پایان نامه الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۰۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

فصل یکم، چرا الکیلاسیون؟   ۱
۱-۱-مقدمه   ۲
۱-۲-وقایع در ایالت متحده   ۳
۱-۳-حوادث خارج آمریکا   ۱۵
۱-۴-نقش الکیل‌دار کردن در بنزین فرمول‌بندی شده   ۲۴
۱-۵-دی‌مریزاسیون   ۲۵
۱-۶- تغییرات به تکنولوژی الکیلاسیون HF   ۳۰
۱-۷-تکنولوژی کاتالیست جامد   ۳۴
۱-۸-خلاصه   ۳۵
فصل دوم، الکیلاسیون چیست؟   ۳۷
۲-۱-مقدمه   ۳۸
۲-۲-خوراک   ۳۸
۲-۳-فرآورده‌های الکیلاسیون   ۳۹
۲-۴-کاتالیزور   ۳۹
۲-۵-واکنشها   ۴۰
۲-۶-متغیرهای عملیاتی   ۴۱
۲-۷-روشهای صنعتی الکیلاسیون   ۴۴
۲-۸-بازدة فرآورده‌های الکیلاسیون   ۵۰
۲-۹-فرآیند الکیلاسیون در ایران   ۵۰
فصل سوم، چگونگی الکیلاسیون   ۵۲
۳-۱-مروری بر فرآیندها   ۵۳
۳-۲-طراحی برای پروسه‌های خنک‌کننده اتوماتیک   ۸۵
فصـل چهارم، شبیه سـازی تجهیـزات با HYSYS   ۹۰
فهرست منابع   ۱۰۱

فهرست منابع

منابع فارسی

مبانی پالایس نفت، تالیف دکتر گیتی ابوالحمد، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، زمستان ۱۳۸۱

منابع انگلیسی

SRI: Sulfuric Acid Catalyzed Alkylation
Alkylation Current Events, presented by Pam Pryor Manager of Technical sales STRATCO, Inc, September 2000

چکیده

انسان امروزی در پی تامین زندگی راحت و مرفه و درعین حال سالمی برای خود است. تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و رشد لحظه به لحظه علوم کامپیوتری در جهت تامین همین نیاز است. وسایل نقلیه جدید نیز ناگفته پیداست که در همین مسیر در حال حرکتند. سرعت بیشتر در عصر سرعت، آرزویی است که پایانی برای آن تصور نمی‌شود. از همین رو کمپانی‌های عظیم و خرد اتومبیل‌سازی سرتاسر دنیا حتی یک لحظه را در این خصوص از دست نمی‌دهند که مبادا  بازار خود را به غیر واگذار کنند. در این میان آنچه که توجه همگان را به خود جلب می‌کند سوخت مورد نیاز این مرکبهای تیزروست. بخش عمده‌ای از این سوخت، اختصاص به بنزین دارد. بنزین از زمانی که اولین خودرو بنزینی ساخته شد به جرات می‌توان گفت مهمترین و استراتژیک‌ترین فرآورده نفت محسوب می‌شود. فرآورده‌ای که نه تنها از نظر اتومبیل سازان و اتومبیل سواران مورد توجه است بلکه برای اقتصاددانان و سیاست‌مداران به ابزاری برای اعمال قدرت تبدیل شده است.این تحقیق قصد بررسی اهمیت این فراورده برای هیچکدام از گروههای بالا را ندارد بلکه بیشتر سعی شده تا معرف سوختی سالم و پاک برای محیط زیست باشد. آری تا زمانی که محیط پاک و هوایی سالم نداشته باشیم نه می‌توانیم اتومبیل بسازیم که سوار شویم تا بخواهیم سیاست بورزیم و در رفاه زندگی کنیم. از همین رو این تحقیق در ابتدا به بررسی مشکلات بوجود آمده در ایالات متحده آمریکا بر اثر استفاده از MTBE به عنوان مکملی پاک برای بنزین که ایجاد عدد اکتان بالا تر و درنتیجه سرعت بیشتر نماید می‌پردازد و در ادامه الکیلیتها را به عنوان جایگزین مناسب و پاک برای MTBE معرفی می‌نماید. سپس فرایند الکیلاسیون را تشریح می‌نماید. پس از معرفی الکیلاسیون یکی از معروفترین فرایندهای الکیلاسیون که در آن از به عنوان کاتالیست استفاده می‌شود را ارائه می‌نماید. فصلی که در انتها آمده است شبیه سازی ۴ عدد از تجهیزات مطرح شده در فرایند مذکور است که به وسیله نرم افزار HYSYS صورت گرفته‌است.

