گزارش کارآموزی سالن دستگاه مرکز تلفن


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

گزارش کارآموزی سالن دستگاه مرکز تلفن خاتم الانبیا مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود گزارش کارآموزی سالن دستگاه مرکز تلفن نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه              ۴
طرح بندی مرکز      …۵
اطاق MDF                 ۵
سالن PCM                 ۵
سالن تغذیه          . ۵
اطاق کابل               . ۵
سالن سوئیچ               .۶
کلیات سیستم سوئیچ                   . ۶
سالن تجهیزات      . ۶
سیستم BAM      .۸
پردازش مکالمه       ۸
تجهیزات سالن                .۸
جایگاه کاری          .۹
اطلاعات                   ۹
مشترکین معمولی            ۹
مشترکین تلفن همگانی         …۱۰
سرویس ویژه                ۱۰
خط                   ۱۰
ترانک                   . ۱۰
انواع ترانک           ۱۰
کاربرد ترانک                 ۱۰
سیگنالینگ                ۱۱
کارهای روزانه ثابت       ۱۱
تعویض پکیج      … ۱۱
تغییر log سیستم        ۱۱
ارسال کنتورهای همگانی و خدماتی   .. ۱۱
تکمیل و تنظیم دفاتر گزارش      … ۱۲
کارهای روزانه احتمالی        ….۱۲
مواردی که طی نامه از مراجع بالاتر ارسال می گردد   … ۱۲
مواردی که از طریق طرح جامع ارسال می گردد            . ۱۳
کارهای ماهیانه                . ۱۵
کارهای دو ماهه      … ۱۵
ASR & PBX      .. ۱۷
ترافیک سنجی           ۱۷
ترافیک ابتدائی      … ۱۷
ترافیک انتهائی      … ۱۷
مراحل کار با نرم افزار ترافیک سنجی مراکز C&C08    . ۱۸
ترافیک سنجی مراکز C&C08 جهت مشترکین پرترافیک      ..  ۱۸
ترافیک سنجی مراکز C&C08 جهت یک کد خاص مثل       .  ۱۹
اختصارات         . ۲۱
فهرست منابع و مآخذ             . ۲۲

فهرست منابع و مآخذ

مستندات سیستم سوئیچ C&C08

مستندات سیستم سوئیچ ZTE

اسلایدهای شرکت HUAWEI و ZTE

مقدمه

امروزه در همه کشورهای جهان  مخابرات ، ارتباطات و انتقال اطلاعات در حال پیشرفت و گسترش است و هر روز فناوری جدیدی روی کار می آید. در ایران نیز بدلیل احتیاج بیش از پیش مردم ، سازمانها و وزارتخانه ها مختلف به وسایل ارتباطی ، سعی در پیشرفت هرچه بیشتر وجود دارد.

به لحاظ اشتغال ، توسعه و رواج ICT موجب پیدایش مشاغل جدید با کیفیتی نو و برتر می شود.

امروزه شبکه های دیگری بالاتر از شبکه محلی قرار می گیرند که امکان سرویس دهی به تمام مشترکین در تمامی نقاط جهان را فراهم می سازد (IN,NGN,…)

مهمترین و حساس ترین بخش در یک مرکز تلفن ، سالن دستگاه مرکز می باشد که هسته اصلی مرکز می باشد زیرا تمامی ارتباطات از آنجا شکل میگیرد . بعنوان مثال هنگامی که شما گوشی تلفن خود را برمی دارید صدای بوق (Dial Tone) میشنوید و بعد از آن میتوانید شماره گیری کنید برای همین بوق ساده در هنگام برداشتن تلفن تعداد زیادی سیگنال بین گوشی تلفن شما و مرکز انتقال می یابد که به شما امکان شماره گیری می دهد.

یک مرکز تلفن بطور کلی شامل سالن دستگاه ، سالن ام دی اف ، سالن پی سی ام ، اتاق کابل ، اتاق نیرو ، باتری و دیزل می باشد و روال کلی برقراری ارتباط به شکل زیر است :

سالن دستگاه وظیفه سوئچینگ و برقراری ارتباط بین مشترکین را بعهده دارد که بعد از سالن دستگاه ارتباط از طریق سالن ام دی اف با اتاق کابل برقرار می گردد و از آنجا به کافو های خارج از مرکز ، سپس به پست های درب منازل و شرکتها و ازآنجا به مشترکین و بالعکس.

