1,613 بازدید
تحقیق بررسی الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال در شبکه بهداشتی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۶ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق بررسی الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال در شبکه بهداشتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده….Iمقدمه و اهمیت موضوع..۱
فصل اول(کلیات)
عوامل موثر بر رشد و نمو….۴ مراحل تکاملی کودک۵ شاخص های تن سنجی..۷ وزن.۹ وزن برای سن..۹
قد..۱۰
وزن برای قد.۱۰ شاخص توده ی بدنی….۱۱
دور سر برای سن…..۱۱
ارزیابی رشد کودکان…..۱۱
رشد طبیعی در کودکان….۱۵
انحراف از رشد طبیعی..۱۶
اختلال در رشد(FTT)18
عوامل موثر در اختلال رشد…..۱۹
تشخیص اختلال رشد…۲۰
درمان اختلال رشد.۲۱
سرانجام کودکان FTT…..23
کودکان با وزن کم هنگام تولد.(LBW)…..23
سوتغذیه پروتیین_انرژی….۲۵
ماراسموس…..۲۶
کواشیورکور…۲۶
عوارض سوتغذیه.۲۶
درمان سوتغذیه..۲۷
چاقی درکودکان.۲۷
فصل دوم
(نیازهای در کودکان)….۲۸
انرژی..۲۸
پروتییین..۲۸
اسید چرب…..۲۹
کربوهیدرات..۳۰
آب.۳۰
مواد معدنی
آهن…..۳۱
کلسیم۳۲
روی….۳۳
ویتامین ها
ویتامین D….33
ویتامین K….34
ویتامین B12…..36
فصل سوم
مروری بر مطالعات در ایران….۳۸
مروری بر مطالعات در جهان…۴۱
فصل چهارم
روش تحقیق.۴۳
فصل چهارم(یافته ها)
یافته های حاصل از پژوهش…۴۷
فصل پنجم
بحث و بررسی یافته ها.۵۲
نتیجه گیری۵۴
پیشنهادات….۵۵
منابع و ماخذ
فهرست منابع۵۶
٭-ابراهیمی ممقانی م٬قاٸم مقامی ج٬بررسی تن سنجی کودکان زیر ۲ سال مناطق شهری و روستایی تبریز٬خلاصه مقالات سومین کنگره تغذیه ایران٬دانشگاه علوم پزشکی اصفهان٬ ۱۳۷۳ .
٭-احمدی بخشندی.عوامل موثر در شیوع بالای وزن کم هنگام تولد٬پایان نامه ی دکتری دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی٬ ۱و ۹ ٬۱۰٬ ۳۱-٬۳۰ ٬۴۳ ۵۴٫
٭– افشار ح، زکىزاده ج، گوهریان ا، نشاط درست، ب. بررسی شیوع FTT و علل آ ن درمنطقه ۲۴ متری اصفهان در سالهای ۷۳ و ۷۴، پایان نامه دکترا، شماره ۳۰۹۴، سال ۱۳۷۴٫فهرست تشریحی مقالات تغذیهای کشور، انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع کشور،۱۳۷۸،جلد ۶ ،ص ۵۹٫
٭-برمن ر٬کلیگمن ر.مبانی طب داخلی کودکان نلسون٬حیان٬ ۱۳۸۱ ٬ ۷۷ و٬۹۵-۸۴ .
۴- برمن ر٬کلیگمن ر٬جنسن ه.سهیل ادیب نژاد٬درسنامهطب کودکان نلسون٬حیان٬ ۱۳۸۳ ٬ ۷و۵۵-۵۷و۹۵-۶۴٫
٭-بهبود رشد و تغذیه کودکان (مجموعه آموزشی ویژه پزشکان) وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی٬ ۱۳۸۰ .
٭-ترویج اسلامی س٬ملک ع.تغذیه تکمیلی شیرخواران٬انتشاراتت همدل٬ ۱۳۸۵٬ ۲۴-۲۲٫
-حیدری ت٬قریشی ف٬امینی م.بررسی رشد کودکان زیر ۲ سال جهرم و مقایسه آن با معیارهای NCHS ٬مجله دانشکده علوم پززشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد٬۱۳۸۴٬ ۳ ٬ ۴۷-۴۲٫
٭درستی ا٬حجت پ.تغذیه و چاقی در کودکان٬ انتشارات دنیای تغذیه٬ ۱۳۸۵ ٬ ۹۴-۹۰و۹۵-۹۹٫
٭ دانشمند م، روانشاد ش. تعیین فراوانی اطفال زیر ۲ سال مبتلا به FTT تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی روستائی کاشان از مهر۱۳۷۱ تا مهر ۱۳۷۲٫ پایان نامه دکترا، شماره ۱۱-WS، ، سال ۱۳۷۲٫فهرست تشریحی مقالات تغذیه ای کشور (۱۳۷۳-۱۳۷۴) .انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور ،۱۳۷۵،جلد ۵،ص ۸۶ .
