پایان نامه هیدرولیک و پنوماتیک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه هیدرولیک و پنوماتیک مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۳۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه هیدرولیک و پنوماتیک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه :   ۱
تعریف هیدرولیک   ۲
تاریخچه هیدرولیک   ۲
مزایا و معایب سیستمهای هیدرولایکی روغنی   ۳
مزایای سیستم های هیدرولیک   ۳
معایب سیستمهای هیدرولیک   ۴
مفهوم فشار در مدارهای هیدرولیک   ۹
مفهوم دبی :   ۱۰
اورفیس   ۱۲
ساختار یک سیستم هیدرولیک   ۱۴
مقایسة سیستمهای هیدرولیک   ۱۹
سیستم مرکز بسته   ۲۱
تفاوت سیستمهای مرکز باز و مرکز بسته   ۲۳
سیستمهای مرکز باز   ۲۳
سیستمهای مرکز بسته   ۲۳
الف – سیستمهای مرکز باز با اتصالات سری   ۲۳
ب- سیستم مرکز باز با اتصالات سری موازی   ۲۴
ج- سیستم مرکز باز با مقسم جریان   ۲۵
د- سیستم مرکز بسته با پمپ دبی ثابت و انباره   ۲۵
سیستم مرکز بسته با پمپ دبی متغیر   ۲۷
سیستم های هیدرولیک بیل بکهو   ۲۸
سیستم هیدرولیک در لیفتراک ها   ۲۹
پمپها   ۳۰
انواع پمپها   ۳۱
انواع پمپها از نظر ساختمان   ۳۲
تنظیم فشار   ۳۷
ساختمان و طرز کار انواع پمپ   ۴۰
پمپهای پیستونی   ۴۰
پمپهای پیستونی شعاعی ( دوار )    ۴۲
پمپهای پیستونی محوری  Axial Piston Pumps   ۴۳
مخزن تانک هیدرولیک   reservoir       ۴۸
انباره هیدرولیک     Accumulator   ۵۴
لوله های هیدرولیک   ۵۴
اتصالات   Fittings   ۵۵
نکات ایمنی در استفاده از شلنگ ها   ۵۶
موارد مهم در نصب شلنگ ها   ۵۶
علائم و سمبل ها   ۶۱
انواع شیرهای کنترل   ۶۶
شیرهای پاپتی (مخروطی)  Poppet valves   ۶۶
شیرهای قرقره ای  Spool valves   ۶۹
شیرهای یک طرفه   CHECK  VALVES   ۷۲
شیرهای یک طرفه با پایلوت  Pilot operated check valves   ۷۴
شیرهای کنترل جریان یک طرفه یا محدود کننده Restriction vheck valves   ۷۶
مصرف کننده ها در سیستمهای هیدرولیک      Actuators   ۷۷
مصرف کننده های خطی    Linear actuators   ۷۷
استانداردهای روغن   ۸۰
مواد افزودنی    (ADDITIVE)  روغن   ۸۶
۱- مواد ضد اکسید  ANTI OXIDANTS   ۸۸
۲- مواد جلوگیری کننده از ایجاد کف  ANTI – FOAM   ۸۸
۳- مواد پایین آورنده نقطة ریزش                 POUR   POINT   DEPRESSANT   ۸۹
۴- معلق کننده ها     DISPERSANTS   ADDITIVE   ۸۹
۵-پاک کننده ها    DETERGENTS   ۸۹
۶- مواد ضد سائیدگی   ANTI-WEAR   ۸۹
۷- مواد بهبود دهندة‌ شاخص گرانرویVIIMPROVER   ۹۰
۸- مواد افزودنی کاهش دهنده اثرات فشار بر دنده ها   ۹۰
۱- نقطه ریزش    POUR   POINT   ۹۱
۲- نقطه اشتعال    FLASH POINT   ۹۱
TBN (قلیائیت کل )   ۹۱
شاخص یا اندیس ویسکوزیته VI   ۹۲
روشهای تست روغن ASTM   ۹۳
سیستم های هیدرولیک مرکزی   ۹۴
مقایسه سیستم مرکزی و سیستم جداگانه   ۹۴
سیستم های هیدرولیک جداگانه   ۹۴
مزایا   ۹۴
سیستم های هیدرولیک مرکزی   ۹۵
معایب   ۹۶
انباره های هیدرولیک   ۹۶
سرویس و نگهداری و تعمیرات سیستمهای هیدرولیک   ۹۷
دیدگاه یک تعمیرکار   ۹۷
ابزارهای اندازه گیری   ۹۸
فشار سنج ها     Pressure gauge   ۹۸
کولرهای روغن   ۱۰۱
روغن هیدرولیک   ۱۰۲
چگونه روغن هیدرولیک را کنترل نمائیم ؟‌   ۱۰۳
چگونه به سیستم ، روغن اضافه کنیم ؟   ۱۰۵
چگونه فیلترها را تعویض نماییم ؟‌   ۱۰۶
چگونه نشتی ها را پیدا کنیم ؟   ۱۰۷
اجتناب و دوری جستن از خطوط روغن پر فشار   ۱۰۸
هوای اتمسفر   ۱۰۸
فشار اتمسفر   ۱۰۹
قانون بویل   ۱۱۳
قانون شارل  Chres law   ۱۱۴
قانون آمونتون   ۱۱۶
مطالبی در مورد سیستمهای پنوماتیک   ۱۲۰
انواع کمپرسورها   ۱۲۴
منابع مورد استفاده :   ۱۳۴

