تحقیق بودجه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بودجه  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله بودجه  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

– مقدمه ۱
– تعریف و سیر تکاملی مفهوم و نقش بودجه۱
– تاریخچه بودجه نویسی درایران۳
– طبقه بندی بودجه۴
– طبقه بندی درآمدها۴
– طبقه بندی هزینه ها۴
– روشهای رایج بودجه نویسی۱۰
– بودجه کل کشور۱۳
– منابع مالی دولت۱۳
– اصول بودجه ۱۴
– مراحل تهیه وتنظیم بودجه ۱۶
– مراحل تفصیل بودجه۱۷
– نظارت بر بودجه ۱۸
– انواع حسابداری ۱۹
– روشهای حسابداری ۱۹
– معاملات دولتی ۲۰
– اقسام معاملات ۲۱
– منابع اعتباری دانشگاه ۲۲
– فرآیند جاری صدور تخصیص در مدیریت بودجه دانشگاه ۲۳
– کاربرد آمار در مدیریت وتصمیم گیری ۲۵
– آشنائی با مفاهیم عمومی بودجه ومالی ۲۶
– روشهای تجزیه وتحلیل اقتصادی۳۳
– لزوم واهمیت برنامه ریزی۳۴
– تعریف واهداف برنامه ریزی۳۴
– برنامه ریزی استراتژیک ۳۵
– مراحل اجرای برنامه  استراتژیک ۳۶
– پیشنهاد روشی برای بودجه‌ریزی عملیاتی۳۷
– منابع ۴۲

        فهرست منابع :

۱-دانستنیهایی در زمینه بودجه – دکتر سیروس پیله وری – مؤسسه نشر جهاد – زمستان ۱۳۷۶٫
۲-تجزیه و تحلیل هزینه های بیمارستانی کتابچه ای برای مدیران – نویسندگان: دکتر دونالداس شپارد، دکتر دومینیک هوجکین – دکتر ایون ای آنتونی – مترجم: دکتر افشین پایدار – ناشر سازمان جهانی بهداشت – زمستان ۱۳۸۰٫
۳-بودجه از تنظیم تا کنترل – دکتر مهدی ابراهیمی نژاد و اسفندیار فرج وند –سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- زمستان ۱۳۸۲ .
۴-چهل و هشتمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور –  معاونت  توسعه  مدیریت  ، منابع   و امور مجلس   –  مقاله نظام جامع مدیریت بیمارستانها (کیفیت، عملکرد، مالی و اطلاعاتی) – دکتر فرهاد صدر و دکتر سالاریان زاده –  مرداد ماه ۸۲٫
۵-برنامه ریزی استراتژیک – دکتر سید جمال الدین طبیبی – دکتر محمدرضا ملکی – چاپ اول ۱۳۸۲٫
۶-آشنایی با نظام آمار مالی دولت – علیرضا فرزیب
۷-کاربرد آمار در مدیریت بیمارستانی-   حمید مقدسی – ناشر واژه پرداز- تهران ۱۳۸۱٫
۸-بودجه و مفاهیم مالی برای مدیران و کارشناسان  غیر مالی بخش عمومی – مسعود ابوالحلاج – وزارت بهداشت  ،  درمان و آموزش پزشکی – معاونت پشتیبانی – سال ۱۳۷۹
۹-بودجه ریزی دولتی در ایران – علیرضا فرزیب– مرکز آموزش مدیریت دولتی– چاپ سیزدهم ۱۳۸۰٫
۱۰-قانون محاسبات عمومی کشور
۱۱-تحولات اقتصاد و توسعه – دکتر غلامعلی فرجادی
۱۲-قانون بخشی از مقررات مالی دولت
۱۳-مطالب آموزشی اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در سال ۱۳۸۵ – معاونت امور اقتصادی و هماهنگی دفتر برنامه ریزی و مدیریت اقتصاد کلان – مهر ۱۳۸۴

مقدمه :

در جهان پهناور کنونی، با گسترش وسایل ارتباط جمعی، این دنیای بی کران عملاً تبدیل به یک مجموعه درهم تنیده و در واقع یک ارگانیسم جهانی شده است. رکن اصلی پایداری این موجود، توانایی کسب اطلاعات و تبادل آنها از طریق مناسب ترین فناوری است.

اهمیت اطلاعات به اندازه ا ی است که ارتباط با دنیای اطلاعات، ضرورت عصر حاضر تلقی می شود. تغییر و تحولات سریع در این گستره، به اندازه ای است که جز در سایه سازماندهی و مدیریت صحیح نمی توان آنها را در مسیر درست هدایت نمود.

 با پیشرفت جامعه بشری انواع و حجم خدمات بهداشتی موردنیاز جامعه روز به روز در حال گسترش است.سلامت از جمله نیازهای اساسی انسان است و تأمین این نیاز از مهمترین وظایف دولتهاست. نظام سلامت به عنوان یکی از زیر نظام های اصلی جامعه به دلیل پیچیدگی و مسایل خاص خود در معرض بیشترین تحولات می باشد این در حالی است که منابع ملی اختصاص یافته به بخش بهداشت و درمان رو به کاهش است. بخش عمده ای از این منابع صرف هزینه های بیمارستانی می گردد. بدیهی است که عرضه خدمات متنوع در حجمی گسترده تر و با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر جز با به کارگیری مدیریت علمی نوین امکان پذیر نیست.

پیش نیاز تصمیم گیری درست دسترسی به هنگام به اطلاعات دقیق و درست می باشد و از این روست که نظامهای اطلاع رسانی مدیریتی (MIS) پدید آمده اند.

ضرورت اطلاع رسانی درست و به هنگام برای مدیریت ثمربخش بر هیچ کس پوشیده نیست. دسته مهمی از داده های سیستم، اطلاعات مربوط به هزینه ها ، درآمدها و آشنایی با مفاهیم مالی مرتبط و نحوه بودجه بندی  می باشد .

 بدون اطلاعات دقیق و درست، تحلیلها و تصمیم گیریها  نادرست است و سیستم را به بیراهه خواهد کشاند و سبب افت روز افزون کیفیت عرضه خدمات و سرانجام فروپاشی نظام خواهد شد،چالشی که هم اکنون رو در روی ماست.

در سالهای اخیر شاهد افت شدید کیفیت عرضه خدمات بهداشتی در بیمارستانها به ویژه در بخش دولتی بوده ایم که مهمترین دلایل آن ضعف مدیریت و برنامه ریزی ، کاهش منابع در دسترس ، ضعف سیستم های اطلاعاتی و اشتغال مدیران به امور و فرآیندهای روتین     می باشد . با توجه به واقعیتهای فوق، برای بهسازی کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، تلاش مدیریتی گسترده ای لازم است.

این مجموعه جهت آشنائی مدیران بخش بهداشت ودرمان  بامفاهیم مالی ، ‌نحوه بودجه بندی ، ‌تخصیص وتوزیع اعتبار تهیه وتدوین شده است . امید است با یاری و همدلی ایشان بتوانیم در راستای ارائه خدمات و مراقبتهای  بهداشتی و درمانی با کیفیت بالا و کمترین هزینه  ممکن ،‌ گام برداریم .

 تعریف و سیر تکاملی مفهوم و نقش بودجه:

اگرچه از نظر واژه شناسی، بودجه از کلمه bougette (بوژت) زبان قدیمی فرانسه به معنای کیف و کیسه چرمی کوچک ریشه گرفته است  ولی اولین بار در انگلستان به عنوان نامی برای کیف کوچک حاوی مهر وزارت دارایی آن کشور بکار رفت ، تا این که در سال ۱۷۳۳ میلادی، با نگارش کنونی budget  ، به کیفی اطلاق شد که صورت دریافتها و پرداختهای انگلستان را در آن می نهادند. با چنین کاربردی این لغت دوباره به زبان فرانسه و سایر زبانها راه یافت و بالاخره در آغاز سده نوزدهم با مفهوم کنونی مورد استفاده قرار گرفت.

گفته می شود:

“بودجه عبارت است از طرحی جامع در قالب اصطلاحات مالی که بوسیله آن یک برنامه جاری برای مدت معین اجرا می گردد .”

گروهی هم معتقدند که: “بودجه یکی از وسایل مالی نظارت قوه مقننه بر دولت و نشان دهنده اشکال مالی مداخله دولت در فعالیتهای اقتصادی کشور است.”

دایره المعارف برینانیکا، بودجه دولت را پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه ها در مدت محدودی از زمان تعریف می کند. یک فرهنگ دیگر، در ذیل کلمه بودجه budget توضیح می دهد که “در اصطلاح متداول بودجه عبارت است از مجموع درآمدها و هزینه های یک کشور، یک وزارتخانه، یک شرکت، یک خانوار  یا یک شخص ،که برای یک دوره معین پیش بینی شده است. “

قابل توجه این است که کلیه تعاریف بودجه در چند نکته مشترکند:

بودجه پیش بینی برای آینده است.
بودجه شامل پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه هاست.
بودجه تخصیص پول برای هدف مشخص است .
بودجه وسیله کنترل هزینه ها و برآورد هزینه های آینده است .
بودجه برای یک دوره معین از زمان تهیه می شود.

با توجه به  مجموعه این نکات، شاید همه این خصایص را بتوان چنین خلاصه کرد که: “بودجه عبارت است از پیش بینی درآمد و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه برنامه ها و عملیات معین و سایر پرداختها که در دوره محدودی از زمان انجام می شود.”

بدیهی است هر یک از تعاریف فوق به گونه ای در تعاریف تئوریک بودجه سالیانه می باشد ،  اما  از دیدگاه تخصصی بودجه عبارت است از:

۱- طرحی برای تأمین هزینه های دولت یا یک بنگاه اقتصادی و انتفاعی برای مدت معین

۲- بیان سیاست مالی که در طول مدت معین از زمان آینده برای وصول به هدف معین تعیین شده و باید تعقیب شود.

در تعاریف بودجه زمان، هدف، برنامه، درآمد و هزینه به اشکال مختلف مطرح می باشد :

هدف :  لازم است مشخص گردد هدف در یک تشکیلات چیست و قرار است پس از تأمین منابع  مالی و پایان عملیات اجرائی چه اهدافی از سازمان تأمین شده باشد. در واقع هدف گذاری و  سیاستگذاری در سطح کلان توسط مدیریت یا واحد          برنامه ریزی کننده باید مشخص گردد.
برنامه :  هر چه متغیرهای اثرگذار در برنامه ریزی دقیق تر مشخص گردد ،  انحراف از برنامه کاهش می یابد. در برنامه ریزی به عوامل تورم، محدودیت منابع مالی  ،  لزوم انتخاب اولویت ها و هزینه های غیر متعارف باید توجه گردد.
درآمد :  به منظور رسیدن به هدف، انجام برنامه ریزی بر  وجوه و امکانات نیاز است . اساساً هر ساختار تشکیلاتی برای انجام فعالیتهای خود نیاز به منابع مالی دارد. از سوی دیگر همواره با محدودیت منابع روبرو می باشد و این محدودیت است که مدیران را ناچار به انتخاب می کند. انتخاب امری است که لزوم اولویت بندی برنامه را مشخص می کند.

منابع تأمین درآمد :

–         در سطح خرد :  منابع مالی مؤسسات از محل درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات تأمین می شود.

–        در سطح کلان :  به منابع مالی مؤسسات از درآمدهای مالیاتی ،  درآمد حاصل از فروش ارز و غیره تأمین می شود.

هزینه :  بهای تمام شده کالا و خدماتی است که به منظور کسب درآمد یا دستیابی به یک هدف غیر انتفاعی یا خدمات به فروش رسیده یا انجام شده می باشد .

