مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
وسواس و انواع آن   ۲
شیوه‌های درمان سنتی و رایج   ۲
دارو درمانی   ۳
وسواس در منابع دینی   ۳
فرضیه‌های طرح درمان خودیابی اسلامی   ۴
وسواس عملی و درمان آن براساس درمان خودیابی اسلامی   ۵
ویژگی‌های عام واحدهای ایمانی افراد وسواسی   ۵
فرایند درمان   ۶
تظاهرات و نمودهای وسواس‌های عملی و واحدهای ایمانی ویژة هر کدام   ۸
واحدهای ایمانی بیماری‌‌آور در باره آلودگی   ۸
واحدهای ایمانی سلامت‌آور دربارة آلودگی   ۸
انواع وسواس در طهارت و نجاست   ۹
واحدهای ایمانی وسواس‌آور در سرایت و شست‌وشوی نجاست   ۱۰
واحدهای ایمانی وسواس در شست‌وشوی نجاست   ۱۰
واحدهای ایمانی صحیح در سرایت نجاست   ۱۰
واحدهای ایمانی صحیح در پاک‌گردانی نجاست   ۱۱
روش پژوهش   ۱۱
جامعة آماری پژوهش   ۱۲
ویژگی‌های عمومی گروه نمونه   ۱۲
نتیجه‌گیری نهایی   ۱۷
منابع   ۱۸

منابع

ـ ابوهندی، د. وائل، الوسواس من منظور عربی اسلامی، کویت، مطابع‌السیاسه، ۲۰۰۳٫

ـ احمدی، جمشید، وسواس و درمان آن، شیراز، نوید، ۱۳۶۸٫

ـ مونتگمری، استوارت و جوزف زوهر، وسواس (شناخت و درمان)، ترجمة محسن معروفی و اکبر فرشیدنژاد، اصفهان، کنکاش، ۱۳۸۲٫

ـ بنی‌هاشمی‌خمینی، محمدحسن، توضیح‌المسائل مراجع (مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید)، قم، دفتر انتشارات اسلامی ۱۳۷۸٫

ـ قائمی‌امیری، علی، وسواس، تهران، امیری، ۱۳۷۰٫

ـ حجازی شهرضایی، سیدمهدی، الوسواس و علاجه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶٫

ـ دلاور، علی، روش‌های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، پیام نور، ۱۳۷۶٫

ـ دلاور، علی، «ب»، روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۶٫

ـ محمدی‌ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، مؤسسة فرهنگی دارالحدیث، ۲۰۰۱٫

ـ زمانی، مصطفی، وسواس پیدایش ـ رشد و علاج، قم، پیام اسلام، ۱۳۶۹٫

ـ شهید ثانی، زین‌الدین بن علی، الروضة البهیه فی شرح‌اللمعه الدمشقیه، قم، مرکزالنشر مکتب‌الاعلام الاسلامی، ۱۳۶۵٫

ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ۱۹۷۴٫

ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیر‌المیزان، ترجمة سیدمحمدباقر موسوی‌همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، ۱۳۶۳٫

ـ کلینی، محمد بن یعقوب ، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۲٫

ـ اس استکتی گیل، درمان رفتاری وسواس، ترجمة عباس بخشی‌پور رودسری و مجید محمود علیلو، تبریز، موسسة انتشاراتی روان پویا، ۱۳۷۶٫

ـ بائر، لی، غلبه بر وسواس، ترجمة مسعود محمدی و همکاران، تهران، رشد، ۱۳۸۲٫

ـ علیلو، مجید محمود، بررسی الگوهای شناختی و شاخص‌های پردازش هیجانی در اختلال وسواسی ـ اجباری، (پایان‌نامه)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، ۱۳۸۲٫

ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، دارالکتب السلامیه، ۱۳۶۲٫

ـ مغنیه، محمدجواد، التفسیر الکاشف، بیروت، دارالعلم للملاییین، ۱۹۹۰٫

ـ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۱٫

ـ امام خمینی€، تحریرالوسیله، تهران، پیام، ۱۳۶۶٫

ـ امام خمینی€، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، قم، مؤسسة تنظیم ونشر آثار امام خمینی€، ۱۳۷۲٫

Abramowitz Jonathan S, McKay Dean & Taylor Steven. Obsesseve- Compulsive Disorder (subtypes and spectrum conditions), New York, Elsevier, 2008 C.

American psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Disorders, Washington, APA, 1994.

American psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of disorders ( DSM-IV- TR) Washington, DC, APA, 2000.

Bunge Mario & Ardila Ruben, Philosophy of Psychology, New York, Springer- Verlag, 1987.

