پایان نامه بررسی و مقایسه انواع روشهای خان کشی لوله های اسلحه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه بررسی و مقایسه انواع روشهای خان کشی لوله های اسلحه مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه انواع روشهای خان کشی لوله های اسلحه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول  ۱
عملیات خان کشی  ۱
۱-۱-عملیات خان کشی  ۲
۱-۲- مزایای خان کشی  ۶
۱-۳- خان کشی جا خارها  ۶
۱-۴- معایب خان کشی  ۸
۱-۵- خان کشی چرخشی:  ۸
۱-۶- مواد قابل استفاده:  ۸
۱-۷- نحوه ی کار :  ۸
۱-۸- سوراخ اولیه :  ۹
۱-۹-سرعت :  ۹
۱-۱۱-خنک کاری  ۱۰
۱-۱۲- مرکزیت خان کش  ۱۰
۱-۱۳-نتیجه گیری :  ۱۰
فصل دوم  ۱۱
خانکشی در اسلحه  ۱۱
۲-۱- مقدمه  ۱۲
۲-۲- جنس لوله و خان  ۱۳
۲-۳- نقش خان در لوله سلاح تاثیر آن بر روی حرکت مرمی  ۱۳
۲-۶- انواع خان کشی  ۱۷
۲-۸-جنس خان کش  ۱۸
۲-۱۰-طراحی خان کش  ۱۸
۲-۱۱-اطلاعات فنی برای طراحی و ساخت ابزارهای خان کشی :  ۲۰
۲-۱۲- مکانیزم های کشنده خان کش  ۲۱
فصل سوم  ۲۲
ماشین های خان کشی  ۲۲
۳-۱- مقدمه  ۲۳
۳-۲-اجزای اصلی  ۲۳
۳-۳-عملیات ماشین خانکشی  ۲۴
۳-۴-بستن قطعه کار  ۲۴
۳-۵- تنظیم موقعیت کوبه و طول برد  ۲۵
۳-۶- تنظیم محوری قطعه کار  ۲۵
۳-۷- خانکشی راست یا تخت  ۲۵
۳-۸- ماشینکاری قطعات گرد با ماشین خانکشی  ۲۶
۳-۹-ابزارهای برش ماشین خانکشی  ۳۰
۳-۱۰- باردهی و سرعت برش  ۳۱
۳-۱۱- انواع ماشین های خان کشی  ۳۲
۳-۱۱-۱- ماشین های کشیدنی بطرف پایین  ۳۲
۳-۱۱-۲- ماشین های کشیدنی بطرف بالا  ۳۳
۳-۱۱-۳-ماشین های خانکشی قائم مسطح  ۳۴
۳-۱۱-۴-ماشین های خان کشی افقی  ۳۴
۳-۱۱-۵-ماشین های خان کشی مسطح پیوسته  ۳۵
۳-۱۱-۷ پرسهای خانکشی  ۳۵
فصل چهارم  ۳۶
خان کشی اسلحه با روش فلوفرمنیگ  ۳۶
۴-۱-آشنایی با فلو فرمینگ :  ۳۷
۴-۲- انواع فلوفرمینگ  ۳۸
۴-۲-۱ فلوفرمینگ مستقیم  ۳۸
۴-۲-۲- فلوفرمنیگ وارونه  ۳۸
۴-۳-مهمترین مزایای روش فلو فرمینگ :  ۳۹
۴-۴- ساخت خان درون لولهی تفنگ به روش فلو فرمینگ  ۴۰
۴-۵- مزایای ساخت لوله¬ی تفنگ به روش فلوفرمینگ :  ۴۲
۴-۶- فلوفورمینگ لوله  ۴۳
۴-۶-۱-زمینه‌های کاربرد  ۴۳
۴-۶-۲ پریفرم  ۴۴
۴-۶-۳-روش‌های فلوفورمینگ لوله  ۴۵
۴-۶-۴ – ماشینهای فلوفورمینگ لوله  ۴۸
۴-۶-۵- ابزارهای فلوفورمینگ لوله  ۵۰
۴-۶-۵-محدودیت‌های ضخامت در دیواره لوله  ۵۳
۴-۶-۶- اثر پارامتر‌های ماشین بر فلوفورمینگ لوله  ۵۴
۴-۶-۷-پرداخت سطح قطعات حاصل از فلوفورمینگ  ۵۶
۴-۶-۸-سرعت  ۵۹
منابع  ۶۳

۱-۱-      عملیات خان کشی

خان­کشی نوعی عملیات براده برداری تولیدی است که برای ایجاد سطوح تخت ،شیارها و سطوح فرم دار دیگر به کار می رود . توسط خان کشی می توان هم برروی سطوح داخلی و هم سطوح خارجی قطعات براده برداری کرد . در خان کشی داخلی لازم است یک سوراخ در قطعه ایجاد شود تا ابزار خان کشی از درون آن عبور کند . سه نوع عملیات خان کشی تعریف شده اند که در آنها از ابزار خان کشی خاصی استفاده شود . در خان کشی داخلی، از ابزار خان کشی کششی استفاده می گردد . در خان کشی خارجی فرم ابزار خان کشی به صورت تخت است که برروی یک وجه آن دندانه های براده برداری قرار دارد و ابزار  در شیار یک پشت بند مهار شده و حرکت می کند . ابزار خان کشی خارجی ممکن است به صورت تکی یا گروهی به کار گرفته شود . در خان کشی سریع، ابزار خان کشی ثابت است و قطعات از دورن آن یا مقابل آن پشت سر هم حرکت می کنند .

تجهیزات متنوعی برای خان کشی وجود دارد ماشینهای خان کشی ، از نظر اندازه ممکن است خیلی بزرگ با قابلیت کارهای مختلف و یا خیلی کوچک باشند (شکل ۱-۱) مثلاً جای خارهای کوچک را در سوراخ چرخ دنده ها را می توان به صورت دستی اهرم دار ایجاد نمود درباره تجهیزات دستی خان کشی در همین فصل توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد .

 در خان­کشی، یک ابزار خان کشی با دندانه های زیاد از مقابل یک قطعه کار با اعمال فشار یا بصورت کششی عبور کرده (شکل۱-۲) و دندانه ی ابزار از قطعه کار براده برداری می کنند هر یک از دندانه ها، براده اندکی ازقطعه کار جدا می کند ( شکل۱-۳).

 در هر ابزار خان کشی سه نوع دندانه وجود دارد : خشن­کاری و پرداخت اولیه و پرداخت نهایی ( شکل ۱-۴). در بسیاری از کاربردهای صنعتی، می­توان یک ابزار خان­کشی را از مونتاژ چند قسمت دندانه دار مختلف برروی یک ماندرل نگهدارنده آماده نمود (شکل ۱-۵).

 عملیات خان­کشی معمولاً دریک پاس کامل می شود (شکل ۱-۶) . اگر خان کشی بدرستی انجام شود، میزان براده برداری توسط آن، از هر روش براده برداری دیگر سریع تر خواهد بود. قطعات کوچک را برای خان کشی می توان به صورت چند تایی برروی فیکسچر مهار کرده و در یک پاس خان کشی، همه آنها را براده برداری نمود. قطعات بزرگ، مثلاً در پوش سیلندر کمپرسور را ممکن است نتوان با یک پاس خان کشی کامل نمود و لازم باشد در چند پاس ، براده برداری آن را تمام کرد ( شکل ۱-۷ و شکل ۱-۸) .

 تقریباً تمام مواردی را که با روشهای براده برداری معمولی قابل ماشینکاری باشند ، می توان به روش خان کشی نیز براده برداری نمود . مزیت دیگر خان کشی این است که تلرانسهای قطعه کار دقیق خواهد بود . سطح حاصل از خان کشی نیز در مقایسه با دیگر روش های براده برداری ، پرداخت تر می باشد. با اضافه کرن دنانه های صیقل کاری در انتهای ابزار خان کشی می توان کیفیت پرداخت سطح را بهتر کرد . دندانه های صیقل کاری فقط برروی سطح ساییده می شوند و از آن براده برداری نمی کنند .

۱-۲- مزایای خان کشی

خان­کشی مزایای متعددی دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱-    تولید با تیراژ زیاد

۲-    ایجاد کیفیت پرداخن سطح خوب در قطعات تولیدی

۳-    تولید اقتصادی ( البته هزینه تأمین ابزار می تواند خیلی زیاد باشد، مگر اینکه از ابزار استاندارد استفاده شود)

۴-    عمر طولانی ابزار ، زیرا دندانه های ابزار هر کدام مقدار انکی براده بر می دارد.

۵-    با توجه به عملکرد اتوماتیک ماشین خان کشی ، امکان استفاده از کارگر نیمه ماهر نیز وجود دارد.

۱-۳- خان کشی جا خارها

خان­کشی جا خار در قطعاتی مانند چرخ دنده­ها، پولیها و قطعات مشابه، ساده ترین عملیات خان کشی محسوب می شود که در یک کارگاه ماشین ابزار معمولی قابل انجام است شکل ۱-۱ و شکل ۱-۲  یک جعبه ابزار خان کشی نمونه که برای ایجاد جا خارها به کار می رود شامل مجموعه بدنه برشی داندانه دار، بوش های راهنمای شیاردار تسمه فاصله انداز، دستورالعمل­ اری و تجهیزات روانکاری می باشد

 در خان­کشی جاخارها ابتدا قطر سوراخی را که قرار است خان کشی شود اندازه بگیرید . سپس به ترتیب زیر عمل کنید ؛

۱-    بوش مناسب سوراخ و ابزار خان کشی مناسب را انتخاب کنید . این قطعات را با احتیاط حمل کنید مخصوصاً لبه های تیز ابزار که ممکن است صدمه جدی به دست شما وارد کند.

۲-    بوش را درون سوراخ قطعه کار قرار دهید.

۳-    مجموعه را برروی میز پرس دستی قرار داده و اطمینان باشید که فاصله کافی برای قرار دادن ابزار خان کشی درون سوراخ قطعه کار و عبور آن از پشت قطعه کار وجود داشته باشد همچنین مطمئن شوید که ابزار خان کشی در مرکز میله متحرک پرس قرار گرفته باشد . درغیر اینصورت با فشار آوردن به ابزار ، احتمال انحراف یافتن و آسیب رسیدن به آن وجود دارد . لقی میله متحرک پرس نیز می تواند باعث انحراف ابزار و صدمه دیدن ابزار و قطعه کار گردد.

۴-    طبق دستورالعمل سازنده ابزار خان کشی آن را روانکاری کنید.

۵-    ابزار خان کشیی را به داخل شیار برانید تا کاملاً از درون قطعه کار عبور کند.

۶-    پس از خروج ابزار از پشت قطعه کار ، آن را تمیز کرده و تسمه فاصله انداز را برای انجام پاس دوم عوض کنید.

۷-    ابزار خان کشی را مجدداً رونکاری کرده و پاس دوم خان کشی را انجام دهید.

۸-    عملیات فوق را آنقدر تکرار کنید تا ابعاد جا خارکامل شود.

۹-    از یک پارچه تمیز برای نظافت ابزار خان کشی بوش راهنما و تسمه فاصله انداز استفاده کنید . پس از تمیز کردن قطعات برای جلوگیری از زنگ زدگی ، ابزارها را با کمی روغن آغشته کرده و آنها را در جعبه خودشان قرار دهید.

۱۰    – داخل جا خار ماشینکاری شده را از براده تمیز کنید.

۱-۴- معایب خان کشی

خان کشی مزایای متعددی دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-    در تولید تکی محدودیت داریم.

۲-     ساخت سوزن های خان کشی مشکل و گران است.

۳-     لازم است قبلا کار را با عمل مته کاری یا روش مناسب دیگر سوراخ کنند.

۴-    در حین کار گرمای زیادی تولید می شود.

۱-۵- خان کشی چرخشی:

عمل خان کشی چرخشی به مدت زیادی است که مورد استفاده قرار گرفته، ولی با این حال هنوز ماشین کارهایی هستند که حتی اسم این عمل را نشنیده اند ، یا اینکه مردد به استفاده از آنند چون اطلاعات کافی ندارند. کارگاه هایی که توانایی انجام این عمل را دارند ممکن است فرصتی را به راحتی از دست بدهند چون آنها نمی دانند که خان کشی چرخشی چطور می تواند برایشان سود آور باشد. خان کشی چرخشی نام دیگری نیز به نام خان کشی لنگ زن(Wobble Broaching) دارد.

۱-۶- مواد قابل استفاده:

در مورد مواد مورد استفاده در خان کشی چرخشی باید گفت که بیشتر موادهای اتومات (Free-cutting) تا مقاومت کششی N/mm2 850 می­توانند به خوبی خان­کشی شوند. در مقابل موادی مانند فلزات عملیات حرارتی شده و مواد غیر اتومات بسته به سختی شان، طول عمر ابزار را کاهش خواهند داد.

۱-۷- نحوه ی کار :

پایه­ی کار خان کشی چرخشی نسبتا ساده است . پروفیل های داخلی و خارجی پر گوشه در این روش بسیار سریعتر از روش پانچ تولید می شوند. در حالی که اسپیندل می چرخد ،این پروسه در زمان کمی در حد ثانیه انجام می شود . بعضی از گزارش ها حاکی از این هستند که نیروی اعمالی در این پروسه ۸۰ درصد کمتر از حالت پانچ کردن است که این کاهش نیرو موجب افزایش طول عمر ابزار و کاهش هزینه های نگه داری ماشین می شود. از مزایای این عمل این است که در یک مرحله انجام می پذیرد و عملیات اضافی دیگری ندارد. گیره خان کشی دو وظیفه دارد: یکی اینکه ابزارخانکشی را با یک یاتاقان آزادحمل می­کند و دیگر اینکه ابزار را در موقعیت یک در جهان حرف ازخط مرکزی قطعه قرارمیدهد. هنگامیکه ابزار با قطعه چرخنده تماس پیدا می کند بدلیل اصطکاک مثل چرخدنده ها به طور همزمان با هم می چرخند. هنگامی که ابزار تحت نیروی محوری به داخل سوراخ از قبل ایجاد شده هدایت می شود، اثر لنگ ابزار موجب یک حرکت بادامکی می شود . مثل یک سکه که روی زمین می افتد، در یک لحظه­ی معین فقط یک نقطه در تماس با قطعه کار است که این کار موجب کاهش زیاد نیرو می­شود.

۱-۸- سوراخ اولیه :

این سوراخ در ابتدا باید با پخ ۶۰ تا ۹۰ درجه ایجاد شود و نیز باید مقدار بسیار ناچیزی بیشتر از بزرگترین اندازه ی ابزار باشد. این عمل موجب هدایت بهتر ابزار به داخل می شود. این سوراخ برای خان داخلی باید یک درصد بیشتر از ابعاد خود شکل مورد نظر باشد.

سوراخکاری تا جایی که می شود باید عمیق بوده تا فضای خارج شدن برای براده ها را دارا باشد. البته اگر لازم بود که براده ها خارج شوند ، سوراخ را دوباره با یک ابزار کوچکتر بعد از اتمام خان کشی دریل می کنند. این درحالی است که برای قطعات دقیق مثل قطعات مربوط به صنایع هوا و فضا که خواستار دقت بالایی می باشند باید سه کار Counter Bore و Drill و Pre-bore انجام شوند که این پروسه ها موجب حفظ هم مرکزی سوراخ با خان کش می شود.

وقتی که خان کش به داخل سوراخ تنگ هدایت می شود دیگر برای برای خروج هوا و مایع خنک کننده باقی نمی ماند در طول این عملیات قطعه یا ابزار ممکن است به عقب رانده شوند که موجب خسارت به دستگاه می شود. در این حالت می توان منفذ کوچکی(Pressure relief vent) برای کاهش فشار ایجاد کرد که موجب خروج هوا و روغن می گردد.

