مقاله علم تغذیه در ورزش و فیزیولوژی ورزشی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله علم تغذیه در ورزش و فیزیولوژی ورزشی  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۸ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله علم تغذیه در ورزش و فیزیولوژی ورزشی  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

فصل اول    ۷
علم تغذیه در ورزش    ۷
مقدمه    ۷
نقش تغذیه در ورزش    ۹
تناسب بدن یا آمادگی جسمانی    ۱۲
رابطه سلامتی و تناسب بدن    ۱۲
نقش ورزش در سلامتی بدن    ۱۳
رابطة تغذیه و سلامتی با تناسب بدن    ۱۳
تغذیه مناسب کلید موفقیت در ورزش    ۱۵
رژیم غذایی مناسب شرط لازم برای اثر بخشی ورزش    ۱۵
با کربوهیدراتها آشتی کنید    ۱۶
چه زمانی باید غذا میل کنید    ۱۷
از نوشیدن مایعات غافل نشوید    ۱۷
غذاهای سالم میل کنید    ۱۸
سوخت رسانی به بدن را فراموش نکنید    ۱۸
تاثیر ورزش بر ترشح هورمون ها    ۱۹
تفاوت رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی    ۲۰
کربوهیدراتها    ۲۱
پروتئین    ۲۲
چربی    ۲۴
مایعات و الکترولیتها    ۲۵
ویتامین و املاح    ۲۵
ورزش و مکملهای غذایی    ۲۵
شرایط زیر احتمالاً نیاز به مکمل دارد    ۲۶
کمبود ویتامین یا مواد معدنی    ۲۶
نقش آب  در ورزشکاران    ۲۷
میزان مصرف مایعات در ورزشکاران    ۲۹
علائم و خطرات کم آبی در ورزشکاران    ۳۰
حداقل میزان چربی بدن در ورزشکاران مرد و زن تا چه اندازه میباشد؟    ۳۱
فصل دوم    ۳۳
فیزیولوژی ورزشی    ۳۳
مقدمه    ۳۳
اقسام فیزیولوژی ورزشی    ۳۳
نیروی ماهیچه    ۳۴
استقامت ماهیچه    ۳۴
انعطاف ماهیچه    ۳۵
استقامت قلبی و ریوی    ۳۵
فیزیولوژی ماهیچه    ۳۶
منابع انرژی    ۳۷
سامانه ATP-Pc    ۳۸
سامانه اسیدلاکتیک    ۳۸
سامانه هوازی    ۳۹
برگشت به حالت اولیه و وام اکسیژن    ۳۹
فیزیولوژی گردش خون    ۴۰
فیزیولوژی تنفس    ۴۲
حجم جاری و تهویه ریوی    ۴۳
فیزیولوژی ورزش    ۴۳
فرایند تولید انرژی هوازی و بی هوازی    ۴۴
سیستم تولید انرژی    ۴۶
فعالیت ورزشی    ۴۶
بی هوازی و هوازی    ۴۶
مفهوم خستگی    ۴۶
اندامهای اصلی مرتبط با ورزش    ۴۷
انواع ورزش    ۴۸
الف ـ ورزشهای حرکتی( دینامیک یا ایزوتونیک)    ۴۸
ب ـ ورزشهای حرکتی( دینامیک)    ۵۰
فواید تداوم ورزشهای حرکتی    ۵۲
الف ـ اثر ورزش بر عضلات اسکلتی    ۵۳
ب ـ اثر ورزش بر دستگاه گردش خون    ۵۳
انتخاب نوع ورزش    ۵۶
دفعات ورزش    ۵۶
طول مدت ورزش    ۵۶
منابع    ۵۷

 

منابع :

 *راهنمای تغذیه در ورزش / پدیدآورنده: مریلین شاپ پیترسون، کیت پیترسون، پروانه دادبخش (مترجم) / ناشر: دانشگاه فردوسی (مشهد) – ۲۱ شهریور، ۱۳۸۸

*اصول تغذیه در ورزش / پدیدآورنده: فرد برونس، نورعلی خواجوند (مترجم) / ناشر: دستان – ۲۵ دی، ۱۳۸۶

 * اصول تغذیه در ورزش / پدیدآورنده: منا مختاری / ناشر: روزنامه بین المللی خبر ورزشی – ۲۷ خرداد، ۱۳۸۶

 * تغذیه و فیزیولوژی کاربردی در ورزش / پدیدآورنده: مرتضی جورکش، ایرج صدری، وحید ساری صراف (ویراستار) / ناشر: نشر ورزش – ۰۴ اردیبهشت، ۱۳۹۰

  * ورزش و تغذیه در فرهنگ ایرانی / پدیدآورنده: محمد دریایی / ناشر: سفیر اردهال – ۰۸ اردیبهشت، ۱۳۸۷

 * مکمل های غذایی در ورزش و اصول تغذیه ورزشکاران / ناشر: علم و ورزش – ۰۹ اسفند، ۱۳۸۴

* مبانی فیزیولوژی ورزشی ، قوام الدین جلیلی انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش .

* نگاهی به تربیت بدنی ، جواد کریمی .

* تناسب اندام، مولف: پونه بازرگان

* تربیت بدنی عمومی: تالیف: مهدی نمازی زاده

مقدمه

شاید فقط یک ورزشکار حرفه ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی را که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند.

شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی، حتی اگر به صورت غیر حرفه ای باشند، دارد. یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری ، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزژش تفریحی را تامین می کند.

ارتباط تغذیه با ورزش از پیش از عصر طلائى یونان شناخته شده بوده است. توجه به فعالیت‌هاى جسمانی، غذاى مناسب و در کل سلامت عمومى بدن ذهن دانشمندان سامورائی، هندی، مصری، ایرانى و دیگر تمدن‌هاى قدیمى را به خود مشغول نموده بود. بیابانگردان اولیه از غذاهائى چون ماهی، گوشت حیوانات وحشی، دانه‌ها، حبوبات، غلات و میوه‌هاى وحشى در دسترس استفاده مى‌کردند. در واقع مى‌توان عده‌اى از آماده‌ترین افراد این گروه از لحاظ جسمانى را اولین ورزشکاران تاریخ نامید، چرا که اغلب مسافت‌هاى طولانى را در زمین دشمن یا اقلیم‌هاى ناآشنا براى به‌دست آوردن غذا طى مى‌کردند. بعدها، وقتى شکارچیان به‌طور ثابت در یک محل مستقر شدند، براى تقویت دست‌ها به انجام ورزش هم مبادرت ورزیدند.

با شروع قرن بیستم و یکم علاقه به ورزش و حفظ تناسب بدن افزایش یافته است . امروزه بر خلاف گذشته ، مردم نه تنها در فعالیت های بدنی نظیر ورزش های هوازی ، دوچرخه سواری، دو ،‌شنا ، تنیس و تمرینات با وزنه شرکت دارند ، بلکه از انجام مسابقات ورزش در سطح قهرمانی نیز استقبال می کنند . یکی از دلایل مهم این استقبال ، افزایش آگاهی عمومی در مورد فواید ورزش در حفظ سلامتی ،‌کسب رضایت و دستیابی به موفقیت در مسیر زندگی است . به تازگی اهمیت ورزش در حفظ سلامتی و بهداشت به قدری روشن و آشکار شده است که به عنوان جزء ثابتی از بهداشت تن و روان در نظر گرفته می شود.

نقش تغذیه در ورزش

بر اساس  تحقیقات موجود ، افرادی که از نظر بدنی فعال هستند نسبت به بهبود شیوه زندگی خود ، به ویژه بهبود شیوة تغذیه ای موثر بر سلامتی بدن ، علاقه و توجه بیشتری نشان می دهند . در واقع یافته های پژوهشی نیز نشان می دهد که رژیم غذایی ، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامتی بدن می باشد .

تغذیه ، علم مطالعه انواع مواد غذایی و آثار آن بر سلامتی ، تکامل و فعالیت فرد می باشد . در سال های اخیر ، تحقیقات تغذیه ای تأکید بیشتر بر تأثیر مواد غذایی در سلامتی و فعالیت بدنی  داشته است . اما به این دلیل که مطالعات تغذیه ای در انسان نظیر علومی چون شیمی و فیزیک تحت کنترل کامل آزمایشگاهی قرار نمی گیرد ، دقت درنتایج آنها نیز در حد این علوم نیست .

متأسفانه ، در عصر حاضر برخی از افراد و سازمان های تجاری ،  ماهیت علم تغذیه را برای کسب منافع مادی خود مورد تهدید قرار داده و اصول این علم را با خطر رو به رو ساخته اند .  بازارهای تجاری ، محصولات و فرآورده های تغذیه ای و مکمل های رژیمی برای افرادی است که به فعالیت های ورزشی می پردازند و اغلب تمایل بیشتری به حفظ سلامتی خود نشان می دهند . انواع رسانه ها  نظیر اینترنت ،  نشریات  و روزنامه ها ، آگهی های خود را به مکمل های گوناگون رژیمی  اختصاص  داده اند که ادعا می شود برای پیشگیری از پیری و بهبود شرایط بدنی قهرمانان ورزشی مناسبند . برخی از این مکمل ها شامل مواد مغذی ضروری نظیر کلسیم و ویتامین E هستند ، در حالی که برخی دیگر حاوی موادی نظیر کو آنزیم Q و ویتامین B15 ( یک غیر ویتامین ) هستند که ارزش تغذیه ای ندارد .

در این مقاله دو نکتة اساسی موردتوجه قرار گرفته است : ۱ـ نقشی که تغذیه به کمک فعالیت بدنی ممکن است در چگونگی سلامتی فرد ایفا کند ، ۲ـ نقش تغذیه در بهبود تناسب بدن و انجام حرکات ورزشی .

در اغلب کشورهای پیشرفته  بیش از ۸۰% علت مرگ و میرها به ویژه در افراد مسن ، مربوط به بیماری های قلبی ، سرطان ، سکته مغزی ، بیماری های مزمن ریوی ، دیابت و بیماری مزمن کبد و سیروز می باشد . از سوی دیگر، بررسی های اخیر در کشورهای در حال توسعه حاکی از شیوع بسیاری از این بیماریها است که تغییر شیوة زندگی به خصوص در جامعه شهری و مهاجرت از روستا به شهر ، از علل آن به شمار می آید .

« ژن و شیوه زندگی » ، دو عامل اساسی مؤثر بر چگونگی سلامتی فرد است . اگر چه بیشتر بیماری ها ریشه ژنتیک دارند ، اما پیشرفت یک بیماری خاص ممکن است به شیوه زندگی فرد  مربوط باشد .  امروزه شیوه زندگی یکی از عوامل مؤثر در حفظ و سلامتی  و پیشگیری از بیماری ها ،  به ویژه بیماری های مزمن شایع است . به طور مثال ، سرطان بیماری است که با پدیدة ژنتیک  مربوط باشد ولی عادات بد و شیوه ناسالم  زندگی مثل کشیدن سیگار ، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک و ورزش ، علت حدود ۳/۲ از مرگ و میرهای مربوط به سرطان  می باشد . اگر چه روند درمان این بیماری ها با پیشرفت های فراوانی همراه بوده است  ولی تنوع توصیه های درمانی و فقدان دسترسی کافی افراد به تازه ترین  روش های درمانی به ویژه  در جوامع  در حال توسعه ، پیشگیری را با محدودیت رو به رو ساخته است . از آن جا که روند پیشگیری از بیماری ها و حفظ و ارتقاء سلامتی از ضرورت خاصی برخوردار می باشد ، لذا بی تردید برای نیل به این اهداف ، راه کارها و ابزارهای مفیدی لازم است . در این راستا کسب دانش و آگاهی و همچنین دستیابی به فنون و ابزارهای کاربردی از جمله پرداختن به ورزش و اصلاح رفتار تغذیه ای به عنوان دو عامل محیطی مربوط به یکدیگر دارای اهمیت  بسیاری است . ورزش و  تغذیة مناسب ، هر یک به تنهیی و یا با هم ممکن است تعداد زیادی از عوامل مؤثر در ایجاد و پیشرفت بیماری های مزمن را کاهش دهند .

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه ورزش و سلامتی و تغذیه
  • مقاله تغذیه و بهداشت
  • مقاله تغذیه سالمندان
  • مقاله تغذیه کودکان
  • مقاله بهداشت تغذیه
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۸ خرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.