مقاله نکات مرتبط با محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله نکات مرتبط با محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله نکات مرتبط با محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
پیشینة تحقیق   ۴
نکات اساسی در انتخاب محتواهای آموزش ارزش‌ها   ۵
۱٫ معیارهای انتخاب محتوا   ۵
۱ـ۱٫ اهمیت   ۵
۱ـ۲ـ اعتبار   ۶
۱ـ۳٫ سودمندی   ۷
۱ـ۴٫ انطباق با زمان آموزش و موقعیت‌های زمانی و مکانی   ۷
۱ـ۵٫ انعطاف پذیری   ۸
۱ـ۶٫ ارتباط محتوا با هدف   ۸
۱ـ۷٫ جذاب بودن محتوا   ۹
۱ـ۸٫ تناسب با پیشینة تجربی فراگیر   ۹
۱ـ۹٫ پایة یادگیری مستمر و آموزش‌های بعدی   ۹
۱ـ۱۰٫ فرصت دادن به انواع فعالیت‌های یادگیری:   ۱۰
۱ـ۱۱٫ تناسب محتوا با مراحل رشد و توان فراگیران   ۱۰
۱ـ۱۲٫ کمک به رشد همه‌جانبة فرد   ۱۰
۱ـ۱۳٫ انتخاب محتوا بر اساس روش آموزش   ۱۱
۱ـ۱۴٫ علاقة آموزش گیرنده   ۱۱
۲٫ نحوة سازمان‌دهی محتوا   ۱۱
۲ـ۱٫ توالی(تقدم و تأخر)   ۱۱
۲ـ۲٫ مداومت یا استمرار   ۱۴
۲ـ۳٫ وحدت و یک‌پارچگی   ۱۴
ـ محتواهای مناسب در آموزش ارزش‌ها   ۱۵
۱٫ قرآن   ۱۵
۲٫ نهج البلاغه   ۱۶
۳٫ ادعیه و احادیث و روایات   ۱۶
۴٫ طبیعت   ۱۷
۵٫ تاریخ   ۱۸
۶٫ متون ادبی   ۲۰
۷ـ۱٫شعر   ۲۰
۷ـ۲٫ داستان   ۲۰
۷ـ۳٫ ضرب المثل‌های اصیل   ۲۱
۷٫ تجربه   ۲۲
۸٫ خود (انسان):   ۲۳
۹٫ جامعه   ۲۴
۱۰٫ اسوه‌های جامعه و تاریخ   ۲۵
۱۱٫ رسانه‌های صوتی و تصویری   ۲۶
نتیجه‌گیری   ۲۷
پی‌نوشت‌ها:   ۲۸
منابع   ۳۰

منابع

نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، جمال، ۱۳۸۷٫

آقازاده، محرم و احدیان، محمد، راهنمای عملی برنامه ریزی درسی، تهران، نورپردازان(پیوند)، ۱۳۷۷٫

ابراهیمی، علی، برنامه ریزی درسی (راهبردهای نوین)، تهران، فکر نو، ۱۳۷۷٫

ابریشمی، احمد، مثل شناسی و مثل نگاری، تهران، زیور، ۱۳۷۷٫

احمدی، احمد، روانشناسی نوجوانان و جوانان شامل ویژگیهای رفتاری، تحصیلی، شغلی، بزهکاری واعتیاد، اصفهان، مشعل، ۱۳۸۲٫

اعتصامی، پروین، دیوان پروین اعتصامی، قم، آل‌طه، ۱۳۸۹٫

تقی‌پور ظهیر، علی، مقدمه‌ای برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران، آگه، ۱۳۸۳٫

حکیم‌زاده، رضوان؛ کیامنش، علیرضا و عطاران، محمد، «تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره راهنمایی با توجه به مسایل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامه‌های درسی»، مطالعات برنامه درسی، ش۵، ۱۳۸۶، ۵۴-۲۷٫

جوادی یگانه، عبدالهیان، حمید، دین در رسانه، تهران، طرح آینده، ۱۳۸۶٫

رهبر، محمدتقی ، رحیمیان، محمد حسن، اخلاق وتربیت اسلامی، تهران، سمت، ۱۳۷۷٫

سیدی، محبوبه، «تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی جهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی و مقایسه محتوایی کتاب بر اساس هدف‌های رفتاری حیطه شناختی بلوم»، دو فصلنامه، سال اول، ش ۱، پیاپی ۳، ۱۳۸۹٫

شعبانی، حسن، مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران، سمت، ۱۳۸۴٫

صانعی، پرویز، جامعه شناسی ارزش‌ها، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۲٫

عزیزی، غلامرضا، مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران، دبیزش، ۱۳۸۷٫

فرهادیان، رضا، مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث، قم، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۷٫

فیروز، شیرزمان، فلسفه اخلاقی ناصر خسرو و ریشه‌های آن، اسلام آباد، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، ۱۳۷۱٫

مرادی، ژیلا، درونی شدن ارزش‌ها، تهران، مدحت، ۱۳۸۷٫

ملکی، حسن، برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل)، چ ششم، تهران، مدرسه، ۱۳۸۳٫

موسی‌پور، نعمت‌الله، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۸۱٫

موسوی کاشمری، مهدی، روش‌های تربیت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۹٫

میرزابیگی، علی، برنامه ریزی درسی و طرح درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران، سیطرون، ۱۳۸۰٫

نراقی، احمد، معراج السعاده، چ سوم. قم، علویون، ۱۳۸۹٫

– Baily, Richard, Teaching values and citizenship across

the curriculum, London, Routledge falmer., 2004.

-Gaur, RR. Sangal, R. Bag aria, GP, Introduction To Value

Education, New Delhi, Excel books, 2010.

چکیده

 

فرایند تعلیم و تربیت، به ویژه آموزش ارزش‌ها، همواره به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم سازندگی و اصلاح انسان و اجتماع، مورد توجه بشر بوده است. این فرایند، خود از ارکانی تشکیل شده است که محتواهای آموزشی مناسب، یکی از آن ارکان می‌باشد. این پژوهش بر آن است تا به ارائة اصول مناسب در سازمان‌دهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی بپردازد. پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج، بیانگر ارائة معیارهای درست انتخاب محتواهای آموزش ارزش‌ها، نحوة سازماندهی آنها، به‌ویژه منابع مناسب، جهت آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی است.

 

کلیدواژه‌ها: محتواهای آموزش ارزش‌ها، ارزش‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی.

 

مقدمه

 

تهیة محتوا، یکی از مراحل اساسی فرایند یاددهی ـ یادگیری است که از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. استفاده از هر محتوایی که به سادگی و بدون هیچ تدبیر و اندیشه‌ای در اختیار مربی قرار می‌گیرد، کاری بس نابجاست. یک محتوای مناسب باید بر اساس اصول خاصی تهیه و تنظیم شود تا بتوان از کاربرد آن موفقیت آموزش را انتظار داشت.

 

با اطمینان می‌توان گفت که حتی بهترین و کارآمدترین روش‌های تدریس هم بدون استفاده از محتواهای مناسب و مفیدی که بر اساس نکات خاصی طراحی شده باشند، در عمل پاسخ‌گوی فرایند آموزش نخواهند بود و در نهایت، بازدهی چندان مؤثری را هم به‌همراه نخواهند داشت. با توجه به اینکه هر آموزشی محتوای خاص خود را می‌طلبد، در آموزش ارزش‌ها، از جمله ارزش‌های دینی و اخلاقی نیز نیازمند محتواهایی هستیم که دربردارندة این مضامین‌اند.

 

«یکی از اصول مهمی که باید در طراحی آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تهیه و تنظیم محتواهای آموزشی است؛ زیرا هنگام طراحی آموزشی باید دربارة مطالب مشخصی که در برنامه گنجانده خواهد شد، تصمیم گرفته شود.»۱

 

در بیشتر موارد، عدم کارآیی و غیر مؤثر بودن برنامة درسی، به دلیل نامناسب بودن محتوای آن نیست؛ بلکه به دلیل چگونگی تنظیم وسازمان دادن آن است که یادگیری را مشکل می‌کند یا نتیجة کمتری از انتظار را به بار می‌آورد. به‌طور کلی، محتوای درهم‌وبرهم وتجارب یادگیری پیش‌بینی‌شدة بی‌ارتباط و جدا از هم، برای رسیدن به هدف‌های تربیتی کارساز نیستند.»۲

 

محتوای دروس و کیفیت آموزش، به لذت بردن از تحصیل کمک می‌کند. اگر محتوای دروس، جالب و قابل فهم باشد، نوجوان را به سوی خود می‌کشد و چنانچه کیفیت آموزش مطلوب نباشد، نوجوان را از درس و مدرسه سرخورده و وازده می‌کند و در نتیجه، او علاقه‌ای به تحصیل نشان نمی‌دهد. یکی از اصول مهم در فرایند آموزش، تهیه و تنظیم محتوای آموزشی است. در مبحث آموزش ارزش‌ها، محتواها باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که به‌صورت منابع غنی از ارزش‌ها، توان آموزشی مربی را بالا ببرند و عامل مؤثری در موفقیت برنامة آموزشی باشند.»۳

هر معلم باید در هنگام انتخاب محتوا یا تدریس، محتوای آموزشی را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی کند:

آیا محتوا رفتارهایی را که انتظار داریم، در شاگردان می‌پروراند؟

آیا محتوا بر اساس توانایی‌های ذهنی و علمی شاگردان تهیه شده است؟

آیا محتوا توالی مناسبی دارد؟

آیا محتوا با اصول و مفاهیم علمی آن درس مغایرتی ندارد؟

آیا محتوا با مدت زمان تخصیص‌یافته برای یادگیری انطباق دارد؟

اگر پاسخ همه این پرسش‌ها منفی باشد، معلم نمی‌تواند از آن محتوا در فعالیت‌های آموزشی استفاده کند؛ ولی اگر پاسخ تعدادی از پرسش‌ها منفی است، باید در محتوای آن بخش تغییرات لازم را انجام داد.»۴

پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و با هدف ارائة اصول مناسب جهت سازمان‌دهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی انجام پذیرفته است.

 

پیشینة تحقیق

 

پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی، و مقایسة محتوایی کتاب بر اساس هدف‌های رفتاری حیطة شناختی بلوم» انجام شده است که جامعة آماری آن شامل تمام محتوای کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی در سال ۸۷ -۸۶ می‌باشد. در این پژوهش، حجم نمونه برابر با جامعة مورد مطالعه انتخاب شده است. گردآوری اطلاعات بر اساس پرسش‌نامة هدف‌های رفتاری در سطوح حیطة شناختی بلوم (که شامل: دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، و ترکیب و ارزشیابی است) انجام شد، و تکنیـک ویلیام رومی در دو محور، متن و تصویر، جهت تحلیل محتـوای کتاب، که روایی و پایایی آن نیز محاسبه گردید و نتایج آن عبارت‌اند از: ۱٫ تمام سطوح رفتاری حیطة شناختی بلوم، در محتوای کتاب علوم گنجانده شده است؛ اما از نظر میزان پوشش بر روی سطـوح مختلف، از توازن مناسبی بـرخوردار نیست. مقایسة میانگیـن نمرات، مؤید آن است که بالاترین درصد، مربوط به سطح «درک و فهم»، و پایین‌ترین درصد، مربوط به سطح «تجزیه و تحلیل» می‌باشد و بین مؤلفه‌های سطوح حیطة شناختی تفاوت معناداری وجود دارد؛ ۲٫ کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی، از لحاظ متن، به روش نیمه‌فعال و در حد متوسط، و از لحاظ تصویر، به روش غیرفعال طراحی شده است.۵

 

در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورة راهنمایی با توجه به مسائل و مباحث روز جهانی در حوزة برنامه‌های درسی» محتوای کتاب‌های درسی دورة راهنمایی تحلیل شده است. موارد مورد نظر در این تحلیل محتوا، مفاهیم و مضامین مطرح در رویکردهای جدید برنامه‌های درسی را شامل می‌شود که با توجه به اقتضائات عصر جدید، از جمله جهانی‌شدن، گسترش روزافزون مرزهای دانش، و ارتباط و به‌هم‌پیوستگی هرچه بیش‌تر مردم جهان، مطرح شده است. این موارد شامل آموزش توسعه، آموزش محیطی، آموزش حقوق بشر، آموزش صلح، آموزش برابری، آموزش سلامت، و آموزش رسانه‌ها و فناوری اطلاعات است. این مفاهیم را در برنامه‌های تربیتی، سازمان‌های بین‌المللی، مانند یونسکو و یونیسف نیز دنبال می‌کنند. یکی از برنامه‌ها با عنوان «آموزش جهانی یا آموزش همه جانبه»، در تعدادی از کشورهای جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت آزمایشی اجرا شده است. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان می‌دهد، به آموزش محیطی و آموزش چندفرهنگی بیش از حد انتظار، و به آموزش هروندی و توسعه در حد انتظار توجه شده است. در درون هر مفهوم نیز به مؤلفه‌های متعدد، به‌صورت متوازن توجه نشده است؛ به برخی مؤلفه‌ها بیشتر و به برخی کمتر از حد انتظار توجه شده است.۶

نکات اساسی در انتخاب محتواهای آموزش ارزش‌ها

 

محتوا‌های آموزش ارزش‌ها نیز مانند سایر محتوا‌های آموزشی باید بر اساس اصول خاصی تهیه و سازمان‌دهی شوند که عبارت‌اند از:

 

1. معیارهای انتخاب محتوا

۱ـ۱٫ اهمیت

 

«محتوای انتخاب‌شده باید از درجة بالای اهمیت برخوردار باشد. آنچه که انتظار داریم مخاطبان یاد بگیرند و انجام دهند، باید در محتوا لحاظ گردد. مفاهیم اساسی به‌منظور تحقق اهداف برنامة آموزشی باید در محتوا مطرح شوند. قسمت اعظم محتوا باید شامل پیام‌هایی باشد که تأکید زیادی بر آن داریم. در واقع، محتوا باید باعث رشد توانایی‌ها، مهـارت‌ها و گرایش‌های فـراگیران شود. محتوا نباید صرفاً بر اساس حیـطة شناختی انتخاب شود، بلکه به حیطة عاطـفی نیـز باید توجه زیادی صورت گیرد.۷

«با اینکه برنامه‌ریزان درسی اهمیت در انتخاب محتوا را مهم و اساسی می‌دانند، ولی توافقی بین آنان وجود ندارد که معیار اهمیت محتوا چیست.

ـ کسانی که از طرح‌های «موضوع ـ مدار» طرف‌داری می‌کنند، اعتقاد دارند که اندازة دانشی که به فراگیران انتقال می‌یابد، معیار اهمیت در محتواست.

ـ آنانی که از طرح‌های « فراگیر ـ مدار» حمایت می‌کنند، می‌گویند سهمی که محتوا در ایجاد تجربیات معنادار برای فراگیر دار دارد، معیار اهمیت است.

ـ افرادی که از طرح‌های «مسئله ـ مدار» طرف‌داری می‌نمایند، طرح مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ویژه را دلیل اهمیت محسوب می‌کنند.۸

 

در تعیین محتوا جهت آموزش ارزش‌ها، هر سه طرح یادشده به شکل مختلط می‌توانند به‌نوعی مثمر ثمر واقع شوند و در طرح مفاهیم ارزشی به شکل محتواهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین می‌توان گفت که طرح‌های «موضوع ـ مدار» که به افزایش و انتقال دانش در زمینة ارزش‌ها به فراگیران می‌انجامند، می‌توانند به‌عنوان معیار اهمیت محتوا مورد توجه قرار گیرند. طرح‌های «فراگیر- مدار» از این جهت که کسب تجربیات معنادار در زمینة مفاهیم اساسی ارزشی، از جمله عوامل مؤثر در جهت آموزش و تحکیم مباحث ارزشی‌اند به‌عنوان معیار اهمیت محتوا کانون توجه قرار می‌گیرند.

 

طرح‌های «مسئله ـ مدار» نیز از این جهت که در جامعة ما افراد در معاشرت و برخورد با یکدیگر با مسائل ارزشی به‌عنوان پرکارآمدترین مسائل سروکار دارند می‌توانند، مورد استفاده قرار گیرند. از این‌رو، طرح مسائل و مشکلاتی در زمینة مباحث ارزش‌ها، به‌ویژه ارزش‌های اخلاقی و دینی می‌تواند به‌عنوان معیار اهمیت محتواهای درسی مطرح شود.

تعیین معیار اهمیت محتوا با توجه به موقعیت فراگیران و میزان اطلاع و آگاهی آنها، به صلاح‌دید مربی آموزش ارزش‌ها بستگی دارد.

 

1ـ۲ـ اعتبار

 

«یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای آموزشی مناسب، معتبر بودن آن بر اساس منابع می‌باشد. بـاید مفاهیـم و اصولی که از نـظر علمی صحیح و معتبـر هستند، انتخـاب شده و به‌طور مرتـب، اعتبار محتوا بررسی و بازبینی گردد.»۹

 

در زمینة آموزش ارزش‌ها نیز می‌توان گفت: یکی از ویژگی‌های مربی، تسلط و آگاهی از مسائلی است که وی قصد تدریس آنها را دارد، بنابراین، مربی ماهر باید تلاش کند تا با توجه به تسلط و آگاهی خویش از حوزة مباحث ارزشی، به طرح محتواهایی بپردازد که از اعتبار لازم برخوردار باشند. محتواهای ارائه‌شده در آموزش ارزش‌ها باید از پشتوانة محکمی از نظر اعتبار و سندیت برخوردار باشند؛ بنابراین، ازطرح محتواهایی که از درجة اعتبار لازم ساقط‌اند و جنبة سلیقه‌ای دارند، باید جداً پرهیز شود.

 

1ـ۳٫ سودمندی

 

«سودمندی، به کاربرد مفید محتوا مربوط می‌شود؛ به این معنا که برنامة آموزشی تا چه حد بتواند دانشی را که در زندگی روزانه و آیندة فراگیران کاربرد دارد، به او بیاموزد.»۱۰

 

سودمندی، از نظر صاحب‌نظران مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. «سودمندی در نظر معتقدان در طرح برنامة درسی «موضوع ـ مدار»، این است که تا چه حدی برنامة درسی بتواند دانشی را که در شغل آینده و فعالیت‌های دیگر بزرگ‌سالی کاربرد دارد، به فراگیران بیاموزد. از نظر طرف‌داران طرح «فراگیر ـ مدار»، محتوایی که بتواند فرد را در به دست آوردن یک درک صحیح از «هویت خود» و کسب معنا در زندگی کمک کند، سودمندی بیشتری دارد. آنانی که از طرح «مسئله ـ مدار» حمایت می‌کنند، می‌گویند: محتوایی سودمند است که در غلبه با مشکلات اجتماعی و سیاسی، کاربرد مستقیم داشته باشد.»۱۱

 

سودمند نبودن محتوا حاصلی جز هدر دادن وقت و هزینه را در پی نخواهد داشت.

 

1ـ۴٫ انطباق با زمان آموزش و موقعیت‌های زمانی و مکانی

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳ بهمن , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.