منابع مورد استفاده :

 ۱-Hydraulics and Pneumatics           تالیف : Andrew Parr

2-هیدرولیک و پنوماتیک ، تالیف : هری ل . استورات ، ترجمه تیمور اشتری نخعی

۳-Partical Pneumatics

مقدمه :

امروزه با توجه به اینکه در کشور عزیزمان قدمهای بزرگی در جهت صنعتی شدن برداشته شده است ، توانایی های علمی و تجارب فنی به عنوان بزرگترین پشتیبان صنایع مطرح خواهند بود .

تقریباً در اغلب کارخانجات و کارگاههای صنعتی ابزارها و دستگاههایی وجود دارند که در آنها از سیستمهای هیدرولیک پا پنوماتیک استفاده شده است . توانایی بکار گیری و نگهداری صحیح از این ماشین آلات افزایش عمر مفید آنها را در بر خواهد داشت ، لذا داشتن اطلاعات کافی از علم هیدرولیک و پنوماتیک و کاربرد این علوم می‌تواند در استفادة صحیح و نیز سرویس و نگهداری به موقع ماشین آلات مفید باشد.

  از آنجائیکه هنوز به طور کامل توان ساخت قطعات و مجموعه های هیدرولیکی و پنوماتیکی با توجه به دقت بالای آنها در کشور ما وجود ندارند ، در این کتاب بیشتر به شناخت اجزاء سیستمهای هیدرولیک و پنوماتیک ، سرویس و نگهداری ، تعمیرات و طراحی مدار آنها پرداخته ایم . همچنین به دلیل کاربرد وسیعتر هیدرولیک در صنایع مختلف در بخش اول آشنایی ، کاربرد ، طراحی و سرویس و نگهداری سیستمهای هیدرولیک و پنوماتیکم با ارائه یک مثال کاملاً کاربردی و واقعی از یک سیستم پنوماتیک ، کاربرد ، اجزاء و طرز کار آن مورد بحث قرار گرفته است .

تعریف هیدرولیک

از آنجائیکه مایعات در هیدرولیک نقش  اصلی را ایفا می‌کنند و نیز استفاده از این علم امکان انتقال نیرو ، حرکت و کنترل آنها را بدست می‌دهد می‌توان هیدرولیک را به صورت زیر تعریف نمود :

هیدرولیک علم استفاده از مایعات جهت انتقال و کنترل نیرو حرکت می‌باشد .

تاریخچه هیدرولیک

انسان کشاورزی را از کذشته های دور آغاز نمود و بعلت نیاز به مواد غذایی حاصل از آن نمی تواند ارتباط خود را با این حرفه قطع نماید . با توجه به اینکه کشاورزی وابستگی مطلق به آب داشته و استفادة بهتر از آب ، آبادانی و محصول بیشتری را در پی خواهد داشت ، انسانها همواره در پی یافتن راههایی برای استفاده بهینه از آب و انرژی آبی بوده اند . در قرن هشتم میلادی بشر موفق به کشف چرخ آبی گردید . بکارگیری چرخ‌ آبی توسط مصریان جهت آبیاری مزارع اولیة گامها در آشنایی و استفاده از علم هدرولیک بود . با این حال تا قرن ۱۶ میلادی هنوز قدمهایی جدی در این راه برداشته نشدده بود تا اینکه توریچلی دانشمند ایتالیایی توانست مقدار فشار اتمسفر را توسط بارومتر اندازه گیری نماید .

در قرن هفدهم میلادی یک دانشمند اروپایی به نام پاسکال قوانین اولیة هیدرولیک را پایه ریزی نمود . بر اساس قانون پاسکال فشار وارده بر هر نقطه از یک مایع محسوب به طور مساوی در تمام جهات منتقل شده و با نیروی مساوی بر روی سطح مساوی اثر می‌کند . به عبارت دیگر فشار وارده بر مایعات داخل ظروف بسته در تمام نقاط برابر است .

 پرس های هیدرولیکی برای اولین بار بر پایة این قانون ساخته شدند . در قرن نوزدهم میلادی پرسهای هیدرولیک آبی اختراع شدند و در قرن بیستم میلادی هیدرولیک روغنی در صنایع به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفت .

مزایا و معایب سیستمهای هیدرولایکی روغنی

مزایای سیستم های هیدرولیک

۱)    یادگیری و طراحی و نصب آسان قطعات هیدرولیک به دلیل استاندارد بودن آنها .

۲)      تولید و انتقال نیروهای بزرگ توسط قطعات کوچک هیدرولیکی .

۳)     افزایش عمر قطعات به دلیل استفاده از روغن در داخل سیستمهای هیدرولیک و کاهش میزان فرسایش .

۴)  امکان بدست آوردن نیرو ، فشار ، گشتاور و سرعتهای غیر پله ای و یا اصطلاحاً داشتن تعداد بی نهایت سرعت ،‌ فشار و نیرو .

۵)     انعطاف پذیری بسیار زیاد سیستم با استفاده از لوله و شلنگ ها .

۶)     سرویس و نگهداری آسان و امکان کنترل سیستم توسط تعدادی فشار سنج و حرارت سنج .

۷)     امکان تعویض جهت حرکت با سرعت زیاد .

۸)     بکار گیری نیروی کم کارگری و امکان اتوماسیون کامل سیستم .

۹)     اقتصادی بودن بکارگیری سیستمهای هیدرولیک  .

معایب سیستمهای هیدرولیک

۱-  در صورت استفاده از روغن نا مناسب و یا اشکال در طراحی مسیرها ، افت فشار و در نتیجه اطلاف انرژی وجود خواهد داشت .

۲-  فشار در سیستم های هیدرولیک زیاد بووده و یه همین دلیل لوله و شلنگ های قوی و بست های بسیار دقیق جهت آب بندی مورد نیاز می‌باشد .

۳-  به دلیل حساسیت بسیار زیاد سیستمهای هیدرولیک . وجود کوچکترین مقدار گرد و خاک ، زنگ زدگی و آشغال در داخل سیستم باعث خرابی آن می‌گردد .

فشار چیست ؟

درک مفهوم فشار به دلیل استفاده مکرر این کلمه در سیستمهای هیدرولیک دارای اهمیت بسیاری می‌باشد برای درک مفهوم فشار به مثالهای زیر توجه نمایید .

 اگر بر روی یک لوله آب ، فشار سنجی را نصب کنیم و مسیر حرکت آب را باز نگاه داریم فشار سنج عدد صفر را نشان خواهد داد .

 حال اگر دو عدد جک هیدرولیکی به مساحت سطح  را توسط یک لوله به هم وصل نموده و یک وزنه ۱۰ کیلو گرمی را بر روش دستة یکی از جکها قرار دهیم فشارسنج ها مقادیر یکسانی برابر با یک کیلو گرم بر سانتی متر مربه را نشان خواهند داد .

در انتها ، اگر دو جک هیدرولیک به مساحت سطح مقطع  و را توسط یک لوله به هم اتصال داده و یک وزنه ۱۰ کیلوگرمی را بر روی دستة جک اول قرار دهیم فشار قرائت شده بر روی هر فشارسنج به شرح زیر خواهد بود :

 (فشار زمانی بوجود می‌آید که مقاومتی در برابر حرکت جریان وجود داشته باشد.)

از آنجائیکه درک مفهوم فشار فوق العاده مهم می‌باشد این قسمت را با دقت مطالعه فرمایید .

مثال۱ : شاید برای شما این اتفاق افتاده باشد که مار آشپزخانه ای را در دست گرفته و آن را در حوض آب به حرکت در آورده باشید . زمانیکه کار را از سمت تیز آن به حرکت در می‌آورید در مقایسه با زمانیکه آن را از سمت پهن آن به حرکت در می‌آورید نیاز به نیروی کمتری خواهد داشت .

در این مثال سه عامل نقش اساسی  دارند :

۱- دست یا عامل تولید نیرو و حرکت          ۲- سطح کارد           ۳- وجود مایع

مثال ۲ : مسلماً افرادی که شنا می‌کنند این موضوع را کاملاً تجربه کرده‌اند که در عمق‌های مختلف آب ، پرده گوش آنها تحت فشار بوده و اگر شناگر سر خود را از آب بیرون آورد هیچ فشاری را بر روی پرده گوش خود احساس نمی کند . در این مثال نیز موارد زیر نقش اساسی را بر عهده دارند :

۱- سطح پرده گوش             ۲- عمق آب             ۳- وجود مایع

مثال ۳ : در سیلندر شماره یک  با وجود اعمال نیرو بدلیل بسته بودن ظرف ، پیستون به سمت پایین حرکت نخواهد کرد ولی در سیلندر شماره دو  در اثر افزایش نیروی بدنه ظرف از ضعیف ترین نقطه سوراخ شده و پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند . در اینجا نیز عوامل زیر مؤثر می‌باشند :


۱- نیروی اعمالی                 ۲- سطح جک           ۳- وجود مایع

مثال ۴ : شلنگ آبی به سمت یک توربین گرفته شده است . ذرات آب که دارای انرژی می‌باشند به سطح پرده های توربین برخورد کرده ، باعث حرکت توربین می‌گردند . عوامل مؤثر بر حرکت توربین عبارتند از :

۱- نیرو ( حاصل از انرژی جنبشی مایع )      ۲- سطح پره های توربین


۳- وجود مایع

برنولی دانشمند اروپایی کشف کرد که مجموع انرژی در یک جریان مایع محبوس همیشه مقدار ثابتی می‌باشد .

انرژی جنبشی مایع + فشار پتانسیل + فشار استاتیکی مایع = مقدار انرژی

مثال ۴و۱                 مثال ۲                     مثال ۱

 = مقدار ثابت

در فرمول فوق  ، نشان دهنده سرعت مایع  ، دانستیه مایع می‌باشند . در هیدرولیک روغنی مقدار  یا فشار پتانسیل با توجه به اینکه حداکثر ارتفاع سیستمهای هیدرولیکی از ۲۰ متر تجاوز نمی کند صفر در نظر گرفته می‌شود .

بنابر این فرمول مکور در سیستمهای هیدرولیک روغنی به شرح زیر می‌باشد .

انرژی جنبشی مایع + فشار استاتیکی مایع = مقدار ثابت

مایع در داخل لوله در حال حرکت بوده و بدون برخورد با مانعی به بیرون هدایت می‌شود . از آنجائیکه مقدار انرژی مایع ثابت است پس بدلیل عدم وجود مانعی در مسیر مایع ، مقدار استاتیکی صفر بوده و تمام انرژی مایه به انرژی جنبشی تبدیل می‌گردد .

فشار سنج ها همواره مقدار فشار هیدرو استاتیک را در محل نصب شده نشان می‌دهند بنابراین در این شکل فشار سنج ، عدد صفر را نمایش می‌دهد .

در این مثال مایع در یمک محفظة بسته قرار داشته و انرژی جنبشی مایع صفر است . در این حالت تمام انرژی حاصل از وزنه ۱۰ کیلوگرمی به انرژی فشار هیدرواستاتیک تبدیل می‌گردد . در مثالهای ذکر شده تقریباً با عواملی نظیر نیرو ، سطح و فشار آشنا شدیم و اکنون رابطه بین آنها را با استفاده از فرمول زیر خواهیم دید .

 وزنه ۱۰ کیلوگرمی بر سطحی معادل  اثر می‌کند بنابراین :

در سیستمهای تجاری واحد سنجش فشار ، بار و یا اتمسفر می‌باشد . همچنین در این مثال چنانچه قبلاً هم اشاره شد بر اساس قانون پاسکال تمام فشار سنجها عدد یک بار  را نشان می‌دهند . به همین ترتیب مقدار فشار قرائت شده از فشار سنج ها یک بار خواهد بود .

مفهوم فشار در مدارهای هیدرولیک

قبل از پرداختن به بحث فشار در یک مدار هیدرولیکی بهتر است ابتدا به شرح مفهوم مدار و سیستم هیدرولیک بپردازیم . برای آنکه یک جک هیدرولیک حرکت کند و یا یک پرس هیدرولیکی عمل پرس را انجام هد می‌بایست یک مدار یا سیستم هیدرولیک برای آن طراحی گردد . البته توضیح دربارة جزئیات و ملزومات یک مدار کاملا هیدرولیک در فصلهای بعدی به طور کامل خواهد آمد ، اما برای آنکه در اینجا تصویری درست از یک مدار یا سیستم هیدرولیکی داشته باشیم می‌توان گفت سیستم هیدرولیک از یک تانک و مخزن آغاز و نهایتاً به همان تانک خاتمه می‌یابد و در داخل مقدار قطعاتی از جمله پمپ ، صافی ، مصرف کننده ها و شیرها وجود دارند . مجموعه قطعات داخل مدار در ارتباط با یکدیگر کار مورد انتظار به سیستم را به انجام می‌رسانند .

مدارهای هیدرولیک شباهت زیادی به مدارهای برقی دارند . در مدارهای برقی مقاومت را به شکل…………… نشان می‌دهند . در مدارخطی هیدرولیک نیز علامت مشخصه مقاومت ………………  می‌باشد .

مدارهای موازی

در مسیر فوقانی مقاومت ۵ بار و مسیر پایینی مقاومت ۱۰ بار می‌باشد .حال این سئوال مطرح است که فشار سنجهای ۱ و ۲ چه فشارهایی را نمایش خواهند داد .

با اشاره مجدد به مفهوم فشار و اینکه اصولاً‌در مدارها وقتی مقاومتی در سر راه جریان واقع می‌شود ، مایع از مسیری عبور خواهد کرد که کمترین مقاومت را داشته باشد . پس جواب سؤال فوق مشخص می‌گردد . فشارسنج ۲ مقدار صفر و فشار سنج ۱ مقدار ۵ بار را نشان می‌دهند . فشار سنج ۲ به دلیل عدم وجود هیچگونه مقاومتی در سر راه جریان و راه داشتن به تانک عدد صفر را نمایش خواهد داد . در این مدار دو مقاومت ۵ و ۱۰ بار قرار داده شده است . با توجه به آنچه ذکر شد مایع از مسیری به مقاومت کمتر یعنی مسیر ۵ باری عبور خواهد نمود و فشار سنج ۱ میزان فشار ۵ بار را در مدار نشان خواهد داد .

مفهوم دبی :

لوله شماره ۱ دارای سطح مقطع  و لوله شماره ۲ داراس سطح مقطع  می‌باشند . فرض کنید هر دو لوله به پمپی با قدرت جابجایی ۵۰ لیتر در دقیقه متصل شده اند . حال این سؤال مطرح است که کدامیک از دو لوله زودتر ظرفی با گنجایش ۵۰۰ لیتر را پر می‌کنند ؟ آزمایش نشان داده است هر دو لوله تقریباً در یک زمان ظرف ۵۰۰ لیتری را پر می‌کنند. در لوله شماره ۱ سطح مقطع کوچک و سرعت مایع زیاد و در لوله شماره ۲ سطح مقطع بزرگ ولی سرعت پایین می‌باشد .


دبی عبارتست از مقدار مایعی که در واحد زمان از یک سطح مقطع معین عبور می‌نماید و واحد آن لیتر در دقیقه و یا گالن در یاعت می‌باشد . دبی پمپ مثال فوق ۵۰ لیتر در دقیقه می‌باشد .

لوله ای با دو مقطع مختلف نشان داده شده است که توسط یک پمپ بادبی ۵۰ لیتر در دقیقه تغذیه می‌گردد . مقدار خروجی از لوله در مقطع کوچکتر چقدر خواهد بود ؟ از آنجائیکه دبی پمپ ثابت می‌باشد تغییر سطح مقطع در لوله ها تغییر سرعت جریان را به همراه خواهد داشت . رابطة سرعت و سطح مقطع لوله ها به شرح زیر می‌باشد :‌

آزمایس نشان می‌دهد مقدار فشار در ناحیه ۲ کاهش یافته و سرعت مایع زیاد می‌گردد . در ناحیة ۳ نیز فشار افت نموده است ولی دبی در طول لوله تقریباً ثابت است ، این لوله ونتوری می‌نامند . در این لوله ها شدت جریان تابعی از اختلافات فشار بین نقاط۱ و ۲ می‌باشد .

در صورت مسدود شدن جلوی لوله ، فشار سنج ها یک میزان فشار را نمایش می‌دهند، زیرا مجموع انرژی جنبشی و انرژی فشار هیدرو استاتیک مایع تبدیل به انرژی فشار  هیدرواستاتیک می‌شود .

اورفیس

اورفیس یا تنگنا عبارتست از یک روزنه کوچک که باعث عبور کنترل شدة مایع از یک سمت به سمت دیگر می‌گردد .کاربرد آن چنانکه خواهیم دید در طراحی شیرهای هیدرولیکی دارار اهمیت زیادی است . پس از عبور مایع از اورفیس ، فشار کاهش پیدا می‌کند .حال اگر جلوی لوله مسدود گردد بر اساس قانون پاسکال فشار در تمام نقاط یکسان خواهد بود .

دو دریچه  و  در حالت عادی مسدود می‌باشند و در سطح مقطع استوانه  یک اورفیس وجود دارد . اگر دریچه  باز شود ، بدلیل وجود اورفیس در سطح مقطع  در دو طرف آن فشارهای  و  بوجود خواهد آمد ( در حالت بسته بودن  بود ) . مقدار  بدلیل وجود اورفیس کمتر از  خواهد بود ، این اختلاف فشار باعث بوجود آمدن اختلاف نیرو شده و سطح مقطع  به سمت بالا حرکت خواهد کرد . به این ترتیب پایة استوانه جلوی دریچه  را باز خواهد نمود.

حال اگر دریچه را ببندیم اختلاف فشار  و  از بین رفته و فشار در تمام نقاط یکسان خواهد بود . بدین ترتیب سطح مقطع استوانه  با نیروی فنر به حالت اولیه برگشته و دریچه  بسته خواهد شد . مثال فوق اساس کار شیر هیدرولیک فشار شکن با پایلوت ( راه انداز ) می‌باشد .

ساختار یک سیستم هیدرولیک

اگر دو جک هیدرولیک را توسط یک لوله به یکدیگر ارتباط دهیم و بر روی یکی از جکها یک زونه یک کیلوگرمی قرار دهیم شفت جک دوم به سمت بالا حرکت خواهد کرد . مقدار جابجایی شفت جک دوم معادل مقدار مایع هم وزن با وزنة روی جک اول می‌باشد . به عیارت دیگر وزن مایع جابجا شده نیز یک کیلو گرم خواهد بود .


دو جک با سطح مقطع های متفاوت به یکدیگر متصل شده اند . چنانچه در شکل نشان داده شده است یک وزنه ۱ کیلو گرمی بر روی جکی با سطح مقطع  و یک وزنه ۱۰ کیلو گرمی بر روی جکی با سطح مقطع  قرار گرفته و سیستم در حالت تعادل هیدرولیکی می‌باشد .

از آنجائیکه فشار حاصل از وزنه ۱ یک کیلو گرمی معادل    و فشار حاصل از وزنه ۱۰ کیلوگرمی معادل می باشد بنابر این سیستم در حالت تعادل هیدرولیکی قرار می‌گیرد . همانطور که ملاحظه می‌شود ، در این مثال وزنه یک کیلو گرمی در جک اول توانسته است وزنه ۱۰ کیلوگرمی در‌جک دوم را در حالت تعادل نگهدارد که به آن اصل تشدید نیرو می‌گویند.


با وجود این اکنون اگر حرکت  وزنه سنگین تر ( جک دوم ) به سمت بالا مد نظر باشد می‌توان به جای وزنة یک کیلو گرمی یک پمپ دستی جایگزین نمود.

با حرکت دادن دستة پمپ ، وزنه سنگینتر جابجا می‌شود ولی مقدار جابجایی آن کم می‌باشد زیرا با حرکت دستة پمپ تا انتها ( مثلاً ۱۰ سانتی متر ) ، جک به میزان کمی جابجا خواهد شد ( مثلاً ۱ سانتی متر ) . پس جهت کاملتر شدن مدار لازم است تغییرات دیگری در آن اعمال گردد تا وزنة سنگین کورس جابجایی بیشتری داشته باشد. برای حل این مسئله می‌توان از یک تانک هیدرولیک و دو عدد شیر یک طرفه استفاده نمود .


شیر یک طرفه ۱ مانع از برگشت روغن زیر وزنه به پمپ و شیر یک طرفه دوم مانع از برگشت روغن به داخل تانک در هنگام پمپاژ آن به جک می‌شوند .

علاوه بر این شیر یک طرفه ۲ امکان تغذیة پمپ را نیز فراهم می‌سازد چنانچه با حرکت دستة پمپ به سمت بالا بدلیل بوجود آمدن یک خط مکش ، روغن از تانک وارد پمپ می‌گردد . تانک هیدرولیک به عنوان منبع تغذیة مدار از روغن و نهایتاً حرکت بیشتر جک بکار می‌رود .

در مثال قبل جک فقط قادر است به سمت بالا حرکت کند و امکان حرکت آن به سمت پایین وجود ندارد . علاوه بر این در عمل ، حجم وسیع عملیات هیدرولیک استفاده از پمپهای دستی را محدود می‌سازد ، بنابر این لازم است تغییرات دیگری در سیستم فوق اعمال گردد .

 با استفاده از یک پمپ هیدرولیک یک لوله برگشت و شیر کنترل جهت می‌توان جک هیدرولیکی را به بالا و پایین هدایت نمود . اگر شیر کنترل جهت را به سمت بالا هدایت نماییم روغن از پمپ به زیر پیستون جک رفته و خط فشار در قسمت زیر پیستون بوجود می‌آید ، و اگر شیر کنترل جهت را به سمت پایین هدایت کنیم ، روغن به بالای پیستون جک راه یافته و خط فشار در قسمت بالای پیستون بوجود می‌آید.

لازم به ذکر است اگر بخواهیم جک را به سمت بالا هدایت کنیم می‌بایست روغن طرف دیگر پیستون جک تخلیه گردد ، زیرا مایع غیر قابل تراکم بوده و صورت عدم تخلیة روغن بالای جک ، حرکتی در جک مشاهده نخواهد شد به همین دلیل خط برگشت روغن را توسط شیر کنترل جهت به تانک ارتباط می‌دهیم .

اگر حرکت جک به سمت پایین مد نظر باشد ، مانند حالت قبل می‌بایست روغن طرف دیگر جک را به تانک ارتباط داده و تخلیه نماییم .



اگر جک به سمت بالا حرکت کردده و به انتهای کورس خود برسد ، از آنجائیکه پمپ هیدرولیک در حال کارکردن و پمپاژ روغن به جک می‌باشد ، روغن فضایی برای فرار پیدا نکرده و فشار داخل مدار بالا می‌رود . در این حالت فشار سیستم کاهش پیدا نکند. مدار از ضعیفترین نقطه منفجر می‌گردد . کنترل فشار بوسیلة شیرهای فشار شکن انجام می‌گیرد .

کارکرد اجزاء یک سیستم هیدرولیک در اثر مرور زمان باعث فرسایش قطعات و ساییدگی آنها می‌گردد . براده فلزات و همچنین گرد و غبار وارد شده به داخل سیستم در صورت عدم تصفیه روغن پس از مدتی باعث خرابی قطعات و از بین رفتن لقی مجاز آنها خواهد شد . جهت جلوگیری از بروز این مشکل از فیلتر ها در مسیر برگشت روغن به تانک و یا در خط مکش پمپ ( خطوط کم فشار ) استفاده می‌شود.

 مقایسة سیستمهای هیدرولیک

دو نوع عمدة سیستم های هیدرولیک عبارتند از : سیستمهای مرکز باز و سیستم های مرکز بسته .

شیر کنترل جهت مورد استفاده در سیستمهای مرکز باز در حالت مرکزی خود اجازه می‌دهد جریان روغن از پمپ به تانک باز گردد . سیستم دارای یک پمپ دبی ثابت است و در زمانیکه سیستم کار خاصی را انجام نمی دهد ، روغن بلا استفاده به تانک باز می‌گردد .

در سیستمهای مرکز بسته ، وقتی کار خاصی انجام نمی شود ،‌پمپ نیز متوقف شده و عملیات پمپاژ را قطع می‌کند . بنابر این شیر کنترل جهت در حالت مرکزی بسته است و اجازة عبور روغن را نمی دهد . یک نمونه از سیستمهای مرکز باز و یک نمونه از سیستمهای مرکز بسته نمایش داده شده‌اند .

سیستم مرکز بسته

120,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هیدرولیک
  • پایان نامه پنوماتیک
  • مقاله طراحی سیستم مکنده غلات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۳۱ تیر , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.