مقاله بهداشت روانی دانش آموزان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بهداشت روانی دانش آموزان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بهداشت روانی دانش آموزان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

پیشگفتار   ۱
۱) آسیب پذیری افراد تحت پوشش برنامه:   ۱
۲) کثرت و انبوهی جمعیت در برگیرنده خدمات:   ۲
۳) واقعیت های آماری گزارش شده:   ۲
۴) سهولت عرضه خدمات   ۲
بهداشت روانی در دانش آموزان   ۳
تعریف بهداشت روانی:   ۳
نیازهای اساسی انسان:   ۴
انواع و طبقه بندی نیازها:   ۴
الف: نیازهای بدنی یا فیزیولوژیک:   ۵
ب) نیازهای روانی:   ۵
۱) نیاز به مقبولیت و پذیرش :   ۵
۲) نیاز به امنیت:   ۷
۳) نیاز به کفایت و شایستگی:   ۷
۴) نیاز به ابتکار، خالقیت و نوآفرینی:   ۸
۵) نیاز به عدالت در خانه و مدرسه:   ۸
اختلالات روانی تنی در دانش آموزان:   ۹
نقش خانواده در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان:   ۱۰
نقش مدرسه در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان:   ۱۲
صفات و ویژگیهای یک معلم خوب از نظر تاثیر گذاری در بهداشت روانی کودک :   ۱۴
نقش اجتماع در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان:   ۱۵
استنتاجیه:   ۱۶
بهداشت روانی:   ۱۶
هشت مورد برای ایجاد روابط بهتر:   ۱۸
منابع مورد استفاده:   ۲۰

منابع مورد استفاده:

۱- کتاب بهداشت مدارس ، مهندس پریوش حلم سرشت مهندس اسماعیل دل پیشه، تهران، چهر ۱۳۷۷ ج ۳۶۰ ص: مصور

پیشگفتار

با توجه به مبانی کلی بهداشت که عبارت از اجراء مسائل غیر درمانی، تکیه بر عامل رفتار‌پذیری انسان در جهت ایجاد عادات مطلوب و فراهم کردن شرایط مناسب محیط حیاتی است، ضرورت شناخت و به کارگیری بهداشت مدارس به عنوان یک حلقه اساسی در زنجیره حرکت بهداشت و پیوست به حلقه بنیادی مقدم بر آن، می تواند ادامه حیات مؤثر و پیشرفت سالم دانش آموز را تا سن بلوغ تأمین کند. دیدگاههای مختلف این ضرورت عبارتند  از:

۱) آسیب پذیری افراد تحت پوشش برنامه:

در جهت آسیب پذیری افراد تحت پوشش خدمات بهداشت مدارس نیز می دانیم که مدارس، سیستمی پیچیده و گاه اضطراب آور است که دانش‌آموز را در جهات مختلف مسائل درگیر می کند.

این مسائل عبارتند از:

۱) خارج شدن دانش آموز از حالت وابستگی کامل به والدین.

۲) هماهنگ شدن دانش آموز با محیط تازه اجتماعی و سطوح و سنین مختلف.

۳) پرداختن دانش آموز به وظایف یادگیری که برای وی نوعی مبارزه ذهنی و هوشی است.

۲) کثرت و انبوهی جمعیت در برگیرنده خدمات:

هم اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون دانش آموز ایرانی در بیش از هفتاد هزار آموزشگاه این کشور در حال آموزش و پرورش هستند. میزان جمعیت مذکور قریب ۳/۱ جمعیت کل کشور بوده و این رقم خود به روشنی بیانگر اهمیت موضوع می باشد.

۳) واقعیت های آماری گزارش شده:

توجه به شناخت و اجراء بهداشت مدارس در جهت حل برخی از مشکلات دانش آموزان، بر مبنای بازتاب اطلاعات و آمارهای گزارش شده نیز دیدگاه دیگری است که می تواند این ضرورت را بخوبی توجیه نماید. چرا که اغلب گزارشات آماری حاکی از شرایط نامناسب  فضای آموزشی در تعداد کثیری از مدارس و همچنین ابتلاء درصد قابل توجهی از دانش آموزان به بیماریهای عفونی، پوسیدگی دندان عیوب انکساری و عوارض ستون فقرات می باشد ضمنا گروهی از آنان نیز درگیر مشکلات عاطفی هستند که در مواردی مشکلات آنان مربوط به اختلافات خانوادگی و نابسامانی های وضع اقتصادی است.

۴) سهولت عرضه خدمات

در توجیه ضرورت به کارگیری بهداشت مدارس، سهولت عرضه خدمات مربوطه، از دیگر موارد منطقی و قابل پذیرش می باشد. چرا که خدمات آموزش بهداشت به سهولت می توانند در متن اساسی آموزش کلی کشور، با کمترین زحمت و هزینه، منظور گردیده و به مرحله اجرا درآید.

بهداشت روانی در دانش آموزان

چون دانش آموزان هر روز، بیشتر اوقات خود را در محیط یادگیری می گذرانند و تحت تأثیر کردار، گفتار و پندار معلمین و مسئولین مراکز آموزشی هستند، بنابراین لازم است همه کسانی که به عنوان معلم، دبیر، رئیس دبستان و دبیرستان و نظایر آن در این مراکز به انجام وظیفه مشغول می باشند، با اثرات محیط آموزشی بر دانش آموزان و اصول و مفاهیم بهداشت روانی آشنایی لازم داشته باشند.

چرا که آگاهی از این امور ، بحق برای همه کسانی که به نحوی در سازمان های آموزشی کشور نظارت دارند، ضروری است و در غیر اینصورت نمی توانند در شناخت موقعیت دانش آموزان در سنین و مقاطع مختلف تحصیلی، موفقیت چندانی داشته و به پیشرفت بهداشت روانی آنان کمک شایانی نمایند.

تعریف بهداشت روانی:

بهداشت روانی عبارت است از تأمین و ارتقاء سطح سلامت روانی و پیشگیری از ابتلاء به اختلالات و بیماریهای روانی. بطور کلی هدف اصلی در تأمین بهداشت روانی، پیشگیری می باشد، انجام کلیه اقداماتی که از شیوع و بروز بیماریهای روانی جلوگیری نموده و سلامت کلیه افراد را تأمین می کند، که این مهم از طریق ایجاد فضای نشاط انگیز و محیط فردی و اجتماعی آرام و مناسب حاصل می‌گردد.

نیازهای اساسی انسان:

انسان همواره نیازهایی دارد که می تواند عامل اصلی حرکت، تلاش و رفتارهای وی باشد. چنانکه شناخت نیازهای اساسی فرد و فراهم آوردن شرایط و امکاناتی که وی بتواند در حد مناسب و متعادل به رفع نیازهای خود بپردازد، از سویی موجب پیشگیری از مشکلات، اختلالات و نابسامانی های جسمی و روانی وی می شود و از سوی دیگر مراتب رشد و شکوفایی استعدادهای وی را هر چه بیشتر میسر می سازد.

انواع و طبقه بندی نیازها:

در زمینه تعدد و نحوه تقسیم بندی نیازها و انگیزه ها، صاحبنظران و روانشناسان نظران متفاوتی دارند. برای مثال برخی از صاحبنظران و روانشناسان، احتیاجات و انگیزه های زیادی برای بشر قائل شده اند ولی روانشناسان مانند فروید Freud و آدلر Adler، تعداد احتیاجات و انگیزه های انسان را به یکی دو مورد محدود می کنند. ولی در هر حال، در یک دید اجمالی، نیازهای اساسی انسان را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

الف: نیازهای بدنی یا فیزیولوژیک:

احتیاجات بدنی (فیزیولوژیک) شامل نیازهایی چون . نیاز به غذا . آب. اکسیژن. دمای مناسب. استراحت و احتیاجات جنسی است. تإمین احتیاجات جسمی جهت حفظ بقایای فرد ضروری بوده و توجه مناسب به آن او را در کسب سلامت و بهداشت جسمی و روانی یاری می دهد. بدیهی است عدم پاسخ مناسب به نیازها و انگیزه های فیزیولوژیک، بر کلیه ابعاد عاطفی، اخلاقی، عقلانی و اجتماعی شخصیت انسان، تأثیرات سوء بر جا می گذارد.

ب) نیازهای روانی:

برای اینکه فرد از شخصیت سالمی برخوردار باشد. باید علاوه بر نیازهای زیستی ، نیازهای روانی وی نیز تأمین گردد. زیرا چنانچه هر یک از این نیازها، به گونه ای تأمین و ارضاء نشود، فرد دچار محرومیت و ناکامی شده و اگر این ناکامی از توان تحمل فرد خارج باشد، آنگاه تعادل روانی و سازمان شخصیت وی از هم پاشیده می شود. اهم نیازهای روانی در انسان عبارتند از:

۱) نیاز به مقبولیت و پذیرش :

دانش آموز نیاز به پیدا کردن جایگاه مطلوب در کانون خانواده، قلب کلاس، محیط مدرسه و در هر محیطی که قرار می گیرد، دارد. آلفرد آدلر یکی از روانشناسان برجسته، در کتاب خود تحت عنوان «معنی زندگی را دریابیم» در مورد نحوه تأثیرگذاری کانون خانواده بر میزان مقبولیت و پذیرش اعضاء آن بحثی بنام منظومه خانوادگی را مطرح نموده است. بنظر ایشان بین منظومه خورشیدگی و خانوادگی ، سه وجه تشابه وجود دارد که عبارتند از:

الف) سیارات، گرما و تشعشع خود را از خورشید می گیرند، فرزندان یک خانواده نیز از پدر و مادر خود تشعشعات عاطفی را دریافت می کنند. اگر قلب خانواده به دلایلی فشرده شود و به سردی گراید، سیارات دیگر هم ، از گرما و توجه و محبت کافی و به بیان دیگر از مقبولیت لازم محروم خواهند شد.

ب) هر یک از سیارات منظومه شمسی که از مدار خارج شود، باعث تأثیرگذاری بر سیارات دیگر می شود. در خانواده نیز، ورود یک فرد جدید یا خروج یکی از آنان بدلیل مرگ، طلاق، متارکه و … می تواند به این منظومه آسیب جدی وارد نموده و میزان پذیرش و مقبولیت اعضاء خانواده را تحت الشعاع خود قرار دهد.

ج) زمانی که سیاره ای بر روی اولین مدار قرار می گیرد، بدلیل آنکهدر معرض تشعشعات بیشتری است،از گرمای زیادتری برخوردار می گردد، اما آخرین سیاره معمولاً سردتر است. در خانواده نیز اولین فرزندان غالباً بدلیل توجه بعضا افراطی و زیاد، شخصیت خاصی پیدا می کنند و برعکس ، آخرین فرزندان خانواده بدلیل عدم توجه و فقر عاطفی، ممکن است دچار مشکل گردیده و مقبولیت آنان در محیط خانواده مورد تهدید قرار گیرد. بنابراین بر والدین فرض است که با انجام تمهیدات لازم اتخاذ تدابیر هوشمندانه ، شرایطی را در محیط خانه ایجاد نمایند که فرزندانشان، احساس مقبولیت و پذیرش نموده و در وضعیت روانی مناسب قرار گیرند.

۲) نیاز به امنیت:

20,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عوامل موثر در بهداشت روانی دانش آموزان و اعتماد به نفس
  • تحقیق بررسی رابطه اعتقاد به آموزه‌های مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان
  • تحقیق بررسی رابطه ی بین بهداشت روانی و موفقیت زندگی کارمندان
  • تحقیق بررسی رابطه بین بهداشت روانی و رضایت شغلی معلمان مقاطع مختلف تحصیلی
  • پایان نامه رابطه و ارتباط عوامل موثر امنیت روانی و پذیرش اجتماعی در میان دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۲ مرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.