٭ دهقان م، روانشاد ش، تعیین میزان شیوع سوءتغذیه پروتئین – انرژی در کودکان کمتر از ۲ سال شهرستان کازرون در سال ۱۳۷۳٫ پایان نامه دکترای پزشکی، شماره ۳۳۵۷، سال ۷۴، فهرست تشریحی مقالات تغذیه ای کشور (۱۳۷۳-۱۳۷۴) .انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور ،۱۳۷۵،جلد ۵،ص ۸۷ .
٭رحیمی ع.بررسی و مقایسه اثر آموزش رفتاری و تغذیه ای مادر و مکمل یاری روی بر رشد کودکان٬پایان نامه ی دکتری دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علو پزشکی تبریز٬ ۸۱ ٬۱۰-۹٫
٭سالم ز٬شیخ فتح الهی م٬اسماعیلی ع.شیوع سوتغذیه در کودکان ۵-۱ ساله شهر رفسنجان٬مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان٬ ۱۳۸۱ ٬ ۴ ٬ ۲۶۵-۲۶۰٫
٭سعیدی ر٬منحنی رشد کودکان٬اردیبهشت ۱۳۸۷٫
٭ سیمای تغذیه کودکان در استانها. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. آبانماه.۱۳۷۷٫
٭شهرکی م٬ رخشانی ف٬ارزیابی کودکان ۳۶-۰ ماهه در مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان٬خلاصه مقالات سومین کنگره تغذیه ایران٬دانشگاه علوم پزشکی اصفهان٬اسفند ماه ۱۳۷۳ .
٭ شیخی ع، ارشادی ا، یزدانی ع، حیدری م. تعیین فراوانی اطفال زیر ۲ سال مبتلا به FTT (اختلال رشد) تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان کاشان. پایان نامه دکترا، شماره ۱۲-WS. سال ۱۳۷۲٫فهرست تشریحی مقالات تغذیه ای کشور (۱۳۷۳-۱۳۷۴).انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور .۱۳۷۵ ،جلد ۵،ص۸۷٫
٭صراع ع٬مسایل رایج طب اطفال٬انتشارات قلمی٬۱۳۷۱٬۶۴-۵۷٫
٭ فلاح زاده ابرقوی ع، روانشاد ش. بررسی میزان شیوع سوءتغذیه در کودکان کمتر از ۵ سال شهر ابرکوه. پایان نامه دکترا, شماره ۴۰۶۳، ، سال ۱۳۷۶٫فهرست تشریحی مقالات تغذیه ای کشور(۱۳۷۵ـ۱۳۷۶).ا (۱۳۷۵ـ۱۳۷۶).انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور ،۱۳۷۸،جلد۷،ص۱۹۸ .
٭فصلنامه علمی پژوهشی فیض٬بررسی میزان رشد تا دو سالگی کودکان مناطق روستایی شهر بابل٬ ۱۳۸۱
٭نعمتی ع٬باقی ع.ارزیابی وضعیت آنتروپومتریک پسران کمتر از ۶ سال اردبیل٬ ۱۳۸۴
٭ کبیری م، طرفه نژاد م، سالاری س، خوشخان ح، موحدی م. بررسی شیوع سوءتغذیه در اطفال زیر ۵ سال استان یزد. پایان نامه دکتر اسال.۱۳۷۳.فهرستتشریحی مقالاتتغذیهای کشور(۱۳۷۵-۱۳۷۴)،انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور ،۱۳۷۸ ،جلد ۶٫،ص ۶۲٫
٭ناصری ح.بررسی الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال شهر تسوج و مراکز بهداشتی تابع٬پایان نامه ی کارشناسی دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز٬ ۱۳۸۹
٭ ناصری م، عسکری س، جراحی ا. بررسی شیوعFTT در کودکان زیر ۲ سال در شهر زنجان. پایان نامه دکترا, شماره ۱-۵۳۰، ، سال ۱۳۷۴٫فهرست تشریحی مقالات تغذیهای کشور (۱۳۷۳-۱۳۷۴).انتشارات انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذائی کشور ،۱۳۷۵،جلد ۵،ص ۸۹٫
٭ولدخانی ن.تعیین وضعیت قد و وزن کودک زیر ۳ سال بر اساس منحنی رشد٬ ۱۳۸۵
تغذیه مناسب برای تامین رشد ونمو طبیعیکودکان دارای نقش اساسی است.(Berman,2002)
نیازهایتغذیهایانسانهاطیدورانمختلفزندگیتفاوتعمدهوآشکاریدارد.کودکانازجملهگروهایآسیبپذیری هستند که نیازهای تغذیه ای متفاوت آنها باید موردعنایت وتوجه ویژه باشد.
کمبودهای مواد مغذی به سرعت منجربه بروزعوارضوآثارناشیازسوتغذیه میگردند.ودرهمانحالاضافه دریافت مواد غذایی منجربه ظهور نوع دیگری ازسوتغذیه یعنی چاقی درکودکان میشود.کم تحرکی ودریافت مواد غذایی کم ارزش وپرانرژی وعادات نامناسب درزندگی کودکان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می دهد.(درستی۱۳۸۵٬)فقر تغذیه درکشورهای درحال توسعه بسیارشایعتر از کشورهای توسعه یافته است.تخمین های اخیردر مورد شیوع عدم تامین غذایی درکشورهای درحال توسعه که بر اساس برآوردهای فقرتغذیه بنا شده اند نشان میدهند که حدود ۱۸درصد کل افراد درکشورهای درحال توسعه درفقرتغذیه بسرمیبرند.(نلسون٬ ۱۳۸۲) شواهدی پیشنهاد می دهند که فقر تغذیه اثرات کلی بر سلامت کوتاه مدت و طول عمر و نیز کیفیت زندگی حاصل ازآن دارد این اثرات نه تنها شامل اثرات حاد بر میزان بیماری ومرگ ومیر است بلکه شامل اثرات طولانی مدت برتوسعه شناختی واجتماعی٬ظرفیت کار فیزیکی٬مولد بودن ورشد اقتصادی دارد
به عنوان مثال نا امنی غذایی درزنان با شدتی که باعث ناکافی بودن مواد مغذی میشوند وفقر تغذیه متعاقب آن به شیوع بیشتر نوزادن با وزن کم تولد (LBW) منجر میشود وممکن است تولید شیر پستانی را نیز تحت تاثیر قراردهند. این تاثیرات متعاقبا باعث بروزاختلالات نمو شناختی و نورولوژیک میشوند که درنتیجه میزان کارامدی افراددربزرگسالی راکاهش میدهند.همچنین افرادی که با شدت بیشتری آسیب دیده اند ممکن است قابلیت شغلی ضعیفی داشته باشندکهدرنتیجه توانایی آنها برای تامین غذاییکاهش میدهداین سیکل معیوب ممکن است ازنسلی به نسلدیگرتداوم یابد وباعث ماندگاری عواقب بیولوژیک فقر تغذیه شود.(نلسون٬ ۱۳۸۲)
مطالعات آینده نگر پیشنهاد میکند که کودکان شدیدا کم وزن (کمتر از ۶۰% وزن قابل قبول برای سن ) ۸ برابر بیشتر ازکودکان با تغذیه طبیعی درمعرض خطر مرگ و میر قرار دارند وکودکانی که به طور متوسط کم وزن هستند (بین ۶۹-۶۰ درصد وزن قابل قبول برای سن) ۴ برابر ببیشتر درمعرض خطرند وحتیکودکانی که به طورخفیف کم وزن میباشند(بین۷۹-۷۰درصد وزن قابل قبول برای سن )۲برابربیشتردرمعرض خطرند.
شیوع بالای مرگ ومیر درکودکان کم وزن پیشنهاد میکند که بیش از نیمی ازمرگهای کودکان ممکن است به طورمستقیم یا غیرمستقیم به علت فقر تغذیه باشد به علاوه ۸۳ درصد ازاین مرگها ازفرم خفیف تا متوسط فقرتغذیه ناشی میشودیکعامل عمده درواقع قابلیت قوتگرفتن بیماری عفونیتوسط فقرتغذیه استهمچنین افرادیکه ازسو تغذیه دورانکودکی زنده مانده اند نسبت بهآنهاییکه تغذیه مناسب داشته اندودرهمان محیط زندگی کرده اند درعملکرد شناختی و وضعیت تحصیلی کمبودهایی را نشان میدهند. (Berman,2004)
ارزیابیرشدیک جز اساسی ازمراقبت بهداشتی کودکان می باشدزیراتقریبا هرمشکلیدرزمینه فیزیولوژیک٬ ارتباط بااشخاص و اجتماعی میتواند اثرنامطلوبی روی رشدداشته باشد.بهترین وسیله درارزیابرشد٬نمودار است. shari,1997))
از جمله عوامل موثر دررشد عبارتند از:عوامل ژنتیکی٬رشد داخل رحم٬عوامل اندوکرینی٬تغذیه٬محیط٬نژاد٬ طبقه اجتماعی واقتصادی٬بیماریهایعفونی٬فقرتغذیهایمادر٬وزنکم تولد وغیرمیباشد (Berman,2004) که شاید مهمترین علت افت رشد٬سوتغذیه باشد که هنوز در نقاط مختلف دنیا و نیز ایران مساله بسیار مهمی است.عدم تامین غذایی وفقر تغذیه تظاهرات رفتاری یا بیولوژیک٬مشکلاتی هستند که ریشه درجامعه جهانی از سطح فردی وخانوادگی تا سطح جمعیتی٬کشوری و بین المللی دارند بنابراین مقررات علمی گستردهای باید طراحی شود تا امکان ایجاد راه حلهای موثروطولانی مدت رابه حداکثر برساند
برخوردعلمی برای حل چنین مشکلی باید دربرگیرنده دانشهای بیولوژیکی باشد که هسته اصلی قوانین تغذیه ای را تشکیل میدهند(Berman,2004)
رشد ونموانسانها متاثراز دوعامل بسیار مهم ارث ومحیطاست که درمورد عامل ارث که یک عامل بالقوه است تاثیرکمی میتوان درآن گذاشت اما درمورد عامل محیط فاکتورهایی را میتوان تقویتکرد ویا کاهش داد
عوامل محیطی دردومرحله قبل وبعدازتولد قابل ملاحظه میباشد :
۱- عوامل محیطی قبل ازتولد مانند :
٭ تغذیه صحیح مادر
٭وضعیت اقتصادی ، فرهنگی ، بهداشتی وبرخی ازبیماریهای مادرمیتواند برروی جنین اثرگذارباشد مانند : سرخجه ، سیفلیس که میتواند باعث عفونت جنین دررحم شود.
۲-فاکتورهایمحیطیبعدازتولدنقشبسیارمهمیدررشدونموکودکداردکهعبارتنداز:
٭صفاتارثی وژنتیکی:عواملژنتیکی بررشدوتکاملاجتماعی وعقلانیوشخصیتموثر است.
٭سن : رشدونمو درسال اول زندگی ودوران بلوغ سریعتر ازدیگر دورههای زندگی است .
٭جنس : دوران بلوغ جنسی دختران ازده سالگی وپسران ازسیزده سالگی آغاز میشود .
٭تغذیه:نقش بسیارمهمیدررشد ونمو دارد .بخصوص در۳ سال اول عمرکودک دارای اثرات بسیارمهمی بررشد مغزی وجسمیطفل برجای میگذاردکمبود غذاها مثلکمبود ویتامینDویاکمبودپروتئینمانعرشدونمومیشود. وهمچنینتغذیهنامتعادلنیزمانعرشدونمومیشود.
٭بیماریها: بیماریهای مزمن واسهال وعفونتیا ناهنجاریهاهای مادرزادی سبب تاخیر رشد ونمو میشود .عواملآندوکرین( غدد درون ریز )، کمکاری بعضی غدد مترشحه درون ریز مثل تیروئید و هیپوفیز سبب تأخیررشد میشود .
۳-عواملمحیطی:معتقدندکهبینفصلورشدارتباطکمتری وجودداردولیبه هرحال مطالعات نشان دادهاند که درفصل بهاررشد قدی ودرفصلزمستان رشد وزنی بیشتر میباشد
۴ – عوامل روانی: که بیشترباعث کم اشتهایی وبه دنبالآن سبب تاخیررشد می شود .
۵-وضعاقتصادی،فرهنگی،بهداشتی،فقر،کمبودسرویسهای بهداشتی،عاداتغلطوعدماطلاع از تغذیه صحیح و بهداشتی باعث تاخیررشد میو شود .
۶-عوامل فرهنگی وعوامل دیگر:وزنهنگام تولد چند قلویی وقت نداشتنمادر تولیداتکشاورزی محدود محدود ناامنی غذایی
متخصصیناطفال نیاز بهدرکالگوهای رشد و نمودارند بهاین علتکه بتوانند هرگونه تاخیر تاخیریاناهنجاری درنموراتشخیصدهند.یکروش دیگردرارزیابی میزانتکاملکودک مشخص کردن میزان تکامل درحوزه های معینی مثل توانا ییحرکات ظریفا جتماعی خلقیتکلم وخلقیتکلم وشناختی میباشد.نشانهها یمراحل تکاملی تکاملیکودک درجدول شماره۱آمده است. (Berman,2002)
ارزیابی سطح تغذیه درکودکان به منظور شناسایی کمبود یا اضافی دریافت مواد غذایی و برآورد مقدار مطلوب انرژی دریافتی برای پیشبرد رشد و سلامتی کودک لازم و ضروری است
ارزیابی آنتروپومتریکی(استفاده ازداده های تن سنجی)جزیی ضروری درارزیابی سطح تغذیه ومراقبتهای پایشی درکودکان است.انواع اندازه گیری آنتروپومتری وجود دارد که هرکدام اطلاعات متفاوتی را دراختیار میگذارد و هیچ اندازه ای به تنهایی برای مشخصه های کامل وضع تغذیه ای فرد کفایت نمیکند.اندازه گیری های تن سنجی همانند وزن٬قد٬دورسر وکلفتی چین پوستی وضع تغذیه ای کنونی فرد را نشان میدهد درحالی که وزن هنگام تولد٬وزن سایر افراد خانواده و عوامل محیطی دیگر نیز بر رشد کودک موثر است و باید درکنار اندازه گیری های آنتروپومتری در نظر گرفته شوند.(درستی٬ ۱۳۸۵)
۹۵ درصد ازکودکان وزن تولد ۴٫۶-۲٫۵ کیلوگرم و به طورمتوسط ۳٫۵-۳٫۲۵ کیلوگرم دارند بعد ازتولد نوزاد ممکن است به علت از دست دادن آب اضافی سلولها و تغذیه ناکافی ۱۰-۵ درصد کاهش یابد ولی بعد از ۱۰-۷ روز وزن تولد خود را به دست می آورند و بعد از آن با سرعت حدود ۳۰ گرم در روز به رشد خود ادامه میدهند.بین ۳ تا ۴ ماهگی وزن کودک تقریبا ۲ برابر وزن تولد می شود بعد از ۶ ماهگی سرعت رشد وزن باز هم آهسته تر شده و تا ۱۲ ماهگی روزانه ۱۵-۱۲ گرم به وزن کودک افزوده میشود طوری که در۱۲ ماهگی کودک به طور متوسط ۳ برابر وزن هنگام تولد میشود ودر۲ سالگی به چهاربرابر وزن تولد می رسد.
(رحیمی٬ ۱۳۸۱)
قد هنگم تولد برخلاف وزن تولد که بسیار متغییر می باشد٬زیاد متغییر نیست وبه طور متوسط۴±۵۰ سانتی متر است.بعد ازتولد درابتدا رشد قدی سریع است وبه تدریج سرعت آن کاهش می یابد.
قد کودک در۳ ماه اول حدود ۳٫۵ سانتی متردرهر ماه رشد میکند طوری که قد کودک در۳ ماهگی حدود ۶۱-۶۰ سانتی متر می شود و بعداز ۶ ماهگی هر ماه ۲ سانتی متر به قد آن افزوده میشود ویک کودک ۶ ماهه به طور متوسط ۶۷-۶۶ سانتی متر قد داشته باشد.درکل درسال اول زندگی حدود ۵۰ درصد به قد زمان تولد افزوده میشود.ودرطول سال دوم زندگی هرماه یک سانتی متربه قدکودک افزوده میشود..(رحیمی٬ ۱۳۸۱)
متوسط دورسرهنگام تولد ۳۵ سانتی متر است.محیط دورسر در ۶ ماه اول حدود ۹ سانتی متر و در ۶ ماه دوم حدود ۳ سانتی متر افزوده میگردد.رشد مغز درسال دوم زندگی کاهش میابد.و بعد ازیک سالگی٬در باقی عمر ۱۰ سانتی متر به محیط سر افزوده می گردد.(صراع٬ ۱۳۷۱)
· وزن برای سن
· قد برای سن
. دورسربرای سن
· وزن برای قد
· شاخص توده بدن (BMI) برای سن
توزین فرد٬پایه ی بسیاری از نمایه های تن سنجی است.این روش ساده بوده و وزن فرد به طور مستقیم با سایز بدن او مرتبط است.روشی ارزان وتکرار پذیر بوده و به مقدارزیاد با چربی بدن ارتباط دارد.
