تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

۱-۱ مقدمه. ۱

۲-۱ بیان مسئله. ۴

۳-۱ اهداف تحقیق. ۵

هدفهای کلی تحقیق. ۵

هدفهای جزئی تحقیق. ۵

۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق. ۶

۵-۱ فرضیه‌های تحقیق. ۸

۶-۱ تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها ۸

الف) مفاهیم. ۸

ب) متغیرها ۹

الف) ادبیات تحقیق. ۱۰

۱-۲ مقدمه. ۱۱

۲-۲- تاریخچة شروع کتاب‌نویسی برای کودکان در ایران. ۱۲

۳-۲ اشاره به مسئله کتاب و کتابخانه در دیگر کشورهای جهان. ۱۴

۴-۲ ادبیات کودکان و اهداف آن. ۱۶

۵-۲ اهمیت مطالعه. ۱۸

۱-۵-۲ اهداف مطالعه: ۲۰

مطالعه دارای هدفهای جزئی هم می‌باشد: ۲۱

عوامل مؤثر در مطالعه: ۲۱

۲-۵-۲ انگیزه‌های مطالعه: ۲۲

۳-۵-۲ روشهای مطالعه: ۲۲

۱- خواندن اجمالی.. ۲۲

۲- سریع خواندن. ۲۳

۳- عبارت خواندن. ۲۴

۴- روش دقیق خواندن. ۲۵

۵- خواندن تجسسی.. ۲۶

۶- خواندن انتقادی.. ۲۷

۷- خواندن برای درک زیبایی و جنبه‌های هنری مطالب.. ۲۷

۴-۵-۲ تأثیرات مطالعه: ۲۸

۵-۵-۲ ارتباط مطالعه و خواندن با دروس دیگر: ۲۹

۶-۲ ویژگی و معیارهای اساسی کتاب کودک: ۳۰

۱-۶-۲ اهم مطالبی که در خصوص قالب و محتوای کتاب کودک گفتنی است عبارتند از: ۳۲

الف) قالب (فرم) کتاب.. ۳۲

ب) محتوای کتاب.. ۳۳

۲-۶-۲ نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی: ۳۳

۷-۲ راههای ایجاد عادت به مطالعه در کودکان. ۳۵

۸-۲ رغبتهای مطالعه در کودکان و نوجوانان چیست؟. ۳۹

۹-۲ کتابخانه‌ای برای کودکان فراهم کنیم. ۴۲

۱۰-۲ همکاری خانه و مدرسه: ۴۳

۱۱-۲ نقش مطالعه در توسعة فرهنگی.. ۴۵

خلاصة نتایج. ۴۶

۱-۳ مقدمه. ۵۹

فصل سوم. ۵۹

۲-۳ جامعة آماری.. ۶۰

۳-۳ نمونه و روشن نمونه‌گیری.. ۶۰

۴-۳ ابزار اندازه‌گیری.. ۶۰

۵-۳ روش جمع‌آوری اطلاعات.. ۶۲

۶-۳ روشهای آماری تحقیق. ۶۲

۱-۴ مقدمه. ۶۴

فصل چهارم. ۶۴

۴-۴ بررسی وضعیت هر یک از فرضیه‌های تحقیق. ۹۰

۱-۵ بحث و نتیجه‌گیری.. ۹۳

فصل پنجم. ۹۳

۲-۵ محدودیتهای تحقیق. ۹۶

الف) محدودیتهای در اختیار پژوهشگر. ۹۶

ب) محدودیتهای خارج از کنترل. ۹۶

۳-۵ پیشنهادهای تحقیق. ۹۷

بیان مسئله. ۹۸

فصل ششم. ۹۸

هدفهای کلی تحقیق: ۹۹

هدفهای جزئی تحقیق : ۹۹

فرضیه‌های تحقیق : ۱۰۰

روش تحقیق: ۱۰۰

جامعة آماری.. ۱۰۱

نمونه و روش نمونه‌گیری.. ۱۰۱

ابزار اندازه‌گیری.. ۱۰۱

روش جمع‌آوری اطلاعات.. ۱۰۲

روشهای آماری تحقیق. ۱۰۲

نتایج تحقیق. ۱۰۲

منابع و مآخذ. ۱۰۴

منابع و مآخذ

۱- آیاتی از کتاب آسمانی قرآن کریم «سوره علق آیه ۱، سوره قلم آیه ۱»

۲- اداره کل آموزش ضمن خدمت، روش تدریس فارسی، ابتدائی کد ۶۰۰۴ سال ۱۳۶۷

۳- استیگر، ال – راههای تشویق به مطالعه، ترجمه: سپرده، پروانه، نشر دبیرخانه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور تهران ۱۳۷۰

۴- آذرین، جانسن، هنر کتاب خواندن – ترجمة اسماعیل اسعدی – تهران انتشارات اقبال

۵- بحارالانوار، جلد ۲ صفحه ۳۸

۶- بنی‌هاشمیان، فرزانه سادات، تاثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، «مرکز دارالفنون» سال ۱۳۷۴

۷- – پولادی، کمال: کتاب و کتابخانه کودک، کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان سال ۱۳۷۴

۸- – پولادی، کمال: نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن بچه‌ها به کتابخوانی انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال ۱۳۷۴

۹- ترابی، ابوالفضل: بررسی علاقه به مطالعه و علل عدم جا؟ سال ۷۴-۷۳

۱۰- حسنی، محمد، اثرات و فواید تربیتی ادبیات کودکان و نوجوانان، پیوند صفحه ۲ و ۳

۱۱- حسینی، فخرالسادات، «بررسی تأثیر مطالعه مواد غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان منطقه ۱ تهران، مرکز شهید باهنر سال ۷۷-۶۷

۱۲- رشد معلم شماره ۲ آبان سال ۷۱-۷۰

۱۳- سالاروند، معصومه، عنوان رساله: «تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تهران» شهدای مکه – سال ۷۵-۷۴

۱۴- سیف، علی‌اکبر (مترجم)، روشهای مطالعه  انتشارات رشد سال ۱۳۶۸

۱۵- سپرده، پروانه (مترجم): کتاب راههای تشویق به مطالعه سال ۱۳۷۰ صفحه ۳۶

۱۶- شفیع‌آبادی، عبدالله، راهنمایی و مشاوره کودک، صفحه ۳۰

۱۷- عمید، حسین، فرهنگ فارسی عمید

۱۸- محتاج، مهین (مترجم) چگونه کودکان را به مطالعه تشویق کنیم مؤلف نانسی لاریک انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان سال ۷۵

۱۹- مظلومی، رجبعلی، طرحی برای مجله کودک، ضمیمه کتاب تربیت از کودکی تا بلوغ، شماره ۱۸، چاپ دانشگاه اصفهان سال ۱۳۵۷

۲۰- مطلوبی، منصوره، عنوان رساله «بررسی عوامل مؤثر در کتابخوانی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدائی زرند ساوه» مرکز دارالفنون سال ۷۴

۲۲- نشریه شماره ۶۸ هسته مشاوره استان یزد، سال ۶۹

۲۳- کتاب و کتابخانه – روابط عمومی و بین‌المللی شهرداری تهران سال ۷۳

۱-۲ مقدمه

               گسترش علم و دانش و پیدایش رشته‌های علمی جدید در هر مقعطی از زمان مه پشت سر گذاشته می‌شود موجب توسعة اندیشه انسان و نشر دست‌آوردها و اندیشه‌های او در پهنة جهان است و کتاب در این میان کماکان نقش ویژه‌ای دارد. کتاب چه در زمینه شعر و قصه و چه مضامین آموزشی – علمی می‌تواند نقش مؤثری در رشد و تربیت صحیح کودکان بازی کند. محمود حکیمی نویسندة کتاب نوجوانان دربارة کتاب این چنین می‌نویسد کتاب خوب می‌تواند در کودک و نوجوان شوق و پرس‌جو و کنجکاوی فراهم کند و او را به جهان انسان بودن یعنی دنیای دانستن و آزاد زیستن رهبری کند، انسان آگاه و آزاد، ستم‌پذیر و بندة آدمیان نیست هر چه می‌شوند و می‌خواند کورکورانه نمی‌پذیرد، مغزش را به کار می‌گیرد، پیش از آنکه سخنی را بپذیرد اندیشه می‌کند، کتاب ابزار انتقال فرهنگ و تمدن و دانش بشری است همچنین عامل محرک انسانها می‌باشد. کتاب سازنده و توسعه دهندة فرهنگ نخبگان است ادیانی که تا امروز دوام آورده‌اند صاحب کتاب بوده‌اند و جامعه‌ای که به کتاب اهمیت و اعتبار می‌دهد و در نشر و توسعه و توزیع آن سرمایه‌گذاری می‌کند جامعه‌ای که به پژوهش و تحقیق بها می دهد، آن جامعه فرهنگی پویا  سازنده دارد کتاب یکی از پایه‌های چهارگانة آموزش پرورش است سه پایة دیگر آموزگار، برنامه و روش می‌باشد، بدون داشتن کتاب، آموزش و پرورش ناقص است و کتاب با معلم همکاری بسیار صمیمانه‌ای می‌نماید  او را در آموزش مطالب یاری می‌دهد، لازمة لذت بردن از هر کاری مهارت داشتن در آن کار است مطالعة کتاب نیز بدین نحو می باشد اگر شخصی به امر مطالعه عادت و مهارت کافی نداشته باشد به هر بهانه‌ای از انجام آن خودداری خواهد کرد. علاقه و استعداد تنها عوامل مؤثر در این امر نیستند بلکه فرصتهای زمانی هم اهمیت بسیار دارد، زیرا عادت در طول یک دوره شکل می‌گیرند و ممکن است که روزها، ماهها و یا سالها طول بکشد.

۲-۲- تاریخچة شروع کتاب‌نویسی برای کودکان در ایران

               دقیقاً نمی‌توان بیان داشت ایرانیان از چه زمانی نوشتن کتاب و یا بررسی در مورد کتابخوانی یا قصه‌خوانی برای کودکان را بصورت مدون شروع کرده‌اند ولی این امر مسلم و غیر قابل انکار است که در زمانهای قدیم کتاب و جزواتی مخصوص کودکان و به زبان آنها بصورت پراکنده نوشته شده ولی در آنها زبان کودک، محتویات ذهنی، سن و سال، محیط، احساسات، عواطف و میزان فهم آنها رعایت نشده است. از آثار قابل اهمیتی که کم و بیش همه آن را می‌شناسند داستان موش و گربه بصورت شعر از «عبید زاکانی» است ولی دقیقاً نمی‌توان اظهار کرد که این اثر فقط برای کودکان نوشته شده و مستندی بر این باشد که کودکان ایرانی از زمان «عبید زاکانی» کتاب مخصوص به خود داشته‌اند ولی می‌توان اظهار داشت که کتاب مدون و ساده‌ای  نوشته شده که می‌تواند مورد استفاده کودکان هم قرار بگیرد.

               تا پیش از پیدایش شهرهای بزرگ و صنعت چاپ، تاریخ تمدن بشری حکایت از وجود کتابخانه‌های گوناگونی دارد که سابقة آنها به اختراع خط و کلام مکتوب باز می‌گردد. این کتابخانه‌ها بیشتر وظیفة نگهداری و حفظ آثار مکتوب را به عهده داشتند و فقط لایة نازکی از اقشار جامعة آن روزگار می‌توانستند از گنجینه‌های پر ارزش آنها بهره گیرند در ایران قبل از اسلام بر اساس کاوشهای باستان شناسی حداقل ۶ کتابخانة بزرگ وجود داشته است و در دوران تمدن اسلامی نیز با اهمیتی که اسلام برای کتاب و کتابخوانی قائل شده است، اسناد تاریخی خبر از صدها کتابخانة کوچک و بزرگ در سراسر ممالک اسلامی و از جمله ایران دارد صنعت چاپ کتاب را در اختیار همگان نهاد و ورود اولین ماشین‌های چاپ به ایران نیز به تعداد کتابخوانان و کتابخانه‌ها افزوده شد.

               در سال ۱۳۲۷ عباس میرزا ولیعهد و حاکم تبریز صنعت چاپ را در ایران راه اندازی کرد عباس میرزا به یاری ایرانیانی که صنعت چاپ را فرا گرفته بودند، مرکز چاپی به نام «باسمه خانه» در تبریز تأسیس و دو کتاب «فتح‌نامه» و «مآثر سلطانیه» را به چاپ رساند اولین چاپخانة تهران در سال ۱۳۲۹ هجری تأسیس و کار خور را با چاپ کتاب «محرق ‌القلوب» آغاز کرد با تاسیس چاپخانه در ایران امکان مطالعة کتاب برای باسوادان جامعه فراهم شد از آن زمان به بعد بر تعداد باسوادان جامعه نیز افزوده شد و نیاز به مطالعة کتاب در دم افزایش یافت و به تدریج بر تعداد کتابخانه نیز افزوده شد اما تا زمان تاسیس «کتابخانه ملی» اوایل حکومت رضاشاه گزارش از وجود و فعالیت کتابخانه‌های عمومی به مفهوم جدید آن در دست نیست، کتابخانة مجلس که همزمان با مجلس اول تاسیس شده بود تا حدودی وظیفة یک کتابخانة عمومی را انجام می‌داد کتابخانة سلطنتی در سال ۱۳۰۴ تأسیس شد و علاوه بر کتابخانة ملی، مجلس و سلطنتی از کتابخانه‌های مهم آن روزگار می‌توان به کتابخانة ملک، کتابخانة حاج سید نصرالله تقوی، کتابخانه نصرت‌الدوله، کتابخانة میرزا محمدعلی و تربیت اشاره کرد.

               اولین کتابخانه عمومی در ایران رد سال ۱۳۰۵  به همت شهرداری تهران «بلدیة آن روزگار» تأسیس شد در این سال «کریم بوذر جمهری» کفیل بلدیة تهران با تاسیس بلدیه و استقرار آن در ساختمان توپخانه و اصطبل محمدشاهی، دو اتاق به کتابخانة بلدیة تهران اختصاص داد و این کتابخانه در واقع اولیه کتابخانه عمومی است که در ایران تأسیس شد.

               در ایران ما نمی‌توانیم پیشینة کتاب کودک را از جنبش مشروطیت و آغاز قرن ۲۰ عقب‌تر ببریم و آغازگر ادبیات کودک در ایران را باید جبار باغچه‌‌بان به شمار آورد او نخستین کسی که کتابها و نمایشنامه‌هایی برای کودکان نوشت و با دنیای کودک همخوانی داشت یحیی دولت‌‌آبادی و عباس یمینی شریف سنت او را ادامه دادند و صمد بهرنگی رنگ و تحرک تازه‌ای به آن داد تأسیس شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۰ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ امکانی فراهم آوردند که کتاب کودک با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر رشد کند و به این ترتیب نویسندگان و شعرای زیادی به آفرینش اثر برای کودکان روی آوردند.

               در دهه‌های اخیر پژوهشگران و علاقمندان و مربیان ایرانی در این زمینه شروع به تحقیق کرده‌اند و اقدامات قابل توجهی نیز در مورد ادبیات کودکان و ایجاد کتابخانه انجام داده‌اند.

۳-۲ اشاره به مسئله کتاب و کتابخانه در دیگر کشورهای جهان

– امریکا در سال ۱۷۳۲ مبادرت به افتتاح نخستین کتابخانه عمومی توسط شرکت «بنیامین فرانکلین» نمود کتابخانه‌های عمومی همیشه باید با مدارس همکاری نموده و طرز استفاده از کتاب را به دانش‌‌آموزان می‌آموختند و تقریبا هر سال بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کتاب برای کودکان چاپ می‌شد.

– در انگلستان در سال ۱۸۶۲ نخستین کتابخانه برای کودکان تأسیس گردید.

– در فرانسه اولین شخصی که دستور تأسیس کتابخانه را برای کودکان صادر کرد ناپلئون بود و در سال ۱۹۲۴ تعداد کتابخانه‌های مدارس در فرانسه بیش از ۵۰۰۰ بوده است.

– آلمانیها از آغاز قرن بیستم، به تأسیس کتابخانه برای کودکان پرداختند.

– در روسیه، شوروی سابق نیز اهمیت به کتاب و کتابخانه برای کودکان را در برنامة خود گنجانده بود به طور مثال در سال ۱۹۳۸ در اوکراین و قفقاز ۹۴ کتابخانه مستقل برای کودکان تأسیس شده بود و ۴۸۶ کتابخانه وابسته به کتابخانه‌های عمومی برای اطفال تأسیس شده بود.

– در ژاپن در سال ۱۹۶۰ بوسیلة «هاتوجوموکو» در ناحیة «کاگاشیمای» ژاپن طرح و اقدامی آغاز گردید که اکنون در سراسر ژاپن گسترش یافته است، طرحی است که در آن کودکان هر روز به مدت ۲۰ دقیقه از روی کتابی با صدای بلند برای والدینشان «معمولا مادر» می‌خوانند. فایدة این طرح ساده این است که والدین و کودکان در احساس یکدیگر شریک بوده و هر دو از طریق خواندن کتاب اطلاعات یکسانی بدست می‌آورند که این امر در تشویق به مطالعه بسیار موثر است. طرح مشابه دیگر این است که مادران را تشویق کنند تا با صدای بلند برای کودکانشان بخوانند حتی اگر کودک درک اندکی از مطالب داشته باشد این کار بسیار مفید خواهد بود، اثر روانی این نوع مطالعه آن است که در کودکان نسبت به مطالعه کتاب ایجاد ذوق و علاقه می‌نماید چیزی که ایجاد آن در سنین بالاتر بسیار دشوار خواهد بود.[۱]

               کشورهای دیگر نیز کم و بیش در این زمینه قدمهای موثری برداشته‌اند اما آنچه که مسلم است امروزه مسئله کتاب و کتابخوانی امری جدی است که جای خود را در طرح‌ریزی برنامه دولت‌ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم باز کرده است و یکی از مسائلی است که می‌توان با اشاعه آن اوقات فراغت و خالی کودکان و نوجوانان را پر کرد.

۴-۲ ادبیات کودکان و اهداف آن

               ادبیات وسیلة انتقال تمدن و فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است و محیط زندگی را برای انسان تعبیر و تفسیر می‌کند ادبیات کودکان به مجموعة کتابها و نوشته‌هایی اطلاق می‌شود که توسط نویسندگان، کارشناسان و متخصصین برای مطالعة آزاد کودکان تهیه می‌شوند و در تمام آنها ذوق و سطح رشد کودکان رعایت می‌گردد این تعریف چنانکه می‌بینیم همة مطالبی را شامل می‌شود اعم از متون ادبی، علمی و هنری که برای کودکان یا نوجوانان در حد استعداد و فهم آنها گردآوری و تدوین شده‌اند و جنبة درسی ندارند ادبیات کودکان تمام مسائل مربوط به زندگی را در برمی‌گیرد و کودکان و نوجوانان را در همة شئون زندگی کمک می‌کند قدرت تخیل آنها را گسترش می‌دهد تجربه‌های متعدد و متنوعی در اختیارشان می گذارد و قدرت خلاق آنها را برمی‌انگیزد و پرورش می‌دهد تاریخ ادبیات کودکان را از قرن هیجدهم میلادی نمی‌توان به عقب برد نخستین بار در قرن هیجدهم بود که عالم کودکی به رسمیت شناخته شد و به مختصات ذهن کودک توجه شد تا این زمان کودکان را در واقع مقیاس کوچکتری از بزرگسالان به شمار می‌آوردند.

               مصطفی رحماندوست در این زمینه می‌نویسد «ادبیات کودکان و نوجوانان حاصل تلاش هنرمندانه‌ای است که در قالب کلام عرضه شود و با زبان و شیوه‌ای مناسب و درخور فهم کودک یا نوجوان او را به سوی «رشد» هدایت کند».

               با این تعریف باید گفت: همة نوشته‌هایی را که بزرگترها برای کودکان نوشته‌اند نمی‌توان «ادبیات کودکان و نوجوانان» نامید زیرا هدف از نوشتن برای کودکان تأثیرگذاری بر روی آنهاست اگر نوشته‌ای هنرمندانه نباشد تأثیر نمی‌گذارد. اگر نوشته‌ای با زبان کودکان و نوجوانان تهیه نشده باشد نمی توان جزئی از ادبیات کودکان و نوجوانان باشد پس باید گفت که نوشته‌های ویژه کودکان و نوجوانان باید «هدف» یا «پیام» داشته باشد.

علی‌اکبر شعاری‌نژاد در کتاب ادبیات کودکان هدفهای ادبیات کودکان را چنین خلاصه می‌کند.

۱- ذوق و علاقه مطالعة آزاد را در کودکان برانگیزد.

۲- محدودیت و کمبودهای کتابهای درسی را از لحاظ مطلب تأمین کند.

۳- کودکان را با مسائل گوناگون زندگی آشنا کند.

۴- اوقات فراغت دانش‌آموزان را سودبخش کند.

۵- استعدادهای ذهنی مختلف دانش‌آموزان را آشکار کند و گسترش دهد.

۶- کودکان را با جهان وسیع معرفت و فرهنگهای مختلف انسان آشنا کند.

۷- دانش‌آموزان را در موفقیت تحصیلی کمک کند.

۸- معلمان را در امر آموزش و پرورش یاری دهد.

               زیرا کمی فرصت و محدودیت اوقات رسمی مدرسه به معلم امکان نمی‌دهد که فعالیتهای تربیتی خود را در حد مطلوب انجام دهد آنچنانکه متناسب نیازها و رغبتهای همة دانش‌آموزان باشد از طرفی دیگر معلم از تنظیم برنامه‌های درسی و تهیه و تدوین کتابهای درسی بی‌اطلاع و دور است بنابراین ناگزیر است از راههای دیگر کمبودهایی را که در آنها احساس می‌کند جبران کند. مطالعة کتابهای آزاد یا ادبیات کودکان، بهترین وسیلة برای جبران همة آن نقصهاست بعلاوه از این راه دانش‌آموزان در خارج از کلاس و مدرسه نیز تحت تربیت قرار می‌گیرند و این اصل مهم «تربیت باید مداوم باشد» واقعیت پیدا می‌کند.

               ادبیات کودکان و نوجوانان امروزه در کشورهای جهان بسیار مورد توجه واقع شده است و به عنوان بخشی از نظام تربیتی جایگاه رفیعی پیدا کرده است بطوری که در سراسر جهان، کنفرانسهای جهانی، منطقه‌ای و ملی بسیاری در این مورد برگزار می‌گردد، مقالات و کتابهای گوناگون دربارة آن چاپ و منتشر می‌شود و از آثار و منافع توسعه و گسترش کتابهای مفید و مخصوص کودکان و نوجوانان بحثهای بسیاری به میان می‌آید.[۲]

۵-۲ اهمیت مطالعه

               اهمیت مطالعه و کتابخوانی در سنین پایین مورد تاثیر قرار گرفته است ژاپنی‌ها معتقدند که مطالعه از دامان مادر آغاز می‌شود بسیاری از منابع موثق بر این باورند که بهترین راه ایجاد نسل مطالعه‌گر این است که کودکان طوری تربیت شوند که افرادی مطالعه‌گر بار آیند مراکز و کتابخانه‌ها می‌توانند در فعالیتهای مربوط به پیشرفت مطالعه در افراد مفید باشند معلم می‌تواند مطالعه را به عنوان وسیله‌ای برای افزایش آگاهی و مهارت در دروس گوناگون به کودک معرفی کند تا او به مطالعه تشویق شود امروزه یکی از ملاک‌های مهم سنجش پیشرفت و تکامل و تمدن یک جامعه میزان و مقدار مطالعة افراد آن جامعه در یک واحد زمان است متأسفانه در کشور ما برخلاف عصر پیشرفت فرهنگ و علم درصد افراد کتابخوان بسیار کم است به رغم فرهنگ دیرینه و پایداری که از جامعه‌مان سراغ داریم این روزها به دلیل خوب جا نیفتادن فرهنگ کتابخوانی در بین مردم، نتیجه‌ای را پیش روی داریم که یکی از معضلات مهم به حساب آمده، بطوری که کتاب یکی از ضروری‌ترین نیازهای جامعه نادیده گرفته شده است جایگاهی که اکنون کتابخانه در برنامه‌های آموزشی و پرورشی نظامهای پیشرفته جهان دارد با آنچه در مدارس ما وجود دارد مطابقت ندارد زیرا در نظامهای پیشرفته کتابخانه و کتابخوانی جزء برنامه‌های آموزشی و الزامی می‌باشد و روشهای درست مطالعه در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاهها به یادگیرندگان آموخته می‌شود ولی در کشور ما هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

               از این‌رو سرمایه‌گذاری و برنامه‌‌ریزی در آموزش و پرورش علی‌الخصوص در مقطع ابتدائی از مهمترین وظایف دست‌اندرکاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد.

۱-۵-۲ اهداف مطالعه:

               مطالعه باید پویشی هدف‌دار و کوششی جهت دار باشد. خواندن مبدأ و مقصد می‌خواهد بنابراین هدف از مطالعه باید «کمال پویایی» و مقصد آن باید «تعالی‌خواهی» باشد بسیاری از افراد هستند بی‌آنکه هدف اصلی مطالعه را بفهمند از روی عادت و بطور ناخودآگاه به مطالعة کتاب و یا سایر منابع مطالعه می‌پردازند.

               عده‌ای برای اظهار فضل و علم و خودنمایی و معروفیت و مشخص شدن در جامعه و عده‌ای دیگر از برای ارضاء خویشتن و رهایی از حس خودکم‌بینی و احساس حقارت و … به مطالعه می‌پردازند.

               انسان واقعی هیچگاه هدفهای پستی را انتخاب نمی‌کند و احساس شرم می‌کند از تصور چنین حالاتی در خویشتن. بلکه هدف نهایی و منظور اصلی از مطالعه و تحقیق باید کشف حقیقت و دستیابی به واقعیت مسائل و موضوعات باشد.

بنابراین اهداف کلی مطالعه را می‌توان بدین صورت دسته‌بندی کرد:

– آموختن دانستنیها و افزودن به آن و دستیابی به حقایق و معارف.

– تقویت افکار و نقد اندیشه‌ها و تفکرات دیگران.

– عمل به یافته‌ها و معلومات سودمند و رشد‌آور.

– انتقال دانستنیها و معارف به معرفت‌جویان و طالبان علم.

– رضای خداوند و خدمت به خلق خدا.[۳]

               پیامبر اکرم می ‍فرماید: هر کس دانش‌آموزی را برای چهار چیز بخواهد در دوزخ وارد می‌شود بر دانشمندان مباهات ورزد، با سفیهان در ستیز آید، توجه مردمان را به خود جلب نماید و از امیران صله گیرد.[۴]

مطالعه دارای هدفهای جزئی هم می‌باشد:

               مانند مطالعه برای آزمون، تفریح، سرگرمی، رفع نیازهای شغلی، برطرف کردن کسالت و خستگی شرکت در انجمنها و سمینارها و کنفرانسها و … ولی در هر حال هدف مطالعه باید سیر به سوی کمال نهایی باشد.

عوامل مؤثر در مطالعه:

برخی از عوامل مؤثر در مطالعه و یادگیری عبارتند از:

– درک ضرورت و احساس نیاز به مطالعه و موضوع آن.

– داشتن انگیزه، علاقه، حوصله و پشتکار در کار مطالعاتی.

– پاسخ‌خواهی مجهولات درونی و بیرونی خویشتن.

– آشنایی با انواع و مراحل شیوة مطالعه.

– رفع موانع و آفات مطالعاتی و نیز یادداشت‌برداری و تلخیص مطالب.

– یادسپاری، یادآوری و بکارگیری معلومات (مثلاً تدریس یا بازگو کردن آن).

– توکل و توسل و طهارت باطنی و معنوی.

– بالا بردن معلومات و سطح آگاهی.

–         تصمیم و کوشش برای بکارگیری روش صحیح مطالعه و اندیشیدن در هنگام مطالعه.[۵]

۲-۵-۲ انگیزه‌های مطالعه:

اهداف و انگیزه‌های مطالعه در فرهنگهای مختلف متفاوت است مهمترین انگیزه های مطالعه عبارتند از:

عادت، وظیفه، گذراندن اوقات فراغت، آگاهی از مسائل جاری، ارضاء میل شخصی، نیاز روزمرة زندگی. افزایش میزان علایق و سرگرمی‌ها، ارضاء نیازهای اجتماعی و شخصی، رشد عمومی از جمله ارتقاء سطح فرهنگی، ارضاء نیازهای مبرم روحی و معنوی و فکری می‌باشد.[۶]

۳-۵-۲ روشهای مطالعه:

مطالعه کردن به هفت روش انجام می‌گیرد.

۱- خواندن اجمالی

               هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات و مطالب مهم کتاب، کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است.

فواید خواندن اجمالی عبارتند از:

الف)تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح‌ریزی یک روش مناسب مطالعه

ب) تخمین زدن مقدار مطالب و دشواری آنها برای یک بودجه‌بندی واقعی از زمان.

پ) کسب یک نظر کلی از مطالب پیش از خواندن جزئیات، برای افزایش میزان درک مطالب و نگهداری آنها در حافظه

ت) افزایش میزان دقت و تمرکز حواس از طریق افزایش میزان علاقه به مطلب

روش: روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه‌گیری سریع از نکات اساسی و صرف‌نظر کردن از جزئیات در این روش مطالعه در جستجوی نکات کلیدی دربارة مواد و ساختمان مطالب و نظر و سبک مؤلف است همچنین برای افزایش میزان علاقة خود نسبت به مطالب به طرح سؤالاتی در مورد مطالب خواندنی بپردازید.

۲- سریع خواندن

               هدف از سریع خواندن یک کتاب کسب یک آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق‌العاده زیاد است.

فواید سریع خواندن عبارتند از:

الف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن

ب) مرور کردن مطالبی که قبلاً خوانده‌اید

پ) جایگزین کردن این روش با روش مطالعه دقیق و کامل، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و وقت کمی موجود است.

ت) افزودن بر وسعت دامنه مطالب خواندنی

روش: روش سریع خواندن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است در حالی که روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک روش انتخابی و نمونه‌گیری از مطالب و عبارات اساسی و کلید است روش سریع خواندن امکان مرور کردن مطالب را به طرزی بسیار سریع میسر می‌سازد نتیجة کار یک آگاهی خیلی وسیع ولی نه خیلی دقیق از محتوای کتاب یا مطالب خواندنی است.

۳- عبارت خواندن

               هدف عبارت خوانی افزایش سرعت مطالعه است از طریق خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات.

فواید عبارت خوانی به قرار زیرند:

الف) افزایش سرعت مطالعه از طریق کاهش زمان مطالعه

ب) افزایش درک مطلب از طریق شناسایی اندیشه‌ها و مفاهیم و رابطة بین آنها

پ) افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه از طریق هماهنگ کردن سرعت خواندن با سرعت فکر کردن

روش: روش عبارت خوانی دارای دو سطح است یکی سطح مکانیکی، دیگر سطح ادراکی، سطح مکانیکی مربوط است به عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه کردن به گروه کلمات، در عوض توقف چشم بر روی یک یک کلمات همچنین مستلزم استفاده از میدان وسیعتر دید خواننده است، آنطور که وی با نگاه کردن به سطور متوجه مجموعه‌های بزرگتر و بیشتری از کلمات و عبارت که حاوی معانی بیشتری هستند بشود. هر چه خواننده بر سطح مکانیکی روش عبارت خوانی بیشتر تسلط یابد، در سطح ادراکی میزان فراگیری مطالب برای وی بیشتر می‌شود خواننده به تدریج یاد می گیرد تا معانی و مفاهیم مطالب خواندنی را از ترکیب کلمات، یعنی عبارات، کسب کند و انرژی خود را از راه حرکت کُند چشم از کلمه‌ای به کلمة دیگر به هدر ندهد.

۴- روش دقیق خواندن

               هدف دقیق خواندن درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه است، به طریقی که یادآوری آنها برای استفاده‌های بعدی میسر باشد.

فواید خواندن دقیق به قرار زیرند:

الف) فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی.

ب) نگهداری بیشتر مطالب در حافظه از طریق یک روش ساده و مرور کردن و یادگیری جزئیات و ربط دادن آنها به اصول و مفاهیم.

پ) افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سؤالات، بدین خاطر که در این روش مطالعه، مفاهیم بوسیلة خوانندة سازمان می‌یابند و به زبان وی بیان می‌شوند و صرفاً به حافظه سپرده نمی‌شوند.

ت) افزایش کسب لذت در نتیجه ایجاد اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق‌تر مطالب.

روش: فنون اساسی روش دقیق خواندن عبارتند از سازمان دادن و مرتب کردن، حاشیه‌نویسی و علامت‌گذاری و خلاصه کردن.

در سازمان دادن و مرتب کردن، خواننده به دنبال سازمان فکری مؤلف می‌گردد و از رابطة بین مطالب آگاه می شود با حاشیه‌نویسی و علامت‌گذاری خواننده صفحات را علامت می‌زند تا مطالب را روشن‌تر سازد در خلاصه کردن، خواننده مطالب را مرور می‌کند و درک خود را از مطالب روشن‌تر و بهتر می‌سازد.

۵- خواندن تجسسی


[۱] – کتاب و کتابخانه – روابط عمومی و بین‌المللی شهرداری تهران سال ۱۳۷۳

[۲] – حسنی، محمد، اثرات و فواید تربیتی ادبیات کودکان و نوجوانان پیوند صفحه ۲ و ۳

[۳] – پایان نامه، نعمتی، محمد، مرکز دارالفنون سال ۷۴

[۴] – بحارالانوار، جلد ۲ صفحه ۳۸

[۵] -پایان‌نامه، خانم بنی‌هاشمیان سال ۷۴-۱۳۷۳ صفحه ۴۰

[۶] – همان منبع صفحه ۴۲

 

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام
  • مقاله تربیت عبادی کودکان
  • مقاله ویژگی‌های تعلیم و تربیت مبتنی بر علم حضوری در نظر علامه طباطبایی
  • مقاله تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان
  • مقاله تعلیم و تربیت کودکان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.