پایان نامه توریست ترکیه مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۴ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه توریست ترکیه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
پیشینه تاریخی ۰
ملاحظات تاریخی ۰
جغرافیای طبیعی : ۳
موقعیت جغرافیایی : ۵
سواحل ودریاچه ها : ۵
شهرها و بنادر مهم : ۶
جغرافیای انسانی ۷
جمعیت ۷
ترکیب جمعیتی ۹
جمعیت خارجی ۹
دین و زبان ۱۰
زبان: ۱۱
ملاحظات جغرافیایی ۱۳
ملاحظات سیاسی ۱۴
ملاحظات اقتصادی ۱۴
ملاحظات علمی ۱۵
جغرافیای اقتصادی ۱۶
چهارمین کنگره بزرگ اقتصاد ترکیه ۲۰
جغرافیای سیاسی ۲۲
اشاره: ۲۶
چالش ها ۳۳
اطلاعات عمومی درباره کشور ترکیه ۳۴
رسانه های خبری و بحث در مورد ترکیه ۴۲
تبلیغات آژانسها به نام ایران به کام ترکیه ۵۵
منابع ۶۰
ترکیه کشوری است با فرهنگی غنی، مردمی اصیل و طبیعتی زیبا و متنوع. این سرزمین زیبا همچنین بهعنوان مهد بسیاری از تمدنها در طول تاریخ شناخته شده است. در نتیجۀ موقعیت جغرافیایی این کشور، ترکیه در واقع بهعنوان پل ارتباطی شرق و غرب ایفای نقش نموده است و ملت ترکیه دائماً با فرهنگهای بسیاری در ارتباط بودهاند. در طی قرون، سلاطین بسیاری آمده و رفتهاند و هر کدام از خود ردّی در این کشور بر جای نهادهاند. یک بخش فوقالعاده و بسیار مهم تاریخ ترکیه مربوط بهمرحلۀ رشد کلیسای اولیه در این کشور است. در دوران امپراتوری روم، پولس رسول سفرهای بشارتی زیادی بهسرزمینی که اکنون ترکیه خوانده میشود داشت. حتی هفت کلیسای ذکر شده در کتاب مکاشفه در ترکیه امروزی واقع شدهاند.
کنستانتین در سال ۳۲۵ میلادی، امپراتوری رو بهزوال روم را متحد و نیرومند ساخت. وی پایتخت روم نوین را بهنام کنستانتینوپل که همان استانبول امروزی است بنیاد نهاد. چند صده پس از کنستانتین، وقایع بسیاری در ترکیه رخ داد که هویت امروزی این ملت را شکل داد. ترکهای سلجوقی با زور کنستانتینوپل را تسخیر نموده و اسلام را به این منطقه معرفی کردند. پس از امپراتوری سلجوقی، امپراتوری عثمانی قدرت را در ترکیه بهدست گرفت. امپراتوری عثمانی بزرگترین و مقتدرترین امپراتوری اسلامی در طول تاریخ بوده است. این امپراتوری تا اوایل دهۀ ۱۹۰۰ ترکیه را تحت کنترل خود داشت. در بحبوحۀ آشوبهای جهانی و داخلی، به رهبری مصطفی کمال یا آتاتورک (بهمعنای لغوی پدر ترک)، ترکیه بهسوی دوران پیشرفت نوینی هدایت شد. نفوذ و ایدههای وی آنچه را ما امروزه بهنام ترکیه میشناسیم شکل بخشید.
با فروپاشی شوروی، از اهمیت منطقهای دو کشور ترکیه و اسرائیل برای غرب کاسته شد اما برای این دو کشور فرصتهای جدیدی فراهم گردید تا به تقویت موضع و جایگاه خود بپردازند. افزایش استحکام و قدرت جمهوری اسلامی و پیدایش جنبشهای اسلامی منطقه، از جمله این فرصتها بود اما مهمترین آنها پیدایش خلأ قدرت در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی است. ترکیه از طریق قرابتهای فرهنگی و موقعیت ترانزیت، و اسرائیل نیز با پشتوانه قدرت اقتصادی و تکنولوژیک، زمینههای حضور در آسیای میانه را فراهم کردند. هیچکدام از این دو کشور بهتنهایی قادر به ایفای نقش محوری در این منطقه نبودند و برهمیناساس محور آنکارا ــ تلآویو تشکیل گردید تا این مقصود فراهم شود. بدونشک نفوذ اسرائیل در میان همسایگان شمالی ایران و مناسبات اقتصادی و فرهنگی ترکیه و اسرائیل با کشورهای حوزه قفقاز، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی، ایران را با تنگناهای فراوانی روبرو میکند که انرژی، تجارت، فرهنگ و مسائل استراتژیک نظامی از جمله آنها است. با توجه به منافع مشترک روسیه و ایران در منطقه، ایران توانست از طریق گسترش همکاریهای همهجانبه با روسیه، محور قدرتمندی را در مقابل آنها ایجاد کند تا موازنه قدرت را تاحدودی برقرار نماید.
در این پژوهش، ضمن اشاره اجمالی به زمینههای گرایش کشورهای ترکیه و اسرائیل به یکدیگر، به این موضوع پرداخته میشود که همکاریهای این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز چه تاثیری بر امنیت ملی و منافع جمهوری اسلامی ایران برجای گذاشته است.
کشورهای ترکیه و اسرائیل، پس از پایان جنگ سرد، تحت تاثیر تحولات بینالمللی و منطقهای و نیز بر اثر شرایط داخلی کشورهای خود، همکاریهای همهجانبه خود را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی گسترش دادند و به روابط فیمابین، بعد استراتژیک بخشیدند. اوج این همکاریها، انعقاد پیمان استراتژیک ۱۹۹۶ میان دو کشور ترکیه و اسرائیل بود. شکلگیری محور ترکیه ــ اسرائیل، باعث همسویی اقدامات و جهتگیریهای این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز گردید و حضور سیاسی، نظامی و اقتصادی این دو کشور را در منطقه تقویت نمود.
کشورهای ترکیه و اسرائیل، در حوزه خزر منافع و اهداف مشترکی را دنبال میکنند و درصدد برآمدهاند با تلفیق امکانات و تواناییها، مواضع خود را در منطقه تقویت نمایند و دراینراستا از حمایتهای نظامی، سیاسی و اقتصادی ایالاتمتحده نیز بهره میبرند. امریکا، در حوزه خزر، با دنبالکردن سیاست مهار و انزوای جمهوری اسلامی ایران، با هر نوع حضور و نفوذ ایران در این ناحیه مقابله میکند؛ بهعبارتدیگر هر اقدامی که به انزوا و تضعیف منافع ملی ایران در منطقه بینجامد، مطلوب ایالاتمتحده است و در این راستا دولت امریکا از فعالیتهای متحدان منطقهای خود حمایت میکند. دراینمیان، اقدامات و جهتگیریهای کشورهای ترکیه و اسرائیل در آسیای مرکزی و قفقاز با استراتژی منطقهای ایالاتمتحده همخوانی بیشتری دارد؛ ضمنآنکه مسیر حضور و نفوذ ایالاتمتحده را نیز در منطقه هموار میسازد.[i]
شکلگیری مثلث ترکیه ــ اسرائیل ــ ایالاتمتحده در حوزه خزر، ضمن تضعیف حضور ایران در این حوزه، کشورهای منطقه را به پایگاه دشمنان جمهوری اسلامی ایران تبدیل نموده است. این مساله، تهدید بزرگی برای امنیت ملی ایران تلقی میشود. ازاینرو جمهوری اسلامی ایران نیز درصدد برآمده است از طریق نزدیکی به کشورهای منطقهای همسو با منافع خود، با پیامدهای شکلگیری این محور جدید مقابله نماید. علاوه بر ایران، تقویت حضور امریکا و متحدان منطقهای آن در حوزه خزر با منافع روسیه نیز که این ناحیه را حیات خلوت خود میشناسد، در تقابل است. بنابراین کشورهای ایران و روسیه به منظور مقابله با آثار و پیامدهای منفی ناشی از نفوذ بیشتر کشورهای ترکیه، اسرائیل و امریکا در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز، با اقدام به تقویت روابط استراتژیک فیمابین، همکاریهای همهجانبه خود را در سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی گسترش دادهاند.
در چارچوب تئوری اتحاد، هنگامیکه دو یا چند دولت برای تامین بهتر منافع ملی خود به اتحاد یا همکاری با یکدیگر مبادرت میورزند و درصدد تعقیب اهداف تجدیدنظرطلبانه برمیآیند، این امر باعث بهمخاطرهافتادن امنیت و منافع ملی دولتهای دیگر میگردد و طبعا این دولتها نیز، برای حفظ وضع موجود، به عکسالعمل میپردازند. درواقع طبق نظریه موازنه قدرت، یکی از مهمترین انگیزههای شکلگیری اتحادها، جلوگیری از دستیابی یک کشور یا مجموعهای از کشورها به موقعیت مسلط میباشد.[ii]
درکل، کشورها هنگامی به سمت همکاریهای دوجانبه و یا چندجانبه روی میآورند که احساس کنند بهتنهایی نمیتوانند اهداف و منافع خود را در داخل یا خارج تامین کنند و یا خطر مشترکی آنها را تهدید میکند که با اتکا به منافع ملی قابل دفع نیست. بنابراین باید گفت: بنیان اتحاد و همکاری میان کشورها، بر اشتراک در منافع و تهدیدها استوار است.[iii] ازاینرو، بدونشک، اتحاد ترکیه و اسرائیل و همکاریهای همهجانبه این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین همکاریهای همهجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این منطقه، نیز ناشی از منافع و تهدیدات مشترک است و باید این فرایند را نوعی یارگیری سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه به منظور مقابله با تهدیدات و یا تامین منافع ملی مشترک تلقی کرد.
پس از فروپاشی شوروی، کشورهای ایران و روسیه مناسبات خود را در سطوح مختلف داخلی، منطقهای و بینالمللی افزایش دادند. عوامل موثر بر ارتقای این روابط در سطوح سهگانه را چنین میتوان برشمرد: ۱ــ در سطح داخلی: نیازهای تکنولوژیک ایران و منافع اقتصادی روسیه ۲ــ در سطح منطقهای: شکلگیری اتحادیههای منطقهای و تلاش قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای برای تحدید نفوذ ایران و روسیه در حوزه خزر (همکاریهای همهجانبه ترکیه و اسرائیل در آسیای مرکزی و قفقاز که تهدیدی برای منافع ملی ایران و روسیه محسوب میشود، از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه بهشمار میرود.) ۳ــ در سطح بینالمللی: مواضع مشترک ایران و روسیه در مخالفت با نظام تکقطبی در جهان به رهبری ایالاتمتحده.
در حال حاضر مجموعه تحولات داخلی در ایران و ترکیه و تحولات منطقه ای و بین المللی سبب گردیده است که روابط دو کشور از این نقطه عبور کند و به سطح اعتماد دوجانبه ارتقاء یابد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باید طی گردد.
ترکیه نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپایی می باشد. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است و بین ۵/۳۶ و ۴۲ درجه عرض شمالی و ۲۶ و ۴۵ درجه طول شرقی در نیمکره شمالی قرار گرفته است ، سرزمین ترکیه بصورت مستطیلی قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب ۱۶۶۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۵۵۰ کیلومتر می باشد. ترکیه از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده است. از وسعت ترکیه با ۵۷۸/۸۱۴ کیلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان محسوب می گردد.. ترکیه در همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد. از شمال با کشورهای مشترک المنافع با ۶۱۰ کیلومتر ، در شرق با جمهوری اسلامی ایران ۴۵۴ کیلومتر ، با عراق ۳۳۱ کیلومتر در جنوب با سوریه ۸۷۷ کیلومتر در قسمت غربی با یونان ۲۱۲ کیلومتر با بلغارستان ۲۶۹ کیلومتر مرزهای مشترک دارد.
ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال ، دریای مدیترانه درجنوب ، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود ۱۱۳۵۰ کیلومتر را در بر می گیرد..
در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند . بعضی از آنها عبارتند از : جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و … در ترکیه در حدود ۶۵ دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با ۹۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت وجود دارد ، از جمله دریاچه وان ( با مساحت ۳۷۱۳ کیلومتر) در شرق ، دریاچه نمک ( با مساحت ۱۶۲۰ کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر) در قونیه و ….
پایتخت ترکیه شهر آنکارا میباشد و از شهرهای مهم آن میتوان از استانبول ، ازمیر ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا ، اورفا ، وان و… نام برد.
استانبول و تکیرداغ در قسمت اروپایی ترکیه وزنگولداق ، سینوپ و طرابوزان در بخش آسیایی از بنادر مهم ترکیه محسوب میشوند . بنادر …… در ساحل دریای سیاه ، مرسین و آلانیا و انطاکیه درساحل دریای مرمره، ازمیر؛ آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه وایرالیک در ساحل دریای ازه از دیگربنادر ترکیه می باشند
دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی به دلیل جمعیت بیشتر مسلمان این کشور، اروپایی ها را نگران می کند. اروپایی ها نگران آن هستند که فضای سنتی اجتماعی، فرهنگی یک ترکیه مسلمان بر اروپا تأثیر بگذارد. از سوی دیگر اروپایی ها نگران آن هستند که اسلام سیاسی در ترکیه روی کار آید و به این ترتیب مهار یکی از مهمترین اعضای اتحادیه اروپایی را به دست بگیرد. کمیته ویژه نظارت بر تعهدات نامزد های عضویت، در شورای اروپا در گزارش اخیر خود اعلام کرد، میان ترکیه جدید و ترکیه سنتی و نواحی شرق و غرب این کشور تفاوت زیادی وجود دارد. این تفاوت به ویژه در زمینه حقوق زنان و قتل های ناموسی بسیار مشهود است. اصلاحات توصیه شده اروپا این وضع را تغییر نداده است. مقامات ترک وعده داده اند که این اقدامات را ریشه کن کنند.
درباره نقش اسلام در سیاست در ترکیه نیز ابتدا باید ماهیت نظام سکولاری که آتاتورک بعد از تأسیس جمهوری ترکیه آن را بنا گذاشت درک شود. شاید این نظام برگرفته از روح «لائیسیته» فرانسوی ها باشد، اما این نظام به هیچ وجه به معنای جدایی حکومت از کلیسا، آن طور که در فرانسه اجرا می شود، نیست. در ترکیه، سکولاریسم به معنای محدود کردن عقاید مذهبی در حریم خصوصی و فردی و جدا کردن قوانین قرآنی از زندگی مردم است. نهادهای اسلامی همچنان در کنترل دولت هستند، دولت بر بخش های آموزش مذهبی، فعالیت مساجد و بنیادهای خیریه مذهبی نظارت و امام های جماعت را به عنوان کارمندان دولتی استخدام می کند. بعد از شروع به کار یک نظام چند حزبی در سال ۱۹۴۶ در ترکیه و حضور اسلام سیاسی در آن، بحث درباره نقش مذهب در حکومت ترکیه شدت گرفت و به تنش های سیاسی، مداخله ارتش و ممنوع شدن فعالیت احزاب اسلامگرا منجر شد. بحث اصلی میان اسلامگرایانی بود که در پی ایفای نقش محسوس تر مذهب در زندگی مردم به عنوان یک امر عادی در یک کشور مسلمان بودند و سکولارهایی که چنین درخواست هایی را تلاش برای ایجاد یک حکومت مذهبی و تهدیدی جدی برای اساس تشکیل دهنده جمهوری ترکیه می دانستند. اکنون که بحث عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی مطرح است، پرسیدن این که ۸۰ سال بعد از معرفی سکولاریسم، این مفهوم تا چه حد در جامعه ترکیه ریشه دارد و آیا این خطر که نظام سیاسی ترکیه از طریق راههای دموکراتیک تغییر کند و با معیارهای اروپایی ناسازگار شود یا نه، پرسشی مشروع و منطقی است. در سال۲۰۰۰ یک مؤسسه پیشروی پژوهشی در ترکیه، پژوهشی را انجام داد که نتیجه آن دولت و نمایندگان جامعه مدنی در این کشور را از میزان حمایت مردم از نظام سکولار، مطمئن ساخت. این بررسی نشان داد اکثر مردم ترکیه خود را مسلمان می دانند و برای ادای فریضه ها و وظایف مذهبی اشان تلاش می کنند. اما اعتقادی به این که مذهب باید نقشی در زندگی سیاسی داشته باشد، ندارند. با وجود این، مانند همه کشورهای دموکراتیک دیگر، خطر سوءاستفاده گروه های افراطی از روندهای دموکراتیک برای رسیدن به اهداف خود وجود دارد.
طبق آمار بدست آمده در سال۲۰۰۲،جمعیت کشور بر۶۹۵۰۰۰۰۰۰ نفر(نوزدهمین کشورجهان) بالغ میگردد. تراکم جمعیت ۸/۵۶ نفر درکیلومتر مربع می باشد.۴۳% مردم کشور ساکن شهرها می باشند.
از جمله پرجمعیت ترین شهرهای کشور ترکیه می توان به استانبول(۱۰میلیون نفر)،آنکارا (۴میلیون نفر)، ایزمیر(۴/۳ میلیون نفر)، برسا (۱/۲ میلیون نفر)، کنیا (۲/۲ میلیون نفر)و ادنا (۸/۱میلیون نفر) اشاره نمود. از لحاظ توزیع سنی ۸/۴۱% جمعیت را افراد کمتر از ۱۴ سال، ۵۱% را افراد ۱۵ تا ۵۹ سال و ۲/۷% را نیز افراد بالاتر از ۶۰ سال تشکیل داده و متوسط عمر مردان و زنان ۷/۵۳ سال است.
در ترکیه میزان تولد ۶ /۳۹ در هزار و میزان مرگ و میر ۵/۱۳ در هزار و رشد جمعیت ۵/۲% است. میزان مرگ و میرکودکان نیز ۱۴۵ نفر در هزار نوزاد می باشد. مردم آن عموما سفید پوست بوده و از
تیره های ترک(۹۰% )، کرد (۷% )، عرب (۲/۱% ) و باقی اکثرا یونانی، ارمنی و یهودی بوده و ۹۹% جمعیت مسلمانند. در ترکیه زبانهای ترکی، کردی و خط لاتین رایج می باشد.
براساس آمار سال ۱۹۹۵ جمعیت زیر ۱۷ سال ترکیه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر است. از اینرو می توان گفت علاوه بر رشد بالای جمعیت، جوانی آن نیز یکی دیگر از ویژگیهای ساختار جمعیتی ترکیه بشمار میرود. همچنین گفتنی است تا سال ۱۹۵۳ م شمار زنان به نسبت مردان رقم بالاتری را نشان می داد که بعد از این سالها این رشد تعدیل یافته و در حال حاضر مردان نسبت به زنان رقم بالاتری را به خود اختصاص می دهند.
در خصوص پناهندگی باید گفت که ترکیه پس از غنا، نیجریه، هند، پاکستان، سری لانکا و الجزایر رتبه هفتم جهانی را دارا است. طی سال ۱۳۷۴ هـ. ش،۱۸۲۰ نفر از ترکیهایها تقاضای پناهندگی به انگلستان را داشتهاند که درخواست ۳۵ نفر آنان مورد قبول واقع شد.
در بعد مهاجرت نیز می توان گفت: نقل و انتقال فراوان جهت مهاجرت به ترکیه به دنبال جنگ استقلال (۱۹۲۳ م) آغاز گردید و تاکنون ادامه داشته است، بطوریکه مرکز آمار ترکیه شمار مهاجران و پناهندگان این کشور در سال ۱۹۹۳ م را به ترتیب ۸۷۵ و ۴۱۱۸ نفر اعلام داشته است.
البته ترکها نیز به کشورهای اروپای غربی به خصوص آلمان مهاجرت گستردهای داشتهاند.
این مهاجرت بیشتر برای یافتن شغل صورت پذیرفته است. در حال حاضر حدود دو میلیون نفر از ترکها ساکن آلمان هستند. در این خصوص گفتنی است که مهاجرت در بعد داخلی نیز وجود داشته است بطوریکه ساکنین اصلی شهر استانبول دو میلیون و هفتصد هزار نفر هستند و بقیه ۸ میلیون نفر افرادی هستند که از نقاط مختلف کشور به این شهر مهاجرت کردهاند. رقم این مهاجرت در سال ۱۳۷۵ هـ.ش بالغ بر۴۵۰ هزار نفر بوده است. مشاغل این مهاجران عمدتاً دربانی، سرایداری، رانندگی ، دلالی، قهوهچی و … میباشد.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر