مقاله اخلاق و جایگاه آن در سیاست خارجی لیبرالی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله اخلاق و جایگاه آن در سیاست خارجی لیبرالی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله اخلاق و جایگاه آن در سیاست خارجی لیبرالی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدّمه   ۲
عناصر سازندة سیاست خارجی لیبرالی   ۳
۱٫ نژادپرستی   ۴
۲٫ سودگرایی   ۸
۳٫ فریب   ۱۴
۴٫ خشونت   ۱۶
نتیجه‌گیری   ۲۳
پی‌نوشت‌ها:   ۲۴
منابع   ۳۰

منابع

الهی، حسین، (مترجم و مؤلف) تاریخ آفریقا، تهران، چابخش، ‎۱۳۶۸.

الهی، همایون، شناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسم، تهران، قومس، ۱۳۸۳

آرنیل، باربارا، «جان لاک و دفاع اقتصادی از استعمار»، ترجمة علی‏ شهبازی؛ اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شمارة ۱۱۵ و ۱۱۶، فروردین و اردیبهشت ۱۳۷۶، ص ۲۱۴- ۲۲۱٫

آلکسی دو توکویل، تحلیل دموکراسی در آمریکا، ترجمة رحمت‌اله مقدم مراغه‌ای، تهران، زوار، ۱۳۴۷٫

برمن، ادوارد، کنترل فرهنگ: نقش بنیادهای کارنکی، فورد و راکفلر در سیاست خارجی آمریکا، ترجمة حمید الیاسی، تهران، نی، ‎۱۳۷۳.

چامسکی، نوام، دولت‌های سرکش، حکومت زور در جهان، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۰

ـــــ، مثلث سرنوشت ساز: فلسطین، آمریکا و اسرائیل، ترجمه عزت الله شهیدا، تهران، وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، ‎۱۳۶۹.

ـــــ، کشورهای فرومانده، ترجمة اکرم پدرام‌نیا، تهران، افق، ‎۱۳۸۷.

چمنی، فراز، سیاست حقوق بشر کارتر و انقلاب اسلامی ایران، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ‎۱۳۸۳.

حائری، عبدالهادی، نخستین رویاروی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویة تمدن بورژوازی غرب، تهران، امیر کبیر، ۱۳۷۸٫

دیکسون، بروس، «آنچه آمریکا بر سر آفریقا می‌آورد»، سیاحت غرب، شمارة ۷۵، ۱۳۸۸، ص ۶۵- ۶۶٫

دیویدسن، زیل، آفریقا: تاریخ یک قاره، ترجمة هرمز ریاحی و فرشته مولوی، تهران، امیرکبیر، ‎۱۳۶۹.

رایزن، جیمز، دولت جنگ: روایتی سری از عملکرد سیا و دولت بوش، ترجمة محمدمهدی احمدی معین و مهدی ذوالفقاری، تهران، اندیشه سازان نور، ‎۱۳۸۷.

زعتیر، اکرم، سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار، ترجمة علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ‎۱۳۷۰.

سالیوان، آیلین، «مبادی ارزشی و ایدئولوژیک لیبرالیسم»، ترجمة سعید زیباکلام، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، ش ۱۳۳، مهر و آبان ۱۳۷۷، ص۹۴-۱۰۵٫

ساموئل پی، هانتینگتون، برخورد تمدنها و بازسازی نظم جهانی، ترجمة محمدعلی رفیعی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۷۸٫

ضیاء‌الدین سردار و مریل وین دیویس، چرا مردم از آمریکا متنفرند؟ ترجمة عظیم فضلی پور، تهران، اطلاعات، ۱۳۸۳٫

فاستر، مایکل، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمة جواد شیخ الاسلامی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۷٫

فوگل، اشپیل، تمدن مغرب زمین،ترجمة محمدحسین آریا، تهران، امیر کبیر، ۱۳۸۰٫

کلینتون، دیوید، دو رویه منفعت ملی، ترجمة اصغر افتخاری، تهران، پژوهشکدة مطالعات راهبردی، ۱۳۷۹٫

کینزر، استفن، براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط امریکا از هاوایی تا عراق، ترجمة محمدحسین آهویی، تهران، ثالث، ‎۱۳۹۰.

