پایان نامه گردشگری


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه گردشگری مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای 122  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه گردشگری نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

سرآغاز:   1
مقدمه   6
فصل اول   9
تاریخچه و وضعیت کنونی سازمان و مراکز ایرانگردی و جهانگردی   9
توریسم و گردشگری   9
طرح مسئله   11
منابع در جهانگردی:   12
– مفاهیم جهانگردی:   12
فعالیت جهانگردی و محصولات آن:   13
منابع:   15
منابع مسافرتی و جهانگردی:   16
فصل دوم   18
فرضیات   18
گردشگری و توسعه در جهان سوم   18
معرفی کلی   19
منابع و هزینه های گردشگری   20
نتیجه گیری:   20
مفهوم سازی جایگاه گردشگری در توسعه   20
سازماندهی گردشگری بین المللی:   22
تقاضای گردشگری و عرضه تسهیلات:   23
عوامل مؤثر بر سطوح تقاضا:   24
فصل سوم   27
آرمان گردشگری میان فرهنگی   27
گسترش گردشگری فرهنگی در جهان: حدود، دلایل، تنوع بازدیدکنندگان:   27
علت برانگیختگی بازدیدکنندگان برای بازدید از یک محل:   28
گردشگری فرهنگی: یک ارزیابی   28
گردشگری فرهنگی جامعه:   29
فصل چهارم   31
بررسی معماری تاریخی یزد درقرون اولیه اسلامی   31
درباره استان یزد:   35
در قدیم شهر یزد دارای هفده محله بنامهای زیر بوده است:   38
شناسنامه یزد   39
جغرافیای استان یزد:   42
فرهنگ بومی حاکم بر استان یزد:   43
فرهنگ، زبان و گویش مردم یزد:   43
مراسم مذهبی:   44
صنایع دستی   45
آداب و رسوم محلی   45
شکارگاهها و مناطق حفاظت شده   46
ابرکوه:   47
درباره ابركوه:   47
جغرافيا و اقليم:   47
وضعيت اجتماعي:   48
سوابق و پيشينه تاريخي:   48
افسانه ها و داستانهايي درباره ابتداي حضور ابركوه:   49
اردکان:   50
درباره اردکان:   50
جغرافیا و اقلیم:   50
وضعیت اجتماعی:   51
سواد.   51
ويژگي هاي فرهنگي مردم اردكان   51
سوابق و پیشینه تاریخی:   52
شهرستان تفت:   53
شهر تفت:   53
درباره تفت:   54
جغرافيا و اقليم:   54
وضعيت اجتماعي:   55
سوابق و پيشينه تاريخي:   55
خاتم:   57
درباره خاتم:   57
وضعيت اجتماعي:   58
سوابق و پيشينه تاريخي:   58
شهرستان صدوق:   59
درباره صدوق:  جغرافيا و اقليم:   59
وضعيت اجتماعي:   60
سوابق و پيشينه تاريخي:   61
طبس:   62
درباره طبس:   62
جغرافيا و اقليم:   62
وضعيت اجتماعي:   63
سوابق و پيشينه تاريخي:   64
مهریز:   67
درباره مهریز:   67
جغرافيا و اقليم:   67
وضعيت اجتماعي:   68
سوابق و پيشينه تاريخي:   68
میبد:   69
درباره میبد:   69
جغرافيا و اقليم:   69
وضعيت اجتماعي:   70
سوابق و پيشينه تاريخي:   71
یزد در گذر تاریخ   72
آغاز دوران اسلامی:   74
مکان های تاریخی یزد   76
معرفی موزه های استان یزد:   89
الف) موزه های وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:   89
موزه آئینه و روشنایی:   89
ب) موزه های وابسته به سایر سازمانها و یا بخش خصوصی   90
موزه آب:   90
موزه اسناد و نسخ خطی میرزا محمد کاظمینی   91
موزه وزیری   91
موزه سکه و مرد شناسی حیدرزاده   92
موزه علوم یزد   92
موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی   93
موزه پست میبد   93
مشاهیر یزد   93
ابوالفضل رشید الدین میبدی   93
شرف الدین علی یزدی   94
آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی   94
میرزا محمد فرخی یزدی   94
آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی   94
محمد علی ریاضی   95
فصل پنجم   96
اثرات اقتصادی توریسم در اقتصاد جهانی و منطقه ای (بررسی روندها)   96
مزیتهای نسبی استانهای منطقه در صنعت گردشگری   96
صنعت گردشگری و محیط زیست   96
1-3- تأثیر فعالیت و حرکات گردشگری بر محیط زیست   96
2-3- آثار سوء حاصل از فعالیتهای گردشگری بر حیات وحش   97
3-3- تأثیرات منفی فعالیتهای تفرجی و سرگرمی بر اکوسیستم ها و تأثیر پذیر   97
سازمانها و نهادهای صنعت گردشگری:   97
1-4- وزارتخانهف سازمانها و مؤسسات دولتی   97
2-4- سازمان ها و نهادهای عمومی   98
3-4- سازمان های و تشکیلات صنفی   98
مشکلات و موانع حقوقی، قانونی، فیزیکی و اکولوژیکی و فرهنگی   99
1-5- مشکلات ناشی از تشکیلات اداری و مدیریت و کارآیی   99
2-5- مشکلات ناشی از مسائل زیربنایی و خدمات و حمل و نقل   99
3-5- مشکلات مربوط به مسائل فرهنگی آموزشی- تبلیغی و تحقیقی   99
فرهنگ گردشگری   99
4-5- مشکلات اکولوژیکی و اقلیمی   99
آموزش و تحقیقات   100
1-6- آموزش عالی   100
2-6- آموزش های کوتاه مدت (دوره های کوتاه)   100
گردشگری   100
3-6- گسترش فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی   101
توسعه، آماده سازی و معرفی فضاهای گردشگری   101
1-7- ارزشمند ساختن توانهای گردشگری   101
2-7- تطابق و همگنی بودجه، فرهنگ و هدف گردشگر از توانهای گردشگری   101
3-7- پویایی بافت اکولوژیکی و قدیمی شهرها   101
4-7- فضاسازی و سامان دهی جاذبه های طبیعی (چشمه ها- غارها- قنوات و…)   102
5-7- ایجاد مراکز، سرویس دهی و خدمات رسانی متنوع در کنار جاذبه های متنوع گردشگری   102
بازارسازی و بازاریابی و تبلیغات   102
1-8- مطالعه همه جانبه تقاضای گردشگری به ایران براساس عرضه های گردشگری منطقه و کشور   102
2-8- مطالعه و تهیه راهکارهای تبلیغاتی مختلف در عرصه رقابت در صنعت گردشگری   102
3-8- برخورد مناسب و متعارف و به دور از سلیقه و از روی صداقت و قانون با گردشگر   102
4-8- بازارسازی و سیاست خارجی   103
5-8- توسعه شبکه حمل و نقل هم از نظر زیربناها و هم از نظر کمیت و کیفیت وسایل حمل و نقل و ترابری   103
6-8- سایر موارد و…   103
گردشگری و اشتغال   103
1-9- گردشگری و اشتغال آفرینی مستقیم   103
2-9- گردشگری و اشتغال آفرینی غیرمستقیم   103
گردشگری- صنایع دستی   104
1-10- نقش رابطه جهانگردی با توسعه صنایع دستی   104
2-10- صنایع دستی و گسترش اهداف فرهنگی گردشگری   104
ارتباطات منطقه ای (سیاستها و خط مش های منطقه ای)   105
1-11- گسترش حوزه اطلاعاتی پیرامون جاذبه ها و امکانات گردشگری در سطح استان های منطقه   105
2-11- ایجاد امکان برنامه ریزی منطقه ای در بخش گردشگری   105
3-11- لزوم برنامه ریزی منطقه ای و ارتباطات بین استانی و منطقه ای جهت ادامه بقاء   105
جاذبه های گردشگری یزد   105
جاذبه های طبیعی   105
جاذبه های تاریخی و معماری شهر یزد   106
فرهنگ و آداب و رسوم و مظاهر و نمودهای فرهنگی   107
جاذبه های اقتصادی:   108
امکانات و تسهیلات و تجهیزات   109
تنگناها و مشکلات   109
چالشهای اقتصادی استان یزد:   110
عمده ترین تنگناها و محدودیت های استان یزد   111
قابلیتهای توسعه استان یزد:   111
منابع و مأخذ   114

