مقاله بانکداری الکترونیکی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بانکداری الکترونیکی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بانکداری الکترونیکی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

مقدمه:   ۱
تاریخچه:   ۳
۱-بانکداری دوره قدیم:   ۴
۲-بانکداری قرون وسطی(قرون پنج تا پانزدهم میلادی)   ۵
۳-بانکداری در دوره جدید:   ۵
تعریف بانکداری الکترونیک   ۷
اجزای بانکداری الکترونیک:   ۷
موارد اهمیت بانکداری الکترونیک   ۸
۱-امکان انتخاب   ۹
۲-نرخ تبدیل   ۹
۳-کاهش هزینه   ۹
بانکداری اینترنتی Internet Banking – Online  Banking   ۱۱
بانکهای الکترونیکی (e-Banks)   ۱۱
اخطار درباره بانکهای الکترونیکی   ۱۲
الگویی از ساختار بازار تجارت اینترنتی   ۱۳
نقش بانکها در دنیای اینترنت   ۱۵
۱-تأمین کنندگان فن آوری :   ۱۶
۲-تأمین کنندگان محتوا   ۱۶
الف)تولید کنندگان ،مالکان،کارخانه داران،کسبه:   ۱۷
ب)دلالی الکترونیکی:   ۱۷
ج)تأمین کنندگان خدمات الکترونیکی :   ۱۸
د)تأمین کنندگان مطالب الحاقی   ۱۹
۳-زمینه سازان:   ۱۹
بازارهای الکترونیکی   ۲۰
توان دهندگان   ۲۱
مشتریان اینترنتی و پرداختها   ۲۳
ایمنی پرداخت   ۲۴
جعل(Spoofing)   ۲۴
بو کشیدن(Sniffig)   ۲۵
تغییر دادن محتوا   ۲۵
انکار یا تکذیب(Denial)   ۲۶
ایمنی در شبکه ها   ۲۶
لایه پریز ایمنی(Secure  Socket  Layers)   ۲۶
تاریخچه ای مختصر درباره کارت اعتباری   ۲۷
پردازش کارت اعتباری   ۲۹
تاریخچه دستگاههای خودپرداز(ATM)   ۳۰
اصول چهارده گانه مدیریت ریسک بانکداری الکترونیکی   ۳۱
منابع   ۴۲

منابع

فصلنامه بانک صادرات  شماره ۲۰ صفحه ۸۶

فصلنامه بانک صادرات  شماره ۱۷ صفحه ۱۸

فصلنامه بانک صادرات  شماره ۲۳ صفحه ۶۸

مجله فن آوری خوارزمی  شماره ۴ صفحه ۴

هفته نامه سپهر بانک صادرات شماره ۴۶۱ صفحه ۱

مقدمه:

بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری روز و اطلاعات جدید در عملیات بانکی است؛در واقع بااستفاده از فناوری ارتباطات و کاربرد علایم الکترونیکی به جای پول فیزیکی ،عملیات پولی ،مالی و سرمایه گذاری خود را انجام می دهد.از ثمرات مهم این فناوری ،افزایش سرعت کار و ارائه تسهیلات جدید به مشتریان و آسان نمودن تصمیم گیری در عملیات بانکی است .بنابراین در ابتدا باید راه های رسیدن به بانکداری الکترونیکی را شناخت و با چگونگی حرکت به سوی آن آشنا شد؛همچنین          می بایست ضوابط و مقررات جدیدی که لازم است در پی اجرای سیستم بانکداری الکترونیکی تدوین گردد را مشخص نمود .و در آخر طی یک پروسه مطالعه و اجرا ،باید عقب ماندگی خود را از بانکداری الکترونیکی جبران کرد.

به طور کلی بانکهای ایران با نگرش سیستم بانکداری سنتی و محدودیتهای سازمانی و جغرافیایی نمی توانند به بانکداری نوین دست یابند و در درجه اول تغییر نگرش مدیران ضروری به نظر می رسد.

