تحقیق اختلالات یادگیری


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق اختلالات یادگیری مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق اختلالات یادگیری  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده  ۶
مقدمه  ۸
روش کار  ۱۰
روش چندحسی فرنالد  ۱۰
تاریخچه  ۱۰
مراحل روش چند حسی فرنالد VAKT   ۱۱
نکات قابل تامل در این روش  ۱۲
کودکان با ویژگی اختلالات یادگیری   ۱۴
چه کسانی دارای اختلالات یادگیری هستند ؟  ۱۷
اختلال یاد‌گیری  ۱۸
اختلال یاد‌گیری چیست؟  ۱۹
انواع ناتوانی های یادگیری   ۲۱
انواع اختلالات خواندن   ۲۲
مهمترین علل اختلال خواندن   ۲۴
نیاز به ارزشیابی مناسب  ۲۵
چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری هستند ؟  ۲۷
الف) عوامل آموزشی  ۲۸
مراحل ارزیابی و تشخیص در مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری   ۳۲
راهبردهای آموزشی  ۳۶
در فرایند درمان مربی   ۳۸
تعریف نارساخوانی  ۴۱
نارساخوانی بینایی  ۴۲
نارساخوانی شنوایی  ۴۲
عوامل مؤثر در نارساخوانی  ۴۳
الف)مشکلات حوزه دید  ۴۳
ب)مشکلات زبان  ۴۴
ج)مشکلات دیداری، فضایی و حرکتی  ۴۴
د)آفازی  ۴۵
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در خواندن چه مشکلاتی دارند؟  ۴۶
مشکلات مربوط به واج شناسی  ۴۷
مشکلات در رمز گشایی  ۴۸
مشکلات مربوط به درک مطلب  ۵۰
معنی شناسی  ۵۰
تشخیص مشکلات و برنامه ریزی برای آموزش  ۵۲
آزمونهای تشخیصی  ۵۲
آزمون های غیر رسمی خواندن  ۵۳
آموزش چگونه می تواند به پیشگیری از اختلال خواندن کمک کند؟  ۵۴
برنامه خواندن اصلاحی  ۵۵
آموزش به کمک رایانه  ۵۶
آموزش به واسطه همسالان  ۵۶
تدریس متقابل  ۵۷
آموزش درک مضمون  ۵۸
بحث و نتیجه گیری  ۵۹
نتیجه گیری   ۶۰
منابع و مأخذ  ۶۱

 

منابع و مأخذ

مؤلفان:دانیل پ هالامان، جان و لویر، جیمزم. کافمن، مارگارت ویس، الیزابت .مارتینز ،مترجمان: دکتر حمید علیزاده،دکتر قربان همتی علمدار لو، دکتر صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی- اختلالات یادگیری؛ تهران: نشرارسباران، ۱۳۹۰

سیف نراقی، مریم-نادری عزت الله، اختلالات ویژه یادگیری تهران، ارسباران، ۱۳۸۹٫

کریمی، یوسف. اختلالات یادگیری، تهران، ساوالان، ۱۳۸۷٫

افروز غلامعلی. اختلالات یادگیری، تهران: دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۵٫

چکیده

خواندن نوعی مهارت ابزاری است. ما از این مهارت ابزاری به عنوان وسیله های برای انجام کارهای دیگر استفاده می کنیم. ما داستان های بلند درباره رمان های عاشقانه، طنزهایی درباره سیاست، پیام های تبلیغی محصولات، کتاب های آشپزی که چگونگی پختن غذا را به ما می آموزند و صفحات شبکه اینترنت، صورت مسائل را در درس ریاضی بخوانیم و بسیاری از کارهای دیگر که با کسب مهارت خاوندن می توانیم انجام دهیم. دانش آموزانی که خواندن را به خوبی یاد گرفته اند مزیت بزرگی نه تنها در مطالعه ادبیات دارند، بلکه در تاریخ و ریاضی نیز از این مزیت بهره مندند. خواندن برای افراد بزرگسال نیز یک ضرورت است. استخدام و شاغل شدن و بسیاری از ضروریات زندگی نظیر گرفتن گواهینامه رانندگی نیز وابسته به خواندن است.

دانش آموزی که در خواندن دچار مشکل است به احتمال زیاد در بسیاری از زمینه های دیگر تحصیلی نیز مشکل پیدا خواهد کرد. حتی تحقیقات حاکی از آن است که کودکانی که در سال اول دبستان از دیگران از نظر خواندن عقب مانده اند، به احتمال زیاد درکلاس های دوم و سوم نیز از همشاگردی های خود عقب خواهند ماند(جوئل، ۱۹۸۸). تاکلاس سوم، دانش آموزان دارای مشکل خواندن به عقب افتادن از همکلاسی های خود در موضوعات درسی دیگر.یکی از دلایل عقب افتادگی در حیطه های دیگر این است که دانش آموزان دارای مشکل ئدر خواندن  از همکلاسی های خود دسترسی کمتری به منابع کسب اطلاعات پیدا می کنند، در حالیکه دانش آموزان توانا در خواندن اطلاعات جدید تر و بیشتر کسب می کنند، کسانی که درخواندن ضعیف اند، از کسب  اطلاعات در حوزه های دیگر هم عاجز می مانند و عرصه را برای همکلاس خود درکسب دانش و اطلاعات خالی می کنند(استانوویچ، ۱۹۸۶). اکثراً در بزرگسالی نیز دارای مشکلات عدیده ای در خواندن هستند. کودکانی که درخواندن دچار دشواری هستند اغلب نگرش های منفی نسبت به قابلیت های خود پیدا می کنند ممکن است علاقه خود را به درس و مدرسه از دست بدهند. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که  افرادی که در بزرگسالی دچار مشکل خواندن هستند گزارش می دهند که دید خاصی نسبت به خود – ارزشمندی خود دارند که وابسته به مشکل خواندن آنها است(مک نولتی،۲۰۰۳). جالبتر از همه اینکه مشکلات خواندن نه تنها در طول عمر افراد ادامه می یابد، بلکه در فرهنگ های مختلف نیز دیده می شود(اسمایت، واورت،۲۰۰۲).

واژگان کلیدی: یادگیری-  خواندن- اختلال- نارساخوانی- درک- نوشتن

مقدمه

مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی ، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند . با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری ، در سال ۱۹۶۳ جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می کند ، یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی شوند ، اصطلاحی مایوس کننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلالات در یادگیری و ( یا به نظر نگارندگان مشکلات یادگیری ) به کار گرفته شود، مناسب تر باشد . ( تبریزی – ۱۳۸۰ – ص ۹ ) .

به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ، عقب مانده و امثال آن زده می شود که هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی ، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه ، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند. بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.

بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده‌اند. بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از: اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود.

این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

از سال ۱۳۷۳ از سوی وزارت آموزش و پرورش مراکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری ایجاد گشت و در آن اینگونه دانش آموزان در کنار تحصیل در مدارس عادی برای رفع مشکلات خاص یادگیری از خدمات ویژه پاره وقت بهره مند می شوند


روش کار

روش چندحسی فرنالد

تاریخچه:

خانم دکتر فرنالد کار خود را در مدرسه ای آغاز کرد که در سال ۱۹۲۱ به عنوان مدرسه ضمیمه ی دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس تاسیس شده بود و گروهی از اساتید و دانشجویان در آن به تحقیق و مطالعه درباره ی دانش آموزان با انواع اختلالات مشغول بودند. با آمدن خانم فرنالد دانش آموزان این مدرسه به تدریج از میا ن دانش آموزانی انتخاب شدند که دارای هوش متوسط یا بالاتر بودند اما در یک یا چند زمینه ی درسی به ویژه خواندن و هجی کردن ناتوانی شدید داشتند.پس از سالها مطالعه خانم فرنالد در سال ۱۹۴۳ مقاله ی تحقیقی خود را که بیانگر روش چند حسی او بود منتشر کرد.

گزارش شده است که این روش در بر خی از دانش آموزان بسیار موفق بوده است .دانش آموز حروف را ترسیم می کند(لامسه ـجنبشی)به آنها نگاه می کند(دیداری)حروف را با صدای بلند می گوید(صوتی)و آن چه را می گوید می شنود(شنیداری)به این دلیل به این روش تکنیکVAKT  (دیداری،شنیداری،جنبشی،لامسه ای)نیز گفته می شود.


مراحل روش چند حسی فرنالد VAKT :

      در این روش به کودکان داستانهای خاصی که ویژه هر کدام از آنهاست گفته و آنقدر تکرار می شود که آنرا خوب یاد بگیرند .بنابراین،دانش آموز دارای یک خزانه لغات انتخابی خواهد بود.در این روش کودکان لغت را می گویند،لغت نوشته شده را می بینند،روی آن با انگشت دست می کشندو آنرا ردیابی می کنند،لغت را با استفاده از حافظه خود می نویسند،دوباره لغت را می بینندو آن را با صدای بلند برای معلم خود می خوانند. این روش چهار مرحله را در یادگیری ایجاد می کند:

       مرحله۱ـ معلم لغت را روی تابلو یا کاغذ می نویسد،کودک با چشم لغت را ردیابی می کند،بعد آنرا با تماس نوک انگشتانش ردیابی می کند وهر قسمت از آن را ردیابی کرد می گوید.این کار آنقدر تکرار می شودتا کودک بتواند لغت رابدون نگاه کردن به اصل آن بنویسد.به عبارت دیگر،کودک به طور کامل ویکپارچه به لغت نگاه می کند،نام آنرا می گویدوبعدآنرا پاک می کند یا به کناری می گذاردو کودک آنرا با استفاده از حافظه اش می نویسد.در فرایند خواندن کلمات وعبارت ها حافظه بینایی آموزش می بیند.آنگاه کودک لغت را در متن داستانی که از تجربیاتش گرفته شده ،می نویسد.سرانجام داستان تایپ می شود وکودک داستان تایپ شده را می خواند.

      مرحله۲ـ هنگامی کودک به این مرحله می رسد که دیگر نیازی به ردیابی لغات جدید ندارد.دراین مرحله دانش آموزان قادر هستندلغات را بوسیله ی خود لغات،هنگامیکه معلم آنها را می نویسدیاد بگیرند.آنهابه نوشتن لغات با استفاده از حافظه و خواندن متن تایپ شده آنچه نوشته اند ادامه دهند.

      مرحله۳ـ در این مرحله دانش آموز لغات چاپی را اول برای خود تکرار می کندسپس آنها را می نویسد و بدین ترتیب آنها را یاد می گیرد. حالا کودک یاد گرفته مستقیما از طریق لغات چاپ شده آنها را یاد بگیرد.بسیاری از کودکان سرانجام توانایی عطف توجه اجمالی به یک لغت،تکرار آن  یک یا دو بار برای خودشان وسپس نوشتن آن بدون نگاه به مدل اصلی را پیدا می کنند.به عبارت دیگر آنها حافظه بینایی برای لغات را بهبود وتکامل بخشیده اند.در این مرحله کتابهایی به آنها معرفی می شود.

      مرحله۴ـدر این مرحله کودک قادر است لغات جدید را بخاطر شباهت آنها به لغاتی که قبلا یاد گرفته شناسایی کند.حالا کودک به مرحله ی تعمیم لغات شناخته شده به لغات جدیدرسیده است.معلم مواد خواندنی کافی برای کودک فراهم می کندتا او بتواند مفاهیم لازم برای باز شناسی لغات جدیدرا ایجادکند،ایجاد وتکمیل یک خزانه ی لغت خواندن ودرک وفهم معنی گروهای لغات هنگام خواندن هر متن جدید از ویژگیهای این مرحله هستند.

نکات قابل تامل در این روش:

     خانم فرنالد ابراز می دارد که قبل از شروع بر نامه ترمیمی و آموزشی با استفاده ازروش چند حسی ،لازم است یک نکته اساسی وچند پیشنهاد مورد تو جه قرار گیرد .

نکته اساسی این که دانش آموزان با اختلالات یادگیری در مدارس عادی شکست های متعددی را تجربه کرده اند ، به همین سبب آنها دچار ضعف در اعتماد به نفس هستند . توجه به این نکته وتلاش درجبران آن با استفاده از روش «شرطی شدن مجدد مثبت »ورعایت پیشنهادات زیر موفقیت برنامه آموزشی چند حسی را بیشتر می سازد.

۱ـاز جلب توجه کودک به شرایطی که باعث تشدید هیجانات او می گرددپرهیز شود.

۲ـاز به کار بردن روشهایی که قبلا بر کودک آزمایش شده وفایده ای نداشته است امتناع گردد.

۳ـاز ایجاد شرایطی که در آن دانش آموز دچار دستپاچگی می گردد پرهیز شود.

۴ـاز توجه مستقیم به ناتوانی کودک در انجام فعالیت ها جلوگیری شود.

۵ـ کلمه وهمچنین مو ضو ع داستان توسط کودک انتخاب شود ،تا انگیزه یادگیری در او بیشتر شود.

۶ـتعقیب کلمه نوشته شده با انگشت بسیار ضروری است.

۷ــکودک باید در حالی که کلمه را با انگشت خود تعقیب می کند ویا آن را می نویسد ،آن را با صدای بلند تلفظ کند.

       روش فرنالد از سال ۱۹۲۰در مورد کودکان و بزرگسالانی که هوش بهنجار دارند ولی دچار مشکلات حاد در یادگیری خواندن هستندبه کار رفته است .بسیاری از متخصصان از این روش با ایجاد تغیییراتی ،نظیر حذف رد یابی در مرحله ۱  استفاده کرده اند؛استفاده از این روش در طول سالیان دراز ثابت کننده یاعتبار آن برای بعضی کودکان است.

کودکان با ویژگی اختلالات یادگیری :

از دهه ی ۱۹۶۰ کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری توجه مطالعات روانی و آموزشی بوده اند و در واقع شاخه جدیدی است که به آموزش و پرورش ویژه افزوده شد .

هر چند که ناتوانی های یادگیری یک قلمرو نسبتا جدیدی است لکن رشد مفهوم آن ظاهرا سریع بوده به طوریکه از طریق آمیختگی پیشه های متعدد به صورت یک پیشه گسترده میان رشته ای جلوه گر شده است .

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • کارآموزی درمان دانش آموز دارای اختلال یادگیری
  • پرسشنامه یادگیری درس علوم
  • پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی
  • پاورپوینت اصول آموزش و یادگیری
  • تحقیق بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.