پاورپوینت تاریخ هنر چین


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت تاریخ هنر چین مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۸  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت تاریخ هنر چین نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه:
صنایع دوره نوسنگی
حدود هزارة پنجم تا قرن هجدهم قبل ازمیلاد
هنر رسمی و عصر مفرغ
قرن هجدهم تا دوازدهم قبل از میلاد
منابع و ماخذ:

منابع و ماخذ:

هنر چین-مولف، مری تریگیر،مترجم فرزانه طاهری

مقدمه:

چین، در سرتاسر تاریخ طولانی ثبت شده‌اش، توانسته است مرزهایش را تقریباً بدون آنکه خود به تهاجمی دست زند حفظ کند. این امر مسلم که هر ادبیات و هم هنرها در چین در طی چندین هزاره وابستگی متقابل بسیار چشم‌گیری داشته‌اند، خود مؤید این نظر است که فرهنگ چین نیز به همین اندازه عاری از گسست بوده است. با این همه، فرهنگ چینی که تجلی آن را در هنرها و هنرهای کاربردی می‌یابیم، سنتی ناب و خالص نبوده است.

کنجکاوی و علاقه به نقش‌مایه‌های خارجی که از همسایگان شرقی و غربی وام گرفته می‌شده به استادی در فن و گنجینه‌ای غنی از سبک‌های مختلف شکل داده است، اما عشق به سنت، حفظ تجانس را تضمین کرده است. هرگاه نقش‌مایه‌ها و سبک‌ها جذب سنت چینی شده‌اند، در طی قرون، هم سو با علاقه به کهن‌گرایی که در بخش اعظم هنر چینی جاری است بارها از نو سربرداشته‌اند. همین علاقه ما را به این دیدگاه سوق می‌دهد که چین فرهنگ هنری کی پارچه و خود بسنده‌ای دارد.

یکی از پرنفوذترین واردات پذیرش آیین بودایی و در قرن دوم ق‌م بود که فرهنگ دینی و فلسفی جدیدی را با هنر و شمایل‌نگاری ملازم آن به چین آورد. در پی آن، سبک‌های جدید نقاشی فیگور و پیکره‌سازی، و نیز الگوهای جدید در طراحی معابد، اثاث و تزیینات آن‌ها لازم افتاد؛ جذب این‌ها قرن‌ها به طول انجامید.

بخش اعظم هنر بودایی از سنت‌های آسیای مرکزی الهام می‌گرفت که خود ریشه در الگوی اصلی در شمال هند داشتند. در چین، شمایل‌نگاری بودایی نقشی مهم در پیکره‌سازی و نقاشی داشته است. پیکره‌های بزرگ مقایس پیش از این، قالب هنری بومی مهمی نبودند، اما در قرون پنجم و ششم دیگر نقش برجسته‌های باابهت و پیکرهای سنگی بی‌تکیه‌گاه برای غار. معبدها و بناها چوبی ساخته می‌شد. در سده‌های میانه، و بعدتر، سبک‌های هنری تبتی، مغولی و گورکانیان هند در چین در دوره‌های محبوبیت و نفوذ یافتند، اما تأثیر آن‌ها در کل چندان گسترده نبود.

رشد لایه‌بندی در جامعة چین تنوع بیشتر در سبک‌های هنری و تنوع بیشتر در مواد و مصالح کار را اقتضا می‌کرد. از همان مراحل اولیه، مهارت در تزیینات سطح، چه باکنده‌کاری روی سنگ یا ریخته‌گری فلزات، در چین به وجود آمد. نقش‌مایه‌های به کار رفته به صورت تزیینات نقش شده بر سفالینه‌ها تا به امروز باقی مانده‌اند.

از دورة زمامداری دودمان‌ هان، نقاشی و خوشنویسی معتبرترین شاخه‌ها هنر بیانی بوده‌اند. این هنرها، که اهل قلم نیز دستی در آن‌ها داشتند، با فلسفة زندگی آنان عجین است. خوشنویسی، که از دیرباز یکی از قالب‌های جدی هنر تلقی می‌شده است. بیان‌گر قدرت شخصیت خطاط است و بنابراین چیزی فراتر از کلمات نوشته شده را بیان می‌دارد.

در قرن بیستم، به دلایل سیاسی و عقیدتی، شاهد تلاش برای وارد کردن سبک خارجی (به صورت نقاشی رنگ روغن و پیکره‌سازی روسی) به منظور پرکردن خلأ مفروض در هنرهای بومی معاصر بوده‌ایم. به سفارش حکومت مؤسساتی برای تعلیم نقاشان و پیکره‌سازی برای تولید «هنر رسمی» با سبک و شیوه‌ای بیگانه با سبک‌های تثبیت شدة چینی به وجود آمده است. این امر در شکل فعلی‌اش شاید حرکتی گذرا باشد، اما به هر حال حرکتی است که با خود تغییری عظیم در آموزش هنر و درک بیشتر کاربردهای هنر به همراه آورده است و شاید در چین تأثیراتی ماندگار داشته باشد.

با این که هنرها و هنرهای کاربردی در چین، پیوسته مفاهیم خارجی در جذب کرده‌اند، همگی گویی سبکی قابل شناسایی دارند؛ و این گواهی است بر ثبات جامعة چین. در جامعه‌ای چین تجاری، تماس با خارج عمدتاً از طریق داد و ستد بوده است، گو که در زمان‌هایی تجارت به معنای پیشکش دادن و گرفتن و مبادله به معنای ادای احترام بوده است. هر تلاشی برای شناساندن سبک چینی باید پیچیدگی فرهنگی‌ای را لحاظ کند که طی پنج هزار سال ساخته شده بی آن که چیزی را به دور بیندازد. کهن‌گرایی در چین، که با پیچیدگی بسیار غریبی همراه بوده است، گویی سبب شده که ذوقی متکی به خویش دست نخورده باقی ماند و سبکی چند وجهی خلق شود.

 

صنایع دوره نوسنگی

حدود هزارة پنجم تا قرن هجدهم قبل ازمیلاد

در شبه قارة چین دورة نوسنگی مردمانی می‌زیستند که در گستره‌ای وسیع پراکنده بودند، در کنار دره‌های رود زرد و شاخابه‌های آن، در دشت‌های باتلاقی شان‌دونگ‌ کنونی، و در سمت جنوب بر کنارة یانگ تسه و دورتر. دست که از هزارة پنجم ق‌م این اقوام گوناگون در دهکده‌هایی سکونت داشتند، زمین را شخم می‌زدند، شکار و ماهی‌گیری می‌کردند. از همان اوایل این دوره خوک و سگ را اهلی کردند و ظروف گلی و ابزاری ساده از سنگ و استخوان [۱] ساختند. امروزه از روی شکل و نقوش سفالینه‌های آنان ذوق بصری‌شان را می‌توان ارزیابی کرد. تا جایی که ما می‌دانیم، از دورة نو سنگی هیچ کنده‌کاری یا دیوارنگاره‌ای باقی نمانده است، و به نظر می‌رسد که هنرمندان این جوامع سفال‌گران بوده‌اند. آنان ظروف سفالی را به روش فتیله چین، ورقه‌ای، یا حجم‌سازی در اشکال مختلف که رفته رفته متنوع‌تر می‌شد می‌ساختند و در دمای پایین می‌پختند. در اغلب جوامع نوسنگی ظروف با دو کیفیت تولید می‌شد. سفالینه‌های خاکستری با اثر ریسمان فشرده بر آن برای استفادة روزمره به تعداد زیاد تولید می‌شد، اما ظروف با صناعت و تزیینات ظریف‌تر نیز یافت می‌شدند. ظروف اولیة منطقة شان‌شی (هزارة پنجم تا چهارم ق‌م) و ظروف متعلق به جوامع ساکن شمال غرب (هزارة سوم تا دوم ق‌م) یک دست و صیقل خورده بودند و نقوشی با گلابه به رنگ‌های مشکی، قرمز و سفید بر آن‌ها ایجاد می‌شد؛ در جانب شرق و جنوب، مردمان سفالینة مشکی ظروفی بی‌آرایه با اشکالی غریب می‌ساختند.

تصویر دورة طولانی بین حدود ۴۰۰۰ ق‌م تا حدود ۱۷۰۰ ق‌م، که هنوز کامل نشده است، نشان می‌دهد که نخستین سکونت‌ گاه‌ها در حوضة مرکزی رود زرد و در درة رود وی شکل گرفتند. در میان سکونت‌ گاه‌های کرانة رود زرد در دورة نوسنگی، سکونت گاه واقع در بان‌پو در نزدیکی شیان کنونی بهتر از بقیه حفظ شده است؛ در آن‌جا دهکده‌ای بزرگ در کرانة رود از حفاری بیرون آمده و حفظ شده است. محوطة بان‌پو که احتمالاً در دو مرحله و در طی دوره‌ای طولانی (ح ۴۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ق‌م) مسکون بوده است، از سکونت گاهی گسترده تشکیل شده با یک تاحیة مسکونی مشخص متشکل از خانه‌های مدور کوچک [۲، ۳] و یک محل اجتماعات، یکی ناحیة دفن مردگان دور از دهکده، و ناحیة سفال‌گری با کوره‌های سادة فراکش [جریان هوا از بالا]. سفال‌گران بان‌پو از نقش‌مایه‌های تزیینی شاخصی استفاده می‌کردند که کل این فرهنگ را (که ابتدا به عنوان محوطة یانگ‌شاو شناخته‌ می‌شد) «سفالینة منقوش» نام داده است. نقش‌مایه‌های ماهی و سر انسان با «هالة» سه گوش بان‌پو [۴]، که امروزه معنای نمادین آن‌ها را فقط به حدس و قرینه می‌توان دریافت، به تدریج به سمت انتزاع حرکت کردند. این حرکت از بازنمایی با انتزاع در بسیاری از تزیینات دیگر سفالینة منقوش شمال چین تکرار شده است. برای نمونه، در نقش‌مایه‌های گل در هنان می‌توان این حرکت را دید. در این ظروف حرکت پرپیچ و تاب نقش‌مایه نیم‌رخ ظرف را چنان کامل می‌کند که تردیدی باقی نمی‌ماند که تزیین‌گر آن را عامدانه و آگاهانه انتخاب کرده است. سفال‌گران شبه قارة چین دغدغة وحدت شکل و تزیینات را کماکان حفظ کرده‌اند. و از این لحاظ باید سفال‌گری دورة نوسنگی را بخشی از یک سنت دیرپا دانست که تا به زمان حال در چین ادامه داشته است.

شاید چشم‌گیرترین مخلوقات تزیین‌گران سفالینة منقوش ظروفی باشند متعلق به سکونت‌گاه‌های غربی دورة نوسنگی متأخر در کنارة رود تائو در کان سو. در این ناحیه فرهنگ نوسنگی مربوط به سکونت گاه‌های رود وی حتی تا دروة تاریخی نیز ماقی ماند. یافته‌های به دست آمده از بان شان [۵، ۶]، ماچانگ و شین‌دیان [۳۷] همگی دارای تزییناتی پر از ریزه‌کاری و غنی‌اند با نقوش سنتی خطی مشکی، قرمز و گه گاه سفید. نقش‌مایه‌های چرخان و هندسی را می‌توان در کنار نقش‌مایه‌های بازنمایندة جانوران دید. پیش‌روی از بازنمایی به سوی انتزاع از قرار سیری پیچیده و ناهموار داشته است. رنگ‌ها با خطوطی  ضخیم و نازک کشیده شده‌اند و نقش‌مایه‌های پر کنندة فضاهای خالی و رنگ‌های توپر نیز به کار رفته‌اند. باور شایع این است که این ظروف را به ته ریش ریش یک تکه چوب یا خیزران رنگ می‌زدند، زیرا قلم‌مو بعداً اختراع شد.

شباهت‌های میان تزیینات گان‌سو و سایر تزیینات دورة نوسنگی در آسیای غربی پرسش‌هایی دربارة خاستگاه‌های فرهنگ گان‌سو پیش ‌می‌آورد: آیا ممکن است سرچشمة آن را در صحرای آسیای مرکزی یافت؟ پژوهش‌های اخیر در چین مؤید منشاء بومی این فرهنگ‌اند، تا حدودی به دلیل این که سکونت گاه‌های شمال غرب چین به دوره‌ای جدیدتر (۳۵۰۰ تا ۱۷۰۰ ق‌م) تعلق دارند. محوطه‌های باستانی مرکزی چین همگی بسیار قدیمی‌ترند (۵۲۰۰ تا ۳۵۰۰ ق‌م)، و به همین دلیل به نظر می‌رسد که حرکت فرهنگ از مرکز به جانب شمال غربی بوده است. مسئلة تقدم و تأخر فرهنگ‌های نوسنگی چین به تدریج روشن و روشن‌تر می‌شود، و اکنون می‌توان گفت که تزیین‌گران سفالینة منقوش ناحیة مرکزی رود زرد به زمانی پیش از مردمان سفالینة مشکی (۳۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ق‌م) در شان دونگ و ناحیة جنوب شرقی تعلق دارند و هر چند در برخی جاها به نظر می‌رسد مردمان سفالینة منقوش و سفالینة مشکی هم عصر بوده‌اند، از قرار معلوم هیچ شاهدی در تأیید این نظریه در دست نیست که یکی از دیگری مشتق شده باشد.

مردمان سفالینة مشکی، که اول بار در محوطة چنگ‌زی‌یای در شان‌دونگ شناسایی شدند، در ناحیه‌ای وسیع ساکن بودند که از ساحل شرقی تا ناحیة بادرفنی حوضة مرکزی رود زرد را که خاکی حاصل‌خیز داشت در بر می‌گرفت. هر چند مادة صنعت‌گری‌شان عمدتاً استخوان و سنگ و سفال بود، از ردهای به جامانده در مدفن‌ها (رد شیئی که در هنگام تدفین بر خاک دور و بر بوده و بعد برداشته شده است) به نظر می‌رسد که این مردمان اولیه سبدهایی نسبتاً خوب و احتمالاً پارچه‌های ساده نیز می‌بافتند. با این حال، مدارک باستان‌شناختی در حدی نیست که بتوان دربارة کیفیت هنری این صنایع آنان داوری کرد. هنرمندان آنان نیز، تا جایی که ما می‌دانیم، فقط سفال‌گران بودند. آنان دست کم سفالینه‌هایی با دو کیفیت عرضه می‌کردند. ظروف روزمرة منقوش به اثر ریسمان فشردن، که شباهت بسیار به همسایگان غربی‌شان دارد، خاکستری‌اند و به انواع و اقسام شکل‌ها برای پخت و پز و نگهداری مواد غذایی تولید می‌شدند. ویژگی بارز سفالینه‌های خاص فقدان تزیینات در آن‌هاست؛ این دسته ظروف به نازکی کاغذ و تردند و با خاک نرم ساخته شده‌اند، و به انواع و اقسام شکل‌های پیچیده و اغلب چند قسمتی درآورده شده و آن‌ها را طور پخته‌اند که مشکی یا سرخ شده‌اند و سپس صیقل داده‌اند. سفالینه‌های غیر روزمرة مردم سفالینة منقوش از لحاظ شکل به کاسه و کوزه محدود بود، اما مردم سفالینة مشکی این تنوع را گسترش دادند و تنگ‌های ناودان‌دار با دسته، آب‌خوری‌های بلند [۷]، دیگ‌های با جدارة صاف و جام‌های پایه بلند نیز می‌ساختند. ساختن این ظروف، که در مواردی به نظر می‌رسد نسخة بدل ظرفی باشد که در اصل از ماده‌ای دیگر درست شده بوده، به روش‌های گوناگون نیاز داشته است. تنگ سه‌پایه با «دگمه‌های» محل اتصال دسته و هر دو طرف دهانه [۸] شاید یکی از این موارد باشد. این نوع سفال‌گری آمیخته به تخیل کاملاً از هنر تزیین سفالینه‌ها فاصله می‌گیرد؛ در این‌جا سفال‌گر صرفاً به فرم و نیم‌رخ اثر خود می‌اندیشیده است. این تمرکز بر ابداع فرم از قرار با کاربرد ماده‌ای غیر عملی و شکننده اهمیتی هر چه بیشتر می‌یابد؛ زیرا می‌شده که این ظروف را صرفاً برای آیین‌های مذهبی یا برای تزیین به کار ببرند. در چین تا چندین قرن بعد دیگر سنت هنرمند – سفال‌گری پدید نماید که قابل قیاس با این هنرمندان باشد.

 

25,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاریخ هنر چین
  • مقاله تأثیر ادیان بر هنر چین
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱ مرداد , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.