خوشبختانه اهمیت بکارگیری واقعی این فناوری برای مدیران ارشد بانک محرز شده و تنها این ساختار اداری است که شاید به دلیل نداشتن شناخت و درک موضوع،مقاومت می کند.اینطور به نظر می رسد که همین عدم درک صحیح از بانکداری الکترونیکی ،نگرانی هایی را نیز برای مدیران میانی بوجود آورده است که برای رفع این موانع و مشکلات و درک صحیح از بانکداری الکترونیکی ، رسانه های گروهی می توانند نقش تعیین کننده و مهمی در جهت آموزش و زمینه پذیرش آن برای مدیران میانی و افراد مقاوم در مقابل تکنولوژی جدید،داشته باشند.

در کنار این موضوع ،یک مسئله مهم دیگر نیز وجود دارد وآن تجدید نظر در قوانین قضایی است .به طور مثال امضاء دستی و نمونه آن به صورت الکترونیکی باید برای قوانین قضایی مورد قبول باشد و بانکها نیز باید به سیستمهای الکترونیکی اعتماد کنند.شاید بسیاری از سازمانها و بخشهای خدماتی مانند«ویزا کارت» یا «مستر کارت» نیز به دنبال امنیت از تهدیدات احتمالی هستند و شاید بعد از نمونه کارتهای مغناطیسی به کارتهای هوشمند رسیده اند و این به دلیل امنیت بالای کارتهای هوشمند نسبت به کارتهای مغناطیسی ؛و همچنین انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان و بی نیازی کارتهای هوشمند به سیستمهای ارتباطی خاص،می باشد.

همچنین علاوه بر بستر سازی فرهنگی در درون  سازمان ،اقدامات برون سازمانی نیز باید
انجام گیرد.مثلاً شرکت مخابرات یا شرکت های مربوطه برای ایجاد ارتباط در سراسر کشور باید اطمینان لازم را برای بانکها ایجاد کنند .تا بتوانند با خاطر آسوده خدمات خود را در سراسر کشور با گارانتی ارائهه دهند.گرچه بانکها به سمت شبکه خصوصی ارتباطی رفته اند،اما از لحاظ اقتصادی و فنی از مخابرات برای ارتباط با مشتریان استفاده کرده اند.

بنابراین رسیدن به بانکداری الکترونیک مشکل نیست.اما بانکها باید مطمئن شوند که مورد هجوم مهاجمان الکترونیک قرار نمی گیرند و یا این هجوم به حداقل می رسد.در بانک هایی که امکان ارتباط را از طریق بانکداری الکترونیکی برقرار کرده اند،هر کس می تواند در خانه خود بنشیند و از طریق سیستم به خدمات بانکی دسترسی پیدا کند .اکنون در بانکداری الکترونیکی جهانی مشتری با تلفن همراه در ماشین خودش ،حساب بانکی اش را بررسی می کند و کارها و عملیات بانکی مورد نظرش را انجام می دهد؛ و حتی پرداخت هزینه های آب و برق و تلفن هم امکان پذیر است،که این همه محصول بانکداری الکترونیکی است.

یکی از ویژگیهای بارز در سایتهای رایانه ای ،اجرای امور توسط بانکداری الکترونیک است سیستم بانکداری الکترونیک نرم افزاری نیست که ما به عنوان یک ابزار الکترونیکی به برق وصل کنیم و توقع داشته باشیم برای ما کاری انجام دهد یا این که آن را یک ابزار فنی به حساب آوریم،بلکه نقش اساسی بانکداری الکترونیک ،بالا بردن کارایی امور بانکی است.چرا «تجربه مشتری»با استفاده از سیستم در اجرای این امر بسیار حایز اهمیت است؟

تاریخچه:

در جامعه ها ی نخستین تحصیل انواع کالاهای تولید شده جهت مصرف فقط از راه تعویض کالا امکان داشت و این مبادله با مشکلات بسیاری همراه بود از جمله:

۱-تعیین ارزش کالا:بر اساس قبول واحد معین که مورد تأیید طرفین معامله باشد.

۲- تعیین خریدار و فروشنده:که هر دو نیاز به کالاهای عرضه شده طرف مقابل داشته و آماده مبادله دو کالا با یکدیگر باشند.

برای حل چنین مشکلاتی بشر در ابتدا اشیاء و کالاهایی را بعنوان تعیین کننده ارزش کالاها انتخاب کرد که با وجود رفع مشکلات بالا مشکلات دیگری پیش روی بشریت قرار گرفت.

تنوع تولید و رفع نیاز بشر از تولیدات مختلف در مسیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش یک وسیله اقتصادی مورد قبول عامه بنام پول شد.

بانکداری در جهان بهنگامی آغاز شد که داد و ستد و مبادله کالا بین مردم شروع و حتی با گسترش تجارت پیش از آنکه پول به مفهوم جدید مورد استفاده قرار گیرد نیاز به خدمات موسسات بانکی محسوس تر گشت و احتیاج به یک وسیله پرداخت و سنجش ارزشها و بالاخص وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیک با وجود خطرات ناشی از نقل و انتقال پول ایجاب می کرد که این فعل و انفعالات توسط مؤسساتی بنام بانک انجام گیرد.

کلمه بانک اصطلاحی است قدیمی که از واژه آلمانی Bank به معنای نوعی شرکت اخذ و رواج یافته و شاید هم از کلمه Banco که یک لغت ایتالیائی و به معنای نیمکت صرافان بکار برده   می شده مشتق شده است.

۱-بانکداری دوره قدیم:

الف-بابل:معاملات بانکی به شیوه ابتدایی- مقررات مربوط به دادن وام و قبول سپرده و سرمایه گذاری در قوانین حمورابی-فعالیت معابد این شهر به عملیات بانکی حدود ۲۰۰۰ سال قبل از
میلاد مسیح

ب-یونان:اشتغال بعضی از معابد به صرافی علاوه بر بانکهای خصوصی از جمله معبد دلفی که به دلیل وجود جنگها،  داخل معبد مطمئن ترین محل برای نگهداری پول به شمار می آمد.

پ-ایران:قبل از دوره هخامنشی بانکداری به شیوه ابتدایی و در انحصار معابد و شاهزادگان بود.در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسکوک رواج گرفت .بانک اجیبی متعلق به مهاجرین یهودی معروفترین بانک آن دوره بوده است .

ت-رم:عملیات بانکی بانکداران رمی از بیشتر جهات شبیه  عملیات بانکی کنونی بوده است .

ث-چین:در حدود قرن ششم قبل از میلاد بانکداری رواج داشت.و اختراع کاغذ از نظر بانکداری اهمیت بسیار زیادی داشت.

۲-بانکداری قرون وسطی(قرون پنج تا پانزدهم میلادی)

در قرون وسطی بانکداری و تجارت به مفهوم آنچه در یونان و امپراطوری رم وجود داشت عملاً از بین رفت و پس از سقوط رم یک سیر قهقرایی در عملیات بانکی و سایر مظاهر تمدن بشری
پیدا شد.

عرف بانکداری با انجام برخی فعالیتهای یهودیان حیات تازه ای یافت و به دلیل تعصب شدید مقامات کلیسا علیه دریافت  ربح از افراد و منع مشروط آن در مذهب یهود که گرفتن بهره از غیر یهودیان آزاد بود عملاً بانکداری در انحصار یهودیان قرار گرفت.

۳-بانکداری در دوره جدید:

با پیشرفت تدریجی تجارت و داد وستد در سواحل مدیترانه بخصوص شهرهای ونیز و فلورانس و با کشف آمریکا و راههای جدید و استقرار روابط بازرگانی بین غرب و شرق دامنه فعالیتها به دیگر نقاط نیز گسترش یافت.و نتیجه آن استفاده روز افزون از خدمات بانکی و ازدیاد روز افزون بانکداران بخصوص در شهر ونیز شد تا جایی که قدرت آنها به اندازه ای شد که پادشاهان پول قرض می دادند.

ورود طلا و نقره ی فراوان از آمریکا و رفع ممنوعیت دریافت بهره در آئین مسیح بر اثر فتوای  جان کالون رهبر پروتستانها نیز باعث ازدیاد و تکامل فعالیتهای بانکی شد.

در سالهای نخستین دهه ی ۱۹۷۰ بانکهای عمده تلاشی یکپارچه را برای فراهم ساختن امکان نقل و انتقال مستقیم پول به صورت الکترونیکی از یک حساب به حساب دیگر آغاز کردند.

ابداع کامپیوترهای شخصی و مودمها به ایجاد سیستمهای بانکی قابل دسترس از بیرون منجر گردید،پدیده ای که به بانکداری مبتنی بر رایانه های شخصی(Pc banking)موسوم گردید.به ترتیب شرکتها توانستند ،با استفاده از رایانه های شخصی به سیستمهای بانکی متصل شوند و از طریق EFT ها (EFT=Electronical   funds   Transfer به معنی جابه جایی الکترونیکی وجوه ) و TT ها (جابجایی تلگرافی Telegraphical  Transfers )دست به نقل و انتقال وجوه بزنند.به علاوه انتقال الکترونیکی داده ها (EDI)معمولاً جزیی از EFT به شمار می آمد و پذیرش اسناد مربوط به سیاهه تجاری فاکتور و انجام خودکار پرداختها را پس از تأیید مدارک مزبور
امکان پذیری نمود.

تا اواخر دهه ۱۹۷۰ مشتریان خرده می توانستند پرداخت به شرکتها را از طریق برداشت مستقیم (direct  debit) یا ATM انجام دهند.

دراین روشهای پرداخت مبالغ مستقیماً از حساب بانکی مشتری به حساب شرکت منتقل می شوند. امروزه گزینه های متعددی برای پرداخت وجود دارند که بیشتر آنها در بردارنده EFT می باشند.

تعریف بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک :ارایه اتوماتیک خدمات سنتی و جدید بانکی از طریق الکترونیک یا کانالهای ارتباطی فعال.

بانکداری الکترونیک شامل سیستمی است که مشتریان مؤسسات مالی چه حقیقی و چه حقوقی را قادر می سازد،تا به حسابهای خود دسترسی داشته ،تجارت انجام داده یا اطلاعات درباره محصولات مالی و خدمات ،از طریق شبکه های عمومی یا محلی از جمله اینترنت بدست آورند.

مشتریان می توانند از طریق وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر شخصی (PC) ،منشی دیجیتال شخصی (PDA) ،دستگاههای خودپرداز (ATM) تلویزیون،تلفن و یا موبایل به خدمات بانکداری الکترونیک دسترسی داشته باشند.

اجزای بانکداری الکترونیک:

۱-Internet Banking  استفاده از اینترنت جهت دسترسی به حساب

۲-Creditcards   (کارتهای اعتباری):استفاده از کارتهای اعتباری جهت بالا بردن
قدرت خرید

۳-Debit cards   (کارتهای بدهکار ):جهت استفاده از دستگاههای خود پرداز و
پایانه های فروش

۴- Mobile Banking  استفاده از تلفن همراه جهت دسترسی به حساب

از سال ۲۰۰۲در یونیون بانک سوئیس به صورت آزمایشی اجرا شده است.

۵- Phonebanking :استفاده از تلفن برای اطلاع از موجودی و گرفتن صورت حساب .

۶-  Pc Bankingاستفاده از کامپیوتر شخصی جهت دسترسی به حساب

۷ ـ  TV Banking استفاده از تلویزیون جهت دسترسی به حساب

موارد اهمیت بانکداری الکترونیک

از نظر مشتریان بانک

۱-عدم نیاز به حضور فیزیکی در محیط بانک و صرف وقت جهت انجام امور بانکی

۲-عدم نیاز به برخورد مستقیم با متصدی امور بانکی و امکان کنترل حساب از هر نقطه ی دلخواه

۳-دسترسی به حساب به صورت ۲۴ ساعته

از نظر بانک

 ۱-مهمترین مورد تغییر شیوه های اقتصادی

۲-کاهش هزینه ها

        ·هر فعالیت از طریق اینترنت هزینه ای برابر یک سنت دارد .

        ·هر فعالیت ATM هزینه ای برابر ۲۷ سنت دارد .

        ·هزینه بانک برای مراجعه حضوری مشتری به باجه هر بار ۰۷/۱ دلار می باشد.

۳-کاهش حجم فعالیت نیروی انسانی

آقای دیوید تراویسDavid Travis مشاور عالی مفاهیم سیستم بانکداری الکترونیک در کنفرانسی که از تاریخ ۲۹ سپتامبر تا اول اکتبر سال ۲۰۰۱ در دوبی برگزار شد.۳ کاربرد عمده در پیشبرد روند کار بانکداری توسط سیستم بانکداری الکترونیک را به شرح زیر معرفی می کند:

۱-امکان انتخاب

۲-نرخ تبدیل

۳-کاهش هزینه

اولین کاربرد ،امکان انتخاب است،مشتریها از طریق این سیستم(بانکداری الکترونیک)از امکان انتخاب بهتری برخوردار خواهند بود . در روزهای نخستین پیدایش سیستم WEB این جمله «هرگاه شما زمینه را آماده کنید .آنها خواهند آمد»روی صفحه مانیتور به چشم می خورد .اما امروز در سیستم WEB امکان دارد که با وجود زمینه برای جذب مشتری به لحاظ وجود فرصتهای بهتر از طرف دیگر رقبا،این امکان برای شما پیش نیاید و مشتری به سمت رقبای شما حرکت کند.

بنابراین ممکن است مشتریان از سایت بانکداری الکترونیک شما که بد طراحی شده است .برای کنترل امور مالی خود استفاده کنند.اما باید بدانید که در این صورت آنها نسبت به شما و خدمات ارایه شده چندان وفادار نخواهند ماند و این موضوع شما را در عرصه رقابت بسیار آسیب پذیر   می کند.در دنیای کنونی احتمال دارد که رقیبان با ارائه شرایط بهتر تنها با حرکت اشاره گر mouse رایانه به سویی،در یک لحظه شما را از روی صفحه محو کنند.

دومین کاربرد،نرخ تبدیل (درصد جذب مشتری)است.استفاده کنندگان از سیستم WEBSITE ممکن است با توجه به کارایی و قابلیت و به کار گیری تسهیلات بانک ارسال کننده اطلاعات ،از این طریق تبدیل به مشتری شما شوند.فرض کنید که شما کنترل حساب مشتریان را روی خط مستقیم سیستم خود دارید،حالا چه کار می کنید؟چگونه شما آنها را به خرید خدمات مالی دیگر از قبیل وامها معامله سهام وبیمه وادارمیکند ؟

در اینجا به هر میزانی که اطلاعات داده شده به مشتری قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد ،متقاضیان این خدمات را به مشتری شما تبدیل خواهند کرد .در یک لحظه تجربه کننده با یک چشم بر هم زدن تبدیل به مشتری شما می شود و هر چه اطلاعات واضح تر و در رابطه با تسهیلات بانکی از قابلیت استفاده بیشتری برخوردار باشد،مشتری می تواند با اطلاعات به دست آمده راه بهتری را برای نحوه استفاده از پولش پیدا کند.حالا این سئوال پیش می آید که آیا ابتکارهای دیگری برای جذب مشتری به منظور افزایش فروش خدمات وجود دارد؟

سومین کاربرد،کاهش هزینه است،تأکید بر قابلیت استفاده این سیستم برای مشتریان موجب کاهش هزینه در انجام معاملات می شود.

چرا که این سیستم نیاز به تماس مستقیم کارمند یا حتی کارمند پشت میز برای پاسخگویی به این نوع خدمات ندارد،بنابراین یک سیستم کارآمد و مفیدی است که هزینه های حمایتی را کاهش داده و بالاترین برگشت سرمایه گذاری را با کلیه عملیات مشاوره از طریق سیستم WEB و بهترین وسیله اندازه گیری (سنجش) در اصلاح سیستم با کمترین هزینه را فراهم می کند.

لذا،۳ کاربرد عمده در بانکداری الکترونیک عواملی هستند که رقبا را وادار می کنند بر یک سیستم قابل و کارآمد سرمایه گذاری کنند.

آیا وقت آن نیست که ما هم بر سیستم کارآمد بانکداری الکترونیک سرمایه گذاری کنیم؟

بانکداری اینترنتی Internet Banking – Online  Banking

45,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.