تأکید بر جنبه های برنامه ای بودجه از مشخصات بارز تعاریف جدید و معاصر است. البته تفکیک جنبه های برنامه ای و مالی کار دشواری است. زیرا بودجه در عین حال که نوعی برنامه است جنبه های اقتصادی و مالی نیز دارد و از این جهت بودجه را نوعی برنامه مالی دولت می دانند. تعریف زیر این واقعیت را تأئید می کند:

«تصویر فردای سازمان باید امروز با تصمیم مدیران ترسیم شود. این آینده نگری را برنامه ریزی و تبدیل برنامه ها به زبان پول را بودجه می نامیم».بودجه بندی را فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود می دانند. مجموع کوششهایی که  صرف تدوین بودجه وتخصیص منابع میشود به منظور «استفاده حداکثر» از منابعی است که معمولاً در حد کفایت وجود ندارد و در اصطلاح اقتصادی کمیابند بودجه ریزی، هنر قطع هزینه های اضافی از بدنه دستگاهها بدون کمترین سر و صداست.

فرآیند بودجه ابزار دست مدیر است تا بدان وسیله سازمان را به هدفهای موردنظر سوق دهد.

 در هر حال باید توجه و تأکید کنیم که:

بودجه: یک «برنامه» کار است.

یک «پیش بینی» است.

یک «مجوز» است.

یک «ضابطه» هزینه است .

یک «معیار سنجش کارایی» دستگاهها می باشد.

تاریخچه بودجه نویسی در ایران

قبل از مشروطیت، دخل و خرج عمومی دولت را در حسابهای پراکنده ای بنام «کتابچه های جمع» ثبت می کردند. مرکز  هر یک از ایالات و ولایات کتابچه مخصوص داشتند. هر کتابچه مسئولی داشت که «مستوفی» نامیده می شد. مستوفیان در مرکز زیر نظر «وزیر دفتر» انجام   وظیفه می کردند. وزیر دفتر در حکم وزیر دارایی بود.

بعد از مشروطیت، کلمه «بودجه» در ایران متداول شد. اولین بودجه فنی توسط مرحوم صنیع الدوله برای سال ۱۲۸۸ هجری شمسی (۱۳۲۸ هجری قمری) تنظیم گردید؛ چون صنیع الدوله ترور و کشته شد.تقدیم بودجه به دوره دوم مقننه توسط جانشین وی صورت گرفت در سال ۱۲۸۹ هجری شمسی (۲۱ صفر ۱۳۲۹ هجری قمری) نیز اولین قانون محاسبات عمومی ایران به تصویب رسید که ماده اول آن اختصاص به تعریف رسمی بودجه داشت .

این تعریف یکبار در ۱۶ اسفند ۱۳۱۲ (ه.ش) و بار دیگر در دیماه ۱۳۴۹ (ه.ش) تغییر یافت و تعریفی از بودجه به دست داد که کاملاً با مفهوم تغییر یافته دولت تطبیق می کند.

بعد از انقلاب اسلامی، نیز این تعریف در قانون محاسبات عمومی مصوب اول شهریور ماه ۱۳۶۶ به قوت خود باقی ماند. برابر این تعریف: «بودجه کل کشور، برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و به هدفهای قانونی می شود، بوده و از سه قسمت تشکیل می شود.» در هر حال، امروزه بودجه فقط صورت دخل و خرج مملکتی برای یک سال شمسی نیست، بلکه بودجه مهمترین ابزار برای اداره اقتصاد ملی است زیرا سند بودجه است که در واقع سهم دولت را در اقتصاد ملی از کل تولید ناخالص ملی GNP مشخص می نماید.

طبقه بندی بودجه :

هدف از تنظیم بودجه به طور کلی اعمال کنترل، بهبود مدیریت و برنامه ریزی است. در طول تاریخ تکوین بودجه ریزی بر حسب اهمیت و اولویتی که برای هر یک از سه هدف مذکور قایل شده اند، تکنیک بودجه ریزی و درنتیجه نوع طبقه بندی بودجه تغییر یافته است.

طبقه بندی بودجه برای رسیدن به چهار هدف صورت می گیرد:

–         آسان سازی برنامه ریزی و تصمیم گیری

–         بهبود مدیریت

–         تجزیه و تحلیل اثرهای اقتصادی عملیات دولت

–         نظارت بر انجام عملیات دولت

طبقه بندی سازمانی:  هزینه ها را بر اساس تقسیمات سازمانی دولت تعیین می کند.

طبقه بندی حسابداری: که همان تقسیم اعتبار به مواد هزینه است که تأکید آن بر نقش کنترل کننده ی بودجه است. این طبقه بندی را در اصطلاح کنترل داده ها (inputs) می گویند.

طبقه بندی عملیاتی: کهدر آن ستانده ها (outputs) کنترل می شود. در این روش فایده دستگاهها و هزینه آنها قابل مقایسه می شود.

طبقه بندی اقتصادی:که متناسب با مفاهیم بودجه برنامه ای، بودجه عملیاتی، موازنه های اقتصادی و تکمیل سیستمها ضرورت یافته است.

طبقه بندی درآمدها:

در طبقه بندی درآمدها، ترجیح داده می شود که درآمدهای مالیاتی جدا از سایر درآمدها نشان داده شود. نکته مهم در طبقه بندی درآمدها مشخص کردن وامها (اعم از وامهای داخلی و خارجی) از سایر درآمدهای دولت است. زیرا در واقع وام جزء درآمد تلقی         نمی شود. در بودجه سال ۱۳۷۴ دولت ایران درآمدها را در شش بخش طبقه بندی شده است:

بخش اول: درآمدهای مالیاتی

بخش دوم: درآمد نفت و گاز

بخش سوم: درآمدهای حاصل از انحصارات و مالکیت دولت

بخش چهارم: درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا

بخش پنجم: حق بیمه، کمکهای دریافتی، درآمدهای انتقالی و متفرقه

بخش ششم: سایر منابع تأمین اعتبار

درآمدهای دولت از شرکتها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر مؤسسات جداگانه درج شده است.

طبقه بندی هزینه ها

الف- طبقه بندی سازمانی :  قدیمی ترین و رایج ترین طبقه بندی بودجه می باشد، که هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده است و در کنار طبقه بندی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. طبقه بندی واحدهای سازمانی دولت ایران برابر مواد ۲ تا ۵ قانون محاسبات عمومی کشور عبارتند از:

– وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاههای دولتی – شرکتهای دولتی – مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت – مؤسسات عام المنفعه

برای طبقه بندی سازمانی از یک شماره ۶ رقمی استفاده می کنند. اولین رقم سمت چپ، معرف نحوه اداره دستگاه است. مثلاً چهار گروه فوق الذکر به ترتیب با شماره های ۱، ۲، ۳، ۴ مشخص می شود.

سه رقم بعدی (رقمهای دوم، سوم و چهارم) موقعیت دستگاه را در فهرست دستگاههای اجرایی دولت نشان می دهد. این سه رقم با ۰۱۰ شروع می شود که نماینده اولین دستگاه اجرایی یعنی دفتر ریاست جمهوری است .

بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که یک سازمان دولتی است (کد ۱) و در پنجاه و هشتمین ردیف سازمانهای دولتی ثبت است (کد ۲۹۰) ، دارای کد عمومی ۱۲۹۰۰۰ خواهد بود.

ب- طبقه بندی حسابداری یا مواد هزینه:

۱- طبقه بندی اقتصادی اعتبارات هزینه ای :

فصول هزینه ای  :  فصل اول جبران خدمت کارکنان  –  فصل دوم استفاده از کالا و خدمات-  فصل سوم هزینه های اموال و دارایی-  فصل چهارم یارانه-  فصل پنجم کمکهای بلاعوض – فصل ششم رفاه اجتماعی-  فصل هفتم سایر هزینه ها

شرح طبقه بندی اقتصادی اعتبارات هزینه ای  :

qqفصل اول – جبران خدمت کارکنان

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کنترل بودجه
  • مقاله بودجه و قوانین مربوط به آن
  • تحقیق بودجه
  • مقاله برنامه و بودجه بازاریابی
  • مقاله بودجه شهرداری
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ مهر , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.