) رابطه منفی معناداری بین شناخت‌های وسواسی و مذهب درونی به دست آورده‌اند.

یکی از متغیرهایی که بر نارسایی‌های شناختی میانسالان تأثیر می‌گذارد، خودآگاهی است. خودآگاهی گرایش به آگاهی و نظارت بر تفکرهای شخصی و فرایندهای شناختی خود فرد بوده و نتیجه رشد ساختارها و فرآیندهای شناختی و نیز عواطف و احساسات تنیده در آن است و از نخستین سال‌های دوران کودکی تا بزرگسالی، از تعامل‌های اجتماعی و روابط بین فردی تأثیر می‌پذیرد و یکی از ملزومات سازگاری است.۲۶

نتایج مطالعات نشان داده است که اشتغال فکری با شکست‌ها و محرومیت‌ها، به ویژه هنگامی که توأم با احساس نگرانی از حضور در کنار دیگران است، به استمرار و تشدید مشکلات شناختی منجر می‌شود.۲۷ لکن نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که خودآگاهی مختل در تعامل با ماهیت افکار، عواطف و باورها، به ویژه میزان احساس ناامیدی و نیز ارزشی که فرد برای خود، به عنوان یکی از اعضای اجتماعی قایل است، می‌تواند به گونه‌های مختلف بر مشکلات روانی و شناختی فرد تأثیر بگذارد.۲۸

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که رابطه منفی‌ای بین خودآگاهی فردی۲۹ با نارسایی‌های شناختی وجود دارد. یافته‌های پژوهشی در مورد افراد میانسال و سالمند نشان می‌دهد که احتمال وقوع نارسایی‌های شناختی بیشتر، خود ـ کنترلی شناختی، محدودکننده‌تر، اعتماد به فرایندهای شناختی کمتر و نگرانی زیادتر وجود دارد.۳۰ نالن ـ هاکسما (۱۹۹۰) در پژوهشی نتیجه‌گیری کرده‌اند که خودآگاهی مختل، پیامدهای منفی برای بهداشت روانی فرد دارد. مکاکسی (۲۰۰۵) ومکاکسی، ریجی و روکتی۳۸ (۲۰۰۶) در تحقیقی دریافته‌اند که همبستگی مثبت معناداری بین فراشناخت مختل و نارسایی‌های شناختی وجود داشته و همچنین میزان فراشناخت مختل و نارسایی‌های شناختی در افراد مسن‌تر بیشتر است.

با توجه به برجسته نشدن نقش رفتارهای دینی و خودآگاهی بر نارسایی‌های شناختی، تحقیقات معدود در این زمینه، وجود نتایج متفاوت و اهمیت این متغیرها در پیشگیری مشکلات شناختی، فرض‌های زیر بررسی می‌شود:

اول، اینکه هر یک از متغیرهای رفتارهای دینی و خودآگاهی با نارسایی‌های شناختی در میانسالان رابطه منفی معنا داری دارند.

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان
  • مقاله نقش رفتارهای دینی در بهداشت روانی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲ بهمن , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.