گزارش کارآموزی روابط عمومی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

گزارش کارآموزی روابط عمومی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود گزارش کارآموزی روابط عمومی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه:   ۲
اداره روابط عمومی و مخاطبین:   ۳
تاریخچه ای از روابط عمومی:   ۳
ارتباط جمعی:   ۵
ارتباط کاربردی روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی:   ۶
فرصتهای روابط عمومی در روزنامه ها:   ۸
خبر و خبرنویسی در روابط عمومی:   ۹
کاربردهای خبر در روابط عمومی:   ۹
تعاریفی از مصاحبه:   ۱۲
تفاوت خبر و مصاحبه:   ۱۲
هدف مصاحبه:   ۱۳
طبقه بندی انواع مصاحبه:   ۱۳
مصاحبه از نظر محتوا:   ۱۴
تهدیدات قبل از مصاحبه:   ۱۶
مهارت های لازم جهت مصاحبه:   ۱۷
فاصله فیزیکی و زبان بدن:   ۱۸
ترکیب مهارت ها با یکدیگر در مصاحبه:   ۱۹
نکاتی درباره ترکیب کردن مهارتها:   ۱۹
اهمیت روزنامه نگاری:   ۲۱
نقش رسانه های خبری در عصر جدید:   ۲۲
شیوه های روزنامه نگاری:   ۲۳
اصول نگارش تیتر در روزنامه:   ۲۵
سازمان خبر یا تحلیلیه:   ۲۶
انواع منابع خبری:   ۲۶
رپروتاژ خبری:   ۲۷
تعریف گزارش:   ۲۹
فایده گزارش نویسی:   ۲۹
آشنایی با برخی از مراحل گزارش نویسی:   ۳۰
راههای کوتاه کردن گزارش:   ۳۲
تعریف روابط بین الملل:   ۳۷
روابط بین الملل از نظر تعدادی از فلاسفه سیاسی:   ۳۹
اصطلاح روابط بین الملل از نظر عبدالعلی قوام:   ۴۰
سیرتکامل روابط بین الملل:   ۴۰
برداشت های مختلف در مطالعه روابط بین الملل:   ۴۱
آماده سازی چاپ و برجسته:   ۴۵
ساخت پلیمت فلزی به روش قالب گیری:   ۴۵
ساخت پلیمت فلزی به روش اسیدکاری:   ۴۵
تعریف مواد حساس:   ۴۵
تعریف نوردهی:   ۴۵
زمان نوردهی:   ۴۶
روش چاپ گود:   ۴۶
چاپ استنسیل: (سیلک اسکرین روش)   ۴۶
ساخت فیلم:   ۴۶
دستگاه کناکت:   ۴۷
دستگاه آگراندیسور:   ۴۷
دستگاه روسسور:   ۴۷
ساخت کاغذ :   ۴۸
خمیرشیمیایی:   ۴۸
خمیرهای نیمه مکانیکی:   ۴۹
انواع کاغذها:   ۴۹
کاغذ های واتر مارک:   ۵۰
قطع کتابها:   ۵۰
جایگاه حقوق ارتباطات جمعی در بین سایر رشته های حقوق:   ۵۳
تعریف حقوق ارتباطات جمعی:   ۵۴
شرایط اشخاص حقیقی متقاضی پروانه انتشار:   ۵۷
تعریف ارتباطات از نظر پروفسور وین بارنلوند:   ۶۲
ارتباط جمعی یا عمومی:   ۶۲
فواید مدلها:   ۶۳
اختلالات :   ۶۴
یادگیری اجتماعی:   ۶۵
الگوبرداری یا تقلید:   ۶۶
نیاز به همبستگی:   ۶۶
نیاز به موفقیت:   ۶۷
تعارف فنون تبلیغ:   ۷۰
تبلیغات تجاری:   ۷۳
ابزارهای تبلیغات تجاری:   ۷۴
آگاهی های دیواری و توزیعی:   ۷۴
روش های تبلیغ:   ۷۵
روابط عمومی و تبلیغات:   ۷۶
تعریف تبلیغ و روابط عمومی از نظر کاظم متولی:   ۷۷
اهداف تبلیغات از دیدگاه اسلام:   ۷۷
فهرست منابع وماخذ   ۸۵

