تحقیق بررسی علل انحطاط مسلمین مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق بررسی علل انحطاط مسلمین نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول
گفتار محقیقین در مورد پیشرفت اسلام ۵
اندلس ۸
وضعیت اسفانگیز اسپانیا پیش از رسیدن مسلمین ۸
استیلای اعراب بر اسپانیا ۹
رونق اسپانیا ۹
فصل دوم
تحزّب و فرقهگرایی ۱۳
رهبریهای غلط و رهبران نالایق ۱۵
خوشگذرانی و سر در لاک خود فرو بردن مسلمین ۱۶
هجوم استعمار به کشورهای اسلامی ۱۷
۱- خراب کردن عقاید و ایمان مسلمین ۱۷
۲- بر هم زدن وحدت مسلمین ۱۸
۳- ترویج فساد ۱۸
۴- به غارت بردن فرهنگ و تمدن ۱۹
خود بافتگی و عدم اعتماد به نفس: ۱۹
نتیجه ۲۰
منابع ۲۱
۱- قرآن کریم
۲- نهجالبلاغه
۳- غررالحکم
۴- موسوی لاری، مجتبی، اسلام و سیمهای تمدن غرب، قم، انتشارات اسلامی، ۱۳۸۵
۵- آیتی، محمد ابراهیم، اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا، تهران، ۱۳۶۶
۶- مطهری مرتضی، انسان و سرنوشت، قم صدرا
۷- دریایی محمد رسول، ایدئولوژی و فرهنگ از دیدگاه ژول لابرم ، تهران، دفتر نشر مینم ۱۳۶۱
۸- جوادی علیرضا، پشتپرده وهابیت، قم، سنابل، ۱۳۹۰
۹- جرجی زیدان ، علی جواهر الکلام ، تاریخ تمدن اسلام، تهران امیرکیبر ۱۳۴۵
۱۰- کوستاولوبون سید هاشم حسینی، تاریخ تمدن اسلام و عرب، تهران اسلامیه، ۱۳۵۴
۱۱- ویلیتام مونتگری، تأثیر بر اروپای قرون وسطی، قم، آموزش، ۱۳۷۸
۱۲- کوستاو.لوبون محمد تقی فخر دامی، تمدن اسلام و عرب، تهران، علی اکبر علمی، دوّم ۱۳۶۲
۱۳- قمی عباس، سفینه البحار، تهران، فراهانی ۱۳۶۳
۱۴- قربانی زینالعابدین، علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ۱۳۶۵
۱۵- قمی عباس، منتهی الآمال، تهران اسلامیه ۱۳۶۲
از آنجا که با عنوان این نوشته آشنائید بحث ما پیرامون«بررسی علل انحطاط مسلمین است» ولی در ابتدای امر، ذکر بحثی به عنوان مقدمه لازم است و آن بحث اشاره دارد به این که انحطاط در مورد مسئلهای زمانی صدق میکند که پیشرفت زبانزدی در تاریخچه خود به یادگار گذاشته باشد.
از آنجا که ما بر این آمدیم تا عوامل انحطاط را یادآور شویم لازم میبینیم که این فصل را به «پیشرفت اسلام و مسلمین»اختصاص داده و پس از آن بحث را پیبگیریم.
از آنجا که این نوشته در تلاش آن است که تبیین مسائل حجتآوری باشد پس پیشرفت اسلام و مسلمین را از زبان محققان و مفسرین تاریخ بیان میکنیم؛ در مرحلهی اوّل از زبان محقق و فیلسوف مسلمان حضرت علامهی مطهری(رحمهاللهعلیه) مطالبی را یادآور میشویم:«این مطلب جای تردید نسبت که مسلمین دوران عظمت و افتخار اعجابآوری را زشت سر گذاشتهاند، نه از آن جهت که در برههای از زمان حکمران جهان بودهاند و به قول مرحوم ادبب الممالک فراهانی، از پادشهان باج، و از دریا امواج گرفتهاند.» زیرا جهان، حکمرانان و فاتحان بسیاری به خود دیده است که چند صباحی به زور خود را بر دیگران تحمیل کردهاند و طولی نکشیده که مانند کف روی آب محو و نابود شدهاند، بلکه از آن جهت که نهضت و تحولی در پهنهی گیتی به وجود آورند و تمدنی عظیم و باشکوه بنا کردند که چندین قرن ادامه یافت و مشعلدار بشر بود، اکنون نیز یکی از حلقات درخشان تمدن بشر به شمار میرود و تاریخ تمدن به داشتن آن به خود میبالد.
مسلمین چندین قرن در علوم و صنایع و فلسفه و هنر و اخلاق و نظامات عالی اجتماعی بر همهی جهانیان تفوق داشتند و دیگران از خرمن فیض آنها توشه میگرفتند.[۱]
حال گفتهی دانشمند فرانسوی غیر مسلمان بیطرف،جناب آقای، «گوستا و لوبون»، را شاهد بر مطلب خود میآوریم :
«بعضیها(از اروپائیان) عار دارند که اقرار کنند یک قوم کافر و ملحدی (یعنی مسلمانان)سبب شده اروپای مسیحی از حال توحش و جهالت خارج گردد و لذا آن را مکتوم نگاه میدارند، ولی این نظر به درجهای بیاساس و تأسفآوراست که به آسانی میتوان آن را رد نمود.[۲]
… اگر به این کینههای موروثی آن تعصبات دیگر را نیز که در اثر تعلیمات مغرضانهی مدارس به ما یاد دادهاند و به ما گفتهاند: تنها یونان و روم منبع علوم و آداب زمانهای قدیم بودهاند بیافزانیم آن وقت است که به خوبی رمز انکار دانشمندان را که عموماً منکر تأثیر مهم اعراب در تاریخ اروپا هستند میفهمیم.
برخی دانشمندان میگویند:« برای اروپای مسیح ننگ است که بیرون آمدن از دوران توحش خود را مرهون تمدن یک قوم کافری مانند مسلمانان بدانند و البته چنین ننگی را به سختی باید بپذیرند.[۳]
او در گوشهای دیگر از کتاب خود اینگونه مینگارد:
تمدن اسلام و جهان تأثیر عظیم و شگفتانگیزی داشته است، و اعراب بودند که ملتهای وحشی نابود کنندهی دولت روم را به وسیلهی اخلاق خود اصلاح کردند و همین اعراب بودند که درهائی از معارف علمی و ادبی و فلسفی که اروپا اطلاعی از آنها نداشت بوروی ما باز کردند و در مدت ششصد سال «استاد» ما اروپائیان بودند.[۴]
گوستاولوبون در نوشتهی خود صراحتاً واژهی«استادی» را برای مسلمانان به کار میبرد از مفهوم این مطلب بدون هیچ گزافی فهمیده میشود که خود اروپائیان پیشرفتشان را مدیون اسلام میدانند. پس خود این نشانگر این است که پیشرفتی برای اسلام وجود داشته که الگوی پیشرفت ملل دیگر جهان گردیده.
«ویل دورانت» دیگر محقق بیطرفی است که در مورد پیشرفت اسلام حقایقی را در کتاب خود به یادگار گذاشته است.
پیدایش و اضمحلال تمدن اسلامی از حوادث بزرگ تاریخ است، اسلام طی۵ قرن، از سال۸۱ هجری تا ۵۸۹ هجری،از لحاظ نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانی و قوانین منصفانهی و تساهل دینی و ادبیات و تحقیق علمی و علوم و طب پیشاهنگ جهان بود.[۵]
«ویل دورانت» در صفحات دیگر کتاب خود اینگونه ادامه میدهد:« دنیای اسلام در جهان مسیحی نفوذهای گوناگون داشته،اروپا از دیار اسلام،غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهای خانوادگی،سلیقه و ذوق هندی، ابزار و رسوم و صنعت و تجارت، قوانین و رسوم دریانوردی را فراگرفت و غالباً لغات آن را نیز از مسلمانان اقتباس کرده.
علمای عرب و مسلمانان ریاضیات و طبیعیات و شیمی و هیئت و طب یونان را حفظ کردند و. به کمال رسانیدند و میراث یونان را که بسیار غنیتر شده بود به اروپا انتقال دادند، طبیبان مسلمان مؤلفات ارسطو را برای اروپای مسیحی حفظ و ضمناً تحریف کردند. ابنسینا و ابن رشد از مشرق بر فلاسفهی اروپا با پرتو افکندند و صلاحیتشان چون یونانیان مورد اعتماد بود این نفوذ اسلامی از راه بازرگانی و ترجمهی هزاران کتاب از عربی به لاتین و مسافرت دانشورانی از قبیل«کربوت» و «ادلاردبائی» و«مایکل اسکات»و… به اندلس انجام گرفت.
تنها به دورانهای طلائی تاریخ یک جامعه میتوانسته است در مدتی کوتاه این همه مردان معروف در زمینهی سیاست و تعلیم و ادبیات و لغت و جغرافیا و تاریخ و ریاضیات و هیئت و شیمی وئ فلسفه و طب و مانند آنها که در چهار قرن اسلام از هارونالرشید تا ابنرشد بودهاند به وجود آورد، قسمتی از این فعالیت حرفشان از آثار یونان ما به گرفت، امّا قسمت اعظم آن به خصوص در سیاست و شعر و هنر ابتکارات گرانبها بود.[۶]
با این گفتههای محقیق به وضوع در مییابیم که حتی اسلام در قرنهای گذشته تأثیر قابل توجهی بر اروپا داشته و دانشمندان اروپایی اگر چه این حقیقت را به زبان نمیآورند ولی پیشرفت خود را مدیون اسلاماند.
یکی از شاهدان بر این مطلب، مسلمان شدن سرزمین اسپانیایی اندلس است با بررسی وضعیت اندلس قبل اسلام و بعد از اسلام تأثیر اسلام را بر این سرزمینها در مییابیم.
هنگامی که آفریقا زید حکومت اسلامی از نعمت آزادی عقیده و عدل و داد برخوردار بود. و مراحل تکامل و ترقیات اساسی را با قدم سریعی طی مینمود در این هنگام شبهجزیرهی استرالیا همسایهی ولی زیر ژرههای مظالم گونها خرد و نابود میشد وضعیت این کشور ومالت اهالی آن در هیچ دورهای به اندازهی این دقت که زیر نفوذ سلاطین گوت بود ،آشفته و خراب و موحش نبوده است.
اولاً نظیر ایام رومیان اشخاص متمول و اشراف یا طبقات ممتاز از دادن مالیات و سایر عوارض دولتی معاف بودند و از این رو طبقات متوسط که تمام بارهای کشور فقط تحمیل بر آنها بوده رو به خرابی و پریشانی نهادند فعالیتها و عملیات مربوط پیشه و هنر به واسطهی گرفتن عوارض و مالیاتهای زیاد و کمرشکن یکسره معدوم گشته و تجارب و صنعت به کلی از کشور رفت بر بست و از طرف دیگر نازائی و بیحاصلی تمام اراضی آن کشور را فرا گرفت، درست مانند زمانی که مسلمین را از آنجا اخراج کرده بودند. خلاصه آنها در چاه جهالت و نادانی و خرافات و اوهام سرنگون افتاده،حالت روحی و اخلاقی آنها نیز نظیر مادیات آنها در نهایت درجهی انحطاط و خرابی بوده است.[۷]
در یکی از نامههایی که سردار لشکر عربی برای خلیفهی اموی نوشته است اسپانیا را چنین توصیف میند در لطافت هوا چون شام، در اعتدال آن چون یمن، در کل و ریحان و عطریات چون هند در حاصلخیزی و در امد چون اهواز در معادن جواهرات چون چین، در منافع بندری و در آمدهای ساحلی چون عدن میباشد.[۸]
چنانکه در نوشتهی این سردار به وضوح به چشم میآید اندلس یک سرزمینی ذیقیمت بوده پس مسلماً این سرزمین طمعگران زیادی اسلام و عرب تاریخ تمدن داشته شاید حتی بر سر آن جنگها کرده و خونها ریختهاند و این هم یکی از هزاران شاهد بر پیشرفت مسلمین است زیرا در میان این طالبان اسلام توان غلبه را پیدا کرد.
حکومت عبدالعزیز و رونق اسپانیا:
عبدالعزیز به احسن تدبیر و سیاست عاقلانهی خود رضایت تمام طبقات را جلب نمود و ازدواج میان ملت غالب و مغلوب را رواج داد و خود «اجلیون»زن«رودیک» را به نکاح در آورد، کسب و بازرگانی و حرفههای فلاحتی رونقی بسزا یافت و اسپانیا از قید تابعیت و بندگی «فئود البته» به کلی آزاد گردید و بادست عرب یک بستان سر سبز و فرم درامد پیشه و هنر و علوم و فنون ترویج گردید.[۹]
چنانکه در نوشتهی این سردار به وضوح به چشم میاید اندلس یک سرزمینی ذیقیمت بوده پس مسلماً این سرزمین طمعگران زیادی اسلام و عرب تاریخ تمدن داشته شاید حتی بر سر آن جنگها کرده و خونها ریختهاند و این هم یکی از هزاران شاهد بر پیشرفت مسلمین است زیرا در میان این طالبان اسلام توان غلبه را پیدا کرد.
در زمان مسیحیان اسپانیا قبل از اعراب تمدن و آبادی جز همان مقدار که وحشیان «گوت» داشتند در این کشور به چشم نمیخورد، اعراب مقارن با پایان فتوحات خود در این سرزمین دست به اصلاحات و عمرانو آبادی زده و در زمانی کمتر صد سال توانستند زمینهای لمیزرع و موات را زیر کشت و زرع در آورده و شهرهایی که به صورت ویرانه در آمده بود از نفر بسازندف سپس دست به ترویج علوم و دانش زده به همین منظور کتب یونانی ولاتینی را به زبان عرب ترجمه کردند، دانشگاههای بزرگی تأسیس نمودند که یکی از همین دانشگاه ما مدت زمانی مرکز نشر علوم و معارف در تمام قارهها اروپا شده بود.[۱۰]
«گوستاولوبون» اینگونه مینویسند:«اکزیمینس»کشیش بزرگ«طلیطله» با دستور آتشزدن آنچه از کتب خطی اعراب به دست آورده بود که آنها بیش از هشتاد هزار جلد کتاب میشد گمان کرد نام دشمنان دین مسیح یعنی عرب را برای همیشه از صفحات تاریخ محو و نابود خواهد کرد، ولی غافل از این که اعراب اسپانیا را از آثار تاریخی دیگر خود پر کردهاند، گذشته از تألیفات ذیقیمتی که داشتند همان آثار دیگر کافی است که نام ایشان را برای همیشه در روز تار باقی گذارد.[۱۱]
آری این اجمال گوشهای از افق بیکرانهی پیشرفت اسلام بود. این نوشتار هم اینگونه اقتضا کرد که در مورد حیطهی جغرافیایی فقط به بحث پیرامون اندلس بسنده کنیم و گفتاررا در مورد پیشرفت اسلام تا جزایر سیسیل و ایتالیا و فرانسه به دیگر کتابها و مقالات واگذار کنیم.[۱۲]
[۱] انسان و سرنوشت، ص۶
[۲] تاریخ تمدن اسلام و غرب، ص۷۶۱
[۳] تاریخ تمدن اسلام و عرب، ص۷۱۹
[۴] تاریخ تمدن اسلام و عرب، ص۷۲۲
[۵] تاریخ تمدن،ج۱۱،ص۳۱۷
[۶] تاریخ تمدن /ج۱۱،ص۳۲۲
[۷] اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین اروپا، ص۶
[۸] تاریخ تمدن این سرزمین طمعگران زیادی اسلام و عرب، ص۳۲۶
[۹] اندلس یا ، ۱۹
[۱۰] تاریخ تمدن اسلام عرب، ص۳۳۶
[۱۱] تاریخ تمدن اسلام و عرب، ص۳۳۸
[۱۲] رجوع به کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب از ص۳۶۹ تا ۴۰۳
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر