تحقیق بررسی عوامل موثر در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) و ارائه الگوی مناسب شرکت آب و فاضلاب


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق بررسی عوامل موثر در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) و ارائه الگوی مناسب شرکت آب و فاضلاب مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق بررسی عوامل موثر در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) و ارائه الگوی مناسب شرکت آب و فاضلاب نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

پیشگفتار    ۱
چکیده    ۲
فصل اول: مقدمه پژوهش
مقدمه    ۴
بیان مسئله پژوهش    ۴
اهمیت پژوهش    ۵
اهداف پژوهش    ۶
سؤالات و فرضیه های پژوهش    ۶
تعاریف  اصطلاحات و تعاریف متغیرها    ۷
فصل دوم: بررسی پیشینه و ادبیات تحقیق
شناخت سیستم نت    ۱۱
خصوصیات یک سیستم نت    ۱۳
انواع سیستم های نگهداری و تعمیرات    ۱۶
سیستم تعمیرات اضطراری    ۱۶
سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه    ۱۷
نگهداری بهره ور جامع    ۱۸
سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگویانه    ۲۱
سیستم نگهداری و تعمیرات کنشگرایانه    ۲۲
سیستم نگهداری و تعمیرات دقیق    ۲۲
اصول اساسی مؤسسه مارشال جهت اجرای سیستم pm در سازمان    ۲۶
بررسی پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق    ۲۸
بررسی پژوهش های مشابه     ۲۸
روش پژوهش    ۲۹
فصل سوم: روش تحقیق
محدوده مورد بررسی و جامعه آماری    ۳۱
نمونه آماری و روش نمونه برداری    ۳۱
حجم نمونه و روش تعیین آن    ۳۱
ابزارهای اندازه گیری    ۳۱
روایی و پایایی     ۳۲
روش تجزیه و تحلیل داده ها    ۳۳
فصل چهارم: بررسی های آماری تحقیق
توصیف داده ها    ۳۷
تجزیه و تحلیل داده ها    ۴۲
بررسی فرضیات تحقیق با استفاده از آمار استنباطی    ۵۴
نتایج    ۶۰
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مروری بر کلیات تحقیق    ۶۵
نقد و بررسی از یافته های پژوهش     ۶۶
محدودیت     ۷۶
پیشنهادات و کاربرد     ۷۶
منابع
فارسی    ۸۲
انگلیسی    ۸۳

منابع

۱- دکتر احمدیان .رضا، سیستم نگهداری مشاهده وضعیت، مقاله ، شرکت مهندسی آبفای کشور

۲- افتخاریان سید  حسین ، نگهداری بهره ور جامع ، سازمان مدیریت صنعتی.

۳- دکتر انصاری ، مجموعه مقالات ، مرکز آموزش کرج وابسته به وزارت نیرو.

۴- مهندس تشیعی ، استراتژی و دستاوردهای نگهداری و تعمیرات در شرکت های آب و فاضلاب، مجموعه مقالات ، شرکت مهندسی آبفای کشور.

۵- جان ارشرمر هورن و … مدیریت رفتار سازمانی ، مترجمان دکتر ایرانژاد ، دکتر بابائی ، دکتر سبحان اللهی، چاپ سوم، مرکز تحقیقات و آموزش مدیریت کرج.

۶- جی .ای. گل، تئوری های فرآیند مدیریت ، مترجم دکتر سهراب خلیلی شورینی، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

۷- دکتر حاج شیر محمدی علی، برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری ، اصفهان.

۸- دکتر خاکی غلامرضا ، روش تحقیق در مدیریت مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

۹- ریچارد ال دفت، تئوری و طراحی سازمان ، جلد دوم ف مترجمان دکتر علی ارسیان و دکتر سید محمد اعرابی ، چاپ سوم ، (تهران مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ۱۳۷۷) ص۶۳۱٫

۱۰- سرمد زهره، بازرگان عباس و حجازی الهه، روش‎های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات سمت، سال ۱۳۷۶٫

۱۱- دکتر سید حسینی سید محمد ، برنامه ریزی سیستماتیک نظام نگهداری و تعمیرات، تهران سازمان مدیریت صنعتی.

۱۲- عادل آذر و مؤمنی منصور، روش‎های آماری و کاربرد در مدیریت، تهران، ۱۳۷۹٫

۱۳ – مدیریت نت.

۱۴ – نگهداری و تعمیرات در سازمانهای ممتاز

۱۵- نگاهی به اهمیت عوامل انسانی در سازمان های تولیدی و خدماتی ،همشهری شماره ۱۸۷۵

۱۶- مهندس نظری پور موسی ، ایجاد سیستم مدیریت  نگهداری و تعمیرات در شرکت های آب و فاضلاب  در جهت بهره وری، مقاله ، شرکت مهندسی آبفای کشور

شناخت سیستم نت

اگر سیستم را مجموعه ای از عناصر اطلاق کنیم که برای رسیدن به هدف خاصی با کمیت و کیفیت معلوم، طراحی و ساخته شده وبا ترتیبی با یکدیگر ترکیب شده اند، تعریف نمائیم، می توان ادعا کرد که هر سیستم از دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است.

هسته اصلی: این بخش وظیفه اجرای هدف را دارد.
قسمت پشتیبانی: این بخش ضمن پشتیبانی از هسته اصلی تداوم اجرای اهداف را تضمین میکند و شامل وسائل و امکانات بررسی و آزمایش شرایط فنی و تکنولوژی ، ابزار نگهداری و تعمیرات ، قطعات یدکی ، اسناد و مدارک فنی نظیر نقشه ها ، دستور العمل های نگهداری، تعمیر و  بهره برداری و پرسنل آزموده و آماده برای بکارگیری روشها و …… می باشد.

 در سالهای اخیر ، در مراحل پیشرفته این موضوع مورد توجه واقع شده که عناصر و عوامل پشتیبانی (لجستیک) به عنوان جزئی غیر قابل تفکیک از یک سیستم تعریف شوند. در چهار چوب این تعریف لازمست از همان ابتدا که فکر و تصور ایجاد یک سیستم مطرح می شود. همراه و همگام با طراحی، و ساخت، نصب و راه اندازی هسته اصلی ، امکانات پشتیبانی نیز به صورت سازگار و متعادل با هسته اصلی، مراحل ساخت ، نصب، و راه اندازی را طی نمایند.

در مراحل طراحی یک سیستم عوامل با اهمیت که لازم است همگام و سازگاربا عوامل تولیدی مورد نظر قرار گیرند، در پاسخگوئی به سؤالات ذیل قابل تعریف می باشند:

تجهیزات چگونه طراحی و تولید شوند که عمر اقتصادی بیشتری داشته باشند و بتوان براحتی و با هزینه کم آنها را نگهداری و تعمیر نمود؟
در دوران بهره برداری از تجهیزات چگونه عمل شود که تجهیزات خرابی کمتری داشته باشند و سرعت فرسودگی آنها در حدودی اقتصادی و قابل کنترل باشد؟

در بررسی های انجام شده دو عامل فوق مخصوصا عامل اول تا اوائل نیمه دوم قرن حاضر مورد اغماض واقع شده ، تنها از نیمه دوم قرن حاضر، بعلت بالا رفتن سطح دانش و تکنولوژی و پیچیدگی طرح و حرکات ماشین آلات و هزینه سنگینی که در اثر رکوردهای غیر منتظره ماشینها به سیستمهای صنعتی تحمیل میشود ، موضوع مورد توجه واقع شده و عنوان جدید از فعالیت ها را به صورت قابل مشخص و قابل تعریف در چهارچوب فعالیت های لازم در طراحی سیستم ها باز نمود.

مجموع فعالیت های که پا سخگوئی دو سؤال بالا باشند در سالهای اخیر در صنعت جهانی ، تروتکنولوژی Trotecnology نامیده می شود (جی. ای. گل، ۱۳۸۲).

فعالیت‎های ردیف دوم که مربوط به دوره بهره برداری از ماشین است در فرهنگ کشور ما عناوینی نظیر  نگهداری و تعمیرات را بخود گرفته است. در سالهای اخیر در ایران رسم براین بوده که این دسته از فعالیت ها در راستای مقدم داشتن امور نگهداری به امور  تعمیرات بعد از خرابی به عبارتی نگهداری و تعمیرات نام برده شود.

لزوم توجه به مسائل فنی از دستگاهها و برقراری سیستم منظمی که با مدیریت متشکل ، به امور نگهداری دارائیهای فیزیکی (شامل ماشین آلات تولیدی ، تجهیزات تأسیسات و ساختمان و…) رسیدگی نماید هم اکنون در جهان صنعتی به حد کافی احساس می شود.

در جهت بهبود بازدهی تولید و کارائی تجهیزات لازم است فعالیت های مدیریت فنی (تروتکنولوژی) در مراحل طراحی ، ساخت ، نصب وراه اندازی و بهره برداری در سیستمهای صنعتی بعنوان یک بخش اساسی و بنیادی مورد ملاحظه قرار میگیرد.

با پیشرفت زمان پیچیدگی در طرح ماشین آلات ، نسبت خودکاری در آنها افزایش قابل توجهی یافته و این امر باعث می شود که بسیاری از مهارت های مورد نیاز که قبلا به عهده کارکنان خطوط تولید بوده به عهده ماشین واگذار شود.

در مقابل همگام با پیچیده تر شدن طرح و ساختار سیستمهای صنعتی و بالا رفتن عامل وابستگی بین مراحل تولید یک محصول و خودکار شدن عملیات تولیدی ، میزان احتیاج به مهارت های کارکنان نگهداری و تعمیرات نیز افزایش می یابد. شکل شماره (۱-۲) (سید حسینی سید محمد، ۱۳۸۱).

 افزایش قیمت های ماشین آلات و حجم قابل توجه سرمایه گذاری ها برای تأسیس واحدهای صنعتی و بالا بودن قیمت های قطعات یدکی، مخصوصا در شرایط الزام به تهیه این قطعات از کشور‎های خارجی، همگی نشانگر این حقیقت است که با پیشرفت زمان، جایگاه امور نت سیر صعودی پیدا کند.

دلایل این امر بشرح ذیل می باشد:

حرکت سریع صنایع در جهت خودکارشدن که در نتیجه احتیاج به مهارت بیشتر کارکنان نت و مدیریت فنی را در جهت توانائی در مراقبت و تعمیر تجهیزات الزامی می نماید .

بالا رفتن حجم سرمایه گذاریها و سرعت تولید ، در نتیجه بروز خسارت زیاد به سیستم تولیدی در رکود تولید، به علت خرابیهای اضطراری
بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و قیمت اولیه ماشین آلات که احتیاج به روشهای صحیح و بهینه مدیریت بر دارائیهای فیزیکی و کنترل سرعت استهلاک و هزینه های نگهداری و تعمیرات را الزامی می نماید (سید حسینی سید محمد، ۱۳۸۱).

 

خصوصیات یک سیستم نت

در این قسمت  خصوصیات یک سیستم نگهداری و تعمیرات(نت) در یک سازمان مورد بررسی قرار گرفته که درفهرست زیر ارائه شده است. این فهرست همچنین می تواند به عنوان چک لیستی جهت ممیزیهای داخلی سیستم و درک میزان تفاوت از یک سیستم نت ممتاز مورد استفاده قرار گیرد (حاج شیر محمدی علی، ۱۳۷۹).

۱- هزینه چرخه عمر:

تصمیم گیری برای خرید تجهیزات باید براساس دو عامل قیمت خرید به علاوه هزینه تحمیلی از سوی تجهیز در مدت عمر اقتصادی آن صورت گیرد و نه برپایه قیمت خرید تجهیز ، این بدان معنا است که متخصصان نگهداری و تعمیرات در سازمان باید با برخورداری از توانایی انجام آنالیزهایی، قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیرپذیری در مورد سیستم های فنی و اجزای آنها در فرآیند خرید تجهیزات مشارکت داشته باشند. همچنین در هنگام خرید باید به عواملی چون وجود فهرست کامل اجزاء راهنما، نحوه استفاده و نقشه های دقیق طبق استانداردهای مکتوب مورد استفاده در سازمان و غیره توجه داشت.

۲- تمرکز براهداف کلی سازمان:

در یک سازمان باید تمام عوامل عملیاتی، مهندسی و نگهداری و تعمیراتی همه در جهت اهداف سازمان حرکت کنند. در یک سازمان ممتاز که مهمترین هدف آن توانایی رقابت در زمینـه قابلیت اطمینان ساخت و هزینه های ساخت است، این اهداف باید در سایر دپارتمان‌ها و از جمله نت نیز در اولویت بالاتری نسبت به اهدافی چون کاهش هزینه‌های نگهداری و کاهش زمان بیکاری ناشی از عملیات نت قرار داشته باشند. نتیجه این رویکرد افزایش مستمر اثربخشی کلی تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه‌های کلی ساخت است.

۳- تعیین یک خط مشی و سیاست قابلیت اطمینان:

یک سازمان ممتاز دارای سیاستی مشخص شامل برنامه های سه تا پنج ساله برای پیشرفت در زمینه قابلیت اطمینان و عملکرد نت است. این سیاست با تمام مشخصات آن از جمله پارامترهای ضروری قابلیت اطمینان و نت، مشخصه های کارکردی و کلیدی آنها، دلایل اهمیت آنها، نحوه تشخیص کارکنان از حرکت به سوی اهداف و غیره باید در کل سازمان ابلاغ و درک شود. در نتیجــــه اولویت بندی کارها براساس مصلحت و در جهت سیاست سازمان صورت گیرد.

۴- مهارت بالای کارکنان نگهداری و تعمیرات:

در صورتی که کارکنان نت از مهارت بالایی برخوردار باشند، نیازی نیست که سرپرستان و مدیران فنی وقت زیادی را صرف آموزش آنها کنند و آنها قادر خواهند بود وقت خــود را به برنامه ریزی و زمانبندی کارها، تعیین نیازهای آموزشی و انجام آنالیز دلایل خرابیها اختصاص دهند. در نتیجه، سازمان از یک سازمان منفعل و واکنشی تبدیل به یک سازمان مبتنی بر تفکر و حل مسأله خواهد شد و ۱۰ تا ۳۰  درصد زمان عملیات نت صرف حل مشکل و انجام اقدامات اصلاحی خواهد شد.

۵- تعیین حیطه کاری کارکنان نگهداری و تعمیرات:

در یک سازمان ممتاز محدوده کاری کارکنان نت باتوجه به نوع مهارت آنها مشخص می شود و نه باتوجه به خطوط تولیدی مختلف در این صورت یک تکنسین مکانیک باید توانایی انجام کلیه کارهای مکانیکی را داشته باشد و یک تکنسین الکترونیک نیز به همین ترتیب نتیجه اعمال این رویکرد ایجاد رضایت در کارکنان نت و انعطاف‌پذیری در کارهاست باوجود این، در شرایطی نیز باتوجه به نوع کار باید تخصص‌گرایی را مدنظر قرار داد.

۶- سطح بالای برنامه ریزی و زمانبندی:

در هر سطح عملکردی سازمان نت برنامه ریزی و زمانبندی به‌عنوان مهمترین عامل کاهش هزینه‌های نت است جهت انجام مناسب برنامه‌ریزی و زمانبندی عوامل زیر در نظر گرفته شود:

– برنامه‌ریزی باید قبل از زمانبندی صورت گیرد.

– هرکاری باید با برنامه‌ریزی و زمانبندی انجام شود.

–  بعد از انجام زمانبندی تخصیص کارکنان  برای انجام فعالیت ها صورت گیرد .

– در هنگام اجرای یک کار برنامه‌ریزی و زمانبندی شده، نباید افراد را جهت انجام  کار دیگری به خدمت گرفت .

–  هیچ کاری تا قبل از مشخص و مکتوب‌شدن علت انجام آن، نباید اقدامی صورت گیرد.

–  بعد از اتمام کار علت اصلی مشکل شناسایی شود.

۷- اولویت‌بندی صحیح کارها:

 به منظور اولویت‌بندی صحیح کارها، باید توانایی درنظرگرفتن عواقب ناشی از اجرانشدن به‌موقع هریک از عملیات نت را داشته باشید. این عواقب ممکن است ضایعات زیست‌محیطی، صدمات جانی، هزینه‌های بالای کاهش تولید و یا صدمات به تجهیزات باشند. در یک کارخانه با خطوط تولید متفاوت؛ تعیین مهمترین خط تولید از لحاظ رساندن محصول به مشتری و تعیین ارزش افزوده هرمحصول، می‌توانند به اولویت بندی صحیح کارهای نت کمک کنند. اولویت بندی صحیح و مناسب موجب اجرای کامل و به‌موقع وظایف برنامه ریزی و زمانبندی شده خواهد شد.

۸- درک صحیح مضمون نگهداری و تعمیرات پیشگیـــرانه:

جهت ایجاد درک صحیحی از برنامه های پیشگیرانه و مراقبتهای ضروری و بررسی وضعیت فنـی در سازمان، باید این برنامه ها براساس جلوگیری از ایجاد شکست و خرابی بنا شـــــوند. همچنین این نوع برنامه ها در صورتی قابل قبول هستند که هزینه های ناشی از ایجاد خرابی به مراتب بیشتر از هزینه‌های مربوط به اجرای برنامه های پیشگیرانه باشد.

همچنین باید روشهای دقیق و صحیح جهت بازرسیهای اساسی و بررسیهای وضعیت فنی تجهیزات، شناسایی و استفاده شوند. بهتر است این نوع برنامه ها در وضعیت روشن بودن تجهیزات صورت گیرند و تواتر اجرای این برنامه ها بر پایه زمانهای خرابی و توزیع‌های ایجاد شکست صورت گیرد. همچنین این برنامه‌ها باید کاملاً عملی و قابل اجرا باشند.

۹- اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه‎ها:

 در صورتی که شما قادر به ایجاد یک بستر مناسب برای برنامه‌های پیشگیرانه و مراقبتهای ضروری و بررسی وضعیت فنی شده باشید، هیچ دلیلی را نباید برای عدم اجرای ۱۰۰ درصدی این برنامه‌ها داشته باشید. در صورت اجرای ۱۰۰ درصدی این برنامه‌ها احتمال ایجاد خرابیهای اتفاقی و ناگهانی بسیار ناچیز خواهد بود و اثربخشی کلی تجهیزات بالا خواهد رفت.

۱۰- آماده بودن به‌موقع مواد و قطعات یدکی:

در صورتی که برنامه ریزی و زمانبندی به‌درستی صورت گیرد، انبار قطعات یدکی قادر خواهد بود تا قطعات یدکی را به‌طور مناسب و اثربخش و در زمان مناسب به محل انجام عملیات نت ارسال دارد. در این صورت از بخش قابل توجهی از زمان عملیات نت و انرژی نیروی انسانی که صرف انجام فرآیند ارسال درخواست قطعه و دریافت قطعه از انبار می شود، کاسته خواهد شد.

۱۱- سطح خدمت یا سرویس دهی بموقع:

سطح خدمت پایین برای قطعات یدکی نه تنها ممکن است موجب افزایش زمان عملیات نت و هزینه‌های تولید شود بلکه از لحاظ روانی این عقیده را در بین کارکنان نت و تولید به‌وجود می آورد که انبار قطعات یدکی قادر به فراهم آوردن قطعات مناسب در زمان مناسب نیست.  بدین ترتیب در بسیاری از کارخانجات شاهد به‌وجودآمدن انبار قطعات یدکی مجازی و مخفـــــــی در واحدهای مختلف جهت به راه انداختن فرآیند تولید هستیم. البته در تعیین سطح خدمت مواردی چون هزینه‎های نگهداری و میزان حیاتی بودن قطعه را باید موردتوجه قرار داد . اما در مورد قطعات حیاتی سطح خدمت ۹۷ درصدی ضروری است.

۱۲- صحت کامل اطلاعات آرشیو فنی:

در مورد آرشیو فنی در یک سازمان ممتاز باید این اطمینان وجود داشته باشد که حداقل در ۹۵ درصد موارد، اطلاعات استخراجی از آن صحیح و بدون نقص باشد. همچنین آرشیو فنی همواره باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اطلاعات آن به‌روز باشد.

۱۳- سازماندهی و انجام مناسب عملیات بنیادی و اساسی نگهداری و تعمیرات:

مهمترین تفاوت بین یک سازمان نت ممتاز و دیگر سازمانهای نت در اینست که سازمان نت ممتاز، موارد ساده و مفیدی را که دیگر سازمانها تنها در مورد آنها حرف می زنند، اجرا می کند. در صورتی که مـی‌خواهید یک سازمان نت ممتاز داشته باشید باید به طور پیوسته روی عملیات اساسی و بنیادی نت کار کنید و روش انجام آنها مورد بازنگری و اصلاح قرار دهید. بعضی از این عملیات عبارتند از: تمیزکاری دقیق تجهیز (تمیزکاری خود نوعی بازرسی است)؛ روغنکاری؛ آچارکشی؛ تنظیمات جزئی وایجاد بالانس؛ فیلتراسیون سیالات هیدرولیکی سیستم‌های روغنکاری؛ درزگیری و آب‌بندی قسمتهای مختلف تجهیز.

۱۴- سطح بالای استانداردهای ایمنی:

یک رابطه بسیار قوی بین عملیات خوب و مناسب نت و بالارفتن سطح ایمنی در یک سازمان وجود دارد. بررسیهای کامل ابزار و وسایل مورداستفاده کارکنان نت از نظر مسائل ایمنی، قبل از انجام عملیات نت و تعیین شرایط ایمنی لازم برای انجام هرنوع عملیات نت در قالب دستورالعملهای نت و تهیه چک لیستهای ایمنی می توانند به کاهش سطح ریسک عملیات نت کمک کنند.

۱۵- نیازسنجی آموزشی دقیق برای کارکنان نگهداری و تعمیرات:

در صورت انجام یک نیازسنجی آموزشی دقیق برای کارکنان نت، در مورد هریک از کارکنان موارد آموزشی خاصی شناسایی می شود و کارکنان تنها در کلاسهای آموزشی خاص خودشان شرکت خواهند کرد. در این‌صورت از برگزاری کلاسهای عمومی برای کلیه کارکنان که زمان‌بر و هزینه‌بر هستند و نمی توانند نیـــازهای آموزشی را به طور کامل برطرف سازند و اثــربخشی لازم را نیز دارا نیستند، جلوگیری به‌عمل می آیـــد. باید به این نکته توجه داشت که برای تعیین اثربخشی آموزش باید از شاخصهای سطح مهـــارت استفاده کرد و در نظر گرفتن شاخص تعداد ساعات آموزشی  نمی تواند مناسب باشد.

۱۶- آنالیز علل اصلی و اساسی شکست و خرابی:

در یک سازمان نت سطح جهانی، گروههایی جهت شناسایی و ردیابی علل خرابیها وجود دارد. در سازمانهای کوچک وظایف این گروهها، در بین برنامه‌های معمول نت توسط کارکنان نت صورت می‌گیرد. اما در سازمانهای بزرگ به‌جهت دخیل بودن عوامل تجهیزاتی، عملیاتی، نیروهای انسانی و سایر فاکتورها در مشکلات پیش آمده، گروههای قابـــــلیت اطمینــان تشکیل می‎شـوند که بااستفاده ازروش بررسی علل خرابی و شکست[۱] ، اقدام به شناسایی و ردیابی خرابیها و علل آنـها می کنند.

انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات

  ۱- سیستم تعمیرات اضطراری[۲]

در این سیستم تعمیرات را تا زمان وقوع تعمیرات اضطراری به حال خود رها کرده و پس از رکود سیستم نسبت به تعمیراقدام می نمایند. در این جا بحث نگهداری عموماً مطرح نیست، این روش تنها برای ماشین هایی که دارای ارزش اقتصادی پایین بوده ودر خطوط تولید بحرانی نباشند قابل قبول می باشد این روش فقط در صورت کاربرد موارد زیر مؤثر خواهد بود (حاج شیرمحمدی علی، ۱۳۷۹).

تجهیزات غیر بحرانی
تجهیزات ارزان قیمت
عدم توانائی یا کاربرد روشهای دیگر امروزی

 مزایای این سیستم عبارتند از :

قیمت تمام شده ارزان
عدم نیاز به برنامه ریزی پس از اطمینان از وجود پرسنل مربوطه و مواد لازم.

معایب سیستم عبارتند از:

عدم وجود اطلاع قبلی یا هشدار ( ریسک در حفاظت)
عدم وجود کنترل دقیق تولیدات (کاهش حجم تولید)
نیازمند حضور تیم کاری زیاد
خسارت جانبی (افزایش توقف)
ذخیره لوازم یدکی زیاد و همیشگی
بعضاً نیاز به وجود خط رزرو می باشد

۲- سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه[۳]

این سیستم سیاست خود را به تعمیرات قبل از خرابی معطوف داشته و خصوصاً در صنایعی که حساسیت فرآیند بالاست و وقوع تغییرات بدون برنامه، هزینه های غیر مستقیم زیادی به سیستم وارد می‎کند مناسب است. علی‎الخصوص در مورد سیستم‎های تولید پیوسته و انبوه، با تدوین دستورالعمل‎های  مناسب به بازدید های دوره ای ویا تعویض قطعات می پردازد.

نکته قابل ذکر در مورد این سیستم آن است که تضمین زمان مناسب عملیات نگهداری و تعمیرات از اهمیت فوق العاده ای برقرار است. چرا که تعیین نادرست این زمان می تواند هزینه های نت را تحت الشعاع هزینه های تعمیرات اضطراری [۴] افزایش دهد.

از نظر منطقی عمر هر قطعه ویا تجهیز از قبل پیش بینی می شود وبراساس دوره های تعیین شده تنظیم، تعویض، و غیره ….  صورت می گیرد.

خصوصیات این سیستم عبارت است از :


[۱] – FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS

[2]- Break down maintenance

[3] Preventive Maintenance

[4] – Break down maintenance

[5]- Total Productive Maintenance

[6] -Total Team Appreach

[7] – نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه =Preventive Maintenance

[8] – TQM= Total Quality Management

[9] -(TQM) Total Quality management

[10]-(JIT (Just-in-  time

[11]-(TEI)  Total employee involvement

[12] – Predictive Maintenance

[13]- Conditinal Maintenance =CM

 

90,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۶ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.