مقاله اعتیاد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله اعتیاد مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله اعتیاد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

پیشگفتار :   ۱
تاریخچه : فصل اول   ۳
تعریف : فصل دوم   ۶
مهمترین عامل مؤثر بر اعتیاد ، سیگار : فصل سوم   ۶
مصرف سیگار در جامعه :   ۶
انواع مواد مخدر : فصل چهارم   ۷
مواد مخدر مصرف کننده ( افیون )   ۸
انواع تریاک :   ۸
مواد تحریک کننده ( تحریک زاها )   ۹
آمفتامین ها   ۹
کافئین و نیکوتین :   ۱۰
توهم زاها :   ۱۰
عوامل مؤثر در زمینه های گرایش به اعتیاد جوانان : فصل پنجم   ۱۰
محدود شدن روابط خانوادگی :   ۱۲
غفلت از فرزندان :   ۱۳
خشونت در خانواده :   ۱۳
افت تحصیلی – اجتماعی خانواده :   ۱۳
افت سطح اقتصادی خانواده :   ۱۳
اختلالات گوارشی :   ۱۴
سوء هاضمه و سوء تغذیه :   ۱۴
ضعف سیستم ایمنی :   ۱۴
اختلالات قلبی و عروقی :   ۱۴
اختلالات مغزی :   ۱۴
عوارض تنفسی و ریوی :   ۱۴
اثرات ناشی از تزریق و ناخالصی :   ۱۴
سیستم بینایی :   ۱۵
پوست :   ۱۵
عوارض موضعی تزریق مواد مخدر :   ۱۵
عوارض کلیوی :   ۱۵
تأثیر بر غدد جنسی :   ۱۵
تأثیرات بر هورمونها :   ۱۵
اثرات سمی بر پوست :   ۱۵
اثرات در حاملگی و زایمان :   ۱۶
اثرات مواد مخدر بر جنین و نوزاد :   ۱۶
پیشگیری اولیه : فصل هفتم   ۱۷
پیشگیری ثانویه :   ۱۹
پیشگیری ثالث :   ۲۰
درمان : فصل هشتم   ۲۲
مفهوم روان درمانی :   ۲۳
رفتار درمانی :   ۲۳
شناخت درمانی :   ۲۳
گروه درمانی :   ۲۴
انواع گروه درمانی :   ۲۵
گروه های روانی آموزشی :   ۲۵
گروه های خودیاری :   ۲۵
ترک ، درمان و پیشگیری :   ۲۶
منابع :   ۲۸

منابع :

       ¨آزاد ، حسین ، آسیب شناسی ۲ ، ۱۳۷۷ .

       ¨اسعدی ، حسن ، پیشگیری از مصرف نا به جای مواد مخدر روانگردان ، الکل و توتون ، ۱۳۷۴ .

       ¨برژه ، ژان ، اعتیاد و شخصیت ، ( توفان گرگانی ۱۳۶۸ ) .

       ¨پورکاظمی ، لطفعلی ، ترک اعتیاد ، ۱۳۷۵ .

       ¨ثنایی ، باقر ، روان درمانی و مشاوره گروهی ، ۱۳۷۷ .

       ¨رحیمی مؤقر ، آفرین و همکاران ، راههای پیشگیری و درمان اعتیاد ، ۱۳۷۶ .

       ¨ریو ، سیمون ، ( هاشمیان )

       ¨زمانی ، ایرج ، سیگار فقر اول ، ۱۳۷۸ .

       ¨ساعتچی ، محمود ، مشاوره و روان درمانی ( نظریه ها و راهبردها ) ، ۱۳۷۷ .

       ¨سراج خرمی ، ناصر ، شناخت ، پیشگیری و درمان اعتیاد ، ۱۳۸۲ .

       ¨سیف ، علی اکبر ، تغییر رفتار و رفتار درمانی ، نظریه ها و روش ها ، ۱۳۷۷ .

       ¨لوی ، مایکل آی ، نکات اساسی روان درمانی ، ( محمد تقی یاسمی و یحیی امامی ) ، ۱۳۷۸ .

       ¨ملکوتی ، سید کاظم و همکاران  ، راهنمای کاربردی درمان سوء مصرف کنندگان مواد ، ۱۳۸۰ .

       ¨مسعودی پور، منیژه ، بررسی علل و عوامل اعتیاد در نوجوانان و جوانان ، ۱۳۶۸٫

       ¨عابدینی ، محمد باقر ، بررسی و شناخت عوامل مؤثر اعتیاد به سیگار ، ۱۳۷۶ .

       ¨جزوه کارشناسی دانشجویان رشته روانشناسی بالینی .

       ¨استفاده از بروشورهای اداره بهزیستی شهرستان شوش دانیال ، ۱۳۸۳ .

پیشگفتار :

اعتیاد به هر ماده مخدر باعث نابودی شخص می شود ، مگر آن که تحت درمان قرار گیرد ، اعتیاد علاوه بر نابود کردن فرد باعث نابودی سلامت جامعه می شود پس همگی باید با این معضل بزرگ مبارزه کنیم .

سازمانهای مختلف کشور با تأسیس مراکز درمان یا سمینارهای مختلف در این راه قدم برداشته اند .

پس وظیفه تک تک ما انسانها در این راه ، مبارزه با مواد مخدر است .

مقدمه : غم انگیزترین تراژدی انسان معاصر ، اعتیاد به مواد مخدر و متأسفانه جوانان عصر حاضر برای فرار از ناملایمات اجتماعی و فاصله طبقاتی و زندگی ماشینی به مواد مخدر پناه برده اند . معمولاً گروهی که در برابر این پدیده خطرناک بیش از سایر گروهها آسیب پذیر است همانا گروه جوانان یک جامعه می باشد . اعتیاد و اشاعه مواد مخدر یکی از قدیمی ترین و کارسازترین شیوه های استعمارگران و دشمنان بشریت می باشد . اصولاً اعتیاد یک بیماری مزمن است و چون نفس اعتیاد امری خطا و ناپسند می باشد پس هر معتادی مجرم هم هست و بدین مناسبت اکثریت معتادین به انواع مواد مخدر و الکلها دارای سوابقی از نظر جرم شناسی و بزهکاری از قبیل دزدی ، قاچاق مواد مخدر و کالا ، مفاسد جنسی و اخلاقی ، قتل ، خودکشی تصادفات و اعمال خشونت آمیز می باشد .

و اما جوانان … در دوران بلوغ که جوانان دچار مشکلات و بحرانهایی می گردند وظیفه بزرگترها ایجاب می کند که بطور منطقی و صحیح با جوانان و مشکلاتشان روبرو گردند ولی متأسفانه عموماً بزرگترها از جمله والدین و مربیان یا اطلاع و آگاهی کمی از تغییرات و تحولات روحی دوران بلوغ دارند و یا دوران جوانی خود را با تمام بحرانها و مشکلات خاصش فراموش کرده اند ، لذا به جای برخورد منطقی و اصولی با مشکل جوان او را هدف انتقادها و ملامت خود قرار می دهند و نمی توانند آنچنان که باید و شاید جوان را برای گذراندن بی خطر این دوره کمک و یاری نمایند.

جوان در برابر مشکلات زندگی و یا ناراحتی های ناشی از دوران بحرانی بلوغ و احیاناً کمبود محبت و عدم درک از طرف بزرگتران از خانواده و اجتماع فراری شده و بدنبال یک راه حل یا ماده معجزه گر می افتد که در این میان ماده مخدر را می یابد ابتدا سیگار … سپس سیگار همراه حشیش … و بالاخره تریاک و هرویین و … ماده مخدر به موادی از جمله تریاک ، حشیش ، هرویین ، ال اس دی و کلیه موادی که ایجاد وابستگی می نماید گفته می شود .

