مقاله فرهنگ مالیاتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله فرهنگ مالیاتی  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله فرهنگ مالیاتی   نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
مروری بر ادبیات تحقیق    ۳
پیشینه تحقیق    ۹
چالش عملکرد نظام مالیاتی کشور از جهت در آمد    ۱۱
ناهنجاری  فرهنگ تمکین مالیاتی در لایه های اجتماعی ایران    ۱۴
مبنای فقهی حقوقی مالیات    ۱۶
گستردگی پایه مالیاتی    ۱۸
نرخ متناسب مالیاتی    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع

۱)مهندس، ابوطالب( ۱۳۷۵ )؛ “مالیه عمومی”؛ نشر:کتابخانه فروردین.

۲) نادری، عزت الله و مریم سیف نراق ی( ۱۳۷۵روشهای تحقیق”؛ انتشارات بدر.

۳) آقایی، الله محمد، و کمیجانی، اکبر»  مبانی نظری مالیات بر ارزش افزوده و مزایای آن در راستای اصلاح نظام مالیاتی«

. ، پژوهش نامه اقتصادی،

۴)آقائی، محمد ،»  بهبود کمی مالیات در گرو خدمت رسانی،«  پژوهش نامه اقتصادی

چکیده

بی تردید به هنجار شدن مالیات ستانی در هر جامعه ای به شکل گیری زیرساخت های مناسب آن، به ویژه زمینه های فرهنگی وابسته است. نوشتار حاضر، با به کار گیریروش تحلیلی و استناد به پژوهش میدانی در مورد فرهنگ مالیاتی در میان پزشکان شمال شهر تهران، به بررسی مشکل ناهنجاری فرهنگ مالیاتی در ایران می پردازد. براین اساس، ناهنجاری فرهنگ مالیاتی، یکی  از دلیل عدم تمکین مالیاتی درجامعه ایران است. این مشکل ریشه در گذشته تاریخ جامعه ایران و لایه های اجتماعی دارد. فرضیه  اصلی تحقیق این است که راه حل این مشکل صرفاً اطلاع رسانی و رشدآگاهی عمومی نسبت به نقش مالیات در جامعه نیست . وضع قوانین مالیاتی، که منشأالزام قانونی اند، نیز چندان موثر نیست؛ زیرا این قوانین توان تشریع حق مالی به عنوان یک حق  برخاسته از آموزه های دینی را ندارند. در مقابل، ارائه مبنای فقهی مالیات می تواند به ایجاد فرهنگ مالیاتی کمک کند. در این  راستا، باید این باور در مردم ایجاد شود که مالیات  » حق مالی  «دولت اسلامی است. با توجه به جهت گیری های کلی حاکم بر  مالیات های ثابت اسلامی، گسترش پایۀ مالیاتی و تعیین نرخ مناسب آن را می توان راهکاری برای تأمین زیرساخت اقتصادی نظام  مالیاتی دانست.

مقدمه

بی شک در فرایند وصول مالیات، مؤدیان مالیات یکی از عوامل تأثیرگذار بر نظام مالیاتی کشور اند. از این رو، جلب همکاری و  رضایت آنها نسبت به تمکین داوطلبانه از راهبردهای اصولی سازمان مالیاتی محسوب می شود. اما در جامعه ایران یکی از  مشکلات اساسی مالیات ستانی ذهنیت منفی مردم نسبت به مقوله مالیات می باشد. مالیات دهندگان به مأموران مالیاتی به عنوان افرادی نگاه می کنند که از سوی دولت مأمور شده اند تا سرمایه ایشان را از آنان بگیرند. به یقین این نگاه منفی سابقه تاریخی  دارد. هرچند این نگاه منفی ممکن است بر زبان جاری نشود،اما عقبه حافظه این جامعه این نگاه نفی را استمرار بخشیده است، به گونه ای که مالیات را یک نوع زورگویی تلقی می شود.

یکی از منابع مهم درآمدهای دولت در کشورهای توسعه یافته مالیات است. در جامعه ایران نیز تا دولت به چنین منبعی دست نیابد  نمی تواند راه توسعه اجتماعی، رفاه عمومی و ارتقای شاخص های اقتصادی را در پیش گیرد. تغییر نگاه منفی جامعه ایران و احیای فرهنگ مالیات ستانی، ایجاد یک باور دوسویه بین دولت و مردم را می طلبد.

این باور صرفاً با دادن آگاهی های لازم به مردم جهت هزینه شدن مالیات های وصول شده در جهت خدمات رفاه عمومی کافی نیست؛ زیرا این آگاهی بخشی کار پیچیده ای نیست. دررسانه های مختلف می توان اطلاع رسانی نمود. حتی بطور دقیق می توان  کمیت رشد خدمات اجتماعی را، که از طریق هزینه شدن مالیات وصولی تحقق یافته، ارائه داد.

مقوله باور مورد بحث این تحقیق از جنس باوری است که مردم در مورد زکات دارند. باور مردم این است که زکات » حق «  مالی است و باید آن را اداء کرد .بنابراین، تأکید تحقیق بر مقوله فرهنگ مالیاتی به معنای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نسبت به موارد هزینه مالیات توسط دولت نیست. فرضیه اساسی تحقیق آن است که برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی در ایران می باید درجستجوی مبنائی بود که مردم از عمق وجود آن را بپذیرند و بر اساس آن، در نگاه و باور درونی خود مالیات را » حق مالی« دولت اسلامی تلقی کنند. آن چنان که فقهاء در مورد زکات اصطلاح » حق مالی    «را به کار می برند و مردم نیز آن را» حق مالی«می دانند.

 همچنان که پایه مالیاتی و نرخ آن نیز در کارآیی هر نظام مالیاتی تأثیر چشمگیر دارد. بنابراین، چالش عملکرد نظام مالیاتی کشور از جهت درآمد و آن گاه زمینه های فرهنگی – اجتماعی تمکین مالیاتی ومناسب ترین پایه و نرخ آن، به عنوان سه  عنصر تأثیر گذار در تحصیل درآمدی مالیاتی دولت مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مروری بر ادبیات تحقیق

در چند دهه اخیر به فرهنگ مالیاتی توجه ویژه ای شده است. علت افزایش توجه به فرهنگ مالیاتی در سالهای اخیر را می توان وجود نارسایی در نظام مالیاتی کشورها دانست. این نارسایی ها را می توان در سه گروه مشکلات فرهنگی، مشکلات قوانین مالیاتی و مشکلات اجرایی طبقه بندی کرد(راداو وادیم۱،۲۰۰۱٫ ( فرهنگ مالیاتی خاص یک کشور را می توان به عنوان تمامی موسسات رسمی و غیررسمی مرتبط با سیستم مالیاتی و عملکرد آن شامل وابستگیها و روابط ایجاد شده توسط تعاملات مداومدرنظر گرفت که از گروهها و عواملی مانند مسئولین مالیاتی ، مالیات دهنده گان ، سیاست گذاران، کارشناسان مالیاتی و دانشگاهیان تشکیل شده است (بیرگر نر۲،۲۰۰۱) .به طور ساده فرایند فرهنگ مالیاتی  را می توان به دو صورت بیان کرد

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق علل عدم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و بیان علل تعلیق این قانون
  • مقاله سیر تحول مالیات در ایران و جوامع مختلف
  • مقاله تأثیر مالیات بر ارزش افزوده و نقش آن بر در آمدهای کشور
  • مقاله بررسی مالیات بر ارزش افزوده
  • تحقیق بررسی تأثیر در افزایش سود انباشته بر میزان تغییرات سود قبل از بهره و مالیات سال بعد شرکت های پذیر
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.