پایان نامه شناسنامه بندی و کدینگ بندی تجهیزات و ارتقاء سیستم نگهداری و تعمیرات


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه شناسنامه بندی و کدینگ بندی تجهیزات و ارتقاء سیستم نگهداری و تعمیرات در شرکت تولیدی صنعتی رز الیاف اصفهان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه شناسنامه بندی و کدینگ بندی تجهیزات و ارتقاء سیستم نگهداری و تعمیرات نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول معرفی کارخانه
۱-۱مقدمه       ۱
۱-۲    تاریخچه تشکیل گروه صنعتی نگین رز    ….۱
۱-۲-۱ شرکت تولیدی وشیمیایی رز پلیمر     ….۱
۱-۲-۲ شرکت صنعتی و تولیدی رز موکت     ….۲
۱-۲-۳ شرکت تولیدی رز الیاف اصفهان        ۲
۱-۲-۴ شرکت موکت خوزستان۲
۱-۲-۵ شرکت موکت کاوه الیاف        ۲
۱-۲-۶    شرکت مجتمع صنایع نساجی نگین رز سپاهان  …۳
۱-۳ هدف از تاسیس مجموعه   .۳
۱-۳-۱    چارت سازمانی   .۴
۱-۴    امکانات و تجهیزات سالن الیاف    …۵-۴
۱-۵ مواد اولیه.۵
۱-۵-۱ محصولات   ….۵
۱-۵-۲    کاربرد محصول در صنعت    …۶-۵
۱-۶    روند کار و فرایند تولید سالن الیاف    .. ۶
۱-۷ قسمت های دیگر شرکت   …۶
۱-۷-۱ سالن تاسیسات   .۶
۱-۷-۲ سالن موکت    .۶
۱-۷-۳ سالن خشک کن    ….۷
۱-۷-۴    سالن رز رنگ    ..۷
۱-۸ وضعیت فعلی نگهداری و تعمیرات شرکت     .۸-۷
فصل دوم تاریخچه، تعاریف، مفاهیم نگهداری و تعمیرات
۲-۱ مقدمه     ..۹
۲-۲ تاریخچه نگهداری و تعمیرات  ۱۳-۱۰
۲-۳ تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات   …۱۴
۲-۳-۱ نگهداری  ۱۴
۲-۳-۲ تعمیرات    ..۱۴
۲-۴ نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات  .۱۵-۱۴
۲-۵ نارسائیهای موجود در سیستم نگهداری و تعمیرات در کارخانه هایی از جمله صنایع نفت و….  ….۱۶-۱۵
۲-۶ زیانهای ناشی از عدم وجود سیستم های مناسب نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران   …۱۶
۲-۶-۱ پیامدهای از کارافتادگی و خوابیدگی ماشین ها و دستگاه های صنعتی  ۱۶
۲-۷ علل وجود نارسائی در امور نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران    .۱۸-۱۷
۲-۸ معمول ترین نوع هزینه ها در فعالیت های نگهداری    .۱۸
۲-۹ انواع سازمان های نگهداری و تعمیرات  ….۱۸
۲-۹-۱ مزایای تشکیلات نگهداری و تعمیرات غیر متمرکز   .۱۸
۲-۹-۲ اشکالات نگهداری و تعمیرات غیر متمرکز   ….۱۹-۱۸
۲-۱۰ فعالیت های نگهداری و تعمیرات ۱۹
۲-۱۱ رویکردها و تکنیک ها در زمینه نگهداری و تعمیرات   ..۲۱-۱۹
۲-۱۲ وظایف دفتر برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات    .۲۱
۲-۱۳ راه اندازی یک واحد نگهداری و تعمیرات در سازمان   …۲۲-۲۱
۲-۱۴ سیزده گام تا نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی   ۲۷-۲۲
۲-۱۵ دوره عمر تجهیزات  ….۲۸-۲۷
۲-۱۶ نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  ..۲۸
۲-۱۶-۱ تعریف کلی  …۲۹-۲۸
۲-۱۶-۲ نیاز مبرم صنایع به PM   ..۲۹
۲-۱۶-۳ نتایج حاصل از PM در کارخانه ..۲۹
۲-۱۶-۴ چگونگی به اجرا در آوردن PM در کارخانجات  ..۳۰
۲-۱۶-۵ محاسن سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  .۳۰
۲-۱۶-۶ معایب سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگرانه  ۳۱
۲-۱۷ تاریخچه TPM   ..۳۱
۲-۱۷-۱ ارتقاء سیستم نگهداری و تعمیرات از PM به TPM  ۳۵-۳۱
۲-۱۷-۲ مفاهیم TPM   …۳۶-۳۵
۲-۱۷-۳ اهداف TPM    …۳۷-۳۶
۲-۱۷-۴ هشت استراتژی کلیدی در توسعه ی TPM   …۳۷
۲-۱۷-۵ چرا باید TPM را اجرا کرد  .۳۸-۳۷
۲-۱۷-۶ ارتباط بین TPM ، تروتکنولوژی و پشتیبانی های فنی  ….۳۸
۲-۱۷-۷ شباهت ها و تفاوت های TPM و TQM…39-38
2-18 شش اتلاف عمده که راندمان دستگاه ها را پایین می آورد  ۴۱-۳۹
۲-۱۹ مدیریت نگهداری و تعمیرات فراگیر  .۴۳-۴۱
۲-۲۰ شاخص OEE  ….۴۳
۲-۲۰-۱ عناوین اساسی OEE  .۴۳
۲-۲۰-۲ گرو های OEE  .۴۴
۲-۲۰-۳ اجزاء OEE   .۴۴
۲-۲۰-۴ مراحل اجرای پروژه اثر بخشی کلی تجهیزات  ..۴۴
۲-۲۰-۵ مراحل انجام و پیاده سازی پروژه اثربخشی تجهیزات OEE  ….۴۵-۴۴
۲-۲۱ نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان  ..۴۶-۴۵
۲-۲۱-۱ تعریف RCM  ….۴۶
۲-۲۱-۲ اهداف RCM  ….۴۶
۲-۲۱-۳ RCM و پرسشهای اساسی  ۴۶
۲-۲۱-۴ فرایندهای RCM  …۴۷-۴۶
۲-۲۱-۵ فعالیت های استاندارد در RCM  ۴۷
۲-۲۲ مراقبت وضعیت ماشین آلات  ..۴۸-۴۷
۲-۲۳ مراحل سازمان دهی امور نگهداری و تعمیرات  .۴۸
۲-۲۳-۱ تقسیم بندی کارخانجات از نظر روش های تولید  ۴۹-۴۸
۲-۲۳-۲ شناسایی محیط کار   ….۴۹
۲-۲۳-۳ موقعیت و شرایط صنعتی محیط اطراف  ….۵۰
۲-۲۳-۴ شرایط اقلیمی  ۵۰
۲-۲۳-۵ وضعیت دریافت تاسیسات ضروری .۵۰
۲-۲۳-۶ تهیه شناسنامه برای ماشین  …۵۲-۵۰
۲-۲۳-۷ شماره گذاری تجهیزات   ۵۶-۵۲
۲-۲۴ شناسایی ماشین آلات اصلی فرایند تولید  ….۵۶
۲-۲۴-۱ مهمترین فوائد سیستم کدگذاری  …۵۷
۲-۲۴-۲ معرفی سرویس های مورد نیاز ماشین آلات و تخصیص کد فعالیت به آنها  ۵۸-۵۷
۲-۲۴-۳ بررسی بلوک های مورد نیاز کد هر دستگاه  ۵۹-۵۸
۲-۲۴-۴ محل نصب دستگاه  ….۵۹
۲-۲۴-۵ درجه اهمیت دستگاه  ۵۹
۲-۲۴-۶ میزان ناامنی دستگاه   ۶۰-۵۹
۲-۲۴-۷ تعداد سرویس لازم    ۶۰
۲-۲۴-۸ بلوک معرف نام دستگاه  ۶۰
۲-۲۴-۹ شماره بندی تعداد دستگاه  ۶۰
۲-۲۴-۱۰ تعیین کد شناسایی خاص هر دستگاه  …۶۳-۶۱
۲-۲۴-۱۱ مفهوم یک کد بعنوان نمونه  ۶۳
۲-۲۵ سیستم بایگانی نگهداری و تعمیرات  ۶۴-۶۳
۲-۲۵-۱ کدگذاری مناطق سرویس در نگهداری و تعمیرات   ….۶۶-۶۴
۲-۲۵-۲ نمونه کد معروف یک ماشین خاص  ..۶۷-۶۶
فصل سوم روش و کار انجام شده
۳-۱ مقدمه  .۶۸
۳-۲ بیان کار  …۶۹
۳-۳ دستورالعمل چگونگی استفاده سرویس نگهداری تجهیزات کارگاه الیاف  ….۶۹
۳-۳-۱ دستگاه اکسترودر  .۷۰-۶۹
۳-۳-۲ دستگاه تاوینگ  ۷۱-۷۰
۳-۳-۳ دستگاه اسپین فینیش  ..۷۲-۷۱
۳-۳-۴ دستگاه slow   .۷۳-۷۲
۳-۳-۵ دستگاهFAST    .۷۴-۷۳
۳-۳-۶ دستگاه کاتر   .۷۵-۷۴
۳-۳-۷ دستگاه خشک کن  .۷۶-۷۵
۳-۳-۸ دستگاه کریمپر  ..۷۸-۷۶
۳-۳-۹ دستگاه پرس  ۸۰-۷۸
۳-۳-۱۰ دستگاه آون کشش  ….۸۰
۳-۴ شناسنامه بندی دستگاه های سالن الیاف  …۹۰-۸۰
۳-۵ شناسایی و کدگذاری تجهیزات  .۹۱
۳-۵-۱ محل نصب دستگاه  …۹۷-۹۱
فصل چهارم پیشنهاد و نتیجه گیری
۴-۱ پیشنهاد  ..۹۹-۹۸
۴-۲ نتیجه گیری  …۹۹
پیوست ها
واژه نامه و اصطلاحات نگهداری و تعمیرات  …۱۰۶-۹۹
شرح نرم افزار  .۱۰۷-۱۰۶
منابع ..۱۰۹-۱۰۸

منابع

[۲]- مومنی، م- حسین پور، م- عبدالی، ع-” PDF مطالعه امکان سنجی استقرار نظام TPM در شرکت پتروشیمی خوزستان”- مجله مدیریت صنعتی دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ۱۳۸۹- شماره ۱۲٫ دانلود شده در ۸ may 2013.

[3]- عالم تبریز، أ- بهرامی، م- ” PDF ارزیابی میزان آمادگی جهت پیاده سازی TPM”- فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی شماره ۱۳٫ دانلود شده در۸ may 2013.

[4]- برزگر، ع- ۲۸ خرداد ۱۳۸۴- دانلود شده در ۸ may 2013 .

[5]- جلالی، ن-” PDF برنامه ریزی، نگهداری و تعمیرات”- دانلود شده در ۸jun  ۲۰۱۳٫

[۶]- عرب شاهی، أ-” پاورپوینت رویکردی بر نگهداری پیش اقدام”- دانلود شده در اردیبهشت ۸ may 2013.

[7]- سید حسینی، م-” برنامه ریزی سیستماتیک نظام نگهداری و تعمیرات در بخش صنایع و خدمات و مقدمه ای بر TPM – انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ۱۳۸۴٫

[۸]- حاج شیرمحمدی،ع-” برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات”- انتشارات غزل ۱۳۷۷٫

[۹]- فقیه، ن-” مهندسی تعمیرات و نگهداری”- انتشارات نوید۱۳۷۱٫

[۱۰]- جامی، م-” PDF اصول و اهمیت نگهداری و تعمیرات”- شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی- دانلود شده در ۸jun  ۲۰۱۳٫

[۱۱]- میرزائیان،م- ۷ مهر ۱۳۸۷ – دانلود شده در ۱۱ may 2013.

[12]- ابوسیانی، ع- ۱۸ اسفند ۱۳۸۹- دانلود شده در ۸ may2013.

[13]- خدابخشیان کارگر، ر- شاکری، م – برادران مطیع، ج –”PDF مهندس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پایش وضعیت در ماشین های راه سازی” دانلود شده در ۸ may2013.

[14]- توکلی، ح-” PDF نگهداری و تعمیرات جامع بهره ور “- اداره برنامه ریزی و کنترل تعمیرات شرکت سایپا- دانلود شده در ۸ may2013.

[15]- محمدی،ق- ۱۹ آذر ۱۳۹۱- دانلود شده در ۱۱may2013.

[16]- فرهادیان،ب- جوانبخت،م-” نگاهی به نظام TPM و جایگاه شاخص OEE در نگهداری و تعمیرات”.

[۱۷]-عرب شمالی، أ – ” بهبود بهره وری از طریق نگهداری  بهره ور جامع “- تالیف روی ک. دیویس

[۱۸]- فرقانی، ب ” نگهداری جامع بهره ور”- سازمان توسعه بهره وری آمریکا

[۱۹]- محمد سیروس، ک- داوری، د-” جایگاه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر”- تدبیر- شماره ۸۹- ۱۳۷۷- دانلود شده در ۱۱ may 2013.

[20]- حاج شیر محمدی، ع- ” نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر”- انتشارات موسسه ی مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن.

[۲۱]- شاهین، آ- حق شناس، أ- ” PDF مروری بر مدیریت نگهداری و تعمیرات فراگیر” – دانلود شده در ۸ jun 2013.

[22]- نجفی، أ – سربازی، ق- ” word استقرارسیستم نگهداری و تعمیرات با رویکرد و قابلیت اطمینان بر روی توربین های گازی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت  منطقه  شمال غرب ایران” – دانلود شده در ۸ jun 2013.

2-1 مقدمه[۳و۲]

در دهه های اخیر رقابت گسترده ی جهان منجر به تغییرات شگرفی در دورنمای فعالیت های صنعتی گردیده و حاصل آن فناوری های پیشرفته و رو به رشد کنونی می باشد.صاحبان صنایع بزرگ با بهره گیری از این فناوری ها و تلفیق آن با سیستم های جدید مدیریتی، مزیتهای رقابتی سازمان خود با تغییرات مورد نیاز در زمینه های ساختار سازمانی، تکنولوژی، مهارتهای راهبردی، ارتباطات رفتار سازمانی، نگهداری و تعمیرات و غیره داشته اند که شاید از بزرگترین چالشهای آن ها در زمینه نگهداری و تعمیرات می باشد.[۲]

امروزه با توجه به پیشرفت های عمده ای که در زمینه تجهیزات و ماشین آلات تولید صورت گرفته، بخش عمده ای از سرمایه های کارخانه جات در این بخش متمرکز شده است، منبع اصلی ارزش افزوده نیز می باشد. با توقف و از کار افتادگی ماشین آلات متعاقبآ فرایند تولید ارزش افزوده نیز متوقف خواهد شد. جایگزینی مولفه های مورد نیاز دیگر همچون نیروی کار، مواد اولیه و غیره جهت ادامه فرایند تولید به صورت های مختلف و حتی در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر می باشدو جایگزینی ماشین آلات از کار افتاده بسیار مشکل و بعضآ غیر ممکن است. به همین دلیل باید پیش از آنکه تجهیزات فرسوده و از کار افتاده شوند به نگهداری و تعمیرات آن ها پرداخت. از این رو طراحی و استقرار سیستم های نگهداری و تعمیرات در کارخانه جات یکی از مسائل مهم و حیاتی است. در حال حاضر کشورهای صنعتی پیشرفته در باب سیستم های نگهداری و تعمیرات به دنبال تحقق اهداف نگهداری بهره ور جامع  ۱(TPM) هستند. [۳]

۲-۲ تاریخچه نگهداری و تعمیرات[۴]

از سال ۱۹۳۰ تا کنون  میتوان سیر تحولات و تغییرات در نگهداری و تعمیرات را به  سه دوره اساسی تقسیم نمود :

 سیر تحولات در دوره اول :

 تحقیقات نشان میدهد که تحول اولیه در نگهداری و تعمیرات در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است. در آن ایام صنایع به شکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابیها  و توقف ناگهانی ماشین آلات مشکل جدی را برای دست اندرکاران  امر تولید ایجاد نمی نمود. به عبارت بهتر ، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمیگردید. علاوه بر این اکثر ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتآ ساده ای برخوردار بوده و این ویژگی ، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان کرده است. نتیجه اینکه در آن زمان نیازی به استفاده از نگهداری و تعمیرات  سیستماتیک احساس نمیگردیده و اکثر شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی فقط زمانی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد ، بازبینی و یا تعمیر آنرا آغاز می کردند ، در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی و  یا  ۲(BM) معمول بود.

 سیر تحولات در دوره دوم :

همه چیز در خلال جنگ جهانی دوم بطور انفجار آمیز دستخوش تحول قرار گرفت. فشار های ناشی از زمان جنگ تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این درحالی بود که تامین نیروی انسانی صنایع بشدت کاهش پیدا نمود.      این موضوع باعث گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید. تقریبا  سال ۱۹۵۰ سال رونق طراحی و ساخت ماشین آلات مکانیزه بوده و این ایام را می توان سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون دانست.

با افزایش روزافزون اتوماسیون  مساله شکست و از کارافتادگی ماشین آلات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می گشت. پس از گذشت چندی روند افزایش خرابیها به گونه ای گردید که کمیت و کیفیت تولیدات را تحت شعاع قرار داده و اسباب نارضایتی صاحبان صنایع را فراهم نمود. ادامه این روند ناخوشایند مدیران و کارشناسان را به فکر چاره و راه حلی مناسب برای جلوگیری از روند رو به رشد عیوب نمود. در این رهگذر سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا ۳(PM)  به عنوان چاره درد و راه حلی مناسب در کشور امریکا پیشنهاد و به اجرا درآمد.نیاز صنایع بر تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب جهت افزایش توانایی رقابت در بازار موجب گردید که استفاده از سیستم PM نیز رونق یافته و در این راستا اجرای تعمیرات و تعویضهای پیشگیرانه دوره ای بعنوان موثرترین راه حل جهت کاهش خرابیها مورد استفاده قرار گیرد .در طول دهه ۱۹۵۰  نگهداری و تعمیرات  پیشگیرانه  به تدریج تکامل یافته تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد. در این راستا سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور در سال ۱۹۵۴ به صنایع آمریکا معرفی گردید.

  در این سیستم ضمن تاکید برروی اصلاح خرابیهای اتفاقی و از کارافتادن غیر منتظره تجهیزات با بهره گیری مناسب از علوم و آمار و احتمالات و پژوهش عملیاتی ، شبیه سازی ، اقتصاد مهندسی ، تئوری صف و نگرش های تحلیلی ، تکنیکها و مدلهایی برای حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهیزات ابداع شد که متخصصین این رشته می توانستند کلیه فعالیتها و عملیات نگهداری و تعمیرات را به نظم درآورده ، خرابیها را پیش بینی نموده تا جهت نگهداری و تعمیر آنها برنامه ریزی نمایند.

دهه ۱۹۶۰ را می توان دهه گسترش استفاده از  نت بهره ور در صنایع نامید. معرفی نگهداری و تعمیرات بی نیاز از تعمیر ( ۱۹۶۰) ، مهندسی قابلیت اطمینان و مهندسی قابلیت تعمیر ( ۱۹۶۲ ) از نتایج تحقیقات انجام شده در این دهه بوده که در تکامل سیستم نت بهره وربسیار موثر بوده است.

معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر یا TPM در دهه ۱۹۷۰ از سوی صنایع ژاپنی را می توان بعنوان آخرین دستاورد در دوره دوم  تحولات نگهداری و تعمیرات نامید. سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور به شیوه آمریکا است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبود هایی داده شده است. ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان میپردازند. در نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یک محیط کاری با بهره وری بالا، شادی آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که به آن سرو کار دارند می گردد .

 سیر تحولات در دوره سوم :

میزان افزایش سرمایه گذاری برروی ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون از یک سو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی آنها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود. افزایش میزان اثربخشی ماشین آلات ، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه ی نگهداری و تعمیران گردید.

دست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از :

 ۱) معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات برپایه شرایط کارکرد ماشین آلات و ترویج استفاده از روشهای              ۴(CM)همچون آنالیز لرزش ، حرارت سنجی و …

۲) معرفی و بکارگیری انواع روشهای تجزیه و تحلیل خرابیهای ماشین آلات

۳) طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر برقابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر

۴) تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروههای کاری

۵) معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر

۶) معرفی روش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان  بعنوان روشی جامع  جهت تصمیم گیری در استفاده صحیح از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات موجود. ۵RCM) ( فرایندی است که اولا معین می کند چه کاری می بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود ، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید .

همچنین می توان تاریخچه ی نگهداری و تعمیرات را در سه نسل به صورت زیر تفسیر کرد.[۵]

 نسل اول ۱۹۳۰ تا قبل از جنگ جهانی دوم

۱)دامنه کسب وکار در یک دامنه محلی                       ۱)عدم تولید انبوه

۲)دانش و علم مهندسی محدود                                 ۲)قابلیت اطمینان بیشتر

۳)سادگی محصول                                                 ۳)نیازمندی های محدود مشتری

۴)سادگی فرایندها                                                 ۴)مکانیزه نبودن تولید

۵)تجهیزات ساده                                                   ۵)راحتی تعمیر(هزینه، زمان، انسان)

نسل دوم نگهداری و تعمیرات آستانه ۱۹۶۰ میلادی

۱)دامنه کسب و کار در یک دامنه بین المللی                ۱)تولید انبوه

۲)دانش و علم مهندسی نسبتآ پیشرفته                       ۲)شناسایی اهمیت قابلیت اطمینان

۳)محصول کیفی                                                   ۳)نیازمندی های خاص مشتری

۴)فرایندهای خاص و گسترده                                   ۴)پاسخ به نیازهای تولید انبوه

۵)تجهیزات ویژه و بزرگ                                         ۵)اهمیت نگهداری(هزینه، زمان، انسان)

(نسل دوم، نسل اهمیت دادن به سیستم نگهداری و تعمیرات در قالب نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اساسی تجهیزات)

نسل سوم نگهداری و تعمیرات اوایل ۱۹۷۰میلادی

۱)کسب و کار جهانی شدن                                      ۱)تولید ناب

۲)دانش و علم مهندسی مدرن                                  ۲)نیاز به قابلیت اطمینان بالا

۳)محصولی با کیفیت و متنوع                                  ۳)مشتریان متنوع و نیازمندی های متنوع

۴)فرایندهای پیشرفته و ویژه                                   ۴)پاسخ به نیاز تولید ناب

۵)تجهیزات مدرن، سنگین و خودکار و پیچیده             ۵)نگهداری و تعمیرات ناب(هزینه، زمان، انسان،بهره وری)

(شکل گیری نیازمندی های جدید نگهداری و تعمیرات ، تحقیقات جدید در نگهداری و تعمیرات ، تکنیک های جدید در نگهداری و تعمیرات)

۲-۳ تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات [۷]

اغلب سیستم هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تاسیساتی و یا سایر موارد به کار گرفته می شوند در زمان هایی از سیکل عمر عملیات خود دچار شکست و از کار افتادگی می گردند و لذا به فعالیت نگهداری و تعمیر نیازمند می شوند.


۲-۳-۱ نگهداری۶

مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولآ به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم، فعالیت های نگهداری لقب می دهیم.


۲-۳-۲ تعمیرات۷

از تعاریف فوق به راحتی در می یابیم که از کارافتادگی هر وسیله یا سیستم، یک متغیر تصادفی است که می توان آن را به صورت تخمینی پیش بینی کرده و برای رفع و تعمیر آن، آمادگی لازم را از قبل احراز نمود. انجام این امر مستلزم اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی صحیحی است که تحت عنوان ” برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ” نامگذاری شده است.

۲-۴ نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات [۷]

نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد. با نگهداری و تعمیرات باید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریک و غیر عملی.

اگر چه از مبانی علمی در تدوین سیستم استفاده می شود، ولی شرایط هر کارخانه و نیازها و مشکلات آن را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا سعی بر این است که سیستم نگهداری و تعمیرات را با همکاری مهندسان و کارشناسان هر کارخانه تدوین نمود، تا چنین سیستمی در زمان اجرا با کارخانه بیگانه و دور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد.

در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی و طرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرای آن نقش نیروی انسانی و طرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرا خواهد شد را باید در نظر داشت و باید متوجه بود که هر سیستم یا روش جدید در پرسنل و نیروی انسانی، دوگانگی ایجاد کرده و این دوگانگی مقاومت هایی را از طرف پرسنل به دنبال دارد، لذا ظرفیت کار را نباید از دست دادو اگر که اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یکی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نکته که(افراد هستند که برنامه را اجرا می کنند نه آدمهای آهنی) سنگینی مسئولیت ما را به عنوان تدوین کننده سیستم،

 بیشتر می کند و لذا مشارکت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومت های احتمالی آنها جلوگیری می کند و هم اطلاعات و دستورالعملهای جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد.

 با توجه به اینکه تداوم بکارگیری هر سیستم از تدوین آن مشکل تر است، لذا پویایی و دینامیک بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است که سبب تکامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممکن است برخی از مواردی که در زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد. از این رو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد که رسیدن به اهداف را امکان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره و در هر حال بهینه نماید.

اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات، همان بهینه کردن توانایی های ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید و کاهش فرسایش و خرابی آنهاست. دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی، مدنظر می باشد که عبارتند از:

ایجاد آرشیو مدارک فنی به عنوان بانک اطلاعاتی کارخانه
بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده
کاهش هزینه های انرژی مانند(برق،سوخت و غیره)
ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که در نتیجه قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد
کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی و نیروی انسانی
افزایش کیفیت تولید و جلوگیری از ضایعاتی که بر اثر خرابی ماشین آلات به وجود می آید
جلوگیری از سرمایه گذاری سنگین جایگزینی، به قیمت افزایش عمر مفید ماشین آلات
پایین آوردن هزینه تولید به دلیل بالا بودن زمان کار ماشین آلات، کاهش تعمیرات و توقف آنها
ایجاد نظم و ترتیب در تعمیرات و استاندارد کردن کارهای تعمیراتی و زمان سنجی فعالیت های نگهداری و تعمیرات
تهیه دستورالعملهای ایمنی و حفاظت فردی در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی.

۲-۵ نارسائیهای موجود در سیستم نگهداری و تعمیرات در کارخانه هایی از جمله صنایع نفت،صنایع هواپیمایی و غیره در  ایران [۸]

 

عدم وجود “پویایی” در سیستم هایی. به عبارت دیگر، در کارخانه های ایران اغلب برنامه های تعیین شده تعمیراتی، برای مدتی طولانی بدون هیچگونه تغییر و تصحیحی به مورد اجراء در آمده و به امر “بازتاب اطلاعات” و تجزیه و تحلیل شاخص های کنترل برای تغییر و تصحیح برنامه ها توجه کافی مبذول نگردیده است.
عدم توجه به کاربرد صحیح و دقیق سیستم های موجود.(نارسائی در امور مدیریت اجرائی نگهداری و تعمیرات)

در انتهای دیگر طیف کارخانجات و صنایع ایران، تعدادی قابل توجه از کارخانجات کوچک و متوسط وجود دارند که اغلب با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی اداره می شوند. در این کارخانجات اصولآ مسائل نگهداری و تعمیرات به امور  تعمیر بعد از خرابی خلاصه می شوند. در این صنایع و در قسمت عمده ای از طیف کارخانجات و صنایع ایران فعالیتهای نگهداری و تعمیرات به صورت نامشخص و مخلوط با امور تولید، و یا با ارجحیت کم در نمودارهای سازمانی مشخص گردیده اند. فقط در مواردی امور نگهداری و تعمیرات مورد توجه قرار می گیرند که دستگاهی از کار افتاده و رکودی در امر تولید حاصل می شود. در این شرایط همگی فعالیت های سازمان( چه گروه های مسئول و چه افرادی  با مسئولیت های نامربوط) به صورتی در هم ریخته جهت عیب یابی، ساختن و یا یافتن قطعات یدکی، و راه اندازی مجدد دستگاه متمرکز می شود. پس از راه افتادن مجدد دستگاه نیز بار دیگر موضوع به فراموشی سپرده می شود.

۲۶ زیانهای ناشی از عدم وجود سیستم های مناسب نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران [۷و۸]

 

علاوه بر زیان مستقیم حاصل از رکود تولید که در اثر خرابی اضطراری ماشین آلات بر سازمانهای تولیدی تحمیل می شود ، نکات زیر در ارتباط با ضعف تشکیلاتی سازمانهای نگهداری و تعمیرات قابل ذکر می باشند:

پائین آمدن عمر کارکرد اقتصادی ماشین آلات (بالا رفتن سرعت استهلاک) که اغلب از خارج از ایران خریداری شده ، و سرمایه ارزی هنگفتی را در بر گرفته است.
احتیاج به تعویض سریع قطعات یدکی که در شرایط فعلی دسترسی به آنها مشکل بوده و قیمت های آنها به طور مداوم رو به افزایش است.
ایجاد خطرات جانی برای کارکنان.
اثرات اجتماعی کمبود تولید در شرایطی که میزان عرضه اغلب کالاهای صنعتی در بازار ایران به مراتب از میزان تقاضا کمتر است ، و چنین عدم تعادلی باعث نارضایتی مردم و ایجاد بازارهای سیاه خواهد شد.
پائین آمدن کیفیت محصولات ساخته شده.
عدم اطمینان
هزینه ها و خسارات ناشی از خرابی ماشین آلات
کاهش ارزش زمان فروش ماشین دست دوم

۲-۶-۱پیامدهای از کار افتادگی و خوابیدگی ماشین ها و دستگاه های صنعتی [۹]

کاهش و یا توقف تولید
بیکاری نیروی انسانی به طور مستقیم و غیر مستقیم
تاخیر و تعطیل در سایر امور تولید که ممکن است به نوعی به ماشین و دستگاه از کار افتاده بستگی داشته باشد
هزینه تعمیر و یا تعویض دستگاه ها و قطعات و افزایش در تعداد دستگاه ها و قطعات غیر قابل استفاده
نارضائی و تخریب روحیه عاملین دستگاه ها و ماشین ها
در موارد خاص، مغایرت با اصول حفاظت صنعتی و ایجاد مخاطرات احتمالی

۲-۷ علل وجود نارسائی در امور نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران [۸]

با بیان شمه ای از شرایط و موقعیت های نگهداری و تعمیرات در ایران لازمست علل پیدایش چنین شرایطی نیز مورد بحث قرار گیرد. اهم این علت ها به صورت زیر خلاصه می شود:

ایجاد یک سیستم منظم نگهداری و تعمیرات در کارخانجات جهان از حدود ۴۰ الی ۴۵ سال پیش مورد توجه قرار گرفته ، و بنابراین صنایع ایران که در قرن حاضر در اغلب قریب به یقین موارد از نظر تکنولوژی و امور مدیریت فنی دارای تأخیر زمانی نسبت به صنایع پیشرفته جهان بوده اند ، نمی توانسته اند از نظر سیستم های نگهداری و تعمیرات از این قاعده کلی مستثنی باشند.
مهندسین و مسئولین نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران از شرایط اولیه طرح و تأسیس و راه اندازی کارخانجات به علت عدم توجه به مسائل نگهداری و تعمیرات اظهار نارضایتی می نمایند ، و در این مورد باید گفت کاملاً محق می باشند. در اغلب کارخانجات ایران در زمان طرح سیستم صنعتی و خریداری ماشین آلات توجه عمده به “روشهای تولید” ، به مقدار محصولی که با ماشینها قابل تولید است ، به مواد اولیه لازم برای تولید ، به تعداد کارگران لازم جهت خط تولید ، و به قیمت اولیه خرید و نصب ماشین معطوف شده ، و مسائلی نظیر هزینه های نگهداری ، قیمت و نحوه دسترسی به قطعات یدکی ، دستورالعمل های سرویس ، بازدید ، و تعمیر ماشین آلات مورد توجه قرار نمی گیرد.
در سالهای اول دهه ۱۳۵۰ دسترسی و خرید قطعات یدکی امری آسان بود. همین امر باعث می شد به محض خرابی قطعه ای ، به جای تعمیر ، به تعویض آن اقدام شود . و بنابراین عملاً مسئولیتهای نگهداری و تعمیرات را سمت “تعویض قطعه بعد از خرابی” متمایل می نمود . سیاستهای اقتصادی کشورهای صنعتی و تولید کننده ماشین آلات نیز در این مورد دخیل و مؤثر بوده.
در یک یا دو سال اول تأسیس کارخانه معمولأ کارشناسانی که خود سازنده ماشین آلات بودند ، در کارخانجات امور نگهداری و تعمیرات را به عهده داشتند. در این شرایط مسئله آموزش پرسنل ایرانی و پایه گذاری یک سیستم اقتصادی ” نت” به دلیل همان سیاستهای مورد نظر کشورهای صنعتی مورد توجه نبوده است.
در تهیه و خرید ماشین آلات استانداردهای مشخصی رعایت نشده.
رشته های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی فقط از ۲۰ سال پیش در دانشگاههای ایران تأسیس شده ولی متاسفانه تا بعد از انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۱/۶۲) درس مشخصی به نام سازماندهی نگهداری و تعمیرات در برنامه های درسی گنجانیده نشده بود.
چه در ایران ، و چه در اغلب کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه ، عوامل نیروی انسانی در سطح کارگران تعمیرات دارای نارسائیهای زیر می باشد:
پائین بودن سطح آموزش
علاقه به کاربرد روشهای سعی و خطا به جای روشهای منطقی برای یافتن عیب
عدم وجود یک میراث صنعتی در جامعه کارگری
بی دقتی در لحظات اتمام کارهای تعمیراتی

علاوه بر آنچه که بیان شد ، اشاره به این نکته لازمست که قسمت اعظم کارخانجات ایران در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر تأسیس و راه اندازی گردیده اند. (به جز تعدادی از کارخانجات ریسندگی و بافندگی و تولید قند و شکر که در این کارخانجات نیز اغلب ماشینهای جدیدی جایگزین ماشین آلات قدیمی و از کار افتاده گردیده اند) . بدیهی است در دهه اول راه اندازی یک واحد صنعتی خرابیها و خوردگی ها ناشی از اصطکاک ، زنگ زدگی و خوردگی در اثر تماس فلزات با آب ، بخار ، اسید و غیره تا حد از کار اندازی ماشین آلات مؤثر نخواهند بود ، ولی اثرات چنین خرابیهائی به طور متوسط ظرف ۱۰ ساله دوم بهره برداری از کارخانجات چشمگیر ، زیان آور ، و در بعضی موارد غیر قابل جبران خواهد بود.

۲-۸ معمول ترین  نوع هزینه ها در فعالیت های نگهداری [۹]

هزینه های اجرتی که بستگی به تعداد کارکنان مورد نیاز خواهد داشت و دستخوش تغییر در درجه نگهداری خواهد بود. در پاره ای موسسات این امر می تواند از طریق مقاطعه و واگذاری به افرادی خارج از موسسه گذاران یابد.
هزینه های مربوط به قطعات و مواد مصرفی که با افزایش درجه نگهداری فزونی خواهد یافت.
هزینه های خوابیدگی ، یعنی هزینه ای که کلآ در اثر خوابیدن دستگاه (جهت تعویض قطعه و غیره)تحمیل می گردد. در این مورد می بایست برنامه ریزی صحیح چنان به عمل آید که زمان خوابیدگی دستگاه بر روی تولید و عملکرد کل سیستم تولیدی تاثیر نداشته باشد وگرنه با افزایش درجه نگهداری هزینه خوابیدگی به طرز غیر قابل قبول افزایش خواهد یافت.

۲-۹ انواع سازمان های نگهداری و تعمیرات [۸]

سازمان نگهداری و تعمیرات متمرکز: در این نوع سازمان کلیه خدمات لازم جهت قسمت ها و کارگاه های مختلف توسط یک سازمان متمرکز نگهداری و تعمیرات(یا مدیریت فنی) تامین می شود.
سازمان نگهداری و تعمیرات غیر متمرکز: در این نوع سازمان به جای یک تشکیلات مرکزی هر یک از کارگاه های بزرگ تولیدی، و قسمت های کارخانه در داخل تشکیلات خود یک گروه نگهداری و تعمیرات دارند، که مستقیمآ زیر نظر سرپرست آن کارگاه تولیدی انجام وظیفه می نماید.

چنانچه در اینجا از واژه “غیر متمرکز” استفاده شده، ولی در کارخانجات و صنایعی که چنین تشکیلاتی دارند الزامآ علاوه بر گروه هایی که زیر نظر کارگاه های تولیدی به امور تعمیرات می پردازند یک (یا چند) کارگاه مرکزی نیز وجود دارد که سرویس های لازم در زمینه های کارهای فنی نظیر تراشکاری، جوشکاری های دقیق،ساخت قطعات یدکی، و در اغلب مواردتعمیر وسایط نقلیه را بر عهده دارند.

۲-۹-۱ مزایای تشکیلات نگهداری و تعمیرات غیر متمرکز

بالا بودن سرعت انتقال اخبار و اطلاعات و دستورات در زمینه تعمیر و سرویس و اعمال تعمیرات اضطراری به علت نزدیک بودن فاصله و کوچک بودن گروه نگهداری و تعمیراتدر مقایسه با تشکیلات متمرکز.
بالا رفتن سرعت یادگیری و مهارت کارکنان نگهداری و تعمیرات(در تخصصهای مربوط به نگهداری و تعمیرات ماشین آلات مخصوص آن کارگاه).
همکاری نزدیک، و وجود روابط انسانی مناسب تر بین گرو های نگهداری و تعمیرات و تولید به علت وجود یک مدیریت واحد.

۲-۹-۲ اشکالات نگهداری و تعمیرات غیر متمرکز

بالا بودن هزینه های بالا سری و سرپرستی به علت لزوم استقرار سرپرستان به علت لزوم استقرار سرپرستان و استادکاران و مهندسین جهت هر یک از گروه های کوچک نگهداری و تعمیرات در کارگاه های مختلف.
بالا رفتن حجم و هزینه نگهداری قطعات یدکی به علت عدم وجود انبار مرکزی جهت نگهداری قطعات.
یکنواختی در کار کارگران و کارکنان نگهداری و تعمیرات.
عدم آشنایی کارکنان نگهداری و تعمیرات با سایر تخصص های مربوط به حرفه خود به علت ثابت بودن نوع کار.
عدم امکانات آموزشی برای کارکنان نگهداری و تعمیرات به این علت که اصولآ توجه اصلی یک کارگاه تولیدی به امور تولید معطوف بوده و بنابراین فراهم نمودن چنین امکاناتی جهت گروه های نگهداری و تعمیرات در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند.
عدم امکان مطالعه و بررسی بازده گروه های نگهداری و تعمیرات و مقایسه وضعیت کلی ماشین آلات و تجهیزات در سطح کارخانه، میزان خرابیها و از کار افتادگی ها، و عدم امکان ارائه روش های به سازی فعالیت ها و تجهیزات در سطح کارخانه.

۲-۱۰ فعالیت های نگهداری و تعمیرات [۸]

در یک تعریف کلی فعالیت های نگهداری و تعمیرات به شرح زیر می باشد.

۱)جلوگیری از خرابی ها(تعمیرات پیشگیری یا نگهداری) شامل:

بازرسی های فنی
ارائه سرویس هایی نظیر تنظیم، روغنکاری، تمیزکاری،….
تعویض قطعات قبل از فرسودگی کامل
تعمیر کلی تجهیزات در فواصل زمانی مشخص

۲)تعمیر خرابی های اضطراری(تعمیرات اضطراری) شامل:

تعویض قطعات از کار افتاده
تعمیر قطعات از کار افتاده

۳)تصحیح طرح تجهیزات شامل:

بهسازی طرح ماشین ها برای جلوگیری از خرابی های تکراری
بدیهی است که با اعمال تعمیرات پیشگیری از میزان ساعات از کار افتادگی دستگا ها کاسته می شود ودر نتیجه رکودهای غیر منتظره در امر تولید کاهش خواهد یافت.

۲-۱۱ رویکردها و تکنیک ها در زمینه نگهداری و تعمیرات [۱۰]

۱) نگهداری و تعمیرات اضطراری[۱] (EM)

فعالیت های نگهداری و تعمیرات اضطراری مربوط به زمانی است که یک دستگاه از کار افتاده باشد و یا عملکرد مورد نظر را نداشته باشد و بر این نکته تاکید دارد که در حداقل زمان بتوان آن را تعمیر یا جایگزین کرد.این راهبرد دارای وظایف دائمی نگهداری و تعمیرات نیست و همچنین با نام راهبرد نگهداری و تعمیرات غیر برنامه ای قابل نامگذاری است و برای بهتر شدن وضعیت کارخانه و تولید، نگهداری و تعمیرات اصلاحی بر روی تجهیزات انجام می شود.

۲)نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه((PM

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تعمیرات برنامه ریزی شده برای دستگاه ها و تجهیزات است که برای بهبود عمر دستگاه و پرهیز از فعالیت های تعمیراتی برنامه ریزی نشده یا اضطراری، طراحی شده است. هدف در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اطمینان یافتن از تولید محصول با کیفیت مورد انتظار و تحویل محصول در زمان پیش بینی شده می باشد. در واقع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه علاج واقعه قبل از وقوع است.در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه فعالیت های نگهداری و تعمیرات به صورت برنامه ریزی شده جهت پیشگیری از اینکه تجهیزات و دستگاه ها به نقطه بحرانی برسند و باعث ایجاد محصول نامنطبق و یا توقف خط تولید شوند، صورت می پذیرد.                                                                                   

۳)نگهداری و تعمیرات پیشگویانه۹(PDM)

بر اساس تعریف نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یک نوع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است که انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات غیر ضروری و حتی مخرب را نهی می کند. این نگهداری و تعمیرات از تحلیل های آماری استفاده می کند و زمانی را که فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه باید بر روی دستگاه ها و تجهیزات اجرا شوند را پیش بینی می کند. باید توجه داشت که در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه فعالیت های نظافت دستگاه ها، انجام تعمیرات دوره ای و جایگزینی قطعات و….. بصورت برنامه ریزی دوره ای صورت می پذیرفت ولی از آنجایی که از وضعیت دستگاه ها اطلاع کافی وجود نداشت، بسیاری از این فعالیت های غیر ضروری بودند و یا دیر اتفاق می افتادند نگهداری و تعمیرات پیشگویانه در عمل پارامترهای تعریف شده جهت عملکرد یک تجهیز را با حدود مهندسی تعریف شده آن پارامترها مقایسه کرده و بعد از انجام تحلیل های لازم مشکلاتی که باید جهت جلوگیری از خرابی دستگاه بر طرف شوند را تشخیص و اقدام لازم را جهت بر طرف کردن آنها انجام می دهد.

۴)نگهداری و تعمیرات کنش گرایانه۱۰

عبارت (proactive) یا کنش گرایانه به معنی انجام عملی قبل از ایجاد محرک انجام آن عمل می باشد. می توان کنش گرایانه را به عنوان مخالف واکنشی ترجمه کرد. نگهداری و تعمیرات کنش گرایانه تمرکز خود را بر ریشه یابی دلایل فرسایش و خرابی ماشین ها و تاسیسات قرار داده است و با پیدا کردن این ریشه ها و دلایل سعی در از بین بردن علت اصلی بروز خرابی و فرسایش ماشین ها دارد.

۵)نگهداری و تعمیرات مولد یا بهره ور۱۱

این روش شالوده ای از روش های گذشته است. در نگهداری و تعمیرات بهره ور هدف افزایش بهره وری است و بنابراین تمامی تکنیک های گذشته برای رساندن سیستم به آن مطلوب نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

نگهداری و تعمیرات بهره ور شامل رویکردهای زیر است:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
نگهداری و تعمیرات اصلاحی
طراحی و نصب ابزاری که به نگهداری و تعمیرات کمتری نیاز داشته باشد
نگهداری و تعمیرات دستگاه های معیوب

۶) نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM)

نگهداری و تعمیرات فراگیر اولین بار در کشور ژاپن توسعه یافت. هدف TPM بنای تشکیلاتی نیرومند جهت رسیدن به حداکثر راندمان در سیستم تولید است. TPM)) کل چرخه سیستم تولید را هدایت کرده، سیستمی واقعی و بر مبنای اطلاعات سطح کارخانه ایجاد می کند تا از کلیه اتلافات جلوگیری کند. (TPM)کلیه قسمت ها اعم از تولید تا توسعه، فروش و اداره کل را در بر می گیرد. در این روش عبارت فراگیر سه مفهوم اساسی را در بر می گیرد.
·          اثر بخشی فراگیر(توسعه و بهبود راندمان اقتصادی یا سودمندی)
پیشگیری فراگیر(طراحی بی نیاز از تعمیر و همچنین تعمیرات پیشگیری جامع)
همکاری و اشتراک مساعی فراگیر (انجام عملیات نگهداری و تعمیرات بصورتی خود ساخته و مستقل توسط کارگران بهره برداری در گروه های کوچک در هر یک از بخش های صنعت و همچنین توسط سایر سطوح کارکنان بصورت مشارکتی)

۲-۱۲ وظایف دفتر برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات [۸]


[۱] Emergency maintenance

 

110,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.