تحقیق بررسی عملیات مالی بانک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق بررسی عملیات مالی بانک مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق بررسی عملیات مالی بانک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه

فصل اول : کلیات و تعارف واژگان

هدف از تحقیق

تعریف و تعیین موضوع

قلمروها

واژگان

فصل دوم : مبانی نظری و تئوریک تحقیق

تاریخچه اسکناس

تاریخچه بانکداری

تاریخچه بانکداری در ایران

وظایف بانکداری در گذشته

فصل سوم : روش تحقیق بیان یافته ها

خدمات بانکی در عصر کنونی

اهداف بانک تجارت

انواع بانکهای کشور

حسابهای جاری

 استراتژیهای توسعه و تحول در بانک تجارت

بانکها به خانه می آیند

خلاصه از طرح انفورماتیک بانک تجارت

جام جهانی و بانکها

سود بانکی حلقه ای از زنجیر اقتصاد

پولشوئی و تاثیر آن بر اقتصاد

جدول کاربرد تسهیلات اعطایی

سپرده های بانکی و انواع آن

پرداخت بهره به سپرده های بانکی

انواع ترازنامه

فصل چهارم : آزمون اموخته ها ، نتایج و پیبشنهادات

کارنامه بانک تجارت در سال ۱۳۸۰

ترازنامه در تاریخ ۲۹/۱۲/۸۱

عناصر سازمانی بانک تجارت

نتیجه گیری

 منابع

تاریخچه اسکناس

از تاریخ قطعی اختراع اسکناس و مخترع آن اطلاعی در دست نیست برخی از صاحب نظران ، چینی ها را بوجود آورنده  آن میدانند و می گویند یکه پول کاغذی یکی از مخترعات مردم چین است که از اواخر قرن دهم میلادی اواسط قرن چهارم هجری و قمری معمول شد و اولین کسی که به انتشار آن دست زد نخستین امپراطور از سلسه معروف سونگ می باشد که در سال ۹۶۰ میلادی تاسیس یافت و در چنی جنوبی سلطنت می کردند .

ریشه اصلی اسکناسهای فعلی دنیا رسیدی بود که صرافان قدیم به مشتریان خود میدادند در آنزمان که هنوز بانک به معنای امروزی تشکیل شده بود مردم نقدینه های خود را نزد صرافان معتبر به ودیعه می گذاشتند و در مقابل آن رسیدی دریافت می کردند در ابتدا رسید صرافان به صورت پول کاغذی تبدیل به پول فلزی جریان یافت و با تدریج نقش پول را به عهده گرفت . در طول مدت و نبه علت درستی و امانت دارای صرافان که از خهود نشان میدادند رسیدهای مزوبر دست به دست می گشت و دارندگان آن جزء موارد اضطرابی به صرافان مراجعه نمی کردند صرافان نیز از این اعتماد عمومی استفاده کرده و پولهای فلزی آنان را به دیگران قرض میدادند .

 این اسناد چند اشکال داشت :

۱- مبلغ اسناد محدود به مقدار فلزی بود که صراف اختیار داشت .

۲- صراف معامله می توانست از گرفتن انها به عنوان پول امتناع کند .

۳- اگر چه این رسیدها بوسیله دارندگان آنها قابلیت تبدیل پول فلزی را داشتند و تبدیل آنها ممکن بود بعد از مدت زیادی در گردش بودن عملی شود زیرا رسید صرافان که در ابتدا به نام نصاحبان سپرده صادر می شد ، کم کم به صورت بی نام یا در وجه حاصل در آمد و بر اثر همین گردش و عدم تقاضای تبدیل پول به فلز این اسناد جریان بیشتری یافت و میزان ان از حدود موجود فازات گرانبها که بدان قابل تبدیل بودند تجاوز کرد . یا در بعضی از موارد به علت فقدان صفت امانتداری در صرافان ودیعه گذاران دچار زیان و ضرر می شدند .

بنابراین به تدریج دولتها به این نتیجه رسیدند که صدور اسکناس به وسیله بانک نشر اسکناس را قانونی سازنده به نحوی که از یک سو قبول این اسکناسها را اجباری کنند و از سوی دیگر از ضرر افراد جلوگیری بعمل آورند به این ترتیب در زمان انقلاب فرانسه مجلس ملی آن کشور قانونی را وضع کرد که به موجب آن علیه اراضی متعلق به کلیسا به تصرف در آمد و ملی شد .

سپس به وثیقه اراضی مذبور دولت پول کاغذی منتشر کرد که (( آسینیا )) نامیده        می شد و مفهوم ان این بود که کاغذ های مزبور به امضای دولت رسید و نتضمین شده است پس از قرن هجدهم اسکناس به معنای حقیقی خود از صورت اسناد بانکی خارج شد و به صورت پول قاضی در آمده و دارندگان اسکناس توانستند هر وقت که بخواهند آن را به بانک تسلیم کنند و در مقابل آن پول رایج اعم از طلا و نقره بگیرند پول دوره قاجاریه  تا اوایل دوره پهلوی رواج داشت و قران نقره که واحد پول کشور تعیین شده بود تا سال ۱۳۰۸ شمسی در جریان بود تا تاریخ فوق پول ایران یک فلزی نقره بود در تمام ادوار مختلف تاریخ در ایران پول طلا و نقره تواما یا به تنهایی جریان داشتند و تا حدود سال ۱۲۵۰ شمسی پول کشور تعیین نشده بود و از تاریخ مذکور پول ایران بر پایه نقره قرار گرفت و قران نقره پول رایج ایران شد .

در سال ۱۳۰۸ به علت تغییر فاحش بهای نقره در بازارهای بین المللی همه کشورهای جهان در شرف ترک واحد پول نقره بودند . ایران نیز با آثاری که این وضع بر روی پول کشور داشت در بحبوحه دوران مالی سیستم نقره را ترک کرد و به موجب قانون تعیین واحد و مقیاس پول قانونی ایران که در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ به تصویب رسید پول ایارن بر اساس طلا قرار گرفت و واحد پول قانونی ایران طلا اعلام با این تصویب این قانون که باید آن را اولین قانون پولی کشور نامید ، پول کشور بر اساس سیستم یکفلزی طلا برقرار شد و کلیه پولهای اعتباری دیگر که در قانون به نام پولهای نماینده به آنها اشاره می شد قابل تبدیل به پول قانونی بودند . ریال که عبارت بود از صد دینار به جای قران هزار دینار بوده معمول شد .

مسکوک طلایی یک پهلوی که مطابق این قانون واحد پولی ایران قرار می گیرد دارای ۳۳۳۳۸۲/۷ گرم طلای خالص و مسکوک نقره ریالی دارای ۵۰۰/۴ گرم نقره خالص تعیین شد . یک ریال معادل ۳۶۶۱۱۹۱/۰گرم طلای خالص تعیین شد .

چون واحد پول کشور طلا تعیین شده بود لذا بانک ملی ایران موظف شد که در مقابل کلیه مس کوکات نقره و نیکل و مس قاغبل تبدیل به طلا را به عنوان ذخیره نگهداری کند .

مسکوکات طلای بیست ریالی به عنوان پهلوی ده ریالی به نان نیم پهلوی مسکوکات نقره از نیم ریال تا پنج ریال و مسکوکات نیکلی و مسی کمتر از نیم ریال مسکوکات قانونی اعلام شدند .

طلا : پهلوی ۲۰ ریال نیم پهلوی ۱۰ ریال

نقره : پنج ریالی ، دو ریالی ، پنج قرانی ، یک قرانی و ده شاهی نقره .

مس : ده شاهی بیست ریالی ماده دیناری ، پنج دیناری ، دو دیناری و یک دیناری .

برنز : پنجاه دیناری . ده دیناری ، پنج دیناری

 تاریخچه بانکداری :

۱-بانکداری در دوره قدیم

الف) بابل : در امپراطوری بابل معاملات بانکی به شیوه ای ابتدایی ان رواج داشت و حتی در قوانین حمورابی مقرراتی برای دادن وام قبول سپرده های تجاری ذکر شده و دستوراتی درباره سرمایه گذاری آماده است .

در شهر بابل تجارت خانه ها و بانکهای بزرگی وجود داشتند که دادن تمسک حواله برات و نیز گرفتن ربع معمول بود میزان ربع ۲۰% بوده و در مواردی به صد و چهل تا چهل وله می پرسد . معابد این شهر در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به عملیات بانکی محدودی مبادرت می ورزیدند ، و آنها در مقابل ثوثیق اموال غیر منقول پول به رعایت میدانند .

ب) ایران : قبل از دوره هخامنشی بانکداری به طرز ابتدایی موسوم بود ولی در انحصار معابد و شاهزادگان قرار داشت و در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسکوک رواج گرفت و معروفترین این بانکها بانک اجیبی بود که تعلق به مهاجرین یهود بابل داشت و به کلیه امور بانکی از قبیل سود سپرده و اعطای وام و رهن گرفتن املاک می پرداختند و سرمایه ان برای خرید و فروش منازل احشام و غلامان و کشتی های حامل کالا به کار می افتاد .

