مقاله انگیزش و یادگیری


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله انگیزش و یادگیری مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله انگیزش و یادگیری نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
نقش انگیزش در یادگیری   ۳
تعریف انگیزش   ۴
نظریه ‏های انگیزش در یادگیری   ۵
رویکرد رفتاری‏نگر به انگیزش   ۵
نظریه انسانی‏نگر به انگیزش   ۶
انگیزش به صورت سلسه مراتبی از نیازها   ۶
رویکرد شناختی به انگیزش   ۷
انگیزش پیشرفت   ۷
نظریه برانگیختگی   ۸
نظریه نسبت‏دادن   ۸
رویکرد اجتماعی   ۱۱
راهکارهای مقابله با مشکل کمبود انگیزش یادگیری   ۱۱
عوامل بنیادی مؤثر بر انگیزه   ۱۲
فرهنگ   ۱۲
خانواده   ۱۲
معلم   ۱۳
الگودهی معلم   ۱۳
علاقه‏مندی معلم   ۱۴
گرمی و هم‏حسی   ۱۴
انتظارات معلم   ۱۴
یادگیرنده   ۱۵
ویژگی دانش ‏آموزان با انگیزه   ۱۵
جوّ کلاسی   ۱۶
۱٫ نظم و ایمنی   ۱۶
۲٫ کامیابی   ۱۶
متغیرهای آموزشی   ۱۷
تمرکز مقدماتی   ۱۷
شخصی کردن   ۱۷
توجه به اصل انگیزش در سیرة معصومان(ع)   ۱۸
آگاهی‏بخشیدن درباره جهل   ۱۸
تشویق به علم‏آموزی   ۱۹
تشویق و ترغیب دانش‏پژوهان   ۱۹
راهکارهای ایجاد انگیزش در دانش ‏آموزان   ۱۹
پی نوشت   ۲۱
منابع   ۲۳

منابع

ـ اسپالدینگ.چریل. ال، انگیزش در کلاس درس، محمدرضا نائینیان و اسماعیل بیابانگرد، تهران، وزارت آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، ۱۳۷۷٫

ـ اسلاوین، رابرت ایی، روان‌شناسی تربیتی، ترجمة سید محمدی، نشر روان، ۱۳۸۵٫

ـ بیابانگرد، اسماعیل، روان‌شناسی تربیتی، تهران، نشر ویرایش، ۱۳۸۴٫

ـ پارسا، محمد، انگیزش و هیجان، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۵٫

ـ حسینی‏زاده، سیدعلی، سیرة تربیتی پیامبر و اهل‏بیت(ع)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴٫

ـ خداپناهی، محمدکریم، انگیزش و هیجان، تهران، سمت، ۱۳۷۶٫

ـ دل تایلا، شیوه‏های ایجاد انگیزه در افراد، فرهاد نائینی، تهران، بازرگانی، ۱۳۷۷٫

ـ دینک میر، تشویق کودکان به یادگیری، ترجمة رضوانی، مشهد، آستان قدس، ۱۳۷۲٫

ـ سید محمدی، یحیی، روان‌شناسی یادگیری، تهران، نشر روان، ۱۳۸۲٫

ـ سیف، علی‏اکبر، روان‌شناسی پرورشی، تهران، آگاه، ۱۳۸۳٫

ـ کریمی، یوسف، روان‌شناسی تربیتی، تهران، نشر ارسباران، ۱۳۸۵٫

ـ کلاور. جان ای، روان‌شناسی تربیتی، علینقی خرازی، تهران، دانشگاه تهران،۱۳۸۲٫

ـ گانیه، روبرت، شرایط یادگیری و نظریه آموزش، ترجمة نجفی زند، تهران، رشد، ۱۳۶۸٫

چکیده

 

«انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت می‏کند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روان‏شناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل می‏شوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّق‌ها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علت‏هایی می‏دانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال می‏کند.

 

در این مقاله، به عوامل بنیادین مؤثر بر انگیزه از قبیل فرهنگ، خانواده، معلم، ویژگی‏های یادگیرنده، جوّ کلاس و متغیّرهای آموزشی اشاره و به دنبال آن، به اصل انگیزش در سیرة معصومان(ع)، پرداخته می‏شود. در پایان، برخی راه‏کارهای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بیان می‏گردد.

 

کلید واژه‏ها: انگیزش،یادگیری، مشوق، معلم، خانواده، فرهنگ، سلسله مراتب نیازها.

 

 

 

مقدمه

 

چه عاملی دانش‏آموز را وادار به یادگیری می‌کند؟ چرا دانش‏آموزان با توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم، پیشرفت تحصیلی بسیار متفاوتی دارند؟ چرا بسیاری از دانش‏آموزان با وجود توانایی و ظرفیت یادگیری، ترک تحصیل می‏کنند؟ چرا برخی از معلمان پس از مدتی از حرفه خود احساس نارضایی می‏کنند؟

 

دربارة یادگیری شرایط بسیاری مطرح شده است. برخی از آنها، که بیشتر مورد توجه هستند، عبارتند از: شخصیت و توانایی‏های دانش‏آموز، آمادگی، انگیزه، تجارب گذشته، موقعیت و محیط یادگیری، روش تدریس معلم، رفتارهای آموزگار، تأثیر تمرین و تکرار، خصوصیات تکالیف خاص یادگیری، مشوق‏ها و… انگیزش میان همة عوامل مؤثر بر یادگیری، اهمیت بیشتری دارد تا آنجا که گفته شده است، سه عامل مهم در یادگیری عبارتند از: ۱٫ انگیزش؛ ۲٫ انگیزش؛ ۳٫ انگیزش.[۱۲۱]

 

 

 

نقش انگیزش در یادگیری

 

بسیاری از معلمان ویژگی‏های دانش ‏آموزان خوب را در خصوصیاتی نظیر سخت‏کوشی، همکاری و علاقه‏مندی می‏دانند و بعضی از آنان این ویژگی‏ها را به داشتن انگیزش دانش‏آموز منحصر می‏کنند. بسیاری از معلمان از دانش‏آموزان سخت‏کوشی صحبت می‏کنند که ترم تحصیلی را آهسته، ولی پیوسته به پایان می‏رسانند.[۱۲۲]

 

پژوهش‏ها نیز نشان داده است که، انگیزش دانش‏ آموزان در یادگیری اهمیت مطلوب‏تری در مقایسه با هوش دارد. همچنین دربارة تأثیر انگیزش بر یادگیری، پژوهش‏ها نشان می‏دهد که انگیزش قوی به یادگیری استوار، و انگیزش کم به یادگیری کم می‏انجامد.[۱۲۳] در واقع انگیزش، موتور محرک تلاش و فعالیت برای یادگیری است و میزان یادگیری دانش‏آموزان را به حداکثر می‏رساند.

 

دانش‏آموز بی‏انگیزه نه تنها رغبتی به درس خواندن و یادگیری نشان نمی‏دهد، بلکه با بی‏تفاوتی و بی‏توجهی خود چه بسا برای کارکردن دانش‏آموزان دیگر در کلاس نیز مزاحمت ایجاد می‏کند. در این مورد، ضرب‌المثلی انگلیسی وجود دارد که می‏گوید: شما می‏توانید اسبی را که تشنه است تا کنار آب بکشانید، اما نمی‏توانید به نوشیدن آب وادارش کنید. مسئله انگیزش در دانش‏آموزان نیز همین گونه است؛[۱۲۴] یعنی ما باید دانش‏آموز را تشنه یادگیری کنیم؛ زیرا با این کار خود او به دنبال یادگیری خواهد رفت.

 

به این نکته باید توجه داشت که هرچند انگیزه در امر آموزش نقش مهمی دارد، این گونه نیست که بدون انگیزه نتوان در فرد یادگیری ایجاد کرد.[۱۲۵]

 

در این زمینه آزوبل می‏نویسد: بین انگیزش و یادگیری رابطة دوسویه است، نه یک سویه؛ لزومی ندارد که فعالیت‏های یادگیری را به تعویق اندازیم تا اینکه علایق و انگیزه‏ها رشد یابند. اغلب بهترین راه برای آموزش به دانش‏آموز بدون انگیزش این است که، حالت انگیزشی او به طور موقت نادیده گرفته شود و تا آنجا که ممکن است، به طور مؤثر به او آموزش داده شود.[۱۲۶]

با توجه به اهمیت بحث انگیزش در یادگیری در این مقاله می‏کوشیم با تعریف آن، به طرح نظریه‏های موجود در این حوزه بپردازیم و برخی از راهکارهای ایجاد انگیزه در یادگیری مبتنی بر این نظریه‏ها را اشاره خواهیم کرد.

 

تعریف انگیزش

 

«انگیزش» اسم مصدر از «انگیزیدن» بوده و در لغت به معنای «تحریک»، «ترغیب»، «تحریض» و «هیجان» آمده است. در تعریف انگیزش آمده است:

 

واژه انگیزش در انگلیسی از کلمه لاتین Mover گرفته شده است. این اصطلاح همان گونه که از معنای رایج آن برمی‏آید، به علت و چرایی رفتار اشاره دارد.[۱۲۷]

 

انگیزش را می‏توان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد.[۱۲۸] به زبان ساده، انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا می‏دارد؛ در حال پیش رفتن نگه می‏دارد و تعیین می‏کند که به کجا باید رفت.[۱۲۹]

 

روان‏شناسان، انگیزش را عامل درونی می‏دانند[۱۳۰] که رفتار شخص را تحریک می‏کند و در جهت معیّن سوق می‏دهد و آن را هماهنگ می‏سازد. این نکته نیز مورد اتفاق است که انگیزه، سازه‏ای است که به طور مستقیم قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیست، ولی وجود آن از رفتار شخص استنباط می‏شود.

 

اصطلاح انگیزه، اغلب با انگیزش مترادف به کار می‏رود. با این حال، می‏توان انگیزه را حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتاری معیّن می‏شود، تعریف کرد. به دیگر سخن، انگیزه اصطلاحی دقیق‏تر از انگیزش است. انگیزش عمل کلی مولد رفتار به شمار می‏رود، اما انگیزه حالت اختصاصی رفتار خاص است.[۱۳۱]

 

نظریه‏های انگیزش در یادگیری

 

چون انگیزش نیز مانند بسیاری از مفاهیم روان‏شناسی، مفهومی انتزاعی است، طبیعی است که صاحب‌نظران در مورد اهمیت و انواع آن اتفاق نظر نداشته باشند؛[۱۳۲] به همین دلیل، نظریه‏های معروف روان‌شناسی، یعنی نظریه رفتاری، نظریه شناختی، نظریه انسان‏گرایی رویکرد اجتماعی، هر یک درباره انگیزش توجیه‏های متفاوتی ارائه کرده‏اند. در اینجا، به اظهار نظرهای این سه نظریه درباره انگیزش اشاره می‌کنیم:

 

رویکرد رفتاری‏نگر به انگیزش

 

رفتارگراها کوشیده‏اند بدون سازة فرضی، ارتباط سببی و کارکرد بین عوامل عینی مشاهده شده (محرک و پاسخ) را مشخص کنند. بعدها این فرضیه ارائه شد که بین محرک و پاسخ یک متغیر فرضی رابط یا متغیر ارگانیزمی وجود دارد.

 

رفتارگرایان در توجیه خود از انگیزش آن را حاصل عوامل بیرونی می‏دانند.

به همین دلیل از انگیزش بیرونی سخن گفته‏اند. انگیزش بیرونی به انگیزشی اطلاق می‏شود که حاصل عواملی بیرون از خود یادگیرنده است. چشم‏انداز رفتاری بر پاداش و تنبیه‏های بیرونی به صورت کلید تعیین انگیزش دانش‏آموز، تأکید می‏کند.

 

مشوق‏ها، محرک‏ها یا رویدادهای مثبت یا منفی هستند که می‏توانند رفتار دانش‏آموز را برانگیزند. مدافعان استفاده از مشوق‏ها تأکید می‏کنند که آنها علاقه یا هیجان را به کلاس می‏افزایند و توجه را به رفتار مناسب معطوف می‏کنند و از رفتار نامناسب باز می‏دارند. این مشوق‏ها در کلاس درس می‏تواند نمره‏های عددی، رتبه‏ای، دادن جوایز و پیشرفت یا اجازه برای انجام فعالیتی خاص باشد.

 

چنانکه می‏دانیم، رفتاری که تقویت شود احتمال تکرار آن افزایش می‏یابد. تحسین معلم، چهره بشاش او و نمره‏های خوبی که به کارهای مورد قبول شاگردان می‏دهد، همگی پاداش‏هایی هستند که احتمال افزایش آن رفتار یعنی ارائه کار قابل قبول را فراهم می‏کنند.[۱۳۳] از آنچه گفته شد، به دست می‌آید که اثربخش‏بودن رویکرد رفتاری به انگیزش قوی، به تقویت کننده‏ای مؤثر وابستگی دارد.

 

نظریه انسانی‏نگر به انگیزش

 

انگیزش از دیدگاه انسان‏گرایی، نیرویی فعال تلقی می‏شود که موجب می‏شود همه انسان‏ها رشد کنند و تحول یابند. انگیزش چیزی بیرونی نیست که معلم برای دانش‏آموز یا کلاس انجام می‏دهد، بلکه پرورش تمایل مثبت از پیش موجود و فراهم کردن امکان رشد، توسعه و یکپارچه کردن تجربه‏هایی تازه است. هر فردی دارای یک (اصل نمو)[۱۳۴] درونی است که همه رفتارهای انسان را هدایت می‏کند و به آن نیرو می‏دهد.[۱۳۵]

 

دو عنصر از عناصر آموزش یادگیری برای انسان‏گراها اساسی است. این دو عامل عبارتند از: رابطه شاگرد ـ معلم و جوّ کلاسی… معلمان حمایت‏گر و دلسوز معتقدند که دانش‏آموز فردی مهم است، و مطالب درسی را به گونه‏ای به وی ارائه می‏دهند که برای هر دانش‏آموز شخصا معنادار باشد و در هر کاری که در کلاس می‏کنند، رفاه عاطفی دانش‏آموزان را در نظر می‏گیرند.[۱۳۶]

 

انگیزش به صورت سلسه مراتبی از نیازها

 

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت اصول آموزش و یادگیری
  • تحقیق بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه
  • تحقیق بررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی
  • تجربیات مدون عوامل موثر در یادگیری دانش آموزان ( ویژه ارتقاء شغلی معلمان )
  • تحقیق بررسی میزان یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان قرآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۹ دی , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.