تحقیق کپی رایت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق کپی رایت  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق کپی رایت  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تاریخچه    ۲
فصل اول    ۳
قوانین بین المللی حق تکثیر    ۳
مبحث اول-کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری    ۳
بند اول-کشورهای عضو کنوانسیون برن    ۳
بند دوم-ایران و حق تکثیر    ۵
مبحث دوم-قوانین کپی رایت    ۵
بند اول- اخذ حق تکثیر    ۵
بند دوم- مدت زمان حق تکثیر     ۵
بند سوم-حقوق انحصاری حق تکثیر     ۵
بند چهارم-کپی رایت چیست؟    ۶
بند پنجم-کپی رایت از چه زمانی آغاز می شد؟    ۶
بند ششم- برای رقابت باید چه کاری انجام دهیم.    ۶
بند هفتم- کپی رایت چیست؟    ۷
بند هشتم- چه زمانی کپی رایت یک اثر به پایان می رسد؟    ۸
بند نهم- قانون کپی رایت چه می گوید؟    ۹
بند دهم- کپی رایت در اینترنت    ۹
بند یازدهم- گرافیک ها و تصاویر لینکی رایگان    ۹

فصل دوم
باید ها و نباید های کپی رایت در قوانین داخلی و اسناد بین الملی    ۱۱
مبحث اول- درآمد    ۱۱
مبحث دوم- باید ها و نباید ه ایک     ۱۱
الف- حقوق مورد حمایت    ۱۱
ب- آثار مورد حمایت    ۱۶
ج- شرایط مورد حمایت    ۱۸
فصل سوم: حقوق کپی رایت     ۲۴
مبحث دوم: ثبت اثر    ۲۰
الف-ثبت کتاب و رساله    ۲۸
ب-اثر سمعی و بصری    ۲۸
پ – اثر موسیقی    ۲۸
ت-  نقاشی و تصویر    ۲۸
ث- در مورد پیکره و مجسمه    ۲۹
ج- اثر معماری    ۲۹
چ – اثر عکاسی    ۲۹
ح- در مورد اثر ابتکاری مربوط به هنرهای دستی    ۲۹
خ – ”       ”     ”   بر پایه فرهنگ عامه یا میراث فرهنگی     ۳۰
د- در مورد آثار سینمایی    ۳۰

فصل چهارم
نقش شبکه ها وکامپیوترها در کپی رایت     ۳۱
مبحث اول- شبکه ها و کامپیوتر ها    ۳۱
مبحث دوم- بررسی کرک و کپی رایت از منظر اخلاقی، شرعی و قانونی    ۳۳
بند اول- کِرَک    ۳۴
بند دوم-بررسی کرک از دیدگاه اخلاقی    ۳۵
بند سوم-بررسی کرک از دیدگاه شرعی    ۳۵
بند چهارم- بررسی کرک از دیدگاه قانونی    ۳۶
فصل پنجم- کپی رایت     ۳۷
مبحث اول- بررسی کپی رایت در سطوح مختلف    ۳۷
بند اول- ایران و کپی رایت     ۳۷
بند دوم- کپی رایت بین المللی    ۳۹
بند سوم- کپی رایت در اینترنت    ۳۹
بند چهارم: گرافیک ها و تصاویر لینکی رایگان    ۴۰
مبحث دوم-  سرقت فرهنگی در فضای مجازی    ۴۲
بند اول- انتشار محتوای مجرمانه    ۴۴
بند دوم- کاربران نا آگاه از مالکیت معنوی    ۴۴
بند سوم- موانع و راهکارهای کپی رایت در ایران    ۴۵
نتیجه گیری    ۴۹
منابع    ۴۹

فهرست منابع

۱٫      آیتی، حمید(۱۳۷۵)، حقوق آفرینش‌های فکری، نشر حقوقدان، تهران.

۲٫      الستی، ساناز(۱۳۸۳)، حقوق کیفری مالکیت ادبی و هنری، نشر میزان، تهران.

۳٫      الماسی، نجادعلی و بهنام حبیبی(۱۳۸۶)، جلوه‌های فولکلور و سیستم‌های حقوق موجود، نامه مفید، ش۶۱٫

۴٫      انصاری، باقر، جهانسوز شیخ الاسلامی، مهدی مهدی زاده و تیلا پروانه(۱۳۸۱)، مسؤولیت مدنی رسانه‌های همگانی، انتشارات ریاست جمهوری، تهران.

۵٫      پورمحمدی، شیما (۱۳۸۵)، حقوق اجراکنندگان، تولیدکنندگان آثار صوتی و سازمان‌های پخش رادیو تلویزیونی،پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه تربیت مدرس.

۶٫      جعفرزاده، میرقاسم (۱۳۸۳)، درآمدی بر حقوق آفرینش‌های فکری، پلی کپی دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.

۷٫      جعفری لنگرودی، محمدجعفر (۱۳۷۳)، حقوق اموال، گنج دانش، تهران.

۸٫      حضرتی شاهین دژ، صمد (۱۳۷۸)، مطالعه تطبیقی حقوق معنوی مؤلف، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، ش ۱۰٫۷

۹٫      ساعد وکیل، امیر (۱۳۸۳)، حمایت از مالکیت فکری در سازمان جهانی تجارت و حقوق ایران، انتشارات مجد، تهران.

۱۰٫  شفیعی شکیب، مرتضی (۱۳۸۱)، حق مؤلف، قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی، خانه کتاب، تهران.

۱۱٫  شورای عالی انفورماتیک کشور(۱۳۸۲)، حقوق پدیدآورندگان نرم افزار، سازمان برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی، اجتماعی و انتشارات، تهران.

۱۲٫  صادقی نشاط، امیر (۱۳۷۶)، حمایت حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای کامپیوتری، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.

۱۳٫ صالحی، جواد (۱۳۸۶)، کپی رایت و تعامل آن با مالکیت فکری، تعالی حقوق، ش۱۸٫

۱۴٫  صالحی، جواد (۱۳۸۷)، کپی رایت در بستر قانون و تعامل آن با مبانی فقهی، دادرسی، ش۶۸٫

۱۵٫  صفایی، حسین (۱۳۷۵)، مقالاتی درباره حقوق مدنی و تطبیقی، نشر میزان، تهران.

۱۶٫  صفایی، حسین (۱۳۵۰)، مالکیت ادبی و هنری و بررسی قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، نشریه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ش۶٫

۱۷٫  طارم سری، مسعود (۱۳۸۲)، جایگاه ایران در نظام بین‌المللی حمایت از حقوق مالکیت فکری، سخنرانی در مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران، ۱/۱۰/۱۳۸۲

۱۸٫  عبادی، شیرین(۱۳۸۰)، حقوق ادبی و هنری، نشر چشمه، تهران

۱۹٫  کاتوزیان، ناصر (۱۳۷۶)، دوره مقدماتی حقوق مدنی، اموال و مالکیت، نشر دادگستر، تهران.

۲۰٫  کوچکی پور، علی‌اکبر(۱۳۷۲)، حقوق پدید‌آورنده آثار ادبی و هنری، فصلنامه مصباح، ش ۷٫

۲۱٫  گرجی، ابوالقاسم(۱۳۷۱)، حقوق معنوی و حکم آن، خبرنامه انفورماتیک، ش۴-۳٫

۲۲٫  مشیریان، محمد (۱۳۳۹)، حق مؤلف و حقوق تطبیقی، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

۲۳٫  میرحسینی، حسن (۱۳۸۴)، مقدمه‌ای بر حقوق مالکیت معنوی، نشر میزان، تهران.

۲۴٫  نودهی، محسن (۱۳۸۱)، حقوق مالکیت معنوی یا تهدید مالکیت فکری، نشریه پگاه حوزه، ش۶۳٫

۲۵٫    واعظی نژاد، صغرا (۱۳۸۱)، سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو)،فصلنامه کتاب‌های اسلامی، ش۸٫

۲۶٫Blakeney, Michael; Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights: London: Sweet & Maxwell: 1996

۲۷٫kallinikou, Dionyssia; “protection of traditional cultural expressions or expressions of intellectual property” : university of Athens press: 2005

۲۸٫Merges, Robert; Contracting into Liability Rules: Intellectual Property Right and Collective Rights Organization: California law Review:1996

۲۹٫National Association of College Stores,Inc ;Questions & Answers on Copyright for the Campus Community, 1997

 

۳۰٫Terri, janke, ” proposals for the recognition and protection of indigenous cultural and intellectual property”, Sydney,Australian institute of Aboriginal and torres strait islander studies,1997

۳۱٫Tina Hart & Linda Fazzani ; Intellectual Property Law , American university-washington college of Law , 2004

۳۲٫Wipo Copyright Treaty 1996

[۱] . کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی و مربی دانشگاه پیام نور کرمان.

[۲] . مالکیت ادبی و هنری به دو حوزه حقوق مؤلف (همان کپی رایت که در کامن لو،

چکیده

کپی رایت (حق تکثیر ) بر گرفته از پیمان برن برای حمایت از دارایی علمی ، ادبی هنری است پیمان برن تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته است و از سال ۱۹۶۷ مدیریت آن بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی (WIPO) قرار گرفته است.

کپی رایت حقی است که به موجب آن به پدید آورنده اثر ادبی اجازه داده می شود که نسبت به انتشار و فروش اثر ادبی، هنری و یا علمی خویش با پشتوانه حمایتی که از سوی مقنن نسبت به او صورت می گیرد، تصمیم بگیرد، برخورداری از این حق در حالی است که مالک اثر دغدغه آن را ندارد که دیگران حقوق مادی واخلاقی او را زیر پا می نهند و او را از داشتن این حقوق مسلم محروم می سازند. از این رو کپی رایت تمهیدی قانونی است که برای حمایت از حقوق مادی و مالی پدید آورندگان یا تولید کنندگان آثار ادبی، هنری و علمی طرح و پایه ریزی شده است.

مقدمه

حق نشر، حق تکثیر یا کپی رایت (به انگلیسیCOPYRIght) ، مجموعه ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یاپدید آورنده یک اثر اصل و منحصر به فرد تعلق می گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می شود. در بیشتر حوزه های قضایی، حق نشر از آغاز پدید آمدن یک اثر به آن تعلق می گیرد و نیازی به ثبت اثر نیست. معادل این حق در نظام های حقوقی پیرو حقوق مدرن حق مؤلف است.

دارندگان حق تکثیر برای کنترل و دیگر بهره برداری ها از آثار خود برای زمان مشخصی حقوق قانونی و انحصاری دارند و بعد از آن اثر وارد مالکیت  عمومی می شود. هر گونه استفاده و بهره برداری از این آثار منوط به دریافت اجازه از ناشر یا پدید آورنده آن آثار می باشد استفاده در شرایطی که طبق قانون محدودیت یا استثنایی وجود دارد، مانند استفاده منصفانه ، به دریافت اجازه از دارنده حق تکثیر نیاز ندارد. دارنده حق تکثیر می تواند حقوق خود را به شخص دیگری منتقل کند.[۱]

 

تاریخچه

تاریخچه حق تکثیر با حقوق انحصاری و امتیازات چاپ کتاب آغاز شد، اساسنامه آن در سال ۱۷۰۹ که از آن ملکه بریتانیای کبیر نام خود را گرفته است، اولین اساسنامه حق تکثیر است. در ابتدا حق تکثیر شامل تکثیر کتاب ها می شد، با گذر زمان محدودیت های دیگر از قبیل ترجمه و آثار اشتقاقی به آن اضافه شد.

ایران

تاریخچه قانون حق تکثیر در ایران مربوط می شود به قانون ثبت علائم تجاری که در سال ۱۳۰۴ تصویب شد[۲].

و در سال۱۳۴۸ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان به عنوان بدنه اصلی حق تکثیر در ایران تصویب شد. در ایران قانون حق تکثیر هیچگاه به درستی اجرا نشده است.

 

فصل اول

قوانین بین المللی حق تکثیر

چیزی به نام حق «حق نشر بین الملل»که به صورت خودکار نوشته های نویسندگان را در سراسر جهان محافظت کند ، وجود ندارد. محافظت در مقابل استفاده در هر کشوری به قوانین ملی آن کشور بستگی دارد. با این وجود بیشتر کشورها برای آثار خارجی تحت شرایط خاص، محافظت هایی فراهم می کنند که تا حد زیادی به وسیله معاهدات و کنوانسیون های  بین المللی حق نشر ساده شده است. دو کنوانسیون مهم در این زمینه وجود دارند، یکی کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و دیگری کنوانسیون جهانی حق نشر (به انگلیسی:ucc).

با این همه، کشورهایی وجود دارند که برای کارهای خارجی، محافظت حق نشر کمی ارائه  نمی دهند.

مبحث اول-کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری

بند اول- کشور های عضو کنوانسیون برن

نوشتار اصلی: کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، که معمولاً به نام کنوانسیون برن شناخته می شود، یک موافقتنامه بین المللی در خصوص حق تکثیر است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال۱۸۸۶ ( شهریور۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد.

کنوانسیون برن[۳]کشورهای امضاکننده معاهده را(که درمتن معاهده به نام «کشورهای عضو اتحادیه [۴]شناخته شده اند)ملزم می کند که آثار پدید آورندگان سایر کشورهای امضاکننده را هم چون آثار پدید آورندگان تبعه خود مورد حمایت کپی رایت قرار دهد.

