مقاله محورهای عملیات روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله محورهای عملیات روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله محورهای عملیات روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده   ۱
مقدمه   ۳
جنگ روانی و چگونگی شکل‌دهی افکارعمومی   ۵
جهان اسلام و فرافکنی رسانه‌ای غرب   ۹
تروریسم رسانه‌ای و ایران   ۱۱
ظهور انقلاب اسلامی و آغاز عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی   ۱۳
ایران و حمایت از گروه‌های تروریست   ۱۶
انرژی هسته‌ای و سلاح‌های کشتارجمعی   ۲۰
نتیجه‌گیری   ۲۴
منابع   ۲۷

منابع

۱٫ احمد رشتی، جیهان (۱۳۸۳)، تبلیغات در رسانه‌های ارتباط جمعی، ترجمه عبدالجلیل شری‌زاده، جلد دوم، معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قم: انتشارات ندای دوست.

۲٫ ای جرجیس، فواز (۱۳۸۲)، امریکا و اسلام سیاسی، ترجمه سیدمحمد کمال سروریان، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

۳٫ بابایی علی، غلامرضا (۱۳۸۳)، فرهنگ روابط بین‌الملل، متن سخنرانی بوش در کنگره امریکا در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۱، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.

۴٫ پرایس، وینسنت (۱۳۸۲)، افکارعمومی، ترجمه علی رستمی و الهام میرتهامی، تهران: انتتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

۵٫ چامسکی، نوآم، امریکا بانی تروریسم، سایت باشگاه اندیشه، به نقل از ماهنامه سیاحت غرب شماره ۳۳٫

۶٫ چیپمان، جان (۱۳۸۴)، برنامه تسلیحات راهبردی ایران، مترجم مصطفی شیرمحمدی، مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی

۷٫ خمینی، سیدروح‌الله(۱۳۷۹)، صحیفه امام، جلد ۱۸، چاپ سوم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).

۸٫ دهشیری، محمدرضا (۱۳۸۵)، دشمن تراشی نومحافظه‌کاران، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره ششم نیمه شهریور.

۹٫ سبیلان اردستانی، حسن (۱۳۸۴)، نحوه صحیح پوشش رسانه‌ای در مقابله با تروریسم، فصلنامه علمی پژوهشی عملیات روانی، سال سوم – شماره دهم – پاییز ۱۳۸۴، تهران: معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه.

۱۰٫ سیک، گری(۱۳۸۵)، همه چیز فرو می‌ریزد، ترجمه علی بختیاری‌زاده، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

۱۱٫ شاه‌علی، احمدرضا (۱۳۸۵)، انقلاب دوم (تسخیر لانه جاسوسی امریکا، آثار و پیامدها)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

۱۲٫ کریمی، یوسف (۱۳۷۲)، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ترویجی سیاست دفاعی سال اول – شماره ۲ – بهار ۱۳۷۲ تهران: پژوهشکده علوم دفاعی – استراتژیک دانشگاه امام حسین(ع).

۱۳٫ کریمی پاشاکی، سجاد (۱۳۸۶)، نگاهی شیعی بر مسأله ایران و تروریسم، ارائه شده در اولین مجمع کنگره بین‌المللی فرهنگ مقاومت، تهران: اجلاسیه جهان اسلام قربانی تروریسم، اردیبهشت ۸۶٫

۱۴٫ مؤسسه مطالعات راهبردی، نگرش مردم امریکا نسبت به امنیت ملی، سیاست خارجی و جنگ علیه تروریسم، .

۱۵٫ مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران (۱۳۸۳)، جنگ نرم ۲: ویژه جنگ رسانه‌ای، گردآوری و تدوین حمید ضیایی‌پرور، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران.

۱۶٫ وس، پنری، دستان پنهان رسانه‌ها، سایت عملیات روانی (www.arnet.ir)، به نقل از illumunati-news.

۱۷٫ هانتر، شیرین (۱۳۸۰)، آینده اسلام و غرب، ترجمه همایون مجد، تهران: نشر و پژوهش فرزان‌روز

چکیده

تروریسم، در قرن حاضر بهانه‌ای برای جنگ‌افروزی قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آید، هرچند که اصل مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی در چارچوب تأمین امنیت ملی، توجیه‌پذیر است، اما استراتژی ابرقدرت‌ها به منظور نوقلمروخواهی در پس فرافکنی‌های رسانه‌ای و تحریف واقعیت از طریق پایگاه‌های خبری پنهان مانده است. از آنجا که حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی از اتهاماتی است که به ایران نسبت داده می‌شود و درخصوص آن تبلیغات گسترده‌ای صورت می‌گیرد، پرسش اصلی این تحقیق آن است که: ابعاد جنگ روانی ایالات متحده با موضوعیت تروریسم علیه ایران چیست؟ و چه عواملی باعث تروریست نامیدن جمهوری اسلامی ایران شده‌اند؟ به نظر می‌رسد هدف امریکا از به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران با موضوعیت تروریسم تحت‌الشعاع قرار دادن افکارعمومی جهانیان و کم اثر کردن قدرت نفوذ ایران در سطح جهان و در نهایت انزوای آن است و در این راستا، از مسائلی همچون صدور انقلاب، گروگان‌گیری لانه جاسوسی، حمایت از گروه‌های مجاهد اسلامی و تلاش برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌برد. این مقاله، به ماهیت جنگ روانی با محوریت تروریسم، علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است و یادآور می‌شود که: نداشتن برخوردی مناسب و به هنگام، با این‌گونه تبلیغات نادرست، ضمن داشتن آثار سوء سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ممکن است بهانه‌ای برای اقدامات آتی دشمنان باشد.


