تحقیق اقلیم شناسی یزد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق اقلیم شناسی یزد مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق اقلیم شناسی یزد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

فصل اول
اطلاعات جغرافیایی استان          ۲
مقدمه بر جغرافیای استان یزد   ۳
۱-تقسیمات کشوری     ۴
۲- موقعیت جغرافیایی منطقه     ۵
۳- وضعیت پوشش گیاهی حوزه مورد مطالعه      ۵
موقع ریاضی         ۸
موقع نسبی         ۸
حدود و مرزها         ۹
وسعت و تقسیمات سیاسی   ۹
مشخصات شهرستانهای استان یزد          ۱۰
زمین شناسی         ۱۱
کوهستانهای استان         ۱۱
شیرکوه        ۱۲
کوه خرانق         ۱۳
دیگر کوههای شاخص     ۱۳
کویر اردکان «سیاه کوه»     ۱۴
کویر ابرقو وتاغستان     ۱۴
کویر در انجیر   ۱۴
معرفی تیپ اراضی موجود در منطقه     ۱۵
تیپ ۱) کوه         ۱۵
تیپ ۲)  تپه ماهور         ۱۶
تیپ ۳)  دشت         ۱۶
۴-وضعیت اقلیمی حوزه مورد مطالعه     ۱۷
۵-اطلاعات زمین شناسی   ۱۷
۶-وضعیت خاکشناسی و ارزیابی خاک های منطقه مورد مطالعه       ۲۰
۷- وضعیت اقتصادی- فرهنگی و اجتماعی روستای کرخنگسان       ۲۱
۸- فرسایش و رسوب   ۲۱
۹- هیدرولوژی حوزه چنارناز     ۲۲
میزان بارش         ۲۳
قناتها       ۲۳
چاهها       ۲۴
جاذبه های زیست محیطی     ۲۴
ییلاقها       ۲۶
ییلاق های میان کوه     ۲۶
ییلاق های پشت کوه     ۲۷
ییلاق های پیش کوه     ۲۸
غار شکفت یزدان         ۲۸
غار زمرد (چرخ الماس تفت)     ۲۸
غار فراشاه (اسلامیه)     ۲۹
مناطق حفاظت شده         ۲۹
حیات وحش         ۳۰
محیط زیست استان یزد     ۳۱
مناطق شکار ممنوع   ۳۳
پوشش جانوری و حیات وحش     ۳۳
چشمه غربالبیز   ۳۶
آبشار دره گاهان   ۳۷
وضعیت معادن و صنایع معدنی   ۳۸
فصل دوم
مقدمه ای بر علم اقلیم شناسی   ۴۰
مختصری در مورد اقیلم استان یزد     ۴۱
بررسی اقلیم منطقه و تعیین آن      ۴۱
عوامل موثر در مقدار تبخیر   ۴۲
آب و هوا         ۴۳
فصل سوم
بحث و نتیجه گیری      ۴۶
منبع       ۴۹

مقدمه

یزد با تاریخی ریشه دار و قدمتی چندین هزار ساله ، همچون نگینی گرانبها بر تارک کویر مرکزی ایران می درخشد . روایت تلاش و جدال دایمی مردم این ناحیه در طول تاریخ برای غلبه بر طبیعت قهار و ناسازگار این دیار ، اسطوره ای است که به واقعیت پیوسته و در جای جای این استان نمودی عینی یافته است. به همین جهت یزد همواره به عنوان کانونی پر جاذبه برای به وجود آمدن الگوهای مناسب مذهبی ، فرهنگی ، و فعالیتهای صنعتی ، معدنی ، کشاورزی ، تجاری و هنر و معماری مطرح بوده است.

بازتاب چنین ویژگی را در سفرنامه ها و خاطرات ایرانگردان و جهانگردان و دیگر مسافرانی که از قدیمترین ادوار تاکنون به یزد آمده اند می توان مشاهده کرد و به سادگی دریافت که یزد همواره پیام فرهنگی اصیل ویژه خود را داشته ؛ فرهنگی که قرن ها قبل از اسلام آغاز شده ، با پیدایش اسلام به یکباره به نقطه اوج و ترقی خود رسیده و از آن زمان به بعد با اسلام و قرآن و محبت اهل بیت (ع) پیوندی ناگسستنی برقرار کرده است. تأثیر این آیین آسمانی بر باورها و ایمان مردم این دیار خود اسطوره ای دیگر را رقم زده که برای همیشه استوار مانده و لقب دارالعباده را برای یزد تداعی جاودانه بخشیده است.

میراثهای فرهنگ اسلامی در ادوار مختلف تاکنون یادگارهایی بس پر ارج را به جای گذاشته است که کمتر می توان به این شکل گسترده و وسیع در نقطه ای دیگر از جهان شاهد آن بود. صدها زیارتگاه ، مسجد ، حسینیه ، تکیه و دیگر اماکن تاریخی در بافت قدیمی و در میان مجموعه های کامل مسکونی و تجاری به جا مانده از سده ها و روزگاران مختلف ، ارتباط دیرین مردم این سامان با اسلام و ارادت خالصانه ی آنها را به خاندان عصمت و ولایت (ع) عینیتی بس پر شکوه و دلپذیر بخشیده است. نه تنها در معماری و شهرسازی بلکه تمامی نمادها و نشانه ها نیز حاکی از این عشق و علاقه است و آثار آن را می توان در هر گذر و یا بر هر منظره مشاهده کرد.

یزد از دیدگاه جهانگردان و صاحب نظران:

استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباطی خاصی که در مرکز کشور داشته ، از روزگاران پیش همواره نزد سیاحان ، بازرگانان و مسافران دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

این ویژگی در سرنوشت استان تأثیری بسزا گذاشته و موجب رواج و رونق بازرگانی ، رفت و آمدهای بسیار و آثار فراوان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شده است.

از آن جا که دیدگاهها و یادداشتهای سیاحان و مسافران و تصویرهای گوناگون و سودمند و متنوّعی را از این استان نشان می دهند، قسمتهایی از آنها را نقل می کنیم . علاقه مندان برای آگاهی بیشتر می توانند به سفرنامه ی سیاحان و نیز کتابهای مربوط به یزد – که نام پاره ای از آنها در بخش کتابنامه ی این مجموعه آمده است – رجوع فرمایند.

«یزد شهر بزرگی است که از لحاظ تجارت ورفت و آمد نقطه ی مهمی به شمار می رود . یک  نوع پارچه ابریشمی و طلایی در آنجا بافته می شود که موسوم است به (پارچه یزدی) و به همه جای دنیا صادر می شود.»

سفرنامه مارکوپولو

«مناره ها و بادگیرهای شهر یزد از دور ، انسان را به یاد کتاب هزار و یک شب می اندازد.»

سفرنامه سرپرسی سایکس

احساسات مذهبی در شهر یزد ، خیلی جدی تر از اغلب شهرهای ایران است.»

سفرنامه فرد ریچاردز

«زیلوی خوب ، بافت میبد و اردکان یزد است. این دو آبادی از ازمنه ی قدیم در بافت زیلو شهرت داشته اند. هنوز اکثر زیلوهای ایران در یزد تهیه می شود.

هوای بهار در یزد خوب و دلپذیر است، مشروط بدان که باد تند و گرد و خاک کویری به شهر نبارد و هوا آرام و نسیم سبک باشد. به قول مردم یزد دولاخ نشود.»

یادداشتهایی از شبهای زندان سکندر – ایرج افشار

«وقتی به یزد سفر می کنی تنها در پهنه ی جغرافیا جابه جا نشده ای که عمق تاریخ ، به هزارتوهای افسانه خزیده ای و تاریخ و افسانه در این شهر کویری چندان به هم آمیخته اند که بازشناختشان ناممکن است.

یزد بافتی دیگر ، مردمی دیگر واساساً جنس دیگری دارد. صفا و محبت مردم یزد را در کمتر جایی می توان سراغ کرد.»

مجله سفر – فروغ پوریاوری

«در یزد نشانه های عالی اخلاقی و معماری و باستان شناسی با هم در آمیخته اند و جزو فرهنگ جدایی ناپذیر این مردمند.»

«مسجد جامع کهن فهرج تنها مسجدی است که در جهان اسلام ، ساختمان آن از ابتدا تا به امروز تغییر نکرده است.»

دکتر محمد کریم پیرنیا

«یزد از نظر بناهای خشتی وگلی در دنیا بی نظیر است.»

پروفسور کازولا

شهر بزرگ و تاریخی یزد نگینی است درخشان در قلب سرزمین پهناور ایران و دژی است استوار در قلب کویر . نشانه ی پیروزی روشنایی و سپیدی و پاکی و سرسبزی و آبادی بر اهریمن تیرگی وخشکی و ویرانی .»

مقدمه بر جغرافیای استان یزد

استان یزد در مرکز ایران در قلمرو سلسله جبال مرکزی ایران بین عرض های جغرافیایی ۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۶ درجه و۳۰ دقیقه شرقی از نصف النهار مبدأ قرار گرفته است. استان یزد از شمال و غرب به استان اصفهان از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محدود می شود. استان یزد در حدود ۷۲۱۵۶ کیلومتر مربع وسعت داشته و تقریباً ۳۷/۴ درصد از وسعت کل ایران را در بر می گیرد .

آب و هوای استان یزد به علت قرار داشتن بر روی کمربند خشک جهانی دارای زمستانهای سرد و نسبتاً مرطوب و تابستانهای گرم و طولانی و خشک است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵، جمعیت استان ۷۵۰۷۶۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۵/۷۵ درصد جمعیت شهری و ۸۵/۲۴ درصد جمعیت روستایی را تشکیل داده اند .

یزد به لحاظ شرایط اقلیمی استان یزد وضعیت کشاورزی در این استان مطلوب نیست و امکان بهره برداری از آب های سطحی در کشاورزی بسیار کم است. شرایط خاص مناطق حاشیه کویر نظیر میزان اندک باران حرکت ماسه های روان ، پدیده کویرزایی مراتع فقیر کمبود منابع تأمین آب موجب شده تا ۲۸ درصد وسعت استان یزد فاقد بهره دهی اقتصادی باشد .

مهمترین مناطق کشاورزی استان دشتهای یزد، اردکان، بهادران، بهاباد، هرات، مروت، چاهک و ابرکوه است. محصولات کشاورزی استان شامل انار، پسته، بادام، غلات، آفتابگردان، انگور، پنبه، چغندر قند و کنجد است .

۱-تقسیمات کشوری:

استان یزد طبق آخرین تقسیمات کشوری (آمار ۱۳۸۶) دارای ۱۰ شهرستان، ۲۴ شهر، ۲۰ بخش و ۵۱ دهستان می باشد دارای جمعیتی بالغ بر ۱۰۱۲۸۸۵ نفر را در خود جای داده است شهرستان خاتم وسعتی برابر ۸۲۴۹ کیلومتر مربع را شامل می شود دارای ۲ بخش، ۲ شهر و ۴ دهستان می باشد و موقعیت جغرافیایی این شهرستان به شرح زیر است.

طول شرقی حداقل برابر با   و حداکثر

و عرض شمالی حداقل برابر با    و حداکثر  است

شهرستان خاتم جمعیتی بالغ بر ۳۲۸۰۶ نفر را دارای می باشد که ۲۳/۳ درصد از کل جمعیت استان را شامل می شود و نرخ رشد جمعیتی ۴۷/۱ (آمار ۱۳۸۶) می باشد.

روستای کرخنگان نیز جمعیتی برابر ۲۰۰۰ نفر را به خود اختصاص می دهد.

 ۲- موقعیت جغرافیایی منطقه:

دهستان ایثار به مرکزیت روستای کرخنگان با تحت پوشش قرار دادن روستای توتک- چنار و برزگر جمعیتی افزون بر ۳۵۰۰ نفر را در خود جای داده است.

این منطقه در تلاقی استان ها و شهرستان های مختلف کشور قرار گرفته است از یک طرف به بوانات فارس و از طرفی به مهریز یزد و از یک طرف هم نزدیکی آن به شهر بابک کرمان و نیریز فارس خود به خود بر قابلیت های ارتباطی این منطقه افزوده است این روستا در ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار گرفتهاست حوزه مطالعاتی در ۴ کیلومتری روستای چناناز و در ۱۰ کیلومتری روستای کرخنگ واقع شدهاست که در محدوده ی طول های جغرافیایی    و     و عرض جغرافیایی   و    می باشد.

۳- وضعیت پوشش گیاهی حوزه مورد مطالعه:

کشور ما غنی از پوشش گیاهی است که به دلیل وسعت آن و تغییرات شرایط اقلیمی و توپوگرافیک می باشد.

مطالعه و شناخت انواع پوشش گیاهی و جوامع و گونه ها امکان ارزیابی گیاهان در برنامه های مدیریت مراتع را فراهم می کند. برای تشخیص گیاهان از روش Run Kiaer استفاده شده است که به بررسی اشکال زیستی گیاهان پرداخته است.

 فرم رویشی منطقه علفی و بوته ای و درختچه ای است.

پوشش گیاهی غالب در تیپ ۳ (تپه ماهور): Artemisia aucher

تیپ ۴ (دشت): Artemisia avcheri Hertia anyvstifolia, Dophne stafil

تیپ۱ کوه شامل mygdalus sooparia, Acer monspessvlanum می باشد.

این حوزه از نظر ارتفاع، شیب، نوع خاک و سایر عوامل محیطی و فیزیکی تقریباً حالت یکسان و همگن است و لذا در طول حوزه تغییرات چندانی به لحاظ پوشش و تیپ گیاهی به چشم نمی خورد.

مطالعات پوشش گیاهی طبیعی یک منطقه می تواند معیاری برای ارزیابی و سنجش سطح مدیریتی آن منطقه باشد و هر کدام از اهداف (نوع اقلیم، توپوگرافی، نوع خاک و …) می تواند اطلاعا را به به ما بدهد که دارای دقت موردنظر مقیاس طرح و صرفه جویی در هزینه می باشد.

به عبارت دیگر در تعیین فلوریک منطقه گیاهان نادر به اندازه ی گیاهان فراوان و مصروف دارای اهمیت می باشد پس تعیین فلوتر تک تک گونه های منطقه الزامی است.

موقع ریاضی

استان یزد در مرکز ایران و بین ۲۹ درجه و ۳۵ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۲۲ دقیقه ی عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۴۹ دقیقه تا ۵۶ درجه و ۴۰ دقیقه ی طول شرقی زمین قرار دارد که به طور کامل در طوقه مناطق خشک و بیابانی جهان واقع شده است.

یزد از جنوب حدود ۶ درجه تا مدار رأس السرطان[۱] فاصله دارد . از طرف دیگر این سرزمین در نیمکره ی شرقی و بین نصف النهار ۵۵َ وº۵۲ و ۲۷َ وº ۵۶ واقع است که گستردگی آن در جهت غرب و شرق حدود ۴ درجه است چنانچه تقریباً هر درجه از سطح زمین را حدود ۱۱۱ کیلومتر در نظر بگیریم پهنای استان یزد حدود ۴۵۰ کیلومتر خواهد بود.

موقع نسبی

این استان چون در واحد طبیعی بیابان مرکزی ایران و در محدوده ی خشک و بیابانی دنیا واقع شده ، محدودیتهای شدیدی ، در زمینه ی منابع آب دارد . به علاوه یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که در مرکز ایران دارد در طول تاریخ همواره به دور از بحرانها ودرگیریها و تداخل فرهنگی قرار داشته است.

یزد که در کمربند خشک [۲] و نیمه خشک نیمکره شمالی قرار گرفته است با همه ی کمبودهای طبیعی ، به منزله پل ارتباطی بین مناطق شمالی و جنوبی کشور محسوب می شود. جاده معروف «سنتو» که بندرعباس را به تهران متصل می کند از میان این استان و از شهر یزد می گذرد.

حدود و مرزها

موقع استان در تقسیمات سیاسی کشور:

۱-   از سمت شمال به استان اصفهان (شهرستان نائین ).

۲-   از سمت شمال شرق به استان خراسان (شهرستان طبس).

۳-   از سمت جنوب به استانهای کرمان و فارس ( شهرستان آباده در فارس).

۴-   از سمت شرق به خراسان و کرمان (زرند در کرمان ، طبس در خراسان).

۵-   از سمت مغرب به استان اصفهان (شهرستان اصفهان).

وسعت و تقسیمات سیاسی

مساحت استان حدود ۷۶۱۵۶ کیلومتر مربع است که در بین ۲۶ استان کشور پس از استانهای خراسان ، اصفهان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، کرمان در مقام ششم قرار دارد.

این استان در سال ۱۳۸۷ دارای ۱۰ شهرستان ، ۱۵ شهر ، ۱۴ بخش ، ۳۸ دهستان و بیش از ۴۵۶۸ روستا بوده که ۱۲۲۳ روستای آن دایر و بقیه به جهت مهاجرت متروک شده است.

شهرستان یزد به خاطر جاذبه های شغلی و رفاهی وتمرکز اداری پرجمعیت ترین شهرستانهای استان به شمار می رود و با جمعیتی حدود ۳۶۰۱۲۹ نفر ۵۲ درصد از جمعیت استان را پذیرفته است.

زمین شناسی

فلات مرکزی ایران – که استان یزد بخشی از آن است – از لحاظ زمین شناسی یک ژئوسنکلنیال[۳] است. این گودال وسیع که به وسیله رسوبهای جوان پر شده در اثر فشارهای جانبی دارای چین خوردگیهای فراوان است که از نشانه های آن رشته کوههای به هم ریخته و قدیمی و بالاخره تشکیل چاله ها و کویرهای پهناوری چون دشت لوت و کویر نمک است.

در تشکیلات و طبقات زمین شناسی استان یزد از قدیم ترین (پرکامبرین) تا جدیدترین (نئوژن)[۴] رسوبها مشاهده می شود . قسمت بزرگی از این رسوبها متعلق به دوره (مزوزوئیک و سینوزوئیک ) بوده که سنگهایی از جنس : آهک ، گچ ، نمک ، سیلیس ، بازالت ، مرمر و … را در خود جای داده است[۵] .

کوهستانهای استان

در سطح استان دو رشته کوه وجود دارد : یکی دنباله ی رشته کوههای مرکزی با جهات ، شمال غرب – جنوب شرق که از مرکز ایران عبور کرده اند و دسته دوم کوههای پراکنده مرکزی است که اغلب در هم ریخته و نامنظم واقع شده اند و عبارتنداز:

شیرکوه

مهمترین ، معروفترین وحیاتی ترین ناهمواریها در سطح استان ، «شیرکوه» است که در جهت شمال غرب و جنوب شرق کشیده شده و حداقل فاصله آن نسبت به شهر یزد ۲۰ کیلومتر است و به صورت دیواره کوهستانی واقع در جنوب غرب استان ، بخشهای مرکزی را از چاله ابرکوه جدا می سازد.

قله ی شیرکوه با ارتفاع ۴۰۷۵ متر بلندترین نقطه است و به همین جهت در اعتدال هوا وجذب رطوبت برای مناطق اطراف خود نقش حیاتی دارد، به طوری که ضخامتی از برف و یخ تا اوایل تابستان در چاله های مرتفع این قله دوام می یابد و جذب تدریجی آنها علاوه بر تأمین آبهای زیرزمینی که به سمت دشت یزد و مهریز سرازیر می شود، چشمه های متعددی را در این کوهستان و دره های اطراف آن به وجود می آورد.

از قلل معروف شیرکوه «لورگ» با ۲۵۲۵ متر ارتفاع و «سعیدی» با ۳۳۲۰ متر ارتفاع را می توان نام برد که در حواشی آن انواع درختان : بادام ، گردو ، توت و نیز مراتع فراوان وجود دارند.

کوه خرانق

این کوه در بخش مرکزی استان و در شمال شهر یزد قرار دارد. کوهستانی است نسبتاً مرتفع اما خشک ، با شکلهای نامنظم حاصل از فرسایش بادی و آبی .

بلندترین قله آن «خوانزا» نام دارد که ۳۱۵۸ متر ارتفاع آن است.

از دیگر بخشهای معروف آن کوه «چک چک»[۶] ( محل یکی از معروفترین معابد زردشتیان) ، کوه «اشتری» و کوه «هامانه» را می توان نام برد که خود از بلندترین بخشهای کوه خرانق به شمار می روند. ارتفاع آنها بیش از ۲۰۰۰ متر از سطح دریاست. معبد «چک چک» پرستشگاه معروف زرتشتیان جهان در شکافی که دارای یک چشمه آب است در این کوه قرار دارد.

دیگر کوههای شاخص

۱-   کوه هِرِش

۲-   سیاه کوه

۳-   کوه معراجی

۴-   کوه ساغند

۵-   کوههای هرات و مروست

۶-   کوه ندوشن

کویر اردکان «سیاه کوه»


[۱] – راس السرطان : مدار ۲۳ درجه و ۳۷ دقیقه شمالی که آخرین حد تابش عمودی خورشید در نیمکره شمالی در اولین روز فصل تابستان است.

[۲] – کمربند خشک : محدوده ای که معمولاً بارش سالانه ی آن کمتر از ۲۵۰ میلی متر است و چنانچه بین ۲۵۰ و ۴۰۰ میلی متر باشد به نیمه خشک تغییر می یابد.

[۳]– حوضه ی عمیق رسوبگذاری در کف دریاهای دورانهای گذشته زمین شناسی است که در کف آن رسوبهای متراکم شده و امروزه به خاطر حرکات چین خوردگی زمین به صورت رشته کوههای سراسری چون : آلپ ،البرز و هیمالیا درآمده است.

[۴] – پرکامبرین عبارت است از دوره قبل از دوران اول «بیش از ۶۰۰ میلیون سال قبل» و نئوژن یکی از دوره های جوان دوران سوم زمین شناسی است که مصادف است با پیدایش رشته کوههای البرز و زاگرس و مرکزی ایران.

[۵] – نبوی ، محمد حسن ، دیباچه ای بر زمین شناسی کشور ، سال ۱۳۵۵٫

[۶] – چک چک یا پیر سبز به خاطر این که آب چشمه از بلندی چکه چکه به حوضچه ای می ریزد به همین لفظ یعنی (چک چک) نامیده می شود.

 

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هوا و اقلیم
  • پایان نامه بررسی تغییرات اقلیمی در خراسان رضوی
  • مقاله بررسی اقلیم و معماری ایران
  • مقاله اکولوژی گندم
  • مقاله اقلیم شناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.