این پدیدآورنده کسی است که دارای تابعیت یکی از کشورهای عضو باشد و اگر دارای چنین تابعیتی نیست، اثر خود را برای نخستین بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه منتشر می کند و یا اقامتگاه وی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه است[۵].

بند دوم- ایران و حق تکثیر

در ایران مجموعه ای از قوانین، قانون حق تکثیر را تشکیل می دهند، از جمله قانون حکایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان[۶]مصوب۱۳۴۸، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی[۷]مصوب۱۳۵۲،قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای یارانه ای[۸]مصوب ۱۳۷۹ و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۸۳، قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری[۹] و مواد ۶۲ ،۶۳، ۷۴ قانون تجارت الکترونیکی[۱۰].

ایران در سال۲۰۰۱ عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است[۱۱]. و تا به حال تعدادی از پیمان های مربوط به مالکیت فکری را پذیرفته است. ایران در سال۱۳۸۰ به پیمان مادرید برای ثبت بین المللی علائم ملحق شد[۱۲]ولی عضو کنوانسیون برن و هیچ یک از کنوانسیون های بین المللی مربوط به حق تکثیر نیست و در سازمان تجارت جهانی تنها ناظر است[۱۳]  و به موافقتنامه  تریپس پیوسته است ، به همین علت آثار پدید آمده در ایران به وسیله افراد مقیم در کشورهای دیگر مانند آمریکا محافظت نمی شود. از این رو در صورت تمایل یا نیاز به ثبت هر گونه مالکیت معنوی می بایست هر فرد جداگانه در آن کشورها اقدام به ثبت کپی رایت آثار و محصولات یا علامت تجاری شرکت خود نماید.

در سال۱۳۹۰ پیش نویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت تقدیم شد[۱۴]که در صورت تصویب جایگزین قوانین فعلی حق تکثیر ایران خواهد شد، در این پیش نویس، مدت حمایت حقوق پدید آورندگان از ۳۰ سال به ۵۰ سال افزایش یافته است[۱۵]


[۱] الستی،ساناز،حقوق کیفری مالکیت ادبی وهنری، نشر میزان، تهران.

[۲] الماسی، نجارعلیو بهنام حبیبی، جلوه های فولکور و سیستم های حقوق موجود، نامه مفید، ش۶۱

[۳] پور محمدی،شیما، حقوق اجراکنندگان، تولید کنندگان آثار صوتی و سازمان های پخش رادیو تلویزیونی، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

[۴] حضرتی شاهین دژ،صمد،مطالعه تطبیقی حقوق معنوی مؤلف، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق،ش۱۰

[۵] جعفر زاده ، میرقاسم،درآمدی برح آفرینش های فکری، پلی کپی دانشگاه حقوق ، دانشگاه شهید بهشتی.

[۶] شفیعی شکیب، مرتضی ،حق مؤلف، قوانین و مقررات ملی وبین الملل، خانه کتاب، تهران.

[۷] شورایعالی انفورماتیک کشور، حقوق پدیدآورندگان نرم افزار هایکامپیوتری، سازمان برنامه و بودجه ، تهران

[۸] صادقی نشاط،امیر، حمایت حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای کامپوتری، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.

[۹] صالحی، جواد، کپی رایت و تعامل آن با مالکیت فکری، تعالیح ،ش۱۸٫

[۱۰] صالحی، جواد، کپی رایت دربستر قانون و تعامل آن بامبانی فقهی ، دادرسی،ش۶۸٫

[۱۱] صفایی، حسین،مقالاتی درباره حقوق مدنی وتطبیقی، نشر میزان ، تهران.

[۱۲] کاتوزیان، ناصر، دوره مقدماتی حقوق مدنی، اموال و مالکیت، نشر دادگستر، تهران.

[۱۳] عبادی، شیرین، حقوق ادبی وهنری، نشر سرچشمه ، تهران.

[۱۴] میرحسینی، حسن، مقدمه ای برح مالکیت معنوی، نشر میزان ، تهران.

[۱۵] واعظی نژاد،صغری، سازمان جهانی مالکیت معنوی(وایپو)، فصلنامه کتاب های اسلامی، ش۸٫

55,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق در باب مالکیت فکری و معنوی
  • مقاله حقوق مالکیت فکری در ایران
  • مقاله قانون کپی رایت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.