باید توجه داشت که وزن بدن اطلاعاتی از اجزای تشکیل دهنده ی ترکیب بدن نمی دهد.محدودیت دیگر استفاده از وزن به تنهایی این است که وزن مرتبط با قد است بنابراین بچه های بلندتر سنگین ترند و ممکن است به اشتباه چاق تلقی شوند.بنابراین استفاده ازوزن بهتنهاییبرایتشخیص چاقی توصیه نمیشود.(درستی٬ ۱۳۸۵)
اندازه ی وزن برای سن به تنهایی نمی تواند اطلاعات کافی به منظور تفاوت گذاشتن بین سوتغذیه حاد با مزمن فراهم کند.
زیرا سوتغذیه مزمن درکودکان پس از مدتی ایجاد کوتاهی قد ودرنتیجه کاهش وزن میکند ولی سوتغذیه حادیاسوتغذیه درمراحل اولیه اثرکمی روی قد دارد بنابراین باعث طبقه بندی نادرست میشود.
مشکلدیگر وزن برای سن این است کهکودکان مبتلا به سوتغذیه شدید ادم ممکن است تا حدودیکمبودوزنراجبرانکندنموداروزنبرحسبسنوجنسترسیمشدهوبامرجعCDCمقایسه میشود.
رشد خطی٬به عنوان جزیی ازتاریخچه تغذیهای کودک٬ فرد متخصص راقادرمی سازد که سوتغذیه کوتاه مدت وبلند مدت رااز هم تشخیص دهد.طول یا قد برحسب جنس وسن در نمودار CDC رسم وبا استاندارد مقایسه میشود.منحنی های سرعت رشد برای کودکان طبیعی وهمچنین با بلوغ زودرس ودیررس دردسترس است.
مزیت استفاده از وزن برای قد به عنوان نمایه بیان کننده لاغری٬چاقی و وضعیت تغذیه ای حال وگذشته نزدیک فرداست واطلاعاتی درمورد طول مدت سوتغذیه نمیدهدودر نهایت اینکه نماگر بسیارساده ای است که قادربه تشخیص بین اجزامختلف بدن(مانند توده عضلانی ومحتوای چربی)و تغییرات دراندازه نسبی آنها نیست.یکی ازمزیت هایآن مستقل بودن آن ازسن است.
این نمایه به صورتkg/m² بیان میشود. وچون تفاوت وزن افرادرابا قد وجنس آنها بیان می کند روشی با ارزش است.البته اندکی کمبود دقت دراین روش است که غیرقابل اجتناب است ودلیل آن این است که درسن بخصوص٬ مراحل متفاوتی ازرشد درکودکان گوناگون دیده میشود.از طرف دیگر چاقی ازدیاد چربی بدن است نه ازدیاد وزن٬ بالا بودن مقدارBMI صرفا به این معنی نیست که فردچاق است وچون BMI با قد ارتباط قوی ندارد بنابراین جمعیتهای بسیار بلند وبسیار کوتاه قد چاق محسوب مشیوند.
رشد مغز در ۳ سال اول زندگی٬سرعت بیشتری دارد اندازه دور سر شاخص خوبی برای نشان دادن رشد مغز و سو تغذیه درکودکان است.(درستی٬ ۱۳۸۵)
ارزیابی رشد یک جز اساسی ازمراقبت بهداشتی کودکان می باشد.زیرا تقریبا هرمشکلی درزمینه فیزیولوژیک، ارتباط با اشخاص واجتماعی وسوتغذیه می تواند اثر نامناسبی روی رشد داشته باشد.بهترین وسیله د ارزیابی ر ارزیابی رشد٬نمودار رشد است.(Berman,2004) یک نمودار دیداری از رشد و تکامل جسمی است و برای پیگیری وضع کودک درطول زمان طرح ریزی شده است تا بتوان دگرگونی های رشد دریک زمان معین تفسیر کرد(Shari,1997)
نموداررشد یا جاده سلامتی که نخستین بار توسط دیوید مورلی طراحی وسپس توسط WHO تغییراتی در آن داده شد.
وضعیت تغذیه ای کودکان با رسم وزن وقد روی چارت رشد ارزیابی میشود وبدین وسیله میتوان دریافت مواد مغذی از نظر کافی بودن به خصوص درمورد کالری و پروتیین را ارزیابی کرد.
چارت رشد رایج که از سال ۲۰۰۰ در دسترس است و نسبت به چارت رشد(۱۹۷۷)قبلی تغییراتی کرده٬به طور معمول توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها استفاده میشود.نمودار رشد کودکان از بدو تولد تا ۳ سالگی بر پایه ی اطلاعات NHANES III و اطلاعات تکمیلی از Wisconsin&Missouri رسم شده است.این اطلاعات تفاوتهای گروههای قومی یا نژادی که بررشد میتواند تاثیر بگذارد رامنعکس نمی کند
نمی کند وشامل همه شیرخوران وکودکان درایالت آمریکا است.به نظر می رسد که مسایل اقتصادی٬تغذیه ای٬و محیطی مهمترین تاثیرات را روی رشد داشته باشند.نمودار رشد رایج به طوردقیق الگوی رشد نوزادان شیر مادر خواررا منعکس نمیکند زیرا از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ که اطلاعات NHANES III جمع آوری کردند٬کمتر از۵۰ درصد از کل نوزادان متولد شده درایالت آمریکا٬فقط از شیر مادرتغذیه میکردند و فقط ۱۰ درصد ازآنها تا ۶ ماهگی منحصرا از شیر مادر تغذیه می کردند.شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد که سرعت رشد در شیرمادر خواران و شیرخوارانی که از فرمولا تغذیه میشوند٬ متفاوت است.مشاهده شده که شیرخواری که از فرمولا تغذیه میکند در ۱۲ ماهگی ۶۵۰-۶۰۰ گرم وزن بیشتری از شیرمادرخواران دارند.میانگین وزن شیرمادر خواران در بین ۹ تا ۱۲ ماهگی به طور قابل توجهی کمتر از شیرخوارانی است که با فرمولا تغذیه میشوند.درحالی که قد به طور قابل توجهی متفاوت نیست.بنابراین شیرمادرخوران لاغرتر به نظر می رسند وحتی ممکن است به عنوان FTT (failure to thrive) شناخته شوند چون که اغلب درپرسنتایل پایین رشد قرار می گیرند.
استاندارد رشد کودکان WHO نشان می دهد که هر کودک فاقد بیماری وکودکی که مادرش آموزشهای سلامتی مانند شیر مادردادن و عدم مصرف سیگاررا به خوبی دنبال میکند٬چگونه باید رشد کند.استاندار های رشد ٬رشد نرمال انسان دروضعیت های محیطی مطلوب را نشان میدهد ومی تواند برای ارزیابی رشد کودکان در همه جا و بدون توجه به قومیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی٬استفاده شود.
درمقایسه با نمودار رشد CDC ٬استاندارد رشد WHO ابزار بهتری برای پایش رشد و تشخیص زودهنگام اضافه وزن و چاقی در کودکان است.(Judith,2011)
کارت استاندارد رشد بر اساس اطلاعاتی تهیه شده است که توسط مرکز ملی آْمار حیاتی آمریکا (NCHS)جمع آوری شده است. برای اینکار نمونه ای از بیش ۲۰ هزار کودک آمریکایی از بدو تولد تا ۱۸ سالگی انتخاب شده و بدون لباس وزن شدند. نمونه مورد بررسی شامل کودکان تازه متولد شده تا ۳۶ ماهه و ۲ تا ۱۸ ساله بود که پس از تجزیه وتحلیل منحنی های جداگانه ای رسم شد.
اطلاعات NCHS نماینده یک جمعیت از کودکان سالم و خوب تغذیه شده در ایالات متحده آمریکا است . هر چند که این جمعیت با وضعیت جمعیتی بسیاری از کشورهای جهان متفاوت است، اما با این حال منحنی های NCHS توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)به عنوان یک استاندارد بین المللی برای رشد در ۵ سال اول زندگی برای تمام کشورها پذیرفته شده است. اختلاف رشد کودکان بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بیشتر مربوط به شرایط محیطی است تا اختلاف ژنتیکی. سازمان جهانی بهداشت، تهیه منحنی استاندارد کشوری را توصیه نمی کند و معتقد است کودکان درسالهای اولیه زندگی اگر در شرایط مطلوب قرار گیرند از حداکثر پتانسیل رشد خود استفاده خواهند کرد و تفاوتهای ژنتیکی بیشتر دردوران بلوغ تظاهر می کند.
تجارب کشورهای دنیا نشان داده است که تمام کودکان زیر ۵ سال درشرایط مطلوب بطور بالقوه از پتانسیل رشد یکسان برخوردارند . براین اساس سالها است که سازمان جهانی بهداشت استفاده از منحنی های استاندارد NCHS را برای ارزیابی وضعیت رشد کودکان به تمام کشورها پیشنهاد کرده است. مطالعات کشورما نیز نشان داده است که کودکان و نوجوانان ایرانی درطبقات مرفه و محیط مناسب اقتصادی و بهداشتی رشد جسمی مطلوب و قابل مقایسه با استاندارد NCHS دارند. (سعیدی ٬ ۱۳۸۷)
هنگامی که به منحنیهای رشد استاندارد نگاه کنید، ۷ منحنی میبینید که همگی یک الگو را دنبال میکنند. هر یک از این منحنیها نمایانگر یک صدک هستند: صدک پنجم، صدک دهم، صدک بیستوپنجم، صدک پنجاهم، صدک هفتادوپنجم، صدک نودم و صدک نودو پنجم.صدک پنجاهم، نماینده میانگین برای یک گروه سنی خاص است. وقتی که پزشک اندازههای کودک را روی منحنی قرار میدهد میتواند آنها را با اندازههای میانگین برای گروه سنی او مقایسه کند. این به پزشک کمک میکند تا بفهمد آیا کودک شما
آنطور که انتظار می رود رشد می کند یا نه؟برای بهتر متوجه شدن آنچه گفته شد به این مثالها توجه کنید: اگر اندازه دور سر شیرخوار درصدک نودم باشد، به این معنی است که اندازه دور سر اواز اندازه دور سر ۹۰ درصد از شیرخواران همان سن درکشور بیشتر است و فقط ۱۰درصد از شیرخواران همان سن، دور سری بیشتری ازکودک شما دارند.مثال دیگر اینکه اگر وزن یک کودک ۴ ساله در صدک بیستم باشد به آن معنی است که حدود ۸۰ درصد ازکودکان همان سن او (۴ ساله) وزنی بیشتر از این کودک دارند و ۲۰% از کودکان همان سن کمتراز این کودک وزن دارند.بالا یا پایین بودن در منحنیهای رشد لزوماً به معنای وجود مشکل نیست، مثلاً کودکی که دور سر، وزن و قدش همگی روی صدک نودم هستند یک کودک طبیعی است که به طور کلی بزرگ است. یا کودکی که وزنش روی صدک بیستم است و پدر و مادری دارد که قد و وزنی کمتر از میانگین دارند باز هم یک کودک طبیعی است البته تا زمانی که این منحنی را دنبال کند. گاهی اوقات اندازههای یککودک درطول زمان به یک منحنی پایین ترسقوط میکند یا به یک منحنی بالاتر افزایش
می یابد.گاهی هم اندازههای کودکی دردو منتهایالیه منحنیهای رشد قرار میگیرد (یعنی زیرصدک پنجاهم یا بالای صدک نودوپنجم). برای مثال کودکی که منحنی رشدش به زیر صدک پنجم سقوط کند کموزن تلقیمیشودیا کودکی که منحنی رشدش بالای صدک نودوپنجم است اضافه وزن داردپزشک میتواند به راحتی منحنی رشد کودک راتفسیر کند.قابل ذکر است که هرچند منحنیهای رشد ارزش زیادی دارند ولی هم پزشک و هم والدین باید مواظب باشند که روی هر بار اندازهگیری تمرکز نکنند و براساس آن تصمیم نگیرند بلکه آنچه که مهم است روندرشد کودک درطول زمان است. بررسی منحنی رشد درطولزمان الگوی رشد کودک شما را نشان خواهد داد که این الگوی رشد نشان میدهد کودک شما در ارتباط با کودکان هم سن وسالش چگونه رشد میکند یا اینکه نسبت به اندازههای بهدستآمده ازمعاینه قبلی رشدش چه تغییری کرده است. این اطلاعات برای مشخص کردن اینکه فرزند شما به طورطبیعی رشد میکند یا نه خیلی بیشتر از اطلاعات بهدستآمده از یکبار اندازهگیری،ارزش دارند.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر