پاورپوینت معماری ارگانیک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت معماری ارگانیک مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۲  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت معماری ارگانیک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

معماری ارگانیک
لوید رایت
اهمیت کارهای رایت
شناسنامه حرفه ای رایت
نوشته های رایت
آثار معماری
نتیجه گیری
منابع

منابع و مأخذ:

از زمان و معماری ، منوچهر مزینی

معماری مدرن ، بنه ولو

معماری معاصر غرب ، وحید قبادیان

فضا،زمان،معماری ، زیگفرید گیدئون

پیشگامان معماری نوین ؛ پیتر بلیک

هنر در گذر زمان ؛ هلن گاردنر

دانش نامه قرن بیستم ؛

تأملات در هنر ومعماری- مهندس نوحی

معاری و شهر سازی قرن ۲۰ ؛ دانشگاه شهید بهشتی

آثار معماران ( فرانک لویت رایت ، آلوار آتو ، تادائو آندو …)

معماری ارگانیک:

بالاخره ویوله لودوک ( ۱۸۷۹-۱۸۱۴ ) ، معمار معروف فرانسوی که بر اساس ضد ضوابط هنرهای زیبا قیام کرد ، سازه ساختمان های گوتیک را سازه پویا و دمانیک می دانست . « وی معماران را ترقیب کردکه قوانین طبیعی خلقت را به کار گیرند . همانند مجسمه سازان قرون وسطی که گیاهان و حیوانات را مطالعه می کردند تا بفهمند که چگونه فرمهای آنها همواره یک عملکردی را نشان می دهند و یا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند . لودوک بر این نظر بود که « ارتباط بین عملکرد و سازه یک اصل زیر بنایی در معماری قرون وسطی بود و باید به عنوان یک اصل مهم ، راهنمای هنرمندان مدرن باشد » .

لذا می توان بیان نمود که عقاید رمانتیک های اروپا و آمریکا ، بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی ، زیر بنای فکری معماری ارگانیک را تشکیل می دهد . معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لوئیس سالیوان شکل گرفت . اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرح های فرانک لویدرایت مشاهده کرد .

فرانک فرنس که استاد سالیوان محسوب می شد و سالیوان برای مدتی در دفتر او کار می کرد ، بیشتر تحت تأثیر سبک نئوگوتیک بود . به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ، همه فرمهای طبیعی پویا ( دینامیک ) هستند نیروها و فشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند ، کشش ماهیچه ها و مفاسد هنگامی که موجود حرکت می کند ، طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدفها دیده می شود . تصویری از یک شکل زنده است . اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد ، باید به صورت ارگانیک ساخته شود ، اجزای آن نمی تواند به صورت بخشهای مجزا باشند ، بلکه آنها باید در یک سیستم پویا و شکل پذیر در یکدیگر ادغام شده باشند . بیان در معماری باید ، در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد ارگانیک عمل می کند صورت گیرد . »

همان گونه که در فصل قبل عنوان شد ، سالیوان از پایه گذاران سبک مکتب شیکاگو و معماری مدرن در آمریکا بود . وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت . سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه بوجود آوردن در طبیعت بود. او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود و چنین عنوان کرد : ( بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی به این نتیجه رسیدند که فرم تابع عملکرد است ) یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید .اگر چه معماران مدرن نیمه اول قرن اخیر مانند گروپیوس نیز فرم تابع عملکرد را شعار اصلی خود می دانستند ، ولی آنها فرم را تابع تکنولوژی و عملکرد ماشین می دانستند .

سالیوان در مورد مصالح می گوید : ( سنگ و ملات در ساختمان ارگانیک زنده می شود ) ؛ موضوعی که فرانک لویدرایت ، شاگرد وی ، بهتر از هر معمار معاصر دیگری آنرا در ساختمان هایش نشان داده است .

فرانک لویدرایت به تحقیق یکی از مهمترین و خلاق ترین معماران و نظریه پردازان قرن بیستم می باشد . این معمار در طی ۹۰ سال عمر پر بار خود (۱۹۵۹ -۱۸۶۹) بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر معماری داشته و حدود ۵۶۰ ساختمان اجرا نموده است .

خانه های اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند ، زیرا این خانه ها که غالباً در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند ، در تلفیق و هماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.

از مشخصه های بارز این ساختمان ها می توان به پنجره های سرتاسری ، کنسول نمودن بام و نمایش افقی آن به موازات سطح زمین مسطح و نشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد . از جمله شاخص ترین نمونه های این ساختمانها باید از خانه روبی در حومه شیکاگو نام برد .

در اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمان هایش شکل می گرفت ، در اروپا و آمریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود . این پیشرفت در زمینه معماری ، از نظر تئوری و اجرایی بسیار مشهود و بارز بود .

اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت ، ولی وی آنرا به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود . به اعتقاد رایت ، تکنولوژی وسیله ایست برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود . او در ۲۰ مه ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را در ۹ عبارت ذیل تعریف کرد :

۱- طبیعت : فقط شامل محیط خارج مانند ابرها ، درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزا و مصالح آن نیز می باشد .

۲- ارگانیک : به معنای همگونی و تلفیق اجزاء نسبت به کل و کل نسبت به اجزاء است .

۳- شکل تابع عملکرد : عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است . فرم و عملکرد یکی هستند .

۴- لطافت : تفکر و تفکر انسان باید مصالح و سازه سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد . همانگونه که پوشش درخت و گلهای بوته ها ، شاخه های آنها را تکمیل می کند . مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس .

۵- سنت : تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است .

۶- تزیینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است . رابطه تزئینات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد .

۷- روح : روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود ، بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش یابد .

۸- بعد سوم : بر خلاف اعتقاد عمومی ، بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت و عمق است .

۹- فضا : عنصری است که دائماً باید در حال گسترش باشد . فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند .

شاهکار معماری فرانک لویدرایت و نظریه ارگانیک را می توان در خانه آبشار در ایالت پنسیل وانیا در آمریکا دید .

این خانه که در سال ۱۹۳۷ ساخته شد ، به بهترین شکل ممکن عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نمایش می دهد . موارد طراحی و اجرایی را که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود ، می توان در ۸ مورد ذیل خلاصه کرد :

حداقل دخالت در محیط طبیعی ؛

۲- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشد ؛

– ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی ؛

۴- تلفیق فضای داخل با خارج ؛

۵- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق ؛

۶- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا ؛

۷- نمایش مصالح به همان گونه که هست ، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر ؛

۸- استمر و نمایش مصالح از داخل به خارج نما .

رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود ، به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه ، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار رود .

از نظر وی ارگانیک یعنی تلفیق شدن کل مجموعه و در مورد ساختمان معتقد بود : « ساخته شده توسط افراد از درون زمین ، با تمهیداتی که خود در نظر می گیرند و با توجه به زمان ، مکان ، محیط و هدف . ممکن است آنرا ساختمان محلی ( Folk ) بخوانیم » .

در اروپا هوگو هرینگ ، معمار آلمانی ، ازجمله نظریه پردازان معماری ارگانیک محسوب می شود ، چنانچه وی می نویسد : « روش هندسی ساکن و ایستا است . امروزه تمایل بیشتر به سمت ساختارهای انعطاف پذیر و در نظر گرفتن ساختمان به عنوان یک ارگانیسم زنده می باشد . آنها به سوی کالبدی ارگانیک تمایل دارند . ایده زندگی و حرکت جایگزین انتزاع ، تغییر ناپذیری و سکون می شود . شدن به جای بودن ، این تغییر جهانی است ، این همه را شامل می شود » .

لذا همانگونه که عنوان شد ، عقاید رمانتیک های قرن ۱۹ در آمریکا و اروپا و بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی زیر بنای فکری معماری ارگانیک را تشکیل می داد . معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت و اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن گذشته در نوشتارها و طرح های فرانک لویدرایت مشاهده کرد . از جمله معماران مطرح این سبک در آمریکا در حال حاضر ، فی جونز است که شاگرد رایت بوده است .

هر چند که معماری ارگانیک بر خلاف کارهای میس و کوربوزیه ، صورتی جهانی و فراگیر به خود نگرفت ، ولی با این حال پیروانی در سایر کشورها پیدا کرد . در اروپا در بین معمارانی که طرح های آنها با اصول نظری معماری ارگانیک هماهنگی داشت می توان از هوگوهرینگ و هانز شارون آلمانی ، آلوار آلتو فنلاندی و گروه دیستیل در هلند نام برد .

در ایران هم می توان مهندس هوشنگ سیحون (دفتر کار سیحون، مقابر بوعلی سینا و نادر شاه )مهندس پاسبان حضرت (پارک جمشیدیه )و مهندس مهرداد ایروانیان.( باغ صفای شیراز _ باغ چمران شیراز _ شهرداری شیراز ) و مهندس عامری ( شاگرد فرانک لوید رایت ) وپارک های جنگلی بیشتر شهرهای ایران ( تبریز _ کرمانشاه _ … ) به عنوان معاران و آثار معماری ارگانیک نام برد .

 

لوید رایت

تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را تنها در یک بخش مورد مطالعه قرار داد . از همین رو ، علاوه بر این بخش ، هر جا لازم آید از معماری وی است که رایت رایت آنرا معماری ارگانیک می نامید . مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود ؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست ، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود . پاره ای از اروپاییان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که متحملاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتار های رایت است ، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی ( یا معماری توجیهی : توجیه و توضیح برای هر فرمی که در معماری متجلی می شود . ) تعبیر کردند.

و گیاه و گل از درون طبیعت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است . از این رو ، در این نوع معماری هیچ نصنعی وجود ندارد و در سطور گذشته ، از خانه آبشار رایت بعنوان یک مثال متعالی ارگانیک یاد کردیم . آنچه در این خانه مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد ، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه براستی جزئی از آن شده است . وجود آبشاری روان در دل ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است .

ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است . به جای حجم هایی واضح ، یکنواخت و ملال انگیز ، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد . اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود ، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستان های جالب را پدید آورده است . ونوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح می سازد ، بی آنکه سنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد ، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی می کند ، اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگری در معماری نتوانسته حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود ، و این از پاره ای جهات و در موارد متعد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته می بینند . بت شکنی آنها ممکن است و می تواند موجه باشد ، اما در سرودن شعر آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبوده اند .

آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسمه است و برای ما حائز اهمیت بسیار ، تندیس گونه بودن آن است . اگر به تعبیری تندیس گری را ترکیب حجم ها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد ، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست ، بلکه حاصل ترکیب حجم ها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر میشوند و نیز حجم های تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از این ترکیب را پدید می آورند . دو دیوار عمودی سنگی ( از سنگهای طبیعی تراش خورده وبر هم نهاده شده)در واقع پیوند(rapport ) این ترکیب را بوجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب ( سنگهای نخراشیده ) و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی ( حجم های صاف بتنی ) را به یکدیگر متصل می سازند . اهمیت این کیفیت تندیس گونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معامری مدرن و از جمله به سبب « سبک جهانی » به فراموشی سپرده شده بود ، دوباره در دهه ۶۰ ( و شاید اندکی زودتر ، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم ) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون ، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوع تر ، در آثار معماران معاصر ما متجلی است . ما در مباحث آینده تحت عنوان گرایش های تندیس گرایانه از این کیفیت یاد خواهیم کرد و این بحث را به صورت مفصل تر از سر خواهیم گرفت . اما منشأ این گرایشهای تندیس گرایانه کجاست ؟ چه شد که رایت بدان ها پرداخت و چرا در معماری مدرن به خواب زمستانی فرو رفت ؟

به طور کلی چند منبع برای معماری رایت متصور است . یکی تجلی مظاهر مدرن و اندیشه های تازه ای که ذهن بسیاری از روشن فکران و صاحب نظران و از جمله رایت را هنگامی که وی آغاز به کار کرد به خود خوانده بود . مظاهر مدرن البته جنبه های گوناگون داشت و دارد . در پذیرفتن و به کار گرفتن پاره ای از این مظاهر ، رایت تا اندازه ای محتاط بود به عنوان مثال ، وی تا سالیان دراز بتن مسطح و فولاد را که مواد ساختمانی جدید و مورد استفاده در معماری مدرن بودند به کار نگرفت و در ساختمان های مسکونی ترجیح داد از چوب استفاده کند که در روزگار وی ، مانند حال حاضر ، زیر ساخت تقریباً ۹۰ در صد ساختمان های مسکونی ایالات متحده را بوجود می آورد . به طور کلی رایت نسبت به تمدن ماشینی که بیش از هر جا در ایالات متحد در حال توسعه بود چندان خوش بین نبود . عقاید شهرسازی رایت که در کتاب معروف وی برادایکر ابراز شده همه حکایت از آن دارد که وی زندگی مدرن و اجتماع در شهرهای پر جمعیت را مذموم و برای زندگی آدمی خطرناک می داند . اما جالب این است که جوامع شهری کوچک و کم تراکمی که وی در مدینه فاصله خود ، برادایکر ، پیشنهاد می کند بیش از همه چیز نیاز به وسایل ارتباطی مدرنی دارد که رایت ظاهراً دشمن آنهاست . بعد مسافت بین این جوامع کوچک هم نیاز به اتومبیل و وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلفن را افزایش می دهد . و هم نیاز به احداث جاده ها را که ساختن آنها مستلزم استفاده از وسایل و تکنولوژی جدید است .

در پلانهای خانه رایت نیز فضاهای نسبتاً کوچک و گاه تنگ و تاریک معماری قدیمی جای خود را به فضاهای یکسره پیوسته ای می دهد که معمولاً شومینه ای با آجرهای کم ارتفاع یا سنگ های طبیعی نخراشیده در آنها نقطه تأکیدی پدید می آورد یا به آنها کانون و مرکزی می بخشد . در استفاده آشکار ( Exposed ) از مصالح ساختمانی مانند آجر ، سنگ و چوب نیز گرایش های معماری مدرن در معماری رایت مشهود است .

پلان های خانه های آزادی پلان لیبر ( نقشه آزاد ) لوکوربوزیه و فضاهای یونیورسال میس ون در رو را ندارد و کوتاهی سقف آنها با دالهای گسترده ای که از لبه بام فراتر می رود و ورود نور را به فضاهای داخلی خانه ها محدود می کند باعث تاریکی می شود ، ولی چنانکه مذکور افتاد این نقشه ها نسبت به نقشه های معماری های قدیمی تر از پیوستگی ، یکپارچگی و آزادی بیشتری برخوردارند ، و این یکپارچگی و آزادی را همانند کاربرد آشکار مصالح باید جملگی به گرایش های مدرن این معمار مربوط دانست .

شاهد دیگر بر گرایشهای مدرنیستی رایت و پیشگامی او در این عرصه کتاب قطوری است که به سال ۱۹۱۱ محقق آلمانی، کونوفرانکه ، به زبان آلمانی درباره رایت انتشار داد.این محقق که به عنوان استاد مدعویک سال ۱۹۰۸ در دانشگاه هاروارد به تدریس زیبایی شناسی مشغول بود،به هنگام اقامت خود در ایالات متحده با آثار رایت آشنایی بیشتر و عمیقتری پیدا کرد و نتیجه مطالعات خود را درباره رایت و به طور کلی معماری آمریکایی،در اروپا منتشر کرد.این مطالعات نه تنها اروپائیان مشتاق به رویدادهای قاره جدید را از اوضاع و احوال آن سوی اقیانوس اطلس آگاهانید ، لکه تردیدی نیست که رایت را سرمشق پاره ای از پیشگامان معماری اروپا در روی آوردنشان به معماری مدرن قرار داد . به عنوان مثال ، برلاخه و لوس ، به طور مستقیم ، و گروپیوس و میس ون در رو و لوکوربوزیه بطور غیر مستقیم از گرایشهای رایت متاثر شدند .

علی رغم همه این گرایشهای بسیار آشکار به مدرنیسم در آثار رایت ، و از آن بالاتر قدرت و جسارتی که وی در اعتلا و پیشبر این گرایشها از خود نشان داده است ، منبع دیگری نیز برای معماری و متصور است و آن پاره ای تاثیرات قدیمی ، بویژه در ترکیب حجمهاست که اصل آنها از قرن نوزدهم و محتملا پیشتر است . گیدیون که در ستایش رایت اندکی رو گذار نمی کند ، بحث خود را درباره وی چنین آغاز می کند :« از میان تمام معمارانی که کارشان به قرن نوزدهم باز می گردد ، بی تردید رایت نابغه ای بود. . . اثرات قرن نوزدهم هنوز در آثار رایت باقی بود ، اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی او را یاری کرده باشند تصوری نو در معماری آفرید » .

فیلیپ جانسن نیز که در اوج شکوفایی رایت ، بیشتر متوجه معماران اروپایی و بویژه میس ون دررو بود ، رایت را بزرگترین معمار قرن نوزدهم می خواند .

 

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله فرانک لوید رایت (موزه گوگنهایم)
  • مقاله معماری ارگانیک
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.