مقاله انصار و امیرمومنان علیه ‏السلام


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله انصار و امیرمومنان علیه ‏السلام  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله انصار و امیرمومنان علیه ‏السلام  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
۱٫ انصار در سقیفه    ۶
۲٫ انگیزه اجتماع انصار در سقیفه    ۱۰
۳٫ رابطه انصار با امیر مؤنان علیه‏السلام    ۱۵
۴٫ رابطه امیر مؤنان علیه‏السلام با انصار    ۲۰
نتیجه    ۲۳
منابع    ۲۵

منابع

۱٫ قرآن کریم.

۲٫ نهج البلاغه.

۳٫ ابن ابى‏الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، چاپ دوم: بیروت، دار الاحیاء التراث العربى، ۱۳۸۵ ق.

۴٫ ابن اثیر جزرى، ابى الحسن على بن محمد، الکامل فى التاریخ، بیروت، دارالفکر، ۱۳۹۸ق.

۵٫ ، اسدالغابة فى معرفة الصحابه، چاپ اول: بیروت، دارالفکر، ۱۴۲۳ ق.

۶٫ ابن اعثم، ابى‏محمد، الفتوح، چاپ اول: بیروت، دارالندوة الجدید، [بى‏تا].

۷٫ ابن حجر عسقلانى، حافظ احمد بن على، الاصابه فى تمییز الصحابه، چاپ دوم: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۳ ق.

۸٫ ابن خلدون، عبدالرحمن، العبر و دیوان المبتدأ و الخبر، دارالکتاب اللبنانى و مکتبة المدرسه، ۱۹۸۶ م.

۹٫ ابن سعد محمد، الطبقات الکبرى، چاپ اول: بیروت، دارالفکر، ۱۴۲۴ ق.

۱۰٫ ابن طاووس حسنى، على بن موسى بن جعفر، کشف المحجه لثمرة المهجه، نجف، منشورات الحسنیة، ۱۳۷۰ ق.

۱۱٫ اسکافى، محمد بن عبداللّه، المعیار والموازنه، تحقیق محمدباقر محمودى، چاپ اول: بیروت، ۱۴۰۲ ق.

۱۲٫ امین، سیدمحسن، اعیان الشیعه، چاپ پنجم: بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ق.

۱۳٫ امینى، عبدالحسین، الغدیر، چاپ اول: قم، مرکز الغدیر للدرسات الاسلامیة، ۱۴۱۶ ق.

۱۴٫ بلاذرى، احمد بن یحیى بن جابر، انساب الاشراف، چاپ دوم: بیروت، دارالفکر، ۱۴۲۴ق.

۱۵٫ ثقفى، تحقیق: محمدباقر محمودى، چاپ اول: تهران، مؤسة الطباعة والنشر، ۱۴۰۸ ق.

۱۶٫ ثقفى کوفى، ابراهیم بن محمد، الغارات، تحقیق سیدجلال‏الدین المحدث، چاپ دوم: تهران، انتشارات انجمن آثار ملى، ۱۳۹۵ق.

۱۷٫ جرج جرداق، الامام على صوت العدالة الانسانیه، چاپ اول: بحرین، مکتبة صعصعه، ۱۴۲۳ق.

۱۸٫ حاکم نیشابورى، محمد بن عبداللّه‏، المستدرک على الصحیحین، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۱ ق.

۱۹٫ حموى، یاقوت، معجم البلدان، بیروت، داراحیاء التراث العربى، چاپ جدید.

۲۰٫ خویى، میرزا حبیب‏اللّه‏، منهاج البراعة فى شرح نهج البلاغه، چاپ دوم: بیروت، مؤسة الوفاء، ۱۴۰۳ق.

۲۱٫ دیار بکرى، شیخ محمدحسین، تاریخ الخمیس، بیروت، دار صادر، [بى‏تا].

۲۲٫ دینورى، ابن قتیبه، ابى‏محمد عبداللّه‏ بن مسلم، الامامه والسیاسه، چاپ اول: بیروت، دارالمنتظر، ۱۴۰۵ ق.

۲۳٫ دینورى، ابوحنیفه احمد بن داود، الاخبارالطوال، چاپ دوم: قم، مکتبة الحیدریه، ۱۳۷۹ ق.

۲۴٫ زبیر بکار، اخبار الموفقیّات، تحقیق سامى مکى عانى، بغداد، احیاء التراث الاسلامى، مطبعة العانى، ۱۳۹۲ ق / ۱۹۷۲ م.

۲۵٫ سلیم بن قیس هلالى، اسرار آل محمد، تحقیق محمدباقر انصارى، چاپ اول: قم، منشورات دلیل ما، ۱۴۲۲ ق.

۲۶٫ سیوطى، جلال‏الدین، تاریخ الخلفاء، چاپ اول: مصر، مطبعة السعاده، ۱۳۷۱ ق.

۲۷٫ سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بکر، التوشیح على الجامع الصحیح (صحیح بخارى)، چاپ اول: بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۰ق.

۲۸٫ شرف‏الدین، سیدعبدالحسین، الفصول المهمه، چاپ دوم: ایران، اداره نشر مطبوعات، ۱۴۲۳ ق.

۲۹٫ طبرسى، احمدبن على بن ابى‏طالب، الاحتجاج، نجف، مطبعة النعمان، ۱۳۸۶ ق.

۳۰٫ طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ الطبرى، بیروت مؤسة الاعلمى للمطبوعات، ۱۴۰۹ ق.

۳۱٫ کاندهلوى، محمدیوسف، حیاة الصحابه، بیروت، دارالفکر، ۱۴۲۳ ق.

۳۲٫ مبرد، ابى‏العباس محمد بن یزید، الکامل فى الأدب، دمشق، منشورات دارالحکمة، [بى‏تا].

۳۳٫ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ دوم: بیروت، مؤسة الوفاء، ۱۴۰۳ق.

۳۴٫ مسعودى، على بن الحسین، مروج الذهب، چاپ اول: بیروت، دار احیاء التراث العربى، ۱۴۲۲ق.

۳۵٫ مفید، محمد بن نعمان، الجمل، چاپ دوم: قم، مکتبة الاسلامى، ۱۴۱۶ ق.

۳۶٫ ، الاختصاص، قم، منشورات جامعه مدرسین حوزه.

۳۷٫ یعقوبى، احمد بن واضح، تاریخ الیعقوبى، قم، مکتبة الحیدریة، ۱۴۲۵ ق.

۱٫ عبدالرحمن بن ابى‏بکر سیوطى، التوشیح على الجامع الصحیح، ج ۳، ص ۴۵۲٫

۲٫ توبه۹، آیه ۱۰۰٫

۳٫ یاقوت حموى، معجم البلدان، ج ۵، ص ۵۲٫

۴٫ محمد بن جریر طبرى، تاریخ الأمم و الملوک، ج ۲، ص ۴۴۶؛ ابن‏اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۲؛ احمد بن على بن ابى‏طالب طبرسى، الاحتجاج، ج ۱، ص ۹۱ و ابن ابى‏الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲، ص ۳۷ ـ ۳۸٫

۵٫ ابن اعثم، الفتوح، ج ۱، ص ۳٫

۶٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۲٫

۷٫ ابن اعثم، همان، ج۱، ص۴٫

۸٫ طبرسى، همان، ج ۱، ص ۹۱؛ ابن قتیبه دینورى، الامامه و السیاسه، ج ۱، ص ۱۶٫

۹٫ ابن اعثم، همان، ج۱، ص ۴ ـ ۵٫

۱۰٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج۶، ص۱۹٫

۱۱٫ ابن اعثم، همان، ص ۳ـ۵٫

۱۲٫ محمد بن جریر طبرى، همان، ج۲، ص۴۴۶؛ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۱٫

۱۳٫ محمد بن جریر طبرى، همان؛ ابن اثیر جزرى، همان؛ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۲، ص۲۴٫

۱۴٫ یعقوبى، تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص۱۲۳٫

۱۵٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۳٫

۱۶٫ ابن قتیبه دینورى، همان، ج ۱، ص ۱۵؛ میرزا حبیب‏اللّه‏ خویى، منهاج البراعه فى شرح نهج البلاغه، ج ۳، ص ۵٫

۱۷٫ ابن اثیر جزرى، همان.

۱۸٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۲، ص ۳۸ـ۳۹٫

۱۹٫ همان، ص ۳۹٫

۲۰٫ همان.

۲۱٫ طبرسى، همان، ص ۹۳٫

۲۲٫ ابن قتیبه دینورى، همان، ج ۱، ص ۱۶٫

۲۳٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۲، ص ۳۹؛ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۴٫

۲۴٫ همان و ابن قتیبه دینورى، همان، ج ۱، ص ۱۶٫

۲۵٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۴؛ طبرى، همان، ج ۲، ص ۴۴۳٫

۲۶٫ یعقوبى، همان، ج ۲،ص ۱۲۴٫

۲۷٫ طبرى، همان، ج ۲، ص ۴۴۷٫

۲۸٫ طبرسى، همان، ص ۹۳؛ حبیب‏اللّه‏ خویى، منهاج البراعه فى شرح نهج البلاغه، ج ۳، ص ۶ و محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۱۸۲٫

۲۹٫ طبرسى، همان، ص ۹۳؛ ابن قتیبه دینورى، همان، ص ۱۷٫

۳۰٫ ابن قتیبه دینورى، همان، ص ۱۶ـ۱۷٫

۳۱٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۴٫

۳۲٫ یعقوبى، همان، ج ۲، ص ۱۲۴٫

۳۳٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۶، ص ۲۱٫

۳۴٫ همان، ص ۴۶٫

۳۵٫ همان، ج ۱، ص ۵۱؛ محمد بن جریر طبرى، همان، ج ۳، ص ۲۸۹٫

۳۶٫ عده‏اى از قریش در سایه کعبه تعهد کردند که اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود، امر خلافت را از اهل‏بیت علیهم‏السلام و امام على علیه‏السلام بگیرند سلیم بن قیس هلالى، اسرار آل محمد، ص ۱۵۵ و محمدباقر مجلسى، همان، ج ۲۸، ص ۱۰۱ـ۱۰۳٫

۳۷٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۳، ص ۲۱۷٫

۳۸٫ سلیم بن قیس هلالى، همان، ص ۱۳۸ـ۱۳۹؛ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۱، ص ۲۱۹٫

۳۹٫ ابن اعثم، الفتوح، ج ۱، ص ۴ ـ ۵؛ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۵، ص ۱۹٫

۴۰٫ زبیر بن بکار، الاخبار الموفقیات، ص ۵۸۷٫

۴۱٫ ابن طاووس حسنى، کشف المحجه لثمرة المهجه، ص ۱۷۶٫

۴۲٫ همان، ص ۱۷۷٫

۴۳٫ بلاذرى، انساب الاشراف، ص ۲۶۰؛ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۲، ص ۳۸٫

۴۴٫ یعقوبى، همان، ج ۲، ص ۱۲۴؛ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۵، ص ۲۱٫

۴۵٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۶، ص ۲۳٫

۴۶٫ ابن قتیبه دینورى، همان، ج ۱، ص ۱۹٫

۴۷٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۶، ص ۱۳٫

۴۸٫ شیخ مفید، الاختصاص، ص ۱۸۴٫ ولى ابن سعد مى‏گوید: معاذ بن جبل در جریان سقیفه و زمانى که ابوبکر به خلافت رسید در یمن بود. شاید وى بعد از جریان سقیفه به مدینه بازگشته باشد محمد بن سعد، الطبقات الکبرى، ج ۲، ص ۴۵۰٫

۴۹٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۶، ص ۴۴٫

۵۰٫ عبدالرحمن بن ابى‏بکر سیوطى، التوشح على الجامع، ج ۳، ص ۴۵۴٫

۵۱٫ محمد یوسف کاندهلوى، حیاة الصحابه، ج ۱، ص ۳۵۸٫

۵۲٫ حشر۵۹، آیه ۹٫

۵۳٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۶، ص ۳۳ـ۳۴٫

۵۴٫ همان، ص ۳۶٫

۵۵٫ ثقفى کوفى، الغارات، ص ۲۹۷٫

۵۶٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ص ۳۳٫

۵۷٫ ابن اثیر جزرى، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۲۲۰٫

۵۸٫ میرزا حبیب‏اللّه‏ خویى، همان، ج ۳، ص ۱۰؛ طبرسى، همان، ج ۱، ص ۱۰۲ـ۱۰۳٫

۵۹٫ طبرسى، همان.

۶۰٫ یعقوبى، همان، ج ۲، ص ۱۲۶٫

۶۱٫ همان.

۶۲٫ همان.

۶۳٫ شیخ مفید، الجمل، ص ۱۲۹٫

۶۴٫ ابن ابى‏الحدید، همان، ج ۴، ص ۸؛ ج ۷، ص ۳۶٫

۶۵٫ ابن اعثم، همان، ج ۲، ص ۲۴۵٫

۶۶٫ همان، ص ۲۴۴٫

۶۷٫ اسکافى، المعیار والموازنه، ص ۵۰٫

۶۸٫ محمد بن جریر طبرى، همان، ج ۳، ص ۴۵۶٫

۶۹٫ شیخ مفید، الجمل، ص ۱۲۸٫

چکیده

انصار از یاران مخلص پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و عموماً طرف‏دار اهل‏بیت علیهم‏السلام و امام على علیه‏السلامبودند و در میان اصحاب رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهاکثریت یاران اهل‏بیت و امیر مؤمنان علیه‏السلام را تشکیل مى‏دادند. آنان اگرچه به علت وجود رقیب قدرت‏مندى چون قریش و وجود منافقان طرف‏دار قریش، نتوانستند در جریان سقیفه آن‏گونه که لازم بود نقش خود را در دفاع آشکار از امیر مؤمنان و اهل‏بیت علیهم‏السلام به درستى ایفا کنند، ولى آنان همواره به اهل‏بیت و امام على علیهم‏السلام علاقه‏مند بوده و با آنان دشمنى نداشتند. آنان به منظور جلوگیرى از تسلط قریش که قصد محروم کردن اهل‏بیت را داشتند، در ماجراى سقیفه وارد شدند. در این تحقیق رابطه انصار با امیر مؤمنان علیه‏السلام بررسى شده است.

واژگان کلیدى: امیر مؤمنان، سقیفه، انصار، اصحاب و تعامل انصار با امیر مؤمنان علیه‏ السلام.

 


مقدمه

انصار، نامى است که پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آن را براى اوس و خزرج برگزید!۱ آنان یمانى‏الاصل بودند و نسبشان به قبایل عرب قحطانى مى‏رسید. آن‏ها بعد از هجرت رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهبه مدینه، آن حضرت را در مقابل دشمنانش یارى کردند، و به همین دلیل انصار نام گرفتند. خداوند متعال هم آنان را در قرآن بدین نام خوانده و فرموده است:

وَ السَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَان رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّات تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدَاً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛۲

و پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار و کسانى که به نیکوکارى از ایشان پیروى کرده‏اند، خداوند از آنان خشنود است و آنان نیز از او خشنودند. و براى آنان بوستان‏هایى آماده کرده است که جویباران از فرودست آن جارى است و همواره جاودانه در آنند؛ این رستگارى بزرگ است.

آنچه از دیرباز پیوسته مورد سؤال بوده این است که انصار در برابر خلافت امیر مؤمنان چه دیدگاهى داشتند و چرا آنان که از یاران مخلص و فداکار پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهبودند، امام على علیه‏السلام را در دست‏یابى به حقش یارى نکردند؟ چرا بعضى از آن‏ها با جانب‏دارى از مهاجران، نقش مهمى را در غائله سقیفه (که منجر به روى کار آمدن ابوبکر شد) ایفا نمودند؟

با نگرشى سطحى گفته شده است که حرکت آنان از جمله عوامل محرومیت خاندان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از حقشان بوده، این در حالى است که در احادیث چنین چیزى به چشم نمى‏خورد و معصومان علیهم‏السلام آنان را عامل اصلى محرومیت خاندان خویش معرفى نمى‏کنند. از این رو تحقیق و بررسى در این مورد لازم و ضرورى به نظر مى‏رسد.

۱٫ انصار در سقیفه

سقیفه در ناحیه شمال (غربى) مسجدالنبى و با فاصله‏اى کمتر از یک کیلومتر از خانه پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله قرار داشت و سایبانى بود که جمعاً کمتر از یک‏صد نفر را در خود جا مى‏داد. آن‏جا محل اجتماع مردم مدینه، از جمله انصار و قبیله اوس و خزرج بود.۳

انصار پس از مشاهده اقدامات مشکوک چند نفر از مهاجران صحابى که در آخرین سال و روزهاى حیات رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهدرصدد گرفتن خلافت بودند، نگران آینده خود و سرنوشت خلافت پس از رحلت پیامبر شدند. از این رو پس از رحلت رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در سقیفه گرد آمده و تصمیم گرفتند تا سعد بن عباده را به عنوان خلیفه برگزینند و به همین دلیل، او را در حال بیمارى به سقیفه آوردند.۴ خزیمة بن ثابت ذوشهادتین یکى از سران انصار که نخستین سخنران انصار در سقیفه بود، گفت:

اى انصار! شما اگر قریش را مقدم بدارید آنان تا قیامت بر شما مقدم خواهند بود، در کتاب خداى عزوجل شما انصار خوانده شده‏اید و هجرت رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به سوى شما بود و قبر پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نیز در میان شماست. بنابراین، حکومت را به مردى بسپارید که قریش از او بترسد یا مورد احترام قریش باشد و انصار نیز از او در امان باشد.

انصار گفته او را تأیید کردند و رضایت خود را از خلافت سعد بن عباده انصارى اعلام داشتند.۵

آن روز سعد بن عباده به علت بیمارى نمى‏توانست با صداى بلند سخن گوید، از این رو فرزند یا یکى از پسرعموهایش با صداى بلند سخنان او را براى حاضران تکرار مى‏کرد. سعد گفت:

اى انصار! هیچ کدام از قبایل عرب همانند شما در دین و برترى سابقه‏اى در اسلام ندارند. در حالى که رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهبیش از ده سال در میان قریش بود و آنان را به عبادت خداوند رحمان و ترک شرک و بت‏پرستى دعوت مى‏کرد، اما تنها در این میان، عده اندکى به او ایمان آوردند. آنان در این مدت نتوانستند او را یارى کنند و به آیینش عزت بخشند و ظلم را از خود دور کنند، تا اینکه خداوند این فضیلت و کرامت را نصیب شما انصار کرد و این نعمت را به شما اختصاص داد… شما بیش از همه بر دشمنان رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله سخت گرفتید تا اینکه آنان تسلیم امر خداوند شدند و رهبرى پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را با خوارى پذیرفتند و خداوند به وسیله شما بسیارى از دشمنان رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهرا کشت. بنابراین، عرب با شمشیرهاى شما به اسلام نزدیک شد. خداوند در حالى پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را قبض روح کرد که او از شما راضى بود و شما اى انصار نور چشم رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بودید، پس خلافت را در دست خود بگیرید.۶

همه انصار گفتند:

رأى درستى آوردى و سخنى درست گفتى، ما هرگز رأى تو را رها نمى‏کنیم و حکومت را به تو مى‏سپاریم، چراکه مورد رضایت ما و صالح المؤنین هستى.

بنا به گزارش ابن اعثم پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، انصار بحث و گفت‏وگوى فراوانى با خود داشتند، کسانى سعد بن عباده را پیشنهاد کردند، اما به دلیل وجود رقابت میان انصار، اسید بن حضیر اوسى گفت:

اى انصار! خداوند نعمت بزرگى به شما عنایت کرده، زیرا شما را انصار نامیده و هجرت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را به سوى شما قرار داده است. او پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را در میان شما قبض روح کرد. پس امر حکومت را براى خدا قرار دهید، این امر براى قریش است نه شما، بنابراین، آنان هر کس را مقدم داشتند، شما نیز او را مقدم دارید و هرکه را پس انداختند شما نیز پس اندازید. در این هنگام عده‏اى از انصار او را با سخنان تند خاموش کردند.۷

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • بررسی آیات وارده در شأن حضرت امیر(ع)
  • مقاله تقوا در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۷ خرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.