Carruthers Peter, The Nature of the Mind: An Introduction, London, Routledge, 2004.

Barlow David. H, Clinical Handbook of Psychological Disorders, A Step – by – Step Treatment Manual, New York, The Guilford Press, 2001.

David H. Barlow, Anxiety and Its Disorders, 2et. London, The Guilford Press 2002.

Davison Gerald C & Neale John M, Abnormal Psychology (eight edition), New York: John Wiley & Sons, Inc, 2001.

Davison Gerald C & Neale John M, Abnormal Psychology (third edition), New York, John Wiley & sons, Inc, 1982.

Gregoris Simos, Cognitive Behavior Therapy, New York, Brunner- Rout led, 2002.

Yaryura Jose A – Tobias, Biobehavioral Treatment Of Obsessive – Compulsive Spectrum Disorder, New York, W. W. Norton & Company; 1997.

Kaplan, Harold I, & Sadok, Benjamin J, Comprehensive Textbook of Psychiatry / IV; Baltimor; Williams & Wilkins, 1985 C.

Leahy Robert L, Cognitive Therapy Techiniques: A Practioner’s Guide, New York, The Guilford Press, 2003.

Leahy Robert L, Overcoming Resistance in Cognitive Therapy, New York, The Guilford Press, 2003.

Jenike Mchael A, & others. Obsessive – Compulsive Disorders; Practical Management, New York, Mosby Inc, 1998.

Newberg Andrew, M.D., Daqili,M.D., PH.D. & Rause Vince. Why God Wont GO Away, New York, Ballantine Books, 2001.

Robert L. Leahy, Cognitive Therapy Techniques, New York, The Guilford Press, 2002.

چکیده

این پژوهش در پی ارائة درمان خودیابی اسلامی در زمینة وسواس در آلودگی، طهارت و نجاست می‌باشد. برای بررسی، ۱۵ نفر( شامل ۹مرد و ۶ زن) به صورت نمونة در دسترس، برگزیده شدند. آزمون وسواس مادزلی، افسردگی بک و اضطراب کتل به عنوان پیش‌آزمون به اجرا درآمد. در پایان درمان خودیابی اسلامی، پس‌آزمون اجرا شد. پی‌گیری نیز بین شش‌ماه تا یک سال بعد از درمان به انجام رسید و نتایج با نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون مقایسه گردید.

با استفاده از آزمون t، گروه‌های وابسته در هر سه متغیر، به ویژه میزان وسواس، نتایج با سطح اطمینان ۹۹٪ معنادار می‌باشد. در مرحلة پیش‌آزمون و پی‌گیری نیز تفاوت‌ها با همین سطح اطمینان، معنادار است. در نتیجه، درمان خودیابی اسلامی در درمان وسواس، افسردگی و اضطراب اثر معنادار دارد، و برخی از آزمودنی‌ها را می‌توان برای به کارگیری آن درمان نهایی نمود.

کلید واژه‌ها: اثربخشی، خودیابی اسلامی، درمان، وسواس، طهارت، آلودگی.

 

مقدمه

وسواس برای بسیاری از افراد، به ویژه روان‌شناسان، مشاوران و روان‌پزشکان، اختلالی نام آشناست. بیشتر ما افرادی را دیده‌ایم که وقتی به دستگیره‌های در و پنجره دست می‌زنند، شست‌وشوهای مکرر و طولانی دارند و وقتی وضو می‌گیرند و یا نماز می‌خوانند، با تشریفاتی خاص این کارها را انجام می‌دهند. این افراد به بیماری وسواس مبتلا هستند. بر اثر این بیماری، افکار مزاحم و غیرقابل کنترل، به صورت ناخواسته به فرد هجوم می‌آورند و موجی از اضطراب را به همراه دارند. فرد مبتلا، برای رهایی از این افکار و اضطراب پدیدآمده، به اعمالی خنثی‌ساز، مانند شست‌وشوی مکرر، مراقبت افراطی از اعمال و رفتار خود و پرهیز از برخی اعمال روزمره روی می‌آورد.۱

فرد وسواسی با تشدید اختلال، توان مقاومت خود را از دست می‌دهد. او مدت زیادی از وقت خود را صرف اشتغال‌های ذهنی و رفتارهای وسواسی می‌کند. به تدریج روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی‌ او به شدت مختل می‌شود و آرام آرام به اختلالات دیگری، مانند افسردگی و اضطراب، کم‌اشتهایی و ترس مبتلا می‌گردد.۲۳ برای کمک به این مبتلایان درمان خودیابی اسلامی که بر بر آموزه‌های اسلامی مبتنی می‌باشد، به پژوهشگران تقدیم می‌شود.

وسواس و انواع آن

وسواس طبق تقسیم‌بندی سنتی دو نوع عمده دارد؛ ۱٫ وسواس‌های فکری،۴۲٫ وسواس‌های اجباری۵)عملی(

وسواس‌های فکری عبارت از اندیشه‌ها، افکار، تکانه‌ها و تصویرهای پایداری هستند که به صورت مزاحم و نامتناسب سراغ فرد می‌آیند و اضطراب و تنیدگی زیادی را به وجود می‌آورند. از ویژگی مزاحمت و عدم تناسب این امور، با عنوان «خودناپسند»۶ یاد می‌شود.۷ این به آن معناست که فرد احساس می‌کند محتوای آنچه به ذهنش می‌آید، اموری بیگانه هستند و از اختیار او خارج‌اند و در ردیف افکار و اندیشه‌هایی که از خود انتظار دارد، نیستند. در جامعة ایران، اشتغال به نجس‌شدن، افکار جنسی (احساس اینکه دیگران به فرد، نظر جنسی دارند) و در معرض سحروجادو قرارگرفتن بسیار شایع است.۸

وسواس‌های عملی (اجباری) رفتارهای تکراری مانند شستن مکرر دست‌ها، ایجاد نظم و انضباط به نحو خاص، وارسی کردن و یا اعمال ذهنی نظیر وردخوانی، شمردن و تکرار آرام کلمات هستند که به منظور جلوگیری یا کاهش اضطراب یا تنیدگی انجام می‌شوند.۹

شیوه‌های درمان سنتی و رایج

برای این اختلال از زمان معطوف شدن توجهات به آن تا به امروز، درمان‌های گوناگونی با پشتوانه‌های نظری و شیوه‌های کاربردی متفاوت در نظر گرفته شده است. مانند:

جن‌گیری؛۱۰۱۱

دخل و تصرف در سازوکارهای مغز، که بقراط۱۲ آن را پیشنهاد کرد،۱۳

نظریه ژانه۱۴ در سال ۱۹۰۳ در کتاب دو جلدی‌اش با عنوان وسواس‌ها و ضعف روانی؛

درمان‌های مبتنی بر مکتب روان تحلیل‌گری؛

درمان‌های رفتاری مبتنی بر دیدگاه رفتارگرایی «مواجهه و جلوگیری از پاسخ»؛۱۵

درمان‌های‌شناختی.

دارو درمانی

شیوه‌های تلفیقی که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها شیوة شناختی‌ـ رفتاری می‌باشد. بعضی، دارو درمانی را نیز به این شیوه ضمیمه می‌کنند.۱۶

وسواس در منابع دینی

کلمة «وسواس» در منابع دینی به معنای بیماری خاص ـ چنان که امروز رواج دارد ـ به کار نرفته است، بلکه به معنای نیروی بیرونی به کار رفته، که همان شیطان است.۱۷ در قرآن، به خصوص در سورة «ناس»، وسواس به معنای نیروهای بیرونی به کار رفته که آدمی را تحریک می‌کنند. راغب در مفردات می‌گوید: «وسواس» در اصل صدای آهسته‌ای است که از به هم خوردن زینت‌آلات برمی‌‌خیزد. سپس به هر صدای آهسته‌ای گفته شده و بعد از آن، به خطورات و افکار بد و نامطلوبی که در دل و جان انسان پیدا می‌شود و شبیه صدای آهسته‌ای است که در گوش فرو می‌خوانند، اطلاق گردیده است،۱۸ ولی در منابع روایی، به هر دو نوع سنتی وسواس، یعنی وسواس فکری و عملی پرداخته شده است، هر چند خود واژه به معنای بیماری خاص استعمال نشده است. گاهی افرادی از پیامبرˆ و امام† سؤالی پرسیده‌اند که دقیقاً حال کسی را وصف کرده‌اند که به معنای امروزی، دچار وسواس بوده است؛ برای مثال، امام صادق† نقل می‌کند: فردی نزد پیامبر آمد و اظهار داشت: یا رسول‌الله، هلاک شدم. حضرت به او فرمود: شیطان خبیث سراغ تو آمد و در گوشت خواند که تو را چه کسی خلق کرده؟ شما در جواب گفتی خدا. او گفت: خدا را چه کسی خلق کرده است. مرد گفت: بله، همین اتفاق افتاده است. پیامبر فرمود: این عین ایمان است.۱۹ در روایتی دیگر آمده است: عبدالله‌بن‌سنان نزد امام صادق†، داستان مردی را ذکر کرد که در وضو و نمازش دچار مشکل بود. ابن‌سنان اظهار داشت او فرد عاقلی است. حضرت فرمودند، آخر این چه عقلی است که او دارد؟! او با این اعمالش شیطان را اطاعت می‌کند. ابن‌سنان می‌گوید: من عرض کردم او چگونه با این کارهایش، شیطان را اطاعت می‌کند؟ ایشان فرمود: از خودش بپرس که این چیزها از کجا سراغش می‌آیند؟ او در جواب خواهد گفت: شیطان.۲۰ در روایت دیگری آمده است: وقتی دربارة شک‌کردن‌های زیاد فردی در تعداد رکعات نماز سؤال شد، به گونه‌ای که نمی‌داند چند رکعت خوانده و چند رکعت باقی مانده، حضرت فرمودند: در این صورت باید نماز خود را دوباره بخواند. راوی می‌گوید: ما گفتیم هر بار که اعاده می‌کند، دوباره شک می‌کند، در این صورت چه کند؟ حضرت فرمود: به این شک اعتنا نکند و به همان اندک گمانی که دارد عمل کرده و نماز خود را نشکند؛ زیرا اگر این کار را چندین بار انجام دهد، دیگر شک سراغش نمی‌آید.۲۱

نظریه و زنجیرة درمان خودیابی اسلامی در درمان وسواس: پژوهش‌گر بعد از ارائة طرح خودیابی اسلامی در شکل‌گیری شخصیت، بهداشت روان و درمان اختلالات روانی، در این مقاله برای افزایش میزان بهبود مبتلایان به وسواس، طرح و بستة درمانی خودیابی اسلامی را در درمان وسواس، به ویژه درمان وسواس طهارت و نجاست، به جامعة علمی و مبتلایان به اختلال وسواس تقدیم می‌کند. این طرح و بستة درمانی آن، در تمام ابعاد از جمله فرآیند تغییرات روان به طور عام، نقطة شروع وسواس، شدت‌یابی (سبب‌شناسی)، ادامه‌یابی و ناهنجاری‌های پدیدآمده (آسیب‌شناسی) و مکانیزم تغییرات روان و درمان، بر رویکرد روان‌شناختی دین اسلام دربارة انسان مبتنی است.

فرضیه‌های طرح درمان خودیابی اسلامی

این پژوهش دو فرضیة دارد:

۱٫ فرد وسواسی با ایمان‌آوری به واحدهای ایمانی سلامت‌آور در موضوع آلودگی، طهارت، نجاست و عمل‌کردن به آنها، می‌تواند حالت و الگوهای رفتار افراد عادی را در خود به وجود آورد.

۲٫ فرد وسواسی با کفرورزی به واحدهای ایمانی وسواس‌آور در موضوع آلودگی، طهارت، نجاست، اجتناب از عمل‌کردن به آنها، وسواس ناخودداری‌اش در این امور کاهش می‌یابد و در صورت استمرار از بین می‌رود.

طرح خودیابی اسلامی در درمان وسواس عملی در وسواس آلودگی، طهارت و نجاست: ایمان بیار، عمل کن،انکارکن(کفر بورز) و اجتناب کن تا روزبه‌روز سالم‌تر شوی.

این چهار جمله، تمام طرح درمانی و شعار تمام عیار این درمان را شکل می‌دهند، که از اصلی‌ترین آموزه‌های دینی ـ به ویژه دین اسلام ـ هستند.

ایمان بیاور؛ یعنی ایمان بیاور به آنچه در موضوع مشکل‌دار درست است.

عمل کن ؛ یعنی به آنچه به درستی آن ایمان آوردی عمل کن؛ زیرا این دو قابل تفکیک نیستند. به عبارت دیگر، یک واحد ایمانی به همراه عمل به آن، یک مولکول و یا یک آجر۲۲ از ساختمان وجود آدمی را می‌سازد.

انکار کن(کفر بورز)؛ به آنچه نادرست بوده و تاکنون به عنوان واقعیت به آن ایمان داشته‌ای و عمل می‌کرده‌اید، کفر بورز.

اجتناب کن؛ وقتی نادرستی چیزی معلوم شد، به عنوان امرِ نادرست با جدیت تمام از آن اجتناب کن. این چهار پایة درهم‌تنیده را حین تبیین نظری طرح خودیابی اسلامی شرح دادیم.

وسواس عملی و درمان آن براساس درمان خودیابی اسلامی

 

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق قاعده طهارت
  • تحقیق بررسی اختلال وسواس در بین دانشجویان
  • تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وسواس در بین دختران
  • پایان نامه بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارت های سه گانه (وضو- غسل- تیمم)
  • مقاله مقایسه شیوع OCD بین دانش آموزان ۱۵ -۱۸ سال ممتاز و ضعیف
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۵ بهمن , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.