مقاله غنی سازی آرد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله غنی سازی آرد مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله غنی سازی آرد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

 چکیده   ۲
مقدمه    ۳
بخش اول    ۴
بخش دوم    ۷
غنی سازی مواد غذایی    ۸
غنی سازی آرد    ۱۰
گرایش جهانی به غنی سازی آرد    ۱۰
آهن    ۱۲
غنی سازی در ایران    ۱۴
مشکلات احتمالی   ۱۵
منابع   ۱۶

منابع:

۱ـریز مغذی ها و راه های پیشګیری از کمبود آن ها با تاکید بر غنی سازی مواد غذایی ـ دفتر بهبود تغذیه جامعه ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور ـ پاییز ۱۳۸۳

۲ـ vitamin and mineral deficiency , a global damage assessment report, UNICEF/MI 2002

۳ـ ګزارش نهایی پروژه غنی سازی آرد در شاهین شهر اصفهان ـ دکتر سید مرتضی صفوی ـ دانشګاه علوم پزشکی اصفهان ـ سال ۱۳۷۴

۴ ـ   Trends in wheat flour fortification with Folic Acid and Iron _ world wide , 2004 and

  ۲۰۰۷ _ MMWR_ weekly . January 11 , 2008

۵ـ بررسی کشوری تعیین شیوع کمبود آهن ، کم خونی و کم خونی فقر آهن در زنان سنین باروری (۴۹-۱۵) در مناطق شهری و روستای کشور در سال ۱۳۸۰

۶ـ مقدمه ای بر تکنولوژی فراورده های غلات ـ مهندس رسول پایان ـ ویرایش سوم ـ انتشارات آییژ ۱۳۸۷

۷ـ   flour fortification with Iron and Folic Acid and vitamin B12 in the Americas Regional meeting _ October 2003 _ Santiago , Chile

۸ـ wheat in human nutrition , FAO , Rome 1970

۹ـ اصول تغذیه ای کراوس ـ کتلین ماهان، سیلویا استامپ- ترجمه محمد متین پور

۱۰ـ ماهنامه بهکام ـ شماره۹۷ ـ دی ماه ۱۳۸۵ ـ ص۱۸ـ دکتر سید مرتضی صفوی

۱۱ـ شیمی مواد غذایی ـ دکتر حسن فاطمی ـ شرکت سهامی انتشار

۱۲ـ استاندارد شماره ۵۶۸۸ اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

چکیده

 سلامت تغذیه ای و کیفیت نیروی انسانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند لذا همواره بحث امنیت غذایی خانوار از جمله مباحث مهم و مورد توجه برنامه ریزان سیستم های بهداشتی جهان است . اگر چه تولید غذا در جهان امروز به حد کافی است و قاعدتاً نباید گرسنه ای در جهان وجود داشته باشد،اما کمبود ریز مغذیها بخصوص در کشورهای در حال توسعه حتی باوجود تامین انرژی ، شیوع گسترده ای دارد و میلیونها نفر در معرض خطر کمبود انواع ریز مغذیها از جمله ید ، ویتامین A و آهن که از وسیع ترین کمبودهای غذایی دنیاست، قرار دارند . کم خونی فقر آهن و فولات (اسید فولیک) بزرگترین علت مرگ ومیر در حین زایمان و افزایش مرگ ومیر نوزادان است.فقر آهن شایع ترین اختلال تغذیه ای ست که اثرات آن زنان ، کودکان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه غنی سازی مواد غذایی اصلی و پایه، به عنوان یک راهکار اساسی و موثر در پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ریزمغذیها بسیار مورد توجه دولتها قرار گرفته است. در کشور ما از سال ۱۳۸۰ برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در استان بوشهر آغاز شد، امید است به کمک تجارب حاصله بتوان آنرا دراستانهای دیگر نیز گسترش داد.بررسی های لازم در زمینه کم خونی نشان داد که بیش از ۳۱ درصد زنان و مردان در گروه سنی ۶۰- ۴۰ ساله در استان سیستان وبلوچستان دچار کم خونی هستند که در مقایسه با سایر استانها بالاترین میزان شیوع کم خونی را دارا میباشد . با توجه به اینکه حدود دو سوم آهن موجود در گندم کامل در هنگام آسیاب کردن از بین می رود ، سازمان بهداشت جهانی غنی سازی آرد گندم با ۳۰ ppm آهن به فرم فروسولفات یاppm 60 به فرم المنتال و همچنینppm 1.5 اسید فولیک را توصیه می کند. نان غنی شده سبب بهبود رشد جسمی ، افزایش توانایی ذهنی و ارتقاء وضعیت تحصیلی و همچنین سبب افزایش بهره وری بزرگسالان در محیط کار می گردد، علاوه بر آن غنی سازی، هیچ تغییری در طعم ، رنگ و مزه نان ایجاد نمی کند.

 

مقدمه :

یک ماده ی غذایی ممکن است به طور طبیعی گرفتار کمبود ویتامین یا ماده معدنی بوده ، و یا در اثر فرایند اعمال شده روی آن حداقل قسمتی از این مواد را از دست داده باشد. مواد مغذی مورد نیاز برای بدن انسان بر اساس سن ، جنس ، اندازه ی بدن ، فعالیت شخصی و شرایط خاص سلامت ، متفاوت است اگرچه تنوع و تعادل در انتخاب مواد غذایی منجر به یک رژیم غذایی مطلوب می شود ولی به دلایل شرایط اقیمی خاص یا بعضی از عادات غذایی ممکن است گروهی از جمعیت یا همه افراد یک منطقه مبتلا به کمبود ماده مغذی و عوارض آن شوند .

افزایش نیاز به بعضی از ریز مغذی ها در دوره هایی خاص مثل دوران جنینی ، کودکی ، بلوغ ، شیردهی و حتی سالمندی موجب می شود که برای حفظ سلامت ، ریز مغذی ها را به صورت مکمل برای گروههای سنی خاص تجویز نمود در واقع برای غلبه بر کمبود زیر مغذی ها باتوجه به شرایط باید از راهکارهای متفاوت وادغام یافته استفاده کرد (۱)

غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی ها یکی از راه کارهایی است که یک ماده مغذی خاص می تواند به گروهی از جمعیت برسد ، که با توجه به وسعت مشکل ، گروههای در معرض خطر و فایده اثر بخشی ، میزان اعتبارات و شرایط هر کشور تعیین می شود .

آنچه قابل توجه است اثر ناگوار کمبود ریز مغذی ها بر سلامت ، یادگیری ، توانمندی ذهنی و سلامت جامعه است که به صورت گرسنگی پنهان جوامع را از توانمندی باز می دارد ( ۲) .

کم خونی فقرآهن از شایع ترین اختلالات تغذیه ای در سطح جهان بوده و جمعا ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان به ویژه کودکان و زنان در سنین باروری دچار آن می باشد (۳و۴)

علت ابتلا به کم خونی فقر اهن عمدتا دریافت ناکافی مواد مغذی است که عواقب بسیاری را در پیش داشته است .

در این شرایط کودکان و زنان مناطق محروم و خانواده های فقیر و کم درآمد ، بیشتر در معرض این کمبود قرار دارند .

یکی از راههای عملی وموثر در کاهش شیوع فقر آهن ، غنی ساختن مواد غذایی اصلی جامعه با آهن می باشد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود و در برخی کشورها اجباری است ، غنی سازی مواد خوراکی با آهن قابل جذب اثرات مطلوبتری در رفع کم خونی و افزایش بهره وری افراد داشته است ، بخصوص غنی سازی آرد با آهن قادر است سهم بالایی در کاهش شیوع کم خونی ایفا نماید .(۳و۴و۵) .

علاوه بر این مقدار زیادی از مواد مغذی موجود در گندم در هنگام تولید آرد هدر می رود برای نمونه در آرد با ۷۲% استخراج مقدار پروتئین ۱% ، آهن ۶۵% ، تیامین ۷۵% و ریبوفلاوین ۷۱% کاهش می یابد و این مقدار بایستی تا میزان طبیعی جبران شود بنابراین در بسیاری از کشورهای جهان مقادیر حذف شده را دوباره به آرد اضافه می کنند که این عمل را flour enrichment می گویند .و اگر این عمل بر اساس کمبود موجود در یک مملکت به آرد اضافه شود که به آن flour fortification می گویند . (۴)


بخش اول :

کمبود آهن ، کم خونی و گستردگی آن :

یکی از پیامدهای کمبود آهن ، کم خونی است . گرچه کمبود آهن شایع ترین علت کم خونی به ویژه در کودکان خردسال و زنان در سنین باروری است ولی سایر کمبود ریز مغذی ها نظیر اسید فولیک و ویتامین B12 هم در ایجاد کم خونی موثرند (۷)

نزدیک به یک چهارم جمعیت دنیا کم خون هستند . کم خونی در تمام سنین دیده می شود و هر دو جنس را گرفتار می کند ولی شیوع آن در گروه ها مختلف است . افراد آسیب پذیر ،‌مانند زنان در سنین باروری ( به علت عادت ماهانه ،‌ بارداری و شیردهی ) ، کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله ( به دلیل رشد سریع و قطع زودرس تغذیه با شیر مادر و … ) و کودکان در سنین پیش دبستانی بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن هستند و کمبود آهن در این مقاطع سنی می تواند منجر به تأخیر در رشد جسمی ، اختلال در تکمل و هماهنگی سیستم اعصاب حرکتی ، اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم اعصاب حرکتی ،‌اختلال در تکامل گفتاری و مهارت های شناختی و کاهش قدرت یادگیری در آنان شود .

کاهش مقاومت در مقابل عفونت ها و اختلال در سیستم ایمنی سلول از دیگر تظاهرات کم خونی است که درمان با آهن به بهبود آن می انجامد . اثرات نامطلوب کم خونی به ویژه نوع شدید آن در دوران شیرخواری و اوایل کودکی تقریبا غیر قابل جبران و با درمان بعدی هم قابل اصلاح نیست بر اساس آمار جهانی کمبود آهن به رشد و تکامل مغزی ۴۰ تا ۶۰ درصد کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه ی کشورهای در حال توسعه صدمه می زند (۱و۸) .

نیمی از زنان باردار دنیا کم خون هستند ( در کشورهای در حال توسعه ۵۵ تا ۶۰ % و در کشورهای توسعه یافته ۱۸% ) شیوع کم خونی ( آنمی ) در آسیای جنوب شرقی بیداد می کند و ۷۵% زنان باردار از کم خونی رنج می برند . کم خونی بزرگترین علت مرگ نیم میلیون مادری است که در سال جان خود را در اثر عوارض هنگام زایمان و بعد از زایمان از دست می دهند . (۲)

حدود ۳۵۰ میلیون زن و ۵۰ % کودکان خردسال در کشورهای در حال توسعه کم خون هستند ، گرچه زنان و کودکان سنین قبل از مدرسه ( ۲ تا ۵ سال ) بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند ولی کم خونی در کودکان بزرگتر و مردان هم دیده می شود (۲و۸)

بررسی کشوری تعیین وضعیت کمبود ریز مغذی ها ( NIMS ) که در سال ۱۳۸۰ در ۱۱ اقلیم کشور انجام شده حاکی از آن است که درصد بالایی از جمعیت در گروههای سنیت مختلف دچار کمبود آهن هستند نتایج این بررسی نشان داده است حدود ۳۳ درصد کودکان ۲۳-۱۵ ماهه ، ۲۶ درصد کودکان ۶ ساله ۲۳ درصد نوجوانان دختر و پسر ۴۳% درصد زنان باردار از کمبود آهن رنج می برند و حدود ۳۸% کودکان ۲۳-۱۵ ماهه و ۱۸% کودکان ۶ ساله و ۴/۲۱ درصد زنان باردار مبتلا به کم خونی هستند ( ۱ و ۳ و ۵ )

بررسی کشور در سال ۱۳۸۰ که بر روی ۱۶۰۰ نفر از زنان سنین باروری مناطق شهری و روستایی کشور انجام شد نشان داد که بر اساس شاخص فریتین سرم که نشان دهنده ذخایر آهن در بدن است حدود ۵۰% زنان به درجات خفیف تا شدید کمبود آهن دچارند .

کمبود شدید آهن که به معنای تخلیه شدید ذخایر آهن در بدن است در ۳۴% آنان وجود دارد .

بر اساس این بررسی شیوع کمبود آهن در دختران نوجوان ۱۹-۱۵ ساله مورد بررسی، ‌بیشتر از سایر گروههای سنی بود یعنی ۸/۳۸% دختران ۱۹-۱۵ ساله در کشور دچار کمبود شدید آهن بودند ( ۱و ۵ )

بررسی فوق نشان داد حدود نیمی از زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله کشور با ذخایر تخلیه شده آهن وارد دوران بارداری می شوند و همین امر ، شیوع و شدت کم خونی را در زنان باردار افزایش می دهد .به طوری که شیوع کم خونی در زنان باردار  معادل با ۴۰% و کمبود آهن ۵۱% بوده است .

علاوه بر آهن که تأثیر مستقیمی روی کم خونی دارد کمبود اسید فولیک نیز یکی از عوامل کم خونی است ، که به نسبت آهن اثر کمتری را دارد اما وجود آن علاوه بر جلوگیری از کم خونی در سنین باروری ، از تولد نوزاد مبتلا به نقایص مادرزادی لوله عصبی نیز پیشگیری می کند (۴) .

اسید فولیک برای تقسیم سلولی ضروری است زیرا DNA نمی تواند بدون مقادیر کافی اسید فولیک تولید شود ( ۱)

علاوه بر اسید فولیک و آهن ، ویتامین C به عنوان یک عامل احیا کننده عمل کرده و در لوله گوارش با احیای آهن فریک به آهن فرو جذب آن را تسهیل می کند که این امر می تواند نقش مهمی در جذب آهن و پیشگیری از کمبود آهن داشته باشد ( ۹) .


بخش دوم :

غنی سازی :

20,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی علل و میزان ضایعات آرد و نان های مختلف
  • تحقیق بررسی تأثیر درجه استحصال آرد بر ترکیب آرد، خواص رئولوژی خمیر و کیفیت نان
  • پایان نامه تکنولوژی آسیابانی از گندم تا آرد
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.