گارودی، روژه، آمریکا پیشتار انحطاط، ترجمة قاسم صبوری، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۶٫

گارودی، روژه، آمریکاستیزی چرا؟، ترجمة جعفر یاره، تهران، کانون اندیشه جوان، ۱۳۸۱٫

گارودی، روژه، پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی، ترجمة نسرین حکمی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‎۱۳۶۹.

گارودی، روژه، محاکمه صهیونیسم اسرائیل، ترجمة جعفر یاره و دیگران، مجید خلیل‌زاده، تهران، کیهان، ‎۱۳۷۸.

لوون، حیمز دبلیو، دروغ‌هایی که معلمم به من آموخت، ترجمة اسماعیل امینی و امیر مسعول شهرام‌نیا، تهران، صفحه سفید، ۱۳۸۸٫

مگداف، هاری و تام گمپ، امپریالیسم، ترجمة هوشنگ امیر احمدی، تهران، کویر، ۱۳۷۸٫

مگداف، هاری، جهانی شدن و جهانی سازی: پیشینه و چشم‌انداز، ترجمة علی امینی، تهران، نشر دیگر بی‌تا.

منتسکیو، شارل لوئی دوسکوندا، روح القوانین، ترجمه و نگارش علی‌اکبر مهتدی، تهران، امیرکبیر، ‎۱۳۶۲.

مورتون ه. هالپرین ودیگران، دولت بی قانون: جنایت‌های سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده، ترجمة رضا سندگل، تهران، محراب قلم، ‎۱۳۶۹.

میل، جان استوارت، تأملاتی در حکومت انتخابی، ترجمة علی رامین، تهران، نی، ‎۱۳۶۹.

ــــ، زندگینامه خودنوشت، ترجمة فریبرز مجیدی، تهران، مازیار، ‎۱۳۸۰.

نصیر صاحب خلق، تاریخ ناگفته و پنهان آمریکا، تهران، هلال، ۱۳۸۴٫

نوریس، جان و ویل فولر، جنگ نوین (ش. م. ه): جنگ‌های شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای، ترجمة محمدابراهیم مینایی، تهران، دانشگاه امام حسین (ع)، موسسه چاپ و انتشارات، ‎۱۳۸۹.

نهرو، جواهر لعل، کشف هند، ترجمة محمود تفضلی، تهران، امیرکبیر، ‎۱۳۶۱.

نیکسون، ریچارد، فرصت را دریابیم، وظیفة آمریکا در جهانی با یک ابرقدرت، ترجمة حسین وفسی‌نژاد، تهران، طرح نو، ۱۳۷۱٫

نیکولو ماکیاولی، شهریار، ترجمه داریوش آشوری، تهران، کتاب پرواز، ‎۱۳۷۴.

وب، مارکوس، ایالات متحده آمریکا، ترجمة فاطمه شاداب، تهران، ققنوس، ۱۳۸۳٫

ویلیام سولیوان و سرآنتونی پارسونز، خاطرات دو سفیر: اسراری از سقوط شاه و نقش آمریکا و انگلیس در انقلاب ایران، ترجمة محمود طلوعی، تهران، نشر علم، ‎۱۳۷۲.

ویلیام، بلوم، دولت خودسر، ترجمه جمعی از مترجمان، قم، موسسة امام خمینی (ره)، ۱۳۸۲٫

وین گلاسر، اندیشه‏های لیبرالیستی لاک و مشارکت وی در برده‏داری، ترجمة عبد الرّحیم گواهی، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شمارة ۱۱۹ و ۱۲۰، مرداد و شهریور ۱۳۷۶٫

همیلتون جردن، بحران آخرین سال ریاست جمهوری کارتر، ترجمه محمود مینا، تهران، نشر نو، ‎۱۳۶۳.

هیوم، دیوید، جستاری در باب اصول اخلاق، ترجمة مجید داودی، تهران، مرکز، ۱۳۸۸٫

Daniel Bell, The end of ideology, (London: HARVARD UNIVERSITY PRESS, 1988).

David Boucher, The Limits of Ethics in International Relations, Oxford: Oxfors University Press, 2009.

Edwin Cannan, ed.. Adam Smith, An Inquiry Into the Natue and Causes of the Wealth of Nations, New York, 1937.

Francis Fukuyama, The end of history and the last man, (New York: AVON BOOKS, 1992

Gorge Kennan, Morality and Foreign Policy, ” Foreign Affairs 64 (winter 1985).

Hans J. Morgenthau, Politics Among Nations: The Struggle for Power and Pece, New York: Alfred A. Knopf, 1978, p. 16.

Harry Magdoff, Imperialism without Colonism, (Monthly Review press, March, 2003).

Jermy Bentham, Principles of International Law, The Works of Jermy Bentham II, ed. John Bowring, New York, 1962.

Mark D Gismondi, Ethics, Liberalism and Realism in International Relation, London: Rutledge, 2008. .

چکیده

لیبرالیسم پرنفوذترین مکتبی است که امروزه جمع زیادی از حکومت‌ها، به ویژه حکومت‌های غربی، از آن تبعیت می‌کنند. لیبرالیسم بر اساس جهان‌بینی و انسان‌شناسی اعتقادی خودش، معرّف غایات و همچنین معرّف بایدها و نبایدها و روش عملی است که به صورت آشکاری در جهت‌دهی به عمل فرد و حکومت تأثیر بارزی دارد. در این مقاله، تلاش شده است با نگاه اجمالی به انسان‌شناسی، غایت‌شناسی و روش‌شناسی لیبرالی، جایگاه اخلاق انسانی در سیاست خارجی لیبرالی شناسایی شود. برای این منظور، عناصر اصلی سیاست خارجی لیبرالی معرفی شده است. این عناصر عبارت است از: نژاد پرستی، سودگرایی، فریب و خشونت. به دلیل آنکه عقلانیت لیبرالی در عرصة سیاست خارجی از این عناصر تشکیل شده، لازم است برای دست یازیدن به هرگونه تحلیل درست و واقع‌بینانه از اقدام‌ها و فعالیت‌های دولت‌های لیبرال در عرصة روابط بین‌الملل، استلزامات عناصر یاد شده را مدّ نظر داشته باشیم. در غیر این صورت، با توجه به تصویر اخلاقی و مثبتی که لیبرالیسم از خود نشان داده، رسیدن به یک تحلیل واقعی، دور از انتظار است.

کلیدواژه‌ها: لیبرالیسم، سیاست، اخلاق، نژادپرستی، سودگرایی.

 

مقدّمه

لیبرالیسم از بدو پیدایش، داعیه‌های اخلاقی فراوانی داشته است. حمایت از آزادی‌های فردی، تساهل و تسامح در برابر مخالفان، نفی استبداد، دموکراسی‌خواهی و دفاع از حقوق بشر از جملة مهم‌ترین ادعاهای اخلاقی لیبرالیسم به شمار می‌رود. پس از فروپاشی بلوک شرق، برخی از لیبرال‌ها این شکست را به ضعف اخلاقی سوسیالیسم و قوّت اخلاقی لیبرالیسم ارجاع دادند و به این نتیجه رسیدند که لیبرالیسم اوج و قلّة اندیشة بشری، و در واقع، تمام ‌تلاش‌های بشری برای رسیدن به سعادت، در گرو پیمودن مسیری است که لیبرالیسم طی کرده.۱ این ادعا هرچند بزرگ و بسیار هوادارانه در شرایط احساس پیروزی از دشمن قدرتمندی همچون بلوک شرق مطرح شد و عملاً پس از مدت کوتاهی مسکوت گذاشته شد، ولی سطح رقیق‌تر این مدعا سخنی است که بسیاری از لیبرال‌ها از گذشته تاکنون، به صورت مستمر دربارة لیبرالیسم به زبان و قلم جاری می‌کنند.

به هر حال، حتی اگر سخن فوکویاما را هم واگذاریم، لیبرالیسم به عنوان یک ایدئولوژی تمام‌عیار و به عنوان دینی زمینی، داعیه‌های بزرگی در ابعاد گوناگون حیات بشری، اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حقوق و اخلاق دارد. از میان تمام ادعاهای لیبرالی، موضوع «سیاست لیبرالی»، و در این بحث، «سیاست خارجی لیبرالی»، به عنوان موضوع این نوشتار بررسی می‌شود. مسئله این است که سیاست خارجی لیبرالی چه نسبتی با اخلاق دارد؟ آیا لیبرالیسم در سیاست خارجی علی‌رغم ادعاهای اخلاقی فراوانی که دارد، حاضر است حریم اخلاق را پاس بدارد یا خیر؟ اساساً آیا عقلانیت لیبرالی به چنین پاسداشتی می‌انجامد یا خیر؟ اهمیت این بحث از آن نظر است که لیبرالیسم خود را بزرگ‌منادی اخلاق در عرصة سیاست از طریق حمایت از حقوق‌ بشر، آزادی، دموکراسی و نفی استبداد می‌خواند. روشن است که چنین ادعای بزرگی بدون اینکه اخلاق جایگاه برجسته‌ای در سامان‌دهی به رفتارهای سیاسی داشته باشد، زمینة ظهور پیدا نخواهد کرد.

اخلاقی عمل کردن پیروان یک مکتب مستلزم وجود سه عنصر در هر مکتب است:

۱٫ مکتب باید به صورت پرقدرت و مستدل، تصویری اخلاقی از انسان به دست دهد و نگاه ابزاری به انسان را به طور کلی منتفی بداند.

۲٫ غایاتی که از سوی مکتب پیش روی عامل قرار می‌گیرد باید غایات اخلاقی باشد. اگر غایات ترسیم شده ماهیت صرفاً مادی داشته‌ باشد، انتظار اخلاقی عمل کردن از عاملان، انتظار به جایی نخواهد بود.

۳٫ مکتب باید پای‌بندی به اخلاق را در روش‌ها هم مستدل ساخته باشد. اگر مکتبی توسّل به هر روشی را برای رسیدن به اهداف تجویز کند، به طور طبیعی، برای پیروانش بستر تمرّد از اخلاق را فراهم ساخته است.

این سه عنصر در ارتباط با همدیگر، عقلانیتی را رقم می‌زند که در فضای آن، اخلاقی عمل کردن منطقی و خردمندانه جلوه خواهد نمود. هرگونه نقصی در هر یک از اضلاع یاد شده، موجب می‌شود اخلاقی عمل کردن خارج از عقلانیت باشد. دربارة مسئلة مورد بحث، که جایگاه اخلاق در سیاست خارجی لیبرالی را رصد می‌کند، گفته می‌شود: پای‌بندی لیبرالیسم به اخلاق، در گرو پذیرش سه مسئله است: ۱٫ نگاه اخلاقی به انسان؛ ۲٫ غایات اخلاقی برای سیاست؛ ۳٫ ممنوعیت توسّل به شیوه‌های غیر اخلاقی در نیل به اهداف سیاسی.

برای پی بردن به پاسخ مسئله، لازم است عناصر اصلی سیاست خارجی لیبرالی را بشناسیم. اگر این عناصر اخلاقی باشند، زود به پاسخ سؤالمان خواهیم رسید و پی خواهیم برد که اقدامات غیر اخلاقی لیبرال‌ها در عرصة بین‌الملل تمرّد از اصول لیبرالیسم است و نباید این اقدامات را به پای لیبرالیسم نوشت. اما اگر عناصر و سازه‌های اصلی سیاست خارجی لیبرالی، خود غیر اخلاقی باشند، به عکس نتیجة فوق خواهیم رسید. آنگاه به خود حق خواهیم داد رفتارهای اخلاقی لیبرال‌ها را در عرصة سیاست خارجی هم دارای ماهیت غیر اخلاقی بدانیم.

عناصر سازندة سیاست خارجی لیبرالی

با مطالعة آثار متفکران طراز اول لیبرالی و همچنین رصد رفتار دولت‌های لیبرالی، که معمولاً با تأییدات و همکاری‌های صاحب‌نظران لیبرال همراه بوده است، این نتیجه به دست می‌آید که سیاست خارجی لیبرالی دارای چهار عنصر اساسی و بنیادی است: نژادپرستی، سودگرایی، فریب و خشونت. عنصر نخست به انسان‌شناسی لیبرالی مربوط است. عنصر دوم با غایت‌شناسی لیبرالی ارتباط دارد. عناصر سوم و چهارم به روش‌شناسی رفتاری لیبرالی ناظر است. در ادامه، جایگاه تک‌تک این عناصر در سیاست خارجی لیبرالی، به اختصار بررسی می‌شود. برایند این بررسی ما را رهنمون خواهد ساخت تا به جایگاه اخلاق انسانی و فطری در سیاست خارجی لیبرالی پی ببریم.

۱٫ نژادپرستی

«خودبرتربینی»، یکی از خصلت‌هایی است که از دوران باستان، در فکر و اندیشة ساکنان مغرب‌زمین وجود داشته است. این خصلت، که با کم‌بینی دیگر جوامع و نژادها همراه است، در جهت‌دهی به سیاست خارجی جوامع غربی نقش بارزی داشته است. استعمار دیگر جوامع از سوی آنان، با استناد به همین موضوع توجیه می‌شود. منتسکیو، نویسندة پرآوازة روح القوانین، که در آن دربارة حقوق طبیعی، لزوم آزادی، برابری و برادری، تفکیک قوا، قانون اساسی، حکومت مشروطه و پارلمانی داد سخن ‌داده، آشکارا مخالفتش را با تعمیم این ارزش‌ها به سیاه‌‌پوستان ابراز می‌کند، با این استدلال که سیاه‌پوستان از دایرة انسانیت خارجند:

این موجودات که یکسره به رنگ سیاه هستند با چنان بینی پهن، کمتر می‌توانند مورد ترحم قرار گیرند. من باور نمی‌کنم خدا با شعوری که دارد، این موجود کریه را با این موهای وزوزی و لب‌های کلفت و بینی پهن، به عنوان انسان خلق کرده باشد… اگر آنان را انسان بدانیم این سوء ظن پدید می‌آید که پس ما دودمان مسیحی نیستیم !۲

در همین چارچوب انسان‌شناسی است که برده‌داری از سوی لیبرال‌ها و رهبران فکری آنها به عملی درست و شایستة پی‌گیری تبدیل می‌شود، بدون اینکه تضادی با شعارهای حقوق‌ بشر‌خواهی داشته باشد. منتسکیو به اروپاییان حق می‌دهد مردمان جوامع غیراروپایی را به بردگی بگیرند: «اروپاییان پس از آنکه [بومیان آمریکایی] را ریشه‌کن ساختند، ناچار بودند که آفریقایی‌ها را به بردگی کشند تا بتوانند آن سرزمین پهناور را آماده سازند.»۳ در همین فضای فکری، لاک به خود حق می‌دهد همزمان با نظریه‌پردازی دربارة آزادی و دموکراسی، از طریق خرید و فروش برده، امرار معاش کند!۴ و جان استوارت میل پس از بازنشستگی از «کمپانی هند شرقی»، به نوشتن کتاب دربارة آزادی بپردازد.

غربی‌ها با همین روحیة نژادپرستی و خودبرتربینی به جوامع جدید و ناشناخته قدم گذاشتند. آنان به هنگام ورود به این جوامع و مواجهه با بومیان، این احساس را داشتند که گویا با یک عده حیوانات بی‌ارزش و مزاحم مواجهند و آنها به عنوان انسان‌های متشخّص، دارای این حق هستند که برای از بین بردن این مزاحم‌ها، به هر جنایتی دست بزنند. آلکسی دو توکویل (۱۸۰۵ ـ ۱۸۵۹) در گزارش جامعی به سال ۱۸۳۵ از وحشی‌گری‌ها، غصب‌ اراضی و قتل‌عام‌های فجیع بومیان آمریکایی از سوی مهاجران اروپایی، گزارش می‌دهد، بدون اینکه هیچ اعتراضی به اقدامات ظالمانة آنها داشته باشد. او با لحنی حق به جانب و تأییدآمیز، می‌نویسد:

روزگاری قبایلی که نام برده شد، تا سواحل اقیانوس اطلس گسترش یافته بودند. ولی امروز برای دیدن یک فرد بومی، باید صدها فرسنگ در داخل قاره پیش رفت. این قبایل وحشی را اروپاییان نه‌تنها به عقب راندند، بلکه آنها را در عین حال، مضمحل و منقرض ساختند. به تدریج که این مردم وحشی به عقب می‌روند و می‌میرند ملت‌های جوان دیگری در همان سرزمین می‌رویند و توسعه می‌یابند. هرگز در جهان، جامعه‌هایی مانند کوچ‌نشین‌های اروپایی با چنین سرعتی رشد نکرده‌اند، و هرگز در جهان، جامعه‌هایی مانند جامعة بومیان آمریکایی با چنین سرعت و شدتی نابود نگردیده‌اند.۵

25,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی تطبیقی ارزش‌ها در اسلام و لیبرالیسم و دلالت‌های تربیت اخلاقی آن
  • تحقیق رابطه جهت‌گیری مذهبی و خود مهارگری
  • مقاله اخلاق پیامبر اعظم (ص)
  • مقاله علم اخلاق
  • مقاله ارسطو در مباحث اخلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲ بهمن , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.