منابع و مأخذ

صنعت جهانگردی در ایران تهیه کننده: مدیریت فرهنگ و هنر و تربیت بدنی

ناشر: سازمان برنامه و بودجه مرکز مدارک اقتصادی- اجتماعی و انتشارات 1371

برنامه توسعه شهرستانی بخش ایرانگردی و جهانگردی استان یزد

طرح جامع مطالعات توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی استان یزد

بهمن 1375 شماره 198 سازمان برنامه و بودجه استان

بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی گردشگری و جهانگردی در استان یزد

اقتصاد سفر و جهانگردی       نویسنده آدریان بول      ترجمه: علی اصغر مجمد بیگی

گردشگری و توسعه در جهان سوم نوشته ی جان لی ترجمه: دکتر عبدالرضا رکن الدین افتخاری معصومه السادات صالحی امین

شرکت چاپ و نشر بازرگانی دانسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

مدیریت گردشگری فرهنگی نویسنده: پرسیلایونی خیس ترجمه: دکتر محمود عبدالله زاده

نقطه نظراتی چند پیرامون شرح خدمات مطالعات گردشگری در منطقه 2 ابوالقاسم زارع بزک آبادی خرداد 78

سرآغاز:

گردشگري، يكي از پوياترين فعاليت‌هاي اقتصادي عصر حاضر است كه نقش مهمي در توسعه پايدار محلي ايفا مي‌كند. اين صنعت از طريق تركيب و به‌كارگيري همزمان منابع داخلي و خارجي منافع اجتماعي، اقتصادي، زيست‌محيطي و فرهنگي زيادي را به همراه دارد.

در بسياري از كشورها، امروزه گردشگري نيروي اصلي بهبود و رشد اقتصادي كشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتي راهبردي به اقتصاد محلي تنوع بخشيده، موجب اشتغالزايي شده، ايجاد درآمد مي‌كند و باعث افزايش ارزش منابع وارد شونده به محيط محلي مي‌شود.

از اين رو گردشگري، يك گزينه اوليه در امر توسعه به حساب مي‌آيد و اركان مهم آن عبارتند از: محيط زيست و فرهنگ محلي در كنار رضايت و موافقت محلي براي پذيرش گردش.

گردشگري و توسعه محلي يك قلمرو

رشد گردشگري در خلال دهه‌هاي اخير، به گونه‌اي بوده كه در مناطق مختلف دنيا به وضوح ديده شده است. فرآيند جهاني‌سازي به طور مشخص توسعه اين بخش را تحت‌تاثير قرار داده و مرزها را به عنوان يكي از مشكلات مهم براي آن از بين برده است.

حركت‌هاي جمعيت و منابع، عوامل دخيل در اين تحول محسوب شده و اثبات مي‌كنند گردشگري ظرفيت بالايي براي تاثيرگذاري داشته و مي‌تواند طلايه‌دار توسعه اقتصادي و اجتماعي در قلمروهاي مختلف باشد.

زير بخش‌هاي اقتصادي كمي وجود دارند كه از چنين انعطاف‌پذيري و قابليت انطباق با محيطي كه در آن عمل مي‌كنند، بهره‌مند باشند و اين دليل ارتباط مبحث گردشگري با موقعيت‌هاي راهبردي براي توسعه محلي است، اما گردشگري، ارتباط تنگاتنگي با ساير عوامل اقتصادي دارد و عوامل مختلف دست به دست هم مي‌دهند تا كشوري، از مسير گردشگري به موفقيت‌هاي اقتصادي برسد.

در چارچوب گفتمان‌هاي اشتغالزايي و سرمايه‌گذاري، نيز گردشگري مي‌تواند ابزار مهمي براي توسعه ثروت باشد. فراتر از اين، گردشگري تاثيرات مثبتي در تقويت ارزش‌هاي بومي منطقه، اثبات ارزش‌هاي فرهنگي محلي، گشودن جوامع محلي به روي تاثيرات خارجي و توسعه توان بالقوه يك قلمرو مي‌گذارد كه شايان توجه است. اما چگونه؟

ايجاد شرايط لازم براي فعاليت اين منطقه به عنوان منطقه گردشگري فرآيند پيچيده‌اي است و مشكلات فراروي آن اغلب از به كمال رسيدن و ايده‌آل شدنش جلوگيري مي‌كند.

عملكرد صحيح يك منطقه هدف گردشگري، به طور مستقيم و انحصاري به تعداد گردشگراني كه از آن بازديد مي‌كنند برنمي‌گردد، بلكه اين عدد صرفا يك شاخص و دستاورد است و نبايد مرجع قرار گيرد و يا به عنوان نقطه‌اي براي آغاز تفسير چرخه زندگي پيچيده يك منطقه گردشگري انتخاب شود.

از سوي ديگر، ايجاد يك منطقه هدف جديد درون جريان‌ها و شبكه‌هاي موجود در بازار، كار ساده‌اي نيست و فروش چيزي كه تازه آغاز به فعاليت كرده، مشكلات زيادي را به دنبال دارد.

از اين رو، نهادهاي اجرايي محلي، بايد در جهت ارتقاي وضعيت بافت اجتماعي – اقتصادي فعاليت كنند، به نحوي كه در سرمايه‌گذاران منطقه براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي مربوط به خدمات گردشگري مانند هتل، رستوران و … انگيزه ايجاد كنند.

گردشگري و اشتغالزايي

توان بالقوه گردشگري براي اشتغالزايي، يكي از ويژگي‌هاي مهم اين صنعت است. خدمات زيادي در بخش گردشگري تاكنون به وجود آمده است و ظرفيت بالايي براي ايجاد خدمات جديد ديگر نيز وجود دارد و از اين گذشته، گردشگري توان جذب نيروهاي مازاد ساير بخش‌هاي اقتصادي را نيز دارد.

اما يكي از مشكلات نگران‌كننده در اين عرصه استخدام كنترل‌نشده و بي‌رويه نيروهاي غيرمتخصص است و اين امر در درازمدت مي‌تواند به افت شديد كيفيت خدمات ارائه‌شده در اين بخش و كاهش مطلوبيت و به تبع ارزش آن در بازار منجر شود.

دلايل شكل‌گيري چنين وضعيتي متعدد است از جمله اينكه در مناطقي شرايط اقتصادي نابسامان موجب مي‌شود كه قسمتي از نيروهاي كار متعلق به بخش‌هاي ديگر به بخش گردشگري انتقال پيدا كنند و تبديل به مجريان تورهاي كوچك شوند. اين تغيير ناگهاني آن قدر سريع اتفاق مي‌افتد كه برنامه‌هاي آموزشي صحيح و كارآمد نمي‌تواند براي آن پيش‌بيني شود.

همچنين در مناطقي كه هيچ سنتي در زمينه گردشگري وجود ندارد، فعاليت‌هاي گردشگري به طور غريزي سامان يافته و اين آفتي است كه به ويژه در زمينه گردشگري روستايي زياد به چشم مي‌خورد. به اين ترتيب تخصص‌گرايي مورد غفلت واقع مي‌شود و در اينجا هم دوباره اهميت دخالت به هنگام نهادهاي اجرايي عمومي در برگزاري دوره‌ها و برنامه‌هاي آموزشي خود را نشان مي‌دهد.

  صنعت گردشگري، ساختاري است كه از مجموعه اجزاء و عوامل سخت افزاري و نرم افزاري تشكيل شده است كه درك مفاهيم تشكيل دهنده اين ساختار ما را در ايجاد اين صنعت و شناخت اجزاي آن و برآورد نياز به سرمايه، نيروي انساني، زيرساخت ها، آموزشها و پژوهشها ياري مي رساند كه بدون درك ساختار مورد نظر نمي توانيم انتظار عملكردها و رفتارهاي مناسب داشته باشيم.

  ايجاد صلح يكي از اجزاي مهم مقوله گردشگري است كه موجب وحدت ملي در كشورهاي چند قومي در راستاي بازديد اقوام مختلف از سرزمين، فرهنگ، آداب و رسوم و ميراث فرهنگي و تاريخي يكديگر و شناخت و تفاهم بيشتر و در نتيجه وحدت و وفاق ملي مي گردد.

  مسير و مقصد گردشگري از ديگر اجزاء صنعت گردشگري است كه در اين راستا به شاخه هاي مختلف مذهبي، طبيعت گردي، درماني و تاريخي و فرهنگي تقسيم مي رسيم كه در گذشته مقصد بيشتر جهانگردان درون تمدني و فرهنگي بوده است كه در حال حاضر به گردشگري بين المللي در شاخه هاي متعدد تبديل شده است.

  كسب اطلاعات گردشگري در گذشته بسيار ناقص بوده كه در حال حاضر مي توان از طريق مختلف توسط آژانسهاي مسافرتي، كتاب، روزنامه و سيستم ارتباطي ماهواره اي و اينترنت همه اطلاعات مورد نياز را اخذ نمود كه در اين راستا نقش مهم تبليغات در جذب گردشگر بسيار پررنگ مي نمايد.

  براي توسعه امر گردشگري در كشورهاي مختلف تدابير مختلفي انديشيده شده است كه نمونه آن مي توان به كشور ايران در گذشته اشاره كرد كه در محدوده زماني از گردشگري كاركنان دولت حمايت مي شد و در اين راستا بسياري از نهادها و سازمانهاي دولتي در محلهاي مناسب گردشگري، اماكن ويژه اي براي كاركنان خود ساخته و يا اجاره مي كردند كه كارمندان و خانواده آنان در مدت معيني از امكانات اقامتي رفاهي دولتي و سازماني استفاده كنند كه خود اين امر نوعي محدوديت در محل مسافرت را پيش مي آورد كه نمونه بارز آن مي توان سفر به شمال ايران و مشهد را در خصوص كارمندان ادارات و شركتهاي دولتي نام برد كه اين روند به معني ايجاد امكانات و اقامتگاههاي دولتي و تعيين مقصد گردشگري مي باشد كه عملا دولت، شهرها و استانهايي را از درآمدهاي گردشگري برخوردار كرده است.

  حمايت از قشر كارمند و خانواده آنها در امر گردشگري نوعي عدالت اجتماعي است اما عدم ايجاد تعادل در فضايي جغرافيايي، نوعي عدم عدالت جغرافيايي است كه موجب عدم توزيع جغرافيايي مواهب گردشگري در مناطق مختلف كشور مي شود كه خود به عدم تعادل توسعه اي منجر مي گردد.

  از سويي به دليل گراني هتل و مراكز اقامتي در برخي مناطق گردشگري استفاده از چادر و كمپ ايجاد شده است كه در اين راستا زيرساخت هاي لازم در اين حوزه بايد در نظر گرفته شود تا امنيت گردشگران تامين شود.همچنين سرمايه داري پديده جديدي را در گردشگري مطرح كرده است كه چندي است در ايران رو به گسترش است و آن احداث هتل، مراكز اقامتي و مجتمع هاي بين راهي است كه اين امر باعث شده كه مناطق و شهرهاي گردشگري كشور، هم سرمايه بيشتري به خود جذب نمايند و هم براي خود، گردشگر پايدار و ثابت بيابند چراكه در اين زمينه شركتهاي عظيم به پشتوانه بانكها سرمايه گذاري هاي عظيم انجام خواهند داد و گاه بصورت زنجيره اي اقدام به ساخت هتل و مراكز تفريحي مي كنند.سرمايه بنيان گردشگري است وموجب توسعه گردشگري مي شود.

  در ايران چندي است زمزمه سرمايه گذاري در صنعت گردشگري قوت يافته و با برگزاري همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران اين امر صورت اجرايي به خود گرفت.در اين راستا با ايجاد تسهيلات در خصوص حضور سرمايه گذاران مي توان شرايط مطلوبي را مهيا و به توسعه اين صنعت خاموش در ايران كمك كرد. در اين ميان با آزادسازي سواحل درياي خزر، امكان بهره گيري از اقامتگاههاي تحت پوشش شركتهاي دولتي در اختيار عموم مردم قرار خواهد گرفت تا مدعي اجراي اصل 44 باشيم.

  امروزه اهميت صنعت گردشگري درايجاد اثرات مثبت فرهنگي و اقتصادي در سطح دنيا بطور روز افزوني آشكار شده و دولتمردان چه در كشورهاي توسعه يافته و چه در كشورهاي در حال توسعه، گردشگري را به عنواني يكي از عوامل مهم ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري مي دانند. در ايران صنعت گردشگري به عنوان يك بخش اقتصادي ،داراي اثرات فزاينده نسبتا بالايي در توليد واشتغال بوده و به عنوان ابزاري براي بهبود توزيع درآمد شناخته شده است.با اين حال بايد توجه نمود كه توسعه گردشگري بخصوص در مراحل اوليه آن نيازمند ايجاد زير ساختها و تسهيلات مناسب در كنار جاذبه هاي گردشگري بخصوص هتل و رستوران، كمپينگ و مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي مي باشد. بديهي است كه توسعه اين امكانات نيازمند اختصاص سرمايه فراواني است كه بايد با استفاده از ابزارهاي مختلف ،بستر جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي براي تحقق اهداف تعيين شده فراهم گردد. در اين راستا و باتوجه به سند چشم انداز برنامه چهارم توسعه و سياستهاي اصل 44 قانون اساسي و منويات دولت محترم برگزاري اين همايش بسيار مثبت ارزيابي گرديده و اميد است فرصت مناسبي براي معرفي فرصتهاي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري كشور به صاحبان سرمايه و علاقه مندان فراهم گرديده و مقدمه اي براي ورود عموم سرمايه گذاران به بخش گردشگري باشد.

  بخش گردشگري از جمله بخشهاي سرمايه بر اقتصاد است كه در مراحل اوليه رشد و توسعه خود نيازمند ايجاد زيرساختهاي مناسب از جمله در زمينه اقامت، حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت و ساير خدمات مورد نياز گردشگران مي باشد. در اين راستا، براي تحقق سريعتر اهداف تعيين شده در سند چشم انداز، قانون برنامه چهارم توسعه و سياستهاي اصل 44 قانون اساسي، جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي حائز اهميت باشد.

  امروزه اهميت صنعت گردشگري در ايجاد اثرات مثبت فرهنگي و اقتصادي در سطح دنيا بطور روزافزوني آشكار شده و دولتمردان چه در كشورهاي توسعه يافته و چه در كشورهاي در حال توسعه، گردشگري را به عنوان يكي از عوامل مهم ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري مي دانند.

  در ايران صنعت گردشگري به عنوان يك بخش اقتصادي، داراي اثرات فزاينده نسبتا بالايي در توليد و اشتغال بوده و به عنوان ابزاري براي بهبود توزيع درآمد شناخته شده است. با اين حال بايد توجه نمود كه توسعه گردشگري بخصوص در مراحل اوليه آن نيازمند ايجاد زيرساختها و تسهيلات مناسب در كنار جاذبه هاي گردشگري بخصوص هتل و رستوران، كمپينگ و مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي مي باشد.


مقدمه

جهانگردان از عهد قدیم تا به امروز انتقال دهنده ی فرهنگ و تمدن و اکتشافات و تجربیات گروههای بشری به یکدیگر و عامل مهم ترقی و تمدن محسوب می شده اند. این جهانگردان بزرگ بوده اند که با نیروی مافوق بشری وشگرف و عزمی آهنین به اکتشافات نقاط مجهون در اعماق جنگهای آفریقا و استرالیا و کشف جزایر اقیانوس آرام و همچنین قاره جدید آمریکا پرداخته و دنیای کوچک قدیم را مبدل به جهان بزرگ امروز کرده اند و در انتقال شیوه ها و رسوم مختلف گروههای مردم به یکدیگر عامل مؤثری بوده اند.

جهانگردی در قدیم مخصوص کسانی بود که همت و جرأت سفر کردن را داشتند زیرا سفر دوران زمان پر از خطرات متعدد و مشکلات گوناگون بوده و تنها اشخاص حادثه جو و ماجرا دوست دست به این کار می زدند. هر مسافرتی مستلزم ترک چند ماهه یا چند ساله شهر و دیار خویش بوده و شخص مسافر نیز علاوه بر داشتن بدنی سالم و ورزیده و بنیه ای قوی، می بایست کم و بیش قدرت تأمین مخارج چنین سفری را داشته باشد اما امروز که شما می توانید صبحانه را در تهران، ناهار را در لندن یا پاریس و شام را در نیویورک صرف کنید بدون آنکه احساس کمترین خستگی نمایید خواهید توانست از لذتها و فواید متعدد سفری بهره مند شوید. به همین علت است که جهانگردی در این زمان اهمیت ویژه ای یافته و برای برخی کشورها عایدات و درآمدهای هنگفتی می آورد، و رقم بزرگی از درآمدهای بودجه این کشورها را تشکیل می دهد.

اکنون بسیاری از دولتها شدیداً صنعت جهانگردی را تبلیغ و تشویق می نمایند و با تشکیل وزارت جهانگردی و ترتیب و تأسیس اجرای راهنمایی جهانگردی در تمام مناطق و شهرهای خود و تهیه وسایل رفاه و آسایش جهانگردان و مراکزی خاص برای توقف و راهنمایی آنها به جلب توریست می پردازند و برخی از این کشورها شمار فراوانی از جهانگردان را جذب می نمایند.

ایران نیز به طور بالقوه از جمله این کشورهاست و با سبط امکانات و تسهیلات جهانگردی می توان درآمد هنگفتی کسب نمود.

نوآوریها و تحولات سریع و اساسی در وسایل ارتباطی، افزایش نسبی درآمد مردم و همچنین افزایش وسایل نقلیه، احداث جاده های زمینی و گسترش و توسعه ی خطوط هوایی و کوتاه شدن زمان مسافرت، موجب تغییرات اساسی در نحوه ی سیاحت و جهانگردی شد و مسافرت بعد تحلیلی و ماجرا جویانه ی خود را که مخصوص تعداد ی از مردم ثروتمند بود تا حد زیادی از دست داده و به یکی از خدمات اجتماعی و عمومی تبدیل شده است و طبقات مختلف جهانگردان با نژادها و مذاهب و ملتهای مختلف می توانند به زیارت و سیر آفاق بپردازند، تا آنجا که امروز اصلاح صنعت جهانگردی در بسیاری از ممالک بزرگ و کوچک جهان متداول شده است و یکی از پایه های اساسی اقتصاد بعضی از کشورها از جمله اسپانیا و ایتالیا بر صنعت توریسم استوار است. رشد و توسعه جهانگردی بین المللی که از مظاهر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی سالهای پس از جنگ جهانی دوم است دامنه اش به ایران نیز کشیده شده است، زیرا ایران علاوه بر دارا بودن موقعیت مناسب و مساعد جغرافیایی دارای بسیاری از مواهب طبیعی و اکتسابی است که هر کدام به تنهایی یاروی هم رفته قادر است این کشور را به انواع جاذبه های قابل عرضه به جهانگردان مجهز سازد.

در مجموع رونق اقتصادی افزایش درآمدی و بالاخره توجیهی که به گذران اوقات فراغت مبذول می شود، سبب شده که مردم ایران نیز به حرکت درآمده و در داخل کشور به سیاحت بپردازند و موجبات گسترش و توسعه ی سیاحت داخلی را فراهم نمایند.

باعنايت به فضاهاي رواني كه به دليل ماشيني شدن زندگي بشر بر آحاد مردم وارد مي‌شود و از آنجايي كه انسانها در هر كجاي دنيا پس از كار طاقت فرسا با سيستم هاي مكانيكي و الكترونيكي نياز مبرم به سياحت، گردش و آرامش سفر خواهند داشت در دهه هاي آينده شاهد رشد فزاينده و شتابناك اين صنعت خواهيم بود.

در سالهاي گذشته براي ساماندهي صنعت توريسم و ايجاد آرامش مورد انتظار براي مسافر و توريسم نياز به طراحي علوم مرتبط با اين صنعت احساس شد. در كشور ما با توجه به جاذبه‌هاي مختلف توريستي ازجمله معماري هاي بي‌بديل، وجود تاريخ هفت هزار ساله نانوشته و دو هزار و پانصد مكتوب و مستند، منابع طبيعي، آب و هواي چهارفصل صحيح، جاذبه‌هاي اكوتوريسم، آب، جنگل، كوير و … اين صنعت از چهار دهه قبل سازماندهي شده و سالها قبل موضوع آموزش رشته‌هاي مختلف اين صنعت از سوي متوليان صنعت گردشگري در ايران موردتوجه قرار گرفت و نهايتا در سال 1378 اين آموزشها به بخش خصوصي واگذار شد كه مسلما حضور بخش خصوصي در ارجا توفيق اين امر را مضاعف نمود كه اثر بخشي ارتقا آمار كيفي و كمي بخش خصوصي در بحث آموزش و خدمات جهانگردي را در مقوله‌هاي ديگر مورد بررسي قرار خواهيم داد.

براي شناخت توسعه و گسترش اين صنعت و علوم مربوطه بايستي متناسب با رشد صنعت توريسم توسعه و تقسيم‌بندي تخصصي علم توريسم را نيز مدنظر داشت و از ظرفيت‌هاي دانشگاهي، آموزش‌هاي كوتاه مدت آموزشهاي ضمن خدمت و مستمر براي رعايت تناسب رشد صنعت به ارتقا علمي بهره جست در غير اين صورت شاهد آسيب‌ببه اين صنعت بوده و آسيب‌ صنعت توريسم آسيب به روح و روان و آرامش انسان ها است كه آسيب‌ها به آرامش انسان‌ها گناهي نابخشودني خواهد بود.

در تعاريف اين علم و در تقسيم‌بندي كلاسيكي يكي از جاذبه‌هاي بسيار مهم كه مورد توجه اغلب مردم دنيا است.


فصل اول

تاریخچه و وضعیت کنونی سازمان و مراکز ایرانگردی و جهانگردی

از نیم قرن پیش، جهانگردی در ایران رسماً شکل گرفته و برای اولین بار اداره ای به نام امور جهانگردی در وزارت کشور تشکیل گردید و فعالیتهایی را در امور جهانگردی و ایجاد تسهیلات مربوط به این صنعت آغاز نمود.

اداره امور جهانگردی در سال 1320 جای خود را به شورای عالی جهانگردی داد و سرانجام در فروردین سال 1342 تصویب نامه ی سازمان جلب سیاحان به امضای هئیت وزیران وقت رسید و از همان تاریخ رسماً شروع به کار نمود. در سال 1353، سازمان جلب سیاحان با وزارت اطلاعات وقت ادغام شد و این وزارت تحت نان وزارت اطلاعات و جهانگردی شروع به کار کرد. اداره ی امور ایرانگردی و جهانگردی توسط چهار شرکت سهامی به اسامی شرکت سها تأسیسات جهانگردی ایران، شرکت سهامی گشترهای ایران، شرکت سهامی مرکز خانه های ایران و شرکت سهامی سازمان مراکز جهانگردی برای ورزشهای زمستانی تحت نظارت وزارت اطلاعات و جهانگردی اداره می شد. در حال حاضر، سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، اداره و بهره برداری از واحدهای اقامتی به شکل هتل، متل، مهمانسرا، اردوگاه، کلبه، چادر، رستوران، چایخانه، پیست اسکی و تأسیسات مربوطه را به عهده دارد.

توریسم و گردشگری

مسئله توریسم و صنعت گردشگری در دنیای معاصر در کشورهای توسعه یافته هم پای دیگر صنایع و بخشهای اقتصادی توسعه چشمگیری داشته است. به طوری که امروزه بسیاری از کشورهای جهان با داشتن توان گردشگری و سرمایه گذاری در ایجاد امکانات و تسهیلات و خدمات رفاهی مورد نیاز گردشگران، درآمد ارزی قابل توجهی عایدشان می گردد علاوه بر این صنعت گردشگری برای آنان دستاوردهای متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی نیز در پی داشته است. حال این صنعت به عنوان صادرات نامرئی کالا و خدمات و کارخانه بدون دود و یک منبع مهم درآمد ارزی و عامل مؤثر در ایجاد اشتغال…. مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

در ایران ما به علت مسائل خاصی پس از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و… مسأله توریسم نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در این مدت چندین ساله بیابد و با وجود ؟ و مواهب بسیار خوب طبیعی، فرهنگی اقتصادی و ارتباطی و جغرافیایی و… در بازارهای جهانگردی سهم بسیار ناچیزی دارد.

از آنجا که سیاستهای استعماری در فعالیتهای اقتصادی کشورها جهان سوم تأثیرگذار بوده و مضافاً اینکه وابستگی اقتصادی کشور به نفت موجب رکود در سایر بخشهای اقتصادی کشور شده و این نابسامانی و رکود اقتصادی سبب مهاجرت و خالی شدن اوستاها عنوان مراکز تولید و گسترش روز افزون شهرها و پیدایش زندگی شهری توأم با مشکلات عدیده و پیدایش مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… برنامه ریزان را بر آن ساخته است تا با توجه به توان بالای کشور و استانها در زمینه گردشگری و رهایی از مشکلات اقتصادی و استفاده از دستاوردهای متنوع صنعت گردشگری به این مهم توجه خاصی صورت گیرد و با توجه به اینکه کشور ما در جهان در بخش عرضه های گردشگری در بین ده کشور بزرگ دنیا قرار دارد و استان یزد نیز در سطح ملی و کشور یکی از ده استان برتر کشور است و بعضی یکسری از هفت استان برتر کشور در زمینه توانهای گردشگری قلمداد می کنند ضرورت برنامه ریزی توسط مسئولین ذیربط در این بخش در سطح ملی و منطقه ای و حتی استانی و محلی را بیش از پیش می طلبد.

با توجه به اینکه استان یزد از نظر اقلیمی و جغرافیایی محدودیت خاصی دارد که سایر استانهای کشور ندارند و امکان توسعه بخشهای اقتصادی با توجه به محدودیتهای فوق الذکر بیش از این امکان پذیر نمی باشد به طوری که توسعه بخش کشاورزی به علت کمی بارش و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی و شوری خاک و تبخیر شدید و رشد جمعیت امکان پذیر نیست. در اینها صنعت گردشگری با توجه به پتانسیلهای مهیا و نامهیا و موقعیت خوب جغرافیایی و اقلیمی و ارتباطی می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی و توسعه استان باشد.

امروزه با شروع انقلاب صنعتی در قرن 18 جهانگردی با توجه به احتیاج روز افزون به مواد اولیه مصرف و با  ایجاد توسعه شبکه ارتباطی (جاده- راه آهن- راه هوایی- دریایی و…) و با اختراع ماشین و کوتاه شدن فواصل، کاهش ساعت کار و افزایش درآمد و تعطیلات آخر هفته و مرخصی سالیانه مفهومی جدید یافته جهانگردی در عصر امروز به عنوان یک مسئله حساس فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، فنی، اجتماعی و… در سطوح ملی و جهانی مدنظر است.

لذا در ایران از بعد اقتصادی اگر به جهانگردی نگریسته شود از آنجا که تأمین کننده اصلی درآمد ارزی کشور نفت و فرآورده های نفتی است و یا نظر به اینکه کشورمان غنی از جاذبه های طبیعی، تاریخی و به یادماندنی مذهبی فرهنگی- اقتصادی و… و موقعیت خوب جغرافیایی است می تواند باعث جذب و جلب توجه گردشگران و جهانگردان بسیاری باشد.

به دنبال آن استان یزد و به ویژه شهر یزد به خاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزشهای تاریخی، سنتی، صنایع بومی و دستی و سنتی و معماری کویری همراه با بناهای مستحکم تاریخی و مذهبی از قرن دوم و پنجم هجری به بعد و بافت قدیمی شهر به عنوان نمونه ای بارز از معماری سنتی و خشت خام و گل (معماری گلین)همراه با کوچه های پیچ در پیچ و دیوارهای بلند و اطاقهای ضربی، ساباط و رباط و بادگیرهای رفیع و بلند، آب انبارهای زیبا و متعدد همراه با اقلیم و پدیده های ژئومورفولوژِ و کویرهای متنوع و… جایگاه ویژه ای جهت جذب و جلب توریسم داخلی و خارجی دارد.

طرح مسئله

پس از مطالعه، بررسی و پژوهش در بسیاری از منابع و ماخذ متفاوت و بهره گیری از سوابق تحقیق تقریباً یک سوال مشخص وبا خبرهای متفاوت مطرح گردیده و آن اینکه چرا با وجود جاذبه های توریستی فراوانی که در ایران وجود دارد تعداد توریستهای خارجی ایران قابل توجه نیست.

علتها و دلایل متعدد و متفاوتی در این زمینه ارائه گردیده و در کنار آنها شاید یکی از دلایل توجیه بیشتری داشته باشد و آن اینست که:

برای برنامه های جذب توریست در ایران، مصالح اولیه آماده است ولی ملاط مناسبی که این مصالح را به هم ارتباط دهد و ساختار مناسب جذب توریست را ارائه نماید چندان تعریف نشده است و آن چگونگی ارتباط با جهانگرد است.

عروس کویر، دارالعباده، یزدی که ریشه در تاریخ دارد. اما این شهر تاریخی، آن طور که شایسته و زیبنده نام آن است و با آن امکانات، قابلیت ها و استعدادهای بالقوه نه تنها در سطح فراملی مطرح نیست بلکه در سطح کشور نیز جا نیفتاده است. وجود مشکلات و تنگناهای فعالیت در بخشهای مختلف اقتصادی ؟ محدودیتهای رشد و توسعه بخشهای صنعت و کشاورزی زمینه توجه به صنعت گردشگری در کشور و استان را فراهم کرده است. حال با توجه به برخی اقدامات انجام شده و عدم استقبال قابل توجه گردشگران بالاخص جهانگردان خارجی از منطقه سوالات متعددی در ذهن نقش می بندد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

عوامل مؤثر بر جذب توریسم چیست؟
قابلیتهای گردشگری مثل آثار تاریخی، فرهنگی و… در منطقه کدامند؟
آیا امکانات و تسهیلات مثل هتلها، مهمانپذیرها، حمل و نقل عمومی، مترجم و راهنما برای گردشگران تدارک دیده شده است؟
چه اقدامات مؤثری در خصوص جذب توریسم انجام داده ایم یا به عبارتی چه سیاستهایی برای جذب توریست اتخاذ شده؟
آیا به خواسته ها و نیاز شخصی گردشگری توجهی شده است و با آنها ارتباط مناسبی برقرار گردیده است یا خیر؟ و بعضاً سوالات متعدد دیگر..

در میان فعالیتهای بشر کمتر فعالیتی هست که توانسته باشد به طور همزمان توجه اقتصاددانان، جغرافی دانان، متخصصان محیط زیست، روانشناسان، جامعه شناسان و محققان علوم سیاسی و مدیریت را به خود جلب کند، جهانگردی یکی از این فعالیتهاست.

منابع در جهانگردی:

– مفاهیم جهانگردی:

در آغاز هر نوع بررسی درباره اقتصاد سفر و جهانگردی لازم است موضوع مورد بررسی و اجزایش را که برای تحلیل اقتصادی مناسب هستند تعریف نمود.

جهانگردی نه یک پدیده است نه صرف مجموعه ای از فعالیتها، بلکه یکی از فعالیتهای انسان است که رفتار جهانگرد، کاربرد منابع و رابطه متقابل وی با مردم، اقتصاد و محیطهای دیگر را در بر می گیرد. جهانگردی به مکانهایی خارجی از سکونتگاه وی را به همراه دارد.

به طور کلی جهانگردی تعریف واحد و راضی کننده ای ندارد که مورد توافق همه باشد البته همه قبول دارند که سفر و جهانگردی مقولات زیر را شامل می شوند:

نیازها و انگیزه های جهانگرد
رفتار جهانگرد در انتخاب نوع جهانگردی و محدودیتهای آن
سفر به مکانی دور از خانه
رابطه متقابل جهانگرد و عرضه کنندگان کالای مورد نیاز وی در بازار
آثار سفر و جهانگردی بر جهانگرد، میزبان، اقتصاد و محیط زیست

علم اقتصاد در بسیاری از این حوزه ها نقشی ایفا می کند، به ویژه در آنجا که لازم است اثرات اقتصادی و اقدامات مربوط به کنترل جهانگردی و نیروهای بازار که تقاضای جهانگردان را به عرضه و کالاهای جهانگردی، مرتبط می کنند مورد تحلیل قرار گیرند همچنین، از یک طرف توجه به رابطه متقابل علم اقتصاد با جامعه شناسی، روانشناسی و جغرافیای جهانگردی اهمیت دارد و از طرف دیگر، علم اقتصاد در برنامه ریزی، مدیریت و بزاریابی سازمانها و مقصدهای سفر و جهانگردی نقشی بر عهده دارد.

فعالیت جهانگردی و محصولات آن:

در بازار سفر و جهانگردی، فعالیت یا فعالیتهای جهانگردی شامل تمام سازمانهایی می شود که کالاها و خدمات جهانگردی را به عنوان بخشی از نیازهای جهانگردی به افرادی که عرضه می کنند که به عنوان جهانگرد یا سیر و سیاحتگر تعریف شدند. این سازمانها مجموعه گسترده ای هستند که به کار حمل و نقل مسافر، تأمین اقامتگاه و عرضه جاذبه های جهانگردی اشتغال دارند. اما علاوه بر این سازمانها، سازمانهای پشتیبانی کننده ای مانند مراکز اطلاعات جهانگردی، سازندگان سوغاتی، خرده فروشان و شرکتهای پخش بروشور وجود دارد.

فعالیت های جهانگردی را به دلیل ؟ حیطع شمول آن بهتر است به چند بخش تقسیم نمود حاصل یکی از طبقه بندی ها به شرح زیر است:

حمل و نقل
اقامتگاه
جاذبه های مصنوعی که مناطق حفاظت شده جاذبه های طبیعی را در برمی گیرد
خدمات پشتیبانی در بخش خصوصی
خدمات پشتیبانی در بخش عمومی
واسطه ها مانند تورفروشان عمده و آژانسهای مسافرتی

مثل سازمانهای مسافرتی و جهانگردی به دلیل ماهیت خود در درجه اول به محصول خود نظر دارند و در بهترین جاست محتمل، به بازار موجود در بخش خود. برای مثال بیشتر هتلداران هنگامی که نام محصول آنها پرسیده می شود از اقامتگاه نام می برند آژانسها اکثراً در پاسخ به خدمات مسافرتی اشاره می کنند. بنابراین، هر چند اذعان می کنند که در صنعت سفر و جهانگردی می گیرند اما عده کمی از آنها مدعی عرضه محصولی به نام جهانگردی هستند. این امر در تحلیل اقتصادی از صنعت جهانگردی مسئله ای را پدید می آورد زیرا محصولاتی که تصور می شود. اعضای این صنعت عرضه می کنند الزاماً همان نیست که به نظر می رسد مورد تقاضای مصرف کنندگان باشد. جهانگردان احتمالاً فهم کلی تری از محصول سفر و جهانگردی دارند تا عرضه کنندگان آن، آنچه مشکلات را بیشتر می کند اینست که فایده مورد نظر بسیاری از جهانگردان، ممکن است محصولات قابل مبادله نباشند. برای مثال جهانگرد شاید واقعاً علاقمند به خریداری فرصتی یک هفته ای برای نشستن در یک ساحل آفتابی باشد، علاقمند به حصول فواید استراحت کامل، اعاده آرامش فکری و آفتاب گرفتن در ساحل باشد. جهانگرد دیگر صرفاً متقاضی فرصتی برای یک ملاقات کاری رو در روست تا بتواند به نمایندگی از شرکت خود قراردادی را منعقد کند. هیچ یک از این دو جهانگرد واقعاً در پی خریدن محصولات قابل مبادله نیستند بلکه فقط یک خیال تجربه، فعالیت یا فرصت کاری را جستجو می کنند.

سازمانهای مسافرتی و جهانگردی هر قدر توسعه می یابند و در شیوه بازاریابی محصولاتشان پیشرفت می کنند. با اقداماتی مانند ترتیب دادن تورهای جامع یا عرضه محصولات مبادله نشدنی بیشتر در جهت ارضای خواسته جهانگردان عمل می کنند تا از دید عرضه محصول خود، با وجود این در تمام حوزه های جهانگردی به طرفین بازار هنوز فهم واحدی از محصول جهانگردی ندارند.

منابع:

هر جامعه، تصمیم گیری درباره تخصیص منابع را در چند سطح انجام می دهد. یک کشور می تواند یک نظام سیاسی را اتخاذ کند که دارای روش شناسی تخصیص منابع باشد مانند قیمت گذاری از طریق بازار در اقتصاد سرمایه داری یا برنامه ریزی متمرکز در اقتصاد کمونیستی

در نظام اول، تصمیمات ملی یا منطقه ای عامل تخصیص منابع بین فعالیتها و کابردهای اقتصادی مولد و نامولد است برای مثال، دولت، صاحبان صنایع و گروههای فشار درباره قطعه زمینی مذاکره می کنند که یا برای فعالیتهای معدنی، کشاورزی و جهانگردی قابل استفاده است یا به صورت طبیعی حفظ شود (از نظر اقتصادی، نامولد باقی می ماند) در سطح صنعت، بنگاهها بر سر منابعی رقابت می کنند که کم و بیش مختص آن صنعت است. برای مثال هتلداران و صاحبان رستورانها شاید با استفاده از پیشنهاد اغواکننده پرداخت حقوق بیشتر برای استخدام آشپزهای خوب- «منبع کار ماهر برای تهیه غذا» رقابت کنند. حتی درون یک فعالیت مولد، رقابتی در تقاضای منابع کمیاب وجود دارد و چگونگی تخصیص این منابع باید روشن شود. برای مثال آیا اداره ملی جهانگردی باید تمام بودجه تبلیغاتی خود را به خرید ویدئوی تبلیغات اختصاص دهد و یا به تهیه بروشور و پوستر؟

راههای تعیین نتیجه این تصمیمات، موضوع اساسی مطالعه اقتصادی چه در سطح کلی و چه در ارتباط با فعالیتهای معین را تشکیل می دهند. بنابراین، یکی از حوزه های اصلی اقتصاد جهانگردی باید به پرسشهای زیر بپردازد:

–          در مناطق جهانگرد فرست و جهانگرد پذیر چه ساز و کارهایی برای تخصیص منابع به کار می رود؟

–          در رقابت برای منابع کمیاب چگونه جهانگردی با فعالیتهای و صنایع دیگر مقایسه می شود؟

–          چه نوع رقابتی بین عرضه کنندگان سفر و جهانگردی بر سر منابع و بازارهای تقاضا در می گیرد؟

–          آیا کاربرد بعضی منابع در جهانگردی هزینه های فرصت چشمگیری دارد؟

(هزینه کاربرد منابع در جهانگردی عبارت است از فرصت از دست رفته کاربرد این منابع برای «بهترین استفاده دیگر»)

اینها همه پرسشهای اجباری هستند نه هنجاری، به عبارت دیگر آنها به واقعیت می پردازند نه آنچه به نظر ما باید رخ دهد.

منابع مسافرتی و جهانگردی:

 

110,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جايگاه ايران در اقتصاد جهاني گردشگري
  • مقاله اصول تئوری جایگاه مرکزی و اثرات تفریحات جهانگردی
  • مقاله نگاهي به جايگاه جهانگردي درايران
  • مقاله مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم
  • پایان نامه فرهنگ اصیل یزد شناسی و جذب گردشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی