مقاله هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۱
Abstract   ۲
مقدمه   ۳
روش   ۵
نتایج   ۵
بحث و تفسیر   ۱۲
منابع   ۱۶

منابع

آزاد،‌حسین.(۱۳۸۰).روانشناسی مرضی کودک بر اساس طبقه بندی DSM IV . ایذه:نشر پاژنگ.

اسکات،مایک.(۱۹۹۸). درمان شناختی رفتاری مشکلات مراجعان (اختلالات هیجانی ،‌اضطراب، افسردگی و . . .). ترجمه دوستی ،یار علی. ساری: مرکز انتشارات توسعه علوم.

آناستازی،ا.(۱۹۹۲). روان آزمایی. ترجمه براهنی ، محمد نقی. ایذه: انتشارات دانشکاه ایذه.

پورافکاری، نصرت الله .(۱۳۶۴). خلاصه روانپزشکی . ایذه: انتشارات رسالت.

ثرندایک ، آر.ال.(۱۹۹۶). روان سنجی کاربردی . ترجمه هومن، حیدر علی.(چاپ سوم)، ایذه: انتشارات دانشگاه ایذه(تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹۸۲).

دلاور، علی.(۱۳۷۱). روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی . ایذه: انتشارات پیام نور.

راس.آلن.ا.(۱۹۹۶). روان شناسی شخصیت. ترجمه جمالفر.(چاپ اول)، ایذه: نشر روان(تاریخ انتشار به زبان اصلی،‌۱۹۹۶).

سالمانز، ساندرا.(۲۰۰۳). افسردگی. ترجمه خلخالی زاویه،‌میر مجید. ایذه: جوانه رشد.

سیاسی ، علی اکبر .(۱۳۷۱). نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی . ایذه: انتشارات دانشگاه ایذه.

شریفی ، حسن پاشا.(۱۳۷۶). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت . ایذه: انتشارات سخن..

شمشیری میلانی،‌حوریه.(۱۳۷۳) . اولین کارگاه بهداشت بلوغ. ایذه: انتشارات وزارت بهداشت.

کرلینگر،‌فرد.ان.(۱۹۹۷). مبانی پژوهش در علوم رفتاری(جلد دوم) . ترجمه شریفی،‌ حسن پاشا ونجفی زند،‌ جعفر. ایذه: انتشارات آوای نور

مان،‌نرمان. ل.(۱۹۸۳) . اصول روانشناسی (جلد اول). ترجمه ساعتچی،‌محمود. ایذه: انتشارات سپهر.

موکیلی ، الکس و دانتزر ، روبرت.(۲۰۰۵). انگیزش و هیجان. ترجمه گنجی، حمزه و پیکانی ،‌ علی. ایذه: نشر ساوالان  .

هومن،‌حیدر علی. (۱۳۸۳) . راهنمای تدوین گزارش پژوهشی (رساله و پایان نامه تحصیلی) . ایذه: نشر پارسا .

هومن، حیدر علی. (۱۳۸۱). اندازه گیریهای روانی و تربیتی(فن تهیه تست و پرسشنامه). ایذه: نشر پارسا .

REFRENCES

 

Alloy, Lauren B, Joan Acocella & Richard R. Bootzin.(1996). Abnormal Psychology –                                     Perspectives. New York: McGraw.

 

Amen, Daniel G., M.D. & Lisa C. Routh, M.D.(2003). Healing Anxiety and Depression     York: G.P. Putnam’s Sons.

 

Balch, James F & Phyllis A. Balch.(1997). Prescription for Nutritional Healing. Gard     Park, NT: Avery Publishing.

 

Halonen, Jane S & John W. Santrock.(1996). Psychology – Contexts of Behavior. Bost     McGraw Hill.

 

Hammer, Leon, M.D.(1990). Dragon Rises, Red Bird Flies. New York: Station Hill Press.

 

Larson, Joan Mathews, PhD.(1999). Depression-Free, Naturally. New York: Random House.

 

Murray, Michael, N.N. and Joseph Pizzorno, N.D.(1991). Encyclopedia of Natura      Rocklin, CA: Prima Publishing

 

Skidmore-Roth, Linda.(2004).Mosby’s Handbook of Herbs & Natural Suppleme    St. Louis: Mosby, Inc.

 

Upledger, John E.(1999). SomatoEmotional Release and Beyond. Palm Beach   Publishing.

 

Upledger, John E., D.O., O.M.M.(2002).SomatoEmotional Release. Berkeley: Nort   Books.

 

Upledger, John  E & Jon D. Vredevoogd.(1995). Craniosacral Therapy. Seattle: Eastland Press.

چکیده

اختلالات هیجانی در نوجوانان به مشکلات سلامت روان اشاره می‌کند که به شدت زندگی آنها را مختل می‌کند. با توجه به این مطلب و نبود وسیله معتبر و روا برای سنجش اختلالات هیجانی در کشور‌ و نیاز نوجوانان به شناسایی این اختلالات و اقدامهای پیشگیرانه لازم  سبب انجام پژوهش حاضرگردید. سپس تحلیل­های آماری لازم به عمل آمد و در مرحله بعدی، ‌با توجه به قابل قبول بودن نتایج، ‌جدول نرم تهیه شد. از این رو بر اساس یک طرح نمونه برداری چند مرحله‌ای تعداد ۵۸۰ نفر در پژوهش شرکت داده شدند. نتایج حاصل نشان داد که ضریب اعتبار ابزار نسبتا بالا و برابر با ۹/۰ است. با اجرای تحلیل عاملی، عواملی که در مقیاس اندازه‌گیری می‌شود به این شرح به دست آمد: رفتاروافکار پارانویایی، هیجان‌پذیری، گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی، تمایل به گوشه‌گیری، بی‌قراری، گرایش به افسردگی،  گرایش به پرخاشگری، وسواس، پسیکاستنی(ضعف روانی).در پژوهش حاضر چون ماهیت نمره‌گذاری مقیاس را یک نظام مطلق تشکیل می‌دهد این مقیاس به دوگونه نرم‌های درصدی و مقوله‌ای برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال دختر و پسر ایذه تهیه شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانش­آموزان دختر و پسر در حد بسیار زیادی از ویژگی‌های اختلالات هیجانی برخوردار نیستند و این پایین بودن سطح گرایش در مورد پسران از دختران هم بیشتر بود. از یافته‌های این پژوهش می‌توان برای سنجش میزان اختلالات هیجانی در دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال شهر ایذه به عنوان یک ابزار مفید برای پژوهش‌های روان‌­ شناختی و روان‌سنجی بهره جست.

 

رفتار و افکار پارانویایی، هیجان­پذیری، بی­قراری، افسردگی، اختلالات هیجانی، روان­سنجی، نرم درصدی، نرم مقوله­ای.

 

مقدمه

شناخت عینی جنبه های غیر شناختی افراد فایده علمی بسیار بزرگی در بردارد. این جنبه تا اندازه­ای بازده استعدادهای ذهنی را تعیین می کند و توصیف رفتار انسان در موقعیت­های متغیر زندگی را نیز امکان­پذیر می­سازد. تشخیص شخصیّت در بسیاری از موارد موجب روشن شدن علل بیماری­های روانی و اختلالات مختلف و چگونگی گسترش و تجلیّات آنها می شود(گنجی،۱۳۶۸). در ایران کمبود ابزار با هنجارهای ایرانی برای سنجش جنبه های مختلف رفتار بر کسی پوشیده نیست و باید وسایل لازم جهت رفع این کمبود، فراهم آید. بدین ترتیب،  تهیّه و نرم­یابی تستهای روان­شناسی اهمیّت می‌یابد. در ضمن در کارهای تشخیصی نیز نیاز به وسایل تشخیص با هنجار ایرانی ملاحظه می شود.

بحث کلی این پژوهش راجع به هنجاریابی تست اطلاعات شخصی وودورث[۱] است. این آزمون برای سنجش خصایص شخصیتی داوطلبان ورود به ارتش امریکا ساخته شد. مواد یا سؤالهای این آزمون از فهرست نشانه­های اختلالهای عاطفی و پرسش­هایی که روانپزشکان در مصاحبه­های تشخیصی از بیماران خود می­پرسیدند انتخاب شده بود. در حقیقت این مقیاس یک مصاحبه کتبی یا مصاحبه مداد کاغذی بود که برای تشخیص افراد نظامی مبتلا به اختلالات روان­رنجوری ساخته شد(شریفی،۱۳۷۸). وودورث در مراحل تدوین این پرسشنامه، مواد یا سؤالهایی را که بیش از ۲۴ درصد افراد بهنجار هماهنگ با پاسخهای کلید(پاسخهایی که نشانگر اختلال هیجانی[۲] بود) به آنها پاسخ می­دادند، از محتوای پرسشنامه حذف می­کرد(گنجی،۱۳۶۷).

 پرسشنامه شخصیتی وودورث برای سنجش اختلال­های هیجانی نوجوانان از ۱۲ سالگی تا ۱۶ الی ۱۷ سالگی به کار می­رود و از آنجا که نوجوانان از سرمایه­های ارزشمند مادی و معنوی هر جامعه محسوب می شوند سلامت آنها یکی از مسائل مهم و ضروری به­شمار می رود زیرا آنها سازندگان فردای کشور هستند. آنچه در اینجا مهم بنظر می رسد استفاده از یک مقیاس معتبر برای تشخیص اختلالات هیجانی نوجوانان است تا در صورت تشخیص اختلال ، اقدامات لازم جهت درمان صورت گیرد. از طرفی با توجه به اینکه تا کنون نرم­یابی تست اطّلاعات شخصی وودورث که به تشخیص اختلالات هیجانی می انجامد، در ایران انجام نشده است و با توجه به لزوم یک ابزار روا و معتبر برای استفاده متخصّصان مربوط، این پژوهش به بررسی عملی بودن، اعتبار[۳]، روایی[۴] و نرم­یابی تست در جامعه ایرانی   می­پردازد.

لزوم کاربرد روشهای علمی ارزشیابی شخصیت بر کسی پوشیده نیست و مؤید لزوم تهیه و تدوین آزمون­هایی است که شرایط فرهنگی جامعه ما و نظام ارزش­های ایرانی توافق بیشتری داشته، واجد اعتبار و روایی لازم باشد(اخوت،۱۳۷۵). اهدافی که در این تحقیق دنبال خواهد شد عبارتند از:

۱) فراهم نمودن زمینه لازم برای تهیه نرم مورد لزوم در سطح کشور

۲) فراهم نمودن زمینه لازم برای پژوهش های بعدی

۳) تحقیق برای بررسی این مسئله که آیا این آزمون که برخاسته از یک فرهنگ و ارزش متفاوت با جامعه ایرانی است در جامعه ایران قادر به تایید عملکردهای خویش و صحت و درستی فرضیات زیر بنایی آن هست یا نه؟

۴) فراهم نمودن زمینه لازم برای تشخیص اختلالات هیجانی

هر چند در برخی پژوهش­ها مناسب یا حتی ممکن نیست بتوان درباره نتایج پژوهش پیش­بینی کرد اما نکته مهم در این­گونه مطالعات آن است که بیان مسئله متضمن حدس و استنباط نوعی راه­حل (جواب بالقوه فرضیه) باشد که بتوان پژوهش را با آن آغاز کرد(هومن،۱۳۷۸).

آزمون معنادار بودن یک فرضیه نسبتا آسان است اما یافتن یک فرضیه معنادار برای آزمون بسیار دشوار است(ادواردز،نقل از هومن،۱۳۷۶).

فرضیه های پژوهش حاضر عبارتند از:

۱) بین سوالات پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث هماهنگی درونی کافی وجود دارد.

۲) پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث از اعتبار کافی برخوردار است.

۳) پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث از روایی کافی برخوردار است.

۴) پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث چند عاملی است.

 

روش

روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات اکتشافی است. مقیاس اطّلاعات شخصی وودورث به منظور نرم یابی در دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال شهر ایذه اجرا شده است.

جامعه آماری در این پژوهش را  همه دانش آموزان دختر و پسر ۱۲ تا ۱۷ سال که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان در شهر ایذه در سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴ مشغول به تحصیل بوده­اند، تشکیل می دهد. برای تعیین گروه نمونه از روش نمونه برداری چند مرحله­ای استفاده شده و واحد نمونه­برداری کلاس بوده است. تعداد ۶۲۴ نفر آزمودنی انتخاب شدند که شامل ۳۱۲ نفر آزمودنی دختر و ۳۱۲ نفر آزمودنی پسر بودند. پس از اجرا ۴۴ عدد از تست ها به دلیل اینکه ناقص پاسخ داده شده بود حذف و محا سبات روی ۵۸۰ پرسشنامه انجام پذیرفت.

 

 

نتایج


[۱] – Woodworth Personal Data Sheet

[2] – Emotional Disorder

[3] – Reliability

[4] – Validity

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه ی اختلالات تنظیم هیجانی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱ اسفند , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.