فهرست منابع وماخذ

۱- نظریه های ارتباط سازمانی دکتر عتی اکبر فرهنگی – حسسین صفر زاده

۲- باید ها نباید ها ی سرپرستی ترجمه حمید رضا رشیدی

۳- مدیریت زمان (روبرتا روش) ترجمه گروه آژینه             

۴- کاظم متولی، روابط عمومی و تبلیغات

۵- مدیریت آینده ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

۶- روان شناسی اجتماعی ترجمه مهرداد فیروز بخت و دکتر منصور قنادان

۷- فرهنگ مدیریت و بازرگانی محمد راسترو

۸- اخلاق در روانشناسی ترجمه و تحقیق دکتر علی محمد گودرزی

مقدمه:

اولین چیزی که به ذهن بیشتر مردم خطور می کند وقتی که کلمه رهبری را می شنوند رهبری تجارت نیست بلکه رهبری مذهبی، سیاسی و اجتماعی است.

رهبران به شکل گیری اهداف گروهها کمک کرده و اعضای گروهها را تحت تاثیر قرار داده و تشویق می کنند تا در رسیدن به اهداف صرف کنند. ویژگی رهبری یکی از مهمترین عوامل در تعیین موفقیت و بقای گروهها و سازمانها می باشد. بیشتر تعاریف رهبری ۳ جزء دارند. تاثیر گذاری، گروه، هدف، رهبران افرادی هستند که به رفتار دیگران تاثیر می گذارند. رهبری معمولا بررسی و مطالعه دریافت و متن یک گروه بررسی می شود. بنابراین تعریفی از رهبری عبارتست از:

فرآیندی که در آن یک فرد اعضای گروه را در جهت کسب اهداف گروه تحت تاثیر قرار می دهد. روابط انسانها مطالعه و مدیریت روابط بین افراد را شرح می دهد. روابط عمومی درباره ارتباط یک سازمان بالا زمان دیگر می باشد. همه افراد روزانه روابط عمومی را تمرین می کنند. اگر چه ما از روابط عمومی به عنوان یک پدیده قرن ۲۰ فکر می کنیم اما ریشه های روابط عمومی بسیار قدیمی اند. اصطلاح روابط عمومی نخستین بار در سال ۱۸۹۵ توسط انجمن راه آهن امریکا به کار رفت. تاریخ روابط عمومی نوین می تواند به سال ۱۹۰۶ برگردد.

نقش روابط عمومی به طور کلی نقش اطلاع رسانی و دادن خبر، انواع اطلاعات حقایق و تعبیرات از یک سازمان به مخاطبان بیرونی و درونی و به مدیریت برمی گردد.

اداره روابط عمومی و مخاطبین:

مدیریت روابط رسانه ای، مدیریت روابط کارکنان، مدیریت روابط کارکنان، مدیریت روابط مصرف کنندگان، کارمند روابط عمومی، رشته روابط عمومی، دوره روابط عمومی و… کارورزان روابط عمومی باید با مخاطبین مختلف و زیادی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در این زمینه موفقیت کامل را کسب کنند.

تاریخچه ای از روابط عمومی:

این اصطلاح با معنی کنونی برای نخستین بار در دهه پایان قرن نوزدهم در امریکا به کار رفت. در محافلی که با روابط عمومی آشنا هستند تنها دو حرف بزرگ PR می آید. فرانسه زبانها آن Relations Publiques، آلمانی زبانها اغلب همان ترکیب انگلیسی و یا«offentlichkeitsarbelt» می نامند.

شخصی که اولین نفری است که رشته روابط عمومی را توسعه و گسترش می دهد. دکتر حمید نطقی یک فرد پیشگام روابط عمومی در ایران می باشد. شخصی که با دانش ویژه اش در روابط عمومی قدرت تاثیر برای مردم را دارد.

۱- منبع ارتباط یک شخص نیست بلکه یک سازمان رسمی است و فرستنده غالبا یک ارتباط گر ماهر و متخصص است.

۲- پیام ارسالی از رسانه های همگانی قبلا تهیه شده و به طور یکسان توزیع می شود.

۳- وسیله ارتباطی برای تعداد کثیری از مردم تهیه شده اند از این نظر ارتباط بین فرستندگان و دریافت کنندگان از طریق این رسانه ها یک ارتباط توده وار است.

۴- این گونه ارتباط لزوما یک ارتباط غیر شخصی و یک سویه است.

۵- سرچشمه و منبع ارتباط توده در سازمانهای متمرکز و بروکراسی گسترده قرار دارد. از بین این سازمانها و پیام گیران آنها شکاف عظیمی وجود دارد. بدین شکاف یا فاصله اجتماعی حکایت از رابطه نابرابر بین فرستنده و گیرنده می کند هر چیز که فرستنده فاقد اقتدار رسمی برای دریافت کنندگان پیام می باشد با این وجود فرستنده از منابع بیشتر تخصص و اقتدار بیشتری نیست به دریافت کننده برخودار است.

۶- محتوای پیام ارسال شده برای همگان یک شکل و یکسان است و تمایزی وجود ندارد.

۷- در ارتباط توده گیرنده پیام متصل است را در ارتباط توده با توجه به مبادله کالا طرفین ارتباط نسبت به یکدیگر احساس تعهدی نمی کنند زیرا ورود به اینگونه بازارهای ارتباط معمولا داوطلبانه است.

۸- در ارتباط توده ارتباط یک فرستنده با تعداد کثیری پیام گیراست که در آن به طور همزمان برای همگان ارسال می شود و سبب شدت آنی و دریافت کنندگان پیام و عکس العمل آن ها در یک زمان مشابه می شود. هر چند که نمی توان ادعا کرد که تائید پیام بر همه پیام گیران یک شکل خواهد بود ولی می توان پیش بینی کرد که تفاوت در عکس العمل های مخاطبین به مراتب کمتر از تفاوتهایی خواهد بود که در ارتباط چهره به چهره اتفاق می افتد.

ارتباط جمعی:

برای ارتباط جمعی تعاریفی بیان شده است از جمله:

ژان استونزی در کتاب روانشناسی اجاع می گوید ارتباط جمعی یا بهتر بگویم ارتباط در میان توده ها عبارتست از:

انتقال اندیشه ها به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد است.

ژوزف تی کلاپر در کتاب تاثیر ارتباط جمعی می گوید: ارتباط جمعی عبارتست از رساندن اطلاعات، ایده ها و برداشت ها از طریق وسایل ارتباطی و دریافت این اطلاعات به وسیله عده ای از انسانها در یک زمان او اضافه می کند که از ویژگیهای ارتباط جمعی عظمت نفوذ آن است.

ساندنی هید در کتاب برنامه های رادیو و تلویزیون در امریکا می گوید واژه ارتباط جمعی در پنج ویژگی است:

۱- تعداد گیرندگان وسایل ارتباط جمعی نسبتا زیاد است.

۲- ترکیب گیرندگان بسیار متنوع است.

۳- با ارسال پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی نوعی تکثیر پیام به وجود می آید.

۴- توزیع پیام بسیار سریع است.

۵- هزینه برای مصوف کننده کم است.

به تعریف آقای محسنیان راد از ارتباط جمعی داشته باشیم که می گوید ارتباط عبارتست از: فردگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده مشروط بر آن که در گیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود. برای ارتباط جمعی نیز تعریف همین است فقط به جای گیرنده پیام باید گیرندگان پیام نوشت. در ارتباط جمعی مهم این است که معنی مشابه مورد نظر فرستنده پیام در ذهن تعداد بیشتری از گیرندگان پیام متجلی شود هر چه درصد این تعداد بیشتر شود آن ارتباط کاملتر است.

ارتباط کاربردی روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی:

از آنجا که برقراری ارتباط و انتقال پیام ها هسته مرکزی و کانون اصلی فعالیتهای روابط عمومی را تشکیل می دهد. مسئولین روابط عمومی باید وسایل و کانال های ارتباطی موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به نحوه کارکرد آنها دارای آگاهی کامل باشند در اینجا نحوه کارکرد و چگونگی از تعداد وسایل ارتباطی چون روزنامه، مجله، کتاب، رادیو، تلویزیون و فیلم را بررسی می کنیم و هدف چگونگی بهره گیری روابط عمومی از این وسایل و امکاناتی کرلین رسانه ها در اختیار روابط عمومی قرار می دهند و مورد توجه می باشند.

۱- روزنامه: هر نسخه از روزنامه صدها خبر و چندین گزارش، مقاله و تفسیر را دارا می باشد که اکثر اخبار مندرج در روزنامه از طریق اطلاعیه های روابط عمومی ها و یا نوشتن و اطلاع دادن داوطلبانه مردم به دست می آید. متقابلا روزنامه ها در کارهای روابط عمومی دارای نقش اساسی و بنیادی هستند چون ابزار رساندن پیام های آنان به مردم هستند. روزنامه ها به هر گونه نوشته و اوراق حاوی خبر و اطلاعاتی که ارزش انتشار داشته باشند نیازمند و متقابلا روابط عمومی ها به روزنامه ها برای درج و نشر پیام خود محتاجند. مسئولین روابط عمومی هنگامیکه به هر روزنامه فکر می کنند باید به یاد داشته باشند که آن یک موسسه اقتصادی و انتفاعی است و برای کسب سود به وجود آمده کالاهایی که این موسسه می فروشند به مشتری خود عرضه می کند، خبر، تفسیر، تحلیل، گزارش و آگاهی تبلیغاتی زمانیکه یک اطلاع خبری در روزنامه چاپ می گردد از نظر دبیر آن روزنامه حاوی خبر یا مطلب جالبی برای اکثر خوانندگان آن روزنامه باید باشد که این اصل مهم باید مورد توجه مسئولین روابط عمومی قرار گیرد و در مورد هر روزنامه مسئولین روابط عمومی باید به نکته زیر توجه کنند تا بدانند چه خبری و مطلبی را در چه زمانی به چه کسی در روزنامه تحویل دهند.

سرویس شهری یکی از سرویسهای مهم از نظر روابط عمومی می باشد اطلاعیه های خبری که از روابط عمومی های موسسات به روزنامه ها ارسال می شود به سرویس شهری داده می شود روزنامه های کثیرالانتشار عموما ۱۰۰ اطلاعیه خبری در روز از طریق روابط عمومی ها دریافت می کنند که اکثرا آنها به دلیل آنکه از نظر آن روزنامه فاقد ارزش خبری است چاپ نمی شود.

فرصتهای روابط عمومی در روزنامه ها:

مطالبی که روابط عمومی ها برای روزنامه ها ارسال می کنند به ۲ دسته تقسیم می شوند:

۱- اطلاعیه های خبری: نوشته ای آماده است برای چاپ که با رعایت روش های خبری توسط روابط عمومی تهیه و به وسایل ارتباط جمعی ارسال می گردد.

۲- اوراق حاوی اطلاعات و انبار و مطالب پیرامون رویدادها که خبرنگاران و نویسندگان سرویس های گوناگون روزنامه شخصا آنرا مطالعه و مطالب مورد نظر را انتخاب کرده و مبنایی برای تهیه، گزارش، مقاله، و یا مصاحبه قرار می دهند.

رعایت این نکات همکاری بین روابط عمومی ها و مجلات را افزایش می دهد:

۱- ایده مطلب را با مسئول مجله در میان گذاشته و پس از هماهنگی های لازم تهیه و تدوین مطالب آنرا به عهده گرفتند.

۲- لیستی از عناوین مطالبی که می توانید درباره آنها اخبار و گزارش های قومیه را نثر نمایید به مسئول مجله ارائه داده و پس از تایید سردبیر به تهیه و تدوین پاره ای از آن مطالب بپردازید.

۳- از مسئول مجله بخواهید عناوینی که علاقه مند به تهیه و چاپ آن می باشد را به شما ارائه نمایند.

۴- متخصصین موسسه را ترقیب نمایید تا از طریق روابط عمومی مقالات و مشورت های کارشناسانه در اختیار مجلات قرار دهند.

خبر و خبرنویسی در روابط عمومی:

یکی از فعالیتهای روابط عمومی اطلاع رسانی است این فعالیت در اشکال مختلف صورت می پذیرد که یکی از اشکال آن خبر است. در واقع خبر مجمعه ای از اطلاعاتی است دارای ارزشی خبری باشد. که برای بهره برداری از مخاطب و آگاهی دادن به او تهیه می شود. گزارش عینی از واقعیت هاست که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و احتمالا تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی قرار دارد.

کاربردهای خبر در روابط عمومی:

۱- اطلاع رسانی: روابط عمومی می تواند عملکرد سازمان نتایج تحقیقات، دستاوردهای جدید و تغییرات تازه سازمان خود را در غالب خبر تنظیم کند و در اختیار رسانه ها قرار دهد. در همین راستا باید به کارشناسان خبر روابط عمومی ها آموزش خبرنویسی داد تا بتواند در جهت پیام رسانی به مخاطبان خود موفق باشند بنابراین نخستین کارکرد خبر اطلاعات مربوط به سازمان مخاطبان است.

۲- برجسته سازی: منظور از برجسته سازی رویدادهای مختلف به جهت ارتقاء دیدگاه خاصی به مخاطبان است. در واقع با برجسته سازی بعضی اطلاعات در غالب خبر آنرا با اهمیت جلوه داده و از سایر اطلاعات ممتاز می سازیم.

۳- کارکرد آگاهی بخش و پیشگیری از بحران: هر خبری که در جامعه انعکاس می یابد با خود اطلاعات جدیدی به همراه دارد که می تواند برای مخاطبان نقش آموزش و آگاهی بخشی ایفا کند.


تعاریفی از مصاحبه:

۱- مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است که بوسیله آن عقاید و افکار شخصیت های مهم جامع یا نظرهای مردم عادی کوچه و بازار درباره موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می آورند.

۲- مصاحبه نوعی ارتباط فکری، عقیدتی، که اطلاعاتی است که بین مصاحبه شونده و مخاطبان از طریق یک واسطه یا ارتباط دهنده که همان مصاحبه کننده است برقرار می شود در این تعاریف از مصاحبه کننده به عنوان یک واسطه ارتباط دهنده نام برده شده است. در صورتیکه مصاحبه کننده به عنوان عامل نوعی ارتباط فکری و یا ارتباط اطلاعاتی می باشد بنابراین ناچاریم تعاریف مصاحبه را از تعریف خبر استخراج نماییم.

تعریف خبر: گزارش عینی از واقعیت است که دارای یک یا چیر ارزش خبری بوده و احتمالا تحت تاثیر عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی قرار می گیرد. در این تعریف اصطلاحات زیر به چشم می خورد. از جمله: واقعیت، حقیقت

تفاوت خبر و مصاحبه:

مهمترین تفاوت خبر و مصاحبه را می توان در ارتباطات جستجو کرد. در خبر ارتباطات یک طرفه است به عبارتی گزارشگر خبر را دریافت نموده و هیچگونه بازخوردی صورت نمی گیرد. اما در مصاحبه ارتباطات دو طرفه است. یعنی مصاحبه کننده نقش مهمی را در تدوین مصاحبه اعمال می نماید. جلوگیری از خود سانسوری جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن عوامل برون یا درون سازمانی و… عاملی است که مصاحبه کننده نقش مهمی را در آن ها بر عهده دارد به عبارت دیگر مصاحبه کننده باید از طریق فرآیند بازخورد مصاحبه شونده را به سمت هدف مصاحبه بکشاند.

هدف مصاحبه:

در مصاحبه هدف به ۲ قسمت تقسیم می شود:

الف- مصاحبه کننده: که باید دستیابی به واقعیت باشد.

ب- هدف مصاحبه شونده: جهت کسب احترام، آبرو و محبوب ساختن خویش، متعجب کردن دیگران و پنهان ساختن واقعیت از جامعه و… می باشد.

طبقه بندی انواع مصاحبه:

۱- مصاحبه یک به یک: که در آن مصاحبه کننده یک نفر و مصاحبه شونده نیز یک نفر است.

۲- مصاحبه یک به چند: که در آن مصاحبه کننده یک نفر و مصاحبه شونده چند نفر است.

۳- مصاحبه چند به یک: که در آن مصاحبه کننده چند نفر و مصاحبه شوند یک نفر است. مانند: اکثر مصاحبه های مطبوعاتی.

۴- مصاحبه چند به چند: که در آن مصاحبه کننده و مصاحبه شونده بیش از یک نفر می باشد. مانند: مصاحبه های مطبوعاتی را دید تلویزیونی با اعضای یک گروه سیاسی و نظامی.

مصاحبه از نظر محتوا:

۱- سطحی: مصاحبه ای است که در آن موضوعات مختلف مورد بررسی و گفتگو قرار می گیرد، بدون آنکه به عمق و ریشه مطالب پرداخته شود. مانند: تریبون آزاد.

۲- عمقی: در اینگونه مصاحبه ها موضوعی خاصی مطرح، ریشه یابی و جزییات آن شکافته می شود مثال: بررسی نقش افزایش بهای بنزین در سبب کالاهای مصرفی خانوار.

۳- مصاحبه یک موضوعی: مصاحبه ای است که در آن تنها یک موضوع مطرح می شود مانند مصاحبه هایی که نظر مردم کوچه و بازار موضوعی خاصی پرسیده می شود.

۴- مصاحبه چند موضوعی: مصاحبه ای است که در آن چند موضوع مورد سوال قرار می گیرد. مانند: تریبون آزاد ۳۰: ۲۰٫

مصاحبه های مطبوعاتی: یک مصاحبه مطبوعاتی هنگامی تشکیل می شود که شرکت در نظر دارد موضوع بخصوصی را اعلام کند و یا زمانیکه مطبوعات علاقه زیادی به موضوع خاصی دارند. در یک کنفرانس مطبوعاتی معمولا خبرنگاران و افراد علاقه مند برای شنیدن اعلامیه یا موضوعی گردهم می آیند و پس از آن حاضران می توانند پرسش های خود را مطرح کنند. این نشست معمولا محفلی آزاد است که در آن هر کس می تواند یک پرسش مطرح کند. پرسش ها را یک رابطه می خواند و یا ممکن است خبرنگاران مستقیما با شخصی که مصاحبه می کند پرسش را مطرح نمایند. مصاحبه مطبوعاتی می تواند با حضور یک یا چند نفر باشد. بهتر از قبل از حضور در مصاحبه مطبوعاتی از نوع پرسش خود اطلاع داشته باشیم. عملکرد این مصاحبه تابع عوامل زیر است:

۱- تحت تاثیر محیط قرار گرفتن: از قبیل وسوسه پخش صدا و تصویر از تلویزیون، محدودیت زمانی برای مصاحبه و…

۲- بیگانه بودن با زبان خارجه دیگر و عدم تسلط مصاحبه شونده به این زبانها و مسئله تفاوت معنی که بر فضای ارتباط حاکم است.

۳- عملکرد مصاحبه کنندگان: در یک مصاحبه مطبوعاتی گاهی اوقات دیده می شود که درباره موضوعی خاص چند سوال مطرح می گردد و خبرنگاران سوالی دیگر از موضوعی دیگر مطرح می کند و مسیر مصاحبه را به موضوعی جدید می کشاند ولی پس از چند سوال جدید دوباره مسیر به جای اول باز می گردد. بهترین روش برای حل چنین مشکلی این است که مصاحبه کنندگان قبل از شروع با یکدیگر تبادل افکار نموده و سوالات خود را هم وزن نمایند. مثال: قانونی تازه به تصویب رسیده و باید جزئیات اجرایی آن به وسیله سوالاتی مطرح شود.

تکنیک های مصاحبه: سوژه یابی یافتن موضوع مصاحبه:

اولین قدم برای انجام مصاحبه تعیین سوژه یا موضوع مصاحبه است به عبارتی باید برایم که یا چه کسی مصاحبه کنیم؟

درباره چه چیزی مصاحبه کنیم آیا موضوع مورد مصاحبه مستقیما مربوط به شخصی مصاحبه شونده است. معمولا برای یافتن سوژه باید در میان اخبار و رویدادها به جستجو پرداخت. از میان نامه ها و تلفن های خوانندگان نیز می توان به مشکلات مردم پی برد و طرف های مربوط را به مصاحبه کشاند و یا از طریق شم خبری می توان برخی از تحولات را پیش بینی و به شکار سوژه پرداخت. در این حالت باید به دنبال این موضوع بود که کدام واقعه هم اتفاق افتاده و کدام رویداد در حال وقوع است. چه کسی می تواند مناسبترین فرد برای پاسخگویی به موضوع باشد کدام فرد سهل الوصول تر است.

تهدیدات قبل از مصاحبه:

۱- مطالعه دقیق درباره موضوع صورت عقلی از طریق مراجعه به افراد مطلع، استفاده از آرشیو، مطالعه پرونده های مربوط به موضوع، مطالعه کتابهای مرتبط به موضوع و…

۲- طرح سوالات قبل از مصاحبه، طرح سوالات از قبل بستگی به عوامل گوناگونی دارد. مثلا مصاحبه شونده تا چه حد در کار خود با تجربه و ورزیده است. حساسیت موضوع مصاحبه چقدر است؟ مصاحبه شونده کیست؟ چقدر فرصت دارید؟ تا چه حد مطالعه قبلی دارید؟ آیا محدودیت زمانی دارید یا نه؟

بستگی به موضوع مصاحبه و فرد مصاحبه شونده سوالات را می توان به ۲ دسته تقسیم کرد.

۱- سوالات کلی: به سوالاتی اطلاق می شود که جامعیت داشته باشد و چندین سوالات جزیی در آن نهفته است.

۲- سوالات جزیی: به سوالاتی اطلاق می شود که دارای پاسخ های محدود باشد.

مهارت های لازم جهت مصاحبه:

۱- پرسش گری موثر                            ۲- تمرکز و پیگیری

در جامعه ما افراد محدودی شنونده های موثری هستند اکثر افراد متمرکز کردن و توجه خود بر دیگران را دشوار می یابند. یکی از مهمترین مهارتهای گوش دادن موثر تماس چشمی مناسب است در این حالت رعایت نکات زیر ضروری است.

الف- در خلال مصاحبه یادداشت برندارید. مگر اینکه مطلقا ضروری باشد. بهترین موقع برای انجام این کار بعد از مصاحبه می باشد. زیرا یادداشت برداری در طی مصاحبه می تواند موجب پرت شدن حوالی مصاحبه شونده و ناراحتی او گردد.

ب- برای نشان دادن علاقه به صحبت های مصاحبه شونده با او تماس چشمی مناسب برقرار کنید.

ج- از زل زدن به مصاحبه شونده پرهیز کنید.

د- از قطع مکرر تماس چشمی خودداری کنید. چون می تواند نشانه عدم تمرکز شما به مصاحبه شونده باشد.

هـ- سعی کنید نحوه تماس چشمی شما متناسب با فرهنگ مصاحبه شونده باشد. به طور مثال: بسیاری از امریکاییان بومی تمامی چشمی کمتری را ترجیح می دهند. و یا برخی از مردم اروپایی ممکن است وقتی صحبت می کنند بیشتر زل بزنند و وقتی گوشی می دهند از تماس چشمی اجتناب کنند.

فاصله فیزیکی و زبان بدن:

منظور از زبان بدن استفاده از اشاراتی است که در مصاحبه به کار می رود. به طور مثال: روس ها برای نشان داد پاسخ سر خود را در جهت بالا و پایین حرکت می دهند. یک مصاحبه شونده باید با زبان و بدن مصاحبه شونده آگاهی کامل داشته باشد در مورد فاصله فیزیکی نیز رعایت فاصله بین مصاحبه شونده و مصاحبه کننده با توجه به فرهنگ مصاحبه شونده در نظر گرفته شود به طور مثال اعراب ممکن است در یک فاصله ۱۵ الی ۳۰ سانتی متری راحت تر باشند. از مجله ارتباطات غیرکلامی دیگر طریقه نشستن می باشد که رعایت نکات زیر در این زمینه الزامی است.

الف- در حالت مصاحبه به حالتی آرام و حرفه ای بنشیند. داشتن چهره صمیمانه و استفاده از اشارات تشویق کننده همگی حاکی از علاقه شما به مصاحبه شونده است.

ب- اگر به حالتی خشک بنشیند حفظ آرامش برای مصاحبه شونده را مشکل می کند.

ج- اگر به عقب تکیه داده و خیلی راحت و آرام بنشیند ممکن است که مصاحبه شونده فکر کند که شما را خسته کرده است.

ترکیب مهارت ها با یکدیگر در مصاحبه:

 

90,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه روابط عمومی
  • مقاله روابط عمومی
  • مقاله بررسی پیدایش و ظهور نانومدیا در علوم اجتماعی و پیامدهای اجتماعی – فرهنگی ،سیاسی آن در جامعه
  • مقاله روابط عمومی در ایران و جهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ شهریور , ۱۳۹۶
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.