مقاله کرامت انسانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله کرامت انسانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله کرامت انسانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه  ۴
معنای لغوی کرامت  ۵
معنای اصطلاحی  ۵
منشأ کرامت  ۶
برخی از نشانه های کرامت انسان  ۸
۱-عفو و گذشت  ۸
۲-آغاز به نیکی  ۸
۳-پاسخ بدی با نیکی  ۹
۴- عضو با قدرت  ۹
۵-غمخواری محرومان  ۱۰
امام سجاد(ع) و جوانمردی  ۱۰
منابع و مأخذ  ۱۳

منابع و مأخذ

*قرآن کریم

*صحیفه سجادیه، ابوالحسن شعرانی(مترجم) تهران انتشارات اشکذر، ۱۳۸۷

۱-  آمدی، عبدالواحد، غررالحکم ج۳،۵،۶،۷ دانشگاه تهران ۱۳۶۶

۲- دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، ج۱۲، چاگ دوم، تهران انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، ۱۳۷۷

۳- راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد بن محمد بن فضل، چاپ دوم قم، انتشارات ذوی القربی، ۱۴۲۳ ه.ق

۴- محمد ری شهری، میزان الحکمه، ج۸،۶،۹، حمیدرضا شیخی، مترجم چاپ ۵، قم ، انتشارات دارالحدیث ۱۳۸۴،

۵-جواد محدثی، اخلاق معاشرت ، چاگ ۲۱، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۸

۶- مرتضی مطهری؛ داستان راستان ج۱چاپ ۶۰ تهران انتشارات صدرا، ۱۳۸۹،

۷- معین،فرهنگ فارسی معین، یک جلدی، چاپ دوم، تهران، انتشارات معین، ۱۳۸۲،

۸- ناصرمکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱۲ چاپ سی و یکم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، سال ۱۳۸۹،

مقدمه

صاحبان دل های شکسته، در پی مرهم گذار، چشم به این سوو ان سو می دوزند. غریبان بی پناه، در تنگناهای زندگی درسایه همت و فتوت آزاد مردان می آرمند و مظلومان بلادیده دل را با دست گرم و نوازشگر جوانمردان خوش می سازند و به حمایت و یاری آنان دلگرم و امیدوارند.

اگردرجامعه افراد آزاده ای نباشند که عشق محرومان و ضعیفان را دردل دارند ستمگران روزگار آنان را سیاهتر می کنند و بی دردان، تهیدستان را به روز سیاه می کشانند.

کرامت و جوانمردی، زیباترین آرایش یک انسان است به فرموده امیرالمومنین «ماتزیَنَ الانسانُ بِزینهٍ أَجمَلَ مِنَ الفُتوَه[۱]»

انسان به هیچ زینتی زیباتر از مروت و جوانمردی آراسته نشده است.

معنای لغوی کرامت

کرامت یعنی بزرگی ورزیدن، جوانمرد گردیدن [۲]سخات و جوانمردی و احسان و بزرگواری  بخشندگی و دهش  و بزرگوار داشتن کسی[۳]

راغب می گوید: کرم اگر وصف خدا واقع شود ومراد از آن احساس نعمت آشکار خداست و اگر واصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسندیده اوست که از وی ظاهر می شود. به کسی کریم نگویند مگر بعد از آن که آن اخلاق و افعالی که از وی ظاهر می شود و هر چیزی که در نوع خود شریف است با کرم توصیف شود.[۴]

معنای اصطلاحی

«خود» را ندیدن و برای «دیگران» در قاموس زندگی شخصی، جایی بازکردن و دلی به دست آوردن و تکیه گاهی برای بینوا گشتن

برخورد کریمانه، نشان دادن نوعی، مناعت طبع و بلند همتی. روحیه والا است که دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد. مثل آنکه بدی را با نیکی پاسخ بگویی و قهر و خشونت را با محبت وعاطفه[۵]

کرامت و مردانگی صفت برجسته و ارزشمندی است که به یک اجتماع زنده آبرو می بخشد.

بزرگواری و کرامت نفس در برخورد بادیگران خصیصه آزاد مردانی است که از روی فتوت و جوانمردی اندیشه محرومان را در سرمی پرورانند و مهرشان را در دل، زندگی بدون حضور چنین فرزانگانی نه لذت دارد نه زیبایی. جامعه ای که از جوانمردی خالی باشد غبارمرگ بر چهره اش نشسته است.

این سجیه و خصلت عملی ریشه دردرون  و اندیشه دارد و از آنجا به رفتار و معاشرت و برخوردها سرایت می کند[۶]

امام علی (ع) می فرماید: «بُعدُالمَرءِ عَنِالدَنیه فُتُوَةٌ[۷]

جوانمردی دور بودن انسان از پستی و فرومایگی است.

کرامت و مردانگی چیست؟ جز ایثار و گذشت، عفو و مدارا، بخشندگی و نوازش، صبوری و تحمل، همت بلند و حسن خلق، یکرنگی و وفاداری، صداقت و دلجویی[۸]

درحدیثی امیرالمومنین (ع) چار چوب و استخوان بندی مروت و جوانمردی را این گونه بر می شمارد که می تواند معیاری برای هرشخص جهت ارزیابی میزان فتوت خویش باشد.

«نظامُاالفُتُوَةإِحتِمالُ عَثَراتِ الأخوانِ و حُسنُ تَعَهُد الجیران[۹]»

نظام مردانگی، تحمل لغزش های برادران و رسیدگی شایسته به همسایگان است.

منشأ کرامت

خداوند منشأ هر گونه کرامت و بزرگواری

وَلَقَد کَرَمنا بنی آدَمَ و حَمَلنهم فی البرِو البحرِ وَ رَزَقنهم مِنَ الطیباتِ[۱۰]


[۱] عبدالواحد،آمدی، غرالحکم ج۶، دانشگاه تهران، ۱۳۶۶، ص۹۶

[۲] معین،فرهنگ فارسی معین، یک جلدی، چاپ دوم، تهران، انتشارات معین، ۱۳۸۲،ص۷۳۹

[۳] علی اکبردهخدا، فرهنگ دهخدا؛ ج۱۲، چاپ دوم، تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ۱۳۷۷ص۱۸۲۳۰

[۴] راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرانی، چاپ دوم، قم، انتشارات ذوی القربی، ۴۲۳ه.ق ص۷۰۷

[۵] جواد محدثی، اخلاق کعاشرت، چاپ ۲۱، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۸، ص۱۴۷

[۶] همان ص۱۴۹

[۷] عبدالواحد، آمده، غررالحکم ج۳، دانشگاه تهران، ۱۳۶۶، ص ۲۶۰

[۸] جواد محدثی، اخلاق معاشرت ، چاپ ۲۱ قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۸، ص۱۴۹

[۹] عبدالواحد، آمدی، غررالحکم ج ۹، ص۱۸۵

[۱۰] اسراء ۷۰

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۷ خرداد , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.