مقاله تمدن اسلامی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تمدن اسلامی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
سفارشهای ماندگار ۱
گسترش اسلام ۱
زبان بینالمللی ۲
نهضت ترجمه ۲
شکوفایی تمدن اسلامی ۳
زمینههای نوزایی در اروپا ۳
رو به نشیب ۴
حیات دوباره ۴
نمونههایی از دستاوردهای علمی تمدن اسلامی ۴
پزشکی ۴
داروشناسی ۵
بیمارستان ۶
جامعه شناسی ۶
فیزیک ۶
شیمی ۷
کتابخانه ۸
فلسفه ۸
ریاضی ۹
زمینشناسی ۱۰
اخترشناسی ۱۰
جغرافیا ۱۱
زیستشناسی ۱۲
طبقهبندی علوم ۱۲
تاریخ ۱۲
فهرست نامآوران تمدن اسلامی ۱۲
منابع: ۱۶
۱٫ نصر، سید حسن. علم و تمدن در اسلام، انتشارات خوارزمی، چاپ دوم ترجمهی فارسی ۱۳۵۹
۲٫ هونکه، زیگرید. فرهنگ اسلام در اروپا، ترجمهی مرتضی رهبانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم ۱۳۷۳
۳٫ زرینکوب، عبدالحسین. کارنامهی اسلام. انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم ۲۵۳۵ شاهنشاهی
۴٫ یوسف حسن، احمد. هیل، دونالد. تاریخ مصور تکنولوژی اسلامی. ترجمهی ناصر موفقیان انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول ۱۳۷۵
تمدن اسلامی در نتیجهی سفارشهای اسلام به دانشاندوزی و بهرهگیری از دانش تمدنهای پیشین پدید آمد. اسلام در کمتر از یک سده به سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت و میانهی زمین، قلمرو جهان اسلام شد. در این منطقهی پهناور، که زادگاه چند تمدن درخشان بود، مسلمانان دستاوردهای تمدنهای پیشین را پذیرفتند و با توسعهی آنها، تمدن شکوهمندی را به وجود آوردند. ایرانیان در پدید آوردن تمدن اسلامی سهم زیادی داشتند و این تمدن زمینهساز نوزایی در اروپا شد.
معجزهی پیامبر اسلام(ص) کتاب قرآن است، کتابی که مسلمانان را به تفکر دعوت کرده، به شگفتیهای طبیعت قسم یاد کرده و ایمان دانایان را محکمترین ایمان دانسته است. پیامبر اسلام(ص) نیز پیوسته مسلمانان را به دانشاندوزی سفارش میکردند. به فرمودهی آن حضرت، دانشاندوزی بر هر زن و مردی واجب است و دانش را باید از هر سرچشمهای گرفت حتی اگر در چین باشد و حتی اگر آموزگار آن فردی غیر مسلمان یا کافر باشد. از این رو، مسمانان از همان سدههای نخستین به فراگیری دانش و توسعه و گسترش آن روی آوردند و با بهرهگیری از اندوختههای پیشین بشری و توسعهی آن، توانستند یکی از باشکوهترین تمدنهای بشری را به ارمغان بیاورند.
مسلمانان در سال ۲۱ تا ۲۲ هجری قمری سپاه ساسانیان را در نبرد قادسیه و نبرد نهاوند شکست دادند. مردم ایران که از ستم و فساد سالهای پایانی حکومت ساسانی رنج میبردند از خود مقاومت چندانی نشان ندادند. آنان پیام برابری و عدالت اسلام را به گوش جان شنیدند و به پیروی از این دین توحیدی روی آوردند. مسلمانان در نبرد یرموک(در سوریه) ارتش امپراتوری روم غربی(بیزانس) را در حالی شکست دادند که از نظر تعداد، دو برابر مسلمانان بودند. آنان سوریه و فلسطین و درواقع بخش زیادی از بیزانس را فتح کردند. به زودی ندای اذان در مصر و لیبی نیز طنین انداز شد و چندی بعد مسلمانان اسپانیا را نیز فتح کردند.
اسلام به سرزمینهایی با زبان و فرهنگ متفاوت پا گذاشت. مردمان این سرزمینها که ندای برابری و بالندگی اسلام آنان را به این دین جذب کرده بود، به این دین روی آوردند و برای فهم بیشتر کلام خدا به فراگیری زبان عربی پرداختند. به این ترتیب، برای نخستینبار یک زبان بینالمللی در گسترهی وسیعی از جهان رایج شد که به گسترش دانش و فرهنگ کمک زیادی کرد. زبان مشترک باعث شد که هیچ دانشمندی در سرزمینهای اسلامی، از هندوستان و آسیای میانه تا مصر و سوریه و اسپانیا، احساس غربت نکند و برای دانشاندوزی به شهرهای مختلف سفر کند. نگارش کتاب به زبان عربی نیز باعث شد هر دانشمندی از دستاوردهای علمی دانشمندان دیگر آگاه شود و ارتباط علمی، که برای پیشرفت دانش اهمیت زیادی دارد، به آسانی امکان پذیر شود.
در زمان هارون الرشید، خلیفهی عباسی، به سفارش یحی بن خالد برمکی، وزیر ایرانی، کتابخانهی بزرگی به نام خزانهی حکمت(گنجینهی دانش) در بغداد ساخته شد و کتابهای گوناگون از جای جای جهان، بهویژه ایران و سوریه، گردآوری شد. مامون عباسی، پسر هارون، کارهای پدر را پی گرفت و به سفارش ابوسهل فضل بن نوبخت اهوازی، بنیادی به نام بیت الحکمه(خانهی دانش) به تقلید از گندیشاپور اهواز ساخت. او گروهی از مترجمان را به ریاست یوحنا بن ماسویه، دانشمند ایرانی مسیحی، در آنجا گرد آورد و همچنین گروهی را به هند، ایران و قسطنطنیه فرستاد تا کتابهای مفید را گردآوری کنند. به این ترتیب، ترجمهی آثار علمی، فلسفی و ادبی از زبانهای سُریانی، پهلوی، هندی و یونانی به زبان عربی، که از همان سدهی نخست هجری آغاز شده بود، شتاب گرفت.
ترجمهی آثار علمی تمدنهای پیشین به عربی باعث شد که برای نخستین بار بخش عمدهای از دستاوردهای علمی و فرهنگی بشر تا آن زمان، کنار هم قرار گیرد. مسلمانان به طبقهبندی این دستاوردها و بررسی آنها پرداختند و به این ترتیب راه را برای پیشرفتهای بعدی هموار کردند. بهزود تولیدی علمی نیز رشد پیدا کرد و ترجمهی دانش دیگران جای خود را به تالیف و نوآوری داد. کوشش دانشمندان ایرانی این تمدن را به چنان شکوفایی رساند که تا آن روزگار سابقه نداشت و تا صدها سال پیشاهنگ دنیای متمدن بود. فرهنگ و تمدن اسلامی چنان شکوه و جاذبهای داشت که تا سالهای زیادی اروپاییها به جهان اسلام سفر میکردند تا در دانشگاههاى شناخته شدهی آن روزگار به فراگیری دانش و فن بپردازند.
مسلمانان در سال ۷۱۱ میلادی توانستند بخش جنوبی اسپانیا(اندلس) را از فرمان ویزیگوتها، گروهی از بربرهای اروپا، بیرون کنند. حکومت اسلامی اندلس با پشتیبانی از دانشمندان باعث شکوفایی تمدن اسلامی در این ناحیه شد، به طوری که برخی از روحانیون مسیحی، از جمله پاپ سیلوِستِر دوم، براى فراگیری دانش به آنجا سفر کردند و زبان عربی آموختند. شهر سیسیل(صقلیه) در ایتالیا نیز باعث راه یافتن فرهنگ و تمدن اسلامی به اروپا شد. جنگهای صلیبی نیز بر ارتباط اروپاییان با مسلمانان بیشتر افزود. در دوران نوزایی اروپا، نخستین دانشگاههای اروپایی به سبک دانشگاههای اسلامی که جامعیه، کلیّه و نظامیه نامیده میشدند، ساخته شد. واژهی یونیوِرسیته که در زبان انگلیسی برای دانشگاه به کار میرود، ترجمهی لاتین جامعیه است.
در سدهی پنجم و ششم هجری پارهای از تعصبهای فرقهای روند رشد تمدن اسلامی را آهسته کرد. یورش مغولها با آتش زدن کتابخانهها و کشته شدن یا کوچ بسیاری از دانشمندان، همراه بود. این آسیبها باعث رکود تمدن اسلامی شد. در همین دوران بود که اروپاییان دوران نوزایی را پشت سر گذاشتند و انقلاب صنعتی را تجربه کردند. اروپاییان قدرتمند به استعمار کشورهای اسلامی روی آوردند و باعث ویرانی بیش از پیش این سرزمینها شدند. به زودی، سرزمینهای اسلامی چنان از دانش و آگاهی دور شدند که حتی پیشینهی تمدنی خود را نیز از یاد بردند.
از حدود یک قرن و نیم پیش، برخی از اندیشمندان مسلمان، از جمله سید جمال الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری، به احیای تفکر اسلامی در سرزمینهای اسلامی پرداختند. کارهای آنان آرام آرام به بیداری مسلمانان و بیرون کردن استعمارگران از کشورهای اسلامی منجر شد. این حرکتها باعث امیدواری بیشتر مسلمانان به بازسازی تمدن اسلامی شد. شاهد این واقعیت نیز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران است که بدون وابستگی به بیگانگان و با تکیه بر فرهنگ اسلامی به ثمر نشست و روز به روز بر شکوفایی آن افزوده میشود و برای مسلمانان کشورهای دیگر، از جمله لبنان، فلسطین، افغانستان، الجزایر و عراق، الهام بخش شده است. بسیاری از اندیشمندان جهان با اشاره به این جنبشها از آغاز دورهی دوم شکوفایی تمدن اسلامی سخن میگویند.
زکریای رازی(۳۱۳-۲۵۱ هجری قمری)، بیش از ۵۶ اثر در زمینهی پزشکی نوشت که مشهورترین آنها الحاوی است. کتاب طب المنصوری رازی(در ۱۰ جلد) نخستین کتاب پزشکی است که در غرب چاپ شده است. او نخستین پزشکی است که از نخهایی از جنس مو در جراحی استفاده کرده است. همچنین او نخستین پزشکی است که آبله را از سرخک و نقرس را از روماتیسم، مجزا دانسته و توصیف دقیقی از این بیماریها نوشته است.
ابوعلی سینا(۴۲۸-۳۷۰ هجری قمری)،کتاب قانون را نوشت که تا سال ۱۶۵۰ میلادی در دانشگاههای معتبر جهان تدریس میشد. این کتاب، که فرهنگنامهی پزشکی است، دست کم ۸۶ بار ترجمه شده است. ابن سینا نخستین پزشکی است که از بیمارشدن استخوانها سخن گفته است.
ابولقاسم زهراوی، کتاب التصریف را در مبانی جراحی نوشت که به لاتین ترجمه شده است. او سه روش بخیه زدن را، که بیشتر در جراحی شکم به کار میرود، ابداع کرده است. همچنین راهکارهایی برای تسهیل زایمانهای غیرطبیعی پیشنهاد کرده است که امروزه نیز استفاده میشود. خرد کردن سنگ مثانه در مثانه از نوآوریهای دیگر اوست.
ابن زهر اندلس کتاب مهمی در زمینه پادزهر نوشت. به علاوه، سیر بیماری سرطان معده را بسیار خوب شرح داده است.
حنین بن اسحاق، نخستین کتاب را در چشمپزشکی نوشت کتاب او همراه کتاب علی بن عیسی و عمار موصلی، منبع اصلی چشم پزشکی اروپا شد.
ابن بیطار(وفات ۶۴۶ هجری قمری)، در کتاب الجامع المفردات الادویه و الاغذیه که به صورت الفبایی تنظیم شده است، هزار و چهارصد داروی حیوانی، گیاهی و معدنی، روش استفاده از آنها و این که کدام یک را میتوان به جای دیگری استفاده کرد، شرح داده است. او در نوشتن این اثر بزرگ از مشاهدههای خود در سفرهای علمی متعدد به سرزمینهای مشهور آن زمان و کتابهای ۱۵۰ صاحب نظر از جمله ابن جلجل، رازی و ابن سینا بهره گرفته است. او در این کتاب نام داروهای مختلف را به زبانهای مختلف آورده است.
تاریخنگاران بیش از ۸۰ بیمارستان پیشرفته را در سرزمینهای اسلامی توصیف کردهاند. بیمارستان بغداد که در زمان هارون الرشید ساخته شد، مهمترین و پیشرفته ترین آنها بوده است. محل این بیمارستان با دقت و بر اساس خوبی آب و هوا انتخاب شد و آب دجله با لولههای سفالی به داخل همهی اتاقهای آن جریان داشت. رازی هنگام انتخاب محل بیمارستان عضدی بغداد، تکههای گوشت گوسفند را در مکانهای مختلف شهر آویزان کرد و آنها را پس از ۲۴ ساعت باهم مقایسه کرد. هر کدام تمییزتر و سالمتر بودند، در محل آویزان شدن آن، بیمارستان عضدی را ساختند. در این بیمارستانها بیماران را رایگان درمان میکردند. به علاوه، پس از این که بیماران بهبود مییافتند، مبلغی به آنان پرداخت میشد تا به کار کردن در چند روز نخست پس از بهبودی نیاز پیدا نکنند تا مبادا بیماری آنان بازگردد.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر