مقاله وظایف و نقش های انجمن اولیا و مربیان پیرامون تعلیم و تربیت دانش آموزان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله وظایف و نقش های انجمن اولیا و مربیان پیرامون تعلیم و تربیت دانش آموزان ویژه ارتقاء شغلی معلمان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله وظایف و نقش های انجمن اولیا و مربیان پیرامون تعلیم و تربیت دانش آموزان  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
وظایف انجمن اولیا و مربیان    ۲
نقش مشارکت اولیا در امور مدرسه    ۸
اهمیت و ضرورت تعامل بین خانه و مدرسه    ۹
آشنایی اولیای خانه و مدرسه با نقش ها و مسئولیت ها    ۱۲
رشد و تقویت جامعه پذیری    ۱۶
جلوگیری از افت تحصیلی    ۱۷
کارکردهای خانواده    ۱۸
ویژگی‌های خانواده موفق    ۲۰
همسویی والدین دانش آموزان و اولیای آموزشی    ۲۲
آثارتربیتی ارتباط خانه و مدرسه    ۲۳
اثرات آموزشی – تربیتی تعامل خانه و مدرسه    ۲۴

رابطه بین والدین و محیط آموزشی    ۲۸
مسئولیت اولیاء در امور مدرسه    ۳۵
اصول برقراری رابطه با اولیا دانش آموزان    ۳۵
شیوه های جذب اولیای دانش‌آموزان    ۳۶
پیشنهادهایی برای خانواده‌ها    ۳۸
پیشنهادهایی برای مدرسه ووالدین    ۴۱
راهکارهای ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه    ۴۲
تاریخچه انجمن در ایران و جهان    ۴۵
وظایف خانواده ها دروضعیت تحصیلی فرزندان    ۴۸
برنامه‌ریزى براى امور آموزشى فرزندان در منزل      ۴۹
فراهم‌کردن شرایط مناسب و فضاى امن خانوادگى    ۵۱
نتیجه گیری    ۵۲
منابع    ۵۳

منابع و ماخذ

۱- بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۸۶) راهنمای والدین و معلمان در تربیت و آموزش کودکان، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۲- کریمی ، عبدالعظیم (۱۳۸۵) اثرات پنهان ترییت آسیب زا، تهران :انتشارات رشد

۳- باهنر،محمد جواد(۱۳۷۳) گفتارهای تربیتی،تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۴- میرکمالی، سید محمد(۱۳۷۹) روابط انسانی درآموزشگاه،تهران : نشر یسطرون

۵- ا فروز، غلامعلی (۱۳۸۳) روان شناسی رابطه ها ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران

۶- تاجیک اسماعیلی، عزیزاله(۱۳۸۳) نگاهی به نقش های تربیتی خانه و مدرسه ، تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان

۷- صافی ، احمد(۱۳۷۶) خانواده متعادل، تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان

۸- ملکی ، حسن (۱۳۸۹)ارتباط خانه ومدرسه در دوره ابتدائی ، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان

 

مقدمه

انجمن اولیا و مربیان، در هر مدرسه هیأت منتخبی است از اولیای دانش‌آموزان و مربیان همان مدرسه که با تفاهم و صمیمیت به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش‌آموزان به‌منظور کمک به ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزش و پرورش، و گسترش ارتباط خانه و مدرسه، بر پایهٔ مقررات و ضوابط انجام وظیفه می‌نماید.

جلسات اولیا و مربیان، کنفرانس کوتاهی میان اولیا و مربیان است که یک‌بار در هر ترم صورت می‌گیرد. این جلسات، فرصتی برای پدرمادرهاست تا با آموزگاران فرزندانشان دیدار کنند و موضوعات مرتبط با عملکرد دانش‌آموزان را بررسی کنند. دیدارها معمولاً از پنج تا پانزده دقیقه طول می‌کشند. این نوع جلسات در کشورهای غربی مانند استرالیا، انگلستان، کانادا و آمریکا رواج دارد.

پس از انقلاب فرانسه در حالی که کارگاه‌ها و کارخانه‌ها زیادتر می‌شدند، رفته‌رفته مدرسه‌ها و مکتب‌خانه‌ها از رونق بیش‌تری برخوردار شدند. به دلیل اشتغال فوق‌العاده و همینطور اشتغال مادران به کار در بیرون از خانه، و در نهایت دور ماندن فرزندان از والدین، زمینهٔ آلودگی و بزهکاری و خلاف در بعضی دانش‌آموزان به وجود آمد. بنابراین اندیشمندان وقت پیشنهاد تشکیل انجمن اولیا و مربیان را برای نخستین بار در فرانسه دادند که به عنوان یکی از شروط ثبت‌نام دانش‌آموز، شرکت حداقل دوساعت در هفته توسط اولیای دانش‌آموز در آن الزامی بود. اولیا در این جلسات، چگونگی نظارت و کنترل در تربیت فرزندان را می‌آموختند که این طرح نتیجهٔ موفقی هم داشت.

در ایران

با گذشت پنجاه سال از تاسیس انجمن اولیا و مربیان در فرانسه و با الگوگیری از آن، انجمن خانه و مدرسه در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در ایران به وجود آمد. بعدها در مهرماه ۱۳۴۶ انجمن خانه و مدرسه به نام «انجمن ملی اولیا و مربیان» تغییر نام پیدا کرد و امروزه عنوان «انجمن اولیا و مربیان» را به خود گرفته‌است. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۵۸ با تصویب یک ماده واحده توسط شورای انقلاب (که در آن زمان جایگزین مجلس شورای اسلامی بود)، کارکنان انجمن ملی اولیا و مربیان مشمول قانون استخدام کشوری شدند و سازمان انجمن اولیا و مربیان به طور مستقل و به سرپرستی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش پایه‌ریزی شد. اساس‌نامهٔ انجمن در سال ۱۳۶۷ مورد تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار گرفت. در همین راستا هفته پیوند اولیا و مربیان هر ساله در ایران از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود که هیئتی منتخب از پدران و مادران، دانش‌آموزان و مربیان، با هدف همکاری در راه پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش‌آموزان گرد هم می‌آیند.

وظایف انجمن اولیا و مربیان

بی‌تردید انجمن های اولیا و مربیان به عنوان قدیمی ترین و مردمی ترین نهاد مشارکتی در آموزش و پرورش می‌باشند که «به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش‌آموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط در کانون مقدس خانه و مدرسه، تلاش می نماید»؛ وانگهی تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی از جمله مهم ترین و اساسی ترین نهادهای کشور است که جایگاه اعتقادی و آرمانی آن، اهمیت آن را مضاعف می سازد. و برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، علاوه بر دستگاه آموزش و پرورش، پدران و مادران  ( اولیا ) نیز مسوولیت مشترک دارند.

سازمان یونسکو توصیه می کند : «باید راهبردهایی به وجود آید که بتوان خانواده‌ها را در امر آموزش فرزندان خود مشارکت داد». و در فصل سوم قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش، ذیل عنوان اصول و مبانی و خط مشی کلی آموزش و پرورش ماده هفتم آمده است که «به منظور تعمیم و توسعه آموزش و پرورش در کشور، زمینه‌های جلب مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش از هر طریق ممکن فراهم آید». به این تربیت، زمینه‌های لازم و مناسب برای همکاری هر چه بیش‌تر بین اولیا و آموزش و پرورش مهیا گردیده است، و حتی با توجه به اهمیت و حساسیت فوق‌العاده موضوع، یکی از وظایف آموزش و پرورش استمداد از اولیا در تعلیم و تربیت تعیین گردیده است، به نحوی که در ماده ۲۶ قانون فوق به این امر مهم عنایت شده است:

«ارتباط مستمر با اولیای دانش‌آموزان و استمداد از آن‌ها در تعلیم و تربیت با توجه به نقش عظیم خانواده در این امر خطیر». اما از آنجا که برابر مقررات مدیران مدارس موظف به تشکیل انجمن اولیا و مربیان می‌باشند و در این راستا می‌توانند نقش کلیدی را ایفا نمایند لذا تقریر اهم وظایف مدیران نسبت به انجمن اولیا و مربیان در ذیل جهت تنویر اذهان اولیا و نیز تاکید این مهم برای مسوولین آموزشگاه‌ها حایز اهمیت است:

۱-برگزاری انتخابات انجمن حداکثر تا پایان مهرماه هر سال (در موارد استثنایی آخرین مهلت ۱۵ آبان ماه است).

۲-هر دو هفته و یا حداقل ماهی یکبار از اعضای انجمن برای تشکیل جلسه دعوت به عمل آید

۳-دعوت برای جلسات عادی و فوق‌العاده به عهده مدیر مدرسه است و در صورت ضرورت، رییس انجمن نیز می‌تواند از اعضا برای شرکت در جلسات دعوت کند.

۴-مدیر مدرسه موظف است اطلاعیه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل های سازمان مرکزی، اداره کل استان، منطقه یا شهرستان را که به منظور اطلاع و یا اقدام برای انجمن مدرسه ارسال می شود، پس از دریافت در اولین جلسه به اطلاع اعضای انجمن برساند و مراتب را در صورت جلسه ثبت کند.

۵-مدیر مدرسه موظف است انجمن اولیا و مربیان، شورای مدرسه، شورای معلمان و شورای دانش‌آموزان را در مدرسه تشکیل دهد و بر چگونگی ثبت و نگهداری سوابق و صورت جلسات مربوط نظارت کند.

۶-مدیر مدرسه موظف است ظرف مدت ۵ روز پس از انجام هر یک از مراحل زیر یک نسخه از صورت جلسه مربوط را به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال کند.

الف- انجام انتخابات انجمن در ابتدای هر سال تحصیلی.

ب- تشکیل اولین جلسه انجمن و انتخاب هیأت رئیسه فهرست اسامی و مشخصات کامل اعضای اصلی و علی البدل با نشانی منزل و محل کار، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، نوع شغل و شماره تلفن آنان در صورت جلسه قید گردد.

ج- انجام هر گونه تغییرات مربوط به اعضای اصلی و جایگزینی اعضای علی البدل.

د- ارایه گزارش عملکرد و بیان و گزارش فعالیت انجمن.

۷- همکاری با انجمن مدرسه به منظور دریافت اطلاعات از تخصص‌ها و مهارت‌های اولیا و استفاده بهینه از مشارکت اولیا.

۸- همکاری با انجمن مدرسه برای معرفی اولیا به مراکز مشاوره خانواده.

۹- همکاری با انجمن مدرسه در جهت برقراری ارتباط دو جانبه با مراکز فرهنگی و دینی و   انجمن های مدارس هم جوار.

۱۰-همکاری با انجمن مدرسه در جهت تامین امکانات تحصیلی دانش آموزان بی بضاعت.

۱۱- هم اندیشی و همکاری با انجمن مدرسه به منظور اجرا برنامه‌های آموزش خانواده.

۱۲- همکاری و هماهنگی با انجمن مدرسه در برنامه‌ریزی و برگزاری گردهمایی اولیا و مربیان به مناسبت اعیاد و تشویق اولیاو مربیان فعال و دانش آموزان کوشا.

۱۳- فراهم آوردن امکانات لازم برای تشکیل کلاس‌های جبرانی، تقویتی، فرهنگی و ورزشی به‌ویژه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان با همکاری انجمن اولیا و مربیان.

۱۴- فراهم آوردن امکانات لازم برای گردش‌های علمی، تربیتی، تفریحی، و زیارتی دانش‌آموزان

۱۵- نظر به این که در مدرسه باید حداقل دوبار در سال از دانش‌آموزان معاینه پزشکی به عمل آید، مدیران مدارس باید با کمک انجمن اولیا و مربیان نهایت همکاری را با مسوولان و سازمان‌های بهداشتی برای تامین و سلامت دانش‌آموزان داشته باشند.

۱۶- در مناطقی که مربی بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی برای اجرای برنامه‌های بهداشتی وجود نداشته باشد و انجمن اولیا و مربیان نیز قادر به  تامین آن نباشد مدیر مدرسه باید در اسرع وقت با تهیه گزارش لازم مراتب را به اطلاع اداره آموزش و پرورش محل برساند تا اقدامات لازم برای اجرای برنامه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و خدماتی ایمنی صورت گیرد.

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جایگاه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) در تولید علم
  • مقاله تعلیم و تربیت در اسلام
  • مقاله تعلیم و تربیت از نظر نهج البلاغه
  • مقاله اهداف تربیت را از دو منظر درون دینی و برون دینی
  • مقاله تاثیر جامعه بر تعلیم و تربیت فرد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۶ مرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.