پ ) در چین نیز در حدود قرن ۶ قبل از میلاد بانکداری رواج داشت و اختراع کاغذ در حدود ۱۰۵ سال قبل از میلاد دذ چین اط نظر بانکداری اهمیتی بیرون از حساب داشت زیرا همین کشف بود که برای اولین بار تهیه اسناد تنظیم محاسبات و نگهداری و نقل و انتقال اسناد را به صورتی ارزان و ساده مقدور ساخت .

۲- بانکداری در قرون وسطی ( از قرن ۵ تا ۱۵ میلادی )

در قرون وسطی بانکداری و تجارت به مفهوم انچه در یونان و امپراطوری روم وجود داشت عملاً از بین رفت و پس از سقوط روم یم سیر قهقرایی در عملیات بانکی و سایر مظاهر تمدن بشری پیدا شد .

عرف بانکداری با انجام برخی عملیات توسط اقوام مختلف به خصوص یهودیها با استعداد طبیعی تین قوم که بیشتر به فعالیتهای بانکی پرداخته بوندند حیات تازه ای یافت ولی با مخالفت و تعصب شدید مقامات کلیسا علیه ربح از افراد و منع مشروط آن در مذهب یهود . این فعالیت تقریباً بلا مانع و در برخی از مراکز به طور انحصاری در اختیار این قوم قرار گرفت .

۳-بانکداری در دوره جدید ( از قرن ۱۵ به بعد )

دوره جدید با پیشرفت تدریجی تجرات و داد و ستد در ساحل مدیترانه به خصوص در شهر های ونیز و فلورانس شروع شد و کشف تازه آمریکا و راههای جدید و استقرار روابط بازرگانی بین شرق و غرب کم کم دامنه فعالیت از سواحل مدیترانه به کشورهای سواحل اقیانوس اطلس مانند فرانسه ، اسپانیا ، پرتغال ، و انگلیسی گسترش پیدا کرد .

فعالیت و قدرت این بانکداری به قدری توسعه پیدا نمود که حتی به پادشاهان قرض میدادند . علاوه بر این ورود طلا و نقره فراوان از آمریکا و آثار پولی آن در کشورهای مختلف اروپایی از یک طرف و رفع ممنوعیت دریافت بهره طبق آیین و فتوای هر کشور مخصوص به خود از طرف دیگر باعث گسترش بانکداری گردید .

تاریخچه بانکداری در ایران :

۱-اولین بانک ( بانک جدید شرق بود ) که مرکزش در لندن و حوزه مناطقش جنوب شرقی اسیا بود . این بانک بدون تحصیل هیچ گونه امتیازی در سال ۱۲۶۶ شمسی در محل بانک تجارت (بازرگانی سابق) شروع به فعالیت کرد برای جلی مشتریان و شورع فعالیت به حساب جاری معادل ۵/۲ و به حساب سپرده های ثابت به مدت ۶ ماه و ۴% و یک سال ۶% منفعت می رسید . بانک با این اقدام خود ۱۲% از نرخ بهره را پایین آورده و برای اولین بار اقدام به انتشار نوعی پول کاغذی به صورت حواله خزانه برای مبالغ ۵ قران به بالا و اقبل پرداخت در وجه حامل نمود و در سال ۱۲۶۹ در مقابل در یافت ۲۰ هزار لیره انگلیسی کلیه شعب و اثاثه بانک را به بانک شاهی واگذار نمود .

۲-بانک شاهی ایران صرافان ایرانی را در مقام مقابله و رقابت با عملیات بانکی جدید شرق برخواستند ولی قبل از آنکه نتیجه قطعی و نهایی این رقابت حاصل شود حرفی زورمند جای بانک جدید شرق را گرفت و این حریف بانک شاهی ایران بود که مبتکر پاول جولیوس رویتر در مقابل پرداخت ۴۰۰۰۰ لیره امتیاز عظیمی برای مدت ۷۰ سال برای کشیدن راه اهن حق انحصاری کلیه این معادن (جزء طلا ، نقره و سنگهای قیمتی ) تاسیس بانک و غیره گرفت .

این امتیاز بعداً لغو و امتیاز دیگری که اساس تاسیس بانک ساهی بود به مدت ۶۰ سال تحصیل گردید و یکی از از عملیات عمده این بانک حق انحصاری نشر اسکناس بود این بانک بر طبق قرارداد تا بهمن ماه ۱۳۲۷ شمسی فعالیت داشت .

۳-بانک استقراضی ایران پس از واگذاری امتیاز تاسیس بانک شاهی ایران به رویتر یکی از اتباع دولت روسیه به نام زاک بولیاکوف پیشنهاد تاسیس بانک استقراضی ایران را دارد . در سال ۱۲۶۹ شمسی با این شخص موافقت گردید که انجمن استقراضی ایران به مدت ۷۵ سال با حق انحصاری حراج عمومی داده شود و از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف گردید جز آنکه ۱۰% عواید حاصله را به خزانه دولت بپردازد بعدها انجمن استقراضی ایران تبدیل به بانک استقراض ایران و روسیه گردید این بانک بر خلاف بانک شاهی قسمتهای شمالی ایران را حوزه مقاومت خود قرار داده بود و کمتر به امور بانکی در جنوب می پرداخت و در سال ۱۳۰۱ شمسی این بانک به دولت ایران واگزار شد .

۴-بانک سپه : یانک سپه که اولین بانک ایرانی است در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه اولیه آن که مباع ۳۸۸۳۹۵۰ ریال موجودی صندوق بازنشستگی درجه داران ارتش بود تشکیل و شروع به فعالیت نمود . چون نام اولیه آن بانک پهلوی قشون بود و صرفاً خدمات مربوط به ارتش را انجام میداد و بذا به عنوان اولین بانک تجاری شناخته نمی شود اقدامات نخستین برای تشکیل بانک فکر تشکیل بانک با روش جدید بانکداری در ایران با فکر ایجاد بانک دولتی تواماً ظاهر شد ده سال قبل از تشکیل بانک شاهنشاهی در سال ۱۲۵۸ شمسی حاج محمد حسن امین داراضرب یکی از صرافان بزرگ و روشن بین پیشنهادی تقدیم حکومت وقت برای ایجاد یک بانک ایرانی نمود که متاسفانه این پیشنهاد قبول نشد .

در پنجم اذر ماه سال ۱۲۵۸ نمایندگان مجلس شورای ملی وقت ضمن مخالفت با استقراض خارجی تاسیس بانک ملی را خواستار شدند به طور خلاصه تا سال ۱۳۰۷ صرافی در ایران از زمان پیدایش بانکهای خارجی رونق سابق را از دست داد و کلیه امور بانکی و اعتباری در اختیار بانکهای خارجی در آمد منطقه جنوب تابع سیاست بانک شاهنشاهی و منطقه شمال دستخوش تمایلات بانک استقراضی گردید .

در سال ۱۳۰۶ شمسی دولت پس از مطالعات لازم لایحه قانون اجازه تاسیس بانک ملی را در جلسه چهاردهم اردیبهشت ماه برای تصویب تقدیم دوره ششم قانون گذاری نمود به این ترتیب بانک ملی با سرمایه ای معادل ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال که فقط ۸۰۰۰۰۰۰ ریال آن پرداخت شده بود از روز هفدهم شهریورماه ۱۳۰۷ شروع به کار نمود .

اهداف وظایف بانکها :

در آغاز فعالیت بانکها سه وظیفه اساسی داشتند :

– شناخت پولهای گوناگون

– تعیین وزن و عیار هر پول نسبت برابری پولها و معاوضیه آنها با یکدیگر نگهداری پولهای فلزی اشخاص (طلا و نقره ) در محلهای امن

بانک داران قدیمی علاوه بر وظایف فوق در ابتدای کار خود را موظف می دیدند در مقابل سپرده اشخاص رسید بدهند که همین رسید مقدمه نقل و انتقال پول شد و با گذشت زمان تحولی در تکامل بانکداری به وقوع پیوست بانکداران متوجه شدند تمام صاحبان امانت و سپرده ها در یک زمان برای دریافت آن به بانک مراجعه نمی کنند و همینشه مقدار قابل توجهی از سپرده ها نزد انان باقی می ماند و بانکداران توانستند سپرده های مردم را به متقاضیان وام بدهند و از این راه برای بانک و همچنین صاحبان سپرده در امد ایجاد نمایید تغییر فاحش دیگری که از مهمترین تحولات در دوران بانکداری است ایجاد بانکها به صورت شرکت سهامی بود . بعدها توسط دولتها اینگونه بانکهلای ملی اعلام گردید .

اگر پیشرفت سریع و افزایش قدرت مالی بانکها و در نتیجه تسلط آنها بر بازارهای پولی جهان حاصل رشد اقتصادی و توسعه روابط بین المللی به خاطر رفع نیازهای مادی فزاینده جامعه امروزی باشد تفکیک بانکها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای دیگر تجارتی صنعتی معدنی کشاورزی خود موید لزوم این تقسیم و تعیین اهداف گوناگونی است که انجام آن بر عهده بانکها محول شده است .

خدمات بانکی در عصر کنونی :

 

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.