امید آنکه این تحقیق و تحقیقاتی از این دست، به اعتلای علم در ایران و رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در جهان یاری رساند.

۱-۱-مقدمه

پالایشگاههای تمام جهان در تلاشند که فرمول بنزین را طوری اصلاح کنند که قادر باشند سوالات قوانین زیست محیطی را پاسخگو باشند.

در آمریکا ۱۲۱ میلیون نفر جمعیت ( نزدیک به نصف جمعیت آمریکاست) در مناطقی زندگی می‌کنند که از نظر هوا در وضعیت استاندارد نیست. سازمان حفاظت از محیط زیست EPA اخیرا سختگیریهای بیشتری نسبت به لایه اوزن انجام می‌دهد و بویژه نسبت به مناطقی که قوانین مربوطه را اجرا نمی کنند فشار بیشتری برای استفاده از بنزین اصلاح شده (RFG ) اعمال می نماید. به علاوه کاهش انتشار مواد فرار آلی و نیتروکسیدها در حال حاضر از اهداف فاز ۲ عملیات پاکسازی هوا محسوب می گردد. در همین زمان اتومبیل سازان در خواست بنزینی با سطح سولفور پایین تر شاخص توانایی به حرکت درآوردن Drive Ability (DIS) پایین تر و حذف MMT از بنزین را دارند.

این طور که به نظر می رسد در آینده استفاده از MTBE در بنزین اصلاح شده (RFG) کاهش پیدا خواهد کرد. دیگر کشورها نیز به تبعیت از قوانین زیست محیطی آمریکا و درسهای بسیاری که از آزمون و خطا آنها گرفته اند قوانین زیست محیطی جدیدی وضع کرده اند.

بانک جهانی استفاده از بنزین بدون سرب را برای کل جهان ممنوع کرده است و مراکز پر جمعیت را به سمت استفاده از بنزین اصلاح شده برای کاهش آلودگی هوا سوق می دهد.

اهمیت الکیلاسیون برای پالایشگاه ها به حدی است که به او نام طلای مایع برای بنزین اصلاح شده داده اند. افزایش ظرفیت الکیلاسیون به خوبی از دهه گذشته در آمریکا در حال تحقق است. بسیاری از پالایشگاهها دست به اصلاح و افزایش ظرفیت واحد های موجود نموده اند و در موارد معدودی نیز واحدهای جدیدی برای این منظور احداث شده است. ظرفیت الکیلاسیون در خارج از آمریکا نیز از رشد خوبی برخوردار است. افزایش ظرفیت تبدیل، به اضافه‌ی افزایش درخواست برای بنزین در بسیاری از مناطق جهان با احداث واحدهای جدید الکیلاسیون قابل جبران است. این نیاز برای بنزین بیشتر همراه با نیاز برای بنزین پاکتر نیز می باشد. شکل۱-۱ نشان دهنده تاریخچه رشد ظرفیت جهانی الکیلاسیون است.

۱-۲-وقایع در ایالت متحده

قانون اصلاحیه هوای پاک (CAAA) در سال ۱۹۹۰ بزرگترین نیرو برای افزایش ظرفیت الکیلاسیون در ایالات متحده بود. یک قسمت از CAAA اکثر بخشهای آلوده‌ی ایالات متحده را ملزم به اصلاح بنزین نموده بود. سایر مناطق ایالات متحده نیز می توانستند به صورت داوطلبانه در این برنامه حضور داشته باشند ولی پس از مدتی آنها نیز باید وارد برنامه می شدند. برنامه بنزین اصلاح شده (RFG) از ژانویه ۱۹۹۵ آغاز شد.

در حدود ۲۵ درصد از بنزین فروخته شده در آمریکا در سال ۱۹۹۵ اصلاح شده بود که این مقدار در سالهای بعد به این  ترتیب رشد کرد: ۲۹ درصد در سال ۹۶، ۳۱ درصد در سال ۹۷، ۳۲ درصد در سال ۹۸، ۳۳ درصد در سال ۹۹ و ۳۳ درصد در ۴ ماه ابتدایی ۲۰۰۰٫ مناطقی که در حال حاضر بنزین اصلاح شده دریافت می کنند و یا احتیاج به کنترل اوزون دارند در شکل ۱-۲ نشان داده شده است.

۱-۲-۱- قوانین ایالات متحده

 مخصوصا CAAA قصد دارد تا میزان ترکیبات آلی (VOC) منتشر شده را در طول تابستان و آلاینده های سمی هوا را در طول سال کاهش دهد؛ سمومی از قبیل بنزن،۱و۳- بوتادین، فرمالدهید، استالدهید و مواد آلی پلی سایکل. هدف فاز یک کاهش ۱۷ درصدی (در ایالات شمالی)  و ۳۷ درصدی (در ایالات جنوبی) VOC و ۱۷ درصدی سموم در طی سالهای ۱۹۹۵- ۱۹۹۹ نسبت به سال پایه ۱۹۹۰ بود. برای فاز دوم که از سال ۲۰۰۰ آغاز شده، اهداف بیشتری مانند کاهش ۲۷ درصدی VOC و ۲۲ درصدی سموم به علاوه الزام به کاهش ۸/۶ درصدی اکسیدهای نیتروژن () در نظر گرفته شده است. انواع بنزین های اصلاح شده در جدول ۱-۱ جمع آوری شده اند.

Types of Reformulated Gasoline

Reformulation Requirements

Years

Required

Lower PRV and Benzene. Add Oxygen.

1995-1997

Phase 1 Simple Model

Lower RVP, Benzene, aromatics, olefins, sulfur, ,.

Add Oxygen.

1996+

Ca RFG (California Only)

17% (Northern states) and 37% (southern states) reduction in VOC emissions.

17% Reduction in Toxic Emissions.

Add Oxygen.

1998-1999

Phase 1 Simple Model

29% reduction in VOCs.

22% reduction in toxics.

6.8% reduction in.

Add Oxygen.

2000+

Phase 2 Simple Model

جدول ۱-۱ انواع بنزین اصلاح شده

 در سال ۱۹۹۸ آمریکا مجاز به استفاده از بنزین فرمول‌بندی شده مدل پیچیده فاز ۱  (phase 1 complex model) بود. این مدل پیچیده، مجموعه‌ای از معادلات می‌باشد که کاهش آلاینده توسط مخلوط بنزین ویژه‌ای را پیش‌بینی می‌کند. این مدل اثر پالایشی RVP، ، ، اکسیژن، اروماتیک، بنزن، اولفین و تراز گوگرد را برای تأیید یک بنزین مطمئن برای ۱۵% کاهش نشر می‌سنجد.

در کالیفرنیا، لس‌آنجلس و سن‌دیگو در سال ۱۹۹۵ از مدل ساده (simple model) استفاده کردند. به هرحال در مارس سال ۱۹۹۶، تمام کالیفرنیا طبق حکم (CARB) ملزم به تهیه بنزین فرمول‌بندی شده محکم‌تری شدند. فرمول بنزین فرمول‌بندی شده کالیفرنیا (CaRFG Phase 2 &3) در جدول ۱-۲ نشان داده شده است. توجه داشته باشید که این فرمول به پالایشگاهها به عنوان یک پیشنهاد ارائه شده تا مشخصه‌های هر گالن بنزین یا متوسط کردن استخر بنزین‌هایشان را بهبود بخشند و مقدار کمی اجزاء سازند. با درجه بالاتر را برای ترازهای پایین‌تر استفاده کنند. در این مورد، تراز متوسط پایین از پارامترها، مورد نیاز است اگر پالایشگاه با مشخصه هر گالن مواجه شود. پالایشگاهها همچنین از تراز ماکسیمم برای هر جزء نباید تخطی می‌کردند.

California Reformulated Gasoline (Ca RFG)

Cap Limits

Phase 2

Averaging Limits

Phase 2

Flat Limits

Phase 2

Fuel

Parameter

80

30

40

Sulfur,wt ppm

30

22

25

Aromatics, Vol%

1.2

0.8

1.0

Benzene, Vol%

10.0

4.0

6.0

Olefins, Vol%

1.8-3.5

1.8-2.2

Oxygen, wt

330(166)

290(143)

300(149)

220(104)

200(99)

210(99)

7.0(0.49)

7.0(0.49)

RVP, psi ()

MTBE/Oxygenates

NA

NA

NA

Other than EtOH

جدول ۱-۲ بنزین اصلاح شده کالیفرنیا

علاوه بر فرمول‌های بالا، CARB، مدل پیش بینی شده (Predictive model) را شبیه به مدل پیچیده (EPA (Complex model منتشر کرده است. پیش از آنکه این یک فرمول سخت باشد، یک مدل ریاضی طراحی شده برای پیش‌بینی انتشار از یک مخلوط بنزین مخصوص است. این مدل طراحی شده است تا به پالایشگاههای کالیفرنیا اجازه تولید (CaRFG) با قابلیت انعطاف بیشتر بدهد و مورد استفاده برای تولید مقدار زیادی بنزین می‌باشد.

برنامه تحقیقی پیشرفت کیفیت هوا – بنزین اتومبیل‌ها، به تازگی آخرین گزارش خود را انتشار داده است. یافته‌های عمده این چنین است:

۱)افزودن اکسیژن به RFG منجر به کاهش CO در ماشین‌های مدل دهه ۱۹۹۰ نمی‌شود.

۲)کم کردن مقدار اروماتیک بنزین شامل اکسیژن‌دار کردن بنزین هیچ تغییری در VOC ایجاد نمی‌کند و موجب بالا رفتن انتشار در ماشین‌های مدرن می‌شود.

۳)افزودن اتانول، VOC را افزایش می‌دهد.

بنابراین اکسیژن، می‌تواند کمک کند به VOCو  و آلودگی اوزون. همچنین در مقایسه با بنزین اکسیژنه شده مقدار RFG را افزایش و صرفه‌جویی در سوخت را ۲%-۱ کم می‌کند. بیشتر کارشناسان صنعتی معتقدند که پالایشگاهها، در صورت اقتصادی بودن، باید اجازه افزودن اکسیژن را برای افزایش عدد اکتان داشته باشند. به هرحال در صورت اقتصادی نبودن نباید مجبور به افزودن آن باشند.

استفاده بنزین فرمول‌بندی شده و دیگر تغییرات مورد نیاز به وسیله اصلاح Clean Air Act، برای بهبود کیفیت هوای ملل ظاهر می‌شود. در سال ۱۹۹۱، ۹۸ ناحیه در آمریکا به عنوان غیرقابل دستیابی برای استاندارد کیفیت هوا تعیین شده بود. تا سال ۱۹۹۵ این رقم به ۷۷ ناحیه کاهش یافت. محاسبات نشان می‌دهد که استفاده از RFG منجر به کاهش آلاینده‌ها معادل با ۱۱ میلیون ماشین از جاده‌ها شده است.

۱-۲-۲-نگرانیهای موجود

 ۱-۲-۲-۱- MTBE

بحث ادامه‌داری راجع به برنامه فدرال RFG در رابطه با حکم داده شده راجع به استفاده از اکسیژن آمیخته شده وجود دارد. امروزه MTBE ( Methyl Tertiary Butyl Ether) اکسیژن آمیخته شده مطلوب توسط پالایشگاههای نفت می‌باشد، با تقریباً ۹۰% پاک‌کنندگی بنزین، استفاده MTBE به عنوان اولین از بین برنده آلودگی با اکسیژن آمیخته شده می‌باشد. اگرچه تأثیرات MTBE بر سلامت انسان هنوز ناشناخته است ولی مردم غلظت بسیار کمی از MTBE را در آب آشامیدنی احساس می‌کنند.

به علت نشت از تانکرهای سوخت زیرزمینی، MTBE در سال ۱۹۹۵ در آبهای زمینی Orang County ظاهر شد. به سرعت در تمامی آبها، دریاچه‌ها، مخازن آب در آمریکا پراکنده شد. در بین بیش از ۱۰۰۰۰ سایت آلوده شده در کالیفرنیا توسط MTBE، دریاچه Taho و Santa Monica مجبور به بستن آب آشامیدنی که شامل مقادیر زیادی MTBE بود شدند. در نتیجه، مشخصة بنزین CARB توسط حکم خارج کردن MTBE تا سال ۲۰۰۲ اصلاح شد. دستور اجرایی D-5-99 منتشر شده در ۳۱ مارس ۱۹۹۹ توسط فرمانده Gray Davis، فرماندار ایالت کالیفرنیا بدین شرح است.

هم‌اکنون، من گری دیویس، فرماندار ایالت کالیفرنیا، بدین وسیله متوجه خطر قابل ملاحظه‌ای در استفاده از MTBE در بنزین برای محیط زیست شده‌ام و توسط قدرت و اختیار تفویض شده به من توسط قانون از ایالت کالیفرنیا، این دستور را برای اجرای سریع اعلام می‌دارم:

{….}

۲)به نیابت از طرف ایالت کالیفرنیا، CARB، باید تقاضای رسمی به مدیر مرکز حفاظت محیط زیست برای لغو سریع برای پاک‌کننده بنزین از اتحادیه Clean Air Act،‌ در جهت تامین مایحتاج لازم برای مقدار اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده اعلام دارد.

۳)مرکز حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا باید با سناتور Feinstein و California Cong Ressions Delegation به منظور تصویب از مجلس سنا، مصوبه ۶۴۵، همکاری کند. این قانون موجب اعطای اختیار به مدیر این مرکز برای لغو دائمی احتیاجات لازم جهت هوای پاکیزه برای مقدار اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده برای ایالاتی همچون کالیفرنیا که برنامه‌های بنزینی مصرفی برای دستیابی به تعادل هوای باکیفیت دارند، می‌شود.

۴)کمیسیون انرژی کالیفرنیا (CEC) با مشورت CARB، باید برنامه‌ای تا ۱ جولای ۱۹۹۹ برای حذف MTBE از بنزین در اولین زمان ممکن ارائه دهند که این زمان نباید از ۳۱ دسامبر ۲۰۰۲ تجاوز کند. این برنامه بازتابی از مطالعات CEC خواهد بود و مواد مورد نیاز و در دسترس بودن بنزین برای مصرف‌کننده‌های کالیفرنیا را باید تضمین کند.

{….}

۶)تا دسامبر ۱۹۹۹، CARB باید تنظیم بنزین فرمول‌بندی شده فاز ۳ کالیفرنیا را (CaRFG3) تطبیق دهد به طوری که انعطاف بیشتری در کم کردن و یا حذف مقدار اکسیژن مورد نیاز و دستیابی به آلاینده‌های جاری و بهبود کیفیت مواد و مجوز مطلوبیت با (SIP) داشته باشد.

به علاوه، EPA، Blue Ribbon Pand را در نوامبر ۱۹۹۸ برای ارزیابی رشد توجه عمومی درباره اجزاء بنزین و پیشنهادی راجع به ادامه استفاده از MTBE گردآوری کرد و در برنامه بنزین اتحادیه مطرح ساخت که نتیجه آن به شرح زیر است:

§    پیشنهاد مجموعه‌ای جامع از پیشبرد برنامه حفاظت از آب ملی، شامل بیش از ۲۰ عملیات ویژه برای افزودن مخازن ذخیره زیرزمینی، آب آشامیدنی سالم، و برنامه‌های حفاظتی خصوصی.
§    موافقت وسیع که استفاده از MTBE باید به طور اساسی کاهش یابد (یا برخی اعضا که از خارج کردن کامل حمایت می‌کردند) و این که کنگره باید برای آماده کردن اتحادیه پاک و اختیار ایالتی برای تنظیم و یا حذف استفاده MTBE و دیگر بنزین‌های افزایشی که منابع آشامیدنی آب را تهدید می‌کند عمل کند.
§    پیشنهاد این که کنگره برای حذف احتیاجات جاری Clean Air Act که ۲% RFG، به وسیله وزن، شامل اکسیژن برای مطمئن کردن از تأمین سوخت کافی می‌تواند آمیخته شود با یک روش تأثیرگذار عمل کند به طوری که استفاده از MTBE را کاهش دهد.
§    پیشنهاد داده شد که EPA به دنبال مکانیزمی برای اطمینان از اینکه هیچ نقصانی در بهبود کیفیت هوای جاری بوجود نیاید.

متعاقباً، EPA قدمهایی اصلاحی و قانونی برای مواجه شدن با این دستور برداشته است که شامل:

قانونی:

EPA در حال آماده کردن مشاوره‌های فنی برای کنگره در جهت ایجاد راه‌کارهای قانونی نشان داده شده می‌باشد که پیشنهادات هیئت را مورد خطاب قرار می‌دهد. به طور ویژه، در ۲۰ مارس ۲۰۰۰، رئیس Bucnner”, EPA و Glickman، دبیرکل کشاورزی به نیابت از طرف Clinton-Gore Admistration، یک چارچوب قانونی برای تشویق انجام یک عمل کنگره‌ای سریع برای کاهش و یا حذف MTBE و افزایش توجه به سوخت‌های تجدیدشدنی همچون اتانول ایجاد کردند.

اصلاحی:

همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۰۰ رئیس EPA، Browner از شروع عملیات اصلاحی تحت عمل کنترل مواد سمی (TSCA) برای کاهش و یا حذف MTBE در بنزین با حفظ خاصیت هوای پاک مفید خبر داد.

هنگامی که کنگره صد و ششم برقرار بود بالغ بر ۱۸ لایحه کنگره‌ای در رابطه با MTBE تصویب شده بود. به هرحال، هیچ قانون جدیدی در رابطه با نگرانیهای موجود ملی درباره MTBE تصویب نشده بود. واضح است که کنگره به طور جدی به دنبال حل مشکل MTBE و اکسیژن مورد نیاز بود. کارخانه اتانول، معتقد است درخواست Clinton-Gore یک پیشنهاد مخاطره‌آمیز است و سیاستگذاران تهیة اتانول در ایالت را در مورد از دست دادن اکسیژن مورد نیاز دودل کرده است. ائتلاف اتانول از نظر سیاسی بسیار قدرتمند است و حمایت رهبر اقلیت سنا Tom-Dasche و سخنگوی کاخ سفید Dennis Hastest را شامل می‌شود. ائتلاف پرواتانول به راحتی هرگونه قانونی را مبنی بر تحریم MTBE و حذف اکسیژن بلوکه می کند. به طور معکوس، لایحه‌ای که تنها MTBE را تحریم می‌کند، به وسیله آن به دست آوردن احتیاجات اکسیژن آمیخته شده و اجبار پالایشگاهها به استفاده از اتانول در تمام بنزین‌های RFG توسط قانون‌گذاران کالیفرنیا و شمال شرق ایالات متحده بلوکه می‌شود.

با مقاومتی که در برابر قانون اتحادیه بوجود آمد کالیفرنیا به دنبال انتخاب سوم می‌باشد. ایالت از EPA درخواست کرده است به از بالا بردن اکسیژن مورد نیاز صرف‌نظر کند. EPA اختیار اعطای چنین لغوی را دارد و در فوریه اعلام کرد که امیدوار است بررسی درخواست به عمل آمده توسط کالیفرنیا را تا اوایل تابستان کامل کند. هیچ گونه اعلامی تا امروز نبوده است.

انداختن لغوکننده‌ها به مرحله ایالتی بهترین راه‌حل موجود بود و توافق و رضایت عام را در برداشت مبنی بر اینکه این راهی است که برای حل این مشکل مورد نیاز است. ایالات می‌توانند بهترین گزینه‌ای که برایشان سود دارد را انتخاب کنند و سریعاً جهت خروج MTBE اقدام کنند.

دستور اجرایی از فرماندار Davis و پیشنهاد Blue Ribbon Panel رقابت جدیدی برای پالایشگاهها و تولید‌کننده‌های پتروشیمی ایجاد کرد. واضح است که این تنها اعلامی در جهت فقدان اکتان نیست بلکه بسیار بزرگتر است. دیگر موضوعات مربوط به فقدان MTBE شامل:

الف) دستور اکسیژن ایالتی

علیرغم دستور ایالتی مبنی بر خروج MTBE، برنامه RFG فدرال، که در جنوب کالیفرنیا به کار می‌رود به کمترین مقدار اکسیژن نیاز دارد چنانچه در دیگر ناحیه‌های RFG فدرال به کار می‌رود. فرماندار Danis تعیین کرده است که California EPA با سناتور Feinstein و CCD به منظور دستیابی به حق عبور از لایحه ۶۴۵ سنا کار کنند. این قانون اختیاری به مدیر سازمان حفاظت از محیط زیست اعطا می‌کند برای لغو کامل احتیاجات Clean Air Act به اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده برای ایالاتی همچون کالیفرنیا که برنامه بنزینی منحصر به خود را برای دستیابی به تعادل بهبود کیفیت هوا دارند. چه برنامه گسترده‌ای برای خروج MTBE باشد یا نباشد، پالایشگاهها امکان آمیختن اتانول را دارند. از نظر پالایشی، نخستین مانع و ضرر اتانول محدودیت ترکیب و پیچیدگی RVP می‌باشد.

ب) اتانول

اتانول کمک‌حلالی است که هم در آب و هم بنزین قابل حل است. این بدان معنی است که آب شامل اتانول بیشتر در بنزین حل می‌شود. بنابراین نشت gasohol از مخازن ذخیره بنزین در ترمینال‌ها و یا ایستگاه‌های پر کردن آن، احتمال آلوده کردن آب زیرزمینی بیشتری را توسط هیدروکربنهای آن می‌دهد. این مطلب بیانگر این است که احتیاج بیشتری برای جلوگیری از ترشح ترکیبات در تجهیزات ترمینال‌ها نسبت به پالایشگاههای مورد نیاز است. در حال حاضر زیربنای کافی برای این نوع ترکیب در دسترس نیست ولی با صرف زمانی کافی، این موضوع، مانعی به نظر نمی‌رسد.

افزودن اتانول به بنزین فشار تبخیر (Rvp) را تقریباً psi1 بالا می‌برد، حتی اگر غلظت اتانول بسیارکم باشد. بنابراین پالایشگاهها باید بنزینی پایه‌ای و اساسی با Rvp پایین‌تری بسازند که با شاخص‌های تنظیمی که مانع تبخیر بنزین در جو برای تشکیل بخار شیمیایی و افزایش سموم می‌شود، تهیه کنند. شاخص‌های بنزین با Rvp پایین میزان بنزین را کاهش می‌دهد که می‌تواند از بشکه‌های خام بدون مراحل عملیات افزایشی تولید شود.

پ) فقدان اکتان Octane loss (عدد اکتان پائین)

MTBE در محدوده ۱۱۰-۱۰۶ اکتان تولیدی دارد. و تقریباً ۱۱%-۱۰ از بنزین را تشکیل می دهد. در حالی که دیگر اترها وجود دارند (EPA، ترکیب ETBE, TAME, TBA را قبول کرده است) توجهی نسبت به سم‌شناسی اکسیژن آمیخته شده وجود دارد. مقادیر جزئی از این اترها در حال حاضر تولید می‌شوند ولی هنوز برای جایگزینی MTBE کافی نیستند. این اجزاء نیز اندکی قابل حل در آب هستند و بنابراین احتمال آلودن آبهای زیرزمینی موجود است. نظر عمومی مبنی بر این است که مصرف‌کننده‌ها، مشکل MTBE و این مواد را یکی می‌دانند.

ت)

 با توجه به بستگی تراز اتانول ترکیب شده در بنزین، مدل پیش‌بینی شده CARB انتظار افزایش انتشار را دارد. در نتیجه پالایشگاه‌ها باید دیگر پارامتر‌های منتشر شده در بنزین را کاهش دهند تا مقدار  در حد مجاز بماند.

در حالی که پالایشگاه‌ها و مجتمع‌‌های پتروشیمی دنبال راهی برای جایگزینی MTBE هستند، راههای کمکی دیگری پدیدار می‌شوند. اگرچه هیچ کدام از این انتخاب‌ها جایگزین کاملی برای MTBE نیست ولی برخی ترکیبها موجب حذف اکتان، حجم، Rvp و  می‌شود. بهترین تکنولوژی ارزیابی شده در حال حاضر شامل دی‌مر کردن و الکیل‌دار کردن می‌باشد. (alkylation & dimerization)

1-2-2-2-Rvp پائین بنزین

بعضی از مناطق آمریکا تصمیم به استفاده از بنزین با Rvp پایین تنها در فصل تابستان گرفتند. آنها امید به دست آوردن سود بیشتر از کاهش نشر بنزین را هزینه کمتر در مقایسه با برنامه کامل RFG دارند. به هرحال در طول دو تابستان گذشته، بسیاری از این شهرها افزایش استاندارد لایه ازون تا ppb120 را با این نمونه‌ها به همراه داشتند. با استاندارد جدید EPA برای لایه اوزون تا ppb80، این نواحی توجه جدی به این برنامه RFG نشان می‌دهند.

۱-۲-۲-۳-سولفور پائین بنزین

 

90,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنجشنبه, ۷ اردیبهشت , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.