تحقیق بررسی موازین حقوقی سقط درمانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق بررسی موازین حقوقی سقط درمانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق بررسی موازین حقوقی سقط درمانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

کلیات   ۱
اهمیت واهداف تحقیق   ۱
فرضیه ی تحقیق:   ۱
روش تحقیق: کتابخانه ای   ۱
چکیده مطالب   ۲
مقدمه   ۲
بخش اول   ۴
اصول کلی سقط جنین   ۴
فصل اول : تعریف کلی سقط جنین   ۵
مبحث دوم: انواع سقط جنین   ۸
گفتار اول: سقط جنین طبیعی   ۹
گفتار سوم: سقط جنین جنایی   ۹
فصل دوم: پیشینه ی تاریخی سقط جنین   ۱۰
فصل سوم: دیدگاه مختلف سقط جنین   ۱۱
مبحث اول: دیدگاه ضد سقط جنین   ۱۱
مبحث دوم: دیدگاه هوادارن سقط جنین   ۱۲
مبحث سوم: دیدگاه هوادران واقعیت   ۱۳
بخش دوم   ۱۳
سقط درمانی   ۱۳
فصل اول : سقط درمانی در حقوق ایران   ۱۴
مبحث اول – بررسی ضرورت های سقط جنین در حقوق ایران   ۱۴
مبحث دوم- موارد اباحه و موانع مسئولیت سقط جنین   ۱۴
مبحث سوم- موارد تجویز سقط جنین   ۱۸
عوامل ایجاد کننده سقط جنین درزنان:   ۳۶
منابع و موأخذ حقوقی   ۳۹
منابع فقهی   ۳۹

منابع و موأخذ حقوقی

–       بانک رزم ساز، قاضی دادگستری تهران، بررسی فقهی حقوقی سقط جنین، نشر خط سوم،چاپ اول

–       جعفر لنگرودی ، محمد جعفر ، ترفینولوژی حقوق، نشر گنج دانش، چاپ هجدهم، ۱۳۸۶٫

–       دکتر ابوالفضل انتظاری ، قاضی دیوان عالی کشور ، بررسی تطبیقی سقط جنین و آثار حقوقی آن، نشر نگاه بینه ، چاپ اول، ۱۳۸۴٫

–       قانون مجا زات اسلامی، ۱۳۷۰

–       گلدوزیان، دکتر ایرج پیشین

–       مرکز باروری و ناباروری اصفهان

منابع فقهی

–       تفسیر قرآن بزرگ

–       رساله توضیح المسائل ، محشی امام خمینی (شش مرجع)

–       قرآن مجید

کلیات

اهمیت واهداف تحقیق

امروزه به دلیل دوند روز افزون سقط جنین و آمار بالای سقط های غیر قانونی این مسأله اهمیت روز افزون پیدا می کند مادران باید بدانند در مواردی محدود و فقط در موارد پزشکی قادر به سقط هستند. در صورتی که جنین سالم و مادر مشکل جسمانی نداشته باشد حیات جنین اولویت دارد حتی اگر برای مادر به دلایل اجتماعی ، اقتصادی ،و …. ناخواسته باشد. در این موارد پیشگیری بهترین راه حل است. و سقط حنین در قانون ما فقط در صورت وجود خطرات جدی سلامتی مادر یا جنین مجاز می باشد. جلوگیری از تولد کودکان معلول نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا چنین افرادی علاوه بر ناراحتی های جسمی و روحی خود، هزینه ی هنگفتی بر دوش جامعه و مشکلات عدیده ای برای خانواده به بار می آوردند.

فرضیه ی تحقیق:

-مادر به دلیل سلطه ای که انسان بر جسم خود دارد در هر صورتی می تواند اقدام به سقط حنین کند.

-مادر نمی تواند به اراده ی خود در هر صورت اقدام جنین کند.

روش تحقیق: کتابخانه ای

سابقه ی تحقیق :  تحقیق و مقاله ای جدا از بحث کلی سقط درمانی شخصاً مشاهده نکردم ولی این مطلب در میان کتابها و تحقیقات کلی سقط جنین نوشته شده و من سعی در جمع آوری کردم.

تعاریف و مفاهیم: سقط جنین جرمی است که نتیجه ی آن بیرون انداختن جنین از رحم باشد و فاعل این جرم قصد این نتیجه را داشته باشد خواه وسایلی به کار برده باشد خواه نه مورد صدق جنین آن است که جنین عادتاً بعد از سقط قادر به ادامه ی زندگی نباشد. به هر حال زنده ساقط شدن مانع صدق این جرم نیست. این جرم هر جا که محقق شود عنوان قتل را طرد می کند و قتل شامل این مورد نیست. ممکن است جنین در نتیجه ی جرم دیگری حاصل شود و عنوان سقط جنین هم صدق نکند. مثل اینکه چند روز مانده به تولد بر اثر ضرب بچه ساقط شود چون طفل در این زمان طبیعتاً قادر به زندگی است، عنوان سقط جنین صدق نمی کند ولی اگر طفل مرده باشد آنوقت عنوان قتل صادق است.

در مواردی که سقط را قانون تجویز کند جرم سقط صدق نمی کند هر گاه جنین قبل از موقع طبیعی به علت داخلی ساقط شود این را هم در عرف سقط جنین می نامند ولی این سقط موضوع آثار حقوقی نیست و معنی سقط در اینجا لازم است نه متعدی.

چکیده مطالب

غیر قانونی بودن سقط جنین در ایران با بسیاری از کشورهای جهان یک تفاوت اساسی دارد و آن هم این است که در ایران قوانین سقط درمانی فقط تا پایان ۳ ماه اول بارداری وجود دارد و در ایران فقط در چهار چوب محدودیتهای خاصی می توانند قبل از ۳ ماه اول بارداری اقدام به سقط جنین کنند در حالی که در کشورهای دیگری مثل آلمان ، اتریش ، موئیس و بسیار از کشورهای دیگر سقط جنین تا ۳ ماهگی اصولاً جرم محسوب نمی شود و قوانینی که وضع شده برای پس از این ۳ ماه معتبر است.

سقط جنین طبی یا درمانی که در موارد خطرناک بوده ادامه ی حاملگی برای زن انجام می گیرد با اجازه ی پزشک قانونی و مراجع قضایی قابل اجراست . دلایل سقط حنین در قوانین کشورهای مختلف جهان متفاوت است ولی در قانون مجازان اسلامی ایران مجوز سقط جنین فقط برای مواردی است که وجود و حیات جنین منوط به خطر افتادن حیات مارد می شود و در قوانین مدونه ی ایران این سقط معروف به سقط درمانی فقط تا پایان ماه چهارم و قبل از ولوج روح امکان پذیر است.[۱]

مقدمه

در قوانین و مقررات مشاهده می کنیم که هدف قانونگذار حمایت از حق حیات حنین با ممنوع شناختن سقط جنین است . این حق جنین است که با حمایت جامعه در طول دوران رشد خود از تعرض مصون باشد و این وظیفه بر عهده ی جامعه است.

لیکن حالاتی استثنایی وجود دارند که قانون به مادران این اجازه را می دهد که مادران در حالت ضرورت به پزشک متخصص مراجعه و برای حفظ سلامتی خود اقدام به سقط جنین کند.

حال در این تحقیق سعی شده موارد سقط جنین طبی با توجه به موازین قانونی و یا استنباط از ماده ۶۲۳ ق.م.ا شرح داده شود.[۲]

در بخش اول اصول کلی سقط حنین را شرح داده ام و تعاریف کلی سقط جنین را (از نظر پزشکی و حقوقی و فقهی ) ارائه داد ه ام تا خواننده با این اقدام آشنا شود.

در بخش دوم سقط درمانی را در دو بخش شرح داده ام در بخش اول که لب بحث ماست سقط درمانی در قوانین مدونه ایران توضیح داده شده و سعی کرده ام موارد مجاز و طبی سقط جنین را توضیح دهم. در بخش دوم ترجیحاً سقط درمانی را در قوانی کشورهای متفاوت آورده ام تا مطالعه تطبیقی نیز در این مورد داشته باشم و در آخر گفتگویی با پزشک داشته ام.

فصل اول : تعریف کلی سقط جنین

مبحث اول- سقط جنین از نظر پزشکی ، حقوقی و فقهی

واژه سقط جنین معادل واژه انگلیسی (abortion)و واژه فرانسوی(avortment) میباشد و به افتادی جنین قبل از نمو کامل در دحم اطلاق میشود در اصطلاح حقوقی نیز به همین معنی به کار میرود مبدا آن ابتدای حاملگی و نهایتش لحظه قبل از ولادت است و فرقی بین تشکیل جنین ار راه مواقعه و یا سایر روشها نیست بنابر این سقط جنین عبارت است از ختم حاملگی قبل از اینکه جنین قابلیت زندگی پیدا کند که معمولا قبل از هفته بیستم حاملگی است.

تعریف پزشکی سقط جنین : سقط جنین در اصطلاح پزشکی عبارت است از خروج یا اخراج جنین پیش از آنکه قابلیت حیات مستقل را داشته باشد و چون جنین قبل از ۶ ماهگی قادر به ادامه حیات مستقل نیست بنابراین اگر تا قبل از ۶ ماه بارداری از رحم خارج شود آن را سقط شده تلقی میکند ، از ماه ششم به بعد چنانچه جنین به دنیا بیاید قابلیت حیات داشته ولی شانس زنده ماندن آن به علت نارس بودن کم است. جنین موقعی سقط میگردد که در داخل رحم مرده و در نتیجه تمام یا قسمتی از جداره رحم کنده شده باشد و رحم به ناچار برای خارج کردن آن منقبض شده و تولید درد نماید از نظر پزشکی قانونی سقط جنین عبارت است از :خارج شدن حاصل باروری از رحم، در حالی که موجود تکوین یافته قادر به زندگی خارج از رحم نیست یعنی ختم حاملگی قبل از آنکه جنین قابلیت زندگی مستقل پیدا کند که معمولاً تا هفته بیستم حاملگی است.
تعریف حقوقی سقط جنین: در قوانین جزایی ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب تعریفی از سقط جنین ارائه نشده است. فقها نیز در اغلب آثار خود تعریفی از سقط جنین ارائه نکرده اند و صرفاً به حالات و مراحل مختلف جنینی و مجازاتهای مترتبه آن اکتفا نموده اند سقط جنین از نظر حقوقی به معنای هر گونه اعمال مجرمانه ای است که موجب توقف دوران تکامل جنین و اخراج قبل از موعد طبیعی آن خواهد شد از آن جهت که تحقق این جرم با سلب حیات جنین زنده است بحث آن با احکام قتل نفس مطرح می گردد.

حقوقدانان تعاریف مختلفی از سقط جنین را اخراج عمدی و قبل از موعد حمل میداند و استاد گارسون معتقد است که سقط جنین عبارت است از منقطع ساختن دوران بارداری است و آقای دکتر پاد با الهام از مواد ۱۸۰ تا ۱۸۳ قانون مجازان عمومی اصلاحی ۱۳۵۲ سقط جنین زا اینگونه تعریف کرده است(سقط جنین عبارت ایت از اخراج حمل قبل زا موعد طبیعی زایمان به نحوی که زنده یا قابل زیستن نباشد.)

بنابر این میتوان گفت که انجام هر گونه اعمال مجرمانه ای که منجر به توقف حیات جنینی و یا سلب حیات از جنین و اخراج قبل از موعد طبیعی آن گردد سقط جنین محسوب میگردد.

سقط جنین از نظر فقهای اسلام: در متون فقهی اسلامی با استفاده از آیات قرآنی و روایات وارده با تقسیم دوران جنینی به دوره ی قبل از ولوج روح نظریات فقهی متفاوتی ارائه شده است. آنچه که قدر مشترک فقهای اسلامی است  مجازات های دوران قبل از دمیدن روح است که دیه ی آن در شرع مقرر گردیده است . مراحل گوناگون تشکیل و تکامل جنین و مجازات سقط آن با وجود اختلاف نظرهای جزیی بین فقها به شرح زیر است:

الف:مرحله قبل از ولوج : مراحل مختلف انعقاد و تکامل جنین قبل از دمیده شده روح که مستلزم دیه است به شرح زیر میباشد.

۱)      نطفه: دوره ی ورود و استقرار نطفه در رحم که مدت تقریبی آن ۲۰ روز است و دیه آن ۲۰ دینار تعیین شده است.

۲)      علقه (تکه خون بستهشده)- در این دوره جنین به خون جامد و غلیظ تبدیل میشود و تا حدود ۴ هفته از عمرش میگذرد و دیه ی آن ۴۰ دینار است.

۳)      مضغه(گوشت قرمز حاوی رگهای تو خالی آبی رنگ): در این مرحله جنین به صورت گوشت در آمده و تا حدود ۸ هفته از عمر جنین میگذرد و دیه ی آن ۶۰ دینار است.

۴)      عظام( استخوانهای کره مانند به شکل غضروف): در این مرحله سن جنین تا حدود ۱۲ هفته و دیه اش ۸۰ دینار است.

۵)      جنین که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده و هنوز روح در آن دمیده نشده و تا حدود دوازده هفته به بالا عمر نموده است و دیه اش ۱۰۰ دینار است.

۶)      آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟  سقط جنین بر اثر مشکلات و سختیهای اقتصادی جایز نمی شود.[۳]

۷)      پزشک بعد از معاینه در ماه های اول حاملگی به زن گفته است که استمرار بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقص الخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدهن روح به آن جایز است.

۸)      ناقص الخلقه بودن جنین مجوز شرعی برای سقط جنین حتی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمی شود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی هستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد[۴].

۹)      از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچیک از مراحل بعدی جایز نیست!

