مقاله بررسی شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ره)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ره) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ره) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده. ۱

مقدمه. ۲

نقش مادر. ۴

افتخار به مادر. ۵

نقش مادر در تربیت و پرورش نسل ها ۶

نقش مادری.. ۷

وظیفه نسبت به والدین.. ۷

جایگاه و نقش زن در جهان خلقت.. ۸

جایگاه الهی زن از نظر اسلام. ۱۰

دیدگاه امام خمینی (ره ) از ابعاد نظری و عملی به زن.. ۱۲

دیدگاههای فلسفی امام خمینی (ره ) در مورد زن.. ۱۴

نقش زن در جامعه. ۱۶

نقش زن در خانواده. ۱۷

زن عنصر اصلی تشکیل خانواده. ۱۷

نقش زن در اقتصاد خانواده. ۱۹

بهشت زیر پای مادران است.. ۲۰

مسئولیت زنان.. ۲۱

تربیت فرزند وظیفه مهم زنان.. ۲۴

زنان غربی و تربیت فرزند. ۲۴

نقش زن در آموزش فرزند. ۲۵

نقش زن در پرورش و تربیت نسلها ۲۶

نقش زن به عنوان یک معلم. ۲۷

وظائف ارزشی زنان کدام است  ؟. ۲۸

نظر اسلام درباره شئون زنان.. ۲۹

عظمت زن در گرو تربیت صحیح اسلامی.. ۳۰

انگیزه دفاع از حقوق زنان برای ترویج بی بند و بازی.. ۳۱

نهضت های دیگر برای دفاع از حقوق زن.. ۳۲

زندگی و شخصیت زنان بزرگ اسلام. ۳۳

جایگاه زن در قرآن.. ۳۴

مثال قرآنی درباره زن نمونه. ۳۷

منابع و مآخذ. ۳۹

منابع و مآخذ

۱-    قرآن

۲-   جوادی آملی –آیه ا… عبد ا… – (زن در آینه جلال و جمال) – مرکز نشر اسراء – ۱۳۷۸

۳-  مجموعه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون زن – (زن ریحانه آفرینش) – ناشر دارالهدی – تابستان ۱۳۸۱

۴-  خاتمی – حجه الاسلام سید احمد – سیمای فاطمه (س) از دیدگاه امام خمینی قدس سره

۵- جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره) – مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ناشر : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تابستان ۱۳۷۸

۶-   تأملی بر جایگاه زن – ناشر : کمیته تبلیغات و انتشارات ستاد – زمستان ۱۳۷۹ – تدوین : کمیته علمی کنگره

۷-  صحیفه امام خمینی(ره)

چکیده

در مقام مادری بهترین و والاترین مادر در تاریخ اسلام است که فرزندانی چون امام حسین (ع) و امام حسن (ع) و زینب (س) وکلثوم (س) برای خدمت به اسلام تربیت کرد و تقدیم جامعه نمود که نقش بارز ایشان را در تاریخ اسلام و تثبیت اسلام ناب محمدی (ص) به چشم سر مشاهده می کنیم و همین بس که خداوند
می فرماید:

« یرید ا… لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

از نظر اسلام مرد موظف است که زن را مانند  گلی مراقبت کند. می فرماید:« المرأه ریحانه» زن گلی است.

این مربوط به میدانهای سیاسی و اجتماعی و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعی و سیاسی نیست ؛این مربوط به خانواده است.

المراه ریحانهو لیست بقهرمانه :این چشم خطا بینی که گمان می کرد زن در داخل خانه موظف به انجام خدمات است،این دید را پیغمبر با این بیان تخطئه کرده است. زن مانند گلی است که باید از او مراقبت کرد. با این چشم باید به این موجود دارای لطافت های روحی و جسمی نگاه کرد. این نظر اسلام است.

او یک زن است و از او خواسته نشده است که مثل مرد فکر کند، مثل مرد بخواهد یعنی خصوصیت زن بودن که یک خصوصیت طبیعی و فطری و محور همه ی احساسات و تلاشهای زنانه است.

در دید اسلامی حفظ شده-  هم در عین حال- میدان علم – میدان معنویت – میدان تقوا – میدان سیاسی. بر روی او باز شده است. و او هم به کسب علم تشویق شده است. هم به حضور در میدانهای گوناگون اجتماعی و سیاسی.

مقدمه

مسائل زنان یکی از بحث انگیز ترین مباحث در این برهه از زمان است. جهان در این زمینه با یک بحران رو به رو است. در حال حاضر می توان زنان را به لحاظ موضع جهانی اشان به چند دسته تقسیم کرد. دسته نخست پیروان اسلام در سراسر جهان و دسته دیگر پیروان تمدن غرب هستند. که از لحاظ اقتصادی توسعه یافته اند و دسته سوم برخی زنان جوامع مسلمان و جوامع غیر مسلمان و نیز جوامع عقب مانده را در بر می گیرد.

زنان که بخشی از جامعه انسانی و همچون مردان به انجام وظایف خویش مشغول هستند، در جوامع مختلف برخوردهای متفاوتی با آنها می شود. و بدبختی بزرگ این است که گاهی زنها خودشان را به عنوان یک کالا عرضه می کنند و بدون محدودیت و بی حد و مرز هر کاری را که مایلند انجام می دهند که موجب فقدان نجابت و کرامت انسانی آنها می شود. و بر عکس، زنان مسلمان در تمام شئون زندگیشان متین و باوقار هستند اما مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که تمدن غربی برای نابودی ارزشهای اصیل اسلامی دسیسه و توطئه می کند و با استفاده از تمام تکنولوژیهای مدرن و روشنفکران غربگرای جوامع خود به تبلیغ علیه ارزشهای اسلامی می پردازد و گاهی نیز از نگرشهای غلط نسبت به زنان و محرومان در جوامع مسلمان سوء استفاده می کند.

امام خمینی (ره ) رهبر مسلمین جهان با درک موقعیت اسفبار زنان در جوامع مسلمان اقداماتی را برای حل این معضل انجام دادند و جایگاه واقعی زنان در اسلام را به آنها معرفی کردند و آنها را به انجام تکالیفشان فرا خواندند .

امام (ره ) بر روشن شدن روح واقعی اسلام تاکید داشتند. سخنان ایشان چنان واضح بود که زنان ایرانی دعوت وی را لبیک گفتند و در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ پیشگام شدند. شایان ذکر است که امام (ره ) به منظور تاکید در مسائل زنان «روز جهانی زن » را اعلام کردند.۳

نقش مادر

خانواده اولین بذر تشکیل دهنده جامعه است. و وطن که تک تک خانواده جامعه را در بر می‌گیرد از زنان و مردان تشکیل شده است و زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. بنابراین نقش زن مسلمان (مادر) در موضوع تربیت نسل و پرورش سالم و صحیح آن قبل از ولادت، هنگام بارداری و پس از تولد متجلی است. مادر که فرزند خود را از دروغ مصون می دارد و بر گفتن حق تاکید می ورزد، اساس بنیاد ین و محکمی را در جامعه پایه گذاری می کند . یک عنصر صالح و توانا که قادر بر دفاع و جهاد در راه حق است. جامعه را تربیت می کند. یکی از وظائف مادر :تنبیه فرزند خویش است وقتی خطایی مرتکب می شود . و این تنبیه مختلف و متناسب با خطا و گناه اوست تا موجب خودداری او از ارتکاب هرگونه اشتباه شود.

مادر باید هنگامی که داستان مجاهدین و سیره آنهایی را که در راه آزادی میهن و دفاع از آن ایثار گری کردند. و برای اسلام و مسلمانان از جان خود گذشتند ،تعریف می کند ،به عظمت و بزرگواری آنها اشاره کند و شهادت طلبی و ایثار گری را در دل آنها پرورش دهد.

امام خمینی (ره) می فرماید:

« دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه از مادر بهتر می شنود تا از معلم، در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر تا در جوار معلم. این یک وظیفه الهی است. یک امر شریف است. انسان درست کردن است.»[۱]

پس مسئولیت انسان سازی که یک وظیفه الهی و انسانی است بر عهده مادران می باشد. مادر با تعلیم احکام ،رسوم و آداب اسلام از جمله پاکی و تمیزی، فرزندان خود را از کودکی به نظافت و تمیزی جسم و روح هدایت می کند. بدون تردید یک نسل مومن به اسلام در قول و عمل با اجرای تعالیم و رهنمودهای امام (ره ) به عنوان مادر یا مربی یا معلم. می توان نسل آینده را زا آداب و رسوم غلط دور ساخت و جهت خودسازی کمک کرد.

امام خمینی (ره):در این مورد می فرماید:

« ملتی که بانوانش در میدانهای جنگ با ابر قدرتها،و با مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مردها در این میدانها حاضر شده اند پیروز خواهد شد.»[۲]

امام خمینی (ره) با پرورش نیروی ایمان در دلها توانست پیروزی عظیمی را که دنیا را شگفت زده کرد به دست بیاورد. و به ملل دنیا ثابت کند که دین مبین اسلام که پرچم آن را حضرت پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی(ع) و ائمه اطهار (ع) حمل می کردند، در دلها جاودان است تا روز موعود فرا رسد.

درود بر صدیقه فاطمه زهرا (س)،مادر موحدان، مادر بهترین بهترینها، همسر امیرمومنان علی (ع) و دختر پیامبر جهانیان . درود بر سرور فرشتگان، سلام بر ائمه اطهار (ع).

افتخار به مادر

حضرت پیامبر اسلام (ص) با کمال تواضع و فروتنی نه عظمت و بزرگی پادشاهان به منزلت میرسد. می فرماید: همانا بنده پسر زنی از قریش هستم که گوشت خشک می خورد. این سخن بیانگر افتخار رسول خدا (ص)به وجود مادری است که زمینه رسالت او را فراهم کرده است و می کند. افتخار می کند آن رسالت، رسالت اسلام است. پس بی مورد نیست که پیامبر در حدیث خود خطاب به بشریت تکرار می کند که : مادرانتان را گرامی بدارید… سپس مادرانتان را گرامی بدارید…سپس مادرانتان را گرامی بدارید… سپس پدرانتان را گرامی بدارید.

مادران مسئولیت سنگینی به دوش دارند. و نقش بسزایی در پرورش و تربیت نسل جدید ایفا می کنند. چه زیباست کلمه «مادر» که کودک در آغازین یادگیری به زبان می آورد.

چه قشنگ و زیباست کلمه مادر، زن باید طبق فرمایشات حضرت امام (ره ) درسها و عبرتها از سیره مبارکه اهل بیت نبوت (ص) بگیرد و سوره های قرآن را حفظ کند. و از خانواده و منزل خویش نگهداری کند. و از میهن خود دفاع کند . تا به والاترین مقام برسد و مورد احترام و ستایش و تجلیل همه انسانها قرار بگیرد.

هنگامی که فاطمه مادر حضرت علی (ع) از دنیا رفت، پیامبر گرامی اسلام (ص) پیراهن خود را بر تن او کرد و در آرامگاه او دراز کشید. اصحاب ایشان پرسیدند: ای پیامبر اسلام شما را تاکنون در این حالت ضعف ندیده بودیم. حضرت فرمود: او مهربانترین زن نسبت به بوده است و بنده پیراهن خود را بر تن او کردم تا جواهر بهشت بدن او را بپوشاند، و در قبر او دراز کشیدم تا عذاب قبر برای او آسان گردد.

نقش مادر در تربیت و پرورش نسل ها

نقش مادر در تربیت و پرورش نسل و مهیا کردن آن «نسل» برای ورود به عرصه های زندگی و روبرو شدن با چالشهای آن، پس ستایش و احترام گذاشتن به زن به خاطر نقش مادری است و ما باید حضرت رسول اکرم (ص) را سرمشق خود قرار  بدهیم، و زن را ستایش بکنیم. و او را ارج می نهیم. ما به زن مسلمان می گوئیم با شما هستیم با این شرط که رسالت خود را در پرورش نسلی از مجاهدین و مبارزین که پرچم مقاومت و جهاد را بر علیه دشمنانی که می خواهند سرزمین های ما عقب بماند در قانون اساسی نیز خانواده ستون اصلی جامعه است. این قانون دولت را موظف می کند تا زمینه لازم را برای دسترسی به این هدف فراهم نماید.

وقتی یک زن وظیفه اش را به عنوان یک مادر انجام می دهد و وقت آزاد پیدا می کند، به ویژه زمانیکه فرزندش به سوی اخذ تحصیلات عالیه حرکت می کنند. دیگر در موقعیتهای خانوادگی نیازی به حضور کامل وی نیست و لذا مهارتها و استعدادهای خاص ،به او فرصت خود اشتغالی می دهد که این هم خود یکی از نعمات جامعه است.

نقش مادری

مادر خوب بچه تربیت می کند و خدای ناخواسته اگر مادر منحرف باشد بچه از همان توی دامن مادر منحرف بیرون می آید.

«از همان توی دامن مادر منحرف بیرون می آید.»

«اول مدرسه ای که بچه دارد، دامن مادر است.»

مادر از بچه اش نگهداری می کند و نقش کلیدی در تربیت آنها را دارد. نگهداری و مراقبت مادر از بچه هایش بر کل زندگی بچه هایش تاثیر دارد. بنابر این ،انسان سازی نیز در ید قدرت زنان است .کامیابی موفقت و دوام جامعه بستگی به این مساله دارد. اگر یک زن خوب باشد ،طبیعتا کودک وی نیز خوب خواهد بود. زنی که آگاهی و بینش خوبی از زندگی داشته باشد می تواند بچه های خوبی تربیت کند و خانواده خوب، سازنده جامعه خوب است . پس زنان در ساختن یک جامعه خوب نقش مهمی دارند و خوب و بد بودن جامعه رابطه زیادی با زنان آن جامعه دارد.

وظیفه نسبت به والدین

زنان مسلمان موظفند از فرزندانشان مراقبت کنند و آنها را تربیت نمایند. به همین دلیل بیش از مردان مورد احترام هستند.. چنانچه رسول اکرم (ص ) در حدیثی، خوش رفتاری با مادر را سه بار تکرار کرده است اما در مورد خوش رفتاری با پدر فقط یک بار تکرار کرده است.

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:

« هر کس که بخواهد وارد بهشت شود باید رضایت پدر و مادرش را جلب کند.»

«جای تاسف است که بعضی از جوانان به واسطه خدمت نکردن به والدین پیرشان به بهشت وارد نشوند.»

درد و رنج و آلامی که زنان در مراقبت از فرزندانشان متحمل می شوند آشکار است و به همین دلیل خداوند متعال به انسانها اینگونه سفارش می کند:

« و ما انسان را به احساس در حق پدر و مادرش سفارش کردیم با رنج و زحمت بار حمل کشید و باز با درد و مشقت وضع حمل کرد و سی ماه تمام حمل و شیرخواری بود و… »[۳]

به هنگام پیری پدر و مادر ،این فرزندان که با عشق و محبت صحیح تربیت شده اند به عنوان وظیفه از والدین شان نگهداری و مراقبت می کنند.

جایگاه و نقش زن در جهان خلقت

هیچ موجودی در جهان، بی هدف و یا بی نیاز نیست. برخی از مخلوقات ممکن است در ظاهر از دید ما بی هدف باشند، اما در حقیقت در پس هر آفریده ای دلیل و ماهیتی وجود دارد. به عبارت دیگر در ریشه همه این مخلوقات بی شمار، تفکری بسیار پسندیده ،و برنامه ریزی کاملا دقیقی وجود دارد و هیچ گونه عیب و نقصی در هیچ کجای آن مشاهده نمی شود. چون خداوند بزرگ این مکانیسم را اداره می کند. خلقت زن و مرد در برابر یکدیگر فقط ابزار چنین برنامه ریزی می باشد. بنابر این اتصال جریان خلقت، ضرورت اهمیت دادن به شخصیت زن و مرد را دو چندان میکند. به همین دلیل آفریننده بزرگ، زن و مرد را از عوامل اصلی یکسان و به اشکال صفات جسمانی و عقلانی متفاوت از هم خلق  نموده است. اما هیچ یک در خلقت خود کامل نیستند و هیچ خلقتی بدون اتحاد آن دو، امکان پذیر نمی باشد. زن و مرد هر دو عضو جدایی ناپذیر جامعه بشری هستند. خالق مطلق، هر یک از زن و مرد را برای ماموریت و اجرای طرح بزرگی آفریده است. در حیطه خلقت، جایگاه و نقش زن بسیار مهم بوده و از آغاز پیدایش زمین نیز نقش بسیار با شکوهی ایفا نموده است.

آفریدگار دو شخصیت متضاد از لحاظ جسمانی و عقلانی را خلق نموده تا نیاز های چند جانبه این دنیای عجیب و شگفت انگیز را نمایان کند.. زن به عنوان نیمی از پیکره بشریت محسوب می شود، بنابر این هر طرحی از آن ،که بدون شرکت زن طراحی شده باشد، عاری از عیب و نقص نخواهد بود. هیچ جامعه ای با وجود مرد و یا زن به تنهایی تشکیل نمی شود. زیرا زن و مرد به طور کامل و قطعی به یکدیگر وابسته بوده و بدون یکدیگر نمی توانند کاری از پیش ببرند.

خداوند مطلق، زن را با حرفه مادرانه یعنی قدرت تکثیر، تغذیه و تربیت بشر آفریده است و در حقیقت هویت و نقش واقعی زن در انجام این فریضه ،قابل مشاهده است آفریدگار  بزرگ با هنرمندی زن را دارای تواناییهای جسمانی و عقلانی مناسب با این کار نموده و برای تکثیر و تداوم هستی بشر، چهار مرحله متوالی را طراحی نموده است.

 که یک زن باید این مراحل را با سختی و دشواری طی نماید:

آبستن شدن ،وضع حمل، شیردادن و تربیت کردن.

بدون تردید یک مادر از تحصیلکرده و غیر تحصیل کرده ،باید از یک فصل بسیار بحرانی بویژه در زمانی که سه مرحله از چهار مرحله وظیفه مادرانه اش را طی می کند. عبور نماید و این دشواری در شرایطی است که ممکن است در مواقع خاص، امید به زندگی اش را از دست بدهد.

پس از تحمل چنین رنجهایی یک زن ،مادر می شود و دوباره فصل جدیدی از مسئولیت ،پیش روی او باز می شود و تنها زمانی که فرزند قادر به مراقبت زا خودش گردید. می تواند از مسئولیت تربیت کردنش آسوده شود. در طول رشد مادر باید چشمان تیزی داشته و با دنبال غذا، استراحت، حرکت ، نگهداری و خلاصه تمام جنبه های زندگی کودک باشد . هیچ چیز بیشتر از آینده طلایی کودک توجه مادر را به خود جلب نمی کند. زیرالحظات با ارزشی را صرف ساختن چنین آینده ای برای کودک می کند ،ماموریت انحصاری مادر،مجهز کردن کودک به بهترین شخصیت،سلامت و تندرستی و دستیابی به والا ترین نگرشهای اخلاقی است.

یک زن می توان یک جامعه اصلاح طلب را ایجاد کند . به همین ترتیب مادران خوب می توانند یک ملت خوب تربیت کنند. قوه عقلانی که برای عشق ورزیدن و وقف کودک بودن به زن عطا گردیده، به مرد ارائه نشده است، گرچه عشق و احساس یک پدر به فرزندش کم نیست، اما تنها یک مادر ،نه هیچ کس دیگر می تواند یک کودک را باعشق و علاقه مراقبت و تربیت کند.

علی رغم نقش بسیار مهمی که زن در جهان آفرینش دارد، برای مدتها در معرض شکنجه ، انقیاد، بدرفتاری  غفلت بوده است. و اگرچه نقش مرد در ایجاد این حالت ناگوار بسیار مهم است اما خود زن نیز در فراهم نمودن این شرایط بی تاثیر نبوده است. تمدن ماتریالیستی غرب نیز از این غفلت سوء استفاده کرده و با زن به عنوان یک کالا برخورد نمود. زنان با رنگهای مصنوعی آرایش می کردند تا بدین ترتیب شخصیت خود را ترک کنند.

جایگاه الهی زن از نظر اسلام

 

45,000 ریال – خرید

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت زنان و جامعه
  • مقاله حقوق و جایگاه زن در قرآن
  • پایان نامه جایگاه والدین در دین اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.