مقاله کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول
مقدمه    ۶
بیان اهداف    ۷
هدفهای کلی واهداف رفتاری آموزش محیط زیست    ۸
تاریخچه توسعه آموزش زیست محیطی    ۹
اهداف آموزش محیط زیست    ۱۰
انواع برنامه های آموزشی در زمینه آموزش محیط زیست    ۱۱
روند تاریخی آموزش محیط زیست    ۱۳
در آمدی به مسایل زیست محیطی بین المللی    ۱۵
فصل دوم
( تعاریف، مفاهیم، آلودگیها، راهکارها و آموزش ها)    ۱۷
هوا    ۱۸
آب    ۲۶
انرژی و اثرات زیست محیطی نیروگه های حرارتی    ۳۲
زباله ها    ۴۳
صوت    ۴۶
نفت    ۴۸
خاک   ۵۱
جنگل    ۵۴
فصل سوم
( کنفرانس‌ها)
کنفرانس جهانی آموزش محیط زیست- توکیو    ۶۱
کنفرانس جهانی محیط زیست استکهلم    ۶۲
کنفرانس جهانی محیط زیست برانتلند   ۶۳
کنفرانس جهانی محیط زیست- ریو   ۶۴
فصل چهارم
( راهکارها)
کجا و چگونه محیط زیست را آموزش دهیم    ۶۶
تاریخچه آموزش محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست    ۷۷
راهکارهای حفاظت از محیط زیست   ۷۹
آینده نگری و تعهد در قبال نسل های آینده    ۸۳
تدوین راهکارهای عملی در آموزش محیط زیست    ۸۶
فصل پنجم
نتیجه گیری    ۸۸
منابع و ماخذ    ۸۹

منابع:

۱-  مقدمه ای بر شناخت محیط زیست تالیف: بهرام سلطانی، کامبیز. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳۶۵

۲-  آشنایی با استانداردهای بین المللی مدیریت زیست محیطی تالیف: محمد حسنی، رامین و ناجی زاده حسین چاپ دوم ۱۳۷۸ ناشر سازمان مدیریت

۳-   محیط زیست و آموزش تالیف: دکتر ویسی، هادی (مقاله) سازمان محیط زیست ۱۳۷۵٫

۴-  دانستنیهای زیست محیطی برای همه مترجم: یار احمدی، فاطمه چاپ و نشر تهران موسسه مهر آفرین ۱۳۷۹

۵-   آموزش بین المللی محیط زیست تالیف یونسکو مترجم: برومند، فیروزه چاپ ۱۳۷۰

۶-   آموزش محیط زیست مولف: همتیان، فریبا سال انتشار ۱۳۸۵

۷-  تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار، گرد آورنده: حیدری، عمران پایان نامه کارشناسی ارشد ۱۳۸۳

۸-  گزارش کوتاه از کنفرانس بین المللی آموزش محیط زیست در توکیو تالیف بابایی، مهدی سال ۱۳۶۴

۹-   محیط زیست تالیف آون گرین ترجمه احمد علیخانی چاپ اول ۱۳۷۹

۱۰- مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن پایان نامه کارشناسی ارشد گرد آورنده: سرکارآئی، محمد رضا

۱۱-  دستور کار ۲۱ انتشارات سازمان محیط زیست  ترجمه: وایافت، حمید و طراوتی، سید امیر۱۳۷۸٫

۱۲-  آموزش برای یک آینده پایدار ترجمه پویان، حسن انتشارات سازمان محیط زیست

۱۳-  بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه ترجمه: مهر سیما فلسفی انتشارات مرکز تحقیقات صدا وسیما

۱۴- مبانی حفاظت از محیط زیست در اسلام تالیف اصغری لقمجانی، صادق انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۱۵-  محیط زیست و آموزش تالیف: حبیبیان، علی ( مقاله) سازمان محیط زیست ۱۳۷۵

۱۶- عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست: مولف: فتحی، هوشنگ انتشارات سازمان محیط زیست ۱۳۸۱

۱۷-  انسان، جامعه و محیط زیست ترجمه: محلاتی، صلاح الدین انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

۱۸- گزارش نهایی طرح بررسی میزان آگاهی های آموزگاران مدارس ابتدایی تهران مولف: هادی پور، مهرداد سازمان حفاظت از محیط زیست

۱۹- کتاب راهنمای ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاههای حرارتی مولف: دکتر منوری، مسعود انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست سال ۱۳۸۱

۲۰- کتاب آلودگی هوا تالیف هنری پرکینز ترجمه دکتر غیاث الدین، منصور انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۸۰

۲۱- کتاب جغرافیا مولف: دکتر سیاوش شایان ناشر چاپ ونشر کتابهای درسی سال انتشار و نوبت چاپ: چاپ دهم ۱۳۸۷

۲۲- بهداشت هوا و روشهای مبارزه با آلاینده ها( محیطی و صنعتی) تالیف: مهندس امیربیگی، حسن ومهندس احمدی، اکبر موسسه انتشارات اندیشه رفیع سال ۱۳۸۶

۲۳- آلودگی محیط زیست هوا- آب- خاک- صوت مولف: دکتر دبیری، مینو ناشر اتحاد چاپ ظفر- دیبا نوبت چاپ چهارم ۱۳۸۵

۲۴- کتاب جنگل و محیط زیست مولفان: دکتر جوانشیر، کریم، دکتر جزیره ای، محمد حسین ودکتر زمیری، محمود انتشارات دانشگاه تهران تابستان ۱۳۸۱

۲۵- کتاب درختان و محیط زیست و ترجمه هنر یک مجنونیان انتشار ۱۳۶۹ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.

۲۶- گزارش نهمین کنگره جهانی جنگل مکزیکو مولفان: زارع زاده، محمود و مشایخی، تقی و فکری، ابوالفتح نشریه سازمان جنگلها ومراتع ۱۹۸۵

۲۷- فرهنگ حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و راهکارهای نیل به آن پدیده آورنده: سهیل عابر و نظام الدین دانشور تبریز دانشکده شیمی کاربردی

 

مقدمه:

در سرزمین ما، مقوله محیط زیست و در پیوند مستقیم با آن، ضرورت حفاظت از محیط زیست به عنوان دانش، بینش و حرفه از تاریخچه ای بس نوین بر خوردار است و به همین دلیل است که هنوز جایگاه واقعی خود را میان اذهان عمومی باز ننموده است (۱) با توجه به رشد روز افزون جمعیت و محدود بودن منابع طبیعی در دسترس، امروزه مسئله حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین مسائل جامعه بشری مطرح شده است که لازمه آن آموزش های زیست محیطی به افراد جامعه می باشد. نکته حائز اهمیت این است که حفظ محیط زیست محدود به مرزهای سیاسی و جغرافیایی نبوده و اهتمام جمعی همه ساکنان کره زمین را می طلبد. بنابراین مسائل محیط زیست در اواخر قرن بیستم بعدی جهانی یافت و مورد توجه و رسیدگی جدی کارشناسان قرار گرفته است.

درک عواملی و عواقب دگرگونی جهانی محیط زیست و یافتن راههای مناسب جهت پیشگیری و مقابله با آثار سوء آن بسیار ضروری است. (۲) آموزش های زیست محیطی به عنوان یک اولویت مهم و درجه اول برای کلیه جوامع  انسانی به خصوص کشورهای در حال توسعه مطرح می شود. در چنین جوامعی توسعه صنایع، کشاورزی و افزایش جمعیت و توسعه شهرها موجب سرازیر شدن انبوهی از آلاینده های مختلف به محیط زندگی انسان و سایر موجودات زنده گردیده و از سوی دیگر و عمدتا به دلیل آگاهی لازم، هنوز راههکارهای جدید برای مهار این قبیل آلودگی ها پیش بینی نشده است و در نتیجه معضلات ناشی از بروز این مسائل هر چه بیشتر خود نمایی می کنند. بنابراین ضروری است که تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوان این پدیده خطرناک را که البته هنوز بسیاری از افراد خطر آن را درک نمی نمایند کنترل نمود. (۳)


بیان اهداف:

هدف از این گزارش این است که انسان در جهان معاصر در لحظات بسیار حساسی از حیات خود قرار دارد با گذشت قرنها از زندگی بشر بر روی کره زمین هنوز بر قراری مساوات و عدالت و توسعه با نابرابری در میان کشورها و در درون کشورها وجود دارد. فقر و گرسنگی و عدم برخورداری از آموزش و بهداشت در همه کشورها در مقیاس های متفاوت پدیده های شناخته شده است.

ازیاد جمعیت، زیست بوم‌ها را که حیات بشر بدانها وابسته است به شدت در معرض نابودی قرار داده است حال برای احتراز از نابودی مطلق محیط زیست همه انسانها هم تصمیم گیران و هم مردم دیگر در ابعاد جهانی یا ملی به ویژه در سطح محلی باید آموزش های لازم را در این زمینه ببینند و بدانند که پیشرفت و توسعه باید روزهای پایدار داشته باشد واز ثمرات آن نه تنها نسل های حاضر بلکه باید نسل های آینده نیز بهره مند شوند که این کار تنها با آموزش های لازم در مورد محیط زیست به انسانها و شهروندان جامعه صورت می گیرد تا آنها از امکانات که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند و آن ها را به هدر ندهند تا برای نسل آینده هم باقی بماند. (۴)

 

هدف کلی واهداف رفتاری آموزش محیط زیست:

هدف آموزش محیط زیست در اصول راهنمای آن نهفته است که می توان آن را به صورت زیر بیان کرد: توسعه آگاهی و درک هر فرد نسبت به فرآیندها و ارتباطات داخلی در محیط های طبیعی و مصنوعی به صورتی که شخص به ارزش ها ونظریات، انگیزه ها و تعهدات خود نسبت به حمایت و حفاظت از محیط زیست جامعه عمل بپوشاند و منجر به این شود که شخص اقداماتی برای حل مسایل محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی بعمل آورد. به عبارت دیگر هدف آموزش محیط زیست اینست که در هر فرد حساسیتی نسبت به حوادث و تغییرات فیزیکی، زیست، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط زیست به وجود آورد و نگرانی هایی نسبت به مسائل ناشی شده از آنها و خواستی صمیمانه نسبت به اصلاح مشکللات انسانی مانند فقر، بی سوادی و بی عدالتی اجتماعی، قدرت تشخیص و توصیف مسائل زیست در وی ایجاد کند و مهارتی برای ابداع روش ها و وسایل حل مسایل زیست محیطی در او بپروراند.

پس بر هر فرد کاملاً واجب است که برای بقای نوع بشر و ارتقاء کیفی زندگی وی از ارتباط آدمی با محیط زیست آگاه شود و آنرا درک کند و ارزشها و دیدگاههایی را برای حفاظت و عدالت اجتماعی بپروراند و به تنهایی یا گروهی در جهت حل مشکلات محیط زیست اقدام نماید و یا از بروز آن ها جلوگیری کند. آموزش محیط زیست کوشش آگاهانه ای برای دستیابی جهانی به این هدف برای تمام سنین و از طریق تمام نظام های آموزش رسمی و غیر رسمی و به کار بردن دانش و روش های همه رشته ها است. (۵)

تاریخچه توسعه آموزش زیست محیطی:

ریشه های نخستین آموزش زیست محیطی، آموزش، حفاظت از محیط زیست بود.

آموزش زیست محیطی نوین نه تنها بر آگاهی شهروندان جهان از مشکلات تاکید بیشتری دارد، بلکه میل به مشارکت ومهارت آنان را در مدیریت و ساماندهی محیط زیست می طلبد. کنفرانس استهکلم را می توان اولین گردهمایی های بین المللی در جهت توجه افکار عمومی جهان به سمت محیط زیست دانست در کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست که در سال ۱۹۷۲ در استهکلم برگزار شد، ۱۱۳ کشور جهان با تصویب بیانیه محیط زیست به نقش آموزش و آگاه کردن مردم و شناساندن موضوعات زیست محیطی به آنان تاکید کردند. در این پروژه اصول و خطوط برنامه جهانی آموزشی محیط زیست تهیه شده زمینه اصلی این برنامه ایجاد اخلاق جهانی جدیدی درمردم در برخورد با محیط زیست بود. اهداف آن ریشه کن سازی فقر، گرسنگی، بی سوادی، آلودگی، استثمار انسانی و سلطه طلبی، ممانعت از پیشرفت ملی به بهای ملت دیگر و ترویج راههای توسعه آن دسته از منابع جهانی که به نفع همه ابنای بشر است تشکیل می دهد. آموزش زیست محیطی جهانی به سرپرست (IEEP) در سال ۱۹۷۷ در تفلیس گرجستان برگزار شد. بیانیه و توصیه های کنفرانس تفلیس به نقطه عطفی در آموزش زیست محیطی جهان مبدل شد. در این بیانیه راه کارهایی برای توسعه آموزش زیست محیطی در سطوح ملی کشورهای جهان ارائه شد.

بیست سال بعد از کنفرانس استهکلم در سال ۱۹۹۲ در شهر ریو در برزیل اجلاسی با عنوان ( سرای زمین) برگزار گردید که حاصل آن منشوری به نام ( دستور کار ۲۱) بود (۶)


اهداف آموزش محیط زیست:

هدف آموزش محیط زیست در اولویت اول، پرورش افرادی فعال و آگاه نسبت به محیط زیست خود و مسئولیتشان در حفاظت از آن است برای نیل به این هدف، آموزش باید شناخت افراد را نسبت به واکنش های متقابل نسبت به جنبه های فیزیکی و بیولوژیکی اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی محیط زیست و وابستگی و ارتباطات پیچیده میان توسعه اجتماعی- اقتصادی و بهبود محیط زیست افزایش دهد. و افراد و گروههای اجتماعی باید بتواند از طریق آموزش، مجموعه ای از ارزشها و علائق به محیط زیست را کسب نموده و انگیزه های لازم را در جهت مشارکت فعال در حفاظت و بهبود محیط زیست بدست آورند به علاوه افراد و گروهها باید مهارت های لازم جهت تشخیص و حل مسائل محیط زیست را در خود رشد دهند آموزش محیط زیست برای کارشناسان و افراد متخصص اساساً به معنی جهت دادن به علائق زیست محیطی آنهاست. این آموزش می تواند منجر به توسعه و غنی شدن اطلاعات در مورد موضوعات زیست محیطی و شرکت فعالانه آنان در گروههای شغلی گردد. (۵)

هدف آموزش محیط زیست توسعه آگاهی و درک هر فرد نسبت به فرایند ها وارتباطات داخلی در محیط های طبیعی و مصنوعی به صورتی که شخص به ارزش ها نظریات- انگیزها و تعهدات خود نسبت به حمایت و حفاظت از محیط زیست جامع عمل بپوشاندو منجر به این شود که شخص اقداماتی برای حل مسائل محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی به عمل آورد. به عبارت دیگر هدف آموزش محیط زیست این است که در هر فرد حساسیتی نسبت به حوادث و تغییراتی فیزیکی، زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط زیست به وجود آورد و نگرانی هایی نسبت به مسائل به وجود آمده در وی ایجاد ونسبت به اطلاع مشکلات انسانی مانند: فقر، بیسوادی، بی عدالتی، اجتماعی و………

همت گمارد و مهارتی برای ابداع روش ها، وسایل و حل مسائل زیست محیطی دراو به پروراند. (۵)

در مجموع هدف از آموزش های زیست محیطی کمک به بالا رفتن سطح آگاهی زیست محیطی شهروندان برای حفظ محیط زیست درمقیاس محلی، منطقه ای و جهانی است و همچنین ایجاد و ارتقای حساسیت در افراد نسبت به حوادث و تغییراتی است که در طبیعت رخ می دهد. فلسفه آموزش زیست محیطی آگاهی افراد از ارتباط انسان بر محیط زیست وارتقاء کیفیت زندگی انسان و بالا بردن ارزش ها ودیدگاه ها برای حفاظت از محیط زیست می باشد.

تا هر فرد به تنهایی یا به طور گروهی جهت حل مشکلات زیست محیطی و یا از بروز این مسائل جلوگیری کند. (۶)

در مجموع هدف از آموزش محیط زیست شناخت وظایف انسان نسبت به مسائل محیط زیست درک ارزشهای زیست محیطی‌، حمایت از دیدگاههای حفاظتی و عدالت اجتماعی و همچنین تلاش در جهت جلوگیری و یا حل مشکلات و عضلات زیست محیطی جامعه می‌باشد.(۶)

انواع برنامه های آموزشی در زمینه آموزش محیط زیست:

جهت برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت آموزش محیط زیست، بایستی انواع برنامه های آموزشی موجود در زمینه آموزش محیط زیست را شناخته و بر روی آنها مطالعه جامع انجام گیرد. در زمینه آموزش محیط زیست پنج نوع برنامه آموزشی باید تهیه و اجرا گردد که شامل:

۱-  برنامه هایی که جهت آموزش عموم مردم و اعتلای دانش زیست محیطی جهت رسیدن به اهداف اولیه و پایه آموزشی اعمال می گردد.

۲-   برنامه‌های آموزشی جهت مقاطع مختلف تحصیلی ( ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان ودانشگاه)

۳-  برنامه‌های آموزشی برای مشاغل خاص کارگران، صنعتگران و………) به صورت تلفیق آموزشهای زیست محیطی با شغل مربوطه

۴-  برنامه های آموزشی با طرح مسائل خاص محیط زیست برای متخصصان و پژوهشگران محیط زیست

۵-   برنامه های آموزشی جهت مسئولان اجرایی، تصمیم گیران و برنامه ریزان کشور (۷)


روند تاریخی آموزش محیط زیست:

روند توسعه بی حد و مرز شهر نشینی، تخریب منابع طبیعی، رشد سریع جمعیت آلودگیها مصرف بی رویه انرژی و………در جهان پیدا می کند و این اعمال ناآگاهانه انسان، نتیجه ای جز تهدید جدی در زندگی موجودات زنده و محدوده شدن شرایط زیست انسان ندارد. مسائل و مشکلات زیست محیطی صرفاً به یک کشور، منطقه و یا قاره محدود نمی شود بلکه با توجه به اینکه استقرار زمین یکپارچه است هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که انتشار آلودگی و مشکلات ناشی از آن مختص کشور متبوعش می باشد پس احتمال انتشار آلودگی ناشی از کشوری به دورترین نقاط دنیا وجود خواهد داشت و مشکلاتی ناشی از آن کشورهای دیگر به خصوص کشورهای هم مرز را تحت الشعاع قرار خواهد داد با توجه به اهمیت محیط زیست و توجه به مسائل و مشکلات ناشی از اعمال ناآگاهانه انسان، برگزاری اجلاس و کنفرانسهای جهانی و معاهدات بین المللی ضروری ولازم الاجرا تشخیص داده شد. این کنفرانسها با طرح مسائل ومشکلات زیست محیطی جهان و تبادل نظر و ارائه نقطه نظرات و بحث های کارشناسی، کشورها را به اجرای قوانین مصوب تشویق و ترغیب می نماید تا به پشتوانه همکاریهای جهانی، زندگی پایدار برای انسانها تبیین گردد. با بیداری کشورها نسبت به مسائل محیط زیست، اولین کنفرانس جهانی محیط زیست در سال ۱۹۷۲ در کشور سوئد برگزار شد. بعد از آن کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی و معاهدات مختلف منطقه ای و جهانی در مورد مسائل محیط زیست در کشور های مختلف برگزار گردید. (۷)

درکنفرانس های مهم بین المللی، آموزشی محیط زیست سهم عمده ای به خود اختصاص داده است. آموزش به عنوان اساس علم و دانش جایگاه  ویژه ای در کنفرانس ها، کارگاههای آموزشی، معاهدات و اعلامیه های جهانی دارد. بر این اساس به کنفرانسهای مهم جهانی که به بررسی و ارائه راهکارهای آموزشی محیط زیست پرداخته و قوانین مهم اجرایی از آن منتج گردیده است. (۷)


در آمدی به مسائل زیست محیطی بین المللی:

در اواخر قرن بیستم، مسائل زیست محیطی جایگاه والایی در دستور کار اجلاس بین المللی یافته و اذهان رهبران سیاسی، مقامات دولتی، دانشمندان و دیگر افرادی که به نوعی با این گونه امور ارتباط داشتند را به خود معطوف نمود. از اواخر دهه ۱۹۶۰ تا کنون بر آگاهی عمومی نسبت به خطرات و  عواقب طیف گسترده ای از معضلات زیست محیطی بین المللی افزوده شده و البته این رشد  آگاهی نیز بی دلیل نبوده است.

علت آنکه محیط زیست به صورت موضوعی جهانی در آمده است را می توان در چند مورد جستجو کرد:

۱-   بعضی معضلات زیست محیطی ذاتاً بعدی جهانی دارند برای مثال معضل جهانی تخریب لایه ازون.

۲-   برخی از معضلات زیست محیطی به بهره جویی از منابع مشترک جهانی باز می گردد. به معنای چون اقیانوسها، بستر دریاهای عمیق جوو فضایی بیرونی جوکه متعلق به تمامی افراد و ساکنان جامه بین المللی است.

۳-   بسیاری از معضلات زیست محیطی ذاتاً منطقه ای هستند یعنی ازمرز یک کشور فراتر می روند و ممکن است در کشورهای مجاور نیز تاثیر گذارند.

۴-   برخی از معضلات زیست محیطی دارای گسترده ای تقریباً محدود و کشوری هستند اما تعداد کشورهایی که در آنها فرایند بهره جویی بی رویه از محیط زیست صورت می گیرد.چنان زیاد است که این گونه معضلات نیز خود به خود گسترده ای جهانی می یابند.

۵-   و آخرین مورد که مساله محیط زیست را به موضوعی جهانی تبدیل می کند این است که بسیاری از فرآیندهایی که به بهره جویی بیش از حد منابع طبیعی و تخریب آنها منجر می شود رابطه تنگاتنگ با فرآیندهایی چون سیاست، اجتماع واقتصاد دارند. مسائل بین المللی محیط زیست از اواخر دهه ۱۹۶۰ به بعد توجه سیاستمداران وکارشناسان را به خود معطوف ساخت. منبع (۹)


مسائل و مشکلات زیست محیطی:

۱-   آلودگی هوا

۲-   آلودگی آبها

۳-   انرژی نیروگاههای حرارتی

۴-   زباله ها

۵-   آلودگی صوت

۶-   نفت

۷-   آلودگی خاک

۸-   جنگل

 

آلودگی هوا

 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.