بعلت پیچیدگی بخشهای مختلف ارتباطات در سالن دستگاه در این گزارش سعی بر این شده است که از جزئیات در مورد سوئیچ این مرکز خودداری شده و بیشتر به کلیات بخشهای مختلف سالن وکارهای انجامی روزانه و ماهیانه توسط کارشناسان سوئیچ بپردازم.

این مرکز دارای ۴۰۰۰۰ شماره تلفن میباشد که از این تعداد ۵۰۰۰ شماره آن مربوط به کافوهای نوری می باشد و باقیمانده شماره های اصلی سوئیچ می باشد که نگهداری این دو بخش بعهده پرسنل مختلف است.


طرح بندی مرکز:

Layout Plan  بمعنی طرح سالن مرکز تلفن می باشد. بعبارت دیگر در رابطه با اینکه چگونه و به چه طریق تجهیزات مرکز دز سالن مرکز تلفن نصب گردد تاازحداقل کابل های ارتباطی ، حداکثر استفاده شود.

مرکز تلفن خاتم الانبیاء واقع در بزگراه آسیایی – روبروی پلیس راه قاسم آباد شامل ساختمانی ۳ طبقه می باشد. طبقه اول جهت اطاق باتری ، دیزل و بخش تغذیه مرکز ، طبقه دوم جهت نصب MDF و سالن PCM و طبقه سوم جهت نصب تجهیزات سوئیچ در نظر گرفته شده است .

ضمنا بخشهای از ساختمان جهت واحدهای اداری مرکز منظور گردیده است.

اطاق MDF :

سالن MDF در واقع سالنی است که اتصالات درونی سیستم رابه کابل های بیرونی سیستم متصل مینماید.

هر ساختار MDF از دوبخش افقی و عمودی تشکیل شده است . بخش افقی آن با داشتن ترمینالهای افقی محل اتصال کابلهای خارج شده از راک های مشترکین به MDF  است. بخش عمودی MDF با داشتن ترمینالهای عمودی محل اتصال کابلهای مشترکین از مکان سرویس تا مرکز تلفن می باشد.

اتصال بخش عمودی و افقی در MDF توسط کابل انجام می گیرد که اصطلاحا ، کابل رانژه گویند.

سالن PCM :

کابلهای (ترانکهای) ارتباطی که از راکهای ترانک مرکز سوئیچ به DDF اتصال می یابد ، به اطاق PCM  رفته و پس از اعمال پروسه انتقال به مقصد ارسال می گردد.

بطور معمول کابلهای ترانک از نوع کواکسیال می باشد ، که از راک ترانک تا DDF  واز DDF تا بخش PCM کشیده می شود.

سالن تغذیه :

این سالن از دوبخش Rectifier و باتری تشکیل شده است که وظیفه تبدیل برق AC  به DC و تامین برق تجهیزات مرکز در هنگام قطع برق رابرعهده دارد.

اطاق کابل :

زوج کابل هایی که از ترمینال عمودی MDF گرفته شده ، بصورت رشته کابل هایی از ۲۰۰ الی ۱۸۰۰ زوجی در آمده ، به اطاق کابل وارد می شود ، سپس از طرسق حوضچه های کابل در سطح شهر توزیع می گردد.


سالن سوئیچ :

هر سالن از دو بخش سالن تجهیزات و سالن بهره برداری و نگهداری (Operation & maintenance) تشکیل میگردد.

سالن تجهیزات شامل تجهیزات مخابراتی برای برقراری ارتباط مشترکین بایکدیگر و محیط خارج از مرکز می باشد که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد وسایل و تجهیزات داخل این سالن می دهم.

 

کلیات سیستم سوئیچ :

سوئیچ این مرکز چینی و از شرکت Huawei می باشد.قبل از هر چیز بهتر است مفهوم C&C08 که نام این سیستم میباشد را بدانیم C&C– یعنی :

City & Countryside ، Computer & Communication ، China & Communication

و عدد ۸ در واقع نشان دهنده ورژن وعدد خوش شانسی در چین میباشد.

ازاین سیستم جهت مراکز محلی – ترانزیت – بین الملل استفاده میگردد.

 

سالن تجهیزات :

این سیستم ازدوقسمت (ماژول) اصلی بنامهای SM و CM تشکیل شده است:
که SM جهت سرویس دهی به مشترکین آنالوگ و دیجیتال استفاده میگردد.
اما CM وظیفه سرویس دهی به ترانکهای دیجیتال و اعمالی از قبیل ترافیک سنجی و انجام اعمال پریودیک و چارژینگ و کنترل کارتهای ماژولها و غیره را بعهده دارد.

ماژول CM به ۲ ماژول تقسیم میگردد که عبارتند از:AM/CM       و SPM  / SRM

ماژول  AM/CMبا توجه به وظایفی که برعهده دارد از فریمهای مختلفی تشکیل شده است که هریک وظیفه و یا وظایفی را انجام میدهند این فریمها عبارتند از:

CPM – CKM – CCM –  CKM –  LIM – CNET – BAM – ALARM BOX

ماژول AM/CM میتواند بهمراه ماژول SM به ۸۰۰,۰۰۰ مشترک آنالوگ یا ۱۸۰,۰۰۰ ترانک دیجیتال سرویس دهد.                                            
ماژول AM/CM میتواند بهمراه ماژولهای SPM/SRM به ۱۲۰,۰۰۰ ترانک دیجیتال سرویس دهد.ازاین ساختاردرمراکز ترانزیت وبین شهری استفاده میگردد.
همچنین AM/CM میتواند با ترکیبی از ماژولهای SM وSPM/SRM کار نماید که در این نوع ساختارماژول SM وظیفه سرویس دهی به مشترکین آنالوگ یا دیجیتال وماژولهای SPM/SRM وظیفه سرویس دهی به ترانکهای دیجیتال را برعهده دارند.

بطور کلی میتوان گفت این سیستم از۴ لول سخت افزازی تشکیل شده :

۱) کارتها

۲) فریم و راکها

۳) ماژولها

۴) مرکز سوئیچ

 سیستم BAM :

در سیستم C&C08 , BAM به FAM و به کامپیوترهای O&M  از طریق  پروتکل  TCP/IP وتوسط LAN SWITCH  متصل میباشد . معمولا یک BAM دارای ۲ کارت شبکه میباشدکه یک جهت ارتباط BAM با FAM  استفاده میشود وآدرس آن  (IP ADDRESS)در تمام مراکز ثابت وبرابر با ۲۰۰.۲۰۰.۲۰.۱۷۲میباشد و کارت بعدی جهت ارتباط BAM با WSها بوده و آدرس آن دلخواه میباشد.

BAM کامندهای اجراشده از یک WS را به AM/CM ارسال ونتیحه آنها را مجددا به آن WS برمیگرداند.

BAM  همچنین اعمالی از قبیل ذخیره وارسال اطلاعات چارژینگ و آلارم وترافیک را برروی هارددیسک و سرورهای شبکه بر عهده دارد. دراین سیستم به مجموعه BAM و WS های مرکز را ترمینال سیستم میگویند.

 

پردازش مکالمه :

پردازش مکالمه یکی از مهمترین اعمال در یک مرکز میباشد. برنامه مربوط به پردازش مکالمه در بردهای MPU در ماژولهای SM و در بردهای SPC در ماژولهای SPM بار میگردد. که پردازشگرهای داخل این کارتها با توجه به این برنامه تغییرحالت مدارات مربوط به مشترکین یا ترانکها را تشخیص داده وبا توجه  به آن کامندهای مختلفی را صادر کرده برای انجام اینکار سیستم عامل وسیستم مدیریت دیتابیس نیزدرگیر هستند.
بطورکلی میتوان گفت پردازش مکالمه شامل مراحل زیر میباشد:
۱- برداشتن گوشی توسط مشترک متقاضی
۲- ارسال dial tone به مشترک متقاضی توسط سیستم
۳- مشترک شروع به شماره گیری کرده وارقام توسط سیستم دریافت میشود.
۴- آنالیز ارقام توسط سیستم
۵- مشترک مخاطب مشخص شده وبرای آن زنگ ارسال میشود وبرای مشترک متقاضی شبه زنگ ارسال میشود.
۶- مشترک مخاطب گوشی را برداشته و مکالمه برقرار میشود.
۷- مشترک مخاطب و متقاضی ارتباط را قطع میکنند.
۸- مسیر مکالمه آزاد میگردد.

 

تجهیزات سالن :

 

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۳ مهر , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.