مقاله نگهداری سیب در سردخانه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله نگهداری سیب در سردخانه مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله نگهداری سیب در سردخانه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

پیشگفتار   ۱
مقدمه   ۲
آئین کار نگهداری سیب در سردخانه   ۴
۱ ـ هدف   ۴
۲ ـ دامنه کاربرد   ۴
۳ ـ اصول روش نگهداری سیب   ۵
۴ ـ برداشت   ۵
۵ ـ جور کردن ۱۲ و درجه بندی   ۸
۶ ـ بسته بندی   ۸
۷ ـ انتقال به سردخانه   ۹
۸ ـ طرز عمل در سردخانه   ۱۰
۹ ـ کنترل سیب‏ها در سردخانه   ۱۲
پیوست شماره ۳ ـ کنترل آتمسفر در سردخانه   ۱۶
منابع   ۲۲

منابع

۱ ـ آمار نامه کشاورزی سال ۱۳۶۴ از انتشارات وزارت کشاورزی

 ۲ ـ بیماریهای مهم فیزیولوژیک انباری سیب – نگارش : داریوش شرافتیان از انتشارات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مهر ماه ۱۳۶۳

 ۳ ـ استاندارد ویژگیهای سیب ( تجدید نظر ) شماره ۳۴۷ ایران ـ چاپ سوم مهرماه ۱۳۶۴

  ۴-            Refrigerated storage of apples and pears A practical guide by J.C Fibler B.B.E / B.SC / H.D 1972 England

  ۵-            Wooden package for fruit and vegetable products by D.Castelli published by united nations industrials development organization ID/WG 369/13 22 November 1983

 ۶-            Market diseases of fruits and vegetables apples, pears, quinces by Dean H. Rose formerly L.P Mccolloch and D.F Fisher Washington D.C Nov 1951

۷-            American society of heating, refrigeration and air – conditioning engineers 1982

۸-            Encyclopedia Americans the international edition volume 2 1973

۹-            Apples – guide to cold storage ISO 1212 – ۱۹۷۶

۱۰-            The storage of apples R.M Smook and G.D Blanpied – ۱۹۶۹ – New York state college of agriculture

۱۱-            Guide for storage of apples IS: 6669 – ۱۹۷۲

پیشگفتار

 آئین کار نگهداری سیب در سردخانه که نخستین بار در سال ۱۳۵۱ تهیه گردید بر اساس پیشنهادهای رسیده و بررسی و تائید کمیسیون فنی نگهداری میوه و سبزی در سردخانه برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در هفتاد و دومین جلسه کمیته ملی استاندارد فرآورده‏های کشاورزی و غذائی مورخ ۶۷/۴/۲۹ تصویب شد , اینک به استناد ماده یک قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب آذر ماه سال ۱۳۴۹ به عنوان آئین کار رسمی ایران منتشر می‏گردد .

 برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , استانداردها و آئین کارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این آئین کار برسد در تجدید نظر بعدی مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده کرد .

 در تهیه و تجدید نظر این آئین کار سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این آئین کار و آئین کارهای کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

  مقدمه

 سیب یکی از قدیمی‏ترین میوه‏هایی است که بشر از دیر باز شناخته و مورد استفاده قرار داده است بر اساس اطلاعات موجود به نظر می‏رسد که موطن اصلی درخت سیب در منطقه جنوبی قفقاز و آسیای صغیر بوده و این درخت اولین بار در کشورهای ایران , مصر , یونان پرورش می‏یافته است .  درخت سیب از گونه‏های مختلف جنس Malus از خانواده Rosaceae  می‏باشد .  به عقیده بعضی از گیاه شناسان جنس Malus خود زیر جنس Pyrous بوده و بیست و پنج گونه سیب شناخته شده موجود تماماؤ اخلاف Malus Pyrous و Pyrous Bacata می‏باشند .  در اثر پرورش و اصلاح نژاد , این میوه دارای ارقام گوناگون شده است که در دامنه وسیعی از شرایط آب و هوای مختلف قابل کاشت بوده و با رعایت اصول به زراعی محصول قابل توجهی می‏دهد .  در کشور ما نیز به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی این محصول از قدیم الایام مورد کشت و استفاده قرار می‏گرفته و در ربع قرن اخیر تولید آن افزایش چشمگیری یافته است . بطوری که در حال حاضر سطح زیر کشت سیب در ایران تقریباؤ به ۱۲۴۰۰۰ هکتار و با تولیدی حدود ۱۱۳۰۰۰۰ تن در سال می‏رسد .  تعداد ارقام ایرانی که تا کنون مشخص گردیده به بیش از ۱۵۰ رقم بالغ می‏شود و علاوه بر آن حدود ۳۰ رقم خارجی نیز به ایران وارد شده و کشت چند رقم آن متداول می‏باشد . بیشترین سطح زیر کشت به ارقام دیر رس و قابل نگهداری در سردخانه اختصاص یافته است که مهم‏ترین آن عبارتند از : زنوزمرند , عباسی , شمیرانی ۷ گلدن دلیشس , رددلیشی , گرانی اسمیت , جاناتان , گالیا , شفیع آبادی و گلاب کهنز می‏باشد که سه رقم گرانی اسمیت , جاناتان , گالیا در سطح محدودی در باغهای دولتی غرس شده‏اند . سابقاؤ روش احداث باغات سیب در ایران به طریق سنتی با تراکم ۳۰۰ درخت در هکتار بوده ولی در سالهای اخیر احداث باغات با کشت متمرکز ( سیستم Malling) با تراکم متوسط ۲۰۰۰ درخت در هکتار , رو به توسعه و گسترش می‏باشد نگهداری سیب در ایران سابقه طولانی داشته و در بعضی از مناطق روستائی کشورمان روش‏های سنتی هنوز هم متداول می‏باشد .  از جمله این روشها پوشانیدن سیب توسط کاه , خاک و ماسه نرم ( به ویژه در مورد رقم شمیرانی ) و یا انبار کردن آن در زیر زمین‏های خنک است .  امروزه در کشور استفاده از سرد خانه برای نگهداری این محصول شدیداؤ رواج یافته بطوریکه بخش قابل توجهی از ظرفیت سردخانه‏های بالای صفر کشور به نگهداری سیب اختصاص یافته است و از این حجم حدود ۹۰ درصد برای نگهداری سیب‏های گلدن دلیشس و رد دلیشس مورد استفاده   قرار می‏گیرد .  ضرورت آشنا کردن علاقه‏مندان و دست اندرکاران ذیربط به تکنیک نگهداری سیب در سردخانه با توجه به اهمیت اقتصادی این محصول و امکان توسعه صادرات آن موجب شد که با استفاده از تجربیات حاصله در ایران و سایر کشورها بخصوص در مورد دو رقم گلدن دلیشس و رد دلیشس به تجدید نظر این آئین کار اقدام شود .

 

 آئین کار نگهداری سیب در سردخانه

  ۱ ـ هدف

 هدف از تدوین این آئین کار ارائه اصولی به منظور نگهداری سیب در سردخانه برای عرضه در خارج از فصل می‏باشد که رعایت آنها در مرحله برداشت , ۱  جور کردن , حمل به سردخانه , در طول مدت نگهداری و هنگام خروج میوه از سردخانه موجب حفظ هر چه بیشتر تازگی و ویژگیهای خاص رقم سیب مورد عمل خواهد بود .

  ۲ ـ دامنه کاربرد

 این آئین کار در مورد ارقامی از سیب که در داخل کشور تولید شده و دارای قابلیت نگهداری خوب یا متوسط هستند قابل اجراست .

 ۲ ـ ۱ ـ ارقامی که دارای قابلیت نگهداری خوب یا متوسط هستند و می‏توان آنها را از دو تا نه ماه در سردخانه نگهداری نمود به ترتیب قابلیت نگهداری به شرح زیر می‏باشند :

  ۳ ـ اصول روش نگهداری سیب

 نگهداری سیب در سردخانه ۲  به صورت تازه بر اصول زیر متکی است :

 ۳ ـ ۱ ـ نگهداری در دمای ۳  کم به منظور :

 ۳ ـ ۱ ـ ۱ ـ کم و محدود نمودن تنفس و سایر فعالیتهای حیاتی میوه

 ۳ ـ ۱ ـ ۲ ـ کم و محدود نمودن فعالیت باکتریها , قارچ‏ها ( شامل کپکها و مخمرها ) و جلوگیری از فساد میوه

 ۳ ـ ۱ ـ ۳ ـ جلوگیری از تغییرات سریع کیفی میوه از قبیل : تغییر رنگ , رسیدگی بیش از حد و آردی و نرم شدن میوه

 ۳ ـ ۲ ـ نگهداری در رطوبت نسبی ۴ بالا به منظور کاهش تبخیر شدید و حفظ طراوت میوه

 ضمناؤ خارج نمودن یا بی اثر کردن گازهای فرار ناشی از فعالیت حیاتی سیب و همچنین نگهداری آن در سردخانه‏هایی ۵ که دارای آتمسفر کنترل شده هستند , می‏تواند مدت نگهداری بعضی از ارقام سیب را طولانی‏تر کند .

  ۴ ـ برداشت

 برداشت سیب به منظور نگهداری در سردخانه به دو طریق سنتی و نیمه مکانیزه به شرح زیر انجام گیرد :

 ۴ ـ ۱ ـ وسائل لازم  برای برداشت سنتی

 ـ ظروف مناسب برداشت نظیر سطل , سبد , زنبیل , کیسه میوه چینی و غیره

 ـ سکوی برداشت

 ـ نردبان

 ـ ظروف حمل سیب به سردخانه مانند : جعبه , کارتن و غیره

 ـ وسیله حمل به سردخانه مانند گاری , فرقون و وسایل موتوری مناسب و نظایر آن

 ۴ ـ ۲ ـ وسایل لازم برای برداشت نیمه مکانیزه

 برداشت  نیمه مکانیزه در باغاتی میسر است که کاشت آن  طبق اصول صحیح از نظر فاصله درختها و ردیفهای آن صورت گرفته باشد .  در این قبیل باغات علاوه بر وسائل مندرج در بند ۴ ـ ۱ وسائل زیر نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد :

 ـ تریلی برداشت

 ـ لیفت تراک

 ـ پالت ۶

 ـ باکس پالت ۷

 ـ وانت یا کامیون

 ۴ ـ ۳ ـ روش برداشت

 ۴ ـ ۳ ـ ۱ ـ زمان برداشت : سیب را باید موقعی ( در مرحله‏ای از رسیدن ) برداشت نمود که طولانی‏ترین عمر نگهداری را در سردخانه داشته باشد .  زمان برداشت تابعی است از رقم سیب , منطقه کاشت و نحوه داشت .

 برای تشخیص مناسب‏ترین مرحله رسیدن میوه به منظور نگهداری طولانی در سردخانه از ضوابط معینی می‏توان استفاده نمود و مهمترین این ضوابط عبارتند از :

 ـ فاصله زمانی بین حداکثر باروری شکوفه‏ها تا زمان برداشت : تعداد روزها برای تعیین مناسبترین برداشت از مرحله تمام گل (۸۰ درصد شکوفه‏ها باز شده باشند ) در مورد دو رقم گلدن دلیشس و رد دلیشس در مناطق مختلف ایران بین ۱۵۵ ـ ۱۳۵ روز می‏باشد .

 ـ رنگ میوه : شدت رنگ می‏تواند عامل تقریبی در برداشت محصول باشد معمولا سیب برای رنگ گیری نیاز به شبهای سرد و روزهای آفتابی در ۸ ـ ۶ هفته قبل از برداشت دارد . در جدول پیوست شماره ۱ میزان تقریبی رنگ ارقام رد دلیشس و گلدن دلیشس مناطق مختلف ایران نشان داده شده است .

 یادآوری ۱ ـ زردی رنگ توسط دستگاه کالریمتر اندازه‏گیری شده و قرمزی رنگ با در نظر گرفتن مقدار رنگ زمینه آن در سیب برآورده شده است .

 ـ مقاومت ( سختی و نرمی میوه 🙂 برای اندازه‏گیری مقاومت میوه معمولا باغداران با فشار انگشتان درجه نرمی و سختی میوه را بر اساس تجربه بدست می‏آورند ولی می‏توان برای این منظور از دستگاه سختی سنج ۸ نیز استفاده نمود . جدول پیوست شماره ۱ مقاومت دو رقم سیب گلدن دلیشس و رد دلیشس را در مناطق مختلف ایران نشان می‏دهد .

 ـ ترکیب شیمیایی میوه : منظور از ترکیب شیمیایی مواد جامد محلول در آب و اسیدیته است برای اندازه‏گیری مواد جامد محلول در آب ( بریکس ) از دستگاه رفراکتومتر دستی استفاده  می‏شود و اندازه‏گیری اسیدیته در صورت وجود وسائل و مواد لازم انجام می‏گیرد .  ۹ میزان تقریبی بریکس و اسیدیته در  جدول پیوست شماره ۱ در مورد ارقام گلدن دلیشس ورد دلیشس آورده شده است .

 باغداران هر منطقه می‏توانند با استفاده از ضوابط فوق الذکر بهترین موقع برداشت ارقام سیب باغات خود را برای نگهداری در سردخانه مشخص نمایند .

 یادآوری ۲ ـ چون قسمتی از رسیدن سیب در سردخانه انجام می‏گیرد , لازم است آنرا قبل از رسیدن کامل برداشت نمود .  ۱۰

 ضمناؤ از آنجا که میزان رسیدن در مدت نگهداری تأثیر قابل ملاحظه‏ای دارد , صاحبان باغات با دست اندرکاران ذیربط باید بر اساس تجربیات خود با توجه به مدت نگهداری مورد نظر , زمان دقیق چیدن را مشخص نمایند .

 ۴ ـ ۴ ـ نحوه برداشت :

 

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت نحوه احداث باغ سیب و مراحل مختلف تولید آن
  • مقاله اصلاح سیب
  • گزارش کارآموزی مکانیک
  • مقاله انگور و سیب
  • مقاله سیب و بهره برداری اقتصادی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.