مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای 17  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    1
تحولات بازار در طول تاریخ( از گذشته تا به امروز)    2
عوامل موثر بیرونی    3
بازار قابل اعتماد    4
رفتارهای بازار    5
افزایش حجم کار دولت    6
افزایش پر تفوی سهام    7
حجم بازار     7
سرمایه  گذاری های دورن گروهی    7
اثرات تثبیت نرخ ارز    7
چاقی موضوعی    8
خطر شاخص گرایی    8
ضرورت تقویت سیستم نظارتی    9
چالشهای بازار و چشم انداز آینده    9
ضرورت ایجاد نهادهای مالی    10
بازار رو به رشد    10
قانونمندی    11
تضادهای آشکار    11
چالشهای چهارگانه    11
نتیجه گیری    13
منابع    14

مقدمه:

بازار امروزه دچار دگرگونی‌های اساسی شده است و این دگرگونی‌ها موجب گردیده که منطق بازار چنان شیوه گسترده‌ای برای‌اندیشیدن درباره نهادهای اجتماعی و به طور کلی‌تر درباره انسان، به دست دهد که در مورد مسائل متفاوتی چون زندگی شغلی افراد، دسترسی به خدمات عمومی و حتی فعالیت‌های خصوصی هم می‌توان از مفاهیمی چون رقابت، سرمایه‌گذاری، فایده‌مندی و انتخاب بهره جست. بازار تنها محل دادوستد و خرید و فروش نیست. تحول بازار؛ یعنی تحول در روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه‌ای است. بازار شرح وظایف بخش‌های خصوصی و دولتی را تعریف می‌کند. به قول «اسلیتروتونکیس»، (ایده بازار از حد مدل‌های مربوط به هماهنگ سازی امور اقتصادی فراتر می‌رود و با اصول گسترده‌تری در باب تنظیم اجتماعی و کنش اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند)


تحولات بازار در طول تاریخ( از گذشته تا به امروز)

ايران طي چند سال اخير شاهد تحولاتي مثبت و سازنده بوده است؛ به طوري كه سرمايه گذاران از آن استقبال كرده، ارزش بازار، تعداد شركتهاي پذيرفته شده و سرعت گردش سهام افزايش يافته و درنهايت نقش بازار در اقتصاد ملي پررنگ تر شده است.

اگرچه بازار كشور ما همانند كشورهاي درحال توسعه ماهيت درحال گذار دارد و نوسانهاي مختلفي را تجربه مي كند، ولي واقعيت اين است كه علاوه بر عوامل داخلي نظير اقدامات و برنامه هاي جديد سازمان بازار، عوامل متعدد بيروني مانند ثبات نرخ ارز، تزريق نقدينگي، بهبود وضعيت درآمدهاي ارزي كشور، آزادسازي نسبي در حوزه خصوصي سازي، اصلاح قانون مالياتها، بهبود رشد نسبي اقتصادي كشور، ورود سرمايه هاي خارجي به داخل، كاهش سودآوري در بخشهاي ديگر اقتصادي، تسهيلات بانكها، تحولات جهاني و منطقه اي و… در رشد و تحول بازار نقش كليدي و مؤثر داشته اند.

بديهي است هر تحولي چالشهايي را به همراه خود دارد كه بازار نيز از آنها در امان نيست. لذا براي كاهش چالشها و تنگناها به نظر مي رسد اقدامــــــاتي نظير تشويق بيشتر مردم و سرمايه گذاران به استفاده از مشاوره، ضرورت بهره مندي از تنوع ابزارهاي مالي، جلوگيري از اعوجاج قيمتها، لزوم اطلاع رساني شفاف و ارزيابي درست از ارزش شركتها، تقويت سيستم نظارتي بازار، افشاي سرمايه گذاري هاي درون گروهي، ضرورت تحليل اطلاعات خام و پاسخگويي سريع به مردم از نكات عمده اي است كه بايد موردتوجه دست اندركاران و مسئولان سازمان بورس قرار گيرد.

باتوجه به نقش كليدي بازار در توسعه اقتصادي كشور و تحولات روبه رشد بازار در چند سال اخير و نيز ضرورت بهره مندي خوانندگان تدبير بويژه مديران از چند و چون و ريشه هاي اين تحولات، تدبير برپايه رسالت خود ضمن دعوت از چندتن از صاحبنظران، مديران و استادان دانشگاهها متناسب با وقت جلسه ميزگرد به بررسي ابعاد مختلف موضوع پرداخته است.

مباحث ميزگرد به علت گستردگي دامنه بحث در دو شماره تقديم علاقه مندان مي شود. عوامل موثر دروني وبيروني رشد تحولات بازار و برخي تنگناهــا و چالشها در اين شماره و نيز پاره اي مشكلات و موانع و چشم انداز آينده بازار ايران در شماره بعدي دراختيار دوستداران قرار مي گيرد.

با سپاس فراوان از شركت كنندگان در بحث، بخش نخست ميزگرد را ازنظر مي گذرانيم.

دكتر ايماني راد: از اينكه ميهمانان حاضر دعوت تدبير را براي شركت در اين ميزگرد پذيرفتند خيلي سپاسگزارم. من براي بازكردن بحث، يك سري عوامل اثرگذار بر بازار را در محيط بيرون به صورت خيلي كوتاه بررسي مي كنم و بقيه بحث را برعهده دوستان مي گذارم.

چون بحث امروز ما عمدتاً درمورد تحولات بازار است، دو دسته عوامل كليدي روي اين تحــــــولات اثر مي گذارند. يك دسته عوامل دروني بازار مانند نهادهايي كه در سازمان شكل گرفته است و كـــارايي و عدم كارايي اين نهادها كه به طور طبيعي در بازار اثرگذار است. يك سري عوامل هم در بيرون بازار قرار دارد كه تاكيد من بيشتر روي اين عوامل بيروني است.

در چند سال اخير بازار با رقمهاي 26 درصد، 35 درصد و 125 درصد درحال رشد است و تقريباً جزو چند كشور اول در دنياست كه چنين رشدي را تجربه مي كند. تجزيه وتحليل علل اين رشد، داراي اهميت زيادي است. به نظر من بيشتر عوامل خارج از بازار اين رشد را ايجاد كرده است، هرچند كه عوامل دروني هم بدون اثر نبودند.


عوامل موثر بيروني

يكي از عوامل خارجي رشد بازار اين است كه به طور مستمر در اقتصاد ايران نقدينگي درحال تزريق شدن بـــوده و هست. وقتـــــي نقدينگي تزريق مي شود، ابزارهاي كافي را دراختيار بازار قرار مي دهد كه معاملات سهام را انجام دهند. طبيعي است كه وقتي نقدينگي بــه طور مستقيم قيمتها را بالا مي برد، سهم هم يك كالاست و قيمت آن هم افزايش مي يابد. مثلاً به عنوان نمونه در سال 79، ميزان نقدينگي 25 هزار ميليارد تومان بود و در سال 82 اين رقم به 52 هـــــزار ميليارد تومان رسيده است. ضمناً پيش بيني بسيار قوي مي شود كه اين رقم در دي ماه سال جاري به 65 هزار ميليارد تومان افزايش يابد. اين امـــــر يكي از عوامل تقويت كننده بازار است، ولو يك تقويت واقعي نباشد.

نكته ديگر اينكه تقريباً سه، چهار سال است كه اقتصاد ايران رشد بالايي را تجربه مي كند. اين رشد بالا از 6 درصد شروع شده و برآوردها نشان مي دهد كه نرخ رشد توليد براي سال 82، به 7/4 درصد رسيده و برآوردهاي بين المللي هم نشان مي دهد كه اين نرخ رشد، به بالاي 6 درصد در سال جاري مي رسد.

نكته جالب توجه اين است كه بيشترين نرخ رشد در بخش صنعت اتفاق افتاده و پايه بازار ايران هم اين بخش است. بنابراين ارتباط تنگاتنگي بين نرخ رشد اقتصادي و نرخ رشد بازار نيز به وجود آمده است و به همين خاطر بخش قابل توجهي از رشد بازار را شايد بتوان مستقيماً به نرخ رشد صنعت وابسته كرد. مثلاً شاخص توليد كارگاه بزرگ صنعتي در سال 79، 13 درصد در سال 80 ، 15 درصد و در سال 81 ، 18 درصد رشد داشته است.

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بازار و تحولات آن در عهد صفویه
  • مقاله بازار و بازاریابی
  • مقاله كار و پول و بازار
  • مقاله اصول رقابت در بازار جهت فروش و يا جذب منابع
  • مقاله تعريف واژه بازار در ايران و كاركرد آن
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی