مقاله کنترل بیولوژیک آفات


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله کنترل بیولوژیک آفات مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله کنترل بیولوژیک آفات نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

کنترل بیولوژیک آفات   ۱
کنترل بیولوژیک یا (Biological Control) شامل سه موضوع اصلی است:   ۷
کنترل بیولوژیک شپشک‌ها   ۱۱
کنترل بیولوژیک شپشک‌های نرم تن   ۱۱
کنترل بیولوژیک شته ها   ۱۴
شته ها   ۱۴
کنترل بیولوژیک سفید با لکها و کنه ها   ۱۸
مبحث کنترل بیولوژیک کنههای تارتن   ۲۱
کنترل بیولوژیک مگس های مینور و پروانه‌ها   ۲۱
مگس‌های مینوز   ۲۱
پروانه‌ها   ۲۴
تولید این باکتری‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟   ۲۴
تکثیر و رها سازی دشمنان طبیعی   ۲۵
پرورش و تکثیر دشمنان طبیعی   ۲۵
منابع :   ۲۸

کنترل بیولوژیک آفات

انسان در عصر حاضر با مسائل زیادی در ارتباط با تلفات محصولات کشاورزی رو به رو است. خشکسالی، تنش حرارتی و شرایط نامناسب انبارداری می‌توانند از جمله عومل مهم ، به از بین رفتن این محصولات منجر شوند، اما شاید بتوان گفت؛ نقش آفات و بیماری‌های گیاهی در این میان برجسته‌تر است و هر ساله مقادیر زیادی از انرژی کشاورزان رامی گیرد ودر عوض خسارت هنگفتی نصیبشان می‌شود.

به گزارش گیاهپزشکان ایران و به نقل از ایسنا، کشورهای توسعه یافته با بهره گرفتن از خرد، دانش و فناوری‌ نوین توانسته‌اند تا حد زیادی از خسارات آفات و بیماری‌های در امان باشند تا جایی که بسیاری از این کشورها اکنون با مساله مازاد تولید مواجه‌اند. این در حالی است که که کشورهای در حال توسعه متاسفانه هم چنان تاوان سنگین ناتوانی خود در بهره‌گیری از فناوری مدرن را می پردازند. ناآگاهی و عدم دسترسی به روش‌های جدید کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و تکیه بر روش‌های سنتی و پرخطری چون استفاده مکرر و بی رویه از سموم آفت کش‌ها، باعث شده این کشورها نه تنها موفقیتی در این زمینه نداشته باشند که انسان و محیط زیست را نیز قربانی فعالیت‌های نادرست خود کند.

در سال های اخیر با توجه بیشتر بشر به محیط زیست، نگاه جستجوگر انسان توانسته راه‌های برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی بیابد که مفید و در عین حال بیشتر از دیگر راه ها کارها به طبیعت نزدیک باشد. یکی از این روش‌ها ، کنترل بیولوژیک نام دارد که در برنامه مدیریت تلفیقی آفات لحاظ شده است.

همچنین آلودگی شیمیایی محیط زیست به آفت کشها وخطرات ناشی از آن برای انسان به حدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که نیازی به توضیح اضافی ندارد اما مشکلات ناشی از مصرف بی رویه آفت‌کشها زمانی ملموس تر می شود که بدانیم ادامه این روند نامطمئن موجب طغیان افات و حتی بدتراز آن ظهور آفات جدید می شوند.

کنترل بیولوژیک را می توان استفاده هدفمند انسان از موجودات زنده قبیل شکارچی‌ها، پارازیتوئیدها، عوامل بیماری‌زا و غیره به عنوان دشمنان طبیعی دانست به نحوی که با بکارگیری آنها، جمعیت آفات کاهش یافته و خساراتی به مراتب کمتر از آنچه ممکن می‌بود وارد سازند.

در همین زمینه دکتر محمدرضا رضاپناه ـ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ـ  در چهارمین هم‌اندیشی توسعه کنترل بیولوژیک افات گیاهی با یادآوری اینکه براساس اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید درآن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی شده وفعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یاتخریب غیر قابل جبران ملازم پیدا کند ممنوع است ادامه داد: استفاده ناآگاهانه، بی مورد، بی رویه و بیش از حد معمول از سموم شیمیایی ، ناهنجاریها و نابسامانیهای متعددی را به دنبال دارد.

وی افزود: با توجه به روند مصرف محصولات ارگانیک متوجه خواهیم شد که افرادی که به هیچ وجه خریدار محصولات ارگانیک نبوده‌اند کاهش یافته و در مقابل آمار خریداران محصولات ارگانیک رو به افزایش است.

رضاپناه با اشاره به اینکه مصرف کودهای شیمیایی در ایران در چهل سال اخیر حدود ۷۵ برابر شده است ادامه داد: حدود دو دهه برای کنترل بیولوژیک آفات گیاهی تلاشهایی شد ولی متاسفانه به نظر می‌رسد این روش مقهور توسعه کنترل شیمایی شد.

عضو هیات عملی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور باقی مانده سموم را یک موضوع انتزاعی در کشور دانست و افزود: براساس آمار اعلام شده در سال ۱۹۹۵، دو میلیارد کیلوگرم آفت کش در سراسر جهان مصرف می‌شود که تنها سه درصد آفت کشی که استفاده می‌شود به آفت می‌رسد.

وی ادامه داد: اخیرا در اسپانیا مشخص شده که در ۱۰۰ درصد مردم آثار باقی مانده سموم قابل تشخیص است که قطعا اگر این آزمایش در کشورهای دیگر نیز انجام شود موارد مشابهی به دست می‌آید.

او خاطرنشان کرد:۵۰ درصد کل عوارض مربوط به آفت کشها و ۷۲٫۵ درصد مسمومیت‌های کشنده حاصل از آنها در کشورهای در حال توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه با یکسری اقدامات ساده می توان به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کرد افزود: در این قضایا قطعا نیازمند برنامه‌ریزی و عزم ملی هستیم و یک برنامه جاری بلند مدت با متولی مشخص ضرورت دارد.

 

کنترل بیولوژیک موثرترین راهکار مبارزه با آفات گیاهی است

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران موثرترین راهکار مبارزه با آفات گیاهی به‌ویژه سن گندم را کنترل بیولوژیک اعلام کرد.

عزیز خرازی پاکدل در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت : هم اکنون در جهان کنترل بیولوژیک حشرات و آفات یک درصد مبارزه با کار آفات گیاهی را تشکیل می دهد و این رقم باید به حد استاندارد برسد.

وی افزود : مبارزه با آفات گیاهی از طریق کنترل بیولوژیک باید به ۲۰ درصد برسد، زیرا کنترل ها و مقابله های شیمیایی خطرات جبران ناپذیری برای گیاه و محیط زیست به دنبال دارد.

خرازی پاکدل عنوان کرد: در روش کنترل بیولوژیک سایر حشرات غیرمضر برای گیاه که می توانند حشره یا آفت مورد نظر را نابود کنند ، وارد مزرعه می شون و به این ترتیب بخش زیادی از آفت در تقابل طبیعی جانداران بدون استفاده از هیچ سم و ابزاری از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد : سمپاشی هوایی ، حشرات را در مقابل سموم شیمیایی مقاوم می کند و این روش دوز سم را به شکل وحشتناکی افزایش می دهد.

این مسئول یادآور شد : حشرات از جمله سن گندم نباید به طور کل نابود شوند بلکه جمعیت آنها باید کنترل شود زیرا حضور آنها در زنجیره غذایی لازم است.

خرازی بیان داشت : در سال زراعی گذشته ۳۰ درصد سن های گندم در مزارع زیر کشت کرج توسط مگس ها از بین رفتند.

این کارشناس رشته حشره شناسی ، انتخاب انواع مقاوم بذر گندم در مقابل آفت سن و تغییر زمان کشت و برداشت را از دیگر راههای مبارزه با این آفت اعلام کرد .

بیوتکنولوژی و اهمیت آن در کنترل بیولوژیک آفات و بیماریهای گیاهی در کشاورزی مدرن

با توجه به اهمیت محیط زیست انسان و حفاظت صحیح از آن و بهره‌برداری از پتانسیل تعادل اکولوژیک طبیعت می‌توان روند مناسبتری را جهت کنترل آفت و بیماریهای گیاهی در کشاورزی امروزه برگزید. از این روی در این مقاله به معرفی مقوله‌های مختلف از جمله پارازیت‌کننده‌های عوامل بیماری‌زا در حشرات و بیماریهای گیاهی پرداخته شده است تا با جستجو کردن نحوه زیست و شناسایی این میکروارگانیزمهای مفید در شرایط اکوسیستم کشاورزی بتوان از کنترل بیولوژیک در زمان صحیح بهره‌برداری نمود تا از کاربرد بیش از حد سموم شیمیایی جلوگیری شود

کنترل بیولوژیک آفات

کنترل بیولوژیک پدیده‌ای طبیعی است که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات می‌باشد. کنترل بیولوژیک ممکن است به صورت طبیعی یا با دخالت انسان اتفاق بیافتد، که به این نوع کنترل، کنترل بیولوژیک کاربردی اطلاق می‌شود.

کنترل بیولوژیک

– طبیعی؛

– کاربردی.

کنترل بیولوژیک پدیده‌ای طبیعی است که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات می‌باشد. کنترل بیولوژیک ممکن است به صورت طبیعی یا با دخالت انسان اتفاق بیافتد، که به این نوع کنترل، کنترل بیولوژیک کاربردی اطلاق می‌شود.

کنترل بیولوژیک یا (Biological Control) شامل سه موضوع اصلی است:

۱) انواع موجودات آفت هدف؛

۲) انواع دشمنان طبیعی؛

۳) روش‌های بکارگیری دشمنان طبیعی

۱) انواع موجودات آفت هدف

الف) بطور کلی حشرات مهم‌ترین گروه از موجوداتی هستند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک به عنوان هدف مطرح بوده‌اند. آفات (حشرات) به دلیل ازدیاد، تنوع گونه و مهاجرت به نقاط جدید موجبات ورود حشرات شکارگر از مناطق دیگر را برای کنترل‌شان ایجاد کرده‌اند.

اما مهم‌ترین راسته‌ای که تعدادی از گونه‌های آن تحت کنترل بیولوژیک قرار گرفته‌اند راسته (Hemiptera) می‌باشد.

در جلسات قبل گفته شده که راسته (Homoptera) در بر گیرنده شته‌ها، شپشک‌ها، سفیدبالک‌ها و پسیل‌ها می‌باشند. همین حشرات هستند که در روی گیاهان زینتی جزء مهمترین آفات محسوب می‌شوند لذا امکان کنترل بیولوژیک آفات گیاهان زینتی بسیار زیاد است.

چرا بیشترین برنامه کنترل بیولوژیک برعلیه حشرات راسته (Homoptera) صورت می گیرد؟

بدلیل اینکه تعداد زیادی از گونه‌های راسته (Homoptera) به همراه گیاهان زینتی و محصولات کشاورزی از منطقه پراکنش بومی خود وارد منطقه جدیدی شدند که فاقد دشمنان طبیعی بودند. لذا برای مبارزه با این آفات، دشمنان طبیعی این حشرات نیز از منطقه پراکنش آن‌ها به منطقه جدید وارد شدند تا تحت کنترل در آیند. در ضمن بسیاری از حشرات این راسته مانند شپشک‌ها غیر متمرکز بوده بنابراین امکان کنترل بیولوژیک آن‌ها فراهم است.

ب) گروه دیگری از حشرات مورد نظر در برنامه‌های کنترل بیولوژیک کنه‌ها هستند. مخصوصاً سه خانواده (Eriophidae)، (Tarsonemidae) ،(Tetranychidae) جزء مهم‌ترین کنه‌های گیاهخوار هستند که بر علیه آن‌ها کنترل بیولوژیک انجام شده است.

ج) دسته دیگر این حشرات، حلزون‌ها و راب‌ها هستند که به آن‌ها لیسَک نیز گفته می‌شود. برای کنترل بیولوژیک حلزون‌ها و راب‌ها کوشش‌هایی انجام شده است ولی نتیجه بخش نبوده است.

د) گروه دیگری از موجودات مورد بحث، علف‌های هرز هستند، بطور کلی ۱۱۶ گونه از علف‌های هرز در ۳۲ خانواده با عنوان هدف برنامه‌های کنترل بیولوژیک تاکنون مطرح بوده‌اند که ۵۰ درصد آن‌ها متعلق به سه خانواده Cactacea ، Mimosacea ، Asteraceae هستند.

ذ) علاوه بر این‌ها، بیماری‌های گیاهی و مهره‌داران هم می‌توانند از اهداف برنامه‌های کنترل بیولوژیک باشند، حتی انسان می‌تواند در برنامه‌های کنترل بیولوژیک به عنوان یک هدف قلمداد شود.

۲) انواع دشمنان طبیعی

مبحث دوم انواع موجوداتی هستند که برای کنترل بیولوژیک آفاتی که ذکر کردیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الف) حشرات پارازیتوئید از عمومی‌ترین دشمنان طبیعی آفات به شمار می‌آیند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های کنترل بیولوژیک در مورد حشرات پارازیتوئید بیشتر درباره‌ی دو راسته (Hymenoptera) یا بال‌غشائیان و زنبورها یا (Diptera) می‌باشد.

در راسته (Hymenoptera)، زنبورهای بالا خانواده (Ichneumonoidae) و بخصوص دو خانواده (Braconidae) و(Ichneumonidae) دارای اهمیت بیشتری هستند.

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت آفات مهم گیاهی
  • مقاله مبارزه بیولوژیک با آفات گندم
  • مقاله کنترل بیولوژیک آفات
  • مقاله آفات و بیماری های سبزی و صیفی
  • گزارش کارآموزی آفت کش ها
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.