معتاد به کسی گفته می شود که به یک یا چند نوع از مواد مخدر ، حشیش ، مرفین ، هرویین و ال اس دی وابستگی دارویی و روانی داشته باشد و بطور روزمره از یک یا چند مورد از آن استفاده نماید .

و اعتیاد به عمل استفاده و وابستگی به مواد مخدر می گویند .

عادت به مواد مخدر در حقیقت با تاریخ بشر آغاز می شود و از هزاران سال پیش در کشورهای مختلف جهان و نزد قبایل گوناگون انواع مواد مخدر چه به صورت گیاهی و چه خالص شده استفاده می کردند و از مواد مخدری همانند ترکیبات توتون و تنباکو در مراسم و آیین های مذهبی و برای تسکین آلام و شفا دهنده دردها و مسایل روانی و جسمانی خود استفاده می نمودند . ( اداره بهزیستی شهرستان شوش دانیال ۱۳۸۳ )

حجم قابل توجهی از مشکلات گریبانگیر فرد معتاد و خانواده وی می باشد که در پرتو یک مددکاری و توانبخشی تخصصی و پیگیری مؤثر می توانیم شاهر مقصود را در آغوش کشیم و معتادی را که با زحمت ترک داده ایم سالم و پاک ببینیم . ( سراج خرمی ۱۳۸۲ )

تاریخچه : فصل اول

هنگامی که کریستف کلمب برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی از اقیانوس اطلس عبور کرد و وارد قاره امریکا شد با بومیانی برخورد کرد که شیفته استعمال دخانیات بودند و نوعی برگ خشک و تلخ مزه می جویدند که در قاره اروپا ناشناخته بود این برگ خشک چیزی جز تنباکو نبود .

کم کم تنباکو راه خود را به سوی قاره اروپا باز کرد و در تمام کشورها از محبوبیت خاصی برخوردار شد.در سال ۱۵۴۸ پرتغالی ها به کشت و کار تنباکو مشغول شدندو در سال ۱۵۵۸ انفیه(تنباکوی آسیاب شده)در بازار لیسبون به معرض فروش گذاشته شد .

سفیر فرانسه در پرتغال مقداری تخم تنباکو برای ملکه در کشور فرانسه فرستاد و خاطرنشان کرد که پزشکان دربار شهر لیسبون از این گیاه برای معالجه زخم معده و سایر بیماریها استفاده می کنند و این شد که تنباکو پس از مدتی به یک داروی معجزه گر تبدیل شد .

استفاده از تنباکو به سرعت رشد صعودی پیدا کرد ، طوری که در اوایل قرن نوزدهم جویدن تنباکو به طوری متداول و مرسوم شد که از ۳۴۸ کارخانه تنباکو ۳۳۵ کارخانه مخصوص عمل آوری برگ تنباکو برای جویدن بود و فقط ۶ کارخانه در راستای تولید انفیه برای استفاده در چین فعالیت می کرد .

سیگار هم در مدت کوتاهی به شهرت رسید . اولین سیگارها را بر دهان بومی مکزیکی و سرخ پوستان امریکای مرکزی با استفاده از نی های توخالی ساخته و مورد مصرف قرار دادند . در اواسط قرن نوزدهم مغازه های تنباکو فروشی نیویورک شروع به عرضه اولین سیگارهای دست باز کرد .

در سال ۱۸۸۰ « جیمز ای بونساک » ۲۱ ساله پروانه ساخت و بهره برداری انحصاری یک ماشین سیگارسازی را دریافت کرد . دستگاه او قادر بود دقیقه ای ۲۰۰ نخ سیگار تولید کند .

در آن زمان برخی می گفتند داخل سیگارها از ارسنیک یا نوعی برگ سمی سفید رنگ پر شده است و برای سلامتی مضر است اما اینها هم افاقه ای نکرد و در طول جنگ جهانی اول بیش از از ۲۰۰ میلیون نخ سیگار برای سربازان فرستاده شد در پایان جنگ حدود ۴۰ درصد از مردان سیگاری شدند و در اوایل دهه ۱۹۶۰ بیش از نیمی از مردان بزرگسال در استفاده مداوم سیگار اعتیاد پیدا کرده بودند .

پزشکان نازی اولین کسانی بودند که ارتباط میان استعمال دخانیات و سرطان ریه را در سال ۱۹۴۱ کشف کردند . « جیمز اول » در اوایل قرن هفدهم گفته بود که در کالبدشکافی افراد سیگاری نوعی دوده روغنی در اعضای داخلی بدنشان مشاهده شده است و بالاخره این دکتر در کاراستل و افسر اس.اس مؤسسه تحقیقاتی تنباکو بود که ارتباط قطعی ، بین سرطان و تنباکو را کشف کرد .

دانشمندان هم اکنون به این نتیجه رسیده اند که روش سیگار کشیدن افراد مراحل اعتیاد به آن را بیشتر تحریک و تقویت می کند به این ترتیب که هفت ثانیه طول می کشد تا دود ناشی از اولین پک زدن وارد دستگاه تنفسی شده بافت ریه را در معرض نیکوتین منوکسید کربن و معجونی از ۴ هزار ماده سرطان را قرار گیرد .

خون آلوده به نیکوتین سمی در چند ثانیه از ریه ها به سوی منزپمپاز شده و از آن جا جذب آن دسته از سلولهایی می شود که به گیرنده های نیکوتین معروف هستند از یک طرف سلول های کف بطن چهارم مغز که هوشیاری انگیزش و استرس را تحت کنترل دارند و از طرف دیگر سلولهای دو پایین که مراحل مربوط به درک لذت را بر عهده دارند به این ترتیب نیکوتین به طور همزمان گیرنده های انگیزش و لذت را تحت تأثیر وبا به هیجان آوردن فرد سیگاری او را به یک دوم تخریب می کند . بسیاری از دانشمندان نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین مواد شناخته شده می دانند ، طبق مطالعات محققان انگلیسی ۷۵ درصد از آنهایی که به طور تنفسی تنباکو مصرف می کنند معتاد می شوند ، دانشمندان هم اکنون می دانند که یک نخ سیگار تقریباً ۹۰ درصد تنباکو تشکیل شده است مابقی معمولاً شامل مخلوطی سرّی از مواد افزودنی است که میزان سوختن و طعم و عطر و رطوبت سیگار را کنترل می کنند بیشتر مواد افزودنی به سیگار طوری هماهنگ و اندازه گیری می شوند که میزان اعتیاد و میل افراد به استفاده مجدد آن را افزایش بدهند بسیاری از کارخانجات سازنده سیگار مدعی هستند که از هیچ گونه ماده افزودنی استفاده نمی کنند در حالی که مطالعات نشان می دهد آمونیاک جز آن دسته از موادی است که در ساخت انواع سیگارها کاربرد فراوان دارد . آمونیاک مراحل جذب نیکوتین در بدن را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد . برخی افزودنی ها تأثیرات ناخوشایندی بر بدن دارند به عنوان مثال کاکائوی موجود در سیگار پس از سوختن تولید گاز برومید می کند . این گاز راههای عبور هوا در ریه ها را گشاد کرده توانایی بدن در جذب نیکوتین را بالا می برد . دانشمندان نتیجه گرفته اند که هدف عمده کارخانجات سازنده سیگار در استفاده از این رو از مسئولین خواسته اند به نحوی مانع ادامه این فعالیت بشوند امّا گویی هنوز گوش شنوایی وجود ندارد .  سیمون ریو ( هاشمیان ).

بشر از ۷۰۰۰ سال پیش ، از وجود یک ماده مخدر قوی در خشخاش آگاه بوده و از لوحه های گلی که از سومریان باقی مانده از تریاک نام برده شده است . یونانی ها ترک را اپیوم نامیده و اطباء ترکیباتی برای بیماریهای مختلف جسمی و روانی تجویز می کردند . جالینوس مشتقی از تریاک را نوش دارو نامیده و برای مداوای بیماریهای مختلف از قبیل صرع ، یرقان ، سنگ کلیه و غیره بکار برده است . همچنین در حدود ۴۰۰۰ سال پیش کشیدن تریاک در چین نیز رایج بوده است . بنا بر شواهد مذکور اولین بار سومری ها بودند که تریاک را کشف کردند و ضمن استفاده از آن به عنوان یک داروی مسکن ،به تدریج به عنوان یک مخدر نیز مورد استفاده قرار گرفت .(پورافکاری،۱۳۷۷)

تریاک به عنوان یک داروی مسکن توسط ابوعلی سینا و حکیم فخر رازی در قرن دهم میلادی شناسانده شد اما در مورد سوء مصرف این داروی مخدر نقل قولهای مختلفی وجود دارد .

با وجود برخی آراء که اعتیاد به مواد مخدر را ره آورد حمله اعراب یا چنگیز به ایران می دانند و دسته ای معتقدند که سپاه نادرشاه به هنگام اقامت در هندوستان تریاک را به ایران آورده اند آنچه مسلم است مصرف تریاک در زمان صفویه مرسوم شده است . استعمال تریاک ابتدا به منظور خوشگذرانی و تفریح درباریان و رجال عالی مقام مرسوم شده سپس به تدریج در بین عوام هم گسترش یافت .

تریاک کشی در ایران در زمان ناصرالدین شاه شروع شد و آنچه که از بررسی مدارک و اسناد برمی اید این است که در دوره امیر کبیر کشت خشخاش به صورت آزمایشی در اطراف تهران انجام گرفته است . از سال ۱۸۵۱ اولین گروه قاچاقچیان مواد مخدر در لباس دراویش هندی در خراسان و کرمان پراکنده شدند و به تریاک کشی پرداختند در نتیجه سوداگران انگلیسی از یک سو با ترویج کشت و تولید و فروش تریاک در ایران و از سوی دیگر آموزش مصرف آن به توده های مردم زمینه ساز این معضل بزرگ شدند . ( فرجاد ، ۱۳۷۸ )

تعریف : فصل دوم

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی اعتیاد حالتی است که بر اثر مصرف دوره ای یا مداوم یک ماده شیمیایی را برای انسان و جامعه مضر باشد ایجاد می گردد و خواه این ماده طبیعی باشد ، خواه مصنوعی . ( سراج خرمی ، ۱۳۸۲ )

اعتیاد به مصرف نوعی ماده شیمیایی از جمله مواد مخدر گفته می شود که فرد بر اثر مصرف آن از نظر جسمی و روانی وابستگی پیدا می کند ، به طوری که در اثر دستیابی و مصرف مواد ، احساس آرامش و لذت می کند . معتاد برای اینکه بتواند به حالت نشئه و لذتی که اولین بار ماده مخدر به او داده برسد ، مجبور است هر بار دارو را به مقدار زیادتری مصرف نماید . ( ژان برژه ، گرگافی ، ۱۳۶۸ )

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی از معتاد عبارت است از :

قربانی هر نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر ، معتاد شناخته می شود . ( سراج خرمی ۱۳۸۲ )

پیشگیری : به معنای جلوگیری از وقوع چیزی یا کاری است . ( اسعدی ۱۳۷۴ )

مهمترین عامل مؤثر بر اعتیاد ، سیگار : فصل سوم

مصرف سیگار در جامعه :

        · تقریباً ۳۰ درصد افراد بالغ کشورها دائماً سیگار مصرف می کنند .

        · حدود ۲۰ درصد افراد جوان ( ۱۲-۱۷ ساله ) سیگار می کشد .

    · در ۹۰ درصد موارد اولین مصرف سیگار قبل از اتمام دوره دبیرستان است و به طور متوسط اولین سیگار حدود ۵/۱۴ ساله تجربه می شود و از بین این افراد تجربه کننده ۴۰ درصد مصرف کننده دائمی ( معتاد به سیگار ) خواهند شد .

        · احتمال مصرف مواد مخدر در نوجوانان مصرف کننده سیگار ۱۰ برابر بیشتر از همسالان غیرسیگاری آنهاست .

    · سیگار قدم اول به سوی اعتیاد به مواد مخدر و الکل است و این ارتباط چنان قوی است که تقریباً تمامی معتادان مواد مخدر و الکلی ها ابتدا سیگاری بودند .

    · ۵ درصد کل بیماران روانی سه پایی ۷۰ درصد کل بیماران روانی دو قطبی ( افسردگی – شیدایی ) ۹۰ درصد بیماران روانی مبتلا به اسکیزوفرنی ( جنون ) سیگاری می باشند .

    · تحقیقات نشان داده که بیش از ۶۰ درصد معتادان به مواد مخدر قبل از اعتیاد سیگار مصرف می کرده اند . احتمال مصرف حشیش توسط جوانانی که سیگار می کشند یکصد بار بیشتر از سایر جوانان همسن آنهاست .

        · بر اساس آمار رسمی شمار معتادین در کشور بیش از ۱۲۰۰۰۰۰ نفر است .

    · همچنین بر اساس بررسی های انجام شده در کشور ایران حدود ۵۰۰۰۰ مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در سال ( هر دقیقه یک مورد مرگ و میر ناشی از دخانیات به طور متوسط ) برآورد شده است که پیش بینی می شود چنانچه اقدامی در جهت کنترل آن صورت می پذیرد تا ده هزار سال آینده این آمار ۲۰۰۰۰۰ مورد مرگ و میر ( هر ۵/۲ ثانیه یک نفر) افزایش می یابد . ( اداره بهزیستی شهرستان شوش دانیال ۱۳۸۳ )

    · یک تحقیق میدانی در مورد ۱۶۰۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان حنجره نشان داد که ۹۸ درصد آنان سیگاری بوده اند ( زیان جسمی و روانی ) . ( اسعدی ۱۳۷۴ )

        · میزان کلی مرگ و میر در بین سیگاریها ۷۰ درصد بیشتر از غیر سیگاریهاست .

        · ۳۰ درصد مرگهای ناشی از سرطان به دلیل مصرف سیگار است .

        · ۶۰ درصد هزینه های مراقبتهای بهداشتی و درمانی کشورها صرف آسیب های ناشی از سیگار می شود .

    · رابطه ای قوی بین مصرف سیگار و افزایش مرگ و میر وجود دارد که وابسته به بین شروع ضعف ، تعداد سیگارهای کشیده شده ، تعداد سالهای مصرف سیگار و عمق استنشاق دود می باشد .

    · عامل مستقیم ایجاد بیماریهای عروقی در قلب ، مغز و سایر ارگانها ، سرطانهای ریوی ، بیماریهای انسداد مزمن ریوی سیگار است .

        · سیگار عامل اساسی در سرطانهای دهان ، حلق ، مری ، مثانه ، کلیه ، معده ، لوزالمعده و … می باشد .

        · سیگار اثر بخشی تعداد زیادی از داروها را در بدن کاهش می دهد .

    · سیگار اختلال در سیستم دفاعی بدن ایجاد می کند و ضمناً ویتامین C بدن را کاهش می دهد . ( اداره بهزیستی شهرستان شوش دانیال ۱۳۸۳ )

انواع مواد مخدر : فصل چهارم

تریاک ، مرفین ، هروئین ، کدئین و مشتقات آنها همگی جزء کند کننده ها محسوب می شوند . دارو های کند کننده عموماً از طریق جلوگیری از فعالیت های دستگاه عصبی مرکزی عمل می کنند . تمام کند کننده ها احساس تنش و اضطراب را کاهش می دهند و واکنش های حرکتی و جریان شناختی را به تأخیر می اندازد . در مواردی که این دسته از مواد خیلی شدید و به میزان انبوه مصرف شوند ممکن است کنش های حیاتی را متوقف کرده و باعث مرگ می شود . افیونها ( تریاک ، مرفین ، هروئین و کدئین ) مراکز مغز را که تنظیم کننده احساس لذت و درد هستند تحریک می کنند . سلول های عصبی در مغز مناطق گیرنده ای دارند که افیون ها مانند کلید یک قفل با آنها جور می شوند این مواد در مغز به شکل طبیعی ترشح می شوند. در واقع افراد نوعی مواد شیمیایی تولید می کنند که از لحاظ ساخت شیمیایی شبیه به افیون ها هستند و در همان مناطق گیرنده جایگزین می شوند . اندروفین ها و آنکفالین ها از این دسته محسوب می شوند که با ترشح آنها هم ایجاد لذت حس لذت و آرامش شده و هم برای کنترل درد بسیار مؤثرند . ( آزاد ۱۳۷۷ )

مواد مخدر مصرف کننده ( افیون )

۱)  تریاک از گیاهی به نام خشخاش ( کوکنار ) تهیه می گردد که خشخاش به گیاه شادی بخش مشهور است . تریاک از نظر بو شبیه بوی آمونیاک یا ادار مانده می باشد و هنگام سوختن بویی شبیه چسب دوقلو می دهد . از تریاک مرفین ، هروئین و کدئین بدست می آید .

انواع تریاک :

سوخته تریاک : پس از کشیدن تریاک ، ماده ای به رنگ قهوه ای سوخته و براق بدست می آید که سوخته نام دارد و در صورت حل کردن آن در آب به شکل شربت بنفش رنگی در می آید و مصرف می شود .
تریاک خام : که عبارت از شیره خود به خود شده گرزهای خشخاش است برای بسته بندی و ارسال دستکاری دیگری در آن نشده باشد .
تریاک پزشکی : تریاکی که مقدار آن ( دوز ) مشخص و برای مصارف درمانی و پزشکی کاربرد دارد و در صنایع داروسازی هر کشوری آنرا به صورت گرد یا دانه های ریز درآورده و یا مواد بی اثر مخلوط کرده و مورد استفاده قرار می گیرد . ( سراج خرمی ، ۱۳۸۲ )

۲)   مرفین :

مرفین از تریاک بدست می آید که به صورت پودری کریستالی به رنگ قهواه ای روشن و یا سفید می باشد در واقع مرفین لکالوئید طبیعی و بسیار قوی و فعال خود تریاک می باشد و اثراتش بیشتر از تریاک بوده و زودتر از آن نیز ظاهر می شود ، متخصصات شروع مصرف مرفین را به « ماه عسل » تعریف می کنند . زیرا مرفین تمام احساسها را تغییر می دهد و به تجربه های ادراکی ، خلقی و حسی و اساساً ارتباطات شخصی با دنیای خارج ظاهر دلنشینی می بخشد . ( پورکاظمی ، ۱۳۷۵ )

۳)    هروئین :

این ماده پودر بسیار نرم و سفید رنگی است و از مشتقات مرفین است . البته شکل خالص این ماده بسیار کمیاب است و به دلیل مخلوط کردن آن با مواد دیگری چون شیر خشک ، پودر گلوکز ، پودر کبیه نات ، به رنگهای دیگری چون قهوه ای ، کرم و زرد نیز در می آید . ( رحیمی و همکاران ، ۱۳۷۶ )

مواد تحریک کننده ( تحریک زاها )

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اعتیاد
  • مقاله سیگار
  • پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ
  • پاورپوینت اعتیاد به مواد مخدر
  • مقاله پیشگیری از اعتیاد در محله ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.