ب: مرحله ی پس از ولوج روح: در اینکه نشانه ی دمیده شدن روح در جنین چیست اقوال مختلفی از ناحیه ی فقهای اسلامی ابراز شده است، برخی می گویند در زمانی که آثار حیات پدید می آید ولی این نظر قابل تأمل است زیرا جنین ۱۰ روزه هم دارای آثار حیاتی است. پاره ای دیگر از فقها گفته اند از زمانی که جنین در شکم تحرک پیدا  میکند اما این مساله هم از لحاظ علمی چندان واضح نیست وعده ی دیگری نیز گفته اند اگر جنین قابلیت زیستن منفصل از رحم را داشته باشد به هر حال طبق فتاوی فقها دیه ی جنین پس از ولوج روح دیه ی کامل . نکته جالب اینکه در متون فقهی وقتی از جنایت علیه جنین سخن گفته می شود عمدتا از دیه یاد می شود و فقها اسلامی نسبت به این موضوع که پس از ولوج روح در صورت عمد بودن سقط جنین قصاص ثابت است یا نه غالباً سکوت کرده اند . البته برخی از فقها نیز صراحتاً حکم جنایت بر جنین پس از ولوج روح را همچون جنایت بر انسان کبیر از جهت عمد یا شبیه عمد یا خطا دانسته اند وعده ای نیز گفته اند برای شخص صغیر در مقابل جنایت قصاص ثابت نیست.

از زمانی که روح در جنین دمیده می شود چون تشخیص دختر یا پسر بودن آن ممکن می شود دیه ی پسر دو برابر دختر خواهد بود اما در مراحل قبل از آن یکسان است . دیه ی اعضا جنین و مجروح کردن آن نیز به نسبت دیه ی خود جنین در وضعیت مذکور تعیین می شود. مجازات سقط جنین دوقلو یا بیشتر به همان تعداد تکرار میشود. در صورت ولوج روح در صورت عمدی بودن جنایت علاوه بر دیه کفاره نیز واجب است و چنانچه زن خود جنین خود را سقط کند دیه می پردازد و خود هیچ بهر ه ای از آن ندارد.

بدیهی است که بر مبنای قواعد اصولی چنانچه سقط جنین پس از دمیده شدن روح باشد و وجود آن برای مادر ضرر جانی نداشته باشد اصل انتخاب ضرر اخف باید اجازه ی سقط جنین  را به زن داد ولی برخی از فقها اعلام کرده اند حتی برای نجات جان مادر نیز نمی توان جنینن را که روح در آن دمیده شده است سقط کرد. بر اساس اقوال این دسته از فقها تنها نک راه برای سقط حنین وجود دارد و آن این است که زنده بودن جنین محل تردید باشد و ضرر جانی در بین باشد.

مبحث دوم: انواع سقط جنین

از حیث عناصر تشکیل دهنده در حقوق جزا و از نظر پزشکی قانونی تقسیم بندی های مختلفی از سقط جنین می توان ارائه کرد که عبارتند از : الف : تقسیم بندی مبتنی بر عنصر قانونی جرم که از حیث مجازات های قانونی مترتب بر آن به ۳ دسته تقسیم می شود.

سقط جنین مستوجب قصاص.
سقط جنین مستوجب دیه.
سقط جنین مستوجب تعزیر.

ب:تقسیم بندی مبتنی بر عنصر معنوی جرم که عبارتند از:

سقط جنین عمدی
سقط جنین غیر عمدی
سقط جنین خطایی محض

ج: از نظر پزشکی قانونی شایع ترین تقسیم بندی به شرح زیر ارائه شده است.

سقط جنین طبیعی
سقط جنین طبی
سقط جنی جنایی

گفتار اول: سقط جنین طبیعی


[۱] محمد حسن عابدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سالانه به طور متوسط تعداد ۲۰۰۰ مجوز سقط درمانی جنین با درخواست متقاضیان از سوی پزشکی قانونی صادر می شود.(جام جم آنلاین www.abortion. Blogfa.com  )

[۲] ماده ۶۲۳ ق.م.ا (هر کس بواسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شود و اگر عالماً و عامداً زن حامله ای را دلالت به استعمال ادویه یا زسایل دیگری نمایند کهجنین وی سقط گردد به حبس از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد و رد هر مورد حکم به پرداخت دیخ مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.)(اسقاط عمدی جنین با وسایل شیمیایی یا فیزیکی ) قانون مجازات اسلامی- تألیف رضا شکری/قادر سیروس ص ۶۸۶

[۳] رساله توضیح المسائل (محشی امام خمینی) شش مرجع اسفتائات آقای خامنه ای در مورد سقط جنین

همان صفحه ۱۱۶۶-۱۱۶۷[۴]

45,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.