مقاله تیزهوشان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تیزهوشان  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله تیزهوشان  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه     ۴
تاریخچه     ۵
تعریف     ۶
علل سرآمدی     ۸
ویژگیهای عمومی کودکان تیزهوش    ۹
ویژگی های جسمی     ۱۰
ویژگی های اخلاقی     ۱۰
ویژگی های شخصیتی     ۱۱
ویژگی های اجتماعی     ۱۲
ویژگی های تحصیلی     ۱۲
تشخیص و ارزیابی     ۱۳
اقدامات آموزشی     ۱۹
آموزش با استفاده از روش تسریع    ۱۹
منابع     ۲۴

منابع :

شریعتی درآمدی ، پرویز، روانشناسی کودکان استثنایی

سید عباس زاده ، میرمحمد ، آشنایی با تعلیم و تربیت کودکان تیزهوش

ویر جینا ، آموزش کودکان تیزهوش ترجمه اکرم کلانکی

افروز – غلامعلی ، مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی

محمدعلی احمدوند – روانشناسی کودکان استثنایی

مقاله آنها تیزهوزترند             انتشار روزنامه جام جم

و فرزانه غریبی                         روزنامه اطلاعات

رمی شو ، سرآمدهای ترجمه دکتر محمود نیاکاری .

پاکزاد ، کودکان استثنایی

مقدمه :

بدون شک همۀ ما به افرادی برخورده ایم که بسیار فراتر از سن یا زمان خود عمل می کنند. کسانی که استعدادشان ما را به تحسین وا داشته است دیده ایم کودکانی که همانند یک بزرگسال عاقل و گاه برتر از او می اندیشند وجود واژه هایی چون دانا ، زیرک ، عاقل ، باهوش ، تیزهوش ، نابغه ، سرآمده ، با استعداد ، تیزبین و متفکر و …. گواه آن است که افراد جامعه به کسانی که دارای قدرتهای ذهنی والا هستند به دیده تحسین می نگرند. کودکان سرآمد ( تیزهوش) می توانند مهمترین سرمایه های مادی و معنوی یک جامعه تلقی شوند بهترین منابع اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه منابع انسانی آن جامعه است و برترین وجه منابع انسانی قدرت ذهنی بالا است.

به هر شکل مهمترین سرمایۀ ملی هر کشور استعدادهایی هستند که در آن مرز و بوم به فرهنگ و تمدن خدمت می کنند و اعتلای مادی و معنوی آن جامعه را فراهم می آورند. آموزش و پروش ویژه ، جزئی از خدمات اولیه است که جامعه می تواند و باید برای این دسته از فرزندان خود ارائه کند. در واقع همان گونه که تعداد عقب ماندگان ذهنی در کل جمعیت خیلی کم است متقابلاٌ تعداد نوابغ و سرآمدها و افراد پر استعداد جامعه نیز بسیار کم است . به همین علت نیز آنها معمولاٌ در روزمره استثناها تلقی می شوند و آموزش و پرورش آنها نیز استثنایی است . چرا که به روشها ، محتوا و امکاناتی خلاف معمول نیاز دارند . با وجود اینکه جداسازی مدارس این کودکان و طرح برنامه ی آموزشی خاص برای آنان نخستین گام و گامی ضروری است اما به هیچ وجه کافی نیست.

تاریخچه :

پدیدۀ پرهوشی و پر استعدادی امری تازه نیست. از آغاز زندگی اجتماعی انسان ، همواره تفاوتهای فردی وجود داشته است در زمانهای اولیه آدمی با همنوعان رو به رو بوده است که با زیرکی و صرف کمترین میزان انرژی در سریعترین زمان ممکن به صید و شکار موفق می شده اند.

جامعۀ انسانی همواره از دیرباز برای این افراد احترامی خاص قائل بود. گاه آنها را به ریاست قبیله ، گاه به سمت ریش سفیدی و گاه آنها را فرماندۀ قشون خود می کرد. به هر حال مردم می کوشیدند به گونه های متفاوت از این توان بالای ذهنی حداکثر استفاده را ببرند. شاید قدیمیترین سند که دال بر این مدعا یعنی توجه به کودکان سرآمد را بتوان در کتاب « جمهوریت » افلاطون جستجو کرد. او برای جامعه ایده آل خود تجویز می کند کودکان پر استعداد را از طفولیت شناسایی کنید و به پرورش آنان اقدام نمایید تا در آینده از جمله دولتمردان گردند.

در شرق در قرن ۱۵ سلطان محمد فاتح مدرسه ای مخصوص در قصر خود ساخت . او دستور داد مستوفیان ویژه سلطنتی زیباترین ، قویترین و باهوش ترین کودکان امپراطوری را شناسایی و به قصر آورند تا در این مدرسه به تحصیل بپردازند و پس از اتمام تحصیلات معمولاًً به مناصب مهم مملکتی گمارده می شوند. در سال ۱۹۴۶ خانم ویلیامسون و خانم استرانگ بنیان گذاران انجمن کودکان پر استعداد آمریکا شدند این انجمن با هدف تشخیص و ارزش نهادن کار خلاق کودکان پر استعداد ، انتشار مقالات و کتب به منظور اشاعه ی این اندیشه ها و جلب افکار عمومی به منظور انجام اقداماتی برای ردیابی زودرس کودکان پر استعداد شروع به کار کرد.

همین انجمن در سال ۱۹۵۱ کتاب « کودک پر استعداد » را منتشر کرد که جزء اولین کتابها است که در این حیطه به چاپ رسیده است در شوروی سابق به دلیل نظام فکری حاکم از ارائه هر گونه آموزش خاص خودداری شد و به همین علت هیچ گونه سابقۀ مشخصی در دهه های اخیر به چشم نمی خورد. در اروپا توجه اندکی به این کودکان شده بود.

در ایران نیز تا پیش از انقلاب حرکت های ابتدایی اندکی آغاز شده بود. در دهۀ ۶۰ شمسی با تمرکز امکانات و کادر و بودجه در کانون ملی پرورش استعدادهای درخشان حرکت عمومی فراگیری آغاز شد، این کانون دارای تشکیلات مستقل بودجه و کادر ویژه می باشد که از ادارۀ کل آموزش کودکان استثنایی جدا شده و تا کنون توانسته است در تهران و برخی از مراکز استانها کودکان سرآمد را شناسایی کند و تحت پوشش قرار دهد.

تعریف :

عمده ترین تکیه گاه تعاریف مختلف ارائه شده پدیده ای به نام هوش ومسأله ای به نام هوشبهر است . هوش توانایی عمومی ای که است که بر اساس آن موجود زنده می تواند به درجات متفاوت سازگاری با محیط دست یابد . البته نباید جمله بالا را تعریفی از هوش قلمداد کرد. بلکه این می تواند توصیفی از مهمترین کارکرد هوش باشد. هوشبهر نیز عددی است که با استفاده از فرمول اشترن محاسبه می شود و این محاسبه نیز بر مبنای عددی است که از آزمونهای هوشی به دست می آید ، آزمونهای هوش نیز ابزارهایی هستند که نخستین بار در سال ۱۹۰۲ توسط آلفرد بینه و همکارش سیون ساخته شدند و پس از آن نهضت آزمون سازی هوشی رواج خاصی یافت.

 سن عقلی

فرمول اشترن چنین بود :

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کودکان تیزهوش
  • مقاله تیزهوشی
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۴ آذر , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.