مقاله دستگاه تراش و فرز


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله دستگاه تراش و فرز مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله دستگاه تراش و فرز نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

۱- مقدمه   ۱
تاریخچه مختصر از شرکت ایران خودرو :   ۱
۲- معرفی سالن تراشکاری موتورسازی :   ۳
تراشکاری قسمت جنوبی سالن موتورسازی :   ۳
۳-فعالیتهای انجام شده د رطول دوره کارآموزی:   ۴
۴-معرفی‌ماشینهای‌ابزار‌ازنظر‌نوع‌کاربرد‌وتوضیح‌عملکرد‌قسمتهای‌مختلف آنها :   ۴
۴-۱دستگاه تراش :   ۴
(۴-۱-۱)قسمتهای مهم دستگاه تراش   ۵
(۴-۲-۱) توضیح کاربرد وقستمهای مهم دستگاه تراش :   ۵
(۴-۳-۱) متعلقات دستگاه تراش   ۱۰
(۴-۴-۱) توضیح کاربرد متعلقات دستگاه تراش   ۱۰
(۴-۵-۱) عملیات اصلی تراشکاری :   ۱۴
(۴-۶-۱) انواع رنده ها   ۱۴
(۱-۲)عملیات اصلی فرزکاری   ۱۵
(۲-۲) قسمت های‌مهم این دونوع‌دستگاه‌   ۱۷
(۳-۲) متعلقات دستگاه فرز   ۱۸
۴-شمش های موازی   ۱۹
(۵-۲) انواع تیغ فرزها   ۲۰
منابع مورد استفاده :   ۳۲

منابع مورد استفاده :

-۱اطلاعات بدست آمده از همکاران محترم درقست تراشکاری معاونت نیرومحرکه

-۲اطلاعات داده شده توسط آقای مهندس تقی زاده در واحددرسی ماشینهای یونیورسال ۳

-۳شکل های استفاده شده :از کتاب ماشینهای ابزار نوشته آقای مهندس صادقی

۱- مقدمه

تاریخچه مختصر از شرکت ایران خودرو :

شرکت ایران خودرو (سهامی عام ) تحت پوشش سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران می باشد. تاریخ تاسیس شرکت درمرداد ماه ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۷۳۵۲ وبا نام شرکت سهامی کارخانجات ایران ناسیونال می باشد.

اولین محصولات تولیدی شرکت را اتوبوسهای مدل ۳۲۱و ۳۱۹ ومینی بوس تحت لیسانس دایملر بنز تشکیل می داد سپس درتاریخ ۲۰/۶/۱۳۴۵ اجازه تاسیس کارخانجات انواع خودروسواری ۴ سیلندر از طرف شرکت تالبوت به این شرکت اعطاء شد. واز اواخر سال ۱۳۴۵ تولید خودروسواری پیکان ۱۶۰۰ دراین شرکت شروع شد. درسال ۱۳۵۰ مطالعه برای ساخت موتور پیکان وبالابردن تیراژ تولید دراین شرکت شروع شد که نتیجه آن به احداث کارخانه ریخته گری شرکت ایران خودرو که در آن انواع قطعات چدنی موتور از قبیل سیلندر ، سرسیلندر ،اگزوزدود فلایویل ،کپه یاتاقان سیلندر وچرخ دنده میل سوپاپ و… تولید می شود ،منجر شد ،لازم به توضیح است که ریخته گری شرکت باتوجه به اطلاعاتی که اینجانب از همکاران شاغل دراین کارخانه بدست آورده ام هم اکنون قطعات جدید دیگری مانند کاسه چرخ –دیسک ترمز – منیفلد هوا و توپی چرخ پیکان را نیز شروع کرده است  که قسمتی از این قطعات که از کیفیت بالائی هم برخودار است به کشورهای اروپائی مانند فرانسه و آلمان صادر می شود.کارخانه موتورسازی شرکت ایران خودرو نیز درسال ۱۳۵۰ باهدف ساخت بدنه موتور پیکان وهم چنین مونتاژ موتور تاسیس گردید این کارخانه شامل دوبخش ماشین شاپ ومونتاژ موتور می باشد. درقسمت ماشین شاپ قطعات سیلندر ،سرسیلندر کپه  یاتاقان –فلاویل ، منیفلد دود درخطوط جداگانه ماشین کاری شده وسپس به قسمت مونتاژ موتور منتقل می گردند .

وضعیت فعلی کارخانه به شرح زیر است :

محصولات تولیدی شرکت به ترتیب عبارتند از :

۱-   خودرو سواری پیکان با موتور انژکتوری وکاربراتور

۲-   خودروسواری پژو۴۰۵Gli, 405  Glx

3-   خودروسواری پژو RD

4-   خودروسواری سمند

۵-   خودرو سواری پارس

۶-   خودرو سواری پژو ۲۰۶

۷-   خودرو وانت پیکان ۱۶۰۰

۲- معرفی سالن تراشکاری موتورسازی :

تراشکاری قسمت جنوبی سالن موتورسازی :

این سالن که درمحوطه ای به مساحت تقریباً ۸۰۰ متر مربع قراردارد درضلع جنوبی سالن موتور سازی واقع شده است. تجهیزاتی که دراین قسمت موجود است به شرح زیر است :

۱-   دستگاه تراش تبریز ۸ دستگاه

۲-   دستگاه تراش انگلیسی ۲ عدد

۳-   دستگاه سنگ محور ۳ عدد

۴-   دستگاه سنگ کف ساب ۲عدد

۵-   دستگاه اسپارک ۲عدد

۶-   دستگاه فرز دیجیتال تبریز ۲عدد

۷-   دستگاه فرز معمولی تبریز ۲عدد

۸-   دریل رادیال ۳عدد

۹-   صفحه تراش ۲عدد

۱۰-          دستگاه جیکس  بور ۲عدد

۳-فعالیتهای انجام شده د رطول دوره کارآموزی:

اینجانب با توجه به آشنایی قبلی که بادستگاه تراش ،فرزودریل دردانشگاه داشتم  ،درطول دوره کارآموزی نیز با دستگاههای فوق کار کردم

۴-معرفی‌ماشینهای‌ابزار‌ازنظر‌نوع‌کاربرد‌وتوضیح‌عملکرد‌قسمتهای‌مختلف آنها :

۴-۱دستگاه تراش :

برای تراش قطعاتی با مقطع دایره به فرم واندازه های مختلف ازدستگاه تراش استفاده می شود .این دستگاه ازنظر نوع وظرفیت درنمونه های کوچک وبزرگ تولید شده است اما از نظر ساختمان ونوع کار به سه دسته تقسیم می شوند :

–   دستگاه تراش ومرغک دار : این دستگاه درتمام کارخانه ها وکارگاها  وحتی مراکز آموزشی نمونه هایی از آن وجوددارد (دستگاه تراش معمولی )

–         دستگاه تراش پیشانی تراش: از این دستگاه ،برای تراش قطعاتی با قطر بسیار بالا استفاده می شود .

–   دستگاه‌تراش عمودی : برای تراش قطعات‌بسیار‌بزرگ‌.قطور وسنگینی‌که‌نمی توان روی سه نظام دستگاههای فوق الذکر سوار کرد از این دستگاه استفاده می شود. محور کارو محور دستگاه به صورت عمودی می باشد دراین  نوع دستگاهها هدایت ابزار روی قطعه کار به مهارت خاصی نیازمند است .

(۴-۱-۱)قسمتهای مهم دستگاه تراش

باتوجه به شکل زیر قسمتهای مهم یک دستگاه تراش را می توان چنین معرفی کرد

۱-   جعبه دنده اصلی

۲-   جعبه دنده پیشروی

۳-   سوپرت

۴-   دستگاه حامل سوپرت

۵-   دستگاه مرغک

۶-   بستر ماشین

۷-   سینی ماشین

(۴-۲-۱) توضیح کاربرد وقستمهای مهم دستگاه تراش :

–   جعبه دنده اصلی : شامل تعدادی چرخ دنده ،با قطرهای مختلف می باشد که حرکت اصلی خودرا از الکتروموتور  می گیرندبا تنظیم سرعت دلخواه توسط اهرم های تعبیه شده روی همین قسمت‌،می‌توان‌محور اصلی (اسپیندل ) را باسرعت های متفاوت چرخاند. این چرخ دنده ها برای تنظیم سرعت وعده دوران مناسب جهت تراش قطعات با قطرها وجنس های مختلف تعبیه شده اند.

همانگونه که گفته شد با تغییر اهرم ها می توان سرعت دلخواه ومورد نیاز را بدست آورد این سرعت به عوامل زیر بستگی دارد :

۱-   جنس رنده

۲-   جنس قطعه کار

۳-   نوع تراش ( خشن کاری یا پرداخت )

۴-   مقدار عمق براده برداری

۵-   وضعیت وعمر ماشین

۶-   چگونگی خنک کاری

-جعبه دنده پیشروی :

منظور از پیشروی ،حرکت سوپرت به صورت اتوماتیک به سمت  یا دستی محوردستگاه می باشد.جعبه دنده پیشروی قسمتی از دستگاه تراش است که به کمک آن می توان سوپرت را به طور اتوماتیک به طرف محور دستگاه هدایت کرده. تغییر سرعت پیشروی مهمترین کار این جعبه دنده می باشد. معمولاً سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش و فرم لبة برنده ابزار تغییر پیدامی کند که این تغییر سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش وفرم لبه برنده ابزار تغییر پیدا می کند که این تغییر سرعت نیز با توجه به جدول پیشروی که روی همین جعبه دنده نصب شده کم یا زیاد می شود .

 

35,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱ مرداد , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.