مقدمه

امروز تأثیر مسئله تروریسم و گروه‌های تروریستی را نمی‌توان بر افکارعمومی نادیده گرفت. چرا که همواره رسانه‌های ارتباط جمعی، اینترنت و پایگاه‌های خبری و… به این موضوع می‌پردازند. ایجاد ترس و وحشت از امکان وجود گروه‌های تروریستی و نیز عملیات‌ خرابکارانه، افکارعمومی را به سمت سیاست‌های دولت در سرکوب تروریست‌ها سوق داده است. دولت‌های غربی و به ویژه ایالات متحده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر عملیات‌ وسیع روانی را برای جلب‌نظر افکارعمومی برای جنگ با تروریست‌ها در پیش گرفتند. ایجاد جوی متشنج و ترسناک از حضور احتمالی تروریست‌ها تأثیری به مراتب بیشتر از حوادث تروریستی نهاده و رسانه‌ها در سمت و سو دادن به افکار مردم سهم ویژه‌ای داشته‌اند.

ایران پس از انقلاب اسلامی، در معرض اتهامات گوناگونی از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی و بنیادگرا قرار گرفت و این موضوع با سپری شدن بیش از ۲۸ سال از زمان انقلاب ادامه یافته است. در حالی که فلسفه انقلاب که برگرفته از اندیشه‌های ناب دینی است، ترور و تروریسم را نفی می‌کند. با این همه ایالات متحده، از ایران با عناوینی چون، کشور یاغی، بزرگ‌ترین پشتیبان تروریسم، محور شرارت و… نام می‌برد. استعاره‌سازی امریکا در خصوص ایرانی تروریست در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و نیز فرهنگی برای کشور تبعات منفی به همراه داشته است. چرا که معرفی شدن با این عناوین، اعتبار و نیز قدرت تأثیرگذاری ایران را در منطقه و جهان با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر اجرای تاکتیک‌های تبلیغاتی و جنگ‌های رسانه‌ای و خبری علیه ایران نه تنها بر افکارعمومی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جهت‌دهی سیاست دولت‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه بر اقتصاد، روابط بین‌الملل و نیز منافع ملی جمهوری اسلامی ایران پیامدهای منفی زیادی دارد.

برای بررسی نقش تروریسم در شکل‌دهی عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران باید به موضوعات مرتبط با تروریست نامیدن ایران و یا به عبارتی به عوامل شکل‌دهنده اتهام تروریست بودن ایران توجه کرد. از عوامل مؤثر در این امر می‌توان به رویدادهای پس از انقلاب همچون: صدور انقلاب، تسخیر لانه ‌جاسوسی، حمایت از برخی نهضت‌های اسلامی و نیز پیگیری سیاست‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد.

سال‌هاست که در گزارش‌های کنگره، وزارت امورخارجه و ریاست‌جمهوری امریکا ایران در نقش بزرگ‌ترین فعال در موضوع تروریسم جهانی معرفی شده است.

بررسی نقش تروریسم در اجرای جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران که از آغاز انقلاب اسلامی، تا دولت استوار جناب دکتر احمدی‌نژاد به کار گرفته شده به این دلیل حائز اهمیت است که چالشی است فراگیر برای نظام اسلامی که پایه‌های انقلاب را دربر دارد.

جنگ روانی و چگونگی شکل‌دهی افکارعمومی

مفهوم افکارعمومی، به طور عمده محصول دوران روشنگری است. این اندیشه، با فلسفه‌های سیاسی اواخر قرون هفدهم و هجدهم و به ویژه تئوری دمکراتیک قرن نوزدهم تلفیق شده است (پرایس، ۱۳۸۲‌:۲۱) با توجه به سیر تکامل تاریخی جوامع و گسترش و فراگیر شدن مدرنیته و اندیشه‌های دمکراتیک، توجه به افکارعمومی نیز اهمیت یافته است. امروز افکارعمومی قدرتی است از سوی مردم که می‌تواند بر سیاست‌های کلان حکومت‌ها نیز تأثیر گذارد. بنابراین، دولت‌ها با توجه به توانمندی خود در عرصه تبلیغات و رسانه‌ها، یا تأثیرپذیر ظاهر می‌شوند که کنترل چنین حکومتی سخت و احتمال فروپاشی آن می‌رود و یا تأثیرگذار رفتار می‌کنند، که اقتدار حکومت را دربر خواهد داشت. دولت‌ها تلاش می‌کنند مجموعه اقدامات خود را با بهره‌گیری از تبلیغات و از طریق رسانه‌ها توجیه کنند. ولی این نکته را نباید نادیده گرفت که در جوامع آزاد بخشی از ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی در اختیار گروه‌های مخالف است و آنها نیز به سهم خود به منظور القای نظرات خود از طریق رسانه‌ها می‌کوشند.

اما آنچه اتحاد و مواضع مشترک در میان گروه‌ها و احزاب سیاسی یک جامعه را به وجود می‌آورد مباحثی چون: امنیت ملی، منافع ملی و… است. هنگامی که به بررسی حقایق تاریخی می‌پردازیم، متوجه می‌شویم در گذشته چیزی که گفت‌وگو درباره حقایق موجود یا دیدگاه‌های جایگزین را توجیه کند، نمی‌توان یافت؛ زیرا صاحبان قدرت حقیقت را محدود می‌کردند. هیچ سازمان سیاسی‌ای وجود نداشت که اجازه بیان دیدگاه‌های جایگزین یا سعی در ایجاد رابطه با مردم با ارائه دیدگاه‌های متفاوت را عرضه کند بلکه تبلیغات فقط به نخبگان جامعه محدود می‌شد. (احمد رشتی، ۱۰۰:۱۳۸۳) تحریف واقعیت، سانسورهای خبری، خبرسازی، از عمده مواردی است که امروز شبکه‌های بزرگ رسانه‌ای و به عبارتی اصحاب رسانه‌ها در حیطه فعالیت خود، استفاده می‌کنند.

رسانه‌های جمعی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افکارعمومی عموماً در مسائل سیاست خارجی به عنوان ابزاری در دست صاحبان قدرت عمل می‌کنند. بنابراین، تنش‌های بنیادی میان سیاست خارجی و رسانه‌ها به ندرت بروز می‌کند. از این دیدگاه عوامل متعددی در پیدایش این وضعیت دخیل‌اند. این عوامل عبارت‌اند از: وابستگی شدید رسانه‌ها به منابع دولتی برای تفاسیر خبری؛ فقدان رقابت عمومی مسابقات تبلیغاتی و استفاده از سلاح‌های ایدئولوژیک نظیر ضدکمونیسم، یک دشمن خبیث، یا تهدیدهای بالقوه امنیت ملی. (جرجیس، ۹۸:۱۳۸۲) بنابراین تقویت پایگاه‌های ارتباطی و رسانه‌ای در زمره اهداف دولت‌ها به دلیل تأثیرگذاری هرچه بیشتر و نیز تحت کنترل گرفتن اذهان‌عمومی در سطح کشوری، منطقه‌ای و یا جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

بررسی ابعاد عملیات روانی ایالات متحده روی مردم کشور امریکا پیش از جنگ‌های ویتنام، کره، جنگ اول و دوم خلیج‌فارس، جنگ افغانستان و نیز جنگ عراق نشان‌دهنده استفاده از بعد تبلیغات و افکارسازی توسط مقامات ایالات متحده امریکا در این جنگ‌ها محسوب می‌شود. امروز مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله مراتب جهانی با توانمندی رسانه‌ای آن کشور گره خورده است. اگر کشوری بخواهد در عرصه بین‌المللی نقش مؤثری ایفا کند، باید بتواند دیپلماسی رسانه‌ای هماهنگ و مؤثری را به اجرا درآورد. (ابرار معاصر، ۵۳:۱۳۸۳) با توجه به اینکه ایالات متحده در سطح جهان ابزارهای بسیار کارامدی را از لحاظ رسانه‌ای، ماهواره‌ای و مطبوعات و… در اختیار دارد لذا القای تفکرات همسو با سیاست‌های متخذه به مخاطبان، امری عادی و رایج است.

پس از ۱۱ سپتامبر جنگ روانی ویژه‌ای علیه مسلمانان شروع شد. در عملیاتی چند مرحله‌ای مقامات کاخ سفید مقدمات حمله به افغانستان و سپس عراق را فراهم کردند. بوش در سخنرانی خود در کنگره به تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۱ گفت: «امریکا امروز بیدار و متوجه خطر است و موفق به دفاع از آزادی است. غم ما به خشم و خشم ما به عزم مبدل گشته است. چه دشمنان را به کیفر برسانیم و چه کیفر را به آنها برسانیم، به هر حال عدالت اجرا خواهد شد. (علی بابایی، ۶۴۱:۱۳۸۴) در عصر حاضر بهره‌گیری از موضوع تروریسم به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های عملیات روانی تبدیل شده است و می‌توان ادعا کرد که بیشتر عملیات روانی بین‌المللی امریکا علیه دیگر کشورها با به‌کارگیری عملیات تروریستی اجرا می‌شود. (سبیلان اردستانی، ۶۵:۱۳۸۴)

جهان اسلام و فرافکنی رسانه‌ای غرب

35,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جنگ روانی
  • مقاله جنگ روانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.