مقاله آشنایی با مبانی و مفاهیم اولیه قراردادهای اختیار معامله


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله آشنایی با مبانی و مفاهیم اولیه قراردادهای اختیار معامله مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله آشنایی با مبانی و مفاهیم اولیه قراردادهای اختیار معامله نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه   ۱
۱- اختیار معامله چیست؟   ۲
۲- انواع اختیار معامله   ۲
۲-۱- اختیار خرید   ۳
۲-۲- اختیار فروش   ۳
۳- طرفهای یک قرارداد اختیار معامله و منافع هر یک   ۴
۳-۱- خرید قرارداد اختیار خرید   ۵
۳-۲- خرید قرارداد اختیار فروش   ۵
۳-۳- فروش قرارداد اختیار خرید   ۶
۳-۴- فروش قرارداد اختیار فروش   ۷
۴- انواع اختیار معامله از نظر ساختاری   ۸
۴-۱- اختیار معامله اروپایی   ۸
۴-۲- اختیار معامله آمریکایی   ۸
۵- انواع بازارهای اختیار معامله   ۹
۶- مشخصات قراردادهای اختیار معامله   ۱۱
۷- وضعیت اختیار معامله از لحاظ بازدهی   ۱۳
۸- نحوه گزارش‌گری معاملات قراردادهای اختیار   ۱۴
۹- نحوه خروج خریدار از قرارداد اختیار معامله   ۱۴
۱۰- ارزش حقیقی و ارزش زمانی اختیار معامله   ۱۵
۱۱- عوامل موثر بر قیمت اختیار معامله   ۱۵
۱۱-۱- قیمت فعلی دارایی پایه   ۱۶
۱۱-۲- قیمت آتی توافق شده   ۱۶
۱۱-۳- زمان سررسید   ۱۷
۱۱-۴- نوسان و تلاطم قیمت دارایی پایه   ۱۷
۱۱-۵- نرخ بهره سرمایه‌گذاری بدون ریسک   ۱۸
۱۱-۶- سود تقسیمی سهام   ۱۸
۱۲- محاسبه قیمت اختیار معامله   ۲۰
۱۲-۱- فرضیات و متغیرها   ۲۰
۱۲-۲- محاسبه حدود بالا و پایین قیمت اختیار معامله   ۲۱
۱۲-۳- برابری خرید- فروش (Put-Call Parity)   ۲۳
۱۳- ضرایب حساسیت (یونانی ها)   ۲۴
۱۳-۱- دلتا (Delta)   ۲۵
۱۳-۲- گاما (Gamma)   ۲۵
۱۳-۳- وگا (Vega)   ۲۵
۱۳-۴- تتا (Theta)   ۲۵
۱۳-۵- رو (Rho)   ۲۵
۱۴- قیمت گذاری قراردادهای اختیار معامله   ۲۶
۱۴-۱- روش درخت دو جمله ای   ۲۶
۱۴-۲- روش بلک-شولز   ۲۹
۱۵- استراتژی های معاملات قراردادهای اختیار معامله   ۳۱
۱۵-۱- گستره های عمودی (Vertical Spreads)   ۳۱
۱۵-۲- گستره های پروانه ای (Butterfly Spreads)   ۳۵
۱۵-۳- گستره های افقی یا گستره های تقویمی (Horizontal or Calendar Spreads)   ۳۶
۱۵-۴- گستره های قطری (Diagonal Spreads)   ۳۷
۱۵-۵- استراتژی استرادل (Straddle)   ۳۷
۱۵-۶- استراتژی های استرپ و استریپ (Strips & Straps)   ۳۸
۱۵-۷- استراتژی استرانگل (Strangle)   ۴۰
منابع

منابع:

–         مشتقات و مدیریت ریسک در بازارهای نفت، دکتر مسعود درخشان، موسسه مطالعات بین المللی انرژی، ۱۳۸۳

–         مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، جان هال، علی صالح آبادی و سجاد سیاح، ۱۳۸۴

–         پایان‌نامه کارشناسی ارشد، بررسی روشهای مختلف قیمت گذاری اختیار معامله وانتخاب روش مناسب جهت ایران به همراه مطالعه موردی یک سهم خاص، احسان فریده ثانی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهمن ۱۳۸۵

–         گزارش عوامل موثر بر قیمت اختیار معامله، شرکت بورس کالای ایران، ۱۳۸۸

–         قرارداد اختیار خرید، مرضیه نیکزاد، پاییز ۱۳۸۷

–         نیازمندی های راه اندازی بازار اختیار معامله، مرضیه نیکزاد، ۱۳۸۷

–         دلایل استقبال از اختیار قراردادهای آتی نسبت به اختیار بر روی کالای فیزیکی، مرضیه نیکزاد، ۱۳۸۸

مقدمه

قراردادهای اختیار معامله برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی به بازارهای بورس راه یافتند و از آن پس رشد روز افزونی در بازار آنها بوجود آمد؛ به طوری که در عصر فعلی اختیار معامله ها در بازارهای زیادی در اقصی نقاط جهان در حال مبادله و خرید و فروش هستند. اختیار معامله ها علاوه بر بازارهای رسمی بورس با حجم بالایی در بانک‌ها و موسسات اقتصادی نیز خرید و فروش و مبادله می‌شوند که می‌توان قراردادهای اختیار معامله را روی سهام[۱]، شاخص‌ها[۲]، ارزهای خارجی[۳]، کالاها[۴] و قراردادهای آتی[۵] منعقد کرد.

شایان ذکر است بر اساس گزارشات آنکتاد[۶] حجم این معاملات در ۵ بورس کالایی عمده دنیا که بیشترین معاملات قراردادهای اختیار معامله را در سال ۲۰۰۵ میلادی داشته‌اند عبارت است از:

بورس بازرگانی نیویورک (NYMEX): در این بورس در گروه فلزات ۴۱۶۶ هزار قرارداد اختیار معامله و در گروه انرژی ۲۶۶۳۶ هزار قرارداد اختیار معامله منعقد شده است.
هیات تجاری شیکاگو (CBOT): در این بورس در گروه محصولات کشاورزی ۱۶۳۵۴ قرارداد اختیار معامله منعقد شده است.
هیات تجاری نیویورک (NYBOT): در این بورس در گروه محصولات کشاورزی ۸۶۶۳ هزار قرارداد اختیار معامله منعقد شده است.
بورس فلزات لندن (LME): در این بورس در گروه فلزات ۸۱۸۴ هزار قرارداد اختیار معامله منعقد شده است.
بورس تجاری شیکاگو (CME): در این بورس در گروه محصولات کشاورزی ۹۴۳ هزار قرارداد اختیار معامله منعقد شده است.

۱- اختیار معامله چیست؟

اختیار معامله[۷] نوعی قرارداد است که میان دو نفر منعقد می‌گردد و مبلغی از طرف خریدار اختیار معامله به انتشار دهنده اختیار معامله که در واقع این مبلغ قیمت اختیار معامله[۸] نامیده می شود، پرداخت می گردد. به ازای پرداخت این مبلغ، خریدار اختیار معامله این حق را پیدا می کند که مقدار مشخصی از یک کالا و یا قرارداد آتی منعقد شده بر روی یک کالا را با مبلغ مشخص[۹] و در زمان مشخص[۱۰]، در آینده از انتشار دهنده اختیار معامله خریداری نماید و یا به او بفروشد (همانطور که در اختیار معامله مشخص شده است). قابل ذکر است که تصمیم‌گیری برای خرید و یا فروش کالا یا قرارداد آتی در آینده به عهده خریدار اختیار معامله می‌باشد و انتشار دهنده اختیار می‌بایستی از تصمیم خریدار تبعیت کند و یا حتی چنانچه خریدار اختیار معامله احساس کند که استفاده از اختیار معامله منفعتی برای او به همراه ندارد می‌تواند هیچگاه از اختیار معامله خود استفاده ننماید. در هنگام عقد هر قرارداد اختیار معامله بایستی موارد زیر مشخص گردد[۱۱]:

نوع اختیار معامله: اختیار خرید[۱۲] یا اختیار فروش[۱۳]زمان سررسید[۱۴]: بازه زمانی است که در انتهای آن، خریدار اختیار معامله در صورت تمایل می تواند از حقی که اختیار معامله برای او قائل شده است، استفاده نماید.
قیمت آتی توافق شده[۱۵] : قیمتی است که برای خرید و یا فروش کالا یا قرارداد آتی منعقد شده بر روی کالا در آینده در نظر گرفته شده است.
قیمت اختیار معامله[۱۶]: قیمتی است که خریدار اختیار معامله بایستی جهت خرید اختیار معامله به انتشار دهنده اختیار بپردازد.

۲- انواع اختیار معامله

اختیار معامله ها را به دو نوع کلی می توان تقسیم نمود:

اختیار خرید
اختیار فروش

همچنین این اختیار معامله‌ها می‌توانند اروپایی و یا آمریکایی باشند که تفاوت‌هایی در قوانین و معامله دارند که در ادامه به تفسیر توضیح داده خواهند شد.

  ۲-۱- اختیار خرید

این نوع اختیار معامله به خریدار خود این اجازه را می دهد که مقدار مشخص از یک کالای معین یا قرارداد آتی منعقد شده بر روی یک کالای معین را در آینده، در زمانی مشخص و به قیمتی مشخص خریداری نماید.

به عنوان مثال فرض کنید قیمت هر قرارداد آتی سکه بهار آزادی تحویل ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در شرکت بورس کالای ایران ۲۷ میلیون ریال ‌باشد، چنانچه فردی اختیار خرید ۱ قرارداد آتی مذکور را تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ با قیمت ۱۰۰ هزار ریال (قیمت اختیار معامله) با قیمت توافق شده ۲۹ میلیون ریال (قیمت آتی توافق شده) خریداری نماید، تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، این فرد حق دارد ۱ قرارداد آتی سکه را با قیمت ۲۹ میلیون ریال از انتشار دهنده اختیار معامله خریداری کند. حال چنانچه قیمت قراراداد آتی مذکور سکه تا زمان سررسید به ۳۰ میلیون ریال رسیده باشد، خریدار اختیار، ۹۰۰ هزار ریال سود می‌کند (۱۰۰ هزار ریال بابت هزینه خرید اختیار کسر شده است) و چنانچه قیمت قراراداد آتی مذکور سکه تا زمان سررسید به ۲۸ میلیون ریال رسیده باشد خریدار اختیار معامله از حق خرید خود استفاده نمی‌کند و اختیار معامله را اجرا نمی‌کند و زیانی معادل ۱۰۰ هزار ریال (هزینه خرید اختیار) متحمل می‌شود.

۲-۲- اختیار فروش

این نوع اختیار معامله به خریدار خود این اجازه را می دهد که مقدار مشخص از یک کالای معین یا قرارداد آتی منعقد شده بر روی یک کالای معین را در آینده در زمانی مشخص و با قیمت تعیین شده به انتشار دهنده اختیار معامله بفروشد.

به عنوان مثال فرض کنید قیمت هر قرارداد آتی سکه بهار آزادی تحویل ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در شرکت بورس کالای ایران ۲۷ میلیون ریال می‌باشد چنانچه فردی اختیار فروش۱  قرارداد آتی مذکور را تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ با قیمت ۱۰۰ هزار ریال (قیمت اختیار معامله) به قیمت توافق شده ۲۹ میلیون ریال (قیمت آتی توافق شده) خریداری نماید، تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸، این فرد حق دارد ۱ قرارداد آتی سکه را با قیمت ۲۹ میلیون ریال برای هر قرارداد سکه به نویسنده اختیار معامله بفروشد. حال چنانچه قیمت قراراداد آتی مذکور سکه تا زمان سررسید به ۲۵ میلیون ریال رسیده باشد، خریدار اختیار معامله ۹/۳ میلیون ریال سود می‌کند (۱۰۰ هزار ریال بابت هزینه خرید اختیار کسر شده است) و چنانچه قیمت قراراداد آتی مذکور سکه تا زمان سررسید به ۳۰ میلیون ریال رسیده باشد خریدار اختیار معامله از حق فروش خود استفاده نمی‌کند و اختیار معامله را اجرا نمی‌کند و زیانی معادل ۱۰۰ هزار ریال (هزینه خرید اختیار) متحمل می‌شود.

خریداران اختیار معامله می‌توانند به میزان نامحدودی سود کنند، ولی ضرر آنها هیچگاه از یک مقدار حداکثر، معادل با قیمت اختیار معامله بیشتر نخواهد بود؛ یعنی آنها ضرر خود را محدود می‌کنند. در نقطه مقابل انتشار دهنده اختیار فروش سود محدودی دارد (حداکثر مبلغی معادل قیمت اختیار معامله)  و این در حالی است که ضرر او ممکن است نامحدود باشد. بنابراین انتشار دهنده اختیار معامله بایستی دید خوبی نسبت به آینده بازار داشته باشد تا با ضرر هنگفتی مواجه نشود که این مسئله در قسمت بعد بصورت جامع تر توضیح داده می شود.

۳- طرفهای یک قرارداد اختیار معامله و منافع هر یک

در مورد هر قرارداد اختیار معامله که منعقد می‌شود دو شخص (حقیقی یا حقوقی) حضور دارند. یک طرف فرد سرمایه‌گذار یا خریدار اختیار معامله و طرف دیگر فرد فروشنده یا انتشار دهنده اختیار معامله می‌باشد. فرد انتشار دهنده اختیار معامله مبلغی را در ابتدا دریافت می‌کند. سود و زیان خریدار و فروشنده اختیار معامله دقیقا برعکس یکدیگر می‌باشد؛ یعنی اگر خریدار اختیار معامله مبلغی معادل X ریال سود کند، فروشنده اختیار معامله دقیقاً مبلغی معادل X ریال ضرر می‌کند و بالعکس. فرد خریدار اختیار معامله ممکن است سود نامحدودی داشته باشد اما ضرر وی محدود می‌باشد (حداکثر مبلغ ضرر خریدار به اندازه قیمت اختیار معامله می باشد). انتشار دهنده اختیار معامله همواره سود محدودی داشته اما ممکن است زیان وی نامحدود گردد (حداکثر سود فروشنده اختیار معامله به اندازه قیمت اولیه اختیار معامله می باشد که در صورتی که خریدار اختیار معامله، اختیار معامله خود را به اجرا نگذارد این سود حاصل می‌شود). صورت‌های مختلف سود و زیان خریدار و فروشنده در قسمت بعد با نمودار مشخص می شود. در یک قرارداد اختیار معامله چهار انتخاب وجود دارد.

خرید قرارداد اختیار خرید[۱۷]خرید قرارداد اختیار فروش[۱۸]فروش قرارداد اختیار خرید[۱۹]فروش قرارداد اختیار فروش[۲۰]

 حال به بررسی منافع و سود و زیان احتمالی هر یک از این چهار موقعیت معاملاتی می پردازیم. البته قیمت اختیار معامله که جهت خرید اختیار معامله پرداخت شده است را در محاسبات صفر در نظر می‌گیریم؛ زیرا یک مقدار ثابت است و برای تمام حالات عمومیت دارد.

قبل از بررسی حالات ممکن یکسری متغیر را به عنوان متغیرهای عمومی و مصطلح در کل گزارش به شرح زیر تعریف می‌کنیم:

: قیمت توافق شده

: قیمت کالا یا قرارداد آتی منعقد شده بر روی کالا در زمان T

۳-۱- خرید قرارداد اختیار خرید

در این حالت فرد خریدار اختیار معامله، در زمان سررسید اختیار معامله:

در صورتی که ، قیمت سهم در لحظه سررسید اختیار معامله از X بیشتر باشد، از حق خرید خود استفاده می‌کند.
در غیر این صورت فرد از حق اختیار خرید خود استفاده نمی‌کند.

 سود حاصل از استفاده از اختیار معامله در زمان T به شرح زیر می باشد:

۳-۲- خرید قرارداد اختیار فروش

در این حالت فرد خریدار اختیار معامله، در زمان سررسید اختیار معامله:

در صورتی که  باشد از حق خود جهت فروش استفاده می‌کند،
در غیر این صورت دارنده اختیار معامله از حق خود استفاده نمی کند.

سود حاصل از استفاده از اختیار معامله در زمان T به شرح زیر می باشد:

۳-۳- فروش قرارداد اختیار خرید

این حالت به انتشار دهنده اختیار خرید مربوط می‌شود. انتشار دهنده اختیار خرید فقط زمانی سود می‌کند که فرد خریدار اختیار معامله از حق خود استفاده نکند و اصطلاحاً اختیار معامله خود را به اجرا نگذارد که این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی پایه در بازار در زمان T از قیمت قراردادی اختیار معامله یعنی X کمتر باشد یعنی:

در چنین حالتی استفاده از اختیار معامله برای خریدار ضرر دارد و در نتیجه فروشنده یا همان انتشار دهنده اختیار معامله می‌تواند به اندازه مبلغ فروش اختیار معامله سود کند که البته همانطور که در ابتدا توضیح داده شد این مبلغ در نمودار نشان داده نمی شود. نمودار شماره ۳ زیان حاصل از فروش یک قرارداد اختیار خرید را به تصویر کشیده شده است.

۳-۴- فروش قرارداد اختیار فروش


[۱] Stocks

[۲] Stock indices

[۳] Foreign Currencies

[۴] Commodities

[۵] Future Contracts

[۶] UNCTAD, “OVERVIEW OF THE WORLD’S COMMODITY EXCHANGES”, 2005

[۷] Option contract

[۸] Premium

[۹] Strike Price

[۱۰] Expiry date

[۱۱] Options, Futures, and other derivatives, J. Hull, University of Toronto, 1997

[۱۲] Call option

[۱۳] Put option

[۱۴] Time to maturity

[۱۵] Exercise price

[۱۶] Premium

[۱۷] .Long Call Option

[۱۸] .Long Put Option

[۱۹] .Short Call Option

[۲۰] .Short Put Option

45,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.