تحقیق شش سیگما


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق شش سیگما مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق شش سیگما نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

پیشگفتار    ۱
منظور از شش سیگما چیست؟    ۲
شش سیگما به عنوان مقیاس آماری   ۲
شش سیگما به عنوان هدف   ۶
شش سیگما به عنوان سیستم مدیریت   ۷
خلاصه  شش نکته درباره شش سیگما    ۱۰
جایی که شما قرار دارید   ۱۳
شش سیگما در سازمان شما    ۱۳
بکارگیری شش سیگما: سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما   ۱۴
وظایف جدید برای کارکنان و مدیران   ۱۷
فرآیند حل مسأله شش سیگما   ۲۰
چرخه عمر تیم DMAIC   ۲۰
مدل حل مسأله DMAIC    ۲۳
خلاصه   ۲۶
نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما   ۲۶
ابزار های تولید ایده و سازمان دهی اطلاعات   ۲۷
نقشه کلی فرآیند (نمودار SIPOC)    ۲۹
فلو چارت (نقشه فرآیند   ۳۱
نمودار علت و معلول (استخوان ماهی)    ۳۲
ابزار های جمع آوری اطلاعات    ۳۳
ابزار های تحلیل داده ها و فرآیند    ۳۵
تحلیل فعالیت های با ارزش افزوده یا بدون ارزش افزوده    ۳۶
نمودارها و گراف ها : بررسی اجمالی    ۳۷
ابزارهای تحلیل آماری   ۴۲
چیستی و چرایی آمار   ۴۴
ابزارهای مدیریت فرآیند و اجرای آنها   ۴۵
رویکرد شش سیگما   ۴۸
پویایی تیم های شش سیگما عامل حیاتی موفقیت پروژه   ۴۸
پویایی تیم چیست    ۴۸
نکات کلیدی   ۵۶
نقش ها و مسئولیت های تیم شش سیگما   ۵۷
نقش ها و مسئولیت های مستقیم تیم شش سیگما   ۵۸
اندازه گیری    ۶۳
اثر بخشی تیمی   ۶۴

پیشگفتار

شش سیگما به عنوان یکی از نوین ترین رویکرد های ارتقاء کیفیت ، کاهش ضایعات و کسب درآمد محسوب می شود ، که توجه کارشناسان و مدیران شرکت های مختلف در سرتاسر جهان را به خود معطوف ساخته است . این رویکرد بر اساس اصول علمی تایید شده ای بنا شده است که باعث می گردد تا با طی کردن چرخه ای متشکل از مراحل تعریف ، اندازه گیری ، تحلیل ، بهبود و کنترل بتوان مسائل و مشکلات را به طور ساختار یافته ای حل نمود . نتیجه گرایی و مدت زمان محدود برای اتمام پروژه های بهبود از ویژگی های بارز این رویکرد محسوب می شود. کمتر از بیست سال از عمر این رویکرد می گذرد و طی این مدت نتایج مالی و بهبود های کیفی قابل ملاحظه ای توسط سازمان های مختلف گزارش شده است .

خوشبختانه در ایران نیز نتایج موفقیت آمیز رویکرد شش سیگما اخیراً مورد توجه مدیران و کارشناسان شرکت ها قرار گرفته و سبب گردیده است تا سازمان ها به کمک این رویکرد به نتایج مالی قابل ملاحظه ای دست یابند. به نظر می رسد که رویکرد شش سیگما انعطاف پذیری خوبی با فرهنگ کاری ما در ایران دارد چرا که کمتر روشی را سراغ داریم که به طور سیستماتیک مراحل مورد نیاز جهت ارتقاء کیفیت را به طور شفاف بحث کرده باشد و طی یک دوره غالباً کمتر از شش ماه نتایج مالی تائید شده ای را برای سازمان به ارمغان آورد.

منظور از شش سیگما چیست ؟

بیان تعابیر متفاوت شش سیگما ، که در زیر به آنها اشاره شده است ، داریم .

۱- مقیاس و آماری برای نشان دادن کارایی یک فرایند یا محصول .

۲- هدفی جهت رسیدن به سطح عالی و کاملی از بهبود.

۳- سیستمی مدیریتی جهت رسیدن به جدیدترین شکل رهبری در سازمان و دستیابی به کلاس جهانی .

به هنگام تشریح هر یک از تعاریف فوق ، توضیح و تفسیر بیشتری در رابطه با دلایل توانمندی شش سیگما ارائه خواهد شد .

شش سیگما به عنوان مقیاس آماری

اصلاً نگران این نباشید که با واژه ((سیگما)) آشنا نیستید ، واژه سیگما به تازگی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و بسیار استفاده می شود . ((ơ)) یکی از حروف یونانی است که در علم آمار به معنای انحراف معیار است .

انحراف معیار ، شاخصی آماری جهت پی بردن به انحراف موجود در مجموعه ای از داده ها ، دسته ای از اقلام و یا یک فرایند است . به عنوان مثال هنگامی که پاکت های چیپس با اندازه های مختلف را وزن می کنید انحراف معیار نسبت به زمانی که چیپس هایی با وزن یکسان اندازه گیری می شوند بیشتر است . به مثالی دیگر در این رابطه توجه کنید ، تصور کنید که شما پیتزا فروشی دارید و مغازه ها ، سازمان ها و ساختمان های اطراف ، مشتریان شما هستند و از آن جایی که پیتزاهای شما شناخته شده می باشند ، بنابراین مشتریان بسیاری نیز دارید . بر اساس قراردادی که با مشتریان منعقد کرده اید ، قرار است تا شما پیتزای داغ و تازه را در فاصله ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۱۵ به آنها تحویل دهید .

در واقع آنها تمایل دارند تا غذایشان را در زمان صرف نهار دریافت کنند . (در اینجا دریافت به موقع غذا نیاز مشتریان شما است.) همچنین در قرارداد گفته اید که در صورتی که پیتزا زودتر ۱۱:۴۵ و یا دیرتر از ۱۲:۱۵ به دست آنها برسد (یعنی وجود نقص) باید در سفارش بعدی آنها ۵۰% تخفیف قائل شوید . از آنجایی که در صورت تحویل به موقع مبلغی اضافه تر دریافت می کنید ، لذا نهایت سعی خود را جهت تحویل در فاصله نیم ساعتی که مشتری می خواهد ، اعمال می نمایید. اکنون نشان می دهیم که چگونه شش سیگما می تواند به عنوان یک معیار در این فرایند ساده نقش داشته باشد. اگر شما بتوانید تنها ۶۸% از سفارش پیتزا ها را به موقع تحویل دهید ، فرآیند شما در سطح دو سیگما قرار دارد ، اگر ۹۳% را به موقع تحویل دهید ، که البته به نظر هم خوب می رسد ، سطح کارایی فرآیند سه سیگما است و اگر ۴/۹۹% از سفارش ها را به موقع تحویل دهید، سطح فرآیندتان چهار سیگما است . برای رسیدن به این هدف که پیتزا فروشی شما در سطح شش سیگما فعالیت کند ، باید در ۹۹۹۷/۹۹% از اوقات سفارش ها را به موقع تحویل دهید و این واقعاً عالی است . لذا با توجه به سطح شش سیگما می توان گفت که در هر یک میلیون پیتزایی که تهیه می کنید و تحویل می دهید تنها ۳ و یا ۴ پیتزا ، دیر تر از زمان تعیین شده به دست مشتری می رسد و این یک وضعیت بسیار مناسب را نشان می دهد! به خاطر داشته که سطح سیگما بر اساس نیازهای مشتریان محاسبه می گردد . به عنوان مثال اگر مشتریان شما بخواهند تنها در فاصله ۱۰ دقیقه سفارش ها به دستشان برسد (بین ساعات ۱۱:۵۵ تا ۱۲:۰۵) ، مطمئناً دیگر سطح سیگما در فرآیند شما ، مطابق توضیحات قبل نخواهد بود .

 سطح سیگما به منظور کمک به موارد زیر محاسبه می گردد :

۱- بر روی معیارهایی که از دید مشتری سازمان مهم است تمرکز کنید . بسیاری از معیارها از قبیل ، ساعات کار، هزینه ها و حجم فروش ، یعنی همان معیارهای مرسوم که اغلب سازمان ها و شرکت ها از آنها استفاده می کنند ، عمدتاً به آنچه که مشتری نسبت به آن توجه و اهمیت نشان می دهد ، مربوط نمی شوند.

۲- روشی یکسان جهت مقایسه و اندازه گیری فرآیند های متفاوت ارائه می دهد . استفاده از سطح سیگما این امکان را به ما می دهد تا کارایی فرآیندهای مختلف ، همانند فرآیند پختن پیتزا و فرایند تحویل پیتزا ، دو فعالیت کاملاً متفاوت ولی بسیار مهم ، را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنیم .

اولین قدم در محاسبه سیگما و یا درک مفهوم و اهمیت آن ، تشخیص انتظارات مشتریان است. در واژه نامه شش سیگما به نیازها و انتظارات مشتری ، CTQ (مشخصه بحرانی برای کیفیت) گفته می شود . به عنوان نمونه ، در مثال پیتزا فروشی ، یکی از نیازهای مهم مشتریان تحویل به موقع است . موارد دیگری نیز مانند دمای پیتزا در زمان تحویل ، درست و صحیح بودن سفارش ، خوشمزه بودن و … نیز می توانند جزء نیازهای مشتریان باشند . در حقیقت یکی از نکات مهم شش سیگما ، درک و ارزیابی بهتر نحوه عملکرد یک فرآیند در رابطه با تمام CTQ ها و نه فقط یک یا دو مورد از آنها می باشد. معیار سیگما کمک می کند تا بتوان به مطلوب و یا نامطلوب بودن عملکرد یک فرآیند پی برد و روش مشترک و یکسانی جهت درک وضعیت فرآیندها ، ارائه نمود. از معیار سیگما به منظور ارزیابی عملکرد یک فرآیند و ایجاد زبان مشترکی برای بیان این معیار استفاده می شود . جدول ۱ خلاصه ای از سطوح سیگما را بر اساس تعداد عیوبی که در یک میلیون فرصت اتفاق می افتد ، نشان می دهد . (در برخی فرآیند ها ، مدت زمان لازم جهت تولید یک میلیون فرصت بسیار طولانی است . در واقع مقیاس مورد نظر فقط یک پیش بینی برای تعداد عیوبی است که در صورت تولید یک میلیون فرصت مشاهده می کردند .

شش سیگما به عنوان یک هدف

” مطمئن باشید که اگر در مسیر درستی باشید ولی حرکت نکنید ، شما را زیر خواهند گرفت” هنگامی که سازمانی نیازهای مهم مشتریان را نادیده می گیرد و نسبت به آنها بی اهمیت است، در واقع این امر باعث پیدایش عیوب ، شکایات و افزایش هزینه می گردد. افزایش تعداد عیوب یعنی افزایش هزینه اصلاح و دوباره کاری آنها ، به علاوه افزایش مقدار معیوب باعث خطر از دست دادن مشتریان نیز می گردد . مسلماً همه سازمان ها به دنبال اجتناب از عیوب و نتایج ناشی از آن ، که همان افزایش هزینه ها و کاهش رضایت مشتری است ، می باشند. آیا این عبارت درست است که “اگر سازمانی دارای مشتریان زیادی باشد آنگاه چاره ای جز چشم پوشی از برخی عیوب ندارد ؟” مشکل این جاست که حتی درصد ناچیزی از عیوب نیز باعث ایجاد مشتریان ناراضی بسیار می شود.

هدف شش سیگما کمک به افراد و فرآیندها جهت تولید محصولات و ارائه خدمات بدون عیب و نقص است . در این جا نقص صفر مورد نظر نیست . در شش سیگما فرض می شود که همیشه پتانسیل ایجاد عیوب وجود دارد . این جمله در مورد بهترین فرآیندها و بهترین محصولات تولید شده نیز صادق است ، اما در سطح عملکرد ۹۹۹۷/۹۹% ، شش سیگما هدف را برای عملکرد به گونه ای تعیین می کند که در بسیاری از فرآیندها و محصولات ، تقریباً عیب و نقصی وجود نخواهد داشت .

شش سیگما به عنوان سیستم مدیریت

تفاوت مهم بین شش سیگما و دیگر برنامه های به ظاهر مشابه که طی سالیان قبل مورد استفاده قرار می گرفته اند ،مربوط به میزان نقش مدیریت در پایش منظم نتایج هریک از برنامه ها است . هنگامی که جک ولش ، شش سیگما را در جنرال الکتریک مطرح نمود عنوان کرد که ۴۰ درصد از پاداش سالانه مدیران ارشد بر اساس میزان مشارکت و موفقیت آنها در اجرای شش سیگما پرداخت خواهد شد.

انجام این کار باعث گردید تا مدیران توجه بیشتری را در واحد های خود به شش سیگما معطوف سازند . برنامه های آموزشی در جنرال الکتریک به عنوان یک عامل بسیار مهم مورد توجه قرار گرفتند و هزاران تیم آموزش دیدند. در همان زمان مدیران نیز در دوره های آموزشی شش سیگما که چند روز و گاهی اوقات چند هفته به طول می انجامید ، شرکت کردند. اما آموزش تنها بخشی از یک سیستم مدیریت است ، یک سیستم مدیریت ، شامل مسئولیت پذیری در قبال نتایج و ارزیابی جهت اطمینان از حصول نتایج می باشد . با برنامه ریزی و باز بینی منظم ، مدیران می توانند شش سیگما را به عنوان راهنمایی جهت هدایت سازمان و فعالیت های تجاریشان به کار گیرند. به عنوان مثال هتل های استاروود که مجموعه ای از هتل های بی نظیر ، وستین ، شرایتون و چندین هتل دیگر است ، نشان از ترکیب و ادغام شش سیگما در مدیریت دارد . در استاروود ، که به عنوان اولین به کار گیرنده برنامه شش سیگما در صنعت مهمان پذیری شناخته شده است ، مدیران همه سطوح ، مسئولیت پاسخ گویی به معیارهای زیر را دارند :

<رضایت مشتری

< کارایی فرآیند های کلیدی

< معیارهای کارت امتیازی در رابطه با چگونگی فعالیت و عملکرد سازمان

< گزارشات سود و زیان

< رفتار کارکنان

معیارهای مذکور باز خور هایی را در رابطه با کارایی هتل ها ، در اختیار قرار می دهند . مدیران در جلسات معمول ، وضعیت معیارهای کلیدی را مورد بازنگری قرار می دهند و در معیار هایی که وضعیت نامناسبی دارند پروژه های جدید شش سیگما را تعریف می کنند . اگر مشکلی پیش آید ، به عنوان مثال اگر شکایات مهمانان افزایش یابد ، مدیریت هتل ، تیم شش سیگما را مسئول یافتن علت و انجام اقدامات اصلاحی می نماید به علاوه راه حل های خوب که در یک هتل به کار گرفته شده اند ، می توانند به عنوان تجربه های برتر به منظور ارائه خدمات بهتر در دیگر هتل های استاروود نیز به کار گرفته شوند . نتیجه اصلی اجرای شش سیگما پاسخ گویی به نیازهای بحرانی سازمان و اشاعه مدیریت فعال و مشتری محور در امور روزانه است . شش سیگما به عنوان یک سیستم مدیریت ، اگر چه با نقش حیاتی مدیران ارشد شکل می گیرد ، ولی متعلق به آنها نیست و یا اگر چه در شش سیگما حضور و حمایت مدیران میانی بسیار مهم و پر اهمیت است ولی شش سیگما توسط آنها نیست که هدایت می شود . خلق ایده ها و راه حل ها ، درک فرآیندها و اعمال بهبودهای ناشی از شش سیگما ، از جایی بیرون می آید که این رویکرد اجرا می شود . سازمان و شرکت هایی که شش سیگما را به کار گرفته اند ، سعی در افزایش مسئولیت پذیری کارکنان دارند چرا که آنها مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند . به اختصار شش سیگما سیستمی است که رهبری توانمند و مشارکت کارکنان را با یکدیگر ترکیب می کند . به علاوه مزایای شش سیگما تنها مزایای مالی نیست . در سازمانی که شش سیگما در آن به کار گرفته می شود ، افراد سطوح مختلف در می یابند که درک بهتر مشتریان، ایجاد فرآیندهای شفاف تر ، استفاده از معیارهای معنا دار و ابزار های بهبود قدرتمند ، باعث اثر بخشی بیشتر و سردرگمی کمتر آنها می گردد و غالباً پاداشی را نیز برای ایشان به همراه خواهد داشت .

خلاصه : شش نکته درباره شش سیگما

نکته اول : تمرکز واقعی و حقیقی به روی مشتری

در شش سیگما ، توجه به مشتری از بالاترین اولویت برخوردار است . به عنوان مثال معیارهای کارایی شش سیگما ، با مشتری شروع می شود و بهبودهای شش سیگما نیز بر اساس تاثیرشان بر روی رضایت و ارزش مشتری ، تعریف می گردند .

نکته دوم : مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات

شش سیگما مفهوم ((مدیریت توسط حقیقت )) را به سطح جدید و قدرتمندی انتقال داده است . بر خلاف آنکه در سال های اخیر به بهبود سیستم های اطلاعات ، به مدیریت دانش و … توجه بسیاری شده است ، ولی هنوز هم بسیاری از تصمیمات سازمان ها بر پایه نظریات و فرضیات اتخاذ می گردند . شش سیگما با تعریف آشکاری از معیارهایی که می توانند ابعاد اصلی کسب و کارتان را اندازه گیری نمایند ، آغاز می شود ، سپس اطلاعات جمع آوری شده و متغیر های مهم تحلیل می گردند . بنابراین با به کار گیری شش سیگما مسائل بسیار مو ثرتر تعریف شده ، بدرستی تحلیل گردیده و برای همیشه حل می شوند . در یک سطح حقیقی و واقع بینانه ، شش سیگما به مدیران کمک می کند که در جهت تغییر و پشتیبانی از راه حل ها و تصمیمات مبتنی بر اطلاعات ، به دو سوال مهم زیر پاسخ دهند .

۱- واقعاً به چه اطلاعاتی نیاز داریم ؟

۲- چگونه از آن اطلاعات جهت حداکثر کردن سود ، استفاده کنیم ؟

 نکته سوم : فرآیندها جایی هستند که اقدامات وجود دارند

فارغ از این که شما سعی بر طراحی محصول یا خدمت ، ارزیابی عملکرد ، بهبود اثر بخشی ، ارتقاء رضایت مشتری دارید و یا حتی تعهد نظارت بر فعالیت های تجاری ، شش سیگما فرآیندهایتان را به عنوان عامل اصلی موفقیت مورد توجه قرار می دهد . امروزه متقاعد ساختن رهبران و مدیران، مخصوصاً در واحدهای خدماتی، نسبت به این که تسلط و کنترل بر فرآیندها، روشی برای ایجاد مزیت رقابتی در خصوص ارائه ارزش به مشتری است ، یکی از مهم ترین دستاوردهای شش سیگما به حساب می آید.

نکته چهارم : مدیریت کنشی

به بیان ساده ، کنشی بودن به معنای انجام اقدامات مورد نیاز ، قبل از وقوع پیشامد ها در مقایسه با عکس العمل نشان دادن نسبت به وقوع آنها است . در دنیای واقعی ، مدیریت کنشی یعنی عادت کردن نسبت به کارهایی که غالباً نادیده گرفته می شوند . تعریف آرمان های بلند پروازانه و باز بینی مکرر آنها ، مشخص کردن اولویت ها ، جلوگیری از بروز مشکل به جای مقابله با آن و طرح این سوال که چرا کاری باید این گونه انجام شود به جای پذیرش کورکورانه آن ، مثال هایی از مدیریت کنشی می باشند. پیشگیرانه فکر کردن فقط شروعی برای خلاقیت و موثر بودن است ، همان طور که بعداً خواهیم دید ، شش سیگما متشکل از ابزار ها و اقداماتی است که مدیریت پویا ، پاسخگو و پیشگیرانه را جایگزین عکس العمل نشان دادن در خصوص مشکلات می نماید .

 نکته پنجم : مشارکت و همکاری بدون حد و مرز

“بدون حد و مرز بودن” یکی از تاکیداتی است که جک ولش برای موفقیت سازمان مکرراً مطرح می نمود . قبل از آنکه جک ولش ، مدیر عامل جنرال الکتریک ، به شش سیگما دست یابد ، سعی داشت تا در تمام سازمانش ، کار تیمی را گسترش دهد و موانع بهبود را حذف کند. همه روزه میلیاردها دلار به دلیل عدم وجود این ارتباطات و رقابت های نا بجا بین گروه هایی که باید برای یک هدف مشترک – ایجاد ارزش برای مشتری- فعالیت کنند از بین می رود .

نکته ششم : حرکت به سوی تعالی/ تحمل شکست

چگونه می توان به سمت تعالی حرکت کرد و همچنان قادر به تحمل شکست بود ؟ اساساً این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند هیچ شرکتی نمی تواند بدون طرح ایده ها و رویکرد های جدید که توام با خطراتی نیز خواهد بود ، شش سیگما نزدیک شود . اگر افرادی که دست یابی به سطوح بالاتری از تعالی را ممکن می بینند از نتایج حاصل از اشتباهات خود به شدت بترسند ، هرگز این روش ها را به کار نخواهند برد .

خوشبختانه ، روش های بازنگری اجرای بهبود شامل میزان قابل توجهی اعمال اصول مدیریت ریسک نیز می باشد ، که از طریق این شکست ها تقلیل می یابد . هر شرکتی که شش سیگما را هدف خود قرار می دهد باید برای دستیابی به تعالی سازمان تلاش کند و بازگشت های موردی به عقب و مدیریت آن را نیز پذیرا باشد .

 جایی که شما قرار دارید :

ممکن است به خودتان بگویید ((ما بعضی از این موارد را انجام می دهیم)) به خاطر داشته باشید ، همان گونه که قبلاً نیز اشاره نمودیم ، اغلب مطالب موجود در شش سیگما چیز جدیدی نیست ، چیزی که جدید است توانایی شش سیگما در جمع آوری و فراهم آوردن تمام این مطالب در قالب یک فرآیند مدیریتی سازمان یافته و منطقی است .

به خاطر داشته باشید که شش سیگما فرآیندی تدریجی است ، که با در نظر گرفتن یک آرمان آغاز می گردد ، آرمانی که دستیابی به بهترین محصولات و خدمات و متعالی ترین رضایتمندی را برای مشتریان مورد توجه قرار داده است . اگر آمادگی پذیرش این چالش را دارید و اگر شرکت شما از تلاش هایتان حمایت می کند آنگاه متوجه خواهید شد که تعداد کمی از فعالیت های کاری شما از چنین سطح رضایتی برخوردار است . در بخش بعد به نقش شما در شش سیگما خواهیم پرداخت و اقدامی را که لازم است تا برای موفقیت خود انجام دهید مورد توجه قرار خواهیم داد.

شش سیگما در سازمان شما

اگر سازمان شما تصمیم به بکار گیری شش سیگما گرفته است هیچ مطلب دقیقی در خصوص این که ، این مسیر چگونه خواهد بود ، وجود ندارد . ((اما)) ممکن است این موضوع باعث تعجب شما شود . ((از آنجا که شش سیگما درباره تعالی و سازگاری صحبت کرده است ، آیا نباید یک مسیر مشخص برای اجرای آن وجود داشته باشد ؟)) اگر هم چنین روشی وجود داشته باشد ، تا کنون کشف نشده است . حقیقت این است که سازمان ها متفاوت هستند و همین تمایز ها است که متفاوت بودن رویکرد های توسعه شش سیگما را تصدیق و توجیه می کنند .

بکار گیری شش سیگما :

 سه مسیر اصلی در اجرای شش سیگما

به شش سیگما به عنوان راهی به سوی آینده ای جدید و بهتر برای سازمانتان ، بیاندیشید . این بزرگراه دارای سه مسیر ، یا سه رویکرد است و به طوری که هر یک راهی متفاوت داشته و شاید شما را به مقصدی متفاوت ببرند . مسیری که سازمان شما انتخاب می کند تعیین کننده محدوده و عمق تأثیر   شش سیگما بر شما و همکارانتان است .

مسیر اول : دگرگونی سازمان

آیا سازمان شما با مشکلاتی همچون دور شدن از بازار ، عقب افتادن از رقبا ، کمبود نقدینگی و یا عدم توانایی در ارائه محصولات جدید درگیر است ؟ آیا وجود مشتریان ، امکانات و تکنولوژی های جدید ، فرصت هایی را برای بقای سازمان فراهم کرده است ؟ آیا لازم است تا کارکنان سازمان شما از خوابی که به آن دچار شده اند بیدار شوند ؟ آیا موفقیت های اخیر ، موجب بی نظمی در فعالیت های سازمان شده است به طوری که نیاز به تمرکز و ایجاد ساختاری مناسب احساس گردد؟

تجربه نشان می دهد که اغلب مدیران و کارکنان هوشیار ، می توانند احساس کنند که شرکت و سازمان نیاز به پشت سر گذاشتن عادت گذشته و ایجاد دگرگونی دارد . برای آن دسته از سازمان هایی که نیاز و هدف آنها اجرای کامل رویکرد شش سیگما است ، مسیر اول یعنی دگرگونی در سازمان ، رویکرد مناسبی است . اگر سازمان شما نیز در حال اجرای این رویکرد از شش سیگما است احیاناً احساس می کنید که مدیریت ارشد در حال نواختن ساز جدیدی در سازمان است . در زمان اجرای شش سیگما اطلاع رسانی بسیار قوی و گسترده خواهد بود ، به عنوان مثال می توان به تهیه برنامه های ویدئویی با حضور مدیران ارشد ، صرف ساندویچ به جای نهار رسمی ، و ایراد سخنرانی توسط مدیران اشاره نمود . در چنین شرایطی شنیدن جملاتی نظیر “فرهنگ جدید سازمانی” ، ” روشی برای زندگی” یا “کلید موفقیت ما در آینده” عادی است .

هر لحظه امکان ایجاد تغییرات قابل ملاحظه وجود دارد . در هر کجا ، مدیریت سعی در کسب نتایج حاصل از تغییرات و کنترل تغییرات اعمال شده دارد . ممکن است به عنوان یکی از کارکنان ، خود را در تیم شش سیگمایی بیابید که سعی دارد تا یک فرآیند بحرانی و یا یک محصول مهم را بهبود بخشد. از تیم هایی که در راستای دگرگون سازی سازمان فعالیت می کنند ، اغلب خواسته می شود که به فرآیندهای مهم توجه کرده و پیشنهاداتی را برای تغییر ارائه دهند . این فعالیت ها ممکن است شامل بررسی دقیق موارد زیر باشد :

<چگونگی توزیع محصولات شرکت

< اثر بخشی فرآیند فروش

< توسعه محصول جدید

< شکایات مهم مشتریان

< عیوب محصول و مشکلات همیشگی

< سیستم های اطلاعاتی که در فرآیند تصمیم سازی تجاری مهم هستند

< کاهش هزینه در مقیاس های قابل توجه

 مسیر دوم : بهبود استراتژیک

65,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شش سیگما (نوین ترین رویکرد ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات)
  • پایان نامه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.