تحقیق شهرستان میناب


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق شهرستان میناب مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق شهرستان میناب  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

موقعیت شهرستان میناب… ۶

پیشینه تاریخی میناب… ۷

فصل دوم : صنایع دستی… ۱۰

تعاریف صنایع دستی… ۱۰

ویژگی صنایع دستی… ۱۱

دلایل گرایش به صنایع دستی… ۱۲

تحلیلی کلی پیرامون ماهیت صنایع دستی… ۱۲

صنایع دستی و امکانات بالقوه آن.. ۱۳

انواع صنایع دستی… ۱۵

دسته بندی صنایع دستی شهرستان میناب… ۱۵

فصل سوم : حصیربافی… ۱۷

نخل و جایگاه آن.. ۱۷

حصیربافی ۲۰

بافت زیرانداز ( تک ) ۲۱

سبدبافی ۲۱

قفس ( مُچَک ) ۲۲

بادبزن ( گُوِزن ) ۲۲

سر جهله ( در کوزه ) ۲۲

سبد ( تُولک ) ۲۳

سربُنی ۲۳

آرگیز ۲۴

فصل چهارم : رودوزیها ۲۵

تاریخچه رودوزی ۲۵

طرح و رنگ در دوخت ها و بافت های سنتی ایران ۲۷

نقش و رنگ در هزاره های چهارم تا یکم بیش از میلاد در بافت ها و دوخت ها ۲۷

دوره هخامنشی ۲۸

طرح و رنگ در دوره اشکانیان ۳۰

طرح و رنگ در بافت ها و دوخت های دوره ساسانی… ۳۱

آنچه مختص نقش و دوخت ها و بافته های ساسانی عبارتند از ۳۲

۱- اشکال دایره و بیضی… ۳۲

۲- نشان ساسانی ۳۲

۳-مرغ و درخت ۳۳

۴- نیلوفر آبی یا نخل بادبزنی ۳۳

۵- گل شطرنجی ۳۳

طرح و نقش و رنگ در دوخت ها و بافته های دوره ی اسلامی… ۳۴

انواع رودوزیها ۳۵

۱- گلابتون دوزی (GOLABATON DOZI) 35

۲- خوس دوزی (KHOOSSE DOZI) 38

۳-شک بافی (SHAK BAFI) 39

نقوش شک بافی ۴۰

۴- بادله دوزی (BADELEH DOZI) 41

بُرقَع (BORGHA) 41

فصل پنجم : سفالگری… ۴۸

خاک و جایگاه آن.. ۴۸

سفال و سفالگری… ۴۹

تاریخچه سفالگری در گامرون ( ظروف سفید رنگ ) ۵۰

سفالگری در میناب… ۵۱

کارگاههای سفالگری در شهوار. ۵۱

محصول کارگاهها و روش کار ۵۲

شیوه تولید ۵۴

ساختمان کوره ۵۵

شیوه پخت ۵۶

صنعتگران و تولید آنها ۵۶

فصل ششم : نقوش…. ۵۸

پیدایش نقوش هندسی ۵۸

نقوش هندسی در صنایع دستی استان هرمزگان ۶۲

خلاصه ای از نقوش گل و بوته ۶۳

گل و بوته در صنایع دستی استان هرمزگان ۶۴

نقوش در گلابتون دوزی ۶۵

طرح بازوبندی ۶۵

ختایی ۶۵

محرابی ۶۶

محرماتی ۶۶

نقش حنا ۶۷

منابع و مآخذ.. ۶۸

منابع و مآخذ

۱-   اقتداری ، احمد . آثار و شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان . تهران انجمن آثار ملی ، ۱۳۴۸٫

۲-   اقتداری ، احمد . خلیج فارس ، کتابخانه ابن سینا . ۱۳۴۵٫

۳-   حسن بیگی ، م . مروری بر صنایع دستی ایران . ققنوس چاپ اول بهار ۱۳۶۵٫

۴-   سدید السلطنه ( کبابی ( ، محمد علی . بندر عباس و خلیج فارس . تهران . دنیای کتاب . ۱۳۶۳٫

۵-   ویلسون سرآرنلد . خلیج فارس . ترجمه محمد سعیدی . علمی و فرهنگی چاپ اول . ۱۳۴۸٫

۶-    فویه ، ر. دبیلو . هنرهای ایران . ترجمه پرویز مرزبان .

۷-   جی گلرک ، سومی هیراموتوگلدک . سیری در صنایع دستی ایران . انتشارات بانک ملی .

۸-   صبا ، منتخب . نگرشی بر روند سوزندوزی سنتی ایران . ناشر صبا.

۹-   بررسی وضعیت صنایع دستی استان هرمزگان . سازمان صنایع دستی ایران .

۱۰-                      بررسی هنر چادر شب بافی در ایران . سازمان صنایع دستی ایران .

۱۱-                      مجله دستها و نقشها . شماره اول بهار ۱۳۷۱٫ سازمان صنایع دستی ایران .

۱۲-                      سعیدیان ، عبدالحسین . سرزمین مردم ایران .

۱۳-                      جزوه صنایع دستی . سازمان صنایع دستی ایران .

۱۴-                      انجم روز ، عباس . خرماستان ایران .

۱۵-                      یوسف کیانی ، محمد . سفال ایرانی . بررسی سفالینه های ایرانی . مجموعه نخست وزیری . ۱۳۵۷٫

۱۶-                       عصام السعید ، عایشه پارامان . نقشهای هندسی در هنر اسلامی . ترجمه مسعود رجب نیا . سروش .

۱۷-                      ظریف تبریزیان ، هاشم . آینه هنر . سروش .

۱۸-                      جان اینانلو ، مهران صدالسادات . گل و بوته در هنر اسلامی . استان قدس رضوی .

۱۹-                      رامشگر ، احمد . فرهنگ جامع فرش ایران . نشر دی .

۲۰-                      تذهیبی ، مسعود و فریده شهبازی . نقشمایه های ایرانی . سروش . تهران . ۱۳۷۴٫

۲۱-                      کتاب نخل . فصلنامه اداره کل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان شماره اول . ۱۳۷۳٫

۲۲-                      واندربرگ لویی . باستان شناسی ایران . ترجمه ی عیسی بهنام .

موقعیت شهرستان میناب

شهرستان میناب در استان هرمزگان و در حاشیه ساحلی دریای عمان واقع شده است . در طول جغرافیایی ۵۷۰ درجه و ۴ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۷۰ و ۹۰ و در جنوب شرقی ایران قرار دارد . ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۴۰ متر و مساحت آن حدود ۱۳۰۲۰ کیلومتر مربع می باشد . و شهرستان میناب دارای ۲۰۴۵۸۸ نفر جمعیت می باشد .

از مشرق به جاسک و چابهار از جنوب به دریای عمان و از مغرب به بندرعباس و از شمال به شهرستان رودان محدود می گردد و فاصله آن تا شهر بندرعباس ۱۱۰، تا رودان ۷۰ و تا بندر جاسک ۲۲۰ کیلومتر می باشد .

پیشینه تاریخی میناب

برای هر قومی آشنایی با تاریخ گذشته خود ، امری مهم حساب می آید ، و به هویت و ماهیت خود ، شهر و کشورش پی می برد . ما نیز با بیان شرح حال و خاطرات جهانگردان و مورخان در مورد شهرمان ، سعی بر آن داریم که خود و شهرمان را بیشتر بشناسیم .

بنای شهر میناب را به اردشیر بابکان نسبت می دهند . یکی از مورخان در این زمینه چنین می نویسد : « جغرافی نویسان اسلامی شهر هرمز کهنه را از آثار اردشیر بابکان شهریار ساسانی دانسته اند و آن را مرکز تجارت و معاملات ایران شمرده اند و به گفته انها در نواحی هرمز کهنه غلات ، نیشکر ، انگور و نیل به دست امده است ، و از این ناحیه اسبان اصیل و گران قیمت به هندوستان می برده اند » . مارکو پولو سیاح و نیزی ، که از راه خشکی به این شهر آمده و سپس به چین رفته ، از اسبان اصیلی که از این بندر به هندوستان فرستاده می شده است یاد کرده است . در جای دیگر نقل می کند که :

« ابن بطوطه سیاح مراکشی که در اواسط قرن هشتم هجری هرمز را دیده است ، این جزیره را این گونه وصف می کند ؛ شهر هرمز قدیم در کنار ساحل واقع شده و شهر تازه بر آن در میان دریا قرار دارد و تنگه کوچکی به عرض سه فرسنگ ، آن دو را از یکدیگر جدا ساخته است[۱] » .

نام هرمز کهنه ، مینا ، مِنا ، مناب ، و مینا و مینو و میناب ذکر شده[۲] . شهر کهنه هرمز در کنار ساحل واقع و بنام مغستان نیز مرسوم می باشد . آیاز پانزدهمین پادشاه هرمز کهنه نخستین پادشاه شهر جدید هرمز گردید و اسم اصلی جزیره را به یادگار وطن قدیم خود به هرمز مبدل ساخت [۳].

و از حوادث دیگر اینکه ، در زمان سلطنت تیمور گورکانی در سال ۷۹۷ ، امیرزاده محمد سلطان پسر امیر تیمور چون چون به حدود هرمز کهنه رسید ، در ان نواحی هفت قلعه مثل تنگ زندان ، شمیل – تزرک – مینا- منوجان – و تازیان را گرفت همگی آنها در این حمله غارت و تاراج شده است . [۴]

از بقایای تاریخی این شهر قلعه ای است که به نام های : قلعه مینا – هزاره قلعه بی بی مینو[۵] – قلعه شاداب – قلعه زنگیان – قلعه کمیز – قلعه زندان می خوانند و بر فراز تپه ای در ضلع شرقی میناب قرار دارد .

میناب تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت بوده و در اطراف آن بارو و خندقی داشته و در زمان محمد شاه قاجار همیشه ۱۰۰ سرباز مسلح در ان پاسداری می کرده اند . [۶]

و سیاحی دیگر این چنین از میناب نقل می کند :

« مینا و شهری است وسیع و در آن عمارات عالی و بازار و دکاکین بسیار ، در بازار آن بقد ۴۰۰ دکان از همه صنف نشسته اند ، و دکان بزازی مینا و به روش دکاکین بندرعباس ، و نصف آن عطاری است و معادل ۲۰۰ دکان بزازی و عطاری می شود و از هر دکان عمال دیوان ، سالی ۶ تومان رایج سلطان که ۶۰۰ قران باشد بازیافت می کند ، و آب شرب آن ناحیه کلاً از رودخانه مذکور ( رودخانه مینا و ) است . که منشعب می شود در آنهار و به جمیع قراء و پساتین می گردد و آب رودخانه میناب ، کمال حلاوت و شیرینی دارد [۷].

و در کتابی دیگر این چنین نقل شده است : « در این جا به نقاطی که سوابق تاریخی دارد رسیده بودیم ، زیرا رودخانه این محل همانند رودی است که به یونانی آنامیس می گویند ، و هارموز واقع در مجاورت آن نقطه ای است که نئار خوس ، دریاسالار اسکندر آنجا پیاده شده . میناب شهر بزرگی است که سکنه ی آن پوست و پشم را با ظروف مسی و گاهی شکر مبادله می کنند . [۸]

فصل دوم : صنایع دستی

صنایع دستی

صنایع دستی یکی از قدیمی ترین و پر پیشینه ترین فعالیت های بشری است که با توجه به مدارک و اسناد تاریخی ، سابقه پیدایش آن به عصر حجر می رسد . حاصل کاوش باستان شناسان حکایت از آن دارد که از آغاز زندگی بشر بر روی زمین ، ساخت ظروف و پاره ای ابزار مصرفی دیگر نظیر نیزه و خنجر به عنوان وسیله شکار یا اسباب دفاع از سنگ معمول بوده است . با گذشت زمان و پیشرفت فکری بشر ، استفاده از سایر مواد موجود در طبیعت نظیر ، خاک ، چوب ، سنگ آهن ، مس و بالاخره پوست و پشم حیوانات و الیاف گیاهی رواج یافته و شواهدی وجود دارد که عمر این نوع صنایع به دوازده هزار سال پیش می رسد .

تعاریف صنایع دستی

اصطلاح صنایع دستی از نظر لغوی دارای مفهوم ثابت و واحدی نیست ، و تا کنون تعریف کاملی که مورد پذیرش کارشناسان و سازمانهای مسئول ، در کشورهای مختلف باشد وضع نشده و دارای مفاهیم متعددی است . گاهی اوقات حاکی از نحوه ساخت کالاست مثلاً ، « دست ساز ».

در دایره المعارف بریتانیکا در ضمن معنای واژه صنایع دستی آمده است که صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت ، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد و از دیدگاه استاد علی اکبر دهخدا صنایع دستی عبارت است از : آنچه که با دست ساخته می شود از پارچه و قالی و ساخته های فلزی و غیره در مقابل صنایع ماشینی – و استاد دکتر محمد معین را عقیده بر این است که صنایع دستی شامل صنعت هایی که دست در آن دخیل است مانند پارچه بافی و قالیبافی می شود . و در مجموع می توان گفت : صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده های آن با دست انجام گرفته و در چهارچوب فرهنگ و بینش های فلسفی و ذوق و هنر انسان های هر منطقه با توجه به میراث های قومی آنان ساخته می شود .

با این همه از آنجا که تأثیر فوق العاده سنت ها و رسوم منطقه ای در صنایع دستی به نحوی قابل رویت است تعریف مشخص و معینی به عنوان یک تعریف استاندارد از آنچه که صنایع دستی نامیده می شود نمی توان بدست داد ولی با توجه به تعاریف فوق الذکر و سایر تعاریفی که تا کنون در این زمینه عنوان شده می توان ویژگی های زیر را برای محصولات دست ساخت قایل شد .

ویژگی صنایع دستی

صنایع دستی از جمله صنایعی است که در تولید فرآورده های آن دست انسان دارای نقش اساسی است . و می بایست لاقل حدود ۵۰% مراحل اساسی آن با دست انجام گیرد .

صنایع دستی از محدود صنایع ملی و غیر وابسته ای است که به هیچ وجه نیاز به کارشناس و متخصص خارجی ندارد و مواد اولیه مورد مصرف در آن معمولاً مواد ساده ای را که بهای ارزان در پاره ای موارد حتی به طور رایگان در دسترس صنعتگر است شامل می شود در مواردی نیز که نیازمند مواد اولیه کمکی باشد اینگونه مواد در آن نقش چندان تعیین کننده ای ندارد .

از آنجا که صنایع دستی بازتاب ذوق و سلیقه و سنن و آداب و رسوم اهالی هر منطقه ای است و صنعتگران با استفاده از طرحها و نقوشی که از نیاکان خود به ارث برده اند به تولید محصول می پردازند . ناهمانندی و عدم تشابه از ویژگی های فرآورده های آنان است و در نتیجه این خصوصیات محصول دست هر صنعتگر دارای بار فرهنگی ویژه ای بوده و به سادگی از محصولات مشابهی که توسط صنعتگر دیگری ساخته شده قابل تشخیص است و همین امر است ک امکان تولید انبوه را که باعث از بین بردن حس ابتکار صنعتگر می شود از او گرفته و اندیشه سازندگی را جانشین آن می سازد .[۹]


[۱] – خلیج فارس ، احمد اقتداری ، ص ۱۱۴٫

[۲] – آثار شهرهای باستانی ، سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ، احمد اقتداری ص ۵۸۹٫

[۳] – خلیج فارس – تالیف سر آرنلد ویلسون ، ترجمه محمد سعیدی ، ص ۱۱۹٫

[۴] – سرزمین مردم ایران ، تالیف عبدالحسین سعیدیان ص ۱۲۱۸

[۵] – بی بی مینو و بی بی نازنین دو خواهر بوده اند که خیلی ها اسم میناب را از اسم بی مینو می دانند و قبر او را در همین قلعه می دانند . بی نازینی اسم یکی از روستاهای میناب است .

[۶] – سرزمین مردم ایران ، تالیف عبدالحسین سعیدیان ص ۱۲۱۸

[۷] – از نسخه خطی گزارش مأموریت محمد ابراهیم ناوری کازرونی به دربار محمد شاه قاجار تحت شماره ۶۸۱ کتابخانه مجلس شورای اسلامی .

[۸] – آثار شهرهای باستانی در سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ، احمد اقتداری ص ۵۷۵٫

[۹] – جزوه صنایع دستی : سازمان صنایع ایران

65,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.