۱-۹-سرعت :

بنابرهمان یک درجه انحراف ما توانایی اعمال سرعت rpm 1500 تا ۳۰۰۰ را پیدا می کنیم. وقتی که ابزار با قطعه کار در حال چرخش تماس پیدا می کند لبه های برنده تمایل به فرو رفتن در سطح داخلی سوراخ را دارند. با افزایش سرعت این تمایل افزایش یافته و در نتیجه عمر ابزار را دچار تغییر خواهد کرد. برای بهترین نتایج بهتر است ابتدا با سرعت کم شروع کرد و هنگامی که تماس در کاملترین حالت خود است سرعت را افزایش داد. تغییر جهت چرخش قطعه نیز موجب کاهش مارپیچی (Spiraling) خواهد شد.

 ۱-۱۰- عمق بار:

انتخاب عمق بار بستگی به خصوصیات مواد استفاده شونده دارد. در فولاد نرم مقدار توصیه شده برای عمق بار ۰٫۰۰۱۲ تا ۰٫۰۰۲۴ متر در هر دور است. البته در بعضی از ماشین های قدرتمند این مقدار ۲ الی ۳ برابر نیز می شود ولی در بیشتر موارد این مقدار از ۰٫۰۳ قطر پروفیل بیشتر نمی شود.

۱-۱۱-خنک کاری

برای خنک کاری آب (Water soluble) و روغن هر دو برای خان کشی چرخشی استفاده می شوند. همان افزایش اندازه ی سوراخ دریل شده ی گفته شده موجب خروج این ماده ی خنک کاری می شود. برای سوراخ های تنگ و باریک نیز همان حفره ی کاهش فشار (Pressure relief vent) مو.رد استفاده قرار می گیرد.

۱-۱۲- مرکزیت خان کش

برای دست یابی به کیفیت بالا و جلوگیری از کاهش عمر ابزار ، ابزار باید هم مرکز قطعه کار باشد (۰٫۰۰۰۸ اینچ یا کمتر). در صورت عدم این هم مرکزی مضرات زیادی از قبیل کاهش عمر ابزار و خارج از مرکز شدن اشکال و غیره به وجود خواهد آمد.

این هم مرکز کردن می تواند هم روی دستگاه و هم خارج دستگاه ایجاد شود. اگرچه بیشترین دقت روی ماشین بدست می آید. برای ماشین هایی مثل رولور که نمی توان ابزار را به دقت با اسپیندل هم مرکز کرد باید از یک هد خان کشی قابل تنظیم استفاده کرد. در شکل های پایین می توان نمای کلی از هم مرکز کردن در خارج ماشین و روی ماشین مشاهده کرد.

۱-۱۳-نتیجه گیری :

خان کشی چرخشی یک پروسه برای ذخیره زمان است که عملیات اضافه ی هزینه بر را از بین برده و تولید را افزایش می دهد و همچنین شکل های پیچیده را می توان با این روش ایجاد کرد. در حال حاضر تولید کنندگان سود های زیادی با ذخیره سرمایه و وقتشان از اجراء این عملیات برده اند.

۲-۱- مقدمه

برجستگی­های مارپیچ مانند درون سلاح خان نامیده می شود. این تعریف جامع و ساده از خان درون لوله می باشد اما اینکه این برجستگی ها چه نقشی در سلاح ایفا می کنند بسیار فراتر از این جمله مختصر می باشد. در ابتدای اختراع تفنگ که لوله آنها بوسیله عمل چکش کاری و آهنگری ورقهای فولادی بدور میله ای فولادی بصورت لول در می آمد. پروسه تولید لوله بسیار کند و طاقت فرسا بود. ضمن آنکه این لوله ها چندان از نظر تحمل فشار بالای ناشی از اشتعال باروت قابل اعتماد نبودند. این تفنگ های اولیه تنها دارای لوله هایی بودند که یک سر آن بسته بود و طرف دیگر باز. عمل آماده سازی تفنگ برای شلیک به وسیله ریختن باروت از سر باز لوله ، کوبیدن اندک آن بوسیله میله ای به نام « سمبه » و ریختن چندین ساچمه کوچک ویا قراردادن یک ساچمه به اندازه قطر داخلی لوله انجام می پذیرفت. در هنگام شلیک تک ساچمه به دلیل کروی شکل بودن آن تنها اصابت به هدف مهم بود آن هم در فواصل زیر ۱۰۰ متر. در زمان جنگهای داخل امریکا یک امریکایی بنام ژنرال می نی برای سربازان ارتش شمالی امریکا تفنگی ساخت که دارای لوله ای با بر جستگی هایی در آن بود. این برجستگی های مار پیچ داخل لوله موجب افزایش برد گلوله سلاح تا مسافت های بالاتر از ۳۰۰ متر  می شد و این حد فاصل ۲۰۰ متری با نیروی مقابل و امتیاز هدف قرار دادن آنها موجب تحمل شکست های بسیاری برای ارتش جنوبی شد. تا چندین سال بعد هنوز کسی پی به میزان اهمیت این اختراع نبرده بود. با اختراع تفنگهای ته پر و ساخت فشنگهایی با مرمی های نیمه کروی و یا نوک تیز اهمیت خانهای موجود در لوله بیشتر شد.

۲-۲- جنس لوله و خان

جنس خان درست مانند جنس لوله سلاح است. در حقیقت خان برآمدگی مارپیچی می باشد که در پروسه تولید لوله ( خان کشی ، خان مالی و یا خان کوبی ) ایجاد می شود. بدلیل آنکه لوله سلاح باید تنش و فشار بسیار بالای حاصل از اشتعال باروت را تحمل نماید ، دارای سختی بسیاری نمی باشد. یعنی عملیات آبکاری بر روی آن انجام نمی گیرد اما کریستالهای فلز آن در طی پروسه تولید بصورت یکسان و فشرده در می آیند.

۲-۳- نقش خان در لوله سلاح تاثیر آن بر روی حرکت مرمی

وجود خان، موجب ایجاد حرکت دورانی در مرمی حول محور طولی لوله می گردد. این حرکت دورانی چیزی تقریبا معادل ۲۰ تا ۲۵ هزار دور در دقیقه است. این امر موجب می شود تا اولا مرمی با ثبات بیشتری مسیر تا هدف را طی نماید، ثانیا مرمی با نوک به هدف برخورد کرده و ثالثا موجب می شود تا مرمی مدت زمان بیشتری مسیر لوله را طی نماید و به همین دلیل نیروی پتانسیل بیشتری را جذب نماید و رابعا هنگام برخورد با هدف از حول محور دورانی خود لنگ خورده و در بافت زنده جراحت بیشتری را ایجاد نماید. برای درک بهتر عمل خان می توان به یک فرفره اشاره نمود. یک فرفره به خودی خود بدون نیروی دورانی امکان ایستایی ندارد اما با حرکت دورانی حول محور طولی خود می تواند با ثبات بر روی نوک خود به حرکت ادامه دهد و در صورتی که نیروی خارجی به آن وارد بیاید بلافاصله از دوران حول محور طولی خود خارج می شود و به یک سو پرتاب می شود. این عمل نشانگر ثبات پرواز مرمی و چگونگی ایجاد جراحت در بافت زنده است.

 اگر بخواهیم یک مرمی را به داخل یک لوله خان دار وارد کنیم اینکار عملا غیر ممکن خواهد بود زیرا همین برجستگیهای داخل لوله مانع از ورود مرمی به داخل لوله می شود. اما هنگامی که فشنگ شلیک شد، نیروی بسیار زیاد و فشار بالای حاصل از اشتعال باروت موجب به حرکت در آمدن مرمی داخل لوله سلاح می شود. این برجستگی ها (خان ) موجب ایجاد شیار بر روی بدنه مرمی گشته و آن را وادار به گردش دورانی حین حرکت در طول سلاح می کنند. بدلیل آنکه جنس مرمی از فلزی نرم و شکل پذیر مانند سرب ساخته می شود و با یک غلاف مسی روکش می شود و جنس لوله از فلز سخت ساخته می شود براحتی بر روی آن شیار ایجاد می شود. به همین دلیل هم از فرسایش سریع خان جلوگیری شده و هم از ایجاد براده فلز در درون لوله جلوگیری می شود.

 در خان کشی داخلی، از ابزار خان­کشی کششی استفاده می شود. در خان کشی خارجی، فرم ابزار خان کشی به صورت تخت است که بر روی یک وجه آن دندانه های براده برداری قرار دارد و ابزار در شیار یک فیکسچر پشت بند مهار شده و حرکت می کند.ابزار خان کشی خارجی ممکن است به صورت تکی یا گروهی بکار گرفته شود. در خان کشی سریع ابزار خان کشی ثابت است و قطعات از درون آن(یا از مقابل آن) پشت سر هم حرکت می کنند. خان کشی یک فرآیند منحصربه فرد با کارایی بسیار بالاست، که در آن تغذیه لبه های برنده به داخل قطعه کارکه عامل تعیین کننده ضخامت تراشه است، بستگی به ابزار تراش مربوطه بنام خان کش دارد . سطح حاصله عکس شکل مقطع خان کش است و در بیشتر موارد با یک بار عبور ابزار بر روی قطعه کار تولید می شود. خان کش مجموعه ای از ابزارهای تک لبه است که بر روی یک میله صلب مرکزی قرار گرفته و هر لبه بیش از لبه قبلی از میله مرکزی فاصله دارد. این افزایش فاصله از محور پله نام دارد و عمق تراش هر دندانه ضخامت تراشه را معلوم می کند، و به این ترتیب نیازی به تغذیه ابزار خان کشی نیست. شکل لبه جلویی دندانه ها سطح ماشین شده را تعیین می کند. در نتیجه بخاطر شرایط ذاتی ابزار، نیازی به حرکت های نسبی پیچیده بین ابزار و قطعه کار وجود ندارد و معمولاً سطح مورد نظر با یک حرکت ساده خطی خان کش بر روی قطعه کار (یا قطعه کار بر روی خان کش ) ایجاد می شود.

اگر چه واضح است که به خاطراین مشخصه ها خان کشی یک روش سریع وساده ماشین کاری است، این نیز روشن است که رابطه نزدیکی بین شکل مورد نظر، مقدار ماده ای که باید برداشته شود وطرح خان کش وجود دارد. بعنوان مثال کل ضخامت ماده ای که می توان برداشت نمی­ تواند از کل پله ابزار تجاوز کند، و پله هر دندانه باید طوری باشد که ضخامت تراشه مناسب ماده تراشیدنی را به وجود آورد. در نتیجه یا باید برای هر کاری یک خان کش ویژه ساخت، یا اینکه قطعه را طوری طرح کرد که با خان کش های استاندارد قابل تولید باشد. بنابراین خان­کشی روشی بسیار مناسب و مورد مصرف در کارهای انبوه سازی است که تعداد زیاد قطعات تولیدی مخارج تهیه ابزارگران قیمت را توجیه می کنند. این فرآیند همچنین روش مناسبی برای ایجاد برخی شکل های ساده و استاندارد نظیر جا خار است که می توان با انواع خان کش های موجود انجام داد با اینکه خان کشی در اصل برای ایجاد جا خارهای داخلی بوجود آمده و تکامل یافته است. امتیازات مشخص آن موجب تکامل بیشتر این فرآیند در جهت تهیه خان کش های مخصوص برای ایجاد انواع مختلف سطوح نظیر سطح های تخت، استوانه ای و نیم استوانه ای داخلی و خارجی و بسیاری سطح های نامنظم شده است. شکل لبه دندانه خان کش محدودیت زیادی ندارد و در نتیجه شکل سطح های قابل ایجاد به روش خان کشی عملا نامحدود است. تنها محدودیت های فیزیکی عدم وجود مانع در مسیر حرکت ابزار و وجود استحکام کافی در قطعه برای مقابله با نیروهای وارده است. در خان کشی داخلی باید سوراخی در قطعه وجود داشته باشد تا خان­کش بتواند وارد ان شود. چنین سوراخی را می توان با مته کاری، سوراخ تراشی یا ماهیچه گذاری ایجاد کرد. غالبا دقت کار خان کشی بیشتر از فرزکاری و برقوکاری است. اگر چه غالبا حرکت نسبی بین ابزار و قطعه کار در خان کشی یک حرکت ساده خطی است. برای ایجاد شیارهای مارپیچ نظیر محورهای خارخور مارپیچ و خان داخل لوله تفنگ می توان حرکت چرخشی نیز به ابزار داد.

۲